***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

Joo täytyy myöntää, että mullakin paljon vaikuttaa mukavuudenhalu ja imetyksen helppous tohon kiinteiden aloitukseen. Jos vaan mahdollista niin mieluusti venyttäisin sitä sinne 6kk asti. Mut tottakai kannattaa soseet aloittaa jo nyt, jos vauva nälkäinen on ja jatkuvasti rinnalla roikkuu. Voihan se olla, että itekin toiveista huolimatta joutuu soseet aiemmin aloittamaan, koska poika paljon päivisin rinnalla roikkuu. Mut katellaan nyt...

Ens keskiviikkona ois 4kk neuvola, kiva saada taas uudet mitat!
Mut nyt laittamaan iltapalaa.

Lilja + poju (ens lauantaina 4kk)
 
Anu-78
Imetyksestä sen verran et mä ainakin tykkään imettää vaikka se on aikaa vievää puuhaa ja poika sen takia minussa kiinni:) ja sitä läheisyyden tunnetta. Edellisiä muksuja en näin pitkään edes imettänyt, ja se johtui ihan siitä kun maito loppu molemmissa ja ekassa varsinkin kun se ei oikein tahtonut luonnistua :| no toka oli sit semmonen tapaus kun toi keskimmäinen poika joutu rs-viruksen ja keuhkokuumeen takia 7 viikon ikäisenä sairaalaan :( niin siinä iski itelle stressi päälle ja maitohan siinä sit loppu..Mut nyt tän kolmannen kohdalla on onnistunut toi imetys hyvin, toki nanniakin poika kyllä välistä saa, mut suurin piirtein mennään sillä imetyksellä:)
 
Ja vielä piti Anuuulle sanoa, etten todellakaan tarkoittanut sanoessani, että tykkään imettää, sitä että ne jotka aloittaa soseet aiemmin eivät siitä pitäisi =) . Tarkoitin lähinnä sitä, et oon tykännyt siitä nyt jopa enemmän kuin esikon ja tokan kohdalla. Mulla oli kanssa niitten kohdalla jonkin asteista ahdistusta siitä, et vauva oli niin riippuvainen musta ravinnonsaannin suhteen alkuun. Mut tän kanssa mulle ei sitä ahdistusta oo ainakaan vielä tullut. Toki sitä joskus ois kiva vaikka jumppaan lähteä, mut oon nyt aatellut et kai mä hetken voin viel odottaa. Ja en siis nyt tarkoita, et kenenkään pitää marttyyrinä vaan imettää, eikä mennä minnekään, mut ittellä ei nyt vaan oo tullu sellasta tarvetta. =)
 
Meillä viime päivät on olleet vähän vähemmän hauskaa. Poika ei meinaa malttaa olla rinnalla kuin hetken ja suu täynnä maitoa sitten irrottelee otettaan. Kaiken huipuksi kun pitää imettää rintakumilla (ei saa kunnon otetta ilman) niin kumi on sitten myös täynnä maitoa ja valuu joka paikkaan. Tänä aamuna ei olisi malttanut edes ruveta syömään kun isoveli katsoi piirettyjä. Katsooko muiden vauvat tv:tä?
Nyt olen pari viikkoa saanut imetellä illat rauhassa, kun mies lomalla. Saa nähdä miten esikoinen alkaa taas häiritä imetystä kun ei isukki ole tulemassa väliin. Kiipeilee välillä syliin kesken imetyksen, niskan päälle kiipeilee ja potkii kantapäillään vieressä jne. Ja kaikkea muuta kiellettyä pitää juuri silloin ruveta tekemään.
 
Minäkin olen tykännyt imettämisestä tosi paljon, toivottavasti maito riittää mahdollisimman pitkälle. Silti tekee mieli päästä hiukan juhlimaan ja kaupungille itsekseen, koska meillä on suunnitelmissa aloittaa toisen lapsen yrittäminen melko pian ja olen siis hyvässä lykyssä melko pitkään "sidottuna" kotielämään =) Toistaiseksi olen kylläkin käynyt ilman vauvaa vain kerran hammaslääkärissä ja pari kertaa puolen tunnin kävelyllä...

Tervetuloa uusille ja vanhoille uusille!
 
