Huhti-Hiput 2008

  • Viestiketjun aloittaja marjonetti
  • Ensimmäinen viesti
anuuu, se kipu on kohdun kasvukipua mitä luultavimmin. mulla oli sitä Mineasta alkuraskaudesta ja sitten loppuraskaudesta jonkun verran liitoskipuja. eli ei se välttämättä koko raskautta kestä.
nyt on ollut vihlaisuja aika reippaasti, mistä toivon voivani päätellä kaiken olevan kunnossa. myös väsyttää ja äklöttää. ja mulla on maha IHAN LUIKURILLA, mikä tympäsee kympillä.
 
äitipeikko! kiitos nopeasta vastauksesta, voihan se niinki tietty olla. Tuntuu vaan niin erilaiselta ku ennen. Mulla on kyllä niitä kasvukipuja ja vihlontaa, mutta nää kivut tuntuu ihan eri paikassa.. Ei siis ollenkaa kohdun/munasarjojen alueella (niinku menkkakipu tyyppinen kipu) vaan ihan tossa nivusissa, sillä linjalla mistä jalat alkaa, vähän alempana siis. Vaikee selittää.

No, voipi olla että aika on vaan kullannut muistoja.. On siitä kuitenki se 2-vuotta ku viimeksi olen ollut tässä tilanteessa ja onhan se ihan eri olla raskaana toista kertaa.
 
anuuu, mulla ainakin tuntuu vihlaisut tällä kertaa sekä nivusissa että "sisemmällä". ja lujaa tuntuukin välillä! tänään ihan säikähdin kun tuli tippa verta paperiin eikä ole vihlonut yhtään :ashamed: niin kovasti pelkään keskenmenoa että. vaikka yritän ajatella että en mä sille mitään voi, tulee jos tulee. silti koko ajan takaraivossa jyskyttää.
 
Moro,
Tuossa jo aikaisemmin liityinkin keskustelujoukkoon, tosin aika vaisusti. Eli toista ootellaan ja laskettuaika olis 5.4.2008. Esikoistyttö on vuoden ja kahdeksan kuukauden ikäinen. Täällä Etelä-Karjalassa asustellaan.

Täällä pahaolo vain yltyy tai itseasissa olotila vaihtelee päivittäin roimasti. Pelkoja on täälläkin, mutta luulisin niiden kuuluvan asiaan, et koettakaa jaksaa niiden kanssa.

Joo ja nuo vihlaisut tuolla mahassa on välillä melko koviakin ja itse myös ihmettelin, et mitä ne on, kun ei ekalta ollut sellaisia ollenkaan. Mut sit juttelin yhden kaverin kans asiasta ja se oli kokenut samanlaisia, joten totesin senkin normaaliksi.

Ei muuta kun illan jatkoja. Esikoinen kävi just flunssaisena nukkumaan niin täytyy varmaan itsenikin hieman levähtää sohvalla ja lähteä sitten nukkumaan.
 
Onnea uusille Huhti-Hipoille ja tervetuloa joukkoomme :flower: :)

Olen ollut viimeaikoina vähän laiska kirjoittamaan mutta joka päivä olen teidän kuulumisianne käynyt lukemassa =)

Onko muilla päivittäin "menkka" kipuja??? Onko tämä ihan normaalia??? Toisinaan tuntuu vaan ihan vähän ja sitten taas vähän enemmän!!! Rinnat on edelleen tosiiii kipeet ja nännit kasvaneet. Pahaa oloa ei ole ja toivottavasti ei myöskään tule!!
Niin ja eilen illalla sattui mahaan niin et melkein jo miehelle sanoin et nyt lähdetään sairaalaan.. mut sit meni onneks ohi. Kävin siis vessassa illalla ja kun tulin sieltä ulos niin alkoi ala mahaan sattumaan niin että hyväkun sohvalle pääsin kävelemään. no siinä sitten makasin kun en uskaltanut liikkua ja pikkuhiljaa se meni ohi. Siinä tuli kyllä mieleen et tää on kohdunulkoinen raskaus!!!! Mutta eiks se ole niin et jos se oikeasti olis niin sattuis kokoajan ja kovaa?? Äh.. en mä tiedä. Toivottavasti siellä nyt olis vaan kaikki kunnossa =)
Nyt on kyllä mentävä nukkumaan.. anteeks et tuli pelkkää oma napa juttua :ashamed:

Joanna ja Tero-Antero 6+2
 
Huomenta!

