Huhtikuun helmet 2011 ** helmikuussa **







Nimimerkki * ikä * synnytyssairaala * Mones lapsi * sukupuoli

24.3.
pai78 * 32 * K-HKS * kolmas

29.3.
Manna K * 26 * Kät * toinen

1.4.
NewMoon * ?? * ?? * kolmas

2.4.
Sipsuttelija * 28 * OYS * toinen
snowball * 28 * KOKS * toinen * poikalupaus
P-i-k-k-i-s * 21 * tukholma * toinen * poikaolo

4.4.
Valjakka * 19 * OYS * ensimmäinen * tyttölupaus
Almukka * ?? * ?? * ??
lysti * 35 * SEKS * viides * poikalupaus

5.4.
Dolores Haze * 26 * E-KSS * toinen
mmaarita * 17 * OYS tai LKS * esikoinen
Donnanen * 30 * HYS * viides
talitintti80 * 30 * KOKS * esikoinen * tyttölupaus
Valkyria * 31 * ?? * kolmas * tyttölupaus

6.4.
NapaKissa * 28 * SatKS * esikoinen
Lime26 * 34 * ?? * kolmas
HappyFeet * 25 * TAYS * esikoinen * tyttölupaus

7.4.
OmaKääryle * 23 * NKL * esikoinen
Milas * 31 * OYS * kolmas
Scala * 38 * NKL * kahdeksas * tyttölupaus

9.4.
Adrianna * 24 * SatKS * neljäs * tyttölupaus
kotilohikäärme * 28 * LS * toinen

10.4.
MAR-I * 26 * KYS * neljäs * poikalupaus
Teräskukka * 28 * TAYS *toinen
mööpeli * 24 * TYKS * toinen * tyttölupaus
Tabrie * 29 * K-HKS *toinen * poikalupaus

11.4.
Allie81 * 29 * TYKS * kolmas * tyttölupaus
Pikkukulta * 26 * TYKS * esikoinen
buam * 29 * OYS * kolmas * poikalupaus
Nuttura * 31 * K-HKS * kolmas * tyttöolo
-Kaisla- * 27 * SEKS * esikoinen

12.4
netta23 * 23 * PKKS * kolmas
nereida * 22 * NKL * toinen
anna79 * 30 * TAYS * kuudes * poikalupaus
ViVa * 26 * EKKS * neljäs * tyttölupaus
Huhtimasu * 24 *TYKS * esikoinen * tyttöolo
Pampula2011 * 34 * JORVI * esikoinen

13.4
Amoraalinen * ?? * ?? * ??
Siffis * 27 * ?? * esikoinen
unea * 26 * SEKS * toinen

14.4
Karoliina83 * 26 * SEKS * vitonen
maarunen * ?? * TYKS * kolmas
zella83 * 27 * K-HKS * toinen

15.4.
Vanya * 34 * KÄT * neljäs
nanna8o * 30 * KOKS * toinen * poikalupaus

16.4.
hetami * 24 * K-HKS * esikoinen * poikalupaus
ninapeppi * 30 * ?? * kolmas

17.4.
nippiäinen * 31 * PHKS * esikoinen
äitzikkä * 23 * Kät * kolmas * tyttölupaus
Janoschin tarinatuokio * 32 * SatKS * kolmas

18.4.
Santtu82 * 28 * KÄT * esikoinen * poikalupaus
Maaemo * 30 * SeKS * toinen
Pomm * 30 * KAKS * kolmas * tyttölupaus
termari * 20 * K-SKS * esikoinen

19.4.
haave09 * ?? * TAYS * esikoinen
liinukka83 * 27 * OAS * toinen * poikalupaus
merinen * ?? * JS * toinen

20.4.
Yaden * 23 * TYKS * toinen
HarmaaVarpunen * 29 * ?? * toinen
Pirke * 35 * TYKS * kolmas * tyttölupaus
Hennu81 * KÄT * ?? * toinen * tyttölupaus
Imppu85 * 25 * K-SKS * toinen
kevätäiti * 23 * OYS * toinen

21.4.
Helmi00 * 32 * NKL * esikoinen * poikalupaus
Nennin * 31 * KÄT/KOS * toinen
Sinnlos * 25 * KAKS * esikoinen

22.4.
Pippuri89 * 21 * KYS * esikoinen * tyttölupaus
Netsuli * ?? * PHKS * esikoinen

23.4.
Orion- * 23 * OAS * esikoinen * tyttölupaus
toukkala * 24 * LPKS * toinen
Chilipapu * 37 * JS * toinen * poikalupaus
sydänsydän * 28 * JS *ensimmäinen&toinen * poikalupaukset

