***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

Huomenta

On niin harmaa päivä, ettei jaksais herätä ollenkaan.. Neiti on vetäny päikkäreitä nyt puoltoista tuntia ja oon käyny kuusi(!) kertaa nostamassa tuttia. Jos en salamana mee ku kuuluu itkua niin herää niin paljon, että se niistä päikkäreistä. Yritän nyt pitkittää niitä niin paljon kuin mahdollista. Rasittavaa, kun itekin haluais nukkua. Näinköhän ikinä pystyn käymään myöhemmin nukkumaan tai heräämään aikaisemmin ku neiti, kun tartten ite niin paljon unta :(

Oon yrittäny pitkittää yösyöttöjen välejä 2h->3h tutilla vaikka vähän väkisin. Jos herää, tarjoan vaan sitkeästi tuttia, vaikka ei ensin sitä huolisikaan. Yleensä on onnistunut. Jospa se oppisi, että öisin ei tartte syödä kuin 3h välein...juu niin varmaan.. :LOL:

MB ja syöppöneiti lauantaina 4kk
 
elzibelzi meilläkin on joskus saanu hirveän raivarin eikä suostu imemään tissiä, vaikka tiedän että on nälkä. On vaan niin poissa tolaltaan, yliväsyny tai jotain. Sillon oon ottanu pois tissiltä ja tyynnytelly sylissä ja yrittäny sinnikkäästi uudelleen. Kerran onnistuin vasta kun tarjosin tissiä samalla ku kävellen heiluttelin sylissä :D Onneksi noita ei oo usein!
 
Pannunen en ole kantanut lonkalla. tuskin kannankaan, se verran hankalalta se tuntuu. ja meillä mennään useimmin liinalla ellen ole satavarma että Miska ei halua tissiä kesken matkan - liinan kanssa on helpompi imettää, Manducan kanssa se tuntuu hankalalta kun pitää vauvaa vatkata ees sun taas sun ja ottaa reppua pois jne.

meillä kumpikaan vauva ei ole tässä iässä (esikoinen ei myöhemminkään) ole malttanut syödä tissiä jos on yhtään mitään aktiviteettia mitä kattella. sitten tankkaa kunnolla kun on tajuton nälkä. eilenkin kaverin luona Miska otti vaan pikkuhuikkia ja kotona sitten veteli molemmat täydet tissit tyhjiksi.

ihanat kuvat oli Dooriksella ja Joannalla :heart:

anuuu
eli passaako se torstai-iltapäivä? meillä esikoinen ei nuku päiväunia :kieh: :headwall: joten käy melkein mikä aika vaan. muista ottaa liina mukaan, se lähtee sitten suoraan melkein postissa serkulle Lappiin.

hitsi viete, mulla on taas ihan kaikki raskausoireet :headwall: väsyttää niin ettei silmät pysy auki, ottaa päähän, mahaa nipistelee, ällöttää, päätä särkee. eiköhän ne ole psykosomaattisia oireita kun vähän jänskättää että pysyykö tuo kierukka hollilla. miehelle justiinsa sanoin että meidän pitäisi miettiä mitä tehdä JOS se ei pidäkään, mikä on aika epätodennäköistä. tai siis eihän meidän tartte miettiä kun ois vaan yksi vaihtoehto, mä en varmastikaan aborttiin pystyisi.
ja ette usko miten paha vauvakuume ihan varmasti tulee kun sisko saa vauvansa lokakuussa :heart:
 
Meillä mies antoi tänään päiväkahvilla pojalle maissinaksun käteen. Ei hermostunut sitten niin kuin yleensä. Tuntui maistuvan. Ei olla vielä muuten aloiteltu kiinteitä, mutta varmaan pitäisi kun on niin kiinnostunut muitten ruokailusta. Ajatuksena on kyllä alkaa vain maistelut (max rkl/pv), mutta voihan se olla niin että poika ei tyydykään tuohon. Sen näkee sitten.
Esikoisella aloiteltiin maistelut samalla tavalla ja sai kuukauden ajan vain tuon rkl/pv. Tyytyi hyvin siihen, mutta vähän epäilyttää mitenkä tämän pikkuveljen kohdalla käy...

