Hoitoon vai ei?

Kysyisin mielipiteitä ja kokemuksia esikoisen hoitoon viennistä, kun perheeseen tulee vauva. Meillä tyttö ehtii täyttää melkein 4 v. kun pikkusisko tai -veli syntyy. Tyttömme aloitti hoidon n. 2-vuotiaana, kun palasin töihin. Nyt olen kovasti pohtinut, pidänkö tytöllä jonkinlaisen "virikepaikan" päivähoidossa. Tyttö on melko hiljainen uusissa tilanteissa, voisi jopa sanoa araksikin. Juuri tästä syytä olen ajatellut, että hoitopaikka voisi tukea reippauden kehittymistä. Toki on olemassa myös erilaisia kerhoja, joissa voi olla muutaman tunnin esim. pari kertaa viikossa. Kertokaa omia kokemuksianne ja mielipiteitänne asiaan!!!
 
Ehdottomasti virike paikka.. meillä jo 1.5 v alkoi pomppimaan pitkin seiniä kun kotona on niin tylsää eikä ole aikaa käyttää sitä joka paikassa ja leikkiä kun on hirveästi kotihommia ja pienempien hoitoa.
 
JONSERED Karhunkantaja
Jos ei ole pakko, en veisi hoitoon. Normaali, tylsä arki on lapselle eduksi, varsinkin, kun uusi sisarus mullistaa muuten maailman. Jos tuntuu, että isompi tylsistyy, ehkä joku kerho joskus voi olla hyvä.

Ei "reippauden kehitystä" (ihanasti muotoilut, oikeasti :D ) tarvitse tukea virikkeillä, suurempi apu on siitä, että saa rauhassa kypsytellä itseään valmiiksi.

*ja taas kyseessä ehdottoman subjektiivinen näkemys*
 
Minä kysyisin lapselta itseltään asiaa... jos lapsi tykkää kovasti käydä hoidossa ja siellä on hälle kavereita niin siinä tapauksessa pitäisin virikepaikan ja veisin ehkä 3 aamupäivänä viikossa 3-4h päikäriin. Mutta jos lapsi ei itse halua mennä niin ottaisin pois ja kokeilisin vaikka sitten jotain kerhoa kerran pari viikossa.
 
meil oli vähän sama tilanne...laps oli ollut hoidossa,sitten kun jäin odotusajan lopulla kotiin, otin hänetkin kotiin, vauva syntyi kun hän oli 4v4kk... ite olin tosi väsynyt kun yöt katkonaisia pitkään, ja laps tylsisty todella ja valitti joka pvä kun ei ole leikkikaveria! vein hänet sitten 2pvänä hoitoon ja tykkäs todella!! ja kerhoon vein 2krt vkossa,tai edelleen vien. alle 3vuotiasta en ehkä veisi hoitoon,mutta 4v joka on jo tottunutkin hoidossa oloon, meillä ainakin oli hyvä vaihtoehto hoito. hän on 5tuntia pväs suunnilleen ja ite ehdin ottaan päiväunet kun pienempikin nukkuu ja odotan kolmatta mikä väsyttää entisestään.. riippuu paljon varmaan lapsesta itestään mitä kaipaa ja tarvii,toiset tarvii enemmän, toiset vähemmän. ja kysyä kannattaa tosiaan mitä mieltä hän ite on,mäkin kysyin monta kertaa.
 
Mun mielestä riippuu paljon siitä miten lapsi viihtyy nyt hoitopaikassaan. Kannattaisin sitä, että kokeilette hoitoon viemistä vaikkapa kesän jälkeen jos vauva syntyy kevään tai kesän aikana ja tyttö saa olla kuitenkin alussa hoitamassa vauvaa. Jos taas annatte hoitopaikan pois (jota ei kannata tehdä, koska hoidon voi luultavasti keskeyttää ) ja viette tytön kerhoon, niin se on hänelle taas vieras paikka ja uudet kaverit ja hoitajat. Vanhassa paikassa hoitajat kuitenkin jo tuntevat lapsen hyvin ja osaavat kyllä sanoa, jos hän on hoidossa olessaan mustasukkainen pikkusisarukselle ja kaipaa kotiin ja silloin hoidon voi keskeyttää ja ottaa lapsen kokonaan kotihoitoon. Toivottavasti löydätte teidän perheelle sopivan tavan ratkaista asia, se kun riippuu niin paljon lapsesta ja myös hoitopaikasta.
 