24.4.
Minttu82 * 27 * K-SKS * kolmas

25.4.
anniska * 24 * TYKS * toinen
Lilyh * ?? * TYKS * toinen

26.4.
Päivänsäde82 * 27 * SEKS * ??
mamsen * 23 * VKS * tyttöolo

28.4.
hilma87 * 23 * PHKS * esikoinen

29.4.
NeliApina * 32 * NKL * neljäs * poikalupaus
Tikkipää * 33 * SATKS * esikoinen * poikalupaus
rocket * 27 * NKL * toinen * poikalupaus
UlriikkaEleonoora * ?? * TYKS * esikoinen
Minki * 21 * KYS * esikoinen * tyttölupaus

30.4.
Ariella * 42 * SEKS * kymmenes
_Mariah * 19 * ?? * esikoinen * poikaveikkaus
Maikki_76 * 34 * PKKS * neljäs * poikalupaus

??
Almukka83 * 27 * TYKS * esikonen
tammikuinen * 26 * ?? * viides
taikatimjami * 30+ * JS * esikoinen
Upea * ?? * ?? * esikoinen
ElliLei * ?? * ?? * kolmas * poikalupaus



Syntyneet:

17.1. heituska 28+2 * 1015g, 36cm * poika



Joukostamme poistuneet:

soap :hug:
An-nie :hug:
Tipetsu :hug:
Sanmoc :hug:
Cappuccino :hug:
innoM :hug:
hömppä78 :hug:
M ja mini :hug:
toiveissa11 :hug:
Anna-79 :hug:
Cheetah :hug:
ginger-lemon-honey :hug:
Aspen :hug:
maapähkinä :hug:
manhis :hug:



Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
 
Viimeksi muokattu:
Jeei enää kaks pinoo tän lisäksi meille :D tai ehkä se kolmaski viimesille mut itelle ei tuu kolmatta pinoo tänne odotuspuolelle ku on nii alkukuusta la :)
Tänää mittailin ekat sokerit ja paasto oli 0,3 yli arvon ja sit tunnin päästä syömisestä oli 0,8 ylitystä jopa! Ei vissii saa syödä muroja kaakaolla ja maidolla (tiesin kyllä et kaakao on huono :D).. Täytys mennä käymää kaupassa ostaa jotai terveellistä tonne kaappiin.
Mite sitä oppii syömää järkevästi ja usein ku tottunu aina sillon syömään jotai ku on nälkä iskeny tai tehny mieli jotai hyvää..?
 
Ai, uusi pinokin ehti jo putkahtaa sillä välin kun tuolla vanhalla puolella kirjoittelin. Kiitos snowball. Kuten Orion- tuossa jo sanoikin enää reilut kaksi kuukautta. Ja kuinkahan monella ei sitäkään :p
 
Vähiin käy odotus aika meillä kaikilla! Pikkuhiljaa alkaa jännitystäkin puskemaan! :)

snowball mulle voi lisätä tuonne listaan tyttölupauksen :)

Näin lyhyesti tälläkertaa, nyt tekemään jotain "järkevää" :D
 
Morjens! Ja hyvää helmikuuta.
Kävinpä neuvolassa taas. Kaikki periaatteessa hyvin, verenpaineet sun muut. Päätä särkee julmetusti välillä. Olen koko ajan ajatellut sen johtuvan hb:sta, mutta sekin oli kuitenkin 122. Toki mulle hyvin matala kun normaalitilassa on sen 155-160. Unettomuus myös vaivaa eikä melatoniinia saa syödä... Neuvolatäti kipas kysymään lääkäriltä noista kahdesta ja lääkäri halus mut vastaanotolleen että tutkii silmät. Viimeksi tämä kyllä parani loppuviikkoja kohti kun hemppa nousi yli 130. Mutta hyvähän se on että varmistavat. Täällä on ainakin resursseja aina käytettävissä joten ei auta valittaa. Tuntuu vaan välillä että aika helposti lykätään lekurille tai ihan jopa ultraankin. Eli huomenna siis lääkäriin. Koetan pitää kauan sitten unohtamiani rillejäkin päässä jos se on vaikka hajataitto mikä tän aiheuttaa. Ei vaan siltikään kestä loisteputkia, energiansäästölamppuja tai auringonvaloa. Alkaa vilahtelemaan. Viimeksi siitä syystä otettiin hirveet määrät toksemialabroja, joista ei kuitenkaan löytynyt mitään paitsi koholla oleva kihtiarvo. Tosin kihtiä ei oo, mutta ei oikein myrkytystäkään. En tiijä sit. Mun mielestä mä kaipaan porekylpyä, niskahierontaa, jäätelöä ja unta. =)
Jätskinsyöntiäkin voin kuulemma jatkaa ihan vapaasti kun painokaan ei ollut noussut. En tiedä mistä tuo yhtäkkinen himo oikein johtuu. Ehkä kalsiumin puutetta... Tää lähtis suklaanougat-kipon ääreen ja sumplimaan aikaa broidilla vierailua varten että pääsen sinne porekylpyyn :D
 