Sanmar meidän vauveli on suorastaan häiritsevän innostunut telkkarista! Tänään juuri totesimme, että kannattaa pistää toosa kiinni välillä - muuten poju katselee pelkkää Serranon perhettä äidin ja isän sijaan...
 
vilona mainitsit, että teidän terkkarilla on joku ohje, jolla viidessä viikossa saadaan kaikki ruoat mukaan. Siis mitä ihmettä tuo tarkoittaa ?? :eek: Pitääkö kaikki ruoat saada noin nopeassa tahdissa ruokavalioon? Eikös kuitenkin imetystä jatketa vielä siinä rinnalla, joten siitä pitäisi vielä saada niitä vitamiineja ja muita.
 
Pikainen tervehdys, vaikka nukkumassa pitäisi jo olla - yritetään vähän rytmiä kääntää.

Känkkis, :hug: vielä sulle ja ystävällesi! Voimia kovasti. Samoin Joannalle, uskotaan, että lopullinen diagnoosi on toivotunlainen.

Uusille ja uusvanhoille tervetuloa!

Aaron nukkui tänään tosi vähän ja lyhyitä pätkiä päivällä, joten oli ajoittain aika kiukkuinen, tuntui ettei mikään välillä auttanut. Rinnalle sammahteli, mutta kun mulla ois ollut tekemistä ja yritin siitä siirrellä petiin niin ei kun joka ainoa kerta heräili saman tien. :/ Lopulta nyt sitten nukahti yöunille tunti sitten kiukuttuaan oikein massiivisesti. Mielessä käy, voisiko Aaronillakin pukata hampaita, kun Athenakin kirjoitti tyttönsä kiukunneen siitä. Täytyy tarkistaa aamulla. Hyvin on kyllä yöllä nukkunut.

Esikoisen pitkän imetyksenkin takia suhde imettämiseen on ollut syynissä itselläni muutamaan kertaan, mutta kaipa mulla noin kaiken kaikkiaan on siihen melko neutraali suhde. Olen hyvin ylpeä siitä, että lapsi saa ravintonsa musta, ei mistään muualta (ja tämä oma kokemus, ei tarkoitettu millään tavalla moittimaan niitä, jotka eivät imetä ), mutta se tulee jotenkin niin luonnostaan, etten oikein osaa ajatella tuntevani mitään sen kummempaa äitiin liikaa sidoksissa olemista tms. Olen muutenkin siellä missä vauva. Toki välillä käy mielessä, että saattaisi olla kiva käydä pari tuntia jossain muualla, vaikka leffassa, mutta ennen kuin nyt tuollaista tulee eteen, tarkistetaan huoliiko pullosta ja jos ei niin ollaan sitten menemättä. Mulla vaan ei ole nyt mitään suurta tarvetta olla kauan erossa vauvasta, mieluummin sitten niin, että mies tai joku muu on mun apuna ja pitää sylissä Aaronia silloin kun ei juuri ole tarvetta syöttää. Itse imettämisestä, onhan se mukava pitää lasta siinä lähellä, että siinä mielessä kai siitä nauttii. Mutta enpä ole juurikaan tullut ajatelleeksi asiaa. Aaronia haluaisin täysimettää sen 6 kk, mutta toisaalta jos pukliminen alkaa risoa, tilannetta saattaisi ehkä korjata kiinteiden aloittaminen aikaisemmin. Mutta enpä usko, että niitä kuitenkaan rupean antamaan ennen tuota puolta vuotta, on siihen sen verran vähän aikaa joka tapauksessa.

No nyt petiin :wave:
T. Kalenteri ja pojat Antto 2 v 9 kk ja Aaron reilut 3 1/2 kk =)
 
Heh, meillä ei myöskään mitään muuta tehtäiskään ku katottais telkkaria. Tuijottaa ruutua, vaikka se olis kiinni... ilmeisesti odottaa, että joku avaa sen... Voice on lempparikanava. Alkaa sätkimään sitterissä, kun tulee hyvä biisi - ja kitisemään jos tulee hidas biisi :D Mä oon varmaan jo turmellu koko kakaran kun se saa kattoo tota telkkua niin paljon.. varsinkin ku mä syön mun tunnin aamupalaa :ashamed:

Pari viime yötä on sit menny tooooodella hyvin. Neiti syö 1,5-2 tunnin välein koko yön! En tajua mikä sillä on. Ottaa pikku hörpyt ja jatkaa unia. Vois mieluummin ottaa pitkät hörpyt vähän harvemmin. Maitoa tuntuu siis tulevan, joten ei pitäis kyse olla tilauksestakaan. Huh huh, vähän väsyttää. Kiinteät tulee kuvioihin hyvin pian, jos tää jatkuu.

