Hoitoalalla työskentelevät!!!

Millä raskausviikolla ootte jääny pois töistä?? Itsellä nyt 27+1, ens viikolla lääkärineuvola ja aion pyytää saikkua loppuajaksi kun tuntuu että en enää kykene töihin. Työssäni joudun nostella painavia ihmisiä ja on myös olemassa väkivallan uhka potilaiden taholta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Tuo ei taida olla syy, työnantaja voisi järjestää sinulle jotakin turvallisempaa työtä? Itse olin loppuun asti töissä päiväkodissa.
Työnantajalla ei ole järjestää muuta työtä. Kaikilla osastoilla samanlaista. Lisäksi meitä on kaksi aina työvuorossa eli en pysty laistamaan nostoja ja aggressiivisten potilaiden hoitamista edes sillä, että ei-raskaana olevat tekis sen mun puolesta. Joko oon töissä täysillä ja teen kaikkea mitä pitääkin tai sitten en oo ollenkaan. Lisäksi oon huomannu, että nostojen jälkeen on alkanu tulla tosi kipeitä supistuksia.
 
Christina Dior
Itselläni painavien ihmisten nostelu aiheutti supisteluja ym. vaaratilanteita. Lääkärit kirjoittavat täysin pyydettäessä sairaslomaa tuossa tilanteessa. Teet niinkuin itsestäsi tuntuu.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Tuo ei taida olla syy, työnantaja voisi järjestää sinulle jotakin turvallisempaa työtä? Itse olin loppuun asti töissä päiväkodissa.
Päiväkodissa ei nostellakkaan raskaita esineitä ja väkivallan uhkakin (joka voisi syntymätöntä lasta vahingoittaa) on olematon.
 
Kuinka kauan työnantaja maksaa sinulle sairausajan palkkaa? Tiputko jossain vaiheessa Kelan sairauspäivärahalle, jos nyt jäät saikulle loppuajaksi? Kela on aika tarkka maksaako se sairauspäivärahaa, lääkärin pitää kirjoittaa lausunto, jossa osoitetaan mitä konkreettista haittaa työnteosta on sinulle (kohdunsuu aukeaa, kohdunkaula lyhenee tms.).
 
poispois
Itsellä menossa nyt eka raskaus ja jouduin jäämään pois jo rv25, oli työ liian raskasta niin fyysisestä kuin henkisestikin. Lisäksi mulle oli kipeitä supistuksia, mitkä kyllä on nyt levon kanssa hellittäneet hieman.
Ihan hyvä ratkaisu oli, mutta kyllä kotona meinaa aika käydä pitkäksi :)

Toisin kuin tuo "se" sanoo, on sun syy mun mielestä pätevä syy saikkua ajatellen. Suosittelen siis sitä lämpimästi :)
 
poikien äiti
ekassa raskaudessa jäin sillon ku äippäloma alkoi, eli noin 36 viikolla. toisessa olin vielä kotona sillon, kolmannessa jäin lääkärin pakottamana 34 viikolla, vaik olisin mielellään ollut loppuun saakka
 
hips
todellakin töissä pitäs olla mahdollista tehdä kevyemmin eli niin että sinä et ole se joka niitä asiakkaita nostelee. Minä työskentelen myös hoitoalalla ja työporukka ei siitä suivaantunut kun en esim mennyt niitä väkivaltaisimpiä hoitamaan. tosin aina se ei ollut mahdollista kun tarvittiin kaksi hoitajaa hoitamaan ja meitä oli vaan kaksi vuorossa. saikulle taisin jäädä n 32 viikolla ja lapsi syntyikin 36+0 eli äitiyslomalla kerkesin olla vain viikon.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Tuo ei taida olla syy, työnantaja voisi järjestää sinulle jotakin turvallisempaa työtä? Itse olin loppuun asti töissä päiväkodissa.
Päiväkodissa ei nostellakkaan raskaita esineitä ja väkivallan uhkakin (joka voisi syntymätöntä lasta vahingoittaa) on olematon.
*muoks* tai raskaita ihmisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Tuo ei taida olla syy, työnantaja voisi järjestää sinulle jotakin turvallisempaa työtä? Itse olin loppuun asti töissä päiväkodissa.
Näinpä..ja potilaiden/asiakkaiden nosteluun voi käyttää kaveria apuna...
Niin. meitä on esim aamuvuorossa kaksi, samoin iltavuorossa. Näiden painavien ihmisten nostamiseen tarvitaan kaksi henkilöä, yksi ei siihen pysty. JOs siis on työvuorossa minä ja joku toinen ja minä en voi nostaa niin kerroppa miten mun kaveri selviää työstään??
 
