Huhtikuun helmet 2011 **lokakuussa**

Santtu on palannut lataamosta...

Olin tosiaan taas Naistenklinikalla "ladattavana" pari päivää ja eilen illalla pääsin pois. En ollut yhtä huonona kuin viimeksi, mutta ei tää olo hulppea kyllä ole silti.

Itseasiassa lääkärintarkastuksessa aloin itkeä lääkärille, että kun kaikki sanoo mulle, että tää loppuu viimestään synnytyksessä. Sopersin sille, että en mä kestä sinne asti. Lääkäri lohdutti mua ja oli mahtava. Hän sanoi, ettei oo mitään syytä mun kohdalla epäillä, että tämä jatkuisi synnytykseen asti, vaan loppuu kyllä. Hänen mielipide oli, että ne joilla oksentelu jatkuu synnytykseen asti, on yleensä kehossa jotain muutakin häikkää ja mulla ei tutkimusten mukaan ole mitään vikaa, esim. kilpirauhasessa tms.

Mutta lääkäri sitten muistutti, että se voi vaan viedä vielä jonkun viikon, ennen kuin helpottaa. Pelkästään tuon kuuleminen ammattilaisen suusta auttoi: toivoa on! Huonoimpina päivinä on vaikea uskoa, että tää koskaan loppuisi. Tänään on taas vähän huonompi päivä ja surettaa: ei jaksaisi enää.

Vaan kai tää tästä... Ainakaan en voi saada mitään syysflunssia yms. kun oon vaan kotona...

Santtu ja katkarapu 14+2
 
Santtu hienoa kuulla, et olet taas voimissasi. toivottavasti huonovointisuutesi olisi nyt jo takana päin. epäilemättä on jo usko paremmasta heitetty kaivoon jatkuvan oksentelun takia, mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa asettuu, päivä kerrallaan :heart:

NeliApina mulla ei oo hajuakaan sairaspäiväjutuista, oon ollu elämäni aikana 2 viikkoa saikulla esikoiseltani, ja silloinkin rahan sain kelalta. eikö työpaikka jonkun aikaa sairaspäivärahaa maksa, jonka jälkeen se siirtyy kelan maksettavaksi ja on pienempää. mutta minkäajan päästä olet oikeutettu työpaikan saikkuun, siitä en tiedä. työtön kaverini oireilee selkänsä kanssa, hänen piti toimittaa kelalle puolen vuoden tulot, jonka perusteella saa saikkurahaa, hän ei ole raskaana, mutta eikai se raskaus muutenkaan siihen vaikuta. kannattaa kysästä kelasta, josko siellä ois joku auttavainen ihminen, joku joka ei vaan käske lukea jostain oppaasta :D

sitten omaa napaa: mun postinhakeminen käy aina vaan pelottavammaks, kun aina tuntuu olevan jotain kirjeitä laatikossa odottelemassa. tänään oli jälleen kirje TAYSista, nimetty jonain hoitosuunnitelmana, jossa todettiin immunisaatio ja kontrolliultra vauvan hyvinvoinnin toteamiseksi. ultran tulokset toimitetaan helsinkiin immunisaatio-meetingiin (?) jossa tapaustani käsitellään. muistan kyllä, että kakkosen aikaan oli TAYSissa puhetta, että vaikeimmat tapaukset hoidetaan helsingin päätyssä, koska siellä on vielä parempi laitteisto kuin tampereella. paniikki iskikin, kun mietin, että saatan kuulua jo vaikeisiin tapauksiin, kun vasta-aineitakin löytyy 4. onkohan siis kellään tietoa, aavistusta tai mitään, missä kaltaisiani riskitapauksia hoidetaan? yritin netistä selailla, mutta sairaalat ovat jotenkin yhden kuntayhtymän alla. olen tainnut jopa kaksi kertaa helsingissä asti käydä, joten ylipäätäsäkin tietämykseni sieltä päästä on aivan olematonta.. pitää jo henkisesti valmistautua tähänkin vaihtoehtoon, jos tämä sitten kaadetaan muutaman päivän sisällä niskaan, niin en pysty suodattamaan sitä. siitä tämä jään sorkkiminen kepillä siis. jos hajoilen jo tampereella 200km välimatkan ja eroahdistuksen takia, niin ei se ainakaan parempaan suuntaan mene, mikäli helsingin päätyyn joutuu ja välimatkakin kasvaa 350km ja kotonakin on kaksi pikkuapinaa :'(
kyllä tämä tästä, jos valmiiksi jo miettii vaihtoehtoja ja pyörittelee niitä päässään.
huomenna onneksi pääsee ultraan ja mieli vähän rauhottuu hetkeksi.