kotilohikäärme jäätelöä..... *kuola valuen ajattelee*.. joo, sii mä oon ollu raskausdiabeteksen takia nyt reippaan viikon sokerittomalla dietillä, ja siis ajatus jätskistä ois ihana (mut takais mulle ainakin kolmen tunnin sokerikooman).. noo sanotaan näin että syö munkin puolesta, jooko?!! :p

no mutta eteenpäin sano mummo lumessa.. siis olen nyt saanut päähän asti sen että diabetes, ja sillä mennään.. :) nyt vaan jänskättää parin viikon päähän osuva diabeteshoitajan treffit kättärillä, että miten se tulee menemään?! todennäkösesti tullaan tekemään paino-arvio tosta diabeteksestä johtuva, toivotaan ettei mikään jätti ole tulossa (mä oon sen verran pieni, että saattais tulla hankaluuksia).. no nyt ainakin näyttää siltä että sokerit pysyy kurissa ruokavaliolla (ja olo on loistava!), ja veikkaan että joudun ramppaamaan tarkistelemassa sitten tilannetta kättärillä tietyin väliajoin koko lopun ajan.. no näkee ainakin tulokasta paljon.. :)

 
kauhee turvotus tullut riesaksi täällä , näpit tänäkin aamuna ihan kauheet nakit. välillä särkee oikein habaan asti... selkä kipeytyny kans ... alkaa kyllä todellakin tää mamma toivoa jo et huhtikuu tulis ja äkkiä.
isäntä keksi viel tuossa et nappaa hiihtolomalla olkkarin ja keittön lattiat uuteen uskoon, siis hioo ja maalaa kun on tuollaset vanhat lautalattiat. mulle iski hirmunen remontti vimma sit et no mites ois jos vähä seiniä laitattas....no eilisen iltaa kärsittyä selkäkivuista ja supistuksista alko seinät ja lattiat näyttämään ihan hyviltä näin:whistle:

mutta juups tulipa taas omaa napaa...

mar-i ja poitsu rv 30+3
 
Heipä hei,

Täällä on kuulumiset taas vähän erikoisia, niin kuin on ollut koko ajan. Nyt olen hyväksynyt toden totta sen, että mulla ei ole helppo raskaus. Ei henkisesti eikä fyysisesti. En pidä tätä raskautta erityisen poikkeuksellisenakaan, mutta ei tämä "hyvin" ole ainakaan sanan perinteisessä merkityksessä sujunut. Koko ajan on jotain pientä tai hieman suurempaa, joka vähintäänkin vaatii lisätutkimuksia, ellei jopa toimenpiteitä. Mitään hirmu vakavaa ei onneksi ole ollut, mutta jatkuvasti on asioita, jotka eivät mene normaaliaikataulussa tai tekevät muutoin (erityisesti minun) olon epämukavaksi, huonoksi tai vaikeaksi. Se on raskasta ja saa minut tuntemaan suurta epämukavuutta raskautta kohtaan. Raskaus ei (ainakaan tämän esikoisemme kohdalla) ole ollut lainkaan minun juttuni. Kivaa tämä ei ole ollut, ei missään vaiheessa.

Olen valmis synnyttämään. Ihan totta. Minä olen, siis. Pieni rääpäleemme sen sijaan ei ole vielä valmis syntymään ja hänen vuokseen olen valmis kärsimään vielä tovin. Toivon, että hän jaksaisi sisälläni vielä ainakin 1 kk:n. Sitten olisi aika jo ihan hyvä syntymiselle. Mutta rääpäleemme on osoittanut koko ajan merkkejä halustaan tulla hyvin varhain ulos. Yli-innokas ja kärsimätön kakara siis!

