Hoitoalan pyöreät sisaret!

  • Viestiketjun aloittaja pläski valkoisissaan
  • Ensimmäinen viesti
pläski valkoisissaan
Loukkaannutko, jos potilas/asiakas vittuilee ja huomauttelee sinulle esim. mahamakkaroista?
Mä tiedän, että ei pitäis loukkaantua, mutta kun se on mulle arka paikka (yritän päästä niistä koko ajan eroon) niin tuntuu tosi kurjalle :(
Jos kus tekisi mieli laukaista takaisin samalla mitalla, mutta onneksi on etiikka ja moraali tallella ;)

Eräskin mummeli sanoi, että "kun sinä olet noin pullea ja minä näin laiha..." Ja se mikään laiha edes ole, ei mun kädet edes ylety sen vyötärön ympäri :whistle:
 
**
Mulle eräs mummeli sanoi suoraan että "sinä olet aika lihava"

Mitäpä siihen vastaan väittämään. Sain sitten hyviä vinkkejä laihdutukseen ;D

En minä jotenkin osaa noita itteeni ottaa. Leikiksi laitan :)
 
Vieras
Miksiköhän monet potilaat/asiakkaat luulevat, että hoitajille voi pamauttaa kaikki henkilökohtaisetkin kommentit ihan päin naamaa?? Esimerkiksi juuri noista läskeistä tai ulkonäöstä yleensä jne.... Eihän kenellekään tulisi mieleen käydä kommentoimassa kaupan kassalle tai bussikuskille hänen ulkonäöstää.
 
kanstääljoo
Joo, mulle eräs mummo sanoi yhden kerran harjoittelun aikana että "ethän sinä edes sovi tänne vessaan minun kanssa kun oot niin lihava" vaikka ihan hyvin mahduin... tuntuihan se pahalta, mutta yritin etten välittänyt ja sanoin takasi että no en minä sentään nyt ihan niin lihava ole etten sinua jaksais hoitaa :)
 
**
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miksiköhän monet potilaat/asiakkaat luulevat, että hoitajille voi pamauttaa kaikki henkilökohtaisetkin kommentit ihan päin naamaa?? Esimerkiksi juuri noista läskeistä tai ulkonäöstä yleensä jne.... Eihän kenellekään tulisi mieleen käydä kommentoimassa kaupan kassalle tai bussikuskille hänen ulkonäöstää.
Itse olen työssäni huomannut että pahimmat pamauttelijat on niitä katkeroituneita vanhuksia jotka sit purkaa pahaa oloaan meihin hoitajiin.
 
Mulla on vielä vähän kokemusta hoitoalan töistä koska vasta opiskelen lähihoitajaksi, mutta baarityössä kyllä voi kuulla. Esim. yks nainen suuttui mulle kun en myynyt hänen miehelleen mitään (mies oli liian kännissä ) ja kun siirryin seuraavaan asiakkaaseen niin nainen huuteli mun perään "hei lihava lehmä" tms. En nyt muista tarkalleen kuinka sanoi. Aivan järjettömän mukavaa tuollaanen. Mä kuitenkin vain tein työtäni ja asiallisesti selitin miksi se mies ei saa enää juomista.
 
Christina Dior
Itse olen tuollainen tavis kokoinen siis normaalipainoinen. Ikinä en ole kuullut kenenkään potilaan kommentoivan pulleampienkin hoitajien kokoja tms. Turvallisia hoitajia ne pyöreämmät ovat vaikka potilasta käännettäessä. Ei taatusti mummo putoa lattialle. =) =)
 
kyllä vain
sehän tässä pahinta on että samalla alalla työskentelevät ihmiset eivät sen vertaa ymmärrä että kaikki eivät voi olla samalla tavalla siroja kuin he, kyllä näyttäisi hassulta jopa jos olisin näin pitkä ja tolkuttoman laiha. mutta edelleenkin siis, harjoittelussa ollessani ohjaajani kysyi että olenko raskaana, ensinnäkään asia ei hänelle kuulu vaikka olisinkin ja vihjasi kyllä suoraan siihen että olen paksu.
en siedä asiasta huomauttelua vaan napakasti lopetan aiheesta keskustelun, oli ikä sitten 2, 25, tai 90.
 