smigul, mullakin huono olo yltynyt, eilen alkoi. Joo, kyllähän nuo pelot varmaan kuuluvat asiaan. Esikoisesta muistan myös jännittäneeni, mutta jotenkin oli kuitenkin sellainen luottamus, että meille ei voi käydä mitään, ei meille. Ei onneksi käynytkään, mutta tuo kevään kemiallinen raskaus teki sen, että en ole ehkä ihan yhtä luottavainen nyt. Mutta onneksi niitä km:iä ei voi stressaamalla loihtia. *ätsii* Ja aijai, luulin jo, ettei mulla vihlo, mutta on sellainen paine tuolla alhaalla, ja kun äsken aivastin, tuntuikin ihan kiitettävästi.

Joanna, kyllä niitä menkkakivun oloisia on ollut mullakin. Luulin pari päivää sitten jo lähteneen, mutta kyllä niitä on vieläkin. Esikoisesta oli suunnilleen näille viikoille asti (6+3), ainakin merkintöjeni mukaan. Jos ihan älyttömän kovia kipuja on, kannattaahan sitä käydä lääkärissä, mutta kohdunulkoinen ymmärtääkseni kipuilisi tosiaan yhtäjaksoisemmin ja voimistuvasti. Lisäksi saattaisi heijastua hartioihin (?!), tai näin oon ymmärtänyt.

Vertailin muutenkin merkintöjäni esikoisen odotuksesta sekä näitä nykyisiä tuntemuksiani. Huono olo alkoi esikoisesta rv 6+5, nyt jo 6+2, kun taas kunnon väsymys alkoi esikoisesta pari päivää aikaisemmin kuin tästä toisesta (eli rv 6+2 niinikään). Eilen olin tosiaan aika nuutunut jo kahdeksan aikoihin, mutta menihän siitä tunteja, ennen kuin nukkumaan pääsin.

Aurinkoa ja oloja päivälle, t. Kalenteri 6 + 3
 
paha olo jo iskenyt, ihanaa. onko kellekään ollut apua Multitabsin inkivääri-tableteista?
eilen tosiaan tuli pari tippaa verta mutta ei enempää. säikähdin tietty kun eilen ei pahemmin vihlonutkaan
:ashamed: toivotaan parasta. ei oikein ajatus kulje väsyneenä.
 
Äitipeikko: Minulla tuli ja tuossa toissa viikolla verta ja ajattelin et tässä se sit oli mut ei onneksi. Ja itseasiassa esikoisella verta tuli melko usein ja oikeestaa aina seksin jälkee.

Minulla tuo väsymys alkoi oikeestaan jo silloin, kun menkkojen olis pitäny alkaa ja tuntuu, et se vaan yltyy entisestää. Kohta en varmaan kestä hereillä ollenkaan. Väsymys voi tosin johtua myös siitä, että tuo esikoinen nukkuu yöllä melko huonosti ja joudun hyppimään tutinlaitossa aika usein.

No täytyy kuitenkin tänne vähän hehkuttaa, kun ei oikein muualle vielä uskalla, et olen kyl aika onneni kukkuloilla täsätä raskaudesta ja tekis mieli huudella se koko kansall, mut täytyy vielä malttaa.

Täytyy vissiin käyttää tilaisuus hyväksi ja käydä pitkälleen, kun tuo tytsy nukkuu noita päikkäreitä.
 
Heippa,

alku-ultrassa käyty ja pikkanen löydetty sydän pompotti siellä kokoajan tahdikkaasti joten yksi suuri kivi on rinnaltani pois.
olipas ihanan näköinen.

menkkojen mukaan olisi 7+1 mutta kun mun kierto on 33 niin alkio vastasi viikkoja 6+5 niin sehän passasi just oikein.

hyvä ystäväni ja hänen miehensä saivat esikois tyttären lauantaina =)
se on sellanen pikkanen nainen 153 pitkä ja mieskin sellanen alta 170. vauvasta oli sanottu että on normaali pienehkö vauva tulossa.. noo tyty oli 4000g ja 53 pitkä :LOL:
uskon että on varmasti ollut tiukilla ja vauvakin oli joutunut lisähapelle vuorokaudeksi kun oli niin tiukilla keuhkot synnytyksessä :/
mutta nyt on kuulema vierellä.
että niin ne neuvolan tätit arvioi käsikopelolla.. minä kannatan synnytystapa ultraa!!
nim. itse yhden nelikiloisen ja 53 senttisen ja 36,5 pipoisen synnyttäneenä tiedän että tuntuu vähän kun ei liikkuis mihkään.
ja minulla jä ystävälläni ei ollut mitään sokeriarvoissa vikaa..
hän asuu isossa kaupungissa jossa ei tehdä synnytystapa ultraa.. minusta siinä riskeerataan liian monta ihmishenkeä kun näitä tutkimuksia ei teetetä kunnallisesti..
esim yllättäen perätila ja suuret vauvat..