Supistuksia on tullut jo jonkun viikon ajan, ei tosin kipeitä kuin vasta 2 viikkoa. Kohdunsuu on lyhentynyt jo melko olemattomiin ja ulkosuu on avautunut sormelle. Näin siis jo 2 viikkoa sitten. Kun toissapäivänä vietimme miehen kanssa herkkiä hetkiä, alkoivat tosi kivuliaat supistukset. Niiden seurauksena eilen irtosi limatulppa. Tai näin uskoisin. Tuo limatulppa kun tuntuu olevan niin moninainen juttu ja ilmenevän niin eri lailla kaikilla naisilla. Mutta omalla kohdallani olen melko varma, että siitä oli kyse. Niin poikkeuksellinen ilmiö tapahtui alapäässä. :)

Nyt mietinkin täällä, että pitäskö lähteä lääkäriin tarkistuttamaan kohdunsuun tilanne? Jos oonkin avautunut lisää, niin osaavat sitten tarvittaessa laittaa kortisonipiikkejä tms. muuta hoitoa, mitä näillä viikoilla tehdään tässä tilanteessa. Toisaalta, kun juuri nyt ei lainkaan supistele, niin tuntuu oudolta ajatukselta änkeä tarkastukseen äitiyspoliklinikalle.

Sen verran tiedän, että lääkäri oli vahvasti sitä mieltä, että paikkojen ei ensisynnyttäjällä pitäisi vielä tässä vaiheessa olla avautunut näin paljoa ja käski seurailla supistuksia. Mutta mitä se seurailu tarkoittaa, niin en tiedä... Hämmentynyt olo.

Kunhan nyt poikanen pysyisi vielä 4-5 viikkoa masussa, niin asia ois jo hyvin toisin.

T. Santtu ja katkarapupoika 29+2
 
santtu82 kannattaa ottaa yhteys joko neuvolaan tai suoraan saliin / ä.polille miten sitten teidän kunnassa on tapana, kerkiivät pojan keuhoja kypsytellä hyvissä ajoin jos tilanne todellakin lähtee etenemään vauhdilla.
mulle sanoivat viime ä.poli käynnin yhteydessä et jos säännöllisiä supistuksia tai haavakipuja tulee niin suoraan saliin yhteys, mulla myös paikat jo aika kypsät mutta tämä onkin jo neljäs raskaus eli ei niin hälyyttävää kun sinun tilanteessa.
nyt vaan huilia ja luuri käteen ja soitto tohtorille!
 
Santtu olen kanssa samaa mieltä, että kyllä kannattaa ottaa yhteys sairaalaan/neuvolaan ja tarkistuttaa tilanne, koska jos limatulppa on irronnut niin vauva saattaa hyvinkin lähteä tulemaan ja tosiaan on vielä aika pikkuinen.
 
Hyvää helmikuuta!

Santtu82 Äitipolille vain näytille mikäli limatulppaakin jo on irronnut. Tsemppiä!

Hei, onko teillä jo paljon vatsan kovettumista? Siis kivuttomia supistuksia? Mulla on. En vain muista alkoivatko ne edellisissäkin raskauksissakin näin aikaisin. Kaipaan jälleen monen lapsen äitien mielipiteitä siitä, että ovatko harjoitussupistukset alkaneet aina aiemmin kuin edellisissä. Olo on kuin möhköfantilla nyt jo. Onneksi vatsa on alhaalla, eikä enää aiheuta hengenahdistusta tahi närästystä.

Tänään neuvola, blääh. En jaksaisi mennä. Nyt pitäisi ravata siellä kahden viikon välein. Ei muuten mitään, mutta a) terkka on mitäänsanomaton b) oloni on hyvä möhköfanttiutta lukuun ottamatta c) mulla ei ole autoa, ja viiden kilometrin matka vaunuja työnnellen on pitkä ja tylsä.

Tällaista tällä kertaa, moi moi!

Allie81 ja Tipu 30+3
 
Santtu: Toivottavasti pikkunen jaksaa pysytellä vielä masussa!

Allie: Musta kans tuntuu että aivan hyvin vois olla vielä vähä harvemmin nuo neuvolakäynnit. Kun kaikki on niin hyvin, ja eipä sielä neuvolassa edes jutella mitään kummempia. Pissanäyte, punnitus, sydänäänet, verenpaine ym muut perusjutut, ja se on siinä.
No, toisaalta ihan kiva et välillä on jotain, etten ihan koko aikaa vaan istu kotona. :)
 
Hello!

Tulin nyt päivittämään tilanteen. Kävin synnyttäjien päivystyksessä tänään tarkistuttamassa tilanteen. Kohdunsuu oli edelleen avautunut, mutta ei kuitenkaan onneksi enempää kuin silloin 2 viikkoa sitten tehdyssä ultrassa. Limatulppa oli kuitenkin irronnut, joten tsekkasivat lapsen voinnin. Rääpäle oli ottanut hyvin grammoja ja kasvanut mukavasti. Nyt painoarvio oli jo 1.4 kiloa, joka oli mulle suuri positiivinen yllätys. Myös keuhkot näyttivät kuulemma viikkoihin nähden superhyviltä.