Ihanaa muuten, kun vauva kasvaa koko ajan ja kehittyy niin nopeasti. Odotan innolla, että lähtee liikkeelle ja alkaa syömään oikeaa ruokaa =) Sit ei tartte etsiä kaupungillakaan imetyspaikkoja (helpotus)

MB ja tv-töllöttäjä reilun viikon päästä 4kk
 
mb meillä on myös tuon mittaisia(1-2h) yöunet olleet nyt vko ajan ja koko ajan tissillä, maitoa tulee ja hörppii siis vaan. välillä ei sit edes halua herätessään tissiä, kitisee vaan ja syy löyty tuosta hampaan puhkeamisesta. oon kanssa aikasta väsy. toiv pian helpottaa. meillä kyllä neiti kuolasi paljon ja syö nyrkkiä, peukkua, tutia jne mitä vaan saa suuhun. vissiin niin kutiaa.
 
vilona ja juuri:Terkka tarkoitti varmaan sitä, että kun täysimettää 6kk asti, niin kiinteät otetaan nopeammassa tahdissa mukaan. Eli esim. pari päivää kasviksia ja sitten jo puurot ja lihat. Ei kuitenkaan montaa ateriaa päivässä, vaan pikkuhiljaa aterioita lisäten. Ainakin tuon keskimmäisen muksun kohdalla mentiin sillä systeemillä. Kun taas esikko sai kiinteitä 4kk ikäisestä ja tuolloin piti maistella useampi päivä yhtä laatua ja sitten vasta kokeiltiin seuraavaa.
Alkuunhan riittää yks tai kaks kiinteää annosta päivässä. Rintaa kuitenkin joka aterian yhteydessä lisäksi.
 
Moikka!

Viloja ja juuri: näin minäkin ajattelisin kuin Faerie. Tavallaan ku 4kk iässä on vielä rajoitteita mitä saa antaa ja mitä ei ja tuossa 6kk iässä kun tulee mukaan jo lihat, viljatuotteet jne.. Niin annettavaa ja maisteltavaa on tuplamäärä. =)

Meillä oli tänään 4kk neuvola:

paino 7305g (6770g 3kk)
pituus 65,5cm (63cm)
pipo 44,5cm (43cm)

"kasvaa erinomaisesti keskikäyrällä. Hyvin virkeä, puhelias, terve tyttö. Täys imetystä jatketaan" -kirjoitti lääkäri.

Onko kenenkään muun vauvalla noin isoa päätä? Törmäsin kaupassa yhteen tuttuun joka oli kans kesälakkiostoksilla. Heidän 10kk ikäiselle pojalle meni samankokoinen hattu ku meidän ;)

Hikoileeko muiden vauvat päästä? Meillä Nella hikoilee ihan hirveästi. Välillä yöllä on päästä niin märkä, et rätillä pyyhkiä saa ku tyynyliinakin märkänä =( Kun hermostuu, niin hikikarpalot ihan ottalla. Lääkärin mukaan ihan normaalia. Nella nukkuu ainoastaan lyhythijainen pody päällä ja meillä on ilmastoitu koti, elikkä ei pitäis kyllä kuumakaan olla.

Te jotka meinaatte jatkaa lähemmäs 6kk ikää täysimetyksellä. Ootteko ajatelleet antaa velliä? Tai te jotka annatte esim. iltavellin maidon sijaan? Onko siitä oikeasti apua, yöheräämisiin, nukkuuko paremmin. Neuvolalääkäri sano, että vellit eivät ravintoarvoltaan ole paljon korviketta tuhdimpia mutta jostain syystä pitävät kuitenkin nälkää pitempään. Sanoi, että jos yösyötöt tihenevät niin sitten vois alkaa antaa iltavellin säännöllisesti. Nythän nella syö muuten tissii, mut saa iltamaidon, pullosta korvikkeena 150ml ja nukkuu sillä 4-5h.
Tähän siis järkeviä neuvoja kaipailisin =)

Nyt täytyy ruveta loudaa kuvia koneelle ku neito nukkuu päikkäreitä.
Illasta pääsen sairaalaan kattoo 3vrk ikäistä vauvaa =)) Taitaa olla fiilistelyn paikka, päästä synnärille näin 4kk myöhemmin.

Minä ja Nella vko vajaa 4kk
 
heipä hei!

