Hoidossa tapahtunutta..

  • Viestiketjun aloittaja papunen
  • Ensimmäinen viesti
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja voevitsi:
Ap jaksaa jauhaa tota kakkajuttua jo kolmatta tuntia. Kandeisko opettaa ja ohjata sitä lasta eikä roikkua netissä.
Tuu ite opettaan ja ohjaamaan, kun niin v.. hyvin tiedät. Ja jos mun elämä pyörii kakan ympärillä, se tuskin kaivaa sun napaas..
 
hoitsu
Iltapäivällä oikeasti vaikea mennä vaihtamaan vaippaa... koska usein vain 1 aikuinen per ryhmä ulkona. Ja lapsia haetaan koko ajan ja vanhempienkin kanssa pitäisi jutella. Mistä ihmeestä hoitajat voivat tietää että lapsella on kakka jos ei sano mitään, pitäisikö käydä pyllyä haistelemassa vähän väliä?
 
Mä ymmärrän sun tuskas ap... meidän poika oli lähes 3 v. ennenkuin oppi potalle kakalle. Tää oli vaan päättänyt, ettei pottaan kaki, vaikka homman periaatteessa osasi jo 1 v. lähtien. Eipä siinä paljon auttanut, vaikka päälläni oisin seissyt. Kaikki keinot lahjonnasta kiristykseen kyllä kokeiltiin. Jos yritin pitää poikaa ilman vaippaakin, niin hän oli sitten vaikka viikon kakkaamatta. Lopulta homma ratkesi, kun kerran pistin sen potalle (näin, että hätä oli akuutti) ja sanoin, ettei vessasta tarvi poistua, ennenkuin homma on hoitunut. Ensin se siellä parkui naama punaisena, mutta suorituksen jälkeen oli selvästi itseensä tyytyväinen (ja tietty sai palkaksi karkkia ym.) Toisille se vaan on hankalampaa kuin toisille. Ärsyttää nämä "meidän lapsi oli ainakin jo 1,5 vuotiaana läpikuiva" -kommentit.
 
Jepjep
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Iltapäivällä oikeasti vaikea mennä vaihtamaan vaippaa... koska usein vain 1 aikuinen per ryhmä ulkona. Ja lapsia haetaan koko ajan ja vanhempienkin kanssa pitäisi jutella. Mistä ihmeestä hoitajat voivat tietää että lapsella on kakka jos ei sano mitään, pitäisikö käydä pyllyä haistelemassa vähän väliä?
Lue jostain ketjusta minkälaisesta ryhmästä on kyse..
 
Mun tyttö oli vajaa kaksi vee kun tarhassa ei enä laitettu vaippoja, muuten kun päiväunille. Monesti oli pissat housussa kun hain kotiin. Musta se oli hienoa, koska olin sanonut,että vaipoista pitää päästä eroon. Ja hei kyllä niitä pisapussivaatteita oli siellä melkeen joka päivä.
Sitten se vaan loppu. Meillä ei kyllä ollut tota kakka ongelmaa.
 
Katsos, tähän keskusteluun onkin näköjään sattunut oikein harmaiden idioottien pataljoona.. :kieh: On siinä äiti-ihmisiä, sietäisi hävetä!

AP:lle ; Älä alistu tuohon kohteluun, todellakin voi vaatia lapsen perushygieniasta pidettävän huolta, ihan yhtä tärkeää kuin ruokkiminenkin.

Mitäs mieltä harmaat apinat olisivat jos omat lapset jäisi ilman ruokaa kun hoitajat "ei ehtineet" syöttää?
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Mahonki-80:
Katsos, tähän keskusteluun onkin näköjään sattunut oikein harmaiden idioottien pataljoona.. :kieh: On siinä äiti-ihmisiä, sietäisi hävetä!

AP:lle ; Älä alistu tuohon kohteluun, todellakin voi vaatia lapsen perushygieniasta pidettävän huolta, ihan yhtä tärkeää kuin ruokkiminenkin.

