hormonikierukka

mau
Onko muilta joilta kuukautiset on jääneet vallan pois kierukan laiton jälkeen? Miten huomaa, jos kierukasta huolimatta kuitenkin tulee raskaaksi ( ns.kierukkavauva), jos kerran ei ole edes kuukautisia?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.04.2006 klo 22:00 mau kirjoitti:
Onko muilta joilta kuukautiset on jääneet vallan pois kierukan laiton jälkeen? Miten huomaa, jos kierukasta huolimatta kuitenkin tulee raskaaksi ( ns.kierukkavauva), jos kerran ei ole edes kuukautisia?

Hormonikierukan yksi sivuvaikutus on juuri tuo kuukautisten poisjäänti. Minä tein raskaustestin kun oli jotenkin outo olo... Ja niinhän se vaan oli meidän hormonikierukka maanantaikappale ja raskaana oltiin! Ja juurikin tuon kuukautisten puuttumisen jälkeen raskaus oli jo viikolla 17 ennen kuin aloin testiä tekemään...
 
Toinen menossa
Ensimmäisen hormonikierukan kans teinkin muutaman testin, kun oli vähän epävarma olo. Kuukautiset jäi tosin kokonaan pois vasta vuoden käytön jälkeen. Nyt vaihdatin vajaa 2kk toisen (5v tyytyväisen käytön jälkeen) ja alkuun oli pientä tiputtelua. Nyt on rinnat aristaneet, en muista oliko sitä tuon ekan kanssa - tosin imetin tyttöä vielä kovastikin, niin enpä siinä olisi ehkä huomannut. Mut jäi vaan mietityttämään, että mitäs outoja oireita Mirena04 sulla oli?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 00:15 Toinen menossa kirjoitti:
Ensimmäisen hormonikierukan kans teinkin muutaman testin, kun oli vähän epävarma olo. Kuukautiset jäi tosin kokonaan pois vasta vuoden käytön jälkeen. Nyt vaihdatin vajaa 2kk toisen (5v tyytyväisen käytön jälkeen) ja alkuun oli pientä tiputtelua. Nyt on rinnat aristaneet, en muista oliko sitä tuon ekan kanssa - tosin imetin tyttöä vielä kovastikin, niin enpä siinä olisi ehkä huomannut. Mut jäi vaan mietityttämään, että mitäs outoja oireita Mirena04 sulla oli?

Epämääräistä väsymystä, rinnat kipeinä (siinä kierukka ohjevihkosessa lukee että se voi olla yksi hormonikierukan sivuvaikutuksia), epämääräisen huono olo... Pistin tuon kaiken loppusuoralla olevien opiskelujen piikkiin ja rintojen kipeytymisen ihan vaan kierukan syyksi. Mitään sellaista varsinaista ihan selvää raskausoiretta ei ollut, tuo paha olokin oli sellaista epämääräistä... Ei mitkään hajut tms. tehneet pahaa.
 
Toinen menossa
Juu, sepä se kun voi olla kumpaa vaan. Eniten jäi mietityttään, ettei luulis olevan niin muutosta kun vaihdettiin suoraan uusi ja periaatteessa kai hormonin määrä pitäisi olla tasainen. Hmm, täytynee odotella hetki ja tehdä sitten testi jos tuntuu et "oireet" jatkuu. Ei oo kyllä sellaista kuvotusta kuin noista kahdesta raskaudesta, mistä silloin olen arvannut olevan raskaana...
 
hei,
tein eilen raskaustestin, joka oli positiivinen, huolimatta siitä, että minulla on ollut nelisen vuotta hormonikierukka ja ihan paikoillaan vielä maaliskuun tarkastuksessa. Kuukautisvuotoja minulle ei kierukan asettamisen jälkeen ole ollut ollenkaan, mutta raskautta aloin epäillä tyypillisten raskausoireiden vuoksi (rinnat aristivat, väsytti jne.) Viime viikolla sitten parina päivänä vuoti hieman, joka sai minut epäilemään, että jokin on vinossa. Ensimmäisenä ajattelin kohdunulkoista raskautta ja kun tuo raskaustestikin näytti plussaa, menin gynekologille. Suuri yllätys oli, että sikiö olikin kohdussa ja sydän siellä sykki, mutta kohdussa on myös se hormonikierukka lankoineen. Oli vetäytynyt sinne kohdun alkaessa kasvaa.
Raskaus on aivan alussa, viikko 5-6.
Nyt on sitten paljon mietittävää... Ikää on kohtuullisen paljon eli 41 vuotta ja lapsiakin on jo kolme. Arveluttaa lasta miettiessä oma ikäni ja eritoten tuo hormonikierukan jääminen kohtuu sikiön kanssa.
Eipä siis todellakaan ole tuo Mirena varma ehkäisykeino! Onko muilla kokemuksia kierukkavauvasta ja vielä niin, että kierukka olisi ollut koko raskauden ajan kohdussa?
Gynekologi sanoi, että nyt mietit, mitä tehdään, jos luonto ei toisin määrää - keskenmenoriski on nyt kuitenkin suurempi, kun on tuo ylimääräinenkin esine siellä.
Toisaalta iltatähti ei olisi katastrofi, mutta arveluttaa nuo kaikki riskit. Kuvittelin, että kaikki lapseni tein jo kolmenkymppisenä ja nyt sitten mieheni kanssa vietettäisiin keski-ikää keskittyen kohta murkkuikäisiin lapsiimme. Että sitten näinkin voi käydä!
 