Nää kaikki merkit tuntuivat huojentavilta, siinä mielessä, että jos poikanen päättääkin syntyä liian varhain. Tutkivan lääkärin mukaan olisi hyvä pitää poika sisällä vielä 4 viikkoa, mutta jos hän päättää sen jälkeen tulla ulos, niin syntymää ei edes yritetä enää sen jälkeen estellä.

Sain käskyn ottaa rauhallisesti ja kuulostella kipeitä supistuksia. Jos niitä tulee päivittäin, pitää mennä uudelleen tarkistettavaksi. Olo on melko hyvä ja rauhallinen nyt sen suhteen.

Muuten on tuskaista. Mulla alkoi kauhea alaselkäkipu viime yönä, joka ei ota laantuakseen. Olen hautonut selkää kuumalla kaurapussilla, joka helpottaa aina sekunniksi. Mutta muuten jomottaa koko ajan ja liikkuminen tekee kipeää. Mistä tääkin nyt yhtäkkiä tuli? Ärsyttävää. Onks kellään mulla alaselkäkipuja? Onks tää ihan...normia?

Santtu ja katkarapupoika 29+3
 
Santtu82 toivottavasti olet jo ollut yhteydessä synnärille noista selkäkivuista. Onneksi kuitenkin pieni on hyvin kehittynyt jos meinaa jo olla tulossa.
Allie81 Mulla on yllättävän vähän harjoitussupistuksia viikkoihin nähden. Aikaisemmilla kerroilla niitä on ollut jo monia viikkoja aikaisemmin ja enemmän. Minä myös huomasin, että vatsa on painunut alemmas. On paljon helpompi olla kuin vielä viikko sitten.
Mulla ei nuo neuvolakäynnit edes ole kahden viikon välein. Nytkin tulee kolme viikkoa väliä. Mutta eipä hittaa, kun ei ole mitään erityistä minkä takia sinne tarvis mennä.
Nyt meinaa flunssa iskeä. Tyttö on kauheessa räkiksessä eikä omakaan olo kovin herkulta tunnu.
 
Kiitos naiset neuvoista ja tuesta!

Mulla oli noita selkäkipuja jo silloin, kun olin synnyttäjien päivystyksessä näyttäytymässä. Makasin myös käyrällä kipujen aikaan eikä silloin piirtynyt yhtään supistusta. Tulkitsen siis itsekin, että nää kivut johtuvat jostain muusta nyt. Supistuksia tuli vasta lääkärin tutkiessa mua ja se ei sillä kertaa vaikuttanut mitenkään selkäkivun voimakkuuteen.

Kipu on hyvin samanlaista kyllä kuin mun kipeät supistukset, mutta laimeampaa eikä lainkaan aaltoilevaa. Eilinen kaurapusseilla hautominen ja Panadol auttoi sen verran, että sain nukuttua normaalisti viime yön. Nyt aamulla on jäykkä ja hellä alaselkä, mutta ei enää sillä tavalla kipeä.

Ehkä tää oli jotain muuta. Oletan, että pakko on olla, jos eivät näy käyrällä supistuksina. Toisaalta, tää olu varsin kuvaava ennakkonäytös mulle mitä synnytys tulee olemaan, sillä kaikki kivuliaat supistukset ovat käyneet mulla nimenomaan selkään... Jaiks. Olisin voinut tään kauhuleffan katsoa ihan ilman trailereitakin, sittenkin kun sen aika on. :)
 
ei ehkä tuo aamun lenkki ollut maailman paras idea.. vauva tuntuu taas painunee haaroihin ja paine alapäässä ihan kamala, supistelee ilkeesti ja selkä kera lonkkien ihan jumissa ja jäykät... ja siis lenkki oli ku saattelin isommat kouluun matkaa kertyi noin 2km yhteensä ja vauhti oli ku naapurin mummolla :headwall:
no jospa se taas tästä helpottaa, otin särkylääkettä niin jospa edes joku paikka helpottas särkemästä!
tuntuu et elämä on menny ihan valittamiseks, no enää 8vko!!!
tää lähtee nyt vaaka asentoon niin jospa se vauveli kampeis vähä ylemmäs tuolta haarovälistä.

mar-i ja poitsu 30+5
 

Yhteistyössä