Tänään oli meillä 3kk neuvola. Jotenkin hassua, että monien vauvat on jo yli 4kk ja meillä tänään tasan 3kk. No, kokoa on meidän jötkäleellä varmasti saman verran kuin monilla 4kk ikäisillä... :D

strategiset mitat olivat siis:

7100g (3520g)
63,4cm (50cm)
pään ympärys 41,2cm

Rintamaidolla siis edelleenkin mennään, mutta hiukan kyselin jo kiinteisden antamisesta neuvolan tädiltä. En ajatellut nyt kuitenkaan vielä tässä kuussa aloittaa, mutta varmaan siinä syyskuun alussa..

Meillä Nooa kattelee myös telkkaria jonkun verran. Rutiineihin kuuluu katsoa aamulla Serranot. :)

Nooa pyörähti maanantaina ensimmäisen kerran vatsalta selälleen, mutta ei ole sen jälkeen enää pyörähtänyt. Eihän tässä mikään kiire liikkumisen kanssa vielä ole. Kyllä me vielä ehditään Nooan perässä juosta monta vuotta... :LOL:

Eipä muuta tälläkertaa. Täytyy nyt tämä ilta tarkkailla, että nouseeko rokotuksesta kuumetta. Itkua ei ainakaan tullut kun piikitettiin.

elzibelzi ja Nooa tasan 3kk

ai niin.. teretulemast kaikille uusille!! Naureskelin tuossa eilen, että on aika saman tyyppinen nimi tuo Roope Eemil Alvari, kun meillä on Nooa Eemil Viljami.. :D
 
Moi!

Tervetuloa kaikki uudet ja vähän vanhemmatki!

Imetyksestä, mehän meinataan se 6kk mennä maidolla jos ei mitään kummosta tuu eteen. Oon samoilla linjoilla mitä joku muukin sanoi et helpompi vaan mulle jos ei vielä tarvi soseiden kans ruveta pelaamaan. :whistle: En erityisemmin rakasta ruoanlaittoa, leipomista kylläkin... :p Kakkosta imetin 6kk pelkästään ja sit ku soseita alotettiin niin paljo nopeammin otettiin uusia ruoka-aineita mukaan ja määrätkin kasvoi nopeammin. Muistaakseni otin viikossa 2-3 uutta ruokaa ohjelmistoon ja hyvin meni. Mun mielestä imetystukilistan sivuilla oli hyviä vinkkejä soseiden alotukseen. Imetystä en sinänsä koe raskaana ja koska poika nukkuu pitkiä päikkäreitä, oon päässy irtautumaan kotoa kaupungille jne. Hän jaksaa myös odottaa rauhassa jos en oo ollu kotona kun herää. Mummit on myös ollu vahtimassa kaikkia kolmea tunnin pari et ollaan miehen kans päästy johonki yhdessä. Pullon päälle ei ymmärrä yhtään mitään enkä ajatellu väkisin opettaakaan. Meillä ei kukaan lapsista oo osannu juoda pullosta ku ihan vastasyntyneinä, sit on taito "unohtunu".

Pojasta on yhtäkkiä tullu hirveä sylivauva. Aivan sama mihin yrittää sylistä laskea niin kauhea huuto alkaa ja tiristää ihan kyyneleet silmiin. Vaikka laittaisin meidän sängylle imetystä varten niin itkuksi menee koko homma eikä syömisestä meinaa tulla mitään. :( Muutenkin poika säikähtää helposti ja pelkää kovia ääniä. Luulis et kolmosena olis tottunu meteliin... Eilen illalla ilmeisesti säikähti kun mies käänsi häntä toiselle kyljelle sängyssä ja huuto oli sit sen mukaista eikä meinannu rauhottua millään. Poika on sellanen et häntä pitää välillä kääntää kyljeltä toiselle niin sit uni maistuu taas. :D Jos vaunuissakin alkaa kovin kahistella niin kippaa toiselle kyljelle niin taas jaksaa nukkua. Taitaa puutua samassa asennossa! :LOL:

Siellähän se kahistelee!

RouvaP ja Poika 3kk ja jotain
 
velleistä(riisi jne.) vaan et tuttu ravintoterapeutti sanoi et ovat tosiaan ravintoarvoiltaan yhtätyhjän kanssa et uudet suositukset ois siis suoraan pottuihin jne. ja puuro sitten myöhemmin.toki pitävät varmaan näläntunteen hitaamman sulamisen takia loitolla. neuvolassa sanoivat et riisivelliä tisumaitoon saisi jo neidille antaa jos haluan. en nyt ainakaan vielä, katotaan täs vko kerrallaan.
 