Alkuperäinen kirjoittaja hips:
todellakin töissä pitäs olla mahdollista tehdä kevyemmin eli niin että sinä et ole se joka niitä asiakkaita nostelee. Minä työskentelen myös hoitoalalla ja työporukka ei siitä suivaantunut kun en esim mennyt niitä väkivaltaisimpiä hoitamaan. tosin aina se ei ollut mahdollista kun tarvittiin kaksi hoitajaa hoitamaan ja meitä oli vaan kaksi vuorossa. saikulle taisin jäädä n 32 viikolla ja lapsi syntyikin 36+0 eli äitiyslomalla kerkesin olla vain viikon.
Juu ei mullakaan työporukka suivaannu, mutta kun meitä on sielä kaksi per vuoro ja osa potilaista on kahden nosteltavia ja autettavia eli heidän kanssaan ei selviä yksi ihminen, niin asia ei ookkaan niin yksinkertainen. Mitään ongelmaahan ei olis jos yksikössä olis töissä vaikkapa 3 joka vuorossa, silloin mun ei tarttis nostella painavia ihmisiä ja aggressiivistenkin kohtaamisen sais jättää minimiin. Mutta siihen ei oo mahdollisuutta kun töissä on vain kaksi koska se mun kanssa työvuorossa oleva ei selviä yksin näiden kanssa.
 
poispois
Ja lisään vielä, että mun mielestä tässä asiassa on kyseessä paitsi sun ja vauvan, myös sun kanssa vuorossa olevan työkaverin turvallisuus. Toki myös potilaiden. Jollet voi täysillä työskennellä, ei työpanos ole sataprosenttinen. Entä kun tulee hankala tilanne etkä voikaan osallistua siihen? Tai entä jos osallistut ja vauvalle käykin jotain?

Mä oon sitä mieltä, että saikulle.
Ehkä mietin liikaa tämmösiä turvallisuus juttuja, mutta tää onkin mun mielipide vain :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Kuinka kauan työnantaja maksaa sinulle sairausajan palkkaa? Tiputko jossain vaiheessa Kelan sairauspäivärahalle, jos nyt jäät saikulle loppuajaksi? Kela on aika tarkka maksaako se sairauspäivärahaa, lääkärin pitää kirjoittaa lausunto, jossa osoitetaan mitä konkreettista haittaa työnteosta on sinulle (kohdunsuu aukeaa, kohdunkaula lyhenee tms.).
Ehtisin olla sairaslomalla reilu 3 viikkoa enneku mulla alkaa kesäloma ja sen jälk äitiysloma.
 
hips
hmm..periaatteessa kuitenkin sulle pitäs löytyä ns kevyempää työtä loppuraskauden ajaksi. Mulla ekassa raskaudessa esim sitten tehtiin niin, että teinkin paperijuttuja (projektia) ja esim jakelin lääkkeitä, pistin asiakaskansioita kuntoon, kun musta ei raskaaseen työhön ollut. Keskustele työnantajan kanssa voiko ne keventää sun työtä. Mulla oli kans aina kaksi vaan iltavuorossa ja kahden autettavia..sillon tein esim enemmän aamuvuoroa koska niissä sakkia oli enemmän. Onko teillä joka vuorossa vain kaksi hoitajaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Kuinka kauan työnantaja maksaa sinulle sairausajan palkkaa? Tiputko jossain vaiheessa Kelan sairauspäivärahalle, jos nyt jäät saikulle loppuajaksi? Kela on aika tarkka maksaako se sairauspäivärahaa, lääkärin pitää kirjoittaa lausunto, jossa osoitetaan mitä konkreettista haittaa työnteosta on sinulle (kohdunsuu aukeaa, kohdunkaula lyhenee tms.).
Ehtisin olla sairaslomalla reilu 3 viikkoa enneku mulla alkaa kesäloma ja sen jälk äitiysloma.
Ok. Jos haluat noin pitää. Mikään pakkohan sinun ei ole pitää kesälomaa jos olet saikulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Kuinka kauan työnantaja maksaa sinulle sairausajan palkkaa? Tiputko jossain vaiheessa Kelan sairauspäivärahalle, jos nyt jäät saikulle loppuajaksi? Kela on aika tarkka maksaako se sairauspäivärahaa, lääkärin pitää kirjoittaa lausunto, jossa osoitetaan mitä konkreettista haittaa työnteosta on sinulle (kohdunsuu aukeaa, kohdunkaula lyhenee tms.).
Ehtisin olla sairaslomalla reilu 3 viikkoa enneku mulla alkaa kesäloma ja sen jälk äitiysloma.
Ok. Jos haluat noin pitää. Mikään pakkohan sinun ei ole pitää kesälomaa jos olet saikulla.
Kesälomasi tosiaan siirtyisi tossa tapauksessa. =)
 
