Hoidon ja huolenpidon näyttö

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Onko täällä ketään sen suorittaneita? Mitä teiltä on näytössä vaadittu, mitä olette tehneet? Ja minkä numeron olette saaneet? Kertokaa vähän. Minulla näyttö edessä parin viikon päästä ja paineet jo nyt kovat!
 
vieras
Tavoitteethan löytyy siitä lomakenivaskasta. Hoidin erilaisia pesuja, lääkeohjauksen yhdelle asiakkaalle, syöttämistä, vaipanvaihtoa, insuliinipistoksia, letkuruokinnan hoitamista, taluttelin ja työnsin asiakkaita ulkoilemaan, lääkkeiden jaon, pissapussien vaihtoa... sellaista perushoitoa. Kolmosen sain.
 
äiti täälläkin
Minulla on nyt nuo termit hukassa, mutta kuuluiko tähän osioon tuo lääkehoito ja pistokset? Olen ollut vastaanottamassa näyttöjä, mutta en nyt muista, kuuluiko tuo hoitoon ja huolenpitoon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Minulla on nyt nuo termit hukassa, mutta kuuluiko tähän osioon tuo lääkehoito ja pistokset? Olen ollut vastaanottamassa näyttöjä, mutta en nyt muista, kuuluiko tuo hoitoon ja huolenpitoon.
Kyllä kuuluu pistokset sc ja im.

 
Oikeesti pph
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko täällä ketään sen suorittaneita? Mitä teiltä on näytössä vaadittu, mitä olette tehneet? Ja minkä numeron olette saaneet? Kertokaa vähän. Minulla näyttö edessä parin viikon päästä ja paineet jo nyt kovat!
Missä suoritat sen näytön? Mä suoritin päiväkodissa (pph ammattitutkinto), huolehdin perustarpeista, ruokailuissa lasten auttaminen, ulos lähtiessä huolehdin, että navat, ranteet, ja nilkat on piilossa vaatteiden alla, leikin lasten kans ja luin. Ihan tämmöstä tavallista toimintaa. Siihen kiinnitin huomiota, että sylitin paljon lapsia, ja jutustelin joidenkin kanssa ihan kahden kesken. Sain muistaakseni nelosen. Tai siis sainkin.
Näyttöpäivät oli minustakin jännittäivä, mutta kaikki meni erinomaisen hyvin! Tsemppiä!
 
Oikeesti pph
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs jos lääkkeet jakaakin väärin? Siis vaikka ihan pieni virhe. Hylätäänkö?
Lähihoitajista en tiedä, mutta pph:lla se hylättäisiin. Lääkkeiden jakoon pitää käyttää vaikka mieluummin vähän enemmän aikaa ja jakaa ne oikein, kuin kiireessä ja väärin.
 
joko
Niin tuohon hoidon ja huolenpidon näyttöön siis kuuluu myös kuntoumisen jakso. Tarkoitatko siis hoitonäyttöä vai sitä kuntoutumisen näyttöä.

Ite suoritin hoidon näytön ennen joulua ja niinku joku jo kirjotti, ni näyttösuunnitelmasta löytyy kaikki tarvittava, mutta itsellä oli pari "omaa" potilasta joiden päivän hoitotoimenpiteet suoritin ja toimin muutenkin yhden päivän työntekijänä. Ja K5 tuli, eli nappiin meni. Älä turhaan jännitä vaan ole oma ittes. Siihen ku vaikuttaa suunnatomasti itsestäsi antama kuva jakson alusta saakka. Onnea näyttöön:)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tavoitteethan löytyy siitä lomakenivaskasta. Hoidin erilaisia pesuja, lääkeohjauksen yhdelle asiakkaalle, syöttämistä, vaipanvaihtoa, insuliinipistoksia, letkuruokinnan hoitamista, taluttelin ja työnsin asiakkaita ulkoilemaan, lääkkeiden jaon, pissapussien vaihtoa... sellaista perushoitoa. Kolmosen sain.