Pitäisikin tuosta puistosta ilmoitella johonkin. Siitä puistosta puuttui yhteystiedot, johon ilmoitella. Pitää yrittää illalla keretä netistä katsella olisiko kaupungin sivuilla.

Mies tilasi heti eilen illalla meille uudet vaunut, phil&teds sportit. Saa nähdä kauanko menee ennen kuin tulevat. On meillä vielä tuplat ja matkarattaat niin ei olla ilman vaunuja odotellessa. Sitten saakin hävittää nuo pois.

Sain täksi päiväksi hierojalle ajan ja kohta pitäisi lähteä. Taisi juuri alkaa satamaan niin mietin menenkö autolla, matka on kyllä lyhyt, mutta kerkee kastua kunnolla.

Sanmar ja pojat 2 v 1 kk sekä 4 kk+2pv
 
Hei vaan kaikille :wave:

En olekaan pitkään aikaan kirjoitellut mitään, välillä olen kyllä lueskellut juttujanne :) Ihania kuvia olette laittaneet tänne =)

Tuntuu että me ollaan päästy meidän neidin kanssa todella helpolla :D Tyttö nukahti eilenkin siinä 21.30 ja heräsi ekan kerran syömään 06, söi ja nukkui tuonne klo 11 saakka. Sitten oli hereillä 3h ja nukkuu nyt jo toista tuntia päikkäreitä :D

Itse olen alkanut antamaan jo reilu viikko sitten tuttelin seassa peruna-porkkanavelliä ja hyvin maistuu! :) Mitään mahaongelmia ei ole ollut ja soseitakin olen maistatellut aina välillä. Tyttö avaa suunsa jo tosi isoksi kun näkee tutun lusikan ja näyttää ihan hurjan söpöltä! :D

Ylihuomenna olisi 4kk neuvola ja vähän jäskättää paljonko on tullut lisää pituutta ja painoa :)

Heräispä tuo tytteli pian niin saisin vähän siivottua makkaria, nyt ei viitsi mennä sinne kolistelemaan :/
 
Sanmar mistä tilasitte vaunut, jenkeistä vai? Nuo Phil&Teds -rattaat näyttää kyl tosi käteviltä, jos on 2 pientä lasta. Pitää varmaan itsekin ostaa tuollaiset, jos toinen tulee pienellä ikäerolla :) Kukas täällä olikaan ostanu Phil&Teds vibe -mallin, äh en nyt muista. Mutta onko ollut hyvät? Ulkonäöllisesti ei hirveesti näyttäis olevan eroa mallien välillä, mutta onko käytön suhteen? Mikä sai teidät tilaamaan nuo sportit Sanmar?
 
Englannista tilattiin, practicalnursing (tai sinne päin). Tulivat sieltä halvimmaksi. Me valittiin nuo sportit, koska halvemmat kuin vibet, mutta ei niin riisutut kuin classicit, saa työntöaisaa säätää.

Hieronta teki hyvää.

Nyt antamaan ruokaa taas pienimmälle.
 
RouvaPannunen: Meillä on Ruskovillan silkkimyssy, pidetään aina ulkoillessa ei sisällä. Tykätty on, meillä ei kyllä ole iho-ongelmia. Vilkaisin Ruskovillan esitteestä niin silkin pitäisi auttaa iho-ongelmiin. Luonnonsilkki sisältää seriiniä, jolla on hoitava vaikutus. Tuon tuotekuvaston saa tilattua ilmaiseksi netin kautta ja samalla voi tilata ilmaisen Villavauva-oppaan.
 
Ihania kuvia taas! :heart:

Marika meillä poitsu oppi lauantaina kääntymään mahalleen ja viime yönä teki tota samaa kuin teillä eli kääntyi vaan koko ajan mahalleen, kun rinnalle yritin ja vielä rinnallakin yritti kääntyä :D Hassuja...

RouvaP en ole vielä yrittänyt lonkalla kantamista. Meillä on poitsulla kanssa vähän karstaa, öljyllä ja harjaamisella oon yrittänyt poistaa, mutta aina tuntuu tulevan lisää.