heituska 15+5
 
Neliapila
Mä en oo nyt lukenut kaikkea mitä täällä on kirjoitettu, joten en oo ihan varma millaisiin kysymyksiin kaipaat vastauksia. Mutta mulla on jotain tietoa.

Oon itse nyt siis jo kolmatta kuukautta sairaslomalla, tään oksentelun vuoksi. Ja Kelan kanssa homma menee näin: aluksi mulla oli 1 kk palkallista sairaslomaa, jolloin sain normaalisti täyden palkan. Palkallinen sairasloma määräytyy jokaisen työpaikan oman työehtosopimuksen mukaan, joten se ei ole sama kaikille. Esim. rakennusalalla se voi olla jopa 6 kk, jos on ollut töissä pidempään. Meillä se on (työsuhteen kestosta riippuen) noin 1 kk. Tämän asian tietää esimiehesi, henkilöstöpäällikkö tai pääluottamusmies, riippuen minkäkokoisessa firmassa olet. Periaatteessa työehtosopimus pitää olla kaikkien saatavilla myös itse, esim. luettavissa intranetistä tms. Meillä se on printtinä jaettu kaikille työntekijöille.

Kun tämä palkallinen sairasloma päättyy, siirrytään Kelan sairauspäivärahalla. Sairauspäiväraha määräytyy palkan mukaan ja on noin 70 prosenttia (ehkä hieman alle) palkasta. Tätä ansiosidonnaista sairauspäivärahaa saa siis jos on vakituisessa työsuhteessa tai vastaavassa. (Nämä ehdot löytyy tosi hyvin Kelan nettisivuilta)

Tällä hetkellä tuo sairauspäivärahan suuruus lasketaan viimeksi vahvistetun verotuksen mukaisten tulojen mukaan eli vuoden 2008 tulojen mukaan. Paitsi jos tulosi on nousseet siitä yli 20 prosenttia. Minulla esimerkiksi oli. Jos näin on, työnantajan on ilmoitettava Kelalle pyynnöstäsi viimeisen 6 kk:n tulosi, jolloin sairauspäiväraha määräytyy näiden tulojen mukaan.

Ja esimerkiksi mulla, kun tätä saikkua annetaan aina viikko, kaksi kerrallaan, joudun hakemaan rahan uudestaan aina joka toinen viikko. Tämä ei kuitenkaan ole niin monimutkaista kuin luulisi. Sillä jos saikku jatkuu samasta sairaudesta johtuen, niin riittää että lähettää uuden alkuperäisen lääkärintodistuksen sairaslomasta ja Kela laskee automaattisesti siitä uudet päivärahat taas ja maksaa tilillesi.

Oliko tästä mitään apua tai vastasiko tämä sun kysymykseen?

P.S. Hakemus kannattaa tehdä netissä ja sit postittaa vaan lääkärintodistukset erikseen. Nopeuttaa käsittelä, joka saattaa kestää jopa 3+ viikkoa...
 
manhis, meillä kans ennestään neljä poikaa ja tyttö. Ja kuudetta odotan:). Vauvan sukupuolta ei vielä oo tiedossa. Olishan se kiva jos tulis tyttö, olis meijän kuopuksellekkin(kuopus siis tyttö) kaveri, mut poikakin on erittäin tervetullut:heart:. Meillä tyttö ollu siinä mielessä hieman erikoisasemassa, kun on ainoo tyttö koko suvussa... Meijän lapsilla on viisi serkkua, kaikki poikia. Eli tää meidän pikku prinsessa oli hyvin odotettu koko suvun puolesta:D.

