Huhtikuiset 2018

Mitähän mulla sitten on, kun tuo närästyksen oire (polttelu) ei oikein kuullosta sellaiselta mikä mulla olis.
Eli lähes koko ajan mahalaukku tuntuu "täydeltä", vaikka nälkä kurnisi. Sellainen ikävä "ylensyönyt" olo koko ajan. Ehkä tempaisen tölkillisen cokista, jos kunnon röyhtäisy auttaisi. Olo on kyllä vähän samanlainen, että "röyhtäisy hukassa". Voiko noita närästyslääkkeitä ihan vain kokeilla? Meillä on näköjään Rennietä...

Sen verran vielä että tuo terveydenhoitaja (joka ultrauksen teki) sanoi että mahdollisesti siellä on voinut olla kaksikin alkiota, joista toinen on mennyt kesken. Ei noista oikein voi varmaksi tietää.

Väsymys on tullut tänä viikonloppuna. Toki vähän joka päivä on ollut väsynyt, koska unet ovat olleet katkonaisia ja kokonaisuudessaan yö jäänyt alle 7 tunnin.
 
Väsymys on todellakin kotiutunut....vois vaan nukkua. Ja kun ei saa nukkua niin sitten on hermo niin kireällä että kaikki veetuttaa.:censored:
Mulla on edelleenkin niin epäuskoinen olo tästä kaikesta että.... nuo menkkakivut on ja pysyy..jaksanko mä uskoa että tämä on normaalia?? Jotenkin kyttään kaikkia oireita ja kipuja koko ajan ja myös PELKÄÄN koko ajan pahinta. Todella nautinnollista ja vähästressistä raskausaikaa siis täällä. Ja kaikkea pitää odottaa; neuvolaa, ultraa... aargh. Anteeksi, lähden tästä johonkin kellariin märisemään itsekseni. :confused::poop:
 
  • Tykkää
Reactions: Hopeful-84
Heippa, täällä vasta omien laskujen mukaan viikkoja 5+5, mutta oireita löytyy koko kirjo. Jo ennen plussausta alkoivat älyttömän kipeät alavatsakrampit, ne ovat onneksi helpottaneet siitä 20 x vuorokaudessa muutamaan kertaan. Tissit ovat jäätävän kipeät ja kasvaneet jo nyt:( nälkä on jatkuvasti ja vessassa ravaan myös koko ajan :p viimeisimpänä alkoi pari päivää sitten kuvotus, joka yltyy koko ajan :sick: katsotaan milloin pääsen halailemaan pönttöä...o_O mites muilla, milloin oireet alkoivat?
Hei! Mullakin edelleen kirjo kaikenlaisia oireita. Rinnat vieläkin arat, varsinkin nännit. Tämä oire alkoi jo ennen plussaamista. Nyt viikot 7+4. Alavatsa kramppaa ajoittsin kipeästi, mutta ei onneksi montaa kertaa päivässä. Viikko sitten oli sitä rusehtavaa niukkaa vuotoa, nyt ei enää onneksi sitä. Väsyttää ja nälkä koko ajan, ja suuta kuivaa myös. Kaikken inhottavinta on tää ellottava olo mikä alkoi noin viikko sitten. Oksentaa ei ole vielä tarvinnut ja toivottavasti ei tarttekaan. :sick: Ekaa neuvolaa odotan ja varsinkin sitä ultraa jotka ovat reilun viikon päästä. On tää piinaavaa. :confused:
Onneksi @Sano Pirkka kaikki hyvin. :love::love: Olit mielessäni, mutta en myöskään uskaltanut udella.
Toivon kaikille siedettävää odotusta ja jaksamista tähän piinaan. Varmasti tämä palkitaan joskus. :love:(y)

Ai niin ja onkos täällä ketään kolmivuorotyötä tekeviä? Yövuorojen teko hiukan mietityttää raskauden edetessä. Nyt vielä mennyt hyvin kun saan onneksi tosi hyvin nukuttua öiden välissä, ja saanut rauhassa "potea" raskautta siellä yksinäni ilman kollegoita. Onhan ne silti jännittäviä vuoroja. :sleep::rolleyes::confused:
 
  • Tykkää
Reactions: Jullapulla
@Jullapulla

Raskaana oleville ei enää suositella ja lakritsi- ja salmiakkimakeisten syöntiä, todetaan perjantaina julkaistavissa uusissa kansallisissa lapsiperheiden ravitsemussuosituksissa.

Aiemmissa vuodelta 2004 peräisin olevissa suosituksissa käyttö on rajattu yhteensä enintään 50 grammaan päivässä.