Kuntotuksen jakso meillä oli ihan erikseen. Hoidon ja huolenpidon tein vanhainkodissa ja kuntotuksen päiväkodissa, jossa kannustin lapsia omatoimisuuteen. Jos jotai vaadittua et voi harjoittelupaikalla näyttää, tee portfolio, jossa osoitat, kuinka asian hallitset. Esim, koulutehtäviä, tenttejä tms. tieopaketteja netistä, esim. terveysportti.fi, aiemmissa harjoitteluissa suorittamiasi tehtäviä mielellään todistajan allekirjoittamina jne.
 
äiti täälläkin
Alkuperäinen kirjoittaja Oikeesti pph:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs jos lääkkeet jakaakin väärin? Siis vaikka ihan pieni virhe. Hylätäänkö?
Lähihoitajista en tiedä, mutta pph:lla se hylättäisiin. Lääkkeiden jakoon pitää käyttää vaikka mieluummin vähän enemmän aikaa ja jakaa ne oikein, kuin kiireessä ja väärin.
Lääkkeet ON EHDOTTOMASTI JAETTAVA NÄYTÖSSÄ OIKEEN. Lisäksi vaadin, että opiskelija tietysti tietää, miksi kyseinen lääke menee. Lisäksi aivan perusasioita piti perustella. Esim. Mitä särkylääkettä saa antaa Marevan-potilaalle, mitä ei ym.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Oikeesti pph:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs jos lääkkeet jakaakin väärin? Siis vaikka ihan pieni virhe. Hylätäänkö?
Lähihoitajista en tiedä, mutta pph:lla se hylättäisiin. Lääkkeiden jakoon pitää käyttää vaikka mieluummin vähän enemmän aikaa ja jakaa ne oikein, kuin kiireessä ja väärin.
Lääkkeet ON EHDOTTOMASTI JAETTAVA NÄYTÖSSÄ OIKEEN. Lisäksi vaadin, että opiskelija tietysti tietää, miksi kyseinen lääke menee. Lisäksi aivan perusasioita piti perustella. Esim. Mitä särkylääkettä saa antaa Marevan-potilaalle, mitä ei ym.
No huhhuhh... miten tollasii ees välttämättä muistaa? En minä ainakaan.
 
äiti täälläkin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Oikeesti pph:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs jos lääkkeet jakaakin väärin? Siis vaikka ihan pieni virhe. Hylätäänkö?
Lähihoitajista en tiedä, mutta pph:lla se hylättäisiin. Lääkkeiden jakoon pitää käyttää vaikka mieluummin vähän enemmän aikaa ja jakaa ne oikein, kuin kiireessä ja väärin.
Lääkkeet ON EHDOTTOMASTI JAETTAVA NÄYTÖSSÄ OIKEEN. Lisäksi vaadin, että opiskelija tietysti tietää, miksi kyseinen lääke menee. Lisäksi aivan perusasioita piti perustella. Esim. Mitä särkylääkettä saa antaa Marevan-potilaalle, mitä ei ym.
No huhhuhh... miten tollasii ees välttämättä muistaa? En minä ainakaan.
Nämä on aivan perusasioita vanhuspuolella ja sellaisia vain kyselinkin. Jos siellä on vähän aikaa, varmasti muistaa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Oikeesti pph:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs jos lääkkeet jakaakin väärin? Siis vaikka ihan pieni virhe. Hylätäänkö?
Lähihoitajista en tiedä, mutta pph:lla se hylättäisiin. Lääkkeiden jakoon pitää käyttää vaikka mieluummin vähän enemmän aikaa ja jakaa ne oikein, kuin kiireessä ja väärin.
Lääkkeet ON EHDOTTOMASTI JAETTAVA NÄYTÖSSÄ OIKEEN. Lisäksi vaadin, että opiskelija tietysti tietää, miksi kyseinen lääke menee. Lisäksi aivan perusasioita piti perustella. Esim. Mitä särkylääkettä saa antaa Marevan-potilaalle, mitä ei ym.
No huhhuhh... miten tollasii ees välttämättä muistaa? En minä ainakaan.
Tai siis tottakai tiedän, että Marevan-potilaalle esim. Panadol hyvä. Mutta en minä jokaista lääkettä muista että mihin tarkoitukseen on.