Paljon jaksamista Sinnlos:hug:! Toivottavasti isäsi toipuu! Ja hyviä vointeja kaikille! Ehdin harvoin kirjottelemaan omat kuulumiseni, mutta käyn kyllä useesti viikon aikana lukemassa teidän kuulumisia:D.

anna79 ja PikkuKuu 15+2:heart:
 
Anna79 meillä tyttö on kolmas lapsi, tällä hetkellä 5 vuotias. ja tosiaan
suvun ainut tyttö myös. mummot oli heittänyt jo toivonsa kun ei tyttöä sukuun kuulunut. mut edes yksi sitten tuli :)
pojalla on ainakin kaikki vaatteet jo valmiina, kun kulkevat pojalta pojalle. mitä ehjinä ja siisteinä säilyy.
 
Ihmeesti nuo viikot vierii vaikka tuntuu että aika menee niin hitaasti ja odottaa kovasti sitä ja tätä ja tuota. Silti ihan vastahan sitä mentiin esim vasta viikolla 7. Ja nyt jo 14. viikko. :) Heh...jotenki iski tajuntaan ku heinäkuisiakin jo tuola huudellaan. :) Vielä ku tajuais ihan kunnolla sen että meille on oikeesti tulossa vauva. :D
 
Miten teidän muiden lapset on suhtautunut tietoon että vauva on tulossa?

Mun tää esikoinen (11v) on asiasta ihan innoissaan ja kirpparilla käydessä kattelee vauvalle vaatteita =) Mutta sitten tää kuopus (9v) on osoittanut mustasukkaisuuden merkkejä vaikkei vauva ole ees syntynyt.Totesi vaan tossa yks päivä et aina vaan vauva,vauva ja vauva.Muutenkin puheella ja eleillä viestittää ettei kyllä vauvan tuloja mukisematta hyväksy. Onneksi tässä on vielä aikaa sopeuttaa kuopus ajatukseen.En sitten tiedä mitä tuleman pitää ku vauva syntyy.
Pohdinkin tässä että puhunko vähempi vauvasta ja annan nyt kuopukselle enempi aikaa vai mitä ihmettä oikein teen....Tää oli kyllä odotettavissa että kuopus reagoi.Hän reagoi mieheni lapsiinkin voimakkaasti ja protestoi jos kokee jäävänsä vähemmälle huomiolle kuin muut.

Heituskalle jaksamisia ja toivotaan ettet joudu helsinkiin asti hoitoon.Mä en tiedä onko mulla sama kuin sulla.Jotain neuvolassa selitti et joudun rv 36 uudestaan verikokeisiin mistä tutkitaan jotain?Ilmeisesti noita vasta-aineita.Esikko on nimittäin joutunut sinivalohoitoon syntymänsä jälkeen ni sen takia nyt sit tutkitaan verta.Tää on niin ärsyttävää ku ne ei voi siellä neuvolassa suoraan suomenkielellä selventää mistä on kysymys tai sit en vaan tajua :D

Santtu Toivotaan että nyt pääset vihdoin ja viimein eroon pahoinvoinnista.Kurjaahan tollainen jatkuva pahaolo on.

