Hiusten värjäys? Rv 8

Tuohon ei ole yksiselitteistä vastausta. EU:lla on sallittujen värien lista, siis lista väreistä, joita saa käyttää raskausaikana. Suomessahan noin yleensä ottaen ei aseteta kummallisempia rajoituksia, mutta ulkomailla suositellaan, ettei värjättäisi ennen kuin vasta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Just toi eka kolmannes (siis viikolle 12 saakka) on kaikkien sikiön tärkeiden elinten kannalta riskialtteinta aikaa ihan mille tahansa altistumiselle.
Väriaineiden vaikutusta ei ole vielä kattavasti tutkittu, paljonhan sitä väriä ei imeydy, mutta eipä kukaan 100% turvatakuutakaan voi antaa.
Olen käynyt nyt kolmella eri kampaajalla Suomessa raskausaikana, ja kaikki kolme sanoivat, että heidän mielestään mun on parempi olla värjäämättä (tai siis laittamatta raitoja, ja siis koko raskausaikana, näin suosittelivat, vaikka heille se tietenkin oli tulojen menetystä, niin että uskon kyllä ammattilaista)
Jos asia sua huolestuttaa, niin suosittelen odottamaan ainakin sinne viikolle 13 saakka, niin ei tartte sitten ainakaan sitä asiaa miettiä ;) Tässä enkunkielinen linkki:
http://pregnancy.about.com/od/beautyfashioninpregnancy/qt/haircoloring.htm
 
Mie värjäsin 9+ vkolla häitä ennen. Ja monen monituiset kyl sanoo et värjääminen on erittäin ok, myös lääkärit. Eli uskoo sit ketä tahtoo.. Mut en mie ois värjänny ellei noit häitä ois ollu. Mut sit ny pidemmäl värjäsin kevytvärillä.
 
Kävin just kampaajalla laittamassa raitoja, sanoi että ainoa mitä ei raskausaikana suosittelisi olisi permanentti koska siinä ne aineet on tosi voimakkaita. Haitallisia määriä aineita ei voi imeytyä päänahan kautta jos noudattaa vaikutusaikoja, joten värjäys on ihan ok. Olisihan väripakkauksissakin varoitusohjeet jos todella olisi niin että aineita ei saisi käyttää raskausaikana ja tuskin isot firmat ottaa riskiä, että eivät varottaisi jos aihetta olisi. Joten värjäämään vaan...vai oletteko huomanneet että kaikki raskaana olevat naiset kulkisivat järkyttävät tyvikasvut päässä... :LOL:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,3437,6169#Kosmetiikana%20käyttö%20raskauden%20aikana
 
Minä värjään kyllä huoletta, ja sitä mieltä on lääkärit ja kampaajatkin. Jos laittaa esim folioraitoja, niin eihän sitä väriainetta edes mene päänahkaan yhtään. Ja hius on "kuollutta" eli sitä hiusta pitkin ei mitään aineita imeydy elimistöön. Väriä pitäisi siis levittää päänahkaan kunnolla, että sitä vois edes jotain määriä imeytyä. Ja kuulemma käytännössä päänahankin pitäisi olla haavainen.

Eli ei tarvi varoa.
 
Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava puhelinpalvelu. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

Hedelmällisyyteen tai sikiöön vaikuttavista aineista saa tietoa Teratologisesta tietopalvelusta, joka siirtyi vuoden 2005 alussa Väestöliitosta HUS:n Myrkytystietokeskuksen alaisuuteen. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

Taalta saa tietoa, joka perustuu kansainvalisesti hyvaksyttyihin tutkimustuloksiin eika ole mitaan urbaania legandaa. Olen itse soittanut tanne ja kysynyt hiusten varjayksesta ja sain vastaukseksi, etta hiuksia voi varjata missa tahansa raskausvaiheessa. Kuulemma esim. kaupungissa kavelysta voi sano, etta se on "vaarallisempaa" kuin hiusten varjays pakokaasujen vuoksi.... Joten anna palaa vaan Rouva Pikkumyy!
 