Mä tein sen taas :headwall: :
menin kehumaan teille kuinka Aleksi nukkuu yöt hyvin ja herää vaan syömään....Juu ei enää. Nyt ähistään ja tuhistaan parin tunnin välein tai useammin. Eikös joillain muillakin ollu näitä yöähinöitä?
Ai kun väsyttää!

Aleksi sai tänään ekan kerran bataattia. Ja kylläpäs olikin hyvää :) Sitä olis menny vaikka kuinka. Mä ajattelin tosiaan alotella tommosilla vähemmän allergisoivilla kun esikoisella sitä allergiataustaa ja perunasta tulee helposti mahavaivaa.
 
angel08 Meillä kans hikoillaan päästä. Keskimmäinen muksu oli ja on edelleen kova hikoamaan (kuten teiän Nellakin), siihen verrattuna Veeti hikoilee kohtalaisesti.
Ja meiän herra on myöskin "isopäinen". PY oli 3kk 43,5cm (pituus tuolloin 63,5cm, paino 6995g).

Ja vielä velleistä.. Tarjoan mieluummin iltapuuron kuin velliä. Tytöistä kumpikaan ei juonu vellejä. Kokeilin kyllä, mut mieluummin söivät puuroa. Ja puurohan on parempi ravintoarvoltaan kuin vellit.

Niin juu, sitähän mun piti vielä sanoa, et Veetikin on pidempään tehnyt sitä, et rinnalla ollessa kääntyilee seuraamaan ympäristöä ja syöminen unohtuu. Imaisee, päästää irti, imaisee, päästää irti jne. Maitoa suihkuaa sit kaikkialle.. Välillä sitten "puree" tissiä kun yritän tarjota. Mutta kun mennään sänkyyn pötköttämään, niin tissi maistuukin. On vaan niin kiinnostunut kaikesta ettei malta syödä, jos ympärillä tapahtuu jotakin.
 
HEI!!!
Zeena, Tuosta yö ähinästä :$ meillä neitillä ollut nyt muutamana yönä armotonta kähinää ja pyörimistä ja puhkumista, ottaa tissiä ei ota tissiä ja ottaa taas.....ja sillee mennään melkein aamuun ja kyllä väsyttää |O
Perunaa ja nyt porkkanaa on neiti maistellut et voi mahasta vääntää, ajattelin kans kokeilla tuota bataattia kasandralle kun meillä kans pojulla 3v monen moista allergiaa ja sille syötin bataattia ja se kävi hyvin ja maistui sit myöhemmin riisi oli kans herkkua ja kana.

Täytyy mennä neiti kuuluu heräilevän tuolla vaunuissaan :D
Vilijonka ja kasandra
 
No moikka tälle päivää taas.
Viime yö meni sit huimalla viidellä syötöllä. :| Ei hyvää päivää, tätä on kestänyt jo kuukauden päivät, pari yötä välillä voi mennä paremmin (2-3 syöttöä ) mut sit taas heräillään. Kai se luonto hoitaa niin et äiti saa välillä paremman yön että jaksaa taas paremmin heräillä. Ja meillä kyllä tuo Arttu syö ihan kunnolla joka kerta kun yöllä herää, ettei ei se mua tuttina pidä, vaan ihan nälkäänsä syö.

Mä esikoiselle annoin illalla velliä kuukauden (4-5kk) eli siihen saakka että sai antaa kaurapuuroa. Varmaan antaisin nytkin jos huolis pulloa. Oon kans kuullut että ei ole kummempaa kuin korvike, mutta mitä sitten jos sitä nyt ei tavaksi ota sitä vellipulloa. Toisethan antaa velliä vielä senkin jälkeen ku on jo saavutettu puuroikä, siinä taas ei järkeä ole ku puuro pitää paremmin nälän.

Angel meillä Arttu kans hikoilee välillä tosi voimakkaasti. Oon ollut siitä jo välillä huolissanikin, mut kyllä meillä tais esikoinenki hikoilla.. Ja meillä kans isopäisiä poikia, Artun mittoja en nyt osaa sanoa ku ei ole korttia esillä, mutta käyttää koon 74 ja 44 lakkeja, eikä niissä ole enää juurikaan tilaa, uusia pitäis kaivaa esiin. Esikoisella kans oli 1-vuotiaana joku kesälakki mikä oli 3-vuotiaan koko. Tosin se päänkasvu on tasaantunut, nyt 2-vuotiaana menee vuosi sitten ostetut kesähatut päähän.
...kiinnitin huomiota et lääkäri oli teille kirjoittanut että täysimetys jatkuu, etkö maininnut että menette jo osittaisimetyksellä Nellan kanssa? (ku eihän se ole enää täysimetystä jos antaa joka päivä pullostakin, vaikkakin vain sen yhden pullon) Mä oon niin jotenki arka siinä suhteessa et oon aina kiltisti kertonut neuvolassa rehellisesti kaikki mitä tehdään. Anoppikin sanoi että hän on monelle (5lasta) aloittanut kiinteät mutta neuvolassa ei ole sanonut mitään asiasta, toivonut vaan ettei vauva kakkaa ettei jäisi pienestä valheesta kiinni :LOL:

keskeytys...

