Hoitaja kotiin

Onko kellään kokemusta, jos palkkaisi lastenhoitajan kotiin kun lapsia on 4
tai 5v menee esikouluun syksyllä mut sitten olisi 3v ja syksyllä 1,4 vuotiaat kaksospojat.
Tulisiko halvemmaksi viedä ne tarhaan vai tosiaan hoitaja kotiin...
Tietty kelan sivuilta saan tietoa mut aattelin jos jollain on kokemusta
=)
 
Siitä on muutama vuosi aikaa. Tarkkaa summaa en muista. Nythän se on kahdesta ensimmäisestä 200 e/lapsi ja kolmannesta on sitten 20% tästä 200 e. Ja tietysti siihen vaikuttaa perheen tulot. Jos on pienituloinen niin sitten se on pienempi kuin 200 e. Niistä tuloista on kyllä taulukot olemassa. Tämä 200 e maksu menee jos lapsi on kokopäivän hoidossa kuukauden ajan.
 
piisa
Meille tuli jokunen vuosi hankala tilanne, kun töitä ilmaantui yhtäkkiä ja hoitopaikkaa ei saatu (toisella lapsella allergiaa, niin ei perhepäivähoitoon ottaneet).

Ajateltiin ottaa hoitaja työkkärin kautta. Sekin olisi kaikkineen tullut maksamaan suunnilleen saman kuin 2 lasta norm. hoidossa. Paras ehdokas pääsikin oikeisiin töihin ja valittiin toinen. Jouduttiin antamaan sille loparit 3:n viikon päästä, kun ei saanut minkäänlaista otetta hoitoon. Poika saattoi olla pelkissä pikkuhousuissa puistossa syyskuussa, kun ei ollut saanut poikaa pukemaan ym. Taisi olla myös ISOJA perheongelmia, eikä ollut edes mikään nuori. Et sieltä on moni saanut hyvänkin, mut voi käydä myös toisin.

Sitten pitettiin kunnan puoli koville ja saatiin oikea hoitaja meille, joka oli työskennellyt päiväkodissa aiemmin. Sellaisella 3 perheperiaatteella. Meillä oli meidän 2 lasta ja toisen perheen 2 lasta. sama maksu kuin norm. hoidosta. Ruoka piti hoitaa itse, ainakin aineet ja jotain korvausta sai siitä. Se toimi meillä äärettömän hyvin. Oli kiva jättää lapset aamulla yöpaita päällä heräilemään rauhassa, kun itse paineli pakkaseen. Samoin iltapäivällä lapset oli valmiina kotona, ja silti koti siisti...voi että sitä tätiä on kaivattu.

Saimme vielä 3:nnen lapsen ja he oli hetken yhtäaikaa päiväkodissa, se ei ollut "raahaamisen" puolesta yhtään kivaa, vaikka siihenkin tyytyväisiä oltiin. Mutta suosittelen ehdottomasti hoitajaa kotiin, jos lapset pieniä ja niitä on useampia, ja tuolla 3 hoito periaatteella, jos on 3 omaa hoitoikäistä, muita lapsia ei tartte ottaa "ryhmään"

Sellaisia kokemuksia meillä.
 

Ei ole kokemusta kuin kunnallisesta hoidosta, mutta olen itsekin tuota joskus miettinyt. Lopulta olen tullut siihen tulokseen, että helpommalla pääsee jos saa yksityiseen tai kunnalliseen hoitoon, sillä mites on vakuutusten kanssa jos jotain sattuu? Entä jos hoitaja sairastuu? tai ei tulekaan lasten kanssa toimeen? Hyvän tutun hoitajan voisin palkata kotiini, mutta siinäkin on se sairastusmisongelma, että mitäs sitten jos...?
 
Meillä on hoitaja kotona. Palkattu yksityisen hoidon tuella, jota meidän kunnassa saa 299?/kk/alle kouluikäinen lapsi. Tuo summa vaihtelee eri kuntien välillä, siihen vaikuttaa se, maksaako kunta ns. kuntalisän vai ei. Olemme olleet järjestelyyn erittäin tyytyväisiä - lapset saavat olla kotona hoidossa molempien vanhempien tehdessä vuorotyötä. Kannattaa kysyä kelasta!
 
väsynyt
Hei! Meillä on kolme alle kouluikäistä ja kunnallinen perhepäivähoitaja kotona. ASiassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Asumme kolmen kilsan päässä hoitopaikasta, ja miehen työ on epäsäännöllistä ja kaukana. Talossa vain yksi auto ja se aina hänellä. Saimme kunnallisen perhepäivähoitajan kotiin, työaika rajallinen. Työajoista voi sopia hänen kanssaan. Joudumme maksamaan saman kuin jos olisivat hoidossa kunnallisessa päiväkodissa ja ruuat päälle. Se on aika iso kustannus, varsinkin kun lapset syövät paljon ja usein. Hyviä puolia on että lapset saavat olla kotona. Sairastettu ei ole kovin paljoa, vaikka lapset käyvät kaksi kertaa viikossa kerhoissa. eikä tartte kuskata. Itse joudun sovittelemaan menoja ja omia töitäni, kun hoitaja käy hammashoidossa, lääkärissä yms. ja milloin on oma lapsi/itse sairaana tms. Silloin viedään varahoitopaikkaan autolla. Saimme hoitajan, jolla ei ole alalle koulutusta ja kokemustakin vain hitunen. Se näkyy työssä, ns. pedagogista ajattelua ei ole ja motivaation kanssa niin ja näin. Eli tehdään vain se mitä pyydetään ja joskus vähempikin. Lapset hyökkäävät illalla kimppuuni, kun "päivällä ei olla tehty mitään". Harmittaa lasten puolesta ja itsekin haluaisi levätä ja olla lasten kanssa. Sitten lähdetään ulkoilemaan, askarrellaan yms. Talo sotkeentuu , vaikka on sopimuksessa sanotaan, että siivoavat sotkunsa eli kuuraan sitten viikonloput. Ja lapset kaipaavat isompana jo monipuolisempia virikkeitä ja toisten lasten seuraa. Itse olen henk.koht sitä mieltä, että veisin lapset mielummin päiväkotiin. Mutta joustan lähinnä miehen vuoksi, ettei hänen työnsä häiriinny. Ja aikansa aikaa kutakin. Mutta jos löydät normaalin ja lapsista kiinnostuneen ihmisen, ehkäpä nuoremman, joka haluaa kasvatusalalle, on jo vähän kokemusta, kaikki voi mennä oikein hyvin. Puntaroi asiaa monelta kantilta ja ajattele lastesi parasta. Ei ole sama, millainen ihminen viettää suuren osan ajasta lapstesi kanssa.Ja jos voit vaikuttaa henkilönvalintaan, vielä parempi. Me ei voitu ja hoitsu vaihtu alussa meistä riippumattomista syistä.
 

Yhteistyössä