Hiusten värjääminen on täysin turvallista raskausaikana. Väraineet ja kemikaalit ovat niin kehiteltyja ja suojattuja nykyään, ettei niistä ole minkäänlaista vaaraa sikiölle.
Ei raskaus ole sairaus...
 
Kysyin myös kampaajaltani että onko turvallista värjätä raskauden aikana.Hänen vastauksensa oli että jos kaikki aineet imeytyisivät niin hyvin että ne matkaisivat sikiöön saakka niin sitten hänelläkään ei olisi lainkaan selluliittiä..tai ryppyjä tai mitään muutakaan minkä saa voiteilla pois.Tietysti aina kannattaa olla varovainen ja lykätä värjäystä jos ei ole ihan pakko.
 
Watrossi: Olen soittanut myös itse syyskuussa teratologiseen tietopalveluun Suomessa, ja minulle suositeltiin välttämään kaikkia kemikaaleja niin pitkälle kuin mahdollista, jopa kaupasta ostettavia kosteusvoiteita. Puhelimeen vastannut kätilö kehotti vaihtamaan siis ihan jopa Niveat apteekista ostettaviin hajusteettomiin perusvoiteisiin, koska noiden kemikaalien vaikutusta ei ole kuitenkaan tutkittu. Eli saattaapi riippua sitten siitä, kuka siellä vastaa, mutta minua tosiaan kehotettiin välttämään kaikkia kemikaaleja niin paljon kuin mahdollista.
 
Mitään satavarmaa tietoa ei oo ja suositukset niin ristiriitaisia että mielummin sitten "pelaan varman päälle" ja oon värjäämättä raskausajan.

http://www.vau.fi/templates/Article____77921.aspx?cat=14

Mun mielestä vauvalla on oikeus myrkyttömään elämänalkuun eikä äidin pitäis tietentahtoen altiistaa vauvaansa niille kaikenmaailman myrkyille (esimerkiks tupakoivat odottajat nostavat mulla villat pystyyn!! tekis miel semmoisille sanoo pari valittua sanaa vauvan puolesta...).

Mä ainakin olen valmis karsimaan omista "tarpeistani" jotta vain lapsellani olisi kaikki hyvin.
Ainakin sitten tiedän, ettei ole minun tekemisistäni johtuvaa aina tietysti mahdolliset ongelmat. Muussa tapauksessa syyttäisin aivan varmasti itseäni ihan KAMALASTI...!
 
Nimra
No mä nyt en ole ihan noin herkkä, mutta en mä myöskään tupakoivia äitejä olalle taputa. Kaksi ystävääni on tupakoinut läpi raskauden ja hyvín kuitenkin kaikki meni, vaikka en itse heidän teostaan pitänytkään, mutta en myöskään pidä siitä, että raskaus olisi sellainen asia, että puolet asioista mitä yleensä tekee elämässä niin pitäisi yhtäkkiä jättää pois. Siis toki sillä vauvalla on oikeuksia äidin kohdussa, mutta musta jotkut asiat vaan liiotellaan ja niillä suotta hermostutetaan puolet odottajista. Johan tämän päivän uutisilla puolet (oman äitini ikäisistä äideistä, puhumattakaan heidän äideistään ) pitäisi laittaa "vankilaan", kun ovat juoneet, syöneet ja tehneet ties mitä... Jokaisella tietenkin oikeus tehdä kuten haluaa, mutta monesti saa todeta, että vaikka en käytä tupakkaa, alkoholia ollenkaan (raskausaikana ) niin monet omat teot on niin "pahoja", että muthan lytätään joka välissä, kun en anna lapselleni mahdollisuutta ?!?!? Ei se nyt ihan noinkaan mene...
 