noo mutta myö vaan porskutellaan kohta masu pystyssä etteenpäin :hug:

ja sitten :'( oli ikävä lukea jo parin kirjoittelen jääneen sivuun keskenmenon johdosta :hug:
MINÄ TIEDÄN TUNTEENNE. en osaa sanoa tälläisen kokeneelle kuin että yrittäkää koota itsenne ja käsitelkää asia läpi miehen kanssa ja yrittäkää uudestaan kun niitä tulee jos on tullakseen mutta joku näistä raskauksista sitten jatkuukin loppuun saakka ja siihen on USKOTTAVA.

Suppis ja Ilta 6+5
 
Suppis 76: Hyvä, että ultrassa kaikki hyvin. Ite ja välillä mietin, et pitäiskö tilata varhais ultraa vai ei mut en ole oikein osannut vielä päättää.

Miulla on ja noitten raskausviikkojen kanssa vähän arpapeliä, kun kierrot on olleet vähän mitä sattuu 30-40 päivää, täl kertaa tosin plussasin tossa kp:nä 34 et ei olis tälläkertaa voinu olla tota 40. Mut noiden laskureiden mukaan miul olis menossa 6+2.
 
Nyyni laita mulle jotain arviota la:sta niin lisään sinut listalle mukaan. Päiväähän vois sitten siirtää tarpeen mukaan.

Liinos laitoin sut 15. päivälle tarkennetaan sitä myös sitten kun saat tarkemmin tietää :D

äitipeikko mulla puolestaa ummettaa jo kolmatta päivää. Ei auta laku, ei mustikat, ei edes luumut... taidan kohta hakea lusikan ja kaivaa :kieh: :LOL:

Kalenteri mä olen kans vertaillu esikoisen raskauspäiväkirjaan ja mulla ainoa ero on se et sillon kuvotti koko ajan, nyt on selkeästi aamupahoinvointia ja iltaväsymystä (joskin viikonloppuna oli kyllä väsyä ja pahaa oloa koko ajan ku ruokarytmi sekosi). Itse asiassa toi on varmaan tosi hyvä juttu ku työt alkoi. Nyt tulee syötyä säännöllisesti (toisin ku esikoisen aikaan) ja pahoinvointi pysyy aisoissa. B) Siis ainakin toistaiseksi... :D

Suppis onnittelut :heart: ultrasta. Yksi etappi saavutettu. Mulla ei ole vielä edes tietoa millon pääsen ekan kerran ultraan. Selviää sit ens maanantaina neuvolassa. Tai sit ei ku tuli just mieleen et joudun siirtään sen ajan... Voi räkä! :kieh:

Jep, mutta nyt tutun 50v. synttärikahveille kakkua syömään :p

Mussu ja muikunen 7+0
 
Kääk, minä en muista milloin olisin kirjottanut viimeeksi ja laiska kun olin
niin en myöskään jaksanut selata sivuja taaksepäin. Kuitenkin joka päivä luen teidän kuulumisia ja usein mieltä askarruttavat kysymykset on ehditty jo kysyä :D ja vastaukset saada

Itselläni on eka neuvola jo torstaina :eek: olivat ihania kun soitin sinne, sanoivat että kun on eka raskaus niin voin mennä jo aiemmin kun on varmasti niin paljon uutta. Pitää siellä kysellä, että milloin kannattaa mennä sinne varhaisultraan. Kuulemma np-ultra on hmm..mitähän se sanoi jotain vissiin vko:lla 11. Mulla on nyt jotain rv 5+6, mutta koska mun kierto on kanssa niin epäsäännöllinen niin en tiedä mitä se oikeasti mahtaa olla.

Joanna mulla on ollut menkkamaisia kipuja, tosin nyt ovat hiukan vähentyneet.