vieras
Meillä on osastolla niin ahtaat tilat, et ihan kamalaa jos pitää miettiä mahtuuko työkaveri tekemään töitä. Meillä on pari kertaa ollu niin paksu opikselija et on pitäny oikeesti miettii et mahtuuko wc tilohin tai et missä järjestyksessä mennää huoneesee et sovitaa tekee töitä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on osastolla niin ahtaat tilat, et ihan kamalaa jos pitää miettiä mahtuuko työkaveri tekemään töitä. Meillä on pari kertaa ollu niin paksu opikselija et on pitäny oikeesti miettii et mahtuuko wc tilohin tai et missä järjestyksessä mennää huoneesee et sovitaa tekee töitä.
Noin ahtaita tiloja en oo koskaan nähnyt :eek:
Mites ne ihmiset (asiakkaat / potilaat) pääsee apuvälineidensä kanssa siellä liikkumaan, jos ei pullukampi hoitaja mahdu?
 
heippa
Saako antaa toisenlaisenkin puolen asiaan... Mä taas olin varsinkin opiskeluaikanani tosi hento ja silloin tuli asiakkailta ihmettelyjä, että miten ihmeessä sinä tälle alalle olet tullut, kun eihän susta ole nostamaan.. Sanoin sitten, että potilaitahan siirretään ja on apuvälineitä siihen hommaan. Sitten tuli oikein vanhan kansan mummoja neuvomaan miten pitää syödä, kun on noin "mitätön" (pieni). No, nyt on tullut massaa vähän lisää, ei enää ihmetellä :).
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Oikeestiko jotkut mummot on noin suoria puheissaan? :eek:
Kamalaa.
Valitettavasti kaikki vanhukset eivät ole niitä herttaisia "mummoja". Ja nyt kun asiaa enemmän ajattelen, kaikki minua koskevat kommentit ovat tulleet juuri nimenomaan naisilta! Kukaan "papparainen" ei ole koskaan sanonut mitään ilkeää :eek:

Näköjään nainen on naiselle susi -hautaan asti.
 
Sanna
Aamuäree: kyllä ne vaan on niin suoria puheissaan.. ikä, sairaudet, katkeruus, dementtia.. kaikki painaa päälle ja saa kuulla olevansa vaikka ja vallan mitä työmaallaan..

On kiva sitten hymyssä suin koittaa auttaa toista kun toinen luettelee töitä tehdessä kuinka olen lihava, huonohampainen, hiukset on kummallisen väriset, eikö sulla ole miestäkään (töissä ei saa pitää sormuksia, mut joo, on mies, koitapa vakuuttaa ne)..
Aika vaikee niellä kaikki ja yrittää pysyä pirteällä mielellä ja asiakaspalveluhenkisenä!
 
Eikö sitä voisi ihan rauhallisesti sanoa, ettei tuollainen kommentointi ole asiallista. Itse yläasteen opena saa joskus kuulla epäasiallisia kysymyksiä tai huomautuksia ulkonäöstä tai vaatteista, mutta siihen auttaa kyllä ihan toteamus siitä, että koska minä en kommentoi oppilaan ulkonäköä tai vaatetusta, hän ei kommentoi minun. Piste.

Ehkä sekin auttaa, jos kuvittelisi itsensä vanhaksi, sairaaksi ja toisten avusta riippuvaiseksi. Tietenkään omaa turhautumista tai kiukkua ei saisi purkaa hoitajiin, mutta ehkä muita tapoja ei ole.
 
vieras
On mulle kyllä siitä jotkut mummelit sanoneet, mutta yleensä positiiviseen sävyyn, jotkut toki myös ihan vi**uillakseen, mutta en anna sen häiritä. Ja dementiamummot on sitten asia erikseen...
 
vieras
Terkkarissa selvästi ylipainoinen ja nuori hoitsu kerran saarnas mulle terveellisestä ruokavaliosta jne, teki kyllä mieli kysyä et mites on oman ruokavaliosi kanssa :D, mut enpä sitten viitsinyt lohkaista.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Terkkarissa selvästi ylipainoinen ja nuori hoitsu kerran saarnas mulle terveellisestä ruokavaliosta jne, teki kyllä mieli kysyä et mites on oman ruokavaliosi kanssa :D, mut enpä sitten viitsinyt lohkaista.
Esikoista odottaessani (ja reilusti hoikempana), mulla oli neuvolassa pyöreähkö th, joka itseironisesti totesi ettei hän ole oikea ihminen kellekään paasaamaan terveellisen ruokavalion puolesta :D
 

Yhteistyössä