Mitäs mieltä harmaat apinat olisivat jos omat lapset jäisi ilman ruokaa kun hoitajat "ei ehtineet" syöttää?
Näinpä!! Varmaan saa harmaita vastauksia, kun harmaana kirjoittaa. Kuinkahan moni olis samaa mieltä, jos kyseessä olis oma lapsi kuten edellä kuvataan. Mutta hei siihenhän vois jeesustella, että opeta lapses syömään itse, ettei jää ilman ruokaa, jos hoitaja ei viitsi/ehdi syöttää.
 
vieras
Lukematta ketjua. Mä yrittäisin sanoa hoitajille nätisti. Lisäksi miettisin hoitajien kanssa, miten sais pojan pikkuhiljaa kannustettua pojalle hoidossa ja kotona, auttaisko joku palkinto?
oma hoidossa oleva lapsi on vasta 1,5 vuotta, mutta takamus hautui heti kun meni hoitoon, jopa haavauma tuli. Eivät ehdi siellä kai vaihtaa vaippaa niin tiheästi. Olen vienyt suojaavaa voidetta hoitoon ja yrittänyt puhua asiasta, kun meillä ei vielä noi pottatouhut lainkaan onnistu.
 
Hoitajat tekevät väärin kun jättävät vaihtamatta. Eihän ne kenellekään kuivalle sano että pissaa housuihis, ulkoa ei lähdetä sisälle jos kerran he ajattelee noin vaipanvaihdostakin. Ja oli kyse minkä ikäisestä vaan, tuo on väärin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän ryhmässä on lapsi jolla epäillään laktoosi-intoleranssia ja se ripuli uloste polttaa ihon samantein rikki. Onneksi vanhemmat tietää sen itsekkin eikä ole meitä alkaneet syyllistään siitä. Lääkärit ei vain usko että lapsella mitään on kun rasituskoe ei antanut tulosta, oireet kyllä kertoo muuta.
Asiasta kymmenenteen... Toivottavasti lapsi kuitenkin saa siellä teidän hoitopaikassa ja kotona vähälaktoosisen tai laktoosittoman ruokavalion. Eihän siihen lääkärinlausuntoa tarvita, testit kun ei aina anna varmaa vastausta. Tai onko edes kokeiltu laktoosittomalla ruokavaliolla ja onko oireet hävinneet?...
 
Avaa sateenvarjoa tällä kommentilla, mutta kuitenkin.. Koko ketjua lukematta, tuossa aiemmin olikin jo mainittuna se, että iltapäivisin on todellakin yksi aikuinen per lapsiryhmä ulkona, joten siinä tilanteessa on aika vaikea rueta haistelemaan jokaisen takapuolta erikseen. Onko AP:n lapsi kertonut hoitajille, että on tullut kakka? Kun kyseessä oli kuitenkin reilusti yli 2-vuotias lapsi. AP:lle kehoitan rauhallisesti keskustelemaan hoitajien kanssa asiasta, vaikka tilanne sapettaa.
Omassa hoitoryhmässä aikoinaan oli pari lasta, joiden tiedettiin kakkaavan iltapäivällä, joten näitä lapsia sitten syynättiin vähän tarkemmin ja vaipat vaihdettiin ennen työvuoron (neljän aikaan iltapäivällä) vaihtoa. Niin, ja sekin vielä, että kaikki lapset eivät lopeta leikkimistä, vaikka tavarat ovat vaipassa/housuissa. Olen itsekin saanut vanhemmilta vihaista palautetta, kun lapsella on haettaessa ollut vahingot housussa, jopa yli 3-vuotiailla.
Toivittavasti tilanne hoidossa on jo kohentunut, eikä AP:n lapsen tarvitse kärsiä enää kipeästä takapuolesta :flower:
 
MIä olin jo menossa nukkumaan, mutta jäin lukemaan sitten tätä ketjua

Miksi taas pitää yrittää päteä tällä " meidän Pekka oppi tekemään kaikki tarpeensa pottaan jo 1-vuotiaana"

Lapset ovat yksilöitä ja oppiivat omaan tahtiin tekemään asiat ja sen pitäisi olla kaikille selvä juttu

