Hormonikierukka, plussat ja miinukset

mä en koe että ne huonot puolet peittoais niitä hyötyjä joita oon saanut.

miinuksia:

yläselkään siirtynyt finnisyys. toki se voisi olla edelleen naamassa, joten en koe pahana.

supistelutyyppiset kivut. ajoittain voimakkaitakin, mutta toisaalta voisin kiemurrella vanhoissa kivuissani yötäpäivää lämmönnousun kera parikolme vrk.

eli siinä sulle miinukset, jotka käänsin positiivisiksi :D ei ole pää seonnut, suosittelen kokeilemaan!
 
Oi oi... joo, tää tuntuu että se alkaa olla melkein ainoa ehkäisykeino mitä on enää käytettävissä ja pitkin hampain sitten otin sen reseptin ja ajan sen asentamiseen.. Mutta nyt mulle tuli paniikki että entäpä jos pää sekoaa, seksihalut katoaa ja parisuhde kaatuu siihen :D
 
"jeah"
Plussat:
-jatkuva panetus (miehen mielestä plussaa ;))
-helppous
miinukset:
- jatkuva ala-maha kipu
-jatkuva tuhru vuoto
-aura-migreenit
-itsestään tuli ulos

ei koskaan enää.
 
Haluatko sä pitkän, vai tosi pitkän listan niistä miinuksista? :D

Ensimmäinen kierukka mulla oli 4,5v, jonka aikana mulla oli 2 kertaa vuodessa kuukautiset, joiden kesto oli noin 15 minuuttia. Ja siinä se. Helppoa elämää, siis siltä osin.

Mutta mua vaivasi vatsakivut valitettavan usein. Kivut olivat jopa niin kovat, että ambulanssihenkilökunta törkkäsi mulle jo kotona morfiinia suoraan suoneen. Milloin epäilivät kipuja kohdun ulkoiseksi raskaudeksi, milloin umpisuoleksi ja milloin miksikin. Syyllinen oli kuitenkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä kierukka, sillä kierukan poiston jälkeen mystiset kivut katosivat. Kokonaan.

Kierukan teho on sen 5v...mutta multa se jouduttiin poistamaan 4,5v kohdalla, koska olin kärsinyt jo useamman kuukauden kroonisesta hiivasta, joka vain uusi uusimistaan. Ja loppui kuin seinään, kun kierukka poistettiin.

Toisen kierukan otin noin 2 vuoden kuluttua. Tämä kerta oli täysi fiasko. Pidin kierukkaa noin 1,5v, sillä halusin uskoa siihen, että muutun vuodottomaksi, kuten edelliselläkin kerralla. No en muuttunut. Vuotoa tuli lähes joka päivä sen 1,5v ajan. Ei niin kiva.

Ja lisäksi ne vatsakivut. Milloin pohdittiin sitä, että kierukka on "syntymässä ulos", kun niin supisteli ja milloin taas pohdittiin sitä, josko pitäisi rukata ruokavaliota (siis kokeilla viljatonta tms.) ja milloin taas mitäkin. Kierukka sitten tosiaan poistettiin, kun se oli ollut sen 1,5v paikoillaan. Vuodot loppuivat siihen. Tai siis, sitten alkoivat normaalit kuukatiset.

Kolmas kierukka asennettiin nyt tammikuussa. En todellakaan olisi sitä halunnut, mutta kun olen (muka) liian nuori sterilisatioon, ei lääkäri sitä suostunut suorilta käsin tekemään. Sovittiin, että 3kk kuluttua on kontrolli ja mikäli olen tyytymätön, saan sterilisaation kesällä.

Vuodan joka helvetin päivä. Ja supistelukivut ovat palanneet, kuin myös "menkkakivut", joista kärsin nykyään 1-2 kertaa viikossa. Olenko tyytyväinen? No en todellakaan.

Ainoa oikeasti iso plussa tässä on se, että ei tule ns. tavallisia kuukautisia. Ne kun mulla tuppaa olemaan todella runsaat ja kivuliaat. Sterilisaatio ei niitä poista, mutta pääsen mitä luultavimmin myös kohdun lämpöpallohoitoon, jonka pitäisi auttaa asiaan...joten kesää ja sterilisaatiota odotellessa.
 
"Kata81"
Kaksi ekaa vuotta ilman vuotoja,sen jälkeen pientä tuhrua muutaman päivän about joka 3. Kk. Välillä nipistää alavatsalta,mut ei mitään verrattuna menkkakipuihin. Marraskuussa tulee 4. vuosi, enkä ole päivääkään katunut :)
 
"vvieras"
Vuoden oli, sitten kyllästyin: jatkuvaa isompaa tiputtelua, joka taukosi vain 5 päiväksi, eli selvä kierto kuitenkin oli. Alavatsa oli tiputtelun aikaan eli suurimman osan kuukaudesta turvoksissa, sisällä tuntui "möykky" ja oli virtsankarkailua. Mieliala oli jatkuvasti hermostunut. Kun kierukka poistettiin, nämä oireet poistuivat kahdessa kuukaudessa, vaikka ne lääkärin mukaan eivät kierukasta voineet johtuakaan...vai niin! Lisäksi sanoi että vuoto alkaa parin vk päästä, riippuen missä vaiheessa kierto on: vuoto alkoi seuraavana päivänä ja klönttisenä ja runsaana vuoti 2vk... eli mulle ei enää ikinä kierukkaa. Onneks mies suostui vasektomiaan.
 
Ainoastaan plussaa. En tarvitse Mirenaa ehkäisyyn, mulla se on hoitona runsaisiin kuukautisiin ja sen pestinsä se on hoitanutkin todella hyvin. Ei lisääntynyttä finnitaipumusta tai halujen häviämistä, ei mielialan vaihteluita, ei siis mitään negatiivista. Menkat noin prosentti entisestään ja tulevat harvemmin.

Lisäys, on ollut paikoillaan nyt reilun 3v.
 
"vieras."
Oletko kokeillut minipillereitä, niissä on kuulemma melkein sama hormooni, joten jos pillerit sopii, niin todennäköisesti sitten kierukkakin. Tokikaan mun kaverille ei sopinut, joka muuttui todella hermostuneeksi, äkkipikaiseksi, masentuneeksi ja vuoto ei loppunut ennen kuin kierukka poistettiin...

Mulla on kuparikierukka, ei ole mitään negatiivista, tokikaan mun menkat ei normaalisti ole omasta mielestä mitenkään poikkeuksellisen runsaat tai kivuliaat.
 
piupali plau
9kk vuodin, 6kk jälkeen iski kauhee akne, päivittäiset päänsäryt, mieliakan vaihtelut, kuivuus.. ton 9kk jaksoin ja poistatin. Nyt aion tästä huolimatta kokeilla vielä minipillereitä, kun ne sopi hyvin ennen kierukkaa..
 
älä nyt usko noita pelottelijoita pelkästään :D kyllä se kuule kannattaa kokeilla, ja kestää alun mahdolliset tiputtelut yms.

ja chef, miks lähdit kolmannen kerran kokeilemaan? ihan uteliaisuudesta. tulis mieleen kapseli vaikka tuossa kohdin ennemmin.
 
"sara"
+monet kuukautiset jääneet välistä,jos vuotoa on tullut se on hyvin vähäistä,eikä kuukautiskipuja ole
+ehkäisyasiat voi unhtaa viideksi vuodeksi
-kohtu imaisi langat sisäänsä joten mirenan poisto voi ottaa himmppasen kipeää
-kierukan asennus sattuu
 

Yhteistyössä