***HUHTIKUISET Lokakuussa***

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Saimaanrannan äippä Meillä ei ultrata neuvolassa (tietääkseni). Yksityisellä olen käynyt rv9+6 ja sitten np-ultrassa rv12+2. =)
Sen takia asiaa ihmettelinkin. Meillä ei myöskään ultrata neuvolassa ainoastaan sydän ääniä kuunnellaan. Meille tarjotaan mahdollisuus käydä np- ja rakenneultrassa. Ei muuta ellei ole mitään "ihmeellistä".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saimaanrannan äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Saimaanrannan äippä Meillä ei ultrata neuvolassa (tietääkseni). Yksityisellä olen käynyt rv9+6 ja sitten np-ultrassa rv12+2. =)
Sen takia asiaa ihmettelinkin. Meillä ei myöskään ultrata neuvolassa ainoastaan sydän ääniä kuunnellaan. Meille tarjotaan mahdollisuus käydä np- ja rakenneultrassa. Ei muuta ellei ole mitään "ihmeellistä".
Meillä kans tarjotaan vain np ja rakenne. Sydänääniä ei kuunneltu ekassa neuvolassa, koska kävin jo kahdeksannella viikolla. Ens kerralla sitten. :)

Unico En ole huomannut, että mikään tietty ruoka aiheuttaisi oksentelua, jos sitä siis tarkoitit. :) Mä olen yleensä oksentanut ihan tyhjästä mahasta (enkä usko että mikään ½h ennen sängystä nousua nautittu hapankorppu olisi asiaa muuttanut).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Saimaanrannan äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Saimaanrannan äippä Meillä ei ultrata neuvolassa (tietääkseni). Yksityisellä olen käynyt rv9+6 ja sitten np-ultrassa rv12+2. =)
Sen takia asiaa ihmettelinkin. Meillä ei myöskään ultrata neuvolassa ainoastaan sydän ääniä kuunnellaan. Meille tarjotaan mahdollisuus käydä np- ja rakenneultrassa. Ei muuta ellei ole mitään "ihmeellistä".
Meillä kans tarjotaan vain np ja rakenne. Sydänääniä ei kuunneltu ekassa neuvolassa, koska kävin jo kahdeksannella viikolla. Ens kerralla sitten. :)
Miulla lääkäri kuunteli muistaakseni vko:lla 9 ja sai ne kuulumaan. Totesi kuitenkin et jos ei saada nyt kuulumaan ni voin tulla seuraavalla viikolla uudelleen ni kokeillaan sitten. Mut ei tarvinnut. No seuraavalla kerralla ne varmasti kuuluu jo siullakin.
 
Vaipat puhuttaa täällä... Mun mielestä kestovaipat on hieno juttu ja nostan hattua niille, jotka jaksaa niitä käyttää =) Itse en siihen pysty... kolmen lapsen perheessä pyykkiä on ihan tajuttomat määrät muutenkin, niin mä en kerta kaikkiaan jaksaisi :ashamed: Että tämä neljäskin menee kertiksillä. Kyllä mua mietityttää se vaippavuori minkä olen jälkeläisilläni tuottanut, mutta koska tiedän että se olis mulle hirveen iso taakka pestä sitten kuuden hengen vaatteet ja niitten päälle vielä vaipatkin, niin olen antanut itselleni luvan armahtaa itseni tässä asiassa :ashamed: *saapi kivittää, mutta tuota tavan pyykkiäkin lojuu aina kolme koneellista odottamassa viikkausta :ashamed: :snotty: *

Noniin, se siitä...

Onko ketään muita jotka EI kärsi väsymyksestä? Mä olin pojista tooosi väsynyt, piti ottaa päikkärit ja silti mennä nukkuun ysiltä... Nyt ei ole moista (eikä mun mielestä tytönkään odotuksessa ollut), ihan yhden käden sormilla voi laskea ne kerrat kun olen päikkärit ottanut tässä raskaudessa - vaikka kuopus herää klo 6!