Esikoiseni kävi päiväkotia ennen nuorimmaisen syntymää. Pikkuveli syntyi kesällä ja esikoinen (silloin 3,5v ) aloitti syksyllä leikkikoulussa 2x/vko 6tuntia ja jatkoi päikyssä seuraavan vuoden alusta samalla rytmillä. Meillä kanssa esikoinen arka ja hiljainen persoona ja menikin oma aikansa ennen kuin alkoi hoitajille puhumaan mutta kavereita sai heti. Itse laitoin pojan "hoitoon" koska halusin että hän saa ikäistänsä seuraa ja hän oli tottunut olemaan päikyssä. Halusin myös että hän saa virikkeitä mitä minä en pysty/jaksa hänelle tarjota ja saan itsekkin kahden keskistä aikaa vauvan kanssa. ( olin silloin yh )

Tässä siis oma kokemukseni asiasta, en ole kertaakaan tullut edes ajatelleeksi että päätökseni olisi ollut väärä. Mutta jokainen lapsi on kuitenkin erilainen, asiasta kannattaa jutella lapsen kanssa ja ottaa hänen oma persoonallisuutensa huomioon ja miettiä onko se ratkaisu hänelle sopiva. Päätit niin tai näin se on varmasti hyvä ja oikea ratkaisu teille =)
 
Kun meidän vauva syntyi esikoinen oli 4v 2kk ja oli ollut n. 2 vuotta päikkärissä. Vauva syntyi kesällä joten kun jäin äitiyslomalle otin esikoisen kesän ajaksi pois tarhasta jotta tottuisi uuteen tilanteeseen.

Vaikka meillä vauva onkin ollut "helppo" niin esikoinen tylsistyi kesälläkin jonkin verran kotona kun ei ollut ikäisiään kavereita eikä samanlailla voitu lähteä joka paikkaan kuin ennen. Syksyllä lapsi palasi tarhaan 2 krt/vko n. 6-7h. Ja siis myös itse halusi. Nyt aina innoissan odottelee hoitopäiviä. Eli mä neuvoisin oman kokemuksen perusteella että älä nyt ainakaan heti irtisano hoitopaikkaa vaan kysy lapsen mieipidettä ja kokeilkaa toimiiko hoitoon vieminen teidän perheessä. Ainahan voi lopettaa jos homma ei toimi tai jos vaikka lapsi ei viihdykään.
 
meillä 3 vuotias joka ehti olla vuoden tarhassa ennen vauvan syntymää.on jatkanut 2 krt viikossa ja on siellä 6-7 tuntia eli täyden päivän.haluaa sinne mennä joten en ota pois ainakaan vielä.ongelmana on se että pihassamme ei ole yhtään kotiäitiä eli tytölle ei ole ulkoiluseuraa ollenkaan.huomaan että hän kaipaa sitä joten siksi pidän tarhassa.

nyt on mietinnässä että syksyllä vaihdan hänet lähemmäksi kotiamme koska joka tapauksessa kun palaan töihin haluan vaihtaa tarhan lähemmäksi kun sitten on 2 lasta kuskattavana.
 
onhan niissä "tulorajat".meillä menee täyden maksun mukaan.meillä maksaa tällä hetkellä 114 euroa kuukaudessa siten että 2 krt/viikko hoidossa eli vuorokuukausina tulee 8 hoitopäivää ja toisena 10 päivää.
onhan se hintavaa,mut toisaalta on se sen väärti.
 
miulla poitsu on 2 pv/vko ja alle 7 tuntia ja kaiken kaikkiaan hoitopäiviä on merkitty kuukauteen 9. mie maksan siitä muistaakseni 72? ilman mitään vähennyksiä. kovasti odottaa aina hoitopäiviä ja tuumaa miulle et "Yes" ku sanon et huomenna on hoitopäivä. Nii ja ikää poitsulla on 2v8kk nii ja sisaruksia ei ole
 
