***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

Paranemisia Hippoliinalle! Toivottavasti tytöt ei sairastu!

anskui mä jätin kakkosen kohdalla tuttipullon välistä eli tissistä siirryttiin suoraan nokkikseen, ei mitään ongelmaa. Niin ajattelin tehdä tänkin kohdalla, jos vaan imetyksessä ei mitään ongelmia tule ennen 1-v. ikää.
 
Anskui, mä oon noiden kahden ekan lapsen jälkeen alottanu ratsastuksen just näihin aikoihin, periaatteessa niin pian ku paikat kestää... :whistle: Oon kuitenki alottanu aika kevyesti maastoillen tms. ku lantio on vielä aika löysä. Nyt tekis kauheasti mieli tallille mut tällä hetkellä ei oo heppaa jolla mennä. Oon viime vuodet liikutellu kavereiden hevosia, nyt pitäis varmaan varata tunti itelleen. Ku on 18 vuotta ratsastanu niin ei oikein osaa muuta tehdä...

RouvaP ja Nukkuva Mies 3kk 2vko
 
Huomenta!!

Täällä sataa kaatamalla, on pimeää ja todella syksyinen olo! Taidetaan viettää "sisällä, tekemättä mitään päivä" kurjaa...

Kiitos taasen kaikille velli vinkkejä antaneille. Mehän kokeiltiin sitä maissi-velliä silloin viikko takaperin ja silloin annoin 50ml ihan raakana ja 100ml maitoo päälle. Ei tullu minkäänlaista vaivaa... Taidan siis tänä iltana ku vellin aloitan antaa tuon määrän sitten vaan yhteen sekoitettuna. Siitä sitten hiljalleen korottmaan, et viikon sisään sais sit jo saman määrän pelkkää vellii. Joo niin mä teen =) Toivotaan et yöuniinkin tulis sit hiukka pituutta, vaikkakaan tuo kolmekertaa herääminen ei nyt olleskaa oo paha.

Me ollaan jo kk päivät menty tarkkaan klo 09 nukkuu ja herätty 12h myöhemmin. Nyt on tää viikko ollu sellasta et Nella tahtois herätä jo seiskan jälkeen joten oon ottanu viereen tissille,, muutaman kerran oon saanu tunnin yrittämisen, tutin laittamisen jälkeen sen uusix nukkuu mut joskus on pitäny nousta vaan ylös. Meillä mies ku menee aina aikasintaan klo10 töihin, niin tuo klo07 herääminen on kovin aikainen ku yleensä myös valvoskellaan puoleen yöhön. Kannattaisko mun venyttää nukkumaan meno aikaa esim klo10 ja kattoo miten sit aamulla nukkuis? -ikänä ku ei oo tarvinu noin aikasin herätä, niin tuntuu jotenkin niin väskältä vaikkaki oliski nukkunu jo 7-8h unta joka on ihan normaali =)

vaunukantokoppa asiaa Meillä on Gesslein vision vaunut ja niissä pehmeä myös aika pieni koppa. Kyllä Nella vielä mahtuu ihan hyvin nukkumaan kopassa vaik makuupussikin sisällä. Oon iltaunet laittanu sisävaatteilla pussiin, pipo vaan päähän ja hyvin tarkenee =)
Mut just mietin, et ei varmasti enää sit toppavaatteissa kyllä makuupussin kans mahdu =(
Matkarattaissa (graco) oon muutaman kerran kaupungilla lykkiny sillee et tyttö on kelliny siellä vaan peitto päällä makuuasennossa ja kerran makuupussin sisällä. Oikein hyvin vaunuissa viihtyy, mut hänen hereillä ollessaan vaunujen pitää olla liikkeessa koko ajan.