Liikunnasta ajattelin kysellä! Millaista harrastatte ja kuinka usein? Mulla alkoi keväällä kuntokuuri, joka toinen päivä stepperiä 45 min + vatsa- ja selkälihakset. Tätä olen jatkanut koko raskauden myös =) SIlloin kun oli huonompi olo, niin saattoi olla vaan pari kertaa viikossa, mutta aika hyvin pysyin tuossa rytmissä kuitenkin! Nyt kun siitä on tullut tapa, niin oon jotenkin huonolla tuulella, tosi äkäinen jos jää väliin :eek:

Jotain piti varmaan muutakin kommentoida, mutta kun tässä ei näe kun tän sivun tekstit, niin aina sitten jää sanomatta puolet, kun ei muista mistä olikaan juteltu :xmas:

Aurinkoista sunnuntaita kaikille! Täällä on koululaisilla lomaviikko edessä (siís esikoisella ja ope-miehellä) :heart:

stoppis ja OivaIines 14+5
 
Mulla on liikunta jäänyt tosi vähään. Ei vaan töiltä, pahoinvoinnilta ja väsymykseltä ole jaksanut aina edes lähikauppaan mennä. :ashamed: Ja eilen kun tosiaan oli tarkoitus mennä ulkoilemaan, niin eiköhän jo viiden minuutin jälkeen iskenyt aivan järkky huono olo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Mulla on liikunta jäänyt tosi vähään. Ei vaan töiltä, pahoinvoinnilta ja väsymykseltä ole jaksanut aina edes lähikauppaan mennä. :ashamed: Ja eilen kun tosiaan oli tarkoitus mennä ulkoilemaan, niin eiköhän jo viiden minuutin jälkeen iskenyt aivan järkky huono olo.
Tää onkin hirmu jännä miten kropat reagoi eri tavoin! Kun silloinkin kun oli huono olo alkupuolella ja sitä mietti että viittiikö nyt kuntoilla, niin sitten jos sai kuitenkin aikaiseksi, niin tulikin parempi olo (ja sitten ruoka maistui =) ). Samoin jos on ihan lievä päänsärky ollut, niin liikunta on mulla auttanut siihen :) Jännä on!
 
Erilaisia mielipiteitä maailmaan mahtuu miljoonia ja hyvä niin! Täällä palstoilla yhteentörmäyksiä tulee silloin tällöin. Asiat tulee ehkä helpommin sanottua puolihuolimattomasti kun ei ole kasvokkain ja "korjausliikkeet" tulee viiveellä verrattuna live-kanssakäymiseen. Väsyneenä tai kiireessä tulee myös ihan ajatusvirheitä ja sitä kautta väärinkäsityksiä. Valitettavasti meidän tuhansien palstailijoiden joukkoon mahtuu myös niitä, jotka tarkoituksella haluavat provosoida ja loukata. Eri palstoilla vuosien varrella luuhanneena muistan pari tapausta, joissa joukosta on toisia häiriköineitä "häädetty pois". Toivottavasti siis meidän porukassa rauha säilyy! Potentiaalisia kiistakapuloita äitiydessä ja odotuksessa on vaikka kuinka (vaippa-asioiden lisäksi mm. liikunta, imetys, korvikkeet, lisäruoka, rokotukset, hoitoasiat jne...).

Pakko nostaa esiin vielä sekin, että näitä meidän juttuja käy lukemassa todella monet muutkin kuin vain me "huhtikuiset". Palstalaiset muista pinoista antavat joskus tosi hyviä vinkkejä yhteen jos toiseenkin asiaan, kiitos heille siitä! Yksi lukijaryhmä saattaa löytyä yllättäen omasta lähipiiristä. Esikoista odottaessa minun kirjoituksia kävivät nuuskimassa mm. uteliaat sukulaiset. Silloin se ahdisti, nyt en enää jaksaisi asiasta välittää.

Vaipoista sen verran, että etukäteenhän ei voi tietää millainen lapsi maailmaan putkahtaa ja millainen vaipatus onnistuu. Minun vakaa aikomus siirtyä valtaosaksi kestoihin saattaa syystä tai toisesta kaatua myös tulokkaan kohdalla. Se vähä mitä ehdimme käyttää kestoja, ne olivat mielestäni helppoja (sisätäyttöjä suurin osa). Varsinkin AIO:t ovat simppeleitä. Kertakäyttövaipoissakin on omat ongelmansa. Lapset ovat niin eri mallisia, että sopivan merkin ja mallin löytyminen on joskus hankalaa. Toiset löytävät omansa heti ja toiset käyvät kaupan koko valikoiman läpi ennen sopivan vaipan löytymistä. Sitten vielä vastaan voi tulla herkkäpeppuisella lapsella iho-ongelmat (niin kertseissä kuin kestoissakin). Me kokeilimme melko kirjavan kasan kertsejä ennen sopivien löytymistä (tavarat pysyivät vaipassa ja iho ei suuttunut aivan mahdottomasti). Siinä kenties syy miksi kestoissa emme samaa rallia jaksaneet aloittaa uudestaan kun totesimme ostettujen kestojen aiheuttavan iho-ongelmaa. Helpointa oli pysyä siinä jo hyväksi havaitussa vaihtoehdossa. Nyt jälkikäteen olen tajunnut ongelman olleen keinokuiduissa, joita noissa kestoissa meillä jokaisessa oli sisäpinnassa...