Eikä varmasti tuo pään aukominen taas auta ap:tä ongelmansa kanssa
 
Alkuperäinen kirjoittaja papunen:
Eilen taas oli poika 2v7kk ollut hoidossa 2 kertaan ulkona kakat vaipassa. Poika itki eilen koko illan ja ei pystynyt edes istumaan. Muutenkin käyttäytyi eri tavalla kuin normaalisti. Peppu, kivekset ja taipeet on niin tulenpunaiset ja palaneet ulostesta, että itkua tekee itsellä, kun sitä katsoo ja sitä miten toinen kärsii. Voitte kuvitella mikä huuto, kun peppu pitää pestä ja rasvata välillä. Tänään käytiin lääkärissä ja lääkäri ihmetteli kovsti miten on mahdollista, että vaippaa ei vaihdeta. Lääkärin määräämät rasvat auttavat tällä kertaa, mutta seuraavaa kertaa odotelessa..
Hoidossa on useasti puhuttu asiasta. He vetoavat siihen, että eivät ulkona asiaa huomaa ja ulkoa ei voi lähteä sisälle vaippaa vaihtamaan.
Tekee todella pahaa katsoa miten toinen kärsii ja täysin turhaa!
Mitä tekisitte itse tässä tilanteessa?
Jos meillä kävisi tällein niin aivan varmasti muistaisivat huolehtia vaippa-asiasta!Asia pitää esittää sillein että se menee perille... :kieh:
 
Meil poika aikoinaan kun käytti vielä päivisin vaippaa niin oli kans yks kakkajuttu.
Menin puoli kolmen jälkeen hakemaan pojan. No, eteiseen asti haistoin kakan.
Lastentarhanopettaja siinä sit et, poika on sit kakannu päiväunien jälkeen eli klo 14.
Ollu sitten välipalan ajan kakka vaipassa.
Mä siinä sit tietty aloin poikaa riisumaan ja kyselee pesupaikkaa. LTO että täytyykö se nyt pestä. Sanoin ihan suoraan et haluisitko ite olla vellit housussa. Kakka meinaan kun oli tulossa kohta vaipanreunan yli, laittoivat aina vaipat niin löysälle et kerrankin oli vaippa polvissa.
Siis kuuluiko tosiaan kakka äidin tai isän pestäväksi? Reilu puoli tuntia odotettu että lapsi tullaan hakemaan ja äiti pääsee ensitöiksi pesemään pyllyä.
Mun mielestä hoitohenkilökunnan hommaa pyllyn pesut siihen saakka kunnes vanhempi tulee hakemaan.
Muutenkin oli outoa mennä päiväkodin tiloihin pesulle.

Miten muuten tuo pesuhomma menee, että vaikka vanhempi oiskin jo tullu ja lapsi siinä sit rysäyttäis kakat vaippaan niin kelle kuuluu vaipan vaihto?
 
täti vaa
ikävä juttu :( mutta se että veisi kaikki ryhmän lapset sisälle kakan pesun ajaksi, on oma vaaratilanteiden aiheuttaja.. sillä eteistilassa ei lapsia vahtisi kukaan, ulkona sentään on joku niiden kanssa. mielummin lapset hetken ulkona yksinäisen hoitajan kanssa kuin eteisessä kiipeilemässä ja kaatuilemassa tuoleilta yms.
 
mee hoitoon
Alkuperäinen kirjoittaja papunen:
Eilen taas oli poika 2v7kk ollut hoidossa 2 kertaan ulkona kakat vaipassa. Poika itki eilen koko illan ja ei pystynyt edes istumaan. Muutenkin käyttäytyi eri tavalla kuin normaalisti. Peppu, kivekset ja taipeet on niin tulenpunaiset ja palaneet ulostesta, että itkua tekee itsellä, kun sitä katsoo ja sitä miten toinen kärsii. Voitte kuvitella mikä huuto, kun peppu pitää pestä ja rasvata välillä. Tänään käytiin lääkärissä ja lääkäri ihmetteli kovsti miten on mahdollista, että vaippaa ei vaihdeta. Lääkärin määräämät rasvat auttavat tällä kertaa, mutta seuraavaa kertaa odotelessa..
Hoidossa on useasti puhuttu asiasta. He vetoavat siihen, että eivät ulkona asiaa huomaa ja ulkoa ei voi lähteä sisälle vaippaa vaihtamaan.
Tekee todella pahaa katsoa miten toinen kärsii ja täysin turhaa!
Mitä tekisitte itse tässä tilanteessa?
Ensimmäisenä tulee mieleen, et oo HULLU!!! Jos pojalla noin allerginen iho, ei se oo hoitajien syy.