Muuttuneesta suosituksesta kertoi uutislehti Karjalainen.

Suositukset on laatinut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) nimeämä asiantuntijaryhmä, ja ne on hyväksynyt Valtion ravitsemusneuvottelukunta.

Suosituksen perusteissa todetaan, että lakritsin sisältämän glykyrritsiinin turvallisesta käyttömäärästä ei ole tietoa: ”Korkea glykyrritsiinipitoisuus nostaa verenpainetta, lisää turvotusta, voi aiheuttaa keskenmenovaaran ja on mahdollisesti yhteydessä lapsen kehityshäiriöihin.”

Pieniä satunnaisia annoksia ei kuitenkaan pidetä edelleenkään haitallisena.

”Lakritsin käyttöä ei kielletä vaan suositellaan kohtuukäyttöä”, huomauttaa Makeis- ja keksiteollisuusyhdistyksen asiamies Mari Lukkariniemi. Hän on myös Elintarviketeollisuusliiton elintarvikeasiantuntija.

Makeis- ja keksiteollisuusyhdistys tutustui tulevaan suositukseen luonnosvaiheessa.

”Otamme suosituksen vakavasti ja suhtaudumme vakavasti myös tutkimusten tuloksiin. Lakritsin kohtuukäytöstä ei kuitenkaan ole osoitettu olevan haittaa.”

Raskaana olevat naiset ovat herkkä kuluttajaryhmä, mutta ravitsemussuosituksia noudattaen pysyy turvallisilla vesillä, Lukkariniemi muistuttaa. Kun ruokavalio on kasvispainotteinen, ravintoaineita on riittävästi ja huomiota kiinnittää runsaasti energiaa sisältäviin elintarvikkeisiin, painokaan ei nouse paljon.

Jos tämän lisäksi kaipaa lakritsikastiketta jäätelöön tai palan tai kaksi lakritsia, ne voi syödä huoletta, Lukkariniemi sanoo.

Glykyrritsiinin vaikutuksia on tutkittu jo pitkään. Asiasta on saatu viime vuosina uutta tutkimustietoa, joka haluttiin nyt päivittää suosituksiin, sanoo tutkimuspäällikkö Eero Kajantie THL:stä.

”Eläinkokeissa glykyrritsiini on isoina annoksina todettu haitalliseksi sikiön kehityksen kannalta. Väestötutkimuksissa taas on havaittu, että äideillä, jotka käyttävät isompia annoksia lakritsia, on vähän enemmän ennenaikaisia synnytyksiä. Näiden äitien lapsilla älykkyystestien tulokset ovat heikompia ja heillä on vähän enemmän ADHD-tyyppistä tarkkaavaisuushäiriötä kuin niiden äitien lapsilla, jotka eivät ole syöneet lakritsia”, hän sanoo.

Helsingin yliopiston tutkimus totesi syksyllä, että salmiakki päästää äidin stressihormonit sikiöön. Normaalisti istukka estää tämän pääsyn, mutta lakritsajuuren glykyrritsiini kumoaa vaikutuksen.

Siksi raskaana olevan naisen pitäisi vältellä lakritsijuurta, jota on salmiakissa, lakritsissa, yrttiteessä, jäätelössä, kekseissä ja makeisissa.

Havainto on professori Katri Räikkösen tutkimuksesta, jossa seurattiin yli tuhatta vuonna 1998 lapsen saanutta suomalaisnaista. He pitivät kirjaa salmiakin ja lakritsin syönnistä raskausaikana, ja lapsia tutkittiin 8- ja 12-vuotiaina.

Lakritsille altistuneilla lapsilla oli enemmän pulmia käyttäytymisen ja tarkkaavaisuuden kanssa, ja he menestyivät huonommin päättelytehtävissä. Kajantie kuitenkin korostaa, ettei tutkijoilla ole vielä luotettavaa tietoa siitä, johtuuko vaikkapa tarkkaavaisuushäiriöiden kohonnut määrä juuri glykyrritsiinistä vai jostain muusta tekijästä.

”Tässä noudatetaan varovaisuusperiaatetta. Kun on syytä epäillä, että näiden asioiden välillä on yhteys, aineen nauttimista ei haluta suositella.”

Uuteen linjaukseen vaikutti myös se, että neuvoloissa monille raskaana oleville on suositeltu lakritsin syömistä, jos odottavan äidin verenpaine on ollut matalalla.

”On aika nurinkurista, jos terveydenhuollossa kannustetaan sellaisen aineen käyttöön, josta voi olla haittaa.”