jokainen taplaa toki tyylillään :) mutta olen samaa mieltä, että turhan herkkä ei ehkä kannata olla... kyllä aivan varmasti jos hiusvärit aiheuttaisivat edes pienen riskin sikiölle niin kyllä siitä varoteltaisiin. Tietenkin edelleen ei nyt kannata tehdä asioita vastoin ohjeita tai "normaalia käytöstä" (esim. värjätä joka päivä/viikko hiuksia koska silloin ei ole normaalin rajoissa). Tai tehdä muutenkaan mitään typerää, mutta normaalia elämää saa kyllä elää! Turha hysteria ei ole itsellekään hyväksi eikä varmaan sitten kun lapsi on syntynyt siitä laannu, mikä ainakin omasta mielestäni ei ehkä ole lapsellekaan hyväksi jos äiti on pelkkää hysteriaa (ollut ja on).

Itse en edelleenkään ole huomannut, että raskaana olevat naiset kulkisivat tukat harmaina tuolla kadulla...
:LOL:
 
Mielestäni kaikkien selväjärkisten naisten ( päihderiippuvaisia ja vakavista mielenterveysongelmista kärsiviä sen sijaan pitäisi mielestäni ohjata ankarallakin kädellä lapsen hyvinvoinnin varmistamiseksi) tulee toimia raskausaikana siten, että oma olo on mahdollisimman seesteinen. Jos taustalla on lapsettomuutta, keskenmenoja tai muita raskauteen liittyviä ongelmia, eivät kaikki ongelmattomasti raskautuneet aina kykene ymmärtämään, että joillakin naisilla raskaus on mahdollisimman stressitöntä silloin, kun välttelee ylimääräisiä riskejä.
Ei kaikille ihmisille esim. ruokavalion tarkkailu ole edes stressin aihe, vaan luonnollista. Itse olen sitä mieltä, että kun noita ympäristömyrkkyjä löytyy niin paljon kaikkialta, esim. liikenteestä tai ruuasta, pyrin sitten välttämään sellaisia ylimääräisiä myrkkyjä ja riskejä, jos ilmankin pärjään. Jos esim. ruuan myrkkymäärä on 0.2, liikenteen 0.2, hiusvärien 0.1, kosteusvoiteiden 0.1, kodin kemikaalien 0.1, alkoholin 0.1, tupakan 0.2, huumeiden 0.9, jne. niin tokihan yhteenlaskettu summan on pienempi, jos noista myrkkymääristä poistaa edes sen, johon itse pystyy vaikuttamaan. Kun noita tekijöitä, joihin ei pysty vaikuttamaan, on joka tapauksessa niin paljon.

Jos itselleni olisi esim. mielialan vuoksi erittäin tärkeää värjätä hiuksia, niin olisin varmaan värjännyt itsekin, ainakin ekan kolmanneksen jälkeen. Mutta kun itselleni ei ole niin kauheaa kulkea maantieharmaassa tukassa tämä 9kk, niin vältin sitten tätä värjäystä kokonaan. Ja jos Rouva Pikkumyytä tai jota kuta muuta tämä asia huolestutti, niin onhan se ihan luonnollista, että hän odottaa kriittisimmän vaiheen yli, koska muuten saattaisi stressata asiasta ihan turhaan. Jos taas odottavaa äitiä ei esim. hiustenvärjäys huolestuta, niin eihän kukaan estä sitten värjäämästä.

Mutta itse en ainakaan kuvittele saavani mitään sädekehää sen vuoksi, että en värjää tukkaani, se on vain oma valintani, jonka olen tehnyt otettuani asiasta selvää useista eri lähteistä. Samalla tavalla olen pyrkinyt tekemään kaikki raskausajan valintani (kaikkiin asioihinhan ei voi edes vaikuttaa), eli jos jokin asia askarruttaa, pyrin ottamaan asiasta selvää eri lähteistä (ei siis ainoastaan netistä) ja tekemään sitten tietoisen valinnan. Ja ihan varmasti joku toinen, vaikka olisi lukenut/kuullut samat asiat kuin minä, tekisi sitten aivan erilaisen valinnan. Kun jokainen tulkitsemme vastaanotetut tiedot oman minäkuvansa ja kokemustensa kautta, ja kummatkin ovat aina yksilöllisiä.

