hoitotuesta

joo
Eli voiko tuota hoitotukea saada kahdesta eri sairaudesta erikseen. Esim. Jos jo saadaan astmasta alinta hoitotukea niin voidaanko nyt uudesta todetusta sairaudesta saada myös vaikka epilepsiasta vai miten se käytännössä menee?
 
Minä olen ymmärtänyt, että arvioidaan tapauskohtaisesti. Hoitotukeahan on kolmea erisuuruista ja tilanne arviodaan kokonaisrasituksen mukaisesti.

meillä esimerkiksi neljä eri diagnoosia, joista osa oikeuttaisi alimpaan tukeen, ja yksi korotettuun, eli saadaan korotettua, mutta ei sitä korkeinta. Eli tietyllä tavalla ne helpommat sairaudet jää ottamatta huomioon
 
Minä olen ymmärtänyt, että arvioidaan tapauskohtaisesti. Hoitotukeahan on kolmea erisuuruista ja tilanne arviodaan kokonaisrasituksen mukaisesti.

meillä esimerkiksi neljä eri diagnoosia, joista osa oikeuttaisi alimpaan tukeen, ja yksi korotettuun, eli saadaan korotettua, mutta ei sitä korkeinta. Eli tietyllä tavalla ne helpommat sairaudet jää ottamatta huomioon
 
Meillä oli lapsella kolme erillistä korotettuun tukeen oikeuttavaa diagnoosia alle kouluikäisenä. Ja lisäksi pienempää vaivaa. Esim. epilepsiasta olisimme kai yksistään saaneet alinta hoitotukea. Saimme korotettua hoitotukea. Hoitotuki maksetaan kokonaisuuden ja hoidettavuuden perusteella, ei yksittäisten diagnoosien mukaan.
 
Aikanaan (vuonna -98) meillä tyttö oli pahassa korvakierteessä ja tämän lisäksi hänellä oli astma. Aluksi meille myönnettiin alin hoitotuki. Yksi tuttu kelan täti kehoitti valittamaan päätöksestä. Valituksen jälkeen saimme korotetun tuen.

Tämä tuttu kertoi, että monesti tehdään asiakkaan kannalta huonompi päätös, koska useimmat tähän tyytyvät. Valituksen jälkeen sitten nostavat. Eli kehoitti suoraan valittamaan...
 
Valituskaan ei aina auta. Joskus päätökset ovat aivan ihmeellisiä. Me saimme vauvasta alinta tukea syntymästä saakka. Tuttavan vauva, joka oli hoidettavuudeltaan moninverroin vaativampi, ei saanut sitä alinta tukea edes valituksen jälkeen.

Valittaa kannattaa aina, jos yhtään tuntuu, että tukeen on edellytyksiä, ja jos jaksaa. Itse onnistuin yhdessä ja ainoassa valituksessani (koskien kuntoutusta) niin, että päätös muutettiin jo toimistossa. Hoitotuesta en ole valittanut, koska eryishoitotuki on mielestäni vaikeammille tapauksille kuin meille. Toisaalta tiedän, että moni saa paljon vähemmälläkin korotettua tukea. Hyvä puoli tässä tilanteessa on se, ettei tarvitse pelätä alemmalle tuelle ja Kelan kuntoutuksen ulkopuolelle joutumista :D . Ei ainakaan ennen kuin tukia kiristetään reilusti.
 

Yhteistyössä