Glykyrritsiiniä on sadoissa tuotteissa, Räikkönen työryhmineen on havainnut: kekseissä, jäätelöissä, purukumissa. Niitä on kaupassa vaikea havaita, koska pieniä pitoisuuksia ei tarvitse ilmoittaa.

Räikkösen SafePreg -työryhmä kehittää älypuhelimille viivakoodeja lukevaa mobiilisovellusta, jonka avulla raskaana oleva nainen voisi tarkistaa, voiko tuotetta käyttää huoletta. Työryhmä oli marraskuussa yksi tieteeseen perustuvia ideoita kehittävän Helsinki Challengen viidestä finalistista. Kajantie on mukana työryhmässä.

Niiden naisten, jotka ovat syöneet lakritsia tai salmiakkia raskausaikana, ei ole syytä olla huolissaan, Kajanne sanoo.

”Jos ajatellaan aikaa tästä taaksepäin, suomalaisessa väestössä on valtava määrä ihmisiä, jotka ovat altistuneet lakritsille. Taaksepäin katsottuna yksilötasolla ei ole syytä huoleen. Suositus pätee tästä eteenpäin.”

Suositus on pieni yksityiskohta laajemmissa lapsiperheille suunnatuissa ruokasuosituksissa. Niissä käsitellään lasten, lapsiperheiden sekä odottavien ja imettävien äitien ruokavaliota. Helsingin Sanomat kertoo lisää suosituksista verkkosivuillaan huomenna perjantaina.
Lähde: http://www.hs.fi/ruoka/art-2000002881290.html
 
  • Tykkää
Reactions: Jullapulla
Joo kuulostaa muuten tutulta ololta toi ylensyönyt olo.. välillä kyllä närästääki siihen päälle vähän! Täällä eilen oli illasta sellasta juilimista et jotenki oli aivan pakko tehä viikkotesti tänää aamulla ja onha ne viikot onneks nyt nousseet 2-3 :rolleyes: tää alkuraskaus etenki tuntuu olevan aika stressaavaa aikaa!
Nii luinki jostai et nykysin olis salmiakki ja laku kielletty kokonaa :( ei oo kyl aina ollut o_O
Minäkin haluisin jo niin neuvolaan ja ultraan :love: huomenna soittelen ekaa kertaa neuvolaan..
 
  • Tykkää
Reactions: Jullapulla
Kiitos @Sano Pirkka :) Hämmentävää vaan tosiaan että kiellot muuttuu (=lisääntyy) niin paljon ihan muutamassa vuodessa. Mut hyvä tietää.(y) Jos mä ihan vähän vaan vaikka kerran viikossa salmiakkia maistan...;)

Mulla närästi reilusti varsinkin loppuajasta molemmissa aiemmissa raskauksissa joten eiku vaan Rennietä napsimaan... sitä sai ainakin viimeksi ottaa...:X3::ROFLMAO:
 
Eieieieieieiei!! Mulla pääsee itku. Valkovuodon seassa tuli veri viiru. :( Onko tää nyt menossa kesken kun ei noita oireitakaan ole. Tänään välillä tuikkinu mahaa ja semmoisia repäisykipuja..
Voi se olla ihan normaaliakin mutta otahan yhteyttä neuvolaan huomenissa jos jatkuu!!! On nämä alkuvaivat ja -huolet kyllä inhottavia....:unsure: Tsemppiä ihan kamalasti @jokonyt!!!
 
Hei! Mullakin edelleen kirjo kaikenlaisia oireita. Rinnat vieläkin arat, varsinkin nännit. Tämä oire alkoi jo ennen plussaamista. Nyt viikot 7+4. Alavatsa kramppaa ajoittsin kipeästi, mutta ei onneksi montaa kertaa päivässä. Viikko sitten oli sitä rusehtavaa niukkaa vuotoa, nyt ei enää onneksi sitä. Väsyttää ja nälkä koko ajan, ja suuta kuivaa myös. Kaikken inhottavinta on tää ellottava olo mikä alkoi noin viikko sitten. Oksentaa ei ole vielä tarvinnut ja toivottavasti ei tarttekaan. :sick: Ekaa neuvolaa odotan ja varsinkin sitä ultraa jotka ovat reilun viikon päästä. On tää piinaavaa. :confused:
Onneksi @Sano Pirkka kaikki hyvin. :love::love: Olit mielessäni, mutta en myöskään uskaltanut udella.
Toivon kaikille siedettävää odotusta ja jaksamista tähän piinaan. Varmasti tämä palkitaan joskus. :love:(y)

