"Hitaasti" liikkeelle lähteviä vauvoja?

Onko muilla myös hitaasti liikkeelle lähteviä / lähteneitä vauvoja? Tuntuu että täällä keskusteluissa löytyy niitä viisikuisena kontanneita vain..

Meillä siis vauva 9kk eikä vielä ryömi ei konttaa. Kääntyileekin harvaksiltaan. Ei kyllä nouse seisomaankaan. Tyytyväinen on makuultaan, tai sitten sylissä.
 
voi älä huoli! meillä esikoinen lähti suoraan konttaamaan 10kk tienoilla, seisomaan nousi vuoden ikäisenä tukea vasten, käveli 1v2kk. vauvat on kaikki niin erilaisia ja helpompaa sulla on jos vauva pysyy paikallaan - ja siinä viihtyy. tykkääkö olla jumppamatolla tvs?

meinaan tuo kuopus lähti ryömimään 4kk, konttasi vähän alta 6kk, nyt kävelee tukea vasten (kohta on 8kk) ja voi jestas sitä kolausten, pamausten ja parkunan määrää :whistle: osaa jo nyt hallita alastulon seisaaltaan jotenkuten ja viihtyy toki paremmin kun pääsee liikkeelle, mutta alkuun oli aika tuskastuttavaa.

kyllä se teidänkin pieni lähtee liikkeelle :)
 
Heipä hei,
meillä myös on pohdiskelevainen nuorimies :D Poika nyt reilu 8kk ja pötköttelee minkä ehtii. Pikkuhiljaa löytyy sitä tajua jalkojen päälle (että niillä voi tehdä muutakin kuin potkiskella lattiaa selällään maatessaan), mutta tyytyväinen kaveri on tämäkin ihan vaan ollessaan. Neuvolalääkärikin sanoi, että toiset ne pohtii asiat valmiiksi, toiset taas lähtevät heti testaamaan.

Kyllä näitä yli puolivuosikkaita liikkumattomia vauveleita siis täälläkin on, vaikka myös olen huomannut että ne nopeasti liikkuvat täältä helpommin esille tulevat. Vaihteluvälit liikkumisenkin oppimisessa ovat tosi suuria, kuten vuotaraaputin tuossa omista lapsistaankin esimerkin antoi!
 
Juu kyllä se varmasti lähtee liikkeelle, ei mulla siitä huolta olekaan! Nyt vaan tuli semmoinen yksinolofiilis kun jostain just näitä nopeesti liikkuneita löytyi hirveet määrät peräkkäin.

Kiitti vastauksista, kaksikin kaveria jo helpotti mieltäni!
 
Meillä myös :wave:

Poika ei ryöminy/kontannu ollenkaan.. Eka meni pyörimällä lattialla eteenpäin ja sitten kun oppi ite nousemaan istumaan, vasta 1 v 3kk niin meni istualtaan, että veti käsillä itseään eteenpäin :D Tukea pitkin alko kävellä vasta 1 v 9 kk ja ilman tukea noin kaksi vuotiaana..
 
:wave: Hep, hep, täällä myös ihmettelevä pieni herra (ikää 8,5 kk).
Lattialla pötkötellään ja nyt vasta enenevässä määrin viihtyy mahallaan. Ja syli on tietysti kiva paikka.

Kääntyilyt tuli hitaasti, mutta sitten kerralla osattiin kumpaankiin suuntaan. Ei siis missään vaiheessa huudettu mahallaan lattialla naama punaisena "tuu kääntää mut". On muutenkin rauhallista ja pohdiskelevaa sorttia, katsoo ennen kuin ryhtyy toimeen. Paitsi jos kaukosäädin tai kännykkä on lähellä ;)
 
Täälläkin on kaukosäädin ja kännykkä ihan pop. Poitsi on pikkasen päälle puolivuotias ja oikeastaan ainoat asiat mitkä saavat hieman "liikettä töppösiin" ovat tv, kaukosäädin ja kännykkä. Silloin siis kääntyilee kyljelleen, ei muuta. Muuten köllöttelee vaan kaikessa rauhassa paikallaan ja tutkii käsissään kaikkea... :)
 
Mä en tajua mikä stressi neuvolassa on siitä että tuo 7kk ei vielä ryömi. Kokoajan kehotetaan pitämään väkisin mahallaan ettei vain jumita paikalleen. Okei, kyllähän sitä itekin odottaa että taapero alkais liikkumaan, mutta ei tässä mun mielestä nyt mitään stressin paikkaa ole.
 