Se tais olla Kalenteri, joka osti noi vibet. Muakin kiinnostais, et onko olleet hyvät.

Nyt nukuttamaan poikaa :wave:

Lilja + poju 4kk
 
Heippa!

Kyllä vaan, minä se olin, joka ne Phil & Ted's Vibet ostin. Tai no, mieshän se oikeastaan on meidän kärrymestari, joka teki lopullisen valinnan. Jenkeistä tilattiin ja olemme tykänneet kyllä. Ongelmana on oikeastaan vain se, että pienemmän lapsen laittelu tuonne alle ei ole kovin näppärää mielestäni, joskin sen isomman lapsen sisaristuimen saa helposti napsautettua pois tieltä tarvittaessa, jos vain on jokin paikka, mihin sen siksi aikaa laskee. Sitten kun pienempi kasvaa hieman, istuimien järjestys muuttuu eikä ole enää niin työlästä tuo pienen laittaminen kärryihin... ja muutenkin makuupussi varmaan helpottaisi jo nyt, mutta sitä emme ottaneet, kuulemma jää pieneksi joskus jo neljän kuukauden iässä eikä nyt kesällä ole muutenkaan välttämätön. Kulkevat hyvin ketterästi, kuulemma kuulalaakeroidut eli siksi. Joskus kun kuljettaa vain pienempää eikä etupyörää ole lukittu, etupyörä saattaa jäädä oudosti täryyttämään, kun on niin vähän painoa, mutta tämän voi estää lukitsemalla etupyörän. Esikoisen saa helposti istumaan rattaisiin, sillä hän voi itsekin sinne kiivetä ja kiipeääkin mieluusti, mikä helpottaa, jos kannan Aaronia kantorepussa (ei aina täysin viihdy makuuasennossa kärryissä ). Kysyin mieheltä, miksi hän tähän malliin päätyi, ja vastaus oli karuhko: uusi malli = parempi jälleenmyyntiarvo :/ vaikkakin eiköhän näitä pidetä niin kauan, ettei enää ole paljon väliä onko Vibe vai Sport... ja kuulemma paremmat materiaalit sekä alumiinirunko = kevyt ja kestävä. Kaiken kaikkiaan suosittelen lämpimästi, vaikka eivät ole täydelliset, mutta ilman kokemuksia Sportista en osaa sanoa, kummat ovat paremmat.

Tämä päivä vietettiin yhdessä ystäväni ja hänen lastensa kanssa, olipa ihana jutella kunnolla ja pojillakin (= esikoinen ja ystävän esikoinen) leikit sujuivat rattoisasti. Pojat tutustuivat luonnon ihmeisiin ja keräilivät matoja, kun mies kaivoi maata ja teki uutta nuotiopaikkaa pihalle. Aaron viihtyi aika ison osan päivästä kantorepussa. Sieltä sitten välillä huuteli erilaisia asioita ja antoi ihania hampaattomia hymyjään. :heart:

No jospa sitä hipsisi petiin, kun tuntuu nuorempi miesväki olevan unessa...
T. Kalenteri, Antto 2 v 9 kk ja Aaron vähän vaille 4 kk
 
Huomenta!
Taas yksi levoton yö takana! Käsittämätöntä miten energinen poika jaksaa olla tuommoisen yön jälkeen..No, toisaalta ei ole kumma tuollaisen yösyömisen jälkeen..... :LOL:

Kyssäri: Luin jostain, että vauvalle ei saisi antaa uusia perunoita! Meidän kaupasta ei ainakaan saa muita kuin uusia perunoita!!! Saako vanhoja enää mistään? Ja onko tuo kielto ehdoton?

Joanna kuulostaapa hyvältä! Jatkakaa samaan malliin! =)

Meidän poika löysi eilen varpaansa! Johan on suloista katseltavaa, kun poika yrittää vetää niitä suuhunsa! :heart: :heart:

Kutsu käy!
marika ja poika 4kk+8pv
 
Huomenta täältäkin

Meillä on ensimmäinen flunssa. Alkoi toissapäivänä rohista ja nyt räkä valuu ja silmät vuotaa. Ostin nenä-Friidan apteekista ja äidistä on kivaa imeä räkää, neidistä ei sitten pätkääkään..
Sellaista piti kysymäni, että mikä on kuumetta näin pikkuisella? Muistaakseni neuvolassa puhuttiin jotain 38 asteesta..?

