***HUHTIHIPUT 2008 Joulua odotellessa***

:wave: taas täältäkin

Mä olen saanut sen verran aikaiseksi neitin nukkumisen kanssa et nukahtaa nyt omaan sänkyyn itsekseen ihan rauhassa eikä tarvii enää käydä taputtelemassa eikä laittamassa tuttia suuhun ja edistytty niin et nukkuu siihen 4-5 tosin silloin herää juttelemaan ja leikkimään tutilla ja unirievulla ja 6 asti jaksaa sit menee hermot ja maitoa on pakko saada ja onneksi sitten uni tulee ja nukkuu noin tunnin joskus jopa kaksi. Ja siis omassa sängyssä nukkuu siihen 4-5 ja nukkumaan menee jo 19 aikoihin nykyään et näin meilläkin pikku hiljaa edistyy nämä paremmat yöt :D

Neiti rupes nyt sitten kokonaan konttaamaan :eek: ja yhä ylemmäs yrittää :headwall: roikkuu joka laatikos ja sohvan reunalla ja vaunun renkaissa :eek: ja kun kellahtaa selälleen tulee armoton parku :x

ANU-78, mä sain neitin kuvan tonne profiiliin laitettua mut mä en saa tänne laitettua kuvia :headwall:

jahas neiti kaipailee äitiä

vilijonka ja kasandra
 
Anu-78 mulla oli viimeksi niin paljon ongelmia profiilikuvan vaihtamisessa etten uskalla enää edes kokeilla, saa olla tuo vanha kuva ikuisesti =)

Kysymys: osaavatko teidän vauvanne jo laittaa tutin itse suuhun? Meillä poika ottaa koko ajan tutin pois ja katselee sitä mietteliäänä, mutta suuhun takaisin se menee aina nuppi edellä... (Ainun tutit käytössä siis). Aikansa sitten järsii nuppia kunnes tuskastuu ja äiti kääntää tutin oikeinpäin. Onkohan tuo vähän hidas tässä asiassa?

Paljon onnea ja jaksamista kaikille unikoululaisille ja mukavaa viikonlopun alkua!

Viljaliina ja poju, ensi tiistaina jo 6kk
 
Heippa!

Mä tuun kans ilmoittautumaan tämän loppuvuoden osioon, vaikken enää ole ennättänyt niin intensiivisesti käydäkään =(

Miellä on kuiteski kaikki täällä hyvin, Nellaa on ihana seurata kun oppii päivittäin jotain uutta ja on äärettömän iloinen, kiltti oma itsensä!

Meillä viimeaikoina alettu istumaan syöttötuolissa =) kovasti pyöritään lattialla ja harjoitellaan myös tukea vasten lattialla istumista,leikkimistä istualteen. Kyllä e siitä hiljokseltaan. Yhtään ei haittaa, että ei liiku vielä enempää, saapahan ite olla vielä hetken ihan rauhassa!

Tänään oltiin värikylvyssä Turun kaupungin Seikkailupuiston järjestämässä.
Oli kyllä tosi kiva kokemus mulle, etenkin Nellalle. Mennään joulukuussa taas uudestaan!
Tässä pari kuvaa:





Eikai tässä sen ihmeellisempiä, kylmä tuli tännekin etelään ja kohta saa ruveta oikein toppapukuakin käyttämään. Tähän asti ku pärjätty välikausipuvulla.

Oikein mukavaa viikonlopun alkua kaikille, mä tulen taas joskus moikkaa =)
 
Moikka, minähän se aktiiviseksi meinaan heittäytyä :LOL:

Kiitos Anuuu ja Hysteerinen kun niin mukavasti toivottelette tervetulleiksi jälleen jengeihin! :heart: Tekin ootte välillä olleet mielessä, Anun kanssahan meillä yhteistä se, että molemmat poikia ja siitä silloin joskus oli juttua, Hysteerisen kanssa tuskailtiin mm. kilojuttuja :p Teillä näyttää molemmilla olevan aika hyvin edistymässä tuo yöasia. Meilläkin on nyt taas helpompaa ehkä viikon mittaisen tunnin pätkissä nukutun kauden jälkeen: kerran herään syöttämään ja seuraavalla kerralla nappaankin muutamaksi tunniksi viereen syömään ja nukkumaan, ja siitä se esikoinen meidät sitten aamulla herättää.