Minusta tuntuu et maha vaan kasvaa ja kasvaa :heart: Vauvan liikkeet tuntuu selvemmin oikealla alhaalla.
Joku puhui kohdun koosta.Rv 14+6 se meni puolessa välissä.Varmaan kohta alan saavuttamaan navan =) Niin ja kolmas raskaus täälläkin menossa.
Tänään mies tulee kotiin reissutöistä.Viikon ollut tuolla ympäri suomee.On vk:nlopun kotosalla ja taas lähtee,huoh.Vaikkakin tykkään olla yksin ni kaipaan aikuisen ihmisen juttuseuraa ja toki miestäkin on ikävä.Rahallisesti (valitettavasti) tää on pakko tilanne ku ite oon työttömänä kotona.Työt loppui ku saivat kuulla et oon raskaana :| Toivon että saisin jouluruuhka aikaan heittää keikkaa kassalla mut saapahan sit nähä.Eipä tässä oikein hurrailla.Välillä ahistaa suunnattomasti olla kotona.Ei jaksa päivästä toiseen hinkata kämppää puhtaaksi.
Ens viikko on lapsilla syyslomaa.Lupasinkin että mennään uimaan ja käydään yleisöluistelussa.

Hyvää viikonloppua kaikille

Valkyria & Masukki 16+3
 
Valkyria mulla esikoinen 12v ei pidä yhtään tästä raskaushommasta. Tai ainakin esittää niin. 9v on aika neutraali ja 6v on ihan innoissaan kun sit ei tarvi olla pelkkä pikkusisko :D

Heituska ja santtu toivottavasti ei kuitenkaan tartte pitkäks aikaa mun jäädä saikulle. Santun tapauksessa en tiiä mitä ite oisin tehny... Tietysti olo varmasti hirvee mut me ei tultais toimeen. Mä saisin siis 60pvää palkkaa ja sit oliko se nyt 60pvää 2/3 palkasta ja sit oli viel johonki asti muistaakseni joku osa ja sit kelalle. Onhan nää selkäkivut ja liitoskivut aikanaan sellasia ikäviä juttuja mut ei onneks vaarallisia niin voi sit välillä jäädä kotiin lepäämään ja taas vähäks aikaa töihin. Enää ois 5kk suunnilleen ä-lomaan :D sitä odotellessa! On onneks viikko lomaa joulu ja tammikuun alussa.
Taas perjantai ja viikot ne vaan lisääntyy...

NeliApina ja projekti 13:popcorn:
 
Tervehdys taas!

Yritin taas tsempata itteäni ja lähteä haravoimaan tytön kanssa kohmeisia lehtiä, 3 kottaria sainkin puskettua ojanpohjalle kunnes alkoi taas tuntua mahanpohjassa... sitten lorahti jotain housuun ja vessassa huomasin, että punaista ja limaista vuotoa alkaa taas puskea. Alamaha kipeänä ja harjotus supistuksia iskee tasaisin väliajoin. Tämä päivä viimeinen sairaspv, saas nähdä pystyykö vielä maanantainakaan aloittamaan töitä.. :( Minulla siis kohdunsuulla istukka ja siitä vuotaa koko ajan jotain, lääkärit sanoivat että supistuksetkin johtunee siitä.. Alkaa vaan ärsyttää tämä ainainen kotonaolo.

Santulle jaksamista!! Vaikken itse olekkaan joutunut sairaalaan oksentelun takia, niin edelleenkin joka päivä oksennan aamusta iltapäivään.. ja kaikki hajut ovat juoksettaneet vessanpöntölle. Voin vaan kuvitella millaista sinulla on :hug:

Mutta josko nyt pääsisin jo järjestelemään kamat lattioilta pois, kohta anoppi käy kahvilla niin ei kehtaa päästää sisälle jos tämän näkönen läävä :D

Imppu ja Möntti 14+3 :heart:
 
Hei kaikille taas pitkästä aika!

Sinnlos Toivotaan, että isäsi olo paranee pian, voimia myös perheellesi.