Kiitos Kalenteri vaunuarviosta. Kuulostaa hyvältä. Alumiinirunko on ehdoton painon kannalta, meidänkin rattaissa on. Katsoin netistä, että vibet painaa alle 10kg, tosi kevyet! Ja onko ne tosiaan vain 64cm leveät? Pyörien kanssa? Mitä ne pitkät ei-kasattuna?

Kun noista kiinteistä on ollu juttua, niin onko täällä ketään, joka ei aio pakastaa omia soseita vaan ostaa kaiken kaupasta...? Kun mä ajattelin tehdä niin.. :ashamed: oon niin laiska, etten jaksa mitään jääpala-astiapakastelua. ja saako niitä soseita edes niin palattomiksi millään sekoittimella? Itse asiassa en edes omista tällä hetkellä minkään näköistä masiinaa moiseen tarkoitukseen, kun en ole noita ruoanlaittajaimmeisiä..

MB ja niiskuneiti lauantaina 4kk
 
Huomenta mammat!

Kiitos Kalenteri arviosta! :flower:

Marika se on vissiin niin, että niitä pienimpiä, sormenpäänkokoisia, uusia perunoita ei saa antaa alle yksi vuotiaille vauvoille. Itse valitsisin kaikista isoimpia perunoita uusista, jos vanhoja ei ole tarjolla.

MB noista soseista... itse ajattelin totuttaa molempiin, sekä koti- että kaupan ruokaan. Että sitten molemmat tarvittaessa kelpaa. Tulee ökykalliiks, jos kaiken ostaa kaupasta. Ainakin sitten, kun liha-aterioihin ja niihin isompiin purkkeihin siirrytään. Ja jotkut niistä isompien aterioista on ihan järkyn makuisia. Mut tokihan niillä kaupan soseillakin pärjää, ei siinä mitään! Ja itse, jos soseita tekee, ei siihen tarvitse vältsiin muuta kuin sauvasekoittimen ja ihan tarpeeks sileää sosetta tulee.

Poitsu hermostuu, palataan :wave:

Lilja + poju 4kk
 
hei kaikille!! toivottavasti mahdun vielä mukaan vaikka olen ollut taas pitkällä kirjottelu tauolla.paljon tää palsta on mielesä mut ei kolmen pienen kans jää paljon aikaa kirjotteluun.huono omatuntokin tulee heti kun koneelle istahdan. meillä pikkumies osaa kääntyä selältä mahalleen(oppi 2kuisena),hymyilee,nauraa ääneen,jokeltelee,pyörii napansa ympäri.illalla nukahtaa tissille ja nukkuu eka pätkän omassa sängyssä ja sitten loppuyön (herättyään syömään) minun vieressä.vauvauinti on nyt alotettu ja siitä tykkäsi kovasti. kiinteitä ei oo alotettu.pelkällä tissimaidolla vielä ja paino on noussut nyt hyvin.vaunuissa nukkuu yleensä 2päiväunet.yhdet pitkät n.3-6h ja yhdet lyhyet,jotka saattaa myös nukkua sisällä.äiti on tällä hetkellä maailman ihanin ihminen,mutta selvästi huomaa että erottaa omat siskonsa ja isänsä vieraista.VOISIKOHAN VIERASTAMINEN PIAN ALKAA?? lasten ukki kävi kylässä ja poika katseli ukkia ensin sen näkösenä että mietin vierastaakohan muka jo.hetken katseltuaan tuli kuitenkin hymy.jos ois rahaa niin äidin pitäs lähtä shoppailemaam =) alkaa nimittäin 68senttisetkin vaatteet käydä pieniksi.MILLASEN TOPPAPUVUN TE MUUT OSTATTE VAUVALLE TALVEKSI? äippäpakkauksen puku tuskin meidän pitkälle pojalle mahtuu ja olenkin miettinyt hankkisko jo reimatecin puvun jos alkaa loputalvesta istua pulkassa tai jos lähtee käveleen 9kuisena niinkun esikoisemme ja sitte ulkona peuhaa lumessa.sillon sais olla vedenpitävä puku.toisaalta ei vielä haluttas niin kallista pukua ostaa ja ne on vaunuissa aika hiosatavia.ehkä reiman puku vois vielä riittää,ku sekinkuulemma vähän hylkii vettä. poika nukahti syliin,joten taidan pukea sen ulos unilleen
 