Hippoliina (jolla söpöt tytöt kuvassa) oli tehnyt niin hienoja isänpäivälahjoja, että vähän hävettää oma saamattomuus :) Täytyy yrittää huomenna räpätä kuva meidän lahjoista. Onneksi Antto on askarrellut kerhossa. Meinasin yllättää miehen tuoreella pullalla aamulla - ja antaa nukkua pitkään. Pitäisi vaan vielä esikoisen synttäreitä juhlia huomenna, eli koko päivää ei sovi lorvailla kun kämppä on vielä läävä.

Tuli muuten mieleen, keitäs kaikkia onkaan tässä kuukauden-parin aikana tullut mukaan? Jos joku jaksaa auttaa kärryiltä pudonnutta... Ja onko kukaan vaihtanut nimimerkkiä?

Joo, menenpä sitten petiin, jotta jaksan olla pullantuoksuinen emäntä aamulla, hehhee. Hyvää isänpäivää eli päivää, jolloin isä saa luvan kanssa olla ja telmiä lasten kanssa ja äiti touhuta omiaan *toiveajattelua* :kieh:

T. Kalenteri, Antto ja Aaron (3 v ja 6 1/2 kk)
 
Me otettiin molemmille pojille influenssarokotus. Esikoinen selviää tällä kertaa yhdellä rokotuskerralla, kun sai jo vuosi sitten, ja nuorimmainen saa toisen rokotuksen joulukuussa 8 kk neuvolan yhteydessä. Kumpikaan pojista ei edes inahtanut rokotusta eikä tullut mitään oireita. Annettiin illalla kyllä supot kun terveydenhoitaja suositteli.

Mekään ei tehty ihmeempiä lahjoja, ostettiin valmista ja korttia yritin tehdä esikoisen kanssa, muttei innostunut ja jaksanut keskittyä.

Käytiin tänään lounaalla ja eipä tuo meidän pikkumies meinannut edes syöttötuolissa pysyä. On kyllä niin liikkuvaa sorttia, ei isoveli aikoinaan ollut tuollainen.

Sanmar ja pojat 2v 4 kk ja 7 kk
 
kenenkäs vauvalla on ollut vauvarokko tai ylipäänsä rokko? Miskalla oli eilen pientä kuumetta, aamuyöllä herätti neljältä ja mittasin kainalosta 39.6c. kuume on nyt sahannut, välillä poika on tulikuuma ja välillä vähemmän.
ei ole räkäinen, ei haro korvia (eikä punoita). tissiä vetelee koko ajan, nukkuukin jatkuvasti. Panadolia on saanut kaksi kertaa ja se selkeästi helpottaa. jaksaa olla tolpillaan hetken, ei ole siis lötkö makaroni. mitään läikkiä tai pilkkuja ei vielä ole...itse veikkaan vauvarokkoa mutta miltä teistä kuulostaa?

tässähän tää isänpäivä menee sitten rattoisasti :| muutenkin oli tyhmä viikko, mies heitti tahallaan esikoisen askartelemat joululahjat ja isänpäivälahjat(avaimenperiä) pois! että mä suutuin sille ja kunnolla. mummin ja vaarin piti tulla pitkästä aikaa meille Lappeenrannasta mutta peruivat sitten lähtöaamuna koska mummi on kipeä. toisaalta hyvä kun eivät tulleetkaan, meillä kun on nyt täällä sairastupa päällänsä...

mitenkäs muiden isänpäivä on lähtenyt käyntiin?