En ole juurikaan viime aikoina kirjoitellut, kun ei kuulu mitään uutta tännepäin. Samat fiilikset kuin muutamalla muullakin, että onko sitä raskaana ollenkaan. Tosin aavistuksen omaisista tökkäisyistä tuolla alavatsalla ei voi erehtyä, mutta niitäkin tuntee aika harvoin iltaisin, jos hiljenee kuulostelemaan.


heituska Kyllä se on Naistenklinikka täällä Helsingissä, jossa kaikki riskiraskaudet hoidetaan. Aika hurjalta tuntuu, jos niin kauas pitää kotoa ja perheestä lähteä, mutta mitäpä sitä ei tekisi, jotta myös vauvalla olisi asiat mahdollisimman hyvin.

Valkyria Meillä ei tiedä vielä kukaan muu, että on vauva tulossa, ainoastaan siis minä ja mies. Meillä on takana kohtukuolema muutaman vuoden takaa, joten halutaan säästää lapsia siltä pelolta vielä joitakin viikkoja. Viime raskaudessa huomasin, että pelko seuraavan vauvan menetyksestä astui kuvioihin heti, kun kerroimme tulokkaasta. Nyt siis haluamme, että tuo aika jää mahdollisimman lyhyeksi. Päätimme, että viim. rakenneultran jälkeen kerrotaan lapsille. Muut saavat huomata sitten kun huomaavat. Kun on lapsia jo niin monta ennestään, tietää, että kommentit eivät todellakaan aina ole positiivisia.

En tiedä kuvittelenko vain, mutta tuntuu, että ovat töissä alkaneet tiirailla mun vyötärönseutua. Normaalit työhousut mahtuvat vielä hyvin kiinni, joten ei se maha ainakaan ole näkyvästi kasvanut. Voihan olla, että olen jo monen mielestä ollut pitkään töissä edellisen lapsen jälkeen, että olisi jo aika seuraavalle äitiyslomalle. :)

Sokerirasituksessa kävin, ja toistaiseksi arvot olivat alle rajan (4,9-9,5-3,5). Tuo viimeinen arvo putosi yllättävän alas, ja tekikin sitten tosi huonon olon, kun menin labrasta suoraan kauppaan. Th sanoikin, että pitää olla tarkkana, ettei ruokailujen väli pääse venähtämään.

Viime raskaudessa tiesin rv 17, onko tulossa tyttö vai poika. Silloin tehtiin ylimääräisiä ultria kilpirauhassairauden vuoksi. Tuolloin rv 17 kävin 4d-ultrassa, ja ei voinut sukupuolesta erehtyä. Periaatteesssa nyt kun tuo sama viikkomäärä alkaa lähestyä, tekisi mieli mennä myös nyt sinne ultraan. Mutta ehkä maltan sinne viralliseen rakenneultraan. Jos sieltä ei sukupuoli selviä, niin sitten katson tilanteen uusiksi.

Sillä ei siis ole mitään väliä, on mahassa tyttö vai poika, meillä kortit on tasan 3+3. Muiden raskauksien aikana olen huomannut, että vauvasta tulee tutumpi, kun tietää, että siellä on jompi kumpi.

Ensi viikko on aika kiireinen. Esikoisen rippijuhlat on lauantaina, ja niitä pitäisi järjestellä. Osalle lapsista on vielä vaatteet hommaamatta, ja töissäkin pitäisi käydä.

Hyvää alkavaa viikonloppua huhtikuisille, itse vietän sen töissä.

Scala ja Toivo Itunen rv 16+1

Kiitokset listan päivittäjälle, huomasin, että etusivulle on ilmestyneet tyttöolo/poikaolot.
 