Mukavaa sunnuntaita kaikille! Kiitos tästä mukavasta porukasta, teidän juttuja on piristävää käydä lukemassa! Joskus täältä löytää ystäviä pitkäksikin aikaa. Esim. osan esikoisen odotuspinolaisten kanssa ollaan yhteydessä edelleen ja sitä kautta on saanut hurjasti tukea ja vinkkejä eri vaiheissa.

Donu ja Pikkuinen
 
Paljon tekstiä, en ihan kaikkea jaksanut lukea, mutta nopeet kommentoinit...

Kestovaipat Ei ollut pojalla, eikä varmaan tuu nytkään. On ihan kiinni siitä että oon laiska =)

Ruoka mikä tulee helposti ylös Nyt ei oo ollut mitään sellaista erikoista, mutta poikaa ku ootin niin en voinut syödä makaronia tai jauhelihaa, jos ne oli ollut jääkaapissa välissä tai että ne oli jäähtynyt niin että piti lämmittää. Tuli samantien ylös... :x

Liikunnasta Mä oon käynyt ennen raskautta salilla ja ratsastamassa, mutta kyllä ne saa oottaa nyt sen aikaa että vauva syntyy maailmaan. Nyt täytyis yrittää ulkoilla, käydä kävelyllä jne, mutta taas iskee tääs mun laiskuus :D

Omaan napaan ei mitään erikoista. Poika ei suostunut nukkumaan päikkäreitä ja on aivan mahdoton...
 
Tulin pikaseen kommentoimaan tuosta ultrauksesta neuvolan yhteydessä.
Meillä ultrataan aina kun mahdollista, mutta johtunee siitä, että neuvolassa on oma ultra. Ja lääkärineuvolassa ultrataan joka kerta. Muuten mun ymmärtääkseni kuunnellaan sydänäänet normi neuvolasn yhteydessä.
Mulla on tosiaan nyt tässä torstaina se np ja sitten seuraavan viikon torstaina on lääkärineuvola.

Liikunnasta taas, niin mulla on se liikkuminen jäänyt vähälle tän pahoinvoinnin vuoksi, mut nyt eilen ja tänään on ollu tosi mahtavaa tuo liikkuminen ja kävely, pikku pakkanen ja aurinko, niin on tehny hyvää!!! =)

Tuosta kommentoinnista tuosta vaippa-asiasta, niin toki tätä käy moni lukemassa ja meidän höpinöitä ja mielipiteitä mahtuu moneen, mutta tää joka mulle laitto yv:tä (tietänee itse kuka on) niin on ihan huhtikuisista oleva. Ja toki hänelläkin saa olla omat mielipiteensä, ja olkoot niin, mutta niin saa olla mullakin.
Mutta kaikki ollaan "kavereita" keskenämme ja toistemme tukena, riidoistakin huolimatta :hug:
 
Emppuu, mä yökkään aamulla ylös noustessa ja sit nyt oon hetki puuronsyömisen jälkeen tullu kaikki ylös. tänään sit söin leivän ja se ei oo tullut ylös vielä :) Täytyy joku päivä kattella sitä puuroa sitten uudelleen kuis käy.

Liikkuminen on jäänyt vähän vähemmälle, toisin sanoen ihan minimiin. ihan puhki, niin ei hirveesti oo ollu ylimääräistä virtaa. Väsymyksen loppumista odottamista.
 
Ai niin toi ultraus Meillä ei oo neuvolassa ultraa, ja jos on terveyskeskuksessa lääkärineuvola jostain syystä niin ei sielläkään ultrata jos ei oo mitään erityistä syytä, jos on joku syy esim. epäillään että lapsivettä vähän tai jotain niin pääsin sitte kyllä helposti ylimääräisiin ultriin. Eli ne np- ja rakenneultra täälläkin vaan virallisesti. :)
 
Uuden neuvola-ajan olen saanut aina siellä käydessä. Seuraava on kolmen viikon päästä. Uuteen ultraan pääsen jo puolentoista viikon päästä kun viimeksi pikkuinen oli vielä niin pieni (la muuttui reippaasti), ettei ultraava lääkäri saanut otettua haluamiaan mittoja. Minulle tärkein tieto oli edellisessä ultrassa montako tuolla masussa köllii ja että sydän lyö, mutta kun kerran tarjottiin mahdollisuus päästä uudestaankin katselemaan masukkia näinkin pian, otan sen iloiten vastaan. Np- ja rakenneultra siis tarjotaan täällä.