niin ja neuvolassa käytiin, 7kk mitat on 6960g ja 68,5cm. poika ensin meinasi tipahtaa pöydältä alas, sitten puntarilta meinasi kipata, pituutta mitatessa piti kaikin voimin kontallaan kiinni vempeleestä että hampaat irvessä sain käännettyä. lopulta kun laskin hetkeksi maahan, jätkä otti konttaamalla spurtin terkkarin kaapille, nousi pystyyn ja repi kamaa alas kovalla vauhdilla. elikkä meillä kontataan hurjaa vauhtia ja noustaan ketterästi pystyyn tukea vasten. istumassa pysyy itsekseen mutta ei nouse istumaan.

ja sain tehtyä jätkälle piponkin. saa tosin kattoa mahtuuko keväällä, ei ole kovin paksua lankaa :snotty: huomatkaa Miskan jo tuolloin hieman kipeä ilme (kuva eilisaamulta, kuume nousi iltapäivällä).



jaha, potilas tahtoo syliin ja nukkumaan :wave:
 
Hyvää isänpäivää kaikille isille!
Meillä herättiin ajoissa elikkä seitsemältä koko porukka ja piti vähän toppuutella ettei esikoinen olis heti isiä "herättänyt" (toki mies oli jo hereillä mut odotti että poika saisi tulla lahjan kanssa...). Laitettiin tarjottimelle sit kakkupala kynttilällä ja kahvikuppi kaveriksi sekä vietiin lahjat suoraa sänkyyn. Esikoinen oli innoissaan kun oli ensimmäinen kerta kun hän ymmärsi oikeasti juhlan tarkoituksen. Söi sit isin kakkupalan aamiaiseksi ja oli polleeta ku oli erilainen aamu ja hän itse sai antaa lahjan jne..

v.raaputin meillä Arttu sairasti sen vauvarokon jo aikaa sitten ja se alkoi kovalla kuumeella yöllä, seuraavana päivänä kuume laski vähä alle 38 (panadolilla) kunnes taas oisko kolmen jälkeen lähti nousuun ja seuraavana yönä olikin jo todella korkealla. en mitannut yöllä mut kyllä sen tunsi että oli kuuma ku mikä vaikka nukkui vaippasilteen.. me käytiin sillon Hatanpäällä näyttämässä (lauantai ku oli) ja lääkäri meinas vauvarokkoa ku oli muuten terve. kolmantena päivänä ei kuumetta ollut ja itseasiassa toisenakaan ei kunnolla noussut - eli oli käytännös 2 yötä vaan kunnolla kipeä, mutta kyllä meillä ne vauvarokkonäpyt sit tiistaina tuli. kuume siis nousi pe-yönä, lauantaina oli vielä kuumeessa, sunnuntaina aamulla jo laski ilman lääkitystä. että voipi se Miskalla vauvarokkoa olla.
jaksamisia sairastuvalle!

Anu
 
Anu-78
Heips! :wave:

Nyt on sitten isänpäivää vietetty. Kahvit juotu ja porukoilla käyty syömässä. Mies sai kortteja, sitten Riku oli tehnyt isälleen lauteen alusen ja kivestä pienen hiiren:) Minulta mies sai semmosen puukotelossa olevan taskumatin jossa myös mukana viinamitta 2cl sekä viinipullonavaajan:) eihän niillä varmaan hirveetä käyttöä tule olemaan mutta on jo toivonut pidemmän aikaa tota taskumattia niin nyt sitten päätin sen ostaa:)

Ja minä olin sitten eilen piiiiitkästä aikaa viihteellä=) kaverin kanssa kävin baarissa ja isäntä oli kotona lapsenlikkana ja hyvin oli mennyt:) kotia tulin siinä kahden aikaan ja eikä olossa oo tämän päivän aikana muuta ollutkaan kun väsymystä, nyt meneekin taas aikaa kun tämä mamma lähtee viihteelle:) mies lähtee ehkä sitten pikkujouluihin 28. päivä tätäkuuta sillä sit minä kävin eilen:) ja mukavaa kyllä oli!

Mutta nyt taas mentävä, ja kaikille iseille hyvää isänpäivää!!!

:wave:

Anu ja Saku
 
Heippa mammat!

Kiitokset RouvaP:lle uudesta pinosta! :flower:

Kivat lahjat oli hippo tehnyt lasten kanssa! Ja hauskalta näyttää toi Angelin Nellan värikylpy!