MB meillä tarjotaan varmasti ihan sekä että kaupan ruokia että itse tehtyjä + sormiruokana vihanneksia ja hedelmiä. ei rahat piisaa siihen että ostaa KAIKEN kaupasta mutta hyvä totuttaa niihinkin ettei esim reissussa ole pulassa kun ei olekaan mahdollisuutta tehdä ruokia itse.
ja kuumetta on kuulemma jos oln yli 38,5 astetta, mikä musta tuntuu tosi hurjalta. paranemisia pienelle!

Marika mun käsittääkseni niitä "oikeita" uusia perunoita (eli pieniä) ei saisi antaa alta 1v. mutta kyllä me tyttärelle silloin annettiin kaupan varhaisperunoista tehtyä sosetta, siis niistä vähän isommista. ei mistään kaupasta saa vanhaa perunaa tähän aikaan.

 
Kuumeesta: Meillä kyllä esikoisen kohdalla lääkittiin jos oli päälle 37 astetta, kun normaalilämpö matalampi ja saattoi jo alle 38 kuume vetää aivan veteläksi. Kaikissa suosituksissa taitaa olla tuo yli 38,5, mutta eiköhän järjen käyttö ole sallittua. Jos lapsi on kipeä eikä saa nukuttua ilman suppoa niin kannattaako tuota kiusata vain siksi ettei ole yli 38,5 astetta.

Meillä tehdään paljon soseita itse, mutta tarkoituksena opettaa myös kaupan purkeille. Esikoinenhan ei suostunut kaupan purkkeja syömään, kun kotona tarjottiin vain itse tekemää. Joten nyt tarkoituksena tehdä toisin.

Uusista perunoista: Pieniä uusia perunoita ei saa antaa, mutta kyllä minä antaisin jo näitä kesäperunoita ja valitsisin isokokoisia. Tehtiinkin soseita kesäperunoista.

Me käytiin katsomassa noita sporteja ennen tilausta liikkeessä ja meillä juuri tuo hinta vaikutti valittiinko sportit vai vibet. Meillä on oran pehmeä kantokoppa jonka pitäisi mahtua rattaisiin ja sitten meillä on kaukalon lämpöpusssi, joka käy myös rattaisiin, joten ei hankittu p&t:n omaa koppaa eikä lämpöpussia. Sadesuoja otettiin ja samoin työntöaisaan sellainen pussukka.

Talvivaatteista: Meillä on esikoisen entiset puvut tallella, joten niillä varmaan pärjätään. 74 cm toppapuku menee vaunuissa ja sitten on 80 cm toppapuku, joka kestää kosteutta jos tarvitsee. Mutta jos kasvaa samaa tahtia kuin isoveljensä niin pärjätään varmasti tuolla 74 cm puvulla jos ei tarvitse kosteussuojaa.

Meillä poika sai tänään maissisosetta (kun eilen mies antoi sen maissinaksun niin ei aloitettukaan perunalla) ja enempi olisi mennyt kuin annettiin. Saa nähdä kauanko tyytyy tuohon pieneen määrään, kun söi oikein innoissaan.
 
ja meillä kyllä annetaan lääkettä lapselle vaikka ei olisikaan noin korkeaa lämpöä (siis 38,5). jos selkeästi näkee että lapsi on kipeä niin miksi tuijotella mittarin lukemaa. mun mielestä toi on meinaan ainakin meidän muksuille tosi korkea lämpö.
 
Lilja joo ajattelinkin vain alussa aloitella kaupan soseilla sillon kun ruoan pitää olla ihan liisteriä. Pitänee kuitenkin ostaa se sauvasekoitin.. Se on ilmeisesti parempi kuin sellanen sekoitin, jonne tungetaan kaikki ja sit päräytetään käyntiin? No kai sillä voi sit muutakin tehdä, ettei jää ihan hyödyttömäksi, kun soseaika on ohi..