Mulla on kans toi mirena kierukka,laitettu maalikuus kuluvaa vuotta.
Oon tosi pettyny ku mä ainakin vuodan koko ajan,tosi runsaina tulee menkat.
Ja mun vuoto voi liittyä virtsarakon laskeumaan,oisko joku tulehdus sit ku se rakko"törröttää" pihalle toosasta....Yäk..
Ja tuo nyt oli aika uutinen et ei se kierukka ookkaan satavarma....IIIKKK...
 
Niinpä, ajattelin minäkin, että eihän minun kohdalle voi sattua tuota häviävän pientä mahdollisuutta tulla raskaaksi, mutta niin vain kävi. Nyt olen todella sekaisin ja vihainenkin, kun se kierukka on kohdussa sikiön kanssa, enkä tiedä, mitä tulisi tehdä, eikä kukaan oikeastaan osaa neuvoakaan, kun ei ole tietoa näistä tapauksista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja summer81:
Kuinka yleisiä on tälläiset tapaukset että tuleekin raskaaksi? Meinasin laitattaa kyseisen kierukan. Paljon maksaa tuo mirena ja sattuuko laitto paljon? Ei mitään kokemusta kierukoista.
mulle laitettiin eilen ja ei erityisemmion sattunu, vähän ilkeeltä vaan tuntu. Ilmaseks sain ku ensimmäinen kierukka on... Ohjeessa luki että on häviävän pieni miahdollisuus raskautua. Mutta olemassa se riski näköjään on kun niitä on kerran tapahtunu! Hui!
 
kierukku oli 1v ja 2 päivää ja toista kertaa en moista ota, jatkuvia kipuja ja tiputtelu vuotoa.

kivut oli hirveitä ja päädyin poistoo, ja kivut helpotti ja jäi kokonaan pois.. hormooni osaltaa vaikutti voimakkaasti mielentilaan ja aiheutti masennusta.. mutta senkin vaivan sain pois.. lääkäri ihmetteli miten jaksoin olla kun kivut oli jatkuvia mutta olin kovapäinen ja jaksoin olla kärsivällinen.

jos kivut ei häviä 3-6kk aikana niin hyvä luopua. minun neuvo. ;)

 
minulla on ollut hormonikierukka 3kk ja alkukipujen jälkeen oli hyvää aikaa 1kk ja nyt alkoi pahoinvointi ja vatsakivut.Raskaustestikin tuli tehtyä joka nega.
kierukan hormoni ei kuulemma voi aiheuttaa pahoinvointia ym. koska hormonimäärä joka siitä tulee vastaa kun ottaisin puolikkaan minipillerin viikossa eli ei pitäis vaikuttaa mielialaan tms.Miksi sit itsellä koko aika ärsyyntynyt olo,seksihalut nolla ja nyt alkoi nää kivut..

mulla otettiin vähän testejä jos kivut johtuu jostain muusta mut jos näin jatkuu niin haluan sen pois...
 
minulla on kierukka nyt toista vuotta. Ekat 8:tta oli menkat poissa ja sitten alkoi menkat tulla säännöllisesti kerran kuussa 2 päivänä. Normaalisti vuotaisin 7 pvä ja olisi kovat kivut. Nyt ei kipuja ollenkaan. Minulla on myös pillereistä kokemusta 7-vuoden ajalta ja jos nyt saisin valita niin valitsin ehdottomasti kierukan. Aivan huippu värkki :)
 
Minulla ollut kierukka just kohta kolme vuotta ja en kyllä vaihtaisi pois! Kuukautiset jäivät saman tein pois...En valita =) Kävin laitattamassa kierukan yksityisellä lääkäriasemalla ja se tohtorska sanoi, ettei mikään ehkäisymenetelmä ole minun ikäiselle (silloin 25v) varma menetelmä...
 
Eilen itsele laitettiin, ei se nyt maailman miellyttävin toimenpide ollut, mutta kyllä sen kestää. Itsellä tosin varmasti vaikutti se, että kuukautiset eivät olleet vielä alkaneet synnytyksen jälkeen, niin oli kohdunsuu tiukasti kiinni.

Ja eihän tuo sataprosenttinen ehkäisy ole, niin kuin ei mikään muukaan, mutta varmin käsittääkseni. Ainakin tilastollisesti katsoen, kun mielestäni steriloinnin jälkeenkin on suurempi riski raskautua kuin hormonikierukan laiton jälkeen.
 
Viimeviikolla laitettiin minullekin, sitä ennen molempien lasten jälkeen (synt. 00 ja 03) oli kuparikierukka, joka sopi oikein hyvin, mutta kun on ikää jo yli 40-kympin alkoivat ennen niin normaalit vuodot runsastua järkyttävästi.

Hieman epämiellyttävää oli hetken aikaa laiton yhteydessä, onneksi olin ennen laittoa ystävän neuvosta ottanut "alle" Ibusalin. Lääkärikin totesi, että olin saanut hyvän neuvon, sillä sen kesti. Pari päivää oli epämääräisiä alavatsa oireita, mutta nyt ei olotilassa ole valittamista. Olen kärsinyt myös vuosikausia PMS-oireista, ja lääkäri sanoi hormonikierukan helpottavan joillakin niidenkin oireita.

Tällä ikää myös kuulemma ehkäisyteho on parempi, kun tuo hormonitoiminta alkaa hiipua... Toivottavasti.

 

Yhteistyössä