Vaatekokotammikuussa?
Me ollaan lähdössä tammikuussa thaimaahan ja aattelin nyt alennusmyynneistä ostaa muutaman kesäbodyn jne tuonne matkalle. Mikähän koko vaan olis se sopiva? nyt mennään 62- hiljalleen siirrytään 68. Monillahan vauvoilla tulee kiinteitä aloittaessa huima kasvupyrähdys ja kun me ei niitä vielä olla aloitettu ja aikaa tammikuulle on kuitenki 5kk niin kannattaisko vaan suosiolla ostaa 80cm, vai luuletteko et 74 menis? Neito on siis vähän vaille 10kk ikäinen silloin.

Olispas siinä taas kysyttävää =)

Toivottavasti edes jossain päin suomea aurinko paistais!

minä ja Nella. ihan pian 4kk
 
Unohtuipa kysyä itkuhälyttimestä, ainakin Anuuulla oli Philips Avent hälytin, kauanko teillä kestää patterit lapsen yksikössä? Tiistaina laitettiin uudet patterit ja eilen illalla oli tyhjät! :eek: Voishan sen laittaa piuhaan kiinni mut se vaatis jatkoroikka viritelmiä kun poika nukkuu oikeestaan aina ulkona. Nyt latasin akkuparistoja, katotaan kuinka kauan ne kestää.

Kysytään nyt vielä samaan syssyyn et kauanko teidän vauvat jaksaa olla hereillä? Musta tuntuu et tuo nukkuu vaan koko ajan. Siis hyvähän se on et nukkuu mut tuntuu et hän ei jaksa olla hereillä ku tunnin ja sit alkaa kitinä. :/ Vuorokauden unimäärä voi olla lähemmäs 20h ja se on mun mielestä aika paljon. Yritän pitää hereillä mahdollisimman pitkään, seurustella, pitää sylissä mut voi lopulta olla niin väsyny et vaan huutaa eikä edes syö, simahtaa heti ku kippaan vaunuihin. Kiva "valittaa" ku vauva nukkuu ku muilla ei nuku. :ashamed: Pyydän etukäteen anteeksi jos joku pahoittaa mielensä. Ja nyt ku mä näin kirjotan niin ei varmasti nuku tänään ollenkaan! :LOL:

Jaa, jospa menis herättämään tuon unikeon tuolta, meinas mamma räjähtää ku hän nukkui viime yönä 21.00-7.00 syömättä. :whistle:

RouvaP ja Poika
 
minkä kokoisia vaatteita tiedän vauvat käyttää? meillä on Miskalla nyt kokoa 74, kun kestot vaatii vähän isommat vaatteet. kertiksillä koko 68 alkaa olla nafti - ja jätkä kasvaa nollakäyrää :eek:

Pannunen poika jaksaa olla hereillä tunnista kolmeen yleensä ilman kiukutteluja. aamupäivisin pienempiä pätkiä, illalla ennen yöunia on 2-3h putkeen hereillä.

meillä vauva on kiukutellut koko aamun. mikään ei tunnu olevan hyvin. ja esikoinen hyppii silmille kun ulkona sataa eikä päästä pihalle. aattelin että iltapäivällä mennään ulos vaikka vähän sataisikin, ei jaksa olla sisällä...
 
Anu-78
meillä kans vaatteet on kokoa 68 mutta on jotkut hieman isompiakin. Just tossa toissa päivvänä laitoin pieneks menneitä vaatteita tohon äitiyspakkauksen laatikkoon ja etin isompiua tilalle.
Tosta kiukuttelusta, meillä Saku välillä iltaisin kiukuttelee, huomiota kaipaa sillon ihan älyttömästi:) et jos haluun tehdä kotihommia ni se ei oikein iltasella kunnolla onnistu et sit oon käyttänyt hyväksi sen ajan mitä se päivällä nukkuu, tai sit on mies kattomassa sitä illalla jos sillä ei mitään työhommia oo:)
 
Känkkis, 68cm mennään mut viime viikolla totesin et 74cm menee ihan hyvin. Riippuu toki merkistä. Ja poika kasvaa +2 käyrällä. Aika pitkäselkäinen ja lyhyt jalkainen kaveri, kuten keskimmäinen sisko joka tunnetaan myös nimellä "persjalkainen"... Siis ihan rakkaudella! :heart:
Nyt mä poistun ihan oikeesti, poikaki nukkuu edelleen. :eek:

RouvaP
 
Pannunen meillä poika valvoo kerrallaan yleensä pari tuntia. Joskus sitten ottaa vaan pikku tirsat tissillä ja jatkaa valvomista. Aika paljon on jo valveilla.