SEE
Meidän poika kääntyi ekan kerran 5 1 /2kk, ryömi 8kk ja nyt kävelee ihan kunnolla ikää 9 1/2kk mutta ei konttaa eikä nouse itse istumaan eikä seisomaan, eli nää kehitysvaiheet voi mennä ihan miten vaan noilla lapsilla!!! älä huoli
 
Täällä on myös yksi verkkaisempi tuumailija, 8,5 kk. Kääntyilee sujuvasti ja liikkuu kierimällä huoneesta toiseen mutta ei ryömi eikä konttaa. On vasta viime päivinä oppinut istumaan tuetta mutta aikansa se vei eikä itse kyllä osaa nousta istumaan. Neuvolan 8 kk-tarkastuksessa terveydenhoitaja vauhkosi kovasti siitä ettei vauva ryömi ja että istuminenkin on takunnut, joten saimme lähetteen fysioterapiaan. Aika tosin saatiin vasta sitten kun pikkuinen on jo 9 kk. Itse stressasin asiasta jonkin aikaa, kun sukulaiset alkoivat päivitellä että eikö vauva vieläkään ryömi, mutta onneksi yhdellä kaverilla on kaksi hitaasti liikkeelle lähtenyttä lasta ja hän sai taottua järkeä päähäni. Jokainen lapsi on erilainen ja etenee omalla tavallaan ja tahdillaan. Hassua että jo vauvaiästä pitää olla suorituspaineita. Sitä nämä kaikenlaiset aikataulut teettävät - ja äitien keskenkin tuntuu joskus olevan kilpailuhenkeä tyyliin "meidän vauva osaa jo sitä ja tätä". ;)
 
Meillä eilen 10 kk täyttänyt tyttö, osaa kieriskellä pienellä alueella ja istuu ilman tukea. Hiukan on nostanut mahaa lattiasta irti pari päivää sitten, joten sitä kai vois sanoa konttausasennon hakemiseks. Ei ryömi... loilottaa vaan kovasti, eli puhepuoli taitaa olla tällä hetkellä se vahvempi!
 
esikoinen lähti konttaamaan 9kkiässä ja sitä ennen vain istui ja pakitti mahallaan.
1v iässä nousi seisomaan ja sit siitä etteni liikkuminen niin että 1v2kk osasi kävellä.eli hän oli kaikkien mielestä hitaasti liikkeelle lähtevä ja minä luulin että hän on rauhallinen tyttö.no, kun pääsi liikkeelle niin nyt ei saa pidettyä paikallaan :LOL:

tää mun kuopus taas on 10kk ja menee kovaa vauhtia kontaten ja tukia pitkin.
niin ne on erilaisii.
odottele rauhassa, ei kiirettä
 
Meillä 9,5kk vauva, joka viime viikolla tajusi liikkeellelähdön riemun. Nyt nousee jo istumaankin, mutta sitten sen istumisen kanssa on vähän niin ja näin...:) Eli kun istuu, eikä itse huomaa ettei kukaan pidä kiinni, kaikki on hyvin, mutta kun tajuaa ihan ite istuvansa, niin kaatuu heti. Hassua miten sitä toivoi sitä liikkeelle lähtöä jo kesästä, nyt vaan kauhistelee minne kaikkialle pikkuneiti sekunnissa pääseekään...:0
 
Meillä 10 kk ja pyörii tuossa lattialla. Istuu, mutta ei nouse istumaan. Ollaan käyty fysioterapiassa nyt 4 kertaa. On hiukan jäykkä. Eli jumpataan tyttöä. Meillä tyttö ei oikeen ole viihtynyt lattialla, mutta fysioterapian myötä on alkanut viihtymään lattialla. Ei ole mitään vakavaa. Kyllä se sieltä tulee. Yleensä puhe tulee näillä "paikallaan pysyvillä" nopeampaa. Meidän tyttö osaa sanoa kakka. Aika hauskaa.....