Juu mäkin ajattelin heti antaa lääkettä, jos alkaa olemaan itkuinen ja kuume lähentelee 38. Mitä sitä turhaa toista kiusaamaan :) Onneksi ei ole nyt ollut kuin vähän lämpöä.
 
heippa, taas sain pikaiseen luettua teidän jutut..

meidän Arttu tuli tänään 4kk:n ikään ja pakkasessa odottaa pussi oolannin perunasosetta, jossa siis vain perunaa ei mitää muuta. se on musta täs alkuun helpoin - täällä ainaki (ollaan vielä pohjanmaalla- huomenna illalla vasta kotiin) noi uudet perunat tosi huonoja tänä vuonna. siitä ollannin pussista ku ottaa lautaselle lusikan perunaa ja saman verran vettä + mikroon ja jäähdyttää maidolla niin on helposti hyvä sose valmiina. Vähä jännittää miten ottaa ruuan vastaan.. no, pian sen näkee kunhan se herää päiväuniltaan.

ai niin - Arttu oppi viikonloppuna kääntymään mahalleen!

Känkkis, sopii se to mutta jos esikoinen nukkuu vielä 15 aikaan niin menee vähä myöhälle kun on ruuanlaitot jne.. MUTTA voin mä illalla ottaa auton ja kiikuttaa sen liinan sulle ilman lapsia.

Anu ja Arttu tänään tasan 4kk ja isoveli tasan 2v4kk
 
MB sauvasekoittimella mä teen aina soseet (helpompi putsata ku joku semmonen blenderi) ja mun mielestä se on niin et nyt aluksi on hyvä totuttaa syömään karkeampaa eli itsetehtyä ku jos alussa saa vain ja ainoastaan kaupan pikkuisten soseita ei ole helppo totuttaa niihin +8kk soseisiin tai 5kk:n iässä kaurahiutalepuuroon. Esikoiselle mä opetin kaupansoseet vasta ku se oli 7kk:tta ja sen tein niin et ostin niitä 8kk+ soseita ja sekoitin omatekemään aina vähitellen enemmän. Sillon 7kuisena esikoiselle sai jo omatekemiinkin lisätä rakettispagettia ja riisiä eikä yökkinyt niitä yhtään.
 
Heippa taasen;-)

Soseista ollut puhetta;
Itse olen tähän asti syöttänyt lähinnäkin vain kaupan soseita, paitsi porkkanaa olen keittänyt ja mössännyt itse, tuossa valmiissa porkkanamössössä kun sen verran karvas maku, ettei herra sitä niele. Samoin banania olen antanut ihan vain lusikalla raaputtaen, siihen herra on ihan hulluna; enää en banaania saa syötyä ilman ettei ole juniori tasaamassa :LOL:

Väinöllä on muuten jo kaksi hammasta alhaalla, miten muiden vaaveilla?

Meillä ei vieläkään ihmeemmin kääntyillä, jokusen kerran on sentään selältään kyljelleen kääntynyt, tuntuu keskittyvän etupäässä istumaannousun harmoitteluun; sitterissäkin koittaa punkea itseään istumaan väen väkisin.. :whistle:

Mutta eipä ihmeempiä tällä erin kuin ihanaa aurinkoista päivää kaikille toivotellen

Dooris ja Väinö, huomenna jo 4kk ;)
 
Lyy
Täällä on ollut puhetta kiinteiden aloittamisesta ja se on minunkin mieltäni askarruttanut. Miten usein teidän vauvat syö? Meillä on kolme ja puol tuntia ihan maksimiväli ja yöllä yleensä vielä tiheämmin... Alkaa kohta tulla väsy... Maitoa riittää jopa luovutukseen asti ja vauva syö kyllä aina mahansa täyteen ja kasvaa hyvin, mut tuntuu, etten saa koskaan nukkua paria tuntia pidempään kerrallaa.

Kommentoikaa ja kertokaa omia mielipiteitä, olenkohan liian hätäinen asian suhteen...

T. Lyy ja Jonne kohta 3,5 kk
 

Yhteistyössä