...sain Artun nukkumaan äsken. Nyt on molemmat pojat nukkumas, tai no, katotaan niin esikoinen herää pian ja mun oma hetkeni oli tässä. Mies on Turussa työmatkalla, lähti jo aamu 06. Se on kyl niin et jos on yksin 12h noitten ipanoiden kanssa niin tarttis saada ees hetki aikaan jolloin molemmat nukkuu.

Eikä, A heräs
:wave:
 
Meillä ei annettu esikoiselle vellejä aikanaan, suoraan aikanaan puuroa. Nytkään ei meinata antaa vellejä. Kiinteät aloitellaan perunalla ja kasviksilla, aikanaan sitten puurot tulevat mukaan. Meillä ei edes neuvolassa suositella vellejä vaan suoraan puuroon. Joku taisi mainita että neuvolassa kehoitettu vellit imetyksen lisäksi. En kyllä meinaa täysimettää 6 kk asti vaan aloitellaan kyllä aiemmin ainakin maistelemaan soseita.

Tänään taas maltettu imeä vähän paremmin. Ei ole ollut niin pikaista tuo syöminen. Meillä on tv melkein aina auki, esikoinen katsoo lastenohjelmat ja äiti sitten kaikkea muuta.

Nyt mentävä katsomaan mitä esikoinen puuhaa, isukki tuli kotiin välillä nukkumaan ja poikahan saa makkarin oven auki.
 
Anu-78
Tervehdys! :wave:
Täällä kyllä Sakulle velli kelpaa:) tossa on nyt maisteltu peruna-porkkanavelliä ja on tykännyt siitä:) puurot aloitetaan sitten myöhemmin..
Meillä Saku jonkun verran hikoilee päästä mutta ei nyt mitenkään mainittavasti, mut sit jalkapohjat sillä on välillä oiekeen nihkeen hikiset..
Kiva istuu täs koneella ja kuunnella kuinka toi poika tossa ähertää kakkaa :D kauheet turahdukset vaan päästi:) et kohta sit vaipan vaihtoon...

Anu ja Saku 11 päivää vaille 4kk
 
Angel Meillä oli Onnilla tuon kokoinen pää jo 3kk neuvolassa =). Tosin painoakin oli 7480g ja pituutta 66cm, joten suhteessa muuhun kokoon taitaa olla just samankokoiset nupit. Meillähän on ensi viikolla meno lastenpolille ultraääneen, kun tuo pää on niin suuri. Itse en ainakaan toistaiseksi osaa olla asiasta huolissani, kun meillä on tuota isopäisyyttä ilman mitään "vikaa" suvussa, joten sukuvika lienee Onnilla kysymyksessä. Ja kun nuo muutkin mitat menevät yläkäyrillä niin ei tuo minusta näytä edes isolta ja samaa ihmetteli terkkakin mitatessaan. No onpahan ainakin tutkittu. Toivottavasti se jääkin siihen. :heart:
 
Angel meijän poitsulla on kanssa iso pää, 3kk neuvolassa oli jo 43,4 cm. Mulla on tosin kaikki lapset olleet isopäisiä. Poika myöskin hikoilee kovasti kans juuri päästään. Ihan noroina tippuu välillä. On muutenkin kuumaverinen tapaus, oikee lämpöpatteri. Mäkin ihmettelin tota lääkärin kommenttia, kun ei se munkaan mielestä oo täysimetystä, jos korviketta saa. Ja myöskin, jos velliä antaa lisäksi, niin eihän silloinkaan enää olla täysimetyksellä. En siis ajatellut antaa velliä poitsulle. Jotkut sanoo, et vauva nukkuis paremmin kun antaa vellin illalla, mut osa taas sitä mieltä, et ei vaikuta uniin. Kai se vähän riippuu vauvasta. Luulis, et se velli hitusen hitaammin sulavaa on kuin korvike. En tiiä... tää on taas tätä "musta tuntuu" -osastoa... :)
 

Yhteistyössä