 
?
Minä en ainakaan osaa ulkoa kaikkien lääkkeiden käyttötarkoitusta joita jaan.Tietysti usein käytetyt jää muistiin. Muuta varten haen tietoa Farmacasta tai Terveysportista. Eikö tärkeää ole myös osata hakea tietoa kuin vaan opetella ulkoa?
 
Lähäri...
Itse suoritin sairaanhoidon ja huolenpidon lähäri koulussa :D. Meillä oli jatkuva näyttö, mutta kuitenkin.. Kyllähän nyt näyttöön kuuluu perusasiat: hoitotyöt, kirjaaminen, lääkehuolto esim pistokset ja lääkkeiden jako/antotilanteet. Itse perustelin kovasti aina, miksi näin tein.
 
vierailija
Itse suoritin sairaanhoidon ja huolenpidon lähäri koulussa :D. Meillä oli jatkuva näyttö, mutta kuitenkin.. Kyllähän nyt näyttöön kuuluu perusasiat: hoitotyöt, kirjaaminen, lääkehuolto esim pistokset ja lääkkeiden jako/antotilanteet. Itse perustelin kovasti aina, miksi näin tein.
Minkälaisia perusteita teit esim. ite oon tosi huono ihan yleisesti perustelemaan asioita ja jännittää tuo perusteleminen ja huomenna näyttö...
 
vierailija
Minkälaisia perusteita teit esim. ite oon tosi huono ihan yleisesti perustelemaan asioita ja jännittää tuo perusteleminen ja huomenna näyttö...
kannattaa olla avoin näytön vastaanottajalle ja sanoa että olet huono selittämään automaattisesti asioita mitä teet ja miksi, kun tämä on selvä, näytön vastaanottaja voi ottaa sen kyselijän roolin. sitä saa ja pitää toivoa, jos on huono oma-alotteisesti selostamaan asioita. itse otan näyttöjä vastaan kokoajan (hohu ja sahu) ja olen tämän aina tehnyt jo alussa opiskelijalle selväksi, että viimeistään näytön alussa kertoa jos on hankalaa. ja tehkää hyvät ihmiset lääkenäytöt ensimmäisenä päivänä, jos jotain menee pieleen lähtee koko näyttö alusta.
 
vierailija
ja perustelu voi olla esim sanot potilaalle astmalääkkeen oton jälkeen että otetaas hörppy vettä tästä että saadaan suu huuhdeltua lääkkeestä, ei ala sieni kasvaa suussa. yksinkertaisia juttuja, jotka voi ujuttaa ihan siihen hoitotyön lomaan, ilman että se vaikuttaa nololta selostukselta ”nyt minä teen näin koska...” olen hyväksynyt myöskintyöpäivän päätteeksi keskustelussa ilmaistut perustelut tietylle toiminnalle,
 
vierailija
ja perustelu voi olla esim sanot potilaalle astmalääkkeen oton jälkeen että otetaas hörppy vettä tästä että saadaan suu huuhdeltua lääkkeestä, ei ala sieni kasvaa suussa. yksinkertaisia juttuja, jotka voi ujuttaa ihan siihen hoitotyön lomaan, ilman että se vaikuttaa nololta selostukselta ”nyt minä teen näin koska...” olen hyväksynyt myöskintyöpäivän päätteeksi keskustelussa ilmaistut perustelut tietylle toiminnalle,
https://pharmacafennica.fi/spc/3047174

mites tuos kohdalla teet?
 

Yhteistyössä