Imettämisestä teillä ollut kaskustelua. Mnä kyllä nautin imettämisestä ja aikomus oiskin jatkaa hamaan tulevaisuuteen jos ei mitään ongelmia ilmene. Noiden vanhempien kanssa ei imetys oikein luistanut, siispä sitä suuremmalla syyllä nautin siitä nyt. Ja tämä kun on minun viimeinen... :ashamed:

Vaatteet meillä taitaa olla 62 ja 68 senttisiä. Mulla kun on monen kokoisia tuolla laatikossa niin ei tule tarkemmin kokoja syynättyä. Pieniä aina siirtelen sivuun kun ei enää mahdu.

Meilläkään ei Otso viihdy vaunuissa lainkaan. Kerran olen jopa miehen joutunut hälyyttämään autolla meitä hakemaan kun niin mahdotonta oli huuto. Rattaissa paremmin viihtyy, mutta ei siinäkään kovin hyvin. Sylissä on paras. Äitin sylivauva! :heart:

Oulussa on torstaina 14.8. babybio. Ajattelin sinne Otson kanssa suunnistaa. Onko ketään muita menossa?

Puella ja Otso 3kk 3pv

 
RouvaP, viikon meillä kestää patterit - kuluttaa niitä paljon vaikka asetan ulos aina herkkyyden I tai II tasolle ettei kuluttais niin paljo ku täysillä herkkyyksillä. Meillä kyllä sais sähköjohdon ilman roikkaakin mutten oo jaksanu asentaa..

meillä A jaksaa hereillä ainaki 3 tuntia valittamatta. nukkuu päivällä yleensä 3x30-60min. joskus harvoin nukkuu 2h mut se on tyyliin kerran viikossa tai harvemmin.

Vaatteet on meillä kokoa 68, 70 ja 74.
74 oli esikoisella koko joka sopi pisimpään (5-11kk) ja angel ku on kesävaatteista kyse niin ostaisin 74 senttisiä. 80 senttiset kesävaatteet on helposti sit telttoja päällä... (kaivoin esikoiselle täksi kesäksi paljon vaatteita viimekesältä ja ne 80 senttiset tai osa niistä meni tänä kesänä hyvin pojalle joka muuten käyttää kokoa 92,98 ja 100.... niin ja siis esikoinen on kans huhtikuun muksu ja siirtyi 80 senttisiin vasta 1-v synttäreiden lähestyessä )
 
Känkkis Meillä käytössä koko 62. 68 kokoon hukkuu vielä. Meillä on ensviikolla 4kk neuvola ja veikkaisin et mitat on karvan alle 6kg ja 60cm. Tyttö on aikasta hoikka, ei ole edes yhtään masu makkaraa. Keneen lie tullut :LOL:

Pannunen Me käytetään itkuhälyttimessä ainoastaan ladattavia pattereita. Kestää ehkä 3-4pv riippuen paljon tyttö nukkuu. Päivällä nukkuu kaikki unet ulkona, eli yhteensä n.4-5h. Ja meillä sellainen 2,5-3h hereillä yhtä soittoa on just passeli. Sen ajan jälkeen nukahtaa helposti kun ei ole vielä liian väsynyt. Tuo teidän 20h unta vuorokaudessa kuulostaa kyllä tosi paljolta. Meillä nukutaan vaihtelevasti 12-16h vuorokaudessa.

