Hoitoalan palkat....

niin, se on vaan niin kummallista, että aina puhutaan vaan sairaanhoitajien palkkakuopasta ja huonosta palkasta jne. Onhan meitä hoitajia muitakin, ja vielä pienemmällä palkalla esim. itse työskentelen lasten parissa ja lto:n palkka on sh:n palkkaa huonompi, mutta siitä ei kyllä puhuta. Vastuullista työtä teemme mekin, lisäksi työ on fyysisesti sekä psyykkisesti välillä raskasta.

Mikä ihme tekee sairaanhoitajista jotain ylijumalia, nytkin on saatu lukea päivän lehdistä sairaanhoitajien ahdingosta :( mutta eipä meistä muista matalapalkkaisista hoitajista mitään ole mainittukaan. Herää kysymys, että miksi?
 
siis oletko lastentarhan ope? itse olen ollut sekä päiväkodissa että sairaalassa töissä ja voin sanoa, että kyllä se sairaalatyö on 5 kertaa rankempaa ja kiireisempää. Vastuu on myös todella kova, kun on kyse ihmisten hengistä, pienintäkään virhetä ei saa sattua. Tottakai myös lastentarhassa tehdään vastuullista ja hyvää työtä, mutta kyllä silti minusta on oikeutettua että hoitajilla on isommat palkat. Tämä on minun mielipiteeni antaa sataa vaan kakkelia niskaan *avaa varjon* :whistle:
 
Jep
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:05 onnela74 kirjoitti:
niin, se on vaan niin kummallista, että aina puhutaan vaan sairaanhoitajien palkkakuopasta ja huonosta palkasta jne. Onhan meitä hoitajia muitakin, ja vielä pienemmällä palkalla esim. itse työskentelen lasten parissa ja lto:n palkka on sh:n palkkaa huonompi, mutta siitä ei kyllä puhuta. Vastuullista työtä teemme mekin, lisäksi työ on fyysisesti sekä psyykkisesti välillä raskasta.

Mikä ihme tekee sairaanhoitajista jotain ylijumalia, nytkin on saatu lukea päivän lehdistä sairaanhoitajien ahdingosta :( mutta eipä meistä muista matalapalkkaisista hoitajista mitään ole mainittukaan. Herää kysymys, että miksi?
peesaan tätä..tuntuu että suomessa ei ole mitään muuta ammattia kun sh
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:08 Astralberry kirjoitti:
siis oletko lastentarhan ope? itse olen ollut sekä päiväkodissa että sairaalassa töissä ja voin sanoa, että kyllä se sairaalatyö on 5 kertaa rankempaa ja kiireisempää. Vastuu on myös todella kova, kun on kyse ihmisten hengistä, pienintäkään virhetä ei saa sattua. Tottakai myös lastentarhassa tehdään vastuullista ja hyvää työtä, mutta kyllä silti minusta on oikeutettua että hoitajilla on isommat palkat. Tämä on minun mielipiteeni antaa sataa vaan kakkelia niskaan *avaa varjon* :whistle:
missä näkyy koulutus? lastentarhanopet ovat suorittaneet yliopistotutkinnon.
 
stranger
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:10 onnela74 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:08 Astralberry kirjoitti:
siis oletko lastentarhan ope? itse olen ollut sekä päiväkodissa että sairaalassa töissä ja voin sanoa, että kyllä se sairaalatyö on 5 kertaa rankempaa ja kiireisempää. Vastuu on myös todella kova, kun on kyse ihmisten hengistä, pienintäkään virhetä ei saa sattua. Tottakai myös lastentarhassa tehdään vastuullista ja hyvää työtä, mutta kyllä silti minusta on oikeutettua että hoitajilla on isommat palkat. Tämä on minun mielipiteeni antaa sataa vaan kakkelia niskaan *avaa varjon* :whistle:
missä näkyy koulutus? lastentarhanopet ovat suorittaneet yliopistotutkinnon.
Ja sairaalassa hoitajolla loppujen lopuksi vastuu suhteellista. Kaikkiin toimenpiteisiin periaatteessa lääkärin määräys ja ohjeet... Vasuu vain siitä, että osaa toimia ohjeiden mukaan.
Lastentarhanopettaja on kuitenkin vastuussa myös toiminnan suunnittelusta ja pidemmällä tähtäimellä avainasemassa monen lapsen kasvun tukemisesta. Ja kuinka paljon nykyään on erityislapsia, joilla päiväkodin antama kasvatus ja toiminnallisuus "hoitoa" hyvin monenlaisiin ongelmiin!