Mä ite oon todella kuivaihoinen ja se jos mul olis samanlainen lapsi onneksi ei oo) Lapsii kyl on ,vaik kuinka, muttei onneksi yhtä allergisii ku mä.
 
Minä ainakin siitä kyllä sanoisin hoitoon suoraan ja sitten kanssa sinne pääpaikalle kanssa sanoisin. Itse jouduin sanomaan näin törkeästä tapauksesta kun hoitaja oli polttanut tupakkaa lasten nähden, kuvitteli ettei jää kiinni kun ei ollut enää muita aikuisia töissä, et silloin voisi pössytellä. Kävi ilmi kun oma tyttö otti oksan pätkän ja laittoi suuhunsa ja alkoi vetelemään "henkosia" ja sanoi "taidanpa laittaa tupakaks". Ja meillä ei siis polta kukaan. Ja paikka oli ryhmäperhepäiväkoti.... Nyt tyttö onkin tarhassa, missä on aina muitakin aikuisia, ettei yksi vahdi yksin lapsia.
 
Ap en jaksanut koko ketjua lukee, älyttömiä kommentteja.
Jos olet hoitajien kanssa jutellut asiasta ja parannusta ei tule niin seuraavaksi mene jututtamaan johtajaa (oletan että kyseessä päiväkoti) jos ei sekään auta niin ota yhteyttä päivähoidon johtajaan. Hoitajien tehtävä on potattaa lapsi ennen ulkoilua/nukkumaan menoa ja jos tarpeet ei tule pottaan niin ulkoillessa heidän pitää tarkkailla tuleeko tarpeet vaippaan (jos kerran yleensä ne tulee siihen aikaan) Kyllä hoitajien kuuluu osata "lukea" lasta, jos tarpeet ei ole tullutt aikaisemmin niin todennäköisesti tulee ulkoilussa. Ja päiväkodissa pitää olla sen verran hoitajia että pääseee yksi vaihtamaan lapsen puhtaisiin. Sama asia jos joku lapsista tulee valittamaan hätää, pitää jonkun päästä käyttämään hänet wc:ssä ei kai ne sano että tee housuusi?
Harmi juttu että lapsesi saanut noin pahan ihottuman, lapsellesi :hug: :hug: :hug:

Ja mitä kuivaksi oppimiseen tulee, on kovin yksilöllistä ja vaikka kuivaksi oppisi niin toisille isomman hädän "puhtaaksi" oppiminen voi olla hitaampaa. Joskut lapset kammoksuvat pottaan tekemistä, vaippaan on "turvallisempaa" tehdä.

Yritä pikkuhiljaa opettaa lastasi potalle, aina ruokailun jälkeen, unia ennen, unien jälkeen, ennen ulkoilua, ulkoilun jälkeen.....ja kun pottaan tulee jotain niin kiitä ja kannusta lastasi.
Kun lapsi alkaa haista (eli ennen kakkaa alkaa paukuttelemaan) niin ilmoita lapselle että nyt tulee kakka mennään potalle....jos pottaan ei tule niin älä toru lasta vaan jos se tulee vaippaan pottailun jälkeen sano esim voi voi ei ennätetty potalle, seuraavalla kerralla sitten.

Ja päiväkoti tähän mukaan vaikka kuinka tuntuu ettei lapsi ole kypsä niin harjoittelu ei varmasti pahenna asiaa kunhan lasta ei vaan moitita ja toruta vahingon sattuessa.

Itse ole ntoiminut aikoinaan lastenhoitajana ja tiedän että toisille lapsille on kovakin paikka tuo puhtaaksi oppiminen, mutta sitkeys palkitaan vielä, usko pois :hug:
 

Yhteistyössä