Hippo Pikaista paranemista :hug:


Joanna ja Pinja 4kk ja 5pv
 
Meillä Aleksi on valveilla 1-2 tuntia. Toi 2 tuntia on ihan maksimi minkä jaksaa. Ja paljon riippuu siitä millaset ne edelliset unet on ollu. Jos on heränny heti 30 minsan unien jälkeen niin saattaa jaksaa valvoa sen tunnin. Väkisin en yritä valvottaa enkä seurustella, vauvan on annettava nukkua silloin kun sitä nukuttaa. Yliväsynyt vauva ei ole ilo kenellekään ja onhan sillä jo itselläänkin paha olla kun väsyttää liikaa.
Meillä oli esikoinenkin aika kova nukkumaan. Nukkui paljon ja monia päikkäreitä. Vielä reilusti yli vuodenkin iässä nukkui ainakin 2 päikkärit, kun yleensähän siinä vuoden tienoilla nukutaan enää yhdet. Eli kyllä nämä unentarpeet on yksilöllisiä, ihan niinkuin meillä aikuisillakin =)

Meillä on käytössä nyt 68 cm vaatteet. Tutan 68 on vähän reiluja, niissä kun aika iso mitoitus mutta esim. lindexin ja hm:n 68 koot on jotkut jo pieniä. Meillä on ens viikolla 4 kk:n neuvola, että sillon saa uudet mitat.
 
moiks taas, vielä siitä valvomisesta.. mä aloin laskemaan esim tätä päivää, A heräs siinä ennen 8, nukkui 10 aikaan 15-20min tirsat ja nyt 12.30 nukahti samaan aikaan ku veljensä. Että taitaa olla lähempänä 2h sittenki se mitä jaksaa olla hereillä. illalla ennen yöunia on sit pisimpään hereillä, usein 17.00--20.00

ja vielä itkuhälyttimistä, mä en uskalla käyttää ladattavia pattereita ollenkaan ku niissä on kuulemma se oikosulkuvaara - viime talvena Tampereella räjähti itkuhälytin vauvan vaunuissa ja ilmeisesti just ladattavien patterien takia. siksi niitä ei joissain lasten leluissa saa käyttää, mut ei ole kyllä tullu luettua itkuhälyttimen käyttöohjeita et kielletäänkö ladattavat niissä.

te kenellä ei vauvat viihdy vaunuissa niin puklaako ne? olisko mahahapot mitkä polttaa makuulla ollessa? miehen siskonpoika vaan vauvana oli tosi vaikea saada nukkumaan ja viihtymään makuuasennossa ja apu löytyi ku sai refluksiin gavisgonea (en oo ihan varma onko oikein kirjoitettu). kannattaa neuvolassa ottaa puheeksi kun 4kk-neuvolassa on se lääkärikin.
 
Moikka taasen,

en enää muistakaan, mitä kaikkea oli kommentoitavaa. Kiitokset kakkukehuista ainakin :) Sit meidän Aaron sai vihdoin sellaisen leikkialustan, jossa pari keppiä, joista roikkuu kaikenlaista viehettä. On pitänyt yrittää löytää kirppikseltä, ei oo löytynyt, nyt ostettiin ja just sen jälkeen J puhui anopin kanssa puhelimessa, että kuulemma kälyltä olisi saanut (joskus lähitulevaisuudessa). No paljon väliä, onpahan nyt oma, uusi ja hieno sitten kerrankin ja ennen kaikkea nyt vihdoin paikalla saman tien eikä "kunhan ehditään toimittaa" -tyyliin. Kovasti se ukkeli tykkäsi ihailla tilpehöörejä. :heart:

Hippoliina, pikaista paranemista, rasittavaa olla sairaana etenkin nyt "lapsellisena". :hug: Joskus kun oon itse ollut ihan kanttuvei sängyn pohjalla, mietin vaan, miten pitäis toimia, jos oon kerta kaikkiaan kyvytön hoitamaan lapsia enkä saa ketään tuttua apuun. Täällä ei ole edes mitään MLL:n palvelua.