Liikunta on nyt lähinnä hyötyliikuntaa ja sitäkin vähän niukemmin kuin aiemmin johtuen huonosta olosta ja tajuttomasta väsymyksestä + pyörrytyksestä. Mutta vähitellen kun alkaa olo parantua, voi lisätä liikkumistakin. Uimassa käydään kerran viikossa ja lihaskuntoliikkeitä olen tehnyt kun muistan kotosalla. Kävelylenkillä käydään koiran ja esikoisen kanssa päivittäin jos terveenä ollaan. Ratsastin ennen raskautumista, mutta se on nyt tauolla kunnes tulokas on saatu maailmaan. Viime raskaudessa ratsastin kunnes se alkoi tuntua epämiellyttävältä ja eipä siihen kauaa mennytkään...
 
Hampaiden pesu ja yleensäkin fluori ja ksylitoli saa myös minut voimaan pahoin, mutta oksentanut en ole, vain etonut ja yökkinyt. :$

Liikunnasta. Mä harrastan tanssia (samba ja bailatino) yhteensä 3h viikossa. Lisäksi tulee perusarkiliikunta esikoisen kanssa. Pitäisi varmaan alkaa tehdä enemmän myös lihaskuntoliikkeitä, erityisesti selkä- ja vatsaliikkeitä.

Ultrasta. Meillä on kans neuvolassa ultra, mutta käsittääkseni siellä ei ultrata joka kerta. Itselläni on ultrattu eka kerralla (rv8), lääkärineuvolassa (rv10) ja sit oli sairaalassa np-ultra (rv12+).

 
Kävin perjantaina ultras ..kaikki on :heart: ihanaa nyt tää raskaus alkaa tuntua todelliselta... seuraava on rakenne ultra ja se on joulukuun alussa oon silloin viikolla 20 sain jo ajan .... sikiö vastas viikkoja et la pysy samassa...tää on niiin ihanaa aikaa nyt ku vaan vauvavatta alkais näkyä :D
 
Vaippa-asia :D : Ainakaan täällä palstalla käyty keskustelu ei ole mielestäni mitenkään syyllistävää ollut, eikä se semmoista missään nimessä saakkaan olla. Itse olen aiemmin itseasiassa aina VARONUT ottaa koko vaippa-asiaa esille, koska monasti se menee ihan hatelikkoon koko juttu.. Olen huomannut, että joillekin ( ei kaikille!!) se on aikalailla punainen vaate jo kun kertoo käyttävänsä kestoja, moni lukee sieltä rivien välistä automaattisesti "nyt se pitää minua pahana ihmisenä kun käytän/käyttäisin kertsejä" ja NIIN se ei ainakaan omasta puolestani ole :D. En taatusti ajattele yhtään mitään pahaa ei-kestoilijoista. Ymmärrän täysin, että se vaatii omanlaisensa luonteen.. itselleni käsityöläis-koulutuksen saaneena esim. täysin turhamaiset ULKONÄKÖ-seikat on tärkeitä :D. Pahimmillaan saataan puljata vaipan kanssa, että minkäs värinen vaippa tämän päivän vaatteisiin sopisi, NIINKUN se sieltä kenellekään näkyisi :LOL: . Ja juuri nuista väreistä ja kuoseista luultavsti saan sen potkun jaksaa se pesu/täyttämisrumba.

Ultra: Juuri lääkärineuvolassa kuulin, että meidänkin neuvolassa olisi ultra, mutta tottakai se on rikki :(. No, nyt oli se np-ultra, rv 20 rakenne ja sitten en tiedä, toisaalta vähän on alkanut kiinnostaa 4d ultra.. Onko muilla käynyt tuo mielessä?
 
kestoista ne on tosi nättejä, kun joskus oon katellu kuvia ku joku on tehny vauvalleen vaippoja =) mut siinäpä se, mua ei suoraan sanottuna jotenki jaksa edes kiinnostaa kestoilu aihe :ashamed: tosi hienoa et jotkut jaksaa, itse tuun melko varmasti käyttään pelkästään kertiksiä.