Muutenkin hoitoalan palkkauksesta puhuttaessa katsotaan aina terveydenhuollon puolelle. Muistakaa, että myös sosiaalitoimen sektorilla on paljon hoitoalan ammattilaisia esimerkiksi vanhustenhuollossa, kotipalvelussa, lastensuojelussa, vammaistyössä jne, jne.
 
suomessa ei lapsia arvosteta kun eivät äänestä. Aikuiset taas osaavat pitää ääntä itsestään, ja suuret ikäluokat eli parhaat äänestäjät ovat huolissaan omasta vanhuudestaan, siitä johtuu. He kun ovat saaneet ilmaiseksi kaiken, niin pitää vielä ilmainen hoito olla ja hyvä.

Ja varmaan sairaanhoitajat vertaavat itseänsä lääkäreihin jotka moninkertaistivat palkkansa joku vuosi sitten.

Eli ovat ainoa korkeakoulutettujen ryhmä, joka ehtii elämän aikana tienata enemmän kuin duunarit nykyään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:22 vieras kirjoitti:
Mä en osaa arvostaa lastentarhanopettajia, sillä ihan yhtä "hyviä" lapsia kasvaa kotona ja perhepäivähoidossa. Enkä tosiaan tajua, mihin siinä työssä sitä yliopistokoulutusta tarvitaan.
ehkä sitten osaat arvostaa, jos etees tulee tilanne, että sun on "pakko" syystä tai toisesta laittaa lapses päivähoitoon. Omien lasteni kohdalle on ainakin sattunut ihania opeja, minä ainakin arvostan todella paljon päiväkodissa tehtyä työtä. =) :flower:
 
sh itsekin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:10 onnela74 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:08 Astralberry kirjoitti:
siis oletko lastentarhan ope? itse olen ollut sekä päiväkodissa että sairaalassa töissä ja voin sanoa, että kyllä se sairaalatyö on 5 kertaa rankempaa ja kiireisempää. Vastuu on myös todella kova, kun on kyse ihmisten hengistä, pienintäkään virhetä ei saa sattua. Tottakai myös lastentarhassa tehdään vastuullista ja hyvää työtä, mutta kyllä silti minusta on oikeutettua että hoitajilla on isommat palkat. Tämä on minun mielipiteeni antaa sataa vaan kakkelia niskaan *avaa varjon* :whistle:
missä näkyy koulutus? lastentarhanopet ovat suorittaneet yliopistotutkinnon.
Joo kandiksi asti. :eek: Sairaanhoitaja opiskelee korkeakoulussa 140 ov ja lastentarhanope 120ov (siis opintoviikoissa). Suomessa palkkaa maksetaan työn vaikeudesta. Sairaanhoitajakoulu on korkeakoulu ja todella vaativa sellainen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:22 vieras kirjoitti:
Mä en osaa arvostaa lastentarhanopettajia, sillä ihan yhtä "hyviä" lapsia kasvaa kotona ja perhepäivähoidossa. Enkä tosiaan tajua, mihin siinä työssä sitä yliopistokoulutusta tarvitaan.
Minkä ikäinen olet? Mikä koulutus? Montako lasta? En minäkään osannut arvostaa aiemmin, mutta ikä ja lasten määrä ja elämänkokemus on opettanut. Toki siinäkin ammatissa on huonompiakin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:30 sh itsekin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:10 onnela74 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:08 Astralberry kirjoitti:
siis oletko lastentarhan ope? itse olen ollut sekä päiväkodissa että sairaalassa töissä ja voin sanoa, että kyllä se sairaalatyö on 5 kertaa rankempaa ja kiireisempää. Vastuu on myös todella kova, kun on kyse ihmisten hengistä, pienintäkään virhetä ei saa sattua. Tottakai myös lastentarhassa tehdään vastuullista ja hyvää työtä, mutta kyllä silti minusta on oikeutettua että hoitajilla on isommat palkat. Tämä on minun mielipiteeni antaa sataa vaan kakkelia niskaan *avaa varjon* :whistle:
missä näkyy koulutus? lastentarhanopet ovat suorittaneet yliopistotutkinnon.
Joo kandiksi asti. :eek: Sairaanhoitaja opiskelee korkeakoulussa 140 ov ja lastentarhanope 120ov (siis opintoviikoissa). Suomessa palkkaa maksetaan työn vaikeudesta. Sairaanhoitajakoulu on korkeakoulu ja todella vaativa sellainen.
niin joo, anteeksi taas meinattiin astua sairaanhoitajien varpaille, eihän me muut mitään ollakaan, saatais raataa ilmaseks työpäivämme.... :D
 