Vuotaraaputin kyllä toi munkin mielestä kuulostais vauvarokolta. Meillä tosin ei vauvarokkoa ole kellään lapsella ollut. Jaksuja sairastupaan!

Kiva kuulla Kalenterista pitkästä aikaa! Oonkin välillä miettinyt, mitä teille kuuluu. Vieläkö muuten imetät tandemina vai onko Antto jo luopunut tisusta? Me ei vielä olla otettu influenssarokotusta, en taas osaa päättää. Neuvolan täti ei kyllä viimeks maininnut koko rokotteesta mitään.

Pakko lähettää välillä, etten taas sössi tätä taivaan tuuliin :ashamed:
 
Jatkuu...

Mä aloitin poitsulle tassuttelu-unikoulun perjantaina eli kaksi yötä on siis takana. Pe-iltana nukutus kesti 45 min., mikä on minusta ihan ok aika ottaen huomioon, et poitsu ei yleensä nukahda muuten kuin tissille. Yöllä sitten herättiin kolmeen otteeseen huutamaan. Huuto kesti 45min-1½h. Poikaheräs sitten näiden jälkeen klo 6.15 ja aattelin, et sillä vois olla jo nälkä. Tein sit sen virheen, et imetin makuulta ja totta kai me siihen sitten nukahdettiin väsyneinä yön jäljiltä ja nukuttiin ysiin asti. Lauantaina päiväunille mennessä piti huutaa taas se 45 min. Eilen illalla nukutus kesti n. 40 min, mutta yö menikin yllättäenvain yhdellä puolen minuutin pikatassuttelulla :eek: :D . Olin hiukka yllättynyt! Tais olla poju tosi väsynyt. Ite en sit osannut nukkua, vaan vilkuilin kelloa jatkuvasti. Viiden aikaan rinnat oli räjähtämispisteessä ja niin kipeät etten saanut nukuttua. Menin suihkuun ja yritin käsin tyhjentää, mutta tippaakaan en saanut ulos. Poitsu heräs sitten 6.45 aamupuurolle.

Nyt ootan jotain kauheaa takapakkiyötä, ei kai se näin helposti voinut mennä! No toivottavasti nukkuis yhtä hyvin kuin viime yön.

Nyt täytyy mennä taas perheen pariin´, palaillaan! :wave:
Sori kirjotusvirheet, mulla on käytössä joku ikivanha läppis, kun mies on tolla kunnon läppiksellä.

Lilja + poju (tänään 7kk!) :heart:
 
Ai niin piti vielä sanomani, että päätin jättää tutin pojalta samalla pois, ettei siitä sitten tule uutta yöshown aihetta. Eipä toi tutti kyllä pojalla kovin tärkeä ole ollutkaan. Yöllä ei ole sitä huolinut ollenkaan, päivisin lähinnä vaan, jos on rattaisiin käynyt nukkumaan.
 
Lilja-76: Meillä taas tuttia syödään yöllä jos herää. Päivisin ei ole ollut käytössä. Luopuminen olisi varmaan nyt helpointa, kun syö niin vähän, mutta vielä ei olla raskittu olla antamatta. Ja pitää valmistautua ettei yöllä nukahda uudelleen niin helposti.
 
Liljalle onnea onnistuneesta unikoulutuksesta! En mä usko että isompaa pakkia tulee ku tosiaan ei vaan enää imetä sängyssä tai muuta vastaavaa.. Meillä ainaki Arttu siitä asti nukkunut hyvin. Tai tottakai joskus aamulla huutelee jo viideltä että olis muka aamu, mutta tassuttelemalla nukahtaa takaisin.

v.raaputin me ulkoiltiin jo sillon ku sillä laski päivällä kerran alle sen 38 asteen. (tosin pikaisesti vaan lyhyiden päiväunien ajan) ja sit heti ku ei ole kuumetta (tai siis alle sen 38) niin muutenki oon vienyt ulos. kavereille menosta en sit tiedä.. tai no, me oltiin perhekerhossa torstaina vaikka tiistaina tuli näpyt mut ku ne lähti jo pois niin ajattelin et voi jo mennä. (vai olikohan niin että luin/kuulin jostain että v.rokko tarttuu jo aikaisemmassa vaiheessa? en nyt muista miten se oli mut sellanen tunne on et olis saattanut olla niin ettei myöhemmin enää tartu)

Voi muuten mäki katoin Angel että oli kivan näköinen se värikylpy.
Ja aina yhtä ihania on nuo v.raaputtimen kädenjäljet - ihana lakki! Ja ne hippoliinan isinpäivälahjat oli taidokkaita myös!