ultrat mä olen käyny alkuraskaudessa 6+5 äitiyspolilla vuotojen takia tarkastaan, lähetteellä " alkuraskauden keskenmeno" .. :kieh: onneksi ei ollut sitä. yksityisellä käytiin 9+4 ihan huvikseen vain katteleen pikkuista =) kohta onkin sit np, viikoilla 12+4.

raskas on olo.. alavatsalla painetta ja painoa. hyvä niin, et olo on 'raskaana oleva' =)

marjutti ja masuvauva 10+6, jee huomenna taas poksuu ja neukkula aika :heart:
 
Unico tuossa oli kysellyt, että oksettaako joku ruoka helpommin kuin muut. Mulla oli ainakin ehdottomasti kaikki vähänkin makeat mitkä sai mut yökkimään helpommin. Itse asiassa makea saa vieläkin mulle huonon olon, mutta kun olen oppinut välttämään nyt niitä niin elämä on alkanut luonnistumaan. Eikä enää esim. yhdestä suklaapalasta tule kuin vain tosi ällö maku suuhun.
Mut sit toisaalta oli myös kurkku ja ranskalaiset mitkä tuli samantien ylös. Kurkku on muuten sellaista mitä en syö vieläkään kun pelottaa että se tulis vieläkin takaisin.

Vaipat Minä kuulun myös kastiin kertakäyttövaippojen käyttäjät, en jotenkin osaa ajatella itseäni kestovaippojen parissa. Mutta kunnioitan ehdottomasti niitä jotka kestovaippoja käyttää. Mutta siis sallitaan jokaiselle omat käytännöt. Eihän sitä omalla kohdallanikaan tiedä jos innostun kokeilemaan kestovaippailua, mutta en usko.

Käsityöt En itse ole mikään käsityöihminen. Välillä tulee kausia että haluan jotain tehdä ja kyllä sitten osaankin tehdä, mutta ehkä mun aika ja innostus ei oikein riitä siihen. Äitini on kyllä todellakin käsityöihminen. Hänellä on aina joku käsityö menossa. Eilenkin hän kysyi että saisko aloittaa tekemään vauvalle jotain peitettä vaunuihin. Ilmeisesti virkkaamalla tai jotain. Annoin luvan. Äitini on muuten virkannut aikoinaan aivan mahtavan kastemekon. Mekko tulee ehdottomasti käyttöön sitten meillekin.

Liikunta Olin ennen raskautta todellinen himoliikkuja. Harrastuksiini kuului kuntosali, uinti, juoksu, sähly, sulkapallo ja talvisin hiihto. Vaihdoin juuri alkukesästä uuden kuntokeskuksen asiakkaaksi ja innostuin käymään salin lisäksi myös ryhmäliikuntatunneilla. Body Pumpista tuli suosikkini. Nyt tuon alun voimakkaan pahoinvoinnin jälkeen kaikki jäi ja vähän jotenkin arasti olen lähtenyt nyt liikkeelle. Mutta pikkuhiljaa tässä totutellen taas liikkumiseen. En ehkä samaan liikuntamäärään lähde kuin aiemmin ja lajeissa olen vähän joutunut karsimaan.
Sählyä en pelaa koko raskausaikana, koen sen vähän liian rajuksi. Body Pumppiin en tiedä milloin uskaltaisin mennä, vai uskallanko ollenkaan. Tuon noin pitkän makaamisen jälkeen en luota vielä siihen että jaksaisin rehkiä noin voimakasta liikuntaa ja kohta on sitten maha jo tiellä. Hiihdon osaltakin taitaa tulla välitalvi, ensinnäkin täällä on niin mäkiset ladut etten taida enää hiihtokelien tullessa uskaltautua laduille.
Mutta salilla aion käydä vointini mukaan, yksi kerta jo takana pahoinvoinnin jälkeen ja kohta menen uudestaan. Uimista haluan harrastaa koko raskausajan nyt kun vointi sen sallisi. Juoksemisen vaihdan kävelylenkkeihin. Tosin lenkille lähtisin mielummin kaverin kanssa kuin yksin, joten lenkille mennään silloin kun saadaan seuraa.

