Hoidanko mä lastani nyt ihan väärin?

  • Viestiketjun aloittaja puhhuijaa
  • Ensimmäinen viesti
puhhuijaa
Mulle tultiin ihmettelemään, kun en anna reilu 1,5 vuotiaan lapsen olla yksin pihalla. Käsittelen lasta kuulemma silkkihansikkain eikä niin voi aina jatkua. En anna lapsen leikkiä pihalta löydettyjen tupakantumppien kanssa enkä anna omin päin keräillä sieniä nurmelta. Muuten saa kyllä koukkia ja myllertää pihalla, muttei ilman valvontaa. Ton ikäinenhän voi karata pihasta ihan hetkessä tai hankkiutua muuten vaan johonkin vaaranpaikkaan, kun ei tää meidän piha nyt ihan täysin lapsiystävällinen ole. Lapseni ei kuulemma saa kasvaa vapaasti, kun aina ollaan kieltämässä ja rajoittamassa, kun pitää ulkonakin perässä juosta. Heidän 2-vuotiaansa on 5-vuotiaan sisaruksensa kanssa kuulemma pitkiäkin aikoja keskenään pihalla ja hyvin ovat pärjänneet ja lapset ovat niin onnellisia, kun saavat olla niin vapaasti ilman rajoitteita. En osannut sanoa hänelle mitään. Olin niin ihmeissäni, että onko tuo nyt lapsen kannalta hyväkin juttu vaiko ihan silkkaa välinpitämättömyyttä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja puhhuijaa:
Mulle tultiin ihmettelemään, kun en anna reilu 1,5 vuotiaan lapsen olla yksin pihalla. Käsittelen lasta kuulemma silkkihansikkain eikä niin voi aina jatkua. En anna lapsen leikkiä pihalta löydettyjen tupakantumppien kanssa enkä anna omin päin keräillä sieniä nurmelta. Muuten saa kyllä koukkia ja myllertää pihalla, muttei ilman valvontaa. Ton ikäinenhän voi karata pihasta ihan hetkessä tai hankkiutua muuten vaan johonkin vaaranpaikkaan, kun ei tää meidän piha nyt ihan täysin lapsiystävällinen ole. Lapseni ei kuulemma saa kasvaa vapaasti, kun aina ollaan kieltämässä ja rajoittamassa, kun pitää ulkonakin perässä juosta. Heidän 2-vuotiaansa on 5-vuotiaan sisaruksensa kanssa kuulemma pitkiäkin aikoja keskenään pihalla ja hyvin ovat pärjänneet ja lapset ovat niin onnellisia, kun saavat olla niin vapaasti ilman rajoitteita. En osannut sanoa hänelle mitään. Olin niin ihmeissäni, että onko tuo nyt lapsen kannalta hyväkin juttu vaiko ihan silkkaa välinpitämättömyyttä.
Eihän sillä 1,5v vielä oma älli pelaa mitenkään ja sinne mennää minne nenä osoittaa ja se juttu poimitaan leluksi mikä sattuu miellyttämään. Kuka sitten huolehtii turvallisuudesta ellei aikuinen. Ei kyl oo taaperolla asiaa yksin ulos.
 
e
No ei kai noin pientä voi antaa pihalla vielä yksin leikkiä!:O Mä en tosiaan usko, että meidän pihassakaan olis tuon ikänen minuuttia kauempaa yksin, ennenkun tulis jo vahinko.. Joo, oon sitä mieltä, ettei lasta tarvi "silkkihansikkain" käsitellä mut kyllä tuon ikänen pistää sen kärpässienen suuhun tai hulahtaa vesiojaan yhtään enempää miettimättä..
 
..
Ihan päästään vialla tuollaiset ihmiset, jotka päästävät noin pienet yksinään ulos. Turha sitten itkeä, kun lapsi hukkuu lähi veteen tai jää auton alle. No onpahan lapsi saanut kulkea vapaasti... :( kamalia vanhempia tuollaiset. Ei tarvitse niitä lapsia mennä tekemään, jos ei jaksa hinata persettään edes ulos. Turha kenenkään kirjoittaa, että "minun lapseni on niin fiksu, että ei lähde pihasta" - lapset on aina lapsia ja eivät ajattele samalla tavalla kuin aikuiset.
 
Anu
Mä oon saanut samanlaista palautetta (lapsi 1v 6kk). Kesällä parikin kaveria sanoi mua hysteerikoksi, kun en antanut lapsen kahlata järvenrannassa yksin, vaan seisoin sen kanssa rantavedesä ja pidin sen verran paidanhelmasta kiinni, ettei ennätä upottaa päätään veteen ja vetää vettä henkeen, jos sattuu kaatumaan.

Mä en tajua ihmisiä, joiden mielestä tällainen on LIIKAA huolehtimista. Teki mieli muistuttaa kaikista kesän aikana hukkuneista lapsista... Niiden vanhemmat ei varmaan toivovat, että olisivat olleet lähempänä vahtimassa.
 