Ai niin vielä piti kysyä v.raaputin tuosta Miskan painosta (kun on pitkä jätkä kuitenki) että sanoiko terkka siitä mitään? Pitääkö sun lisätä rasvoja sen ruokiin tai muuten jotenki kiinnittää ravitsemukseen huomiota? Ku on se vaan vieläki niin kevyt pitkäksi pojaksi (vaikka toki teillä se menee niin lujaa että kuluttaakin varmasti paljon enemmän, mut sitä suuremmalla syyllä varmaan olis tärkee olla öljyt kehissä ).
 
anuuu ei sanonut terkka mitään painosta. mä siitä kysyin, kysyin myös DIPPissä kun punnittiin ja paino oli vähän laskussa. tuumasivat että se on ihan normaalia kun poika tosiaan liikkuu paljon. ja kyllä jätkälle ruoka maistuu, paitsi nyt on ollut noin viikon vähäruokainen. epäilin aluksi syyksi hampaita... en oo kyllä lisäillyt ruokaan öljyä. mä en ees muista mitä öljyä siihen piti laittaa :ashamed: käykö ihan auringonkukkaöljy? ja paljonko? onhan tuo jätkä sirppana, mutta terkkakin sano että poika on niin hyvävointinen ja touhukas ettei mitään huolta. esikoinen kasvoi kanssa samaa rataa, mitat oli seitsenkuisena lähes samat.
 
ootas mä tarkistan mun neuvolasta saaduista ohjeista sen öljyjutun..... äh, ei löydy paperit.
muistan että täälläkin on monesti ollut ketjuja koskien tota öljyn lisäämistä (kokeiles haulla) ja muistelen että se olis jotain ruokalusikallinen päivässä ja paras olis kai rypsiöljy (lunttasin niin kaapissa ku on yksi 8kk+ valmisruokapurkki niin siinä on sekä auringonkukka- että rypsiöljyä ) mut oikeestaan se on se ja sama ku siinähän on tarkoitus saada energiaa lisää ruokaan ja se onnistuu öljyllä ku öljyllä.
 
Helsingin terveyskeskuksen ravitsemusterapeuttien ohjeessa lukee rasvalisästä näin:

"Lapsi ei tarvitse rasvalisää alle vuoden ikäisenä, jos hän juo riittävästi äidinmaitoa tai korviketta. Jos lapsi syö huonosti tai äiti käyttää rasvaa niukasti tai lapsen painon kehitys pysähtyy, lapselle annetaan kasvirasvaa 2-3 tl päivässä. Kun lapsi alkaa käyttää rasvattomia ja vähärasvaisia maitovalmisteita, pehmeää hyvänlaatuista rasvaa lisätään ruokaan. Tällöin käytettäväksi sopivat kasvimargariinit ja/tai öljyt."

Toi oli siis siitä kiinteiden lisäruokien aloittamisesta kertovassa ohjeessa, jonka olen saanut neuvolassa. Muistaakseni suosituksena on muissa ohjeissa ollut just toi rypsiöljy näille pienille. Mutta enpä usko V.raaputin, että teidän poika sitä tarvitsee, omalla linjallaan varmasti kasvaa ja touhu vie energiaa. Meidän kakkonen oli pienenä kanssa tosi vähäpainoinen ja on sellainen edelleen. Hänelle en pienenä mitään rasvalisiä antanut, enkä usko, että hänen paino rasvalisälläkään olisi noussut. Se vaan on luonnostaan tommonen hoikkeli.
 

Yhteistyössä