Ai niin ja onkos täällä ketään kolmivuorotyötä tekeviä? Yövuorojen teko hiukan mietityttää raskauden edetessä. Nyt vielä mennyt hyvin kun saan onneksi tosi hyvin nukuttua öiden välissä, ja saanut rauhassa "potea" raskautta siellä yksinäni ilman kollegoita. Onhan ne silti jännittäviä vuoroja. :sleep::rolleyes::confused:
Minä tein maaliskuiseni aikaan loppuun asti yövukeja.. oon tk akuuttivuodeosastolla, mut miun yöt 98% olleet rauhaisia ni uskalsin.. :) nyt jos kaikki hyvin massussa (ens ti eka uä :love:), ni aattelin ioulukuussa koklata jaksamista töissä.. saattaahan se olla ku tää jäbä sit vasta 9kk että yrittämiseksi vaan jääkin.. mieluusti kotona oisinnii vaan ku mies työttömänä ja laskut kuitennii tullee ajallaan.. :confused: Muuutta kattoo sit.. nyt toivon vaan et papu sydämensä kera ti näkys.. :love::love::love: :)sick: tuo oli harhalyönti.. eei jostain syystä känny deletoi noita naamoja, hmph)

Jokonyt: toiv ihan harmiton viirulainen.. itekki yks pv säikähhin ku oli punasta ihan tippa pyyhittäessä, mut se ilmeisesti oli joko a) ketsuppia ku poika toi rullan keittiöstä ku talouspapru loppu ja wc-papru siis myös wc:stä :p tai sit b) olin sheivannu niin joku rupilainen varmaan tullunna.. ku ei siis tullu ku häivähdys ja nyt ei mtn.. vaan kyllä vois jo hu tiistai olla.. :love:
 
Onko muita, joita huolettaa pahoinvoinnin puuttuminen? Voin ihan normaalissakin elämässä aika helposti pahoin ja nytkin on lievää huonovointisuutta ajoittain, sekä toistuvaa röyhtäilyä (juu, melkoinen prinsessa olen), mutta ei todellakaan mitään pää pöntössä -fiilistä. Ruokakin maistuu hyvin. Monessa paikassa kuitenkin lukee, että pahoinvoinnin puuttuminen lisää keskenmenon riskiä (n)

Mulla on nyt meneillään rv 5+3. Voisiko pahoinvointi alkaa vielä myöhemmin?

Tää on kyllä ensimmäinen ja viimeinen kerta kun toivon pahoinvointia itselleni :sick::D
 
@Bluebelle Mua jossain vaiheessa huoletti pahoinvoinnin puuttuminen ja ylipäätään oireettomuus, mutta nyt yritän vain nauttia tästä hyvästä olosta. Jos se menee kesken niin menee kesken enkä voi sille itse mitään, joten turha aiheuttaa itselle huolta ja stressiä murehtimalla jo etukäteen. Stressi ja huolehtiminen näkyy kuitenkin myös hormoneissa ja vaikuttaa alkioon, eli olen järkeillyt että mitä iisimmin tässä malttaa olla, sitä paremmin menee. Älä siis turhia murehdi. :) Mun ymmärtääkseni pahoinvointi voi myös hyvin vielä alkaakin, kun sinulla on tuon verran viikkoja nyt kasassa.
 
Heipä hei pitkästä aikaa. Täällä on menty melko oireettomalla meiningillä, mutta koitan olla huolestumatta koska esikoisen kohdallakaan ei mitään hillittömiä raskausoireita ollut. Ainoina oireina oikeastaan jäätävä väsymys (esimies alkoi jo yksi päivä ihmettelemään kun haukottelen kuulemma koko ajan), yliherkkä hajuaisti ja tuo muidenkin mainitsema närästys. Sen tosin olen saanut kuriin välttämällä vahvoja mausteita ja rasvaisia ruokia.

Muutamat kirjoittivat että neuvolassa käyttävät lasketun ajan määrittämiseen 28 päivän kiertoa vaikka kierto olisi lyhyempi/pidempi. Mulla on myös lyhyt kierto (25 pv), mutta laskivat kyllä jo esikoisen kohdalla lasketun ajan tuon lyhyen kierron mukaan kun kerroin että kierto on todella tarkka melkein tunnilleen. Samoin tämän raskauden kohdalla uskoivat heti kun kerroin että kierto on lyhyt. Selkeästi on neuvoloissa siis eroja.

