Hoitovapaa+ työnteko

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emppu:
Hotiovapaalla saa tehdä niin paljon töitä kun lystää ja ihan minä päivänä tahansa kunhan lapsi hoidetaan kotona.
Just näin.

ja äitiysloman ajalta se, että sunnuntaisin saa tehdä töitä, että saa täyden äitiyspäivärahan ja jos tekee joku muu päivä saa sentään minimin (eikö se niin mennyt?).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mahvia:
Siis täh?


Mun käsittääkseni ihan sama mikä viikonpäivä on, jos lapsi ei oo ulkopuolisella hoidossa eli siis hoidetaan kotona.. Mutta tulorajat jos alkaa natista niin vaikuttaa suuruuteen...
Kotihoidontuki on aina sama, eikä siihen tulot vaikuta. Hoitolisä on se, johon ne tulot voi sitten jo vaikuttaakin.
 
joku
Alkuperäinen kirjoittaja Mahvia:
Siis täh?


Mun käsittääkseni ihan sama mikä viikonpäivä on, jos lapsi ei oo ulkopuolisella hoidossa eli siis hoidetaan kotona.. Mutta tulorajat jos alkaa natista niin vaikuttaa suuruuteen...
Niin hoitolisän suuruuteen. Ei sen perusosan.

Ja töitä saa tehdä minä päivänä vaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja virpia:
jaa äitiyslomasta olen kuullut moista mutta hoitovapaa tarkoittaa vapaata omasta vakinaisesta työstä
Hoitovapaalla tarkotetaan sitä että alle 3v lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Töissä saa olla aivan normaalisti ja omassa työpaikassa. Äitiyslomaa koskee noi sunnuntaityöt, saa sitä äitiyslomallakin olla keskellä viikkoa töissä mutta ne tulot vähennetään äitiyspäivärahasta.
 
AnniHelena
Osassa kunnissa hoitovapaalla saa myös Kelalta saatvanperusosan lisäksi kotihoidontuen kuntalisää, on täysin kuntakohtaista vaikuttaako työnteko kuntalisän saamiseen. Minun kotikunnassani ei vaikuttanut, eli sai tehdä töitä ja silti sai kuntalisän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahvia:
Siis täh?


Mun käsittääkseni ihan sama mikä viikonpäivä on, jos lapsi ei oo ulkopuolisella hoidossa eli siis hoidetaan kotona.. Mutta tulorajat jos alkaa natista niin vaikuttaa suuruuteen...
Kotihoidontuki on aina sama, eikä siihen tulot vaikuta. Hoitolisä on se, johon ne tulot voi sitten jo vaikuttaakin.
Niinhän mä sanoin
 
vieras
Lasten kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Kun lasta hoitaa joku muu kuin vanhempi itse (ei kuitenkaan kunnallinen päiväkoti), vanhempi voi olla esim. työssä tai vuosilomalla.

Kotihoidon tukea maksetaan myös perheen muista alle kouluikäisistä lapsista, jotka hoidetaan samalla tavalla. Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha, joka maksetaan erikseen jokaisesta tukeen oikeuttavasta lapsesta.

Lasten kotihoidon tuki

Lasten kotihoidontukeen kuuluu hoitoraha ja hoitolisä. Hoitoraha on 294,28 euroa. Se maksetaan yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta. Alle kolmivuotiaista sisaruksista maksetaan lisäksi 94,09 euroa kuukaudessa ja muista alle oppivelvollisuusikäisistä sisaruksista 60,46 euroa/kk.

Hoitolisä määräytyy perheen tulojen mukaan. Sitä maksetaan vain yhdestä lapsesta, ja sen määrä on enintään 168,19 euroa kuukaudessa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mahvia:
Siis täh?


Mun käsittääkseni ihan sama mikä viikonpäivä on, jos lapsi ei oo ulkopuolisella hoidossa eli siis hoidetaan kotona.. Mutta tulorajat jos alkaa natista niin vaikuttaa suuruuteen...
Paitsi ei vaikuta hoitorahan suuruuteen.Hoitolisään kylläkin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Hoitovapaalla tarkotetaan sitä että alle 3v lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Töissä saa olla aivan normaalisti ja omassa työpaikassa. Äitiyslomaa koskee noi sunnuntaityöt, saa sitä äitiyslomallakin olla keskellä viikkoa töissä mutta ne tulot vähennetään äitiyspäivärahasta.
Eikä niitä tuloja suoraan vähennetä äitiyspäivärahasta, vaan saat minimin niiltä päiviltä kun olet töissä. Eli jos olet valmiiksi minimiäitiyspäivärahalla, niin töitä saa tehdä niin palöjon kuin sielu sietää, ilman tulonmenetystä.
 

Yhteistyössä