Meille vauva syntyi viime syksynä (elokuussa), vanhempi ollut hoidossa yksityisellä perhepäivähoitajalla. Aluksi ajattelin, että pidän neidin siellä kunnes kaikki lähtee rullaamaan kunnolla eteenpäin. Tilanne on se, että meidän neiti on yhä edelleen siellä hoidossa (nyt ikää miltei 3v). Hän itse on sitä mieltä, että ei halua jäädä päiviksi kotiin. Tavallaan haluaisin hänet pitää kotona, mutta en halua että hän kokee sen rangaistuksena kun ei pääse hoitoon. Perhepäivähoitaja on hänelle kuin perheenjäsen, siellä on myös kavereita.Meille ainakin hoidossa olo on ollut hyvä ratkaisu.
 
Olen samaa mieltä kuin Jonsered tuolla alussa, eli en laittaisi hoitoon, kun ei ole kerta pakko. Kerhoon kyllä. Meillä lapset nyt +4v., +2v. ja 5 kk, vanhin käy 2 krt viikossa kerhossa a 3 h kerrallaan. Siinä jää kahdelta päivältä aamupäivät mukavasti HIEMAN rauhallisemmiksi, niin pystyy keskittymään vauvan uniaikoihin tähän keskimmäiseen. Mielestäni aivan tarpeeksi menoa tuon ikäiselle nuo kerhoilut, eikä maksa kuin 2 e/krt. Arvostan itse kotona olemista ja arjessa oppimista, en niinkään "Harrastamista" ja "hoidossa olemista", mutta tämähän on mielipide- ja perhekulttuurisidonnainen asia. Jos nyt täytyy joku sana suomen kielestä verukkeeksi löytyä :heart:

... Piti vielä jatkaa. Joka päivä käydään ulkoilemassa ja usein myös jonkun kotiäitikaverin luona (tai he meillä), eli lapsille on monensorttista leikkiseuraa lähistöllä, äkkiä nämä kotiäitipiirit tulee tutuksi, kun tuolla kulkee. Kyllä ulkoleikit, kahvilat, kirjastot ja lähimetsä yms. riittää näille muksuille!
 
Meille on kakkonen tulossa ja esikoinen on syntymän aikaan n.3,5-vuotias. On ollut sekä perhepäivähoitajalla, että päiväkodissa ja viihtynyt hyvin molemmissa paikoissa, mutta meille on itsestään selvyys, että kun minä jään kotiin äitiyslomalle, myös poikamme jää kotiin! Turha viedä hoitopaikkaa sitä OIKEASTI tarvitsevalta, kun kyllä sitä tekemistä keksii kotonakin, on kaikenlaisia kerhoja ym. mihin viedä jne.
 
Meillä esikoinen oli vauvan syntyessä 2vuotta ja 10kk ja jatkoi perhepäivähoitajalla kolmena päivänä viikossa. Pidimme ratkaisua odotusaikana ja vielä aluksi vauvan synnyttyäkin hyvänä, mutta pian alkoi tuntua siltä, että esikoisen hoidossa käyminen vain lisäsi mustasukkaisuutta. Lisäksi aamuisin hoitoon lähteminen oli aika takkuista vaikkakin esikoinen jäi sitten ihan mielellään hoitoon. Kolmen kuukauden jälkeen vauvan syntymästä esikoinen jäi kotiin ja on nyt ollut puoli vuotta. Mustasukkainen on edelleen, mutta kertaakaan ei ole haikaillut hoitopaikan perään eli kaikesta väännöstä ja takkuamisesta huolimatta tuntuu viihtyvän kotona. Mutta kaikenkaikkiaan olen sitä mieltä, että tämä on hyvin lapsi ja perhekohtainen juttu eikä tässä missään tapauksessa voi tehdä mitään yleistyksiä mihinkään suuntaan. Ja sekin on hyvä muistaa, että jos alunperin tehty päätös tuntuu väärältä niin sitäkin voi sitten muuttaa ainakin näinpäin kun me tehtiin.
 

Yhteistyössä