Se on juuri se tämän maailman rikkaus, että täällä kulkee niin kovin erilaisia polkujen taallaajia, kaikilla on jotain opittavaa sekä toisista että itsestään.

Eläköön erilaisuus! :D
 
niin ja nyt siis 36+2 mennään :)

Itekki aattelisin niin et jos hirveesti pelkää keskenmenoa, ni jättää just suosiolla värjäämättä, ettei sitte siitä tulis lisästressiä.. niinku mullaki oli toi 12 viikkoa ja sit värjäsin. Ja en ois aikasemmin pystynykkää ku ne hajut.....!!
 
mun kampaaja suorastaan naurahti kun kysyin hänen mielipidetään tähän hiusvärikeskusteluun...oikeesti miten maailmaan voi syntyä a) lapsia b) terveitä lapsia, jos alkaa myrkkymääriä laskemaan yhteen. Voi härregyyd ei se sikiökään ole kuin ihminen, joten eiköhän kestä edelleen sen normaalin elämisen ja normaalin järjen käytön niin syömisten kuin muidenkin asioiden suhteen raskausaikana. Toki ekat 12 vko on kehityksen kannalta kriittisintä, mutta kyllä mua ainakin huvittaa (anteeksi ilmaisuni sillä kyseessä on toki vakava asia) että keskenmeno voisi johtua hiusväristä tai että lapselle tulisi joku kehityshäiriö väristä johtuen..oikeesti hiusväristä!! Toki sitä syyttää km:sta kaikkea mahdollista, mutta mutta...jotain rajaa ;)
 
Nimra
Siis mun on ihan pakko vielä kommentoida... Siis me olemme mieheni kanssa yrittäneet lasta 3v ja kaksi keskenmenoa on tullut aiemmin, mutta emme ole kuitenkaan kaikkien vaikeuksienkaan jälkeen luopuneet normaalista elämästä ja maalaisjärjen käytöstä. Mieheni on kemisti ja sen verran voin sanoa, että jos jotain vaarallista olisi niin hän olisi sen minulle sanonut ja emme uskon siihen, että pelkästää joitakin asioita tekemällä, syömällä, juomalla saa vauvasta "sairaan" :/ Me uskomme siihen, että jos vauvamme (sattuu ) olemaan sairas niin hän olisi sairautensa saanut ilman omaa hysteerista elämän tarkkailua. Minua ei häirise tippaakaan, että joku jättää hiukset värjäämättä tai metwurstin tai kinkun syömättä, MUTTA se minua pistää vihaksi, että esim minä joka elän täysin normaalia elämää eli syön normaalisti ja olen värjännyt hiukseni ... niin minä olen osan mielestä siis ihminen joka EI VÄLITÄ tulevasta lapsesta ja altistan hänet ties mihin vaaraan |O Miksi te haluatte syyllistää sellaisen tulevan vanhemman elämää joka on normaali ??!?! :headwall: Siis välillä tuntuu, että kun näitä asioita miettii niin voisi tuolla kadulla huudella kaikille massu pystyssä käveleville, että oletko nyt aivan varma mitä olet tekemässä/syömässä/juomassa ?!!?? Ketään ei voi syyttää huonoksi äidiksi tai isäksikään sen takia mitä tekevät! Prkl, ei kukaan tahallaan lastaan "sairastuta" kohtuun!! |O |O Anteeksi vain avautuminen, mutta minusta ON VÄÄRIN, että "taviksia" syytellään. Näiden kirjoitusten perusteella voisin "haukkua lyttyyn" paitsi itseni niin KAIKKI TUTTUNI jotka ovat joskus lapsen/lapsia saaneet... Anteeksi avautuminen :ashamed:
 

Yhteistyössä