Hoitovapaan kertomatta jättämisestä työhakemuksessa

  • Viestiketjun aloittaja Ulalla
  • Ensimmäinen viesti
Ulalla
Laitoin eilen ketjun siitä onko moraalitonta tai muuten väärin olla kertomatta työhakemuksessa ja cv:ssä, että on hoitovapaalla töitä hakiessaan. Palsta tökkii en pääse hakemaan aloittamaani ketjua.

Mulla sellainen tilanne, että työskentelen toimistoalalla ja tällä alalla paljon työttömiä työnhakijoita. Olen lähettänyt työhakemuksia pääsemättä kertaakaan haastatteluun. Olen maininnut hoitovapaasta hakemuksessa. Kerron vielä, että olen aiemmin saanut hyvin työpaikkoja ja alla nytkin vakituinen paikka. Nyt työkokemusta on karttunut ennen perhevapaata lisää -mutta työnhaku tyssäsi.

Esimiesasemassa oleva kaverini sanoi, että pienten lasten äidit raakataan rekrytoinnissa hyvin usein lasten mahd. sairastelujen tähden.

Soitin nyt sitten tänään erääseen rekryfirmaan ja kysyin onko moraalitonta jättää kertomatta, että on hoitovapaalla. Konsultti vastasi, ettei tarvitse kertoa. Henkilöhän lopettaa hoitovapaan töihin tullessaan.

Mitäs mielipiteitä herättää? Asia mulle tärkeä, vastatkaa...
 
vieras
Mitäs ne sillä tiedolla tekee että olet hoitovapaalla, jos cv :ssä on kolo ja he ovat uteliaita tietämään he kysyköön ja kummiskin laitat että on lapsia yms. niin ei sitä tarvi erikseen mainostaa, kuten en mainosta jos haen siltä pohjalta että olen työtön. Kysyttäessä vastaan.
 
Millipide
Oon huomannut ihan saman et kukaan ei kiinnostu jos hoitovapaalta töihin haet. Itse mulla on nyt ajankohtana työnhaku enkä todellakaan mainitse asiaa työhakemuksessa ellei sitä erikseen kysytä. Haastatelussa tottakai asiasta mainitsisin jos sitä tiedusteltaisiin.
 
Ulalla
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
no oon itse ihan samaa miettiny. ootko nyt kirjoilla siis jossain?
Juu on vakipaikka, eli cv:ssä ei ole mitään aukkoa.

Olen jotenkin hämmentynyt, kun mielestäni kaikki pitää kertoa avoimesti ja rehellisesti heti kättelyssä. Mutta tervetuloa meikäläinenkin todellisuuteen...
 
kun olen ollut äitiyslomalla niin olen kyllä työhakemuksessani kertonut myös on ä-loma-ajat ja samalla tapaa olisin kertonut hoitovapaat. Eli olen ollut paikassa A xx.xx.xx ja yy.yy.yy välisen ajan josta äitiyslomalla aa - bb ja hoitovapaalla bb - cc väliset ajat.
äitiys- ja vanhempainloma kartuttaa lomaoikeutta ja kokemuslisien kertymää mutta ei oikeasti työkokemusta.
Olen sitä mieltä että rehellinen pitää olla eikä esittää vaikka oleensa jossakin tietyssä työtehtävässä vaikka 3 v 2 kk ja todellisuudessa olisikin ollut vaikka vain 1 v 1 kk. siinä on aika iso ero ihan siinäkin miten sen työtehtävän hallitsee ja miten se uuden mahdollisen työpaikan esimies voi olettaa sinun osaavan sen.
KUka ottaisi itse työntekijän jolla oikeaa kokemusta ei nimeksikään, vain pelkkää paperia??? Kannattaa miettiä asiaa aina sen toisen kannalta ja kokeilla asettautua niihin kenkiin miettimään sitä.
 
Aapee
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Olen sitä mieltä että rehellinen pitää olla eikä esittää vaikka oleensa jossakin tietyssä työtehtävässä vaikka 3 v 2 kk ja todellisuudessa olisikin ollut vaikka vain 1 v 1 kk. siinä on aika iso ero ihan siinäkin miten sen työtehtävän hallitsee ja miten se uuden mahdollisen työpaikan esimies voi olettaa sinun osaavan sen.
KUka ottaisi itse työntekijän jolla oikeaa kokemusta ei nimeksikään, vain pelkkää paperia??? Kannattaa miettiä asiaa aina sen toisen kannalta ja kokeilla asettautua niihin kenkiin miettimään sitä.
Juu kyllä rehellinen pitää olla, mutta entä jos totuuden kertoo sitten haastattelussa...
 
Vastaan nyt tähänkin (vastasin siihen sun eiliseenkin :D ). Mun mielestä voi jättää mainitsematta hakemuksessa ihan hyvin, eikä se oo väärin/moraalitonta. Haastattelussa sitten kyllä pitää mun mielestä se mainita, että on kotosalla ollut, ja kyllähän ne aina kysyykin, että mitä teet nyt :).

Mutta tosiaan, ei se hoitovapaan kertominen välttämättä jätä sua haastattelun ulkopuolelle (omaa kokemusta tästä ) .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aapee:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Olen sitä mieltä että rehellinen pitää olla eikä esittää vaikka oleensa jossakin tietyssä työtehtävässä vaikka 3 v 2 kk ja todellisuudessa olisikin ollut vaikka vain 1 v 1 kk. siinä on aika iso ero ihan siinäkin miten sen työtehtävän hallitsee ja miten se uuden mahdollisen työpaikan esimies voi olettaa sinun osaavan sen.
KUka ottaisi itse työntekijän jolla oikeaa kokemusta ei nimeksikään, vain pelkkää paperia??? Kannattaa miettiä asiaa aina sen toisen kannalta ja kokeilla asettautua niihin kenkiin miettimään sitä.
Juu kyllä rehellinen pitää olla, mutta entä jos totuuden kertoo sitten haastattelussa...
entäs jos loppusuoralla onkin sitten ne jotka jätti kertomatta ja ne todellisen kokemuksen omanneet ei päässeet haastatteluun asti?
Mutta aina se että jotakin jätät kertomatta tai muuntelet totutta, asettaa muunkin sen jälkeen tekemäsi ja sanomasi tiettyyn valoon. voiko sellaiseen luottaa täysin joka jättää jotakin oleellista kertomatta? Luottaisitko itse jos olisi itse se työnantaja???
 
Itse en näe syytä miksei asiasta voi kertoa. Olen aina rehellisesti kertonut, kuten asiat on. viimeksi, kun nyt nyk. työhön pääsin ei ketään kiinnostanut hoitovapaani siten että muts en takia olisi raakattu pois hakijoiden joukosta. pääsin haastatteluun useampaan otteeseenkin ja lopulta sain töitä...On työ tarjouksia muutenkin sadellut, eikä se koskaan ole hoitovapaaseen pökännyt...Mun mielestä omien lasten hoitaminen on arvokasta työtä, kuten mikä tahansa muu...mutta paljon palkitsevanpaa kuin muu työ
 

Yhteistyössä