-
Ei ainakaan meidän kaksivuotiaalla ole mitään asiaa yksin pihalle, kun saattaa saada vaikka minkä päähän piston esim. juosta äkkiä tielle jossa liikennettä. Serkun kanssa (8 v.) ovat usein kahden pihalla, serkulla kova hoivavietti ja tykkää katsoa pikkuisen perään. Tosin tällöinkin on säännöt että niin pitää olla että näen koko ajan ikkunasta ja käyn vähän väliä tarkistamassa että kaikki kunnossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja e:
No ei kai noin pientä voi antaa pihalla vielä yksin leikkiä!:O Mä en tosiaan usko, että meidän pihassakaan olis tuon ikänen minuuttia kauempaa yksin, ennenkun tulis jo vahinko.. Joo, oon sitä mieltä, ettei lasta tarvi "silkkihansikkain" käsitellä mut kyllä tuon ikänen pistää sen kärpässienen suuhun tai hulahtaa vesiojaan yhtään enempää miettimättä..
Näin. Ei liikasuojelua mut ne realiteetit ettei pikkulapsi osaa mitenkään vielä ajatella mikä on turvallista ja mikä ei.
 
:/
Meillä on aidattu piha ja en siltikkään jätä tuota meiän viikaria yksinään ulos kun korkeintaan siks et vessassa käyn :/ Ihme touhua jos tosiaan annetaan tonkia tumpit ja kaikki mahollinen pihalla...
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Anu:
Mä oon saanut samanlaista palautetta (lapsi 1v 6kk). Kesällä parikin kaveria sanoi mua hysteerikoksi, kun en antanut lapsen kahlata järvenrannassa yksin, vaan seisoin sen kanssa rantavedesä ja pidin sen verran paidanhelmasta kiinni, ettei ennätä upottaa päätään veteen ja vetää vettä henkeen, jos sattuu kaatumaan.

Mä en tajua ihmisiä, joiden mielestä tällainen on LIIKAA huolehtimista. Teki mieli muistuttaa kaikista kesän aikana hukkuneista lapsista... Niiden vanhemmat ei varmaan toivovat, että olisivat olleet lähempänä vahtimassa.
Juu ja meillä ainakin on ihan pakko olla melkein hihassa kiinni kun taapero on vakaasti itse sitä mieltä että osaa uida ja kävelee aivan suoraan niin kauan että ei jalat yllä pohjaan,jos annan vaan mennä.
 
No ei meidänkään 2,5-vuotias saa yksin pihalla olla, tosin en juokse koko ajan metrin päässä, annan omaakin tilaa lapselle ja katselen hieman kauempaa hänen leikkejään, jos tahtoo olla rauhassa. Mutta ei missään nimessä yksin. Kiinnostus vie tuon ikäiseltä aina voiton ja järki on silloin kaukana.
 
Äiti -75
Mun 4 ja puoli vuotias on vasta tänä kesänä pieniä hetkiä ollut rivitalopihalla itsekseen pyöräilemässä ja leikkimässä. Kavereita naapurissa, mutta erityisesti joukossa tuo tyhmyys kyllä näillä kaveruksilla tiivistyy, että erityisesti tällöin tulee aikuisen olla leikkejä valvomassa. En tosiaan päästä vielä tämä ikäistäkään kuin 5-10 minuutiksi itsekseen ja tuolloinkin kuulostelen avoimesta ikkunasta mitä puuhaa ja missä menee.
 
tiina
No meillä on kohta 4-vuotiaskin vielä valvonnan alla pihalla, pieniä hetkiä saa kyllä olla itsekseen mutta koko ajan katsotaan/huudellaan perään, näkö/kuuloyhteys ei saa katketa.
 
Liisa
No mä tiedän äidin joka antaa reippaan 2vuotiaan olla yksin kotipihalla (rivari,päätyhuoneisto ) itse kokkailee keittiössä ja lapsi ravaa ulko-ovesta ees-taas sisään ulos, sit repii kukkapenkkejä yms pirullista siellä. Mutta karannut ei ole kuulema kertaakaan.

Empä vaan itse uskaltais kyllä lasta vielä tuossa iässä yksin ulos päästää :/
 
just joo
Ei meidän rivarin pihalla kukaan 3-vuotiaskaan ole vielä itsekseen, kyllä äidit katsovat perään. Puolitoistavuotias on vielä täysin päätön olento (kyllä, sanon näin, itsellänikin on yksi vähän alle tuon ikäinen paikkoja rikkomassa), eikä tulisi mieleenkään päästää yksin pihalle. Eikä jättää isomman lapsen vahdittavaksi - lapsi on kuitenkin aina lapsi, eikä sellaista (kuten esimerkissäsi viisivuotiasta) voi syyttää, jos jotain sattuu tarkkaamattomuuden tai virhearvioinnin seurauksena. Jospa sanoja tiesi olevansa itse vähän vastuuton, ja piti päästä lyttäämään sinun tapasi ennen kuin sinä lyttäät hänen?

Ehkä ensi kesänä, jos kaikki ei mene suuhun samaan tahtiin kuin nykyään, saa olla tuossa aidatulla takapihalla niin, että vanhempi on kuitenkin alakerrassa ja ovi auki. Mutta silloinkin niin, että koko ajan on mahdollisuus näköyhteyteen, ja käydään tiheästi kurkkaamassa, mitä tekee.
 
Ääripäät on antaa 1,5v olla yksin pihalla ja toinen ääripää on kulkea vierellä ja kieltää häneltä kaikki mahdollinen eli ei anna pienen kokeilla rajojaan lainkaan.

Mun mielestä kaikki sinne välimaastoon menevät kasvatusmuodot on oikein. Toiset lapset tarvitsevat enemmän valvontaa, enemmän kieltoja, kun taas toiset lapset ovat harkitsevaisempia jo pienempinä ja voivat leikkiä vapaammin.
 

Yhteistyössä