Angel, mä puolestani varmaan ostaisin 80-senttisiä kesävaatteita talvireissulle, olkootkin vielä vähän telttoja talvella. Nyt en muista, mitä oot lapsesi koosta kirjoitellut, mutta toki edellyttäen, että vauva on keskikokoinen tai iso. Saisipa sitten käyttöön kesälläkin.

No niin, sitten taas hoitelemaan juoksevia asioita, tai ei nyt vielä niin kovaa juokse ;) Tuossa kaipailee seuraa leikkimatolleen =)
 
Känkkäränkkä, meillä käytetään 60-62cm vaatteita, tosin jotkut 56cm vielä mahtuu vaikka tyttö olikin 3kk neuvolassa jo 60 cm. Vällillä on vaikee hommata vaatteita, sillä koot heittelee miten sattuu. Ostin tytölle 3-6kk shortsipotkarin ja se olikin ihan sopiva vaikka mun mielestä tyttö on vielä aika pikkuinen.

Meillä tyttö nukkuu n 2h välein päikkäreitä. Nyt on nukkunu vähintään 1h mutta yleensä 2h kerrallaan. Iltapäiväpäikkäreiden jälkeen herää n klo 16-17, jonka jälkeen ei välttämättä enää nuku ennen kun menee iltaunille. Ihan lyhkäsen pätkän saattaa nukkua.

Me syötiin eilen iltavelliä korvikkeella jatkettuna, jonka jälkeen otettiin vielä rintamaitoa. Tyttö nukku 7h putkeen. Ihan oma ittensä on ollu, eli ei näyttäis vellillä olevan vaikutusta masuun. Kiinteitä ollaan maisteltu se pari tl päivässä.

Kysynpä uudestaan, että tietääkö kukaan viisaampi ja kokeneempi, voiko/kannattaako niitä purkkisoseita pakastaa?

Kmaria ja tyttövauveli
 
Nukkumisesta Eero valvoo yleensä jonkun 1-4 tuntia kerralla, aamupäivällä ottaa pari 45 min päikkärit, siis kun meillä herätään tos 6-7 aikoihin, iltapäivällä sit kans toi 45 min on yleisin minkä nukkuu, toisinaan saattaa tosin nukkua pari pätkää peräkkäin, syö vaan välissä :)
olipa taas keskustelu isännän kanssa, se kun olis kovasti sitä mieltä että velliä, velliä.... ja mä en taas oo tohon niin innostunu, maitoo kuitenkin kun tulee hyvin, korvikettakaan ei oo annettu.. (ja Eero tosiaan paino 3 kk neuvolassa jo 8060g ) MUTTA kun isännän veljen muksut on kans saanu velliä jo hyvin pieninä.. ja käyny saunassa ..(mä kun en vieny Eeroo mökillä saunaan ) ja mitä viel..

vaatekoko vaihtelee 62-68-70

Essi ja Eero 3kk ja 9pvä
 
meillä oli 4kk lääkäri ja kokoa oli 6250g (4400g) ja pituutta 62,6cm (50cm). pieni on neiti mutta kasvaa kuitenkin ja lääkäri totesi ihan normaalia kasvun olevan, vaatekoko on se 62cm. mua nauratti kun kaikki sanoivat vauvan saatuani että älä osta paljoa 56senttisiä vaatteita et ne ei mee kauaa. no meillä meni :LOL:

huonosti nukutaan edelleen eli taidan ruveta kiinteitä tai velliä antamaan piakkoin, toki tyllerön maha toimii vain vko välein, silloin tulee melkoinen jättipotti :D niin huomenna olisi kakkapäivä ja saattaa se maha vähän vaivata. Alkaiskohan se maha toimimaan kun saisi vähän kiinteenpään sinne suoleen? kuulemma äidinmaito on niin vetelää kakkaa ettei liiku suolessa niin hyvin. tarvii kunnon paineen et tyhjenee ja sen kyllä huomaa ku kakkaa on joka paikassa :LOL: pienempänä oli melkeistä joka vaipassa kakkaa.