Ultraus Täällähän neuvolan kautta en päässyt yhteenkään ultraan kun ainoa ultra olisi ollut ns. alkuraskauden ultra, mutta kun menin hölmönä sanomaan neuvolassa että kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa niin sekin jäi. Sitten onneksi neuvolasta saivat puhuttua mut äitipolille ultriin pco:n takia niin siellä sitten oli nt-ultraus ja nyt tuleva rakenneultra. :)

Nyt lähden valmistautumaan salille. Jos taas edes pari liikettä jaksaisi käydä lävitse ja pienen hienkin saisi pintaan. :)

-Hapsiainen ja herne 15+4
 
Pitkästä aikaa hei kaikille,
en ole ehtinyt juuri lukea näitä kirjoituksia, saati kommentoida. Nt-ultrassa kävin ja vauva näytti olevan kunnossa, niskaturvotusta oli 1.6 (vkolla 12+4).
Kestovaippoja en ole koskaan käyttänyt lapsilla, en ole siitä mitenkään ylpeä, mutta yritetään ekologisesti elää melko lailla muuten, kierrättää, käyttää lähiruokaa ja niin edelleen. Nostan hattua niille jotka jaksaa, meillä kertyy pyykkiä jo näin viidellä lapsella niin hirveästi, etten tiedä miten ehtisin, varmaan jos jaksais paneutua aiheeseen.
Työ vie aikalailla mehuja ja päänsärkyä on nyt ollut päivittäin.
Päivähoidosta aion lapset ottaa heti kun jään äitiyslomalle, näin olen menetellyt ennenkin, ja kivasti on mennyt. Lapsilla on seuraa toisistaan kotona ja meillä käy myös lasten kavereita sekä vieraillaan tutuissa lapsiperheissä, käydään kerhoissa ja niin edelleen.
Harkitsen mentäiskö noilla kahdella lapsella olleilla makuuvaunuilla vai ostaisinko vielä yhdistelmät, vaikka käytettyinä, rattaat alkaa jo olla melko kuluneet.
Uuden turvakaukalon aion hankkia. Edellinen ehti kiertää kolme lasta, eikä varmaan ole enää turvallisuusmääräysten mukainen.
Oikeastaan muita härveleitä en aio hankkia, pinnis löytyy, jos vauva haluaa nukkua siinä, osa meidän lapsista on nukkunut perhepedissä, osa pinniksessä. Syöttötuoli on jo olemassa. Kantoliinaa tai pussia harkitsen, annoin entisen pois.
Lyra 14+1
 
Sunnuntaipäivää!

Täällähän on kuumat puheenaiheet menossa!

Kai se on sananen minunkin sanottava kuumaan vaippa-aiheeseen, esikoisella (s.01/04) oli käytössä ainoastaan kertakäyttöiset, jotenkin silloin en ollut oikein koko aiheesta kauheasti kuullutkaan, ja kuvittelin kestovaippojen olevan samaa sarjaa kuin 70-80-luvulla. Eli ei edes tehnyt mieli ottaa selvää. Kun kuopus, eli siis tuleva keskimmäinen (s. 11/06) teki tuloaan, olinkin jo näissä asioissa vähän fiksumpi. Tosin vain vähän... ja koska lasken todellakin itseni käsityöihmisiin, aioin tietenkin tehdä kaikki vaipat itse... No, kuinkas kävikään. Pahoinvointi ja väsymys kestivät ihan koko raskausajan, ja sain tehtyä vain muutaman vaipan. Ostin lisäksi pari vaippaa, mutta siinä kaikki. Kun kuopus sitten syntyi, meillä ei ollut ensimmäiseen reiluun kuukauteen lainkaan pesukonetta (muutimme, ja annoimme entisen pois, uusi ei saapunutkaan heti...) Käytin kuitenkin sitten pesukoneen saavuttua niitä muutamia vaippoja, jotka jo löytyivät, eikä se ollut ollenkaan mikään paha homma. Söpöisiäkin ovat mokomat. Mies niistä vaan ei todellakaan innostunut, ja se vähän lannisti ehkä minuakin. Ja puolustelin kertakäyttövaippojen käyttöä silläkin, että täällä Turussa ne saa laittaa energiajakeeseen, eli ne eivät jää maatumaan kaatopaikalle, vaan poltetaan. Nyt tämän kolmannen kohdalla ajatus kestoilusta nostaa taas päätään, ja olen jopa saanut miehenkin mukaan hiukan jo. Tarkoituksemme olisi nimittäin päästä muuttamaan omakotitaloon täältä kerrostalosta jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa, ja omakotiasumisessa tulisi sitten mukaan jätekustannukset, jotka tosiaan nousisivat kertakäyttövaippojen kanssa aika paljokin. Ehkä siis tällä kertaa kestoilemme oikein kunnolla, toivon niin!