Vielä pitäisi viikon verran jaksaa odotella ensimmäistä neuvolakäyntiä, tiedän tosin jo, että siellä tuskin edes kuunnellaan sydänääniä koska laitteet ovat jostain 80-luvulta. Kotona on doppler, mutta sillä tuskin saa ääniä kuuluviin ennen syyskuun loppua. Kyllä tää aika kulkee ekalla kolmanneksella hitaasti.

illusia83 (tänään 6+5)
 
Mulla ei ensimmäisessä raskaudessa ollut pahoinvointia juuri ollenkaan, muutenkin raskaus oli helppo eikä oireita ollut. Nyt tässä toisessa menossa 8+2 ja tänä aamuna jouduin ekan kerran oksentamaan. Muutenkin pari viikkoa ollut aika kovaa närästystä ja nyt muutenkin huono olo lisääntynyt. Eli älä huolehdi, huonoa oloa ei välttämättä tule ollenkaan tai se tulee myöhemmin.
 
Mun käsittääkseni huonosta olosta tai siitä että sitä ei ole, ei voi oikein päätellä yhtään mitään. Toiset kyllä sanovat, että järkyttävä pahoinvointi tietäisi tyttövauvaa ja helppo raskaus taas poikavauvaa.

Katotaan sitten maalis-huhtikuussa että kuinka kävi!

Mulla on kyllä kovat toivomukset (ihan vain salaa toivon) tämän raskauden suhteen. Raskaushan sai alkunsa siitä _yhdestä_ ainoasta kerrasta, mikä sen kierron aikana oli. Tähän asti (8+4) on ollut suhteellisen helppoa sen takia, että olen voinut pääsääntöisesti erittäin hyvin. Loppuaikakin voisi mennä yhtä kivuttomasti. Vauva saisi syntyä lähellä laskettua aikaa siten, että olisin ehtinyt edes sairaalaan asti. Ja sitten se voisi tasaisin väliajoin syödä, kakata ja nukkua. :LOL:
Mulla on poikaolo. (onko teillä mitään oloja?)
Tai ehkä tuo poikaolo on vaan niin kova toivomus että se olisi poika.
 
Kiitos kaikille vastauksista :) tosiaan muita oireita kyllä on, että kai tässä pitäisi vaan nauttia raskaudesta!

Viikot tuntuvat vaan niin pitkiltä ennen ensimmäistä neuvolaa, joka on syyskuun puolessa välissä. Ultrasta en tajunnut edes kysyä ekaa neuvolaa varatessa, että pitääkö se varata erikseen (n) mutta kai neuvolan täti olisi sanonut, jos se olisi pitänyt varata heti.

Eka raskaus on kyllä jatkuvaa uuden oppimista ja pohtimista :D
 
Nauttikaan olostanne te joilla ei ole pahoinvointia! (y) mulla ensimäinen raskaus etenki alkuraskaus oli hyvin vähä oireinen mut näköjää mitä useampi takana sitä pahemmat oireet.. tänään aamulla sain aivan järkyttävän pahaolo kohtauksen ja pahasti näyttää siltä et kohta saan halailla pyttyä.. ainoo onneks mikä toistaseks menee alas nyt on kahvi koska muuten en pääsis varmaa edes ylös :D facebook ryhmä kuulostaa muuten hyvältä! (y)
 
Mulla ei onneksi ole ollut yhdessäkään raskaudessa hirveää pahoinvointia. Ekassa oli pientä etovaa oloa, toisessa vähän enemmän ja kolmannessa ei oikeastaan ollenkaan. Saas nähdä miten tän kanssa.
Mulla on keskiviikkona eka neuvola, laskivat menkkojen mukaan niin on nyt sen viikon pari edellä. Luulen kyllä et mun oikea laskettu aika menee ihan huhtikuun loppuun/toukokuun loppuun.
 
Nyt rv 5+5 ja kyllä se pahoinvointi vaan iski rytinällä. Koko viikonlopun pidättelin oksennusta, mutta aamulla en enää pystyny. Jatkuva yökötys päällä. Saa nähdä kestääkö tässäkin raskaudessa pahoinvointi 9kk vai selviääkö vähemmällä ja ilman tiputuksia. No, tähän osattiin varautua kun 3. murua alettiin toivoa. Muina oireina on eriryisesti rintojen polttava kihelmöinti, sitä en oo aiemmin kokenut ja rinnat/nännit on kasvanut. Mies tekee pääasiassa yö-vuoroo, niin kiva kun hän päivisin ja iltaisin pitämässä meistä huolta.:love:
 

Yhteistyössä