Se on tosi että hoitoalalla puhutaan vain sairaanhoitajan palkka kuopasta. Onhan hoitoalalla perus- ja lähihoitajia unohtamatta lastenhoitajaa. Heidän palkka kuopasta ei puhuta. Sairaanhoitajat nostetaan turhaan korkeammalle pallille... Samanlaisia hoitajia kun muutkin.....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:31 vieras kirjoitti:
Toki siis arvostan päiväkodissa tehtävää työtä. Varmasti on rankkaa ja vaativaa, mutta mun mielestä lastentarhanopettajat ovat ylikoulutettuja.
Mitä tarkoitat? Ihmisen koko tuleva elämä ja oppimiskyky muovautuu varhaisvuosien kokemusten mukaan. Ihmisen aivot muotoutuvat sikiöajan ja varhaisvuosien kokemusten mukaan. Tarkoitatko, että on turhaa kouluttautua opettamaan pienimpiä ihmisiä, joiden aivot muotoutuvat sen mukaan mitä kokevat pienenä?

Mielestäni taas mitään tärkeämpää ei olekaan, mutta olin vielä joku vuosi sitten samaa mieltä kanssasi. Että miten jonkun kurssin suorittaneet pph:t voivat olla yhtä "päteviä" kuin lastenhtarhanopet.

Mutta totta on, että kun lapsia on nykyään liikaa ryhmisäs, ei edes koulutus takaa hoitajien jaksamista lasten kanssa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:32 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:22 vieras kirjoitti:
Mä en osaa arvostaa lastentarhanopettajia, sillä ihan yhtä "hyviä" lapsia kasvaa kotona ja perhepäivähoidossa. Enkä tosiaan tajua, mihin siinä työssä sitä yliopistokoulutusta tarvitaan.
Minkä ikäinen olet? Mikä koulutus? Montako lasta? En minäkään osannut arvostaa aiemmin, mutta ikä ja lasten määrä ja elämänkokemus on opettanut. Toki siinäkin ammatissa on huonompiakin.
26-vuotian, terveydenhoitaja, yksi lapsi ja mainittakoon, että työssäni hoidan päivittäin lastentarhanopettajia ja käyn päiväkodeissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:35 hoitsu kirjoitti:
Se on tosi että hoitoalalla puhutaan vain sairaanhoitajan palkka kuopasta. Onhan hoitoalalla perus- ja lähihoitajia unohtamatta lastenhoitajaa. Heidän palkka kuopasta ei puhuta. Sairaanhoitajat nostetaan turhaan korkeammalle pallille... Samanlaisia hoitajia kun muutkin.....
Ovatko?? Kautta aikain perushoitajat ovat vaatineet itselleen samaa palkkaa, jopa samoja työtehtäviä kuin sairaanhoitajilla. Asia ei valitettavasti ole näin. Sh:n koulutus, asiantuntemus ja työtehtävät sekä vastuu työssä (esim. juridisesti) ovat laajemmat.

Lähihoitaja tienaa aivan samaa palkkaa kuin duunarit yleensä. Sairaanhoitaja ei saa samaa palkkaa kuin korkeakoulutetut yleensä. Anteeksi nyt vaan, mutta en näe kohdallasi palkkakuoppaa. Jos hämää, niin mene kouluun.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:39 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:35 hoitsu kirjoitti:
Se on tosi että hoitoalalla puhutaan vain sairaanhoitajan palkka kuopasta. Onhan hoitoalalla perus- ja lähihoitajia unohtamatta lastenhoitajaa. Heidän palkka kuopasta ei puhuta. Sairaanhoitajat nostetaan turhaan korkeammalle pallille... Samanlaisia hoitajia kun muutkin.....
Ovatko?? Kautta aikain perushoitajat ovat vaatineet itselleen samaa palkkaa, jopa samoja työtehtäviä kuin sairaanhoitajilla. Asia ei valitettavasti ole näin. Sh:n koulutus, asiantuntemus ja työtehtävät sekä vastuu työssä (esim. juridisesti) ovat laajemmat.