Mitäs vielä oli kyselty? Ainakin ruokien ja pahoinvoinnin yhteydestä. Mulla on osittain ihan mielikuvapahoinvointia useistakin ruoista, ja toiset taas aiheuttavat pahasti närästystä. Perunaa en esimerkiksi voi keitellä lainkaan, sillä en kestä perunankuoria... Kuulostaa ihan naurettavalta, mutta se yökkäys, minkä pelkkä perunankuoren näkeminen saa aikaan on ihan kamalaa. Jopa ajatteluasteella perunankuoret saavat heikotusta aikaan. Siispä olen syönyt perunaa hyvin vähän viime aikoina. :whistle: Mies jos keittää ja kuorii, niin sitten voin ehkä jo syödäkin. Niin ja pilkkoo ne, perunan sisältä kun "usein" löytyy näitä yllätysjuttuja, ja niitäkään en todella kestä. Sipulia olen vältellyt myös, mutta se liittyy närästykseen. Huomasin jo edellisissä raskauksissa, että voin paremmin jos en käytä sipulia kuin ihan niukasti. Sipuli kuuluu tavallisesti herkkuihini, mutta nyt selviän kyllä hyvin ilmankin. Ja curry-mausteen haju, en voi kertakaikkiaan sietää sitä nyt. Huh!
Jotain uusiakin makuja on tilalle tullut, piimä ei ole koskaan kuulunut suosikeihini, mutta eilen tajusin, että nyt olisi saatava piimää, ihan ehdottomasti. Ja kas kummaa, miten paljon parempi olo mulla olikaan juotuani melkein litran verran piimää illan mittaan... Harmi vaan, etten tajunnut ostaa piimää eilen enempää, nyt täytyy sitten odotella seuraavaa annosta huomiseen...

Liikunnasta, tunnustaudun laiskaksi liikkujaksi, ja raskausaikoina jo aikaisin alkaneet liitoskivut eivät todellakaan innosta mitään rehkimäänkään. Siispä liikunkin lähinnä vain hyötymielessä ja lasten kanssa ulkona (ja sisällä). Enkä edes jaksa siitäkään stressata. :whistle:

Ammateista oli myös kyselty. Olen koulutukseltani kuvataiteilija, taidegraafikko, ja mulla on myös vaatetuspuolen artesaanin tutkinto taskussa. Viimeiset 6 vuotta olen kuitenkin ollut ihan vaan kotona lasten kanssa, ja ammattiani olen harjoittanut vain pätkähommina sitä aiemminkin. Nyt taas "kotiaresti" jatkuu vähintäänkin siihen saakka kun nuorimmainen täyttää sitten aikanaan 3v, joskin mielessäni liikkuu kuitenkin pieniä ideoita oman yrityksen perustamisesta, saa siis nähdä mitä tästä vielä tulee... Tässä välissä ennen tämän masun valtaajan syntymää, en aio töihin mennä, vaikka tämä kuopus täyttääkin sen 3v jo ensi kuussa. Kotona toki maalailen ja piirrän, ja teen kaikenlaista käsityötä, eli ammattitaito pysyy kyllä hanskassa. Taidegrafiikkaa taas en aio raskausaikana tehdä, sen verran tujuja myrkkyjä siinä hommassa täytyy käsitellä ja haistella. Ehdin sitä hommaa taas myöhemmin sitten.

Käsitöistä vielä, kuten jo ehkä ammatinvalinnastani huomaakin, olen tosiaankin käsityöihmisiä, paitsi nyt alkuraskauden aikana pahoinvointi on vienyt kiinnostuksen kaikkea tekemistä kohtaan. Ideoita silti riittää, ne eivät ole mihinkään kadonneet. Nyt kun vihdoin tuntuu, että ehkä tämä tästä vielä helpommaksi muuttuu, on taas into ompeluun viriämässä, kaikenlaista tekisi jo mieli päästä tekemään... :)

Ultrista vielä sananen, täällä ei ultrata kunnan puolesta kuin kahdesti, np-ultra/alkuraskaudenultra valinnan mukaan ja sitten myöhemmin rakenneultra. Neuvolassa ei ole ultraa, joten siellä ei siis ultrailla. Edellisissä raskauksissa olen molemmilla kerroilla kylläkin joutunut vielä lisäultriin, ensimmäisellä kerralla perätilan vuoksi loppuvaiheessa useammankin kerran ja toisessa raskaudessa epäiltiin liian niukkaa lapsivettä ja myöhemmin kävin vielä jostain muustakin syystä äitiyspolilla ultrassa, en enää muista mikä syy silloin oli... Mutta siis, kaksi ultraa, ellei lisätutkimuksia kaivata.