niin on muuten nännit kipeet ku neidin hammas on terävä ja sillä jyystää, auu. tartti taas kaivaa nännirasvat esiin :/
 
Noista akuista... Siitä Tampereen tapauksesta olis mielenkiintoista saada tarkemmin tietoa. Minkä tyyppinen akku on ollut kyseessä? Kuinka sitä on ladattu? Kuinka muuten käsitelty? Yleisesti ottaen laadukkaat akkukennot (ns. ladattavat patterit) ovat kyllä hyvin luotettavia. Itse akut menevät kyllä hyvin harvoin oikosulkuun, ainoastaa vanhemmat nikkelikadmiumakut kuollessaan tekevät sen, mutta yleensä vaan hiipuvat hiljaa pois eivätkä räjähdä. Nimh-akut eivät ilmeisesti niinkään kärsi tästä ongelmasta, niistä vaan vanhemmiten kapasiteetti alkaa pienetä. Oma lukunsa ovat uudemmat litiumioni- ja litiumpolymeeriakut. Niillä räjähtäminen on hyvinkin mahdollista mikäli akku rikotaan fyysisesti, oikosuljetaan tai ladataan väärin. Mutta riski on hyvin hyvin pieni, onhan jo vuosia kaikissa kannettavissa tietokoneissa, kännyköissä, mp3-soittimissa jne. ollut li-ion tai lipo -akut. Ne ovat muodoltaan erilaisia (lituskoita suorakulmioita yleensä) kuin ladattavat patterit.

Ylipäätään tuollainen totaalinen räjähtäminen tai palamaan syttyminen on todella epätodennäköistä mikäli kyseessä on tunnetun valmistajan akut ja laitteet. Akkuja kannattaa kyllä käsitellä pienellä kunnioituksella. Mikäli ne tippuu johonkin kovalle, joutuu oikosulkuun tai latauksen jälkeen on kohtuuttoman kuumia, ei niitä ainakaan heti kannata vaunuihin laittaa.



Tuo yllä oleva teksti on mun miehen tuotosta. Pyysin häntä kirjoittamaan aiheesta, koska ollaan tästä keskenämmekin juteltu ja tuota Tampereen tapausta viime talvena ihmetelty. Ja hän kuitenkin asiasta jonkin verran tietää. Tämä on tietysti vain yksi mielipide. Jokainenhan saa kuitenkin tehdä niin kuin parhaaksi näkee =)
 
Moi vielä,
KMaria, miksipä ei voisi pakastaa, olen järkeillyt. Kun eivät ole pakasteita, siis ei ole kysymys uudelleenjäädyttämisestä. Olen myös kuullut, että ovat ihmiset pakastelleetkin jääpalamuotteihin maistiaisannoksia. Ok, nyt käsky käy... :)
 
Nukin nokkamukeja on täällä ainakin citymarketissa ja prismassakin oli jotain nukin pulloja, en varma onko nokkamukeja.

Meillä vaatekoko on nyt 60-62 cm. Meillä esikoisella on nyt vaatekoko 86 cm ja ikää on 2 v 1 kk, joten pieni kokoinen on.

Valmiiden purkkiruokien pakastukseen en osaa sanoa mitään. Meillä kun ei esikoinen aikoinaan syönyt niitä, kelpasi vain kotiruoka.

Kalenteri: Onko teillä jotain hoitoalan koulua siellä? Koulun seinällehän voi viedä lapun että etsii lastenhoitoapua silloin tällöin. Jotkinhan laittavat kauppojenkin seinälle.

Meillä täällä ei ole kummoista MLL:n toimintaa, ei perhekaviloita eikä kerhoja. Lastenhoitoapua kyllä on saatavilla. Välitys on vain Helsingissä. Hoitajia kouluttivat vuosi sitten lisää kun aiemmin täällä oli vain alle 10 hoitajaa tarjolla.
 

Yhteistyössä