Itse olen ollut kuulemma samanlainen ja hyvin on liikuntapuoli toiminut myöhemmin.

Toki kannattaa jutella asiasta neuvolassa. Se fysioterapia on ollut miellä kyllä kiva juttu, kun on niin hyvä terapeutti.
 
:wave: Täällä! Poika 10,5kk. Oppi 10kk päivänsä aattona ryömimään ja nyt hytkyttelee itseään samalla tavalla, kuin kevytmelankolia kuvasi omastaan. Eikä istu kunnolla ilman tukea. Helppoa on, enkä ole huolissani. Fyssaan on aika, mutta taitaa olla turha, kun konttiminen nyt näyttää olevan harjoituksessa. Ja ei tosiaan ole kiire minnekkään tukia pitkin seisoskelemaan yms, yms. Ihme juttu tosiaan tuo Oppan mainitsema "kilpailuhenkisyys". Prameillaan vauvan taidoilla, höps.
 
Voi miten mukava, että meidän pohdiskelija-pojalle on seuralaisia :) Mikähän älykköjengi näistä vielä muodostuukaan parinkymmenen vuoden päästä.. Tuolla se nyt nukkuu tyytyväisenä, äiskän miettijäinen.

Ai joo, tämä kyllä istuu tosi hyvin tuetta, jopa lähes täydessä ammeessa (siis vauvan- ) osaa ottaa veden liikkeet huomioon niin että pysyy 'aallokossa' pystyssä. Aika hyvä taito! Tyynyjä ei ole selän taakse varmistukseksi (lattialla istuessa) tarvinnut kuin parina ekana viikkona silloin heti puoli vuotta täytettyään. Saa nähdä lähteekö sitten istualtaan liikkumaankin, niinkuin jotkut hiisaavat pyllyään.
 
Meidän poika rupes ryömimään 8 kk iässä, ilman tukea on osannut istua 7kuisesta. Ei konttaa, (pari kertaa olen nähnyt melkein konttausasenossa) eikä osaa itse mennä istuma-asentoon. Että ryömimällä mennään varmaan vielä jonkin aikaa...
 
Meitin poitsu lähti ryömimään 10kk ikäisenä. Kohta on 11kk ja konttaamaan lähti reilu viikko sitten. Tosin konttaa vain jos ei ole muuta puuhaa, ryömii jos on kiire päästä räpläämään jotain.
Nyt on ruvennut pääsemään itse istumaan ja nousee seisomaan tuesta pitäen. Älä ole huolissasi lainkaan (hyvä sanoa, kun itse oli ihan vauhkona liikkumattomuudesta :LOL: )
 
Gorthaurin poju sitten otti kunnon kirin, ja opettelee kaikki konstit kerralla :D Hienoa! Ja en minä siis todellakaan ole huolissani, en lainkaan! Vauva (tai iso poika kai jo..) on kuitenkin ihan terveen ja toimivan oloinen, ettei mitään epäilystä ole siitä etteikö olisi ihan kunnossa. Onpahan vaan näitä hitaammin liikkeellelähteviä. Aloituksellani kaipasin vaan vahvistusta sille, että näillä palstoilla muitakin samanmoisten lasten äitejä on. Ja hyvä että on, kyllä tämän pinon lukeminen on rauhoittavaa vaikkei huolestumista varsinaisesti olekaan! Kaikki aikanaan, eikös vaan?! Mukavaa joulunalusaikaa kaikille vastanneille, saa nähdä mitä vipinää lahjapaketit saavat aikaan jos mitään!
 
Meidän esikoinen oli/on todella verkkainen.
Ryömimään lähti joskus 8-9kk:n iässä. Konttasi 12-kuisena ja käveli vasta kun oli 1v4kk.
Puhetta tuli ajoissa, alle vuoden ikäisenä ja heti perään alkoi tulla 2-3-sanaisia lauseita.
Onneksi oli esikoinen, en osannut olla kovinkaan huolissani.
 

Yhteistyössä