jäin sairaslomalle rv 25, mut ootankin kaksosia. 2kk tulee palkka, sit taidan just keretä pariks viikkoa pudota päivärahoille ennen äitiyslomaa, jos nyt sinne asti ees vauvat jaksaa mahassa kasvaa.....
 
Alkuperäinen kirjoittaja hips:
hmm..periaatteessa kuitenkin sulle pitäs löytyä ns kevyempää työtä loppuraskauden ajaksi. Mulla ekassa raskaudessa esim sitten tehtiin niin, että teinkin paperijuttuja (projektia) ja esim jakelin lääkkeitä, pistin asiakaskansioita kuntoon, kun musta ei raskaaseen työhön ollut. Keskustele työnantajan kanssa voiko ne keventää sun työtä. Mulla oli kans aina kaksi vaan iltavuorossa ja kahden autettavia..sillon tein esim enemmän aamuvuoroa koska niissä sakkia oli enemmän. Onko teillä joka vuorossa vain kaksi hoitajaa?
Aamuvuorossa on kaksi, iltavuorossa kaksi ja yövuorossa yksi hoitaja. Paperijutut, lääkkeiden jaot, potilaskansiot ym on meidän työpaikassa omahoitajan heiniä. Mulla on kaksi omaa potilasta joiden ko hommat hoidan, niissä ei riitä työtä niin paljoa että voisin tehdä sitä 38 tuntia viikossa ja typerää on taas alkaa omahoitajasysteemiä muuttamaankaan muutaman viikon takia niin, että yhtäkkiä tekisinkin kaikkien hoitajien ko hommat.
 
vieras
Mä jouduin jäämään esikoisesta sairaslomalle jo rv 18 kun oli supistelua ja verenvuotoa. Toisesta jäin neljä viikkoa ennen äitiysloman alkua selkäsäryn vuoksi eli olisiko ollut rv 30?

Kyllä jokainen itse tietää mihin pystyy, raskaana ollessaankin. Ja aikuisten nosteleminen on eri asia kuin työskennellä esim päiväkodissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Möppöläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Kuinka kauan työnantaja maksaa sinulle sairausajan palkkaa? Tiputko jossain vaiheessa Kelan sairauspäivärahalle, jos nyt jäät saikulle loppuajaksi? Kela on aika tarkka maksaako se sairauspäivärahaa, lääkärin pitää kirjoittaa lausunto, jossa osoitetaan mitä konkreettista haittaa työnteosta on sinulle (kohdunsuu aukeaa, kohdunkaula lyhenee tms.).
Ehtisin olla sairaslomalla reilu 3 viikkoa enneku mulla alkaa kesäloma ja sen jälk äitiysloma.
Ok. Jos haluat noin pitää. Mikään pakkohan sinun ei ole pitää kesälomaa jos olet saikulla.
Kesälomasi tosiaan siirtyisi tossa tapauksessa. =)
Ei se siirry jos pyydän saikun kesäloman alkuun asti, en äitiysloman alkuun asti. Lisäksi mulla lomapäiviä vain 7 joten vaikka olis saikku äitiyslomaan asti niin siltikään siitä ei tulis yht kuin reilu 4 viikkoa saikkua ja työnantaja maksaa 2 kuukaudelta täyden palkan.
 

Yhteistyössä