hormoonit ja ovulaatio ja menkat?

Hei!
Ajattelin kysäistä josko joku tällä puolella osaisi vastata kysymyksiini. Eli meillä siis yritetty lasta reilu puolivuotta ja kolmas yrityskierto nyt menossa. Eli minun kp:t 42-62. Nytkin menossa kp 58. Mutta siis kysymykseni olisi:
1. Mikä hormooni saa ovulaation aikaiseksi?
2. mikä hormooni saa ovulaation jälkeen vuodon aikaiseksi?
3. entä mitä silloin tapahtuu kun vuoto tulee, muttei ovuloi, eli siis mikä saa vuodon tulemaan vaikkei ovulaatiota tapahdukaan?
4. voiko rinnat tulla kipeiksi vaikkei ovuloikaan?
ja vielä 5. nouseeko lämmöt jos ei ovuloi?

Luin jostain, että jos on pitkä kierto niin ovulaatiota ei välttämättä tapahdu ollenkaan ja nyt vaan mietin noita hormooni juttuja, että miten se vuoto tajuaa sitten lopulta tulla. Onko mitään keinoa (muut kuin lääkkeet) millä saisi kiertoa vähän lyhyemmäksi? Lopetin minipillerit siis kesäkuussa.
Kiitos kovasti jos joku tietävä viitsii/jaksaa vastailla! :D
 
Minä en osaa kovin hyvin vastata, mutta koitan omien kokemusten perusteella jotain selittää. :)

Jos kierto on pitkä niin ihminen ei välttämättä ovuloi lainkaan. Taitaa näin olla jopa todennäköistä ettei ovuloi (?). Mutta myöskään kierron säännöllisyys ei ovulaatiota takaa. Itsellä esim. pitkä kierto väli, heittelee paljon. En ovuloi lainkaan tai todella harvoin omin avuin. Mulla on menkat tulleet hormoonien avulla säännöllisesti, keltarauhashormoonia popsin. Mutta sen avulla en siis ovuloi, se ei vaikuta ainakaan minulla ovulaatioon. Syön niitä vain toisinaan siksi että saadaan menkat tulemaan hoitojen takia. Lämmöistä en osaa sanoa, itse pari kuukautta joskus mittailin lämpöjä ja kukaan lääkäri ei pystynyt niistä mitään huomaamaan, en tosin ovuloinutkaan.
Rinnat voivat kipeytyä myös ilma ovista. Mulla aina tiettyyn aikaan kierrosta rinnat kipeät, oli ovista tullut tai ei.

Tässä mun jutut, enempää en voi jelpata.
Mukavaa joulua kaikille! :xmas:
 
Kiitos vastauksesta!

Mietin vielä noita hormooni juttuja, eli mitkä hormoonit vaikuttavat ja miten ovulataatioon. Keltarauhashormooni, estrogeeni ja mitäs muita.. Eli mitkä on niiden tehtävät? Selviää kyllä varmaan kun googletan ja kävelen kirjastoon, mutta jos joku tietää niin kiitos! =)
 
aivolisäkkeen FSH kasvattaa munarakkulaa.munarakkula tuottaa estrogeenia joka kasvattaa kohdun limakalvoa.kun munarakkula on kypsä se puhkeaa ja tapahtuu ovulaatio.ovulaation taas käynnistää LH=lutenisoiva hormonin nopea "piikki".
tämä hormoni tukee munarakkulan paikalle syntyvän keltarauhasen toimintaa.keltarauhanen kypsyttää kohdun limakalvon vastaanottamaan mahdollisen hedelmöityneen munasolun.jos munasolu ei kiinnity tai ei ole hedelmöitynyt niin alkaa kuukautisvuoto eli tällöin keltarauhanen surkastuu.

tää oli googlettamalla joltain sivulta löydetty ja lyhennetty.
 
Kiitos HeMa05!! Tuo selventi jo kummasti!
Hävettää vielä kysellä, mutta siis se mitä eniten mietin on se, että mikä saa sen kuukautisvuodon tulemaan silloin kun ovulaatiota ei tapahdu, eli mitkä hormoonit silloin jyrää? Eli olenko ymmärtänyt oikein, että munasolun irtoaminen = ovulaatio ja kun munasolu surkastuu (ei kiinnity/hedelmöity) se aiheuttaa vuodon. Mutta jos en siis ovuloi eikä munasolu irtoa eikä siis voi surkastuakaan niin miten se vuoto sitten tajuaa tulla? :whistle: Olen ihan pihalla, tiedän.. :D
 
Käsittääkseni vuoto voi tulla ilman ovulaatiotakin, kun kohdun limakalvo 'vanhuuttaan' irtoaa tai siitä on tullut sen verran paksu, että se irtoaa niin kuin itsekseen. Korjatkaa, jos olen väärässä. Näin jotenkin mulle lääkäri selitti, kun nimenomaan samasta kärsin eli en ovuloinut ja menkat tuli tosi harvakseltaan luonnostaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 11:33 Lauralei kirjoitti:
Käsittääkseni vuoto voi tulla ilman ovulaatiotakin, kun kohdun limakalvo 'vanhuuttaan' irtoaa tai siitä on tullut sen verran paksu, että se irtoaa niin kuin itsekseen. Korjatkaa, jos olen väärässä. Näin jotenkin mulle lääkäri selitti, kun nimenomaan samasta kärsin eli en ovuloinut ja menkat tuli tosi harvakseltaan luonnostaan.
[/quote
näin mäkin uskon sen olevan.ei kai se sama limakalvo voi siellä iästi pysyä
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 17:00 HeMa05 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 11:33 Lauralei kirjoitti:
Käsittääkseni vuoto voi tulla ilman ovulaatiotakin, kun kohdun limakalvo 'vanhuuttaan' irtoaa tai siitä on tullut sen verran paksu, että se irtoaa niin kuin itsekseen. Korjatkaa, jos olen väärässä. Näin jotenkin mulle lääkäri selitti, kun nimenomaan samasta kärsin eli en ovuloinut ja menkat tuli tosi harvakseltaan luonnostaan.
[/quote
näin mäkin uskon sen olevan.ei kai se sama limakalvo voi siellä iästi pysyä
itsellä oli vuoto ruskeaa minipillereiden kanssa eli ihan kun olis tullut ainaa vanhaa limakalvoa pois.nyt kun ei syö mitään niin vuoto kirkasta.tämäkin tukisi sitä vanhenemisteoriaa....
 

Yhteistyössä