Lähihoitaja tienaa aivan samaa palkkaa kuin duunarit yleensä. Sairaanhoitaja ei saa samaa palkkaa kuin korkeakoulutetut yleensä. Anteeksi nyt vaan, mutta en näe kohdallasi palkkakuoppaa. Jos hämää, niin mene kouluun.
:LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:30 sh itsekin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:10 onnela74 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:08 Astralberry kirjoitti:
siis oletko lastentarhan ope? itse olen ollut sekä päiväkodissa että sairaalassa töissä ja voin sanoa, että kyllä se sairaalatyö on 5 kertaa rankempaa ja kiireisempää. Vastuu on myös todella kova, kun on kyse ihmisten hengistä, pienintäkään virhetä ei saa sattua. Tottakai myös lastentarhassa tehdään vastuullista ja hyvää työtä, mutta kyllä silti minusta on oikeutettua että hoitajilla on isommat palkat. Tämä on minun mielipiteeni antaa sataa vaan kakkelia niskaan *avaa varjon* :whistle:
missä näkyy koulutus? lastentarhanopet ovat suorittaneet yliopistotutkinnon.
Joo kandiksi asti. :eek: Sairaanhoitaja opiskelee korkeakoulussa 140 ov ja lastentarhanope 120ov (siis opintoviikoissa). Suomessa palkkaa maksetaan työn vaikeudesta. Sairaanhoitajakoulu on korkeakoulu ja todella vaativa sellainen.
Niin mut eikö se sentään oo ammattikorkeakoulu? Éi ihan rinnastettavissa yliopistoon :whistle: .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:38 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:31 vieras kirjoitti:
Toki siis arvostan päiväkodissa tehtävää työtä. Varmasti on rankkaa ja vaativaa, mutta mun mielestä lastentarhanopettajat ovat ylikoulutettuja.
Mitä tarkoitat? Ihmisen koko tuleva elämä ja oppimiskyky muovautuu varhaisvuosien kokemusten mukaan. Ihmisen aivot muotoutuvat sikiöajan ja varhaisvuosien kokemusten mukaan. Tarkoitatko, että on turhaa kouluttautua opettamaan pienimpiä ihmisiä, joiden aivot muotoutuvat sen mukaan mitä kokevat pienenä?

Mielestäni taas mitään tärkeämpää ei olekaan, mutta olin vielä joku vuosi sitten samaa mieltä kanssasi. Että miten jonkun kurssin suorittaneet pph:t voivat olla yhtä "päteviä" kuin lastenhtarhanopet.

Mutta totta on, että kun lapsia on nykyään liikaa ryhmisäs, ei edes koulutus takaa hoitajien jaksamista lasten kanssa.
Onko tieteellisesti todistettu, että näistä lastentarhanopettajien kasvattamista lapsista tulisi jollain tavalla "parempia" kuin perhepäivähoidossa olleet?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:39 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:35 hoitsu kirjoitti:
Se on tosi että hoitoalalla puhutaan vain sairaanhoitajan palkka kuopasta. Onhan hoitoalalla perus- ja lähihoitajia unohtamatta lastenhoitajaa. Heidän palkka kuopasta ei puhuta. Sairaanhoitajat nostetaan turhaan korkeammalle pallille... Samanlaisia hoitajia kun muutkin.....
Ovatko?? Kautta aikain perushoitajat ovat vaatineet itselleen samaa palkkaa, jopa samoja työtehtäviä kuin sairaanhoitajilla. Asia ei valitettavasti ole näin. Sh:n koulutus, asiantuntemus ja työtehtävät sekä vastuu työssä (esim. juridisesti) ovat laajemmat.

Lähihoitaja tienaa aivan samaa palkkaa kuin duunarit yleensä. Sairaanhoitaja ei saa samaa palkkaa kuin korkeakoulutetut yleensä. Anteeksi nyt vaan, mutta en näe kohdallasi palkkakuoppaa. Jos hämää, niin mene kouluun.
??? lähihoitajalla sama liksa kuin duunareilla yleensä. ???Duunari putkimies tienaa parhaimmillaan 5000, duunarimetallimies samoin, duunarikirvesmies monta tonnia, duunarisähkömies monta tonnia, duunaripaperimies 5000 parhaimmillaan.

Että kyllä sairaanhoitaja toki tienaa saman verran kuin muut korkeakoulutetut, esim. opettajat, eli noin 2000.

Mutta jos lähihoitajan pitää tienata saman verran kuin muut duunarit, silloin pitää lähihoitajan palkka kolminkertaistaa.
 
Fleur de la Cour
Mahtaako avauksessa keskustelevat nyt käsittää mitä sana palkkakuoppa tarkoittaa? Muuten en lähde tätä kommentoimaan sillä satun olemaan sairaanhoitaja joiden palkat nyt kovasti ovat tapetilla, seuraan vain mielenkiinnolla väittelyjä sivusta ja joskus naurahdan..
 

Yhteistyössä