Valkyria mulla kans mahaa ja vähän alaselkää kutisee, mutta luulen sen johtuvan ihon venymisestä kun maha kasvaa. Näin on ollut mulla aikaisemmistakin raskauksissa.
tatskattu hyvää odotusaikaa sinne toukokuisiin :wave:
Kauheeta tää jatkuva närästys. tästä on tullut ihan jatkuva vaiva ja rennietä kuluu. Hankalinta on kun käy työpaikkaruokalassa syömässä ja siellä haluaa tietenkin syödä koko rahan edestä. Sit maha tulee liian täyteen ja närästys iskee ja semmonen tukala tunne. Pari päivää sitten närästys oli niin paha, että mulla tuli ylämaha kipeeksi. Poltteli vielä seuraavana päivänäkin.
Maha on ilmeisesti jo selkee vauvamaha, koska töissä kaikki katsoo ekana vatsanseutua. Jopa miespuoleiset työtoverit on kysyneet vauvauutisista. Eli pitänee kertoo anopille, isälle ja mun sekä miehen sisaruksille uutiset :p Ja pitäis kai tuleva isoveli ja isosiskokin alkaa valmistelemaan muutokseen.
 
Moi kaikki!

Kiitos tsempeistä, isä edelleen teholla, nukkuu melkein koko ajan, vasen puoli ei edelleenkään toimi...eli muutosta ei juuri ole. Oikealla kädellä kättä puristaa ja saattaa silmiä hetken pitää auki, mutta siinäpä se. Päivä siis kerrallaan.. :/

Lisäksi minua huolettaa nyt aivan kamalasti, kun eilen alkoi vähäinen, ruskea vuoto, joka siis todellakin melko vähäistä on ja tänään ei ole juuri ollenkaan ollut, aavistuksen verran kuitenkin...maha ei isommin kipuile, joskus pistää hetken johonkin kohtaan.

Sen lisäksi on kuitenkin vielä selkäkipu, ei siis sellainen menkkamainen jomotus vaan selkärangan kohdalta jostain ristiselän paikkeilta muutama nikama kipeänä ja kosketusarkana, ei kärsi kunnolla kumartua tai taivutella oikein mihinkään suuntaan...tätä on nyt kestänyt yli pari päivää, ja sen takia eilen sairaalan päivystyksessä kävin. Venäläinen mieslääkäri totesi että kuuluu asiaan ja saattaa vain pahentua loppua kohti. Ei kuulemma pitäisi olla yhteyttä vuotoon tai keskenmenoriskiin tms., mutta minua pelottaa silti, kun nuo kaksi oiretta alkoivat melkein samaan aikaan, selkäkipu päivää aiemmin.

Osaako joku auttaa ja neuvoa mistä voisi johtua? Eivät ruvenneet sairaalalla eilen ultraamaan kun ei se lääkäri katsonut tarpeelliseksi. Olin kuulevinani kotidopplerilla vaimeita sydänääniä masusta, sellaista nopeaa puuskutusta, mutta silti en osaa rentoutua..tuollainen vuoto varsinkin pelottaa kovasti :( stressaan täällä itseni henkihieveriin...
 
perjantai-iltoja mammoille :)
täällä tänään käyty kontrolliultrassa, ja todettu, että vauva vastaa viikkoja 16. siinäpä se sitten olikin, lääkäri oli sama, kun edellisellä kerralla, joka oli jo mielestäni silloin vähän yksinkertainen. aika oli 20min myöhässä, ja tarkastuksessa meni vajaa 10min. lääkäri katseli papereitani ja kyseli minulta tietoa verikoetuloksista, vaikka olin hänelle uusimmat tulokset tuonut. kerroin titterin olevan sama, kuin viime kokeissa, mutta vasta-aineista anti-(iso)E oli liittynyt jo tiedossa olevien joukkoon. lääkäri katsoi papereita, ja totesi, että onhan E:stä maininta edellisessäkin kokeissa. meinasin tuohtua tyystin, kun mies luki juuri tuomiani lappusia, eikä tajunnut, että ehkäpä niissä on maininta asiasta, kun ovat uusimpia.. ultraus kesti n. 2minuuttia, otti päästä läpimitan ja sanoi, että ok. harmitti kovasti, kun terveysalaa opiskeleva siskoni oli ultrassa mukana, ja lääkäri ei yhtään selittänyt ruudusta mitään. mutta pääasia, että vauva on kunnossa :heart: lopuksi lääkäri myöskin totesi, että voi olla synnytys