Ja suppis ihanaa...onnea ultrasta :heart: :heart:

Tänään on ollut ihan superväsy ja närästys on jotain ihan omaa luokkaansa. Nyt köllähdän kyllä päikkäreille, tai voi olla että menee aamuun asti :LOL: :LOL:
 
Tervehdys! Pientä rusehtavaa vuotoa on tullut edelleen, mutta näyttääpi olevan vähenemään päin :) . Vielä siis mukana ollaan, ehkä tämä on kuin onkin ihan normaalia. Olo on ollut vaihteleva, nyt parina viime päivänä pahoinvointi vahvistunut ja masutuntemukset olleet hiukan kovemmat (ei kuitenkaan kivuliaita), eli voin ehkä hengähtää ja toivoa, että kyllä tää mussukka vielä vissiin mukana on :D .

Suppikselle onnea ultrasta, kyllä varmaan mieltä helpottaa kummasti ja Joannalle toivon pikaista helpotusta "menkkakipuihin" :) . Itsellä hurja väsymys, eilen ilta töissä ja tänään aamu...päiväunosista ei tietoakaan, kun tytöt täällä metelöivät...Ajoissa siis tänä iltana nukkumaan!! :wave:
 
Hienoa Suppis76!

Ultrassa on käyty tääläkin päin ja kaikki oli hyvin. Pieni sydän sykki ja vauveli vastasi viikkoja 7+1. :heart:

Äitipeikko: mä olen ostanu niitä raskaus-inkiväärejä. Musta tuntuu että kolmen päivän jälkeen ne alkoi auttamaan, ainakin vähän. On mulla edelleen ajoittain paha olo, mutta en tiedä olisko pahempi ilman inkiväärejä. Kannattaa kokeilla.

Tällä hetkellä mun onnea varjostaa pirullinen hammassärky. Mä pahaa pelkään että se hammas pitäis juurihoitaa. Mua vaan arveluttaa ne puudutukset ja kuvaukset. :kieh:
 
Heips! Eka neuvola tilattuna, sain ajan 2 viikon päähän. Aika nopeeta se vaan jo on! Ja viime raskaudessa jo toisella käynnillä kuului syke, voi ku se menis niin nyttekkin... Äää, mä meen tästä haaveilemaan tonne sängyn pohjalle! Hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti!
 
Hellou! Mä en ole vielä tilannu neuvolaa.. :/
ja syy on se että en kertakaikkisesti "tykkää" kyseisestä neuvolantädistä. Täytyyhän sinne mennä,mutta vielä ehtii.
Jos rohkaistus nuorimman neuvolakäynnillä tällä vkolla varaamaan ajan.
Minkälaisia neuvolan tätejä teille on sattunut?
Harmittaa oikein miten voi kemiat vaan mennä niin pahasti ristiin.
En ymmärrä miten joku tuon tyylinen ihminen on voinut ylipäätään hakeutua alalle. Niin monessa neuvolassa kun minäkin oon käynyt niin koskaaaaan ei ole ollut näin nihkeetä. |O
 
PikkuNöpönen, mulla on aivan ihana terkkari. mutta jos sä et omastasi tykkää niin vaihda ihmeessä! ei meinaan ole pakko hampaat irvessä käydä neuvolassa.

mites, onko muilla epäuskoista tunnetta? kun mulla on ja pahasti. kauheasti pelottaa välillä, vaikka yritän ajatella että jos kesken menee niin en voi sille mitään. silti oon ihan paniikissa jos ei oireita pariin päivään tunnu :headwall:

menispä äkkiä pari viikkoa niin voisi haaveilla ultrasta...
 
Ensinnäkin onnea ultranneille, se on niin ihanaa nähdä pikkusydän sykkimässä :heart:

Hämy71, pietään varpaat ja sormet ristissä, että kaikki sujuu hyvin. Jos lohduttaa, niin mulla oli useampi vuoto, aika reiluhkokin, mutta tässä tämä virllikko vieressä hämmentää näppistä äitin apuna. Vuodot on kyllä pelottavia, mutta turha huoli pois:hug:

Minttu mamma, älä huoli, kyllä hammashoito hienosti menee. mulla räjähti hampaat huonoon kuntoon esikoista odottaessa ja niitä hoideltiin sit raskaus- ja imetysaikana. Ei mitään ongelmia, kun vaan tietävät raskaudesta.

Minäkin sain varattua ekan neuvolan ens tiistaille.

Nyt aamupalalle ja puistoon! Mukavaa päivää huhtimassuille!
 