Ja nyt takaisin siivouksen pariin, mistä livistin ihan vaan vahingossa hetkeksi palstan pariin... ;)

Bliss ja pikkuinen 12+5 (vai 13+2, en ole ihan vieläkään päättänyt kumpaa aikaa käyttäisi)
 
Hei!
Luen aina suurinpiirtein nää jutut

Puliina Mä ajattelin taas käyttää sideharsoja pikkareita ja villvaippahousuja. Nyt vaan joutuu pesee lähes itse kaikki ja vielä kahden edestä. Viimeksi äiti hoiti kaikki pyykit :D Eli tilanne voi olla toinen sit ku tääl on kaks väsyttävää vauvaa.

Yeb
Kolmas neuvola olis kahden viikon kuluttua

Päänsärky
Joskus auttaa kun käy mahdollisimman pian pienellä kävelyllä

Liikunta
Ei jaksa paljon liikkua kun hengästyy pienestäkin. Pelkät portaat yläkertaan niin jo huohottaa. Pyörällä kuitenkin liikun töihin jonne on 5 km. Ja haluaisin mittariini 1000 km joten vielä olis poljettava 220 km, tuskin onnistuu.

Empuuu
Ihana kuva :heart: Niin ja musta vois taas irrota lähipäivinä masukuva

Kahtena päivänä kärsin kovista alavatsakivuista kunnes kaupassa kipu muuttui häpyluun kohdalle. En voinut kävellä, voin vain itkeä kaupassa. Näitä kohtauksia nyt sitten tulee olemaan. Kävin lääkärissä ja sanoi et mulla alkaa paikat löystymään kovaa vauhtia.
Näillä kivuilla + tulevilla vielä reilu viisi kuukautta.

Töistä
Olen töissä pikaruokaravintolssa jo neljättä vuotta. Tällä hetkellä saan lähinnä olla kassalla joka on raskasta. Oon aivan varma etten tuu olemaan kuin korkeintaan kaksi kuukautta enään työelämässä :(

Marylene ja pikkuiset 15+3
 
Miltäs ne ns. sukkapuikkovihlaisut tuntuukaan ja missä tarkalleen? Mulla on nyt illalla tuntunut kohdussa pituussuunnassa vihlaisuja, ei kovinkaan kipeitä, ne jopa tavallaan kutittaa. Onko normaaleja kohdun kasvukipuja? Ei taida ihan olla sukkapuikkovihlaisuja...

Käsitöistä oli puhetta. En todellakaan ole käsityöihminen, ikävä kyllä. :ashamed: En mä ole ikuna edes sukkia neulonut.
 
Mulla sukkapuikkokivut tuntuu "siellä" sisällä ja joskus peräsuolessa :ashamed: Sulla Empuu kuulostaa kohdun kasvukivuilta.

Liikunta - huokaus. Mä en Marylenen tapaan pysty liikkumaan kun alkaa hengästyttää heti ja alkaa huimata ja heikottaa. En oikein tiedä miten siihen maratoniin (synnytys) pystyy rapakunnossa valmistautumaan. Esikoisen kohdalla se oli oikeasti niin suuri voimainponnistus että pitäisi jotenkin saada kuntoa kohotettua.

Mulla on takana eka neuvola ja eka lääkärineuvoloa. Parin viikon päästä neuvola ja 3 viikon päästä rakenneuä. En malta odottaa.
 
Iltoja!

Täällähän oli pulistu =)

Kaveri, joka oottaa kans vauvaa kävi tänään ja kyllä aika on menny nopeesti, ku sillon ku toisille kerrottiin että ootetaan, ni hällä oli nää vajaa 12 viikkoa ja mulla mitä lie....6 tai jotain.
Nii nyt sillä on JO 20 viikko menossa ja mulla kohta alkaa 13 viikko. Kamala ku tää aika onki menny sittenki nopeeta. Muistelin että esikoiseltakin tää aika tähän 12 viikkoon kesti tosi pitkään, mut sen jälkeen alko helpottaan ja aika meni huomaamatta.
Tosin nyt tuleekin koulussa kiire ennen harjottelua, niin ei varmaan ehdi ajattelemaan asiaa sen enempää.
Harjottelun alkaessa mulla onkin jo 18 viikkoa täynnä, eli 19 viikko menossa. Kamala että sinne tuntuu olevan pitkä aika...
 

Yhteistyössä