Hei kaikki!

Minäkin käyn täällä lähes päivittäin lukemassa,
ihanaa jakaa tutnemuksia muiden kanssa!
Minulla on eka neuvola torstaina, jännää!
Aika huono olo vähän väliä ja kamala väsy.
Paleltamaan alkaa myös tosi helposti.

Kävin lukemassa tyhmänä keskenmenokertomuksia, oli kyllä vika kerta!
Pysyn tästä lähtien täällä positiivisemmalla puolella!

Ensi viikko ja sitä seuraava ovat palstailussani taukoja,
suuntaan maratonin jälkeen Kiinaan työmatkalle.

Toivottavasti saan sitten liittyä seuraanne taas!
Ajattelen kyllä että jos tuo Offspring pysyy maratonin mukana, ja vieläpä Kiinan reissun, niin sitten lakkaan pelkäämästä kaikkea, mikä voi mennä huonosti ja keskityn vain positiivisiin asioihin!

Kellukka sateisesta kelistä
 
äitipeikko, mistä sä varasit sen ultran? alkoi heti kiinnostaa että mitä se tulee maksamaan? tossa yhdessä ketjussa kun on heitetty hintoja 40 ja 100 euron väliin.. jos neljälläkympillä sais niin voisin mennäkkin, vaikka jo miehen kanssa sovittiin et mennään sit mielummin 4D-ultraan.

ja muista, kaikki on hyvin! =)
 
varasin Koskikeskuksesta. kysyin puhelimessa hintaa ja sanoi että noin 80 euroa. mutta enpähän tajunnut kysyä onko se hinta ENNEN vai JÄLKEEN Kela-osuuden poistoa.

joo, tässä oon yrittänyt vakuutella että keskenmenon riski on pieni. silti jänskättää kovasti. ja pitää aina käydä kattomassa pissatikkua :LOL:

mites, vieläkö sua vihloo? mua ei ole pahemmin vihlonut pariin päivään :eek:
 
Olen käynyt joka päivä lueskelemassa teidän kirjoituksia, mutta oma kirjoittelu on jäänyt vähäiseksi. Kaikki on vielä niin uutta itselleni. Eilen uskalsin soittaa neuvolaan ja varata ensimmäisen ajan kahden viikon päähän, tuolloin (jos kaikki hyvin menee) olen 9 raskausviikolla.

Huonoa oloa on päivittäin - niin aamulla kuin iltaisinkin. Varsinkin tänä aamuna meinasi pahaolo äityä ihan pönttöön asti, onneksi sain pidettyä. Myös väsymys vaivaa aikalailla - mielestäni syön aika terveellisesti, kaksi lämmintä ateriaa + välipalat. Sen olen kyllä huomannut, että pahaololla ja syömisellä on yhteyttä. Pitäisi vain muistaa parin tunnin välein jotain laittaa suuhun. Niin ja sitten minulla on koko ajan nälkä. Ihan outoa...

Kyselin myös neuvolatädiltä noiden vitamiinien ottamisesta - hänen mielestään minun ei kannata vielä alkaa niitä popsimaan, vasta sitten kun olen eka neuvola käynnin käynyt (jos tarpeen). Hän painotti kalsiumin ja foolihapon tärkeyttä näin alkuraskauden aikana. Maitoa rupitan kyllä noin 4-5 lasillista päivässä + muut maitotuotteet, mutta foolihapon saamisen määrästä olen hieman epävarma. Miten te muut huolehditta näistä?

sitten... illalla vaivaisi epätoivon tunne ja hieman pelkokin. Vaikka olen jo jonkin aikaa toivonut saavani oman lapsen niin illalla tuli tunne että onko minusta kasvattamaan omaa lasta? Olenko kykenevä ottamaan niin suurta vastuuta? Mut sitten lohduttauduin että näitä tunteita varmaankin käy moni esikoista odottava - kaikki on niin uutta ja itsessä tapahtuu niin suuria muutoksia.

Moona 5+6
 
äitipeikko, ei pahemmin ole vihlonut.. menkkatyylistä jomottelua on ja sit tänään tuli vessapaperiin pikkiriikkisen rusehtavaa, ilmeisesti vanhaa verta. säikäytti tuo vaikka tiedän et on normaalia, ei vaan esikoisesta vuotanut mitään koskaan....... voi tylsyys ku sitä ehtiikin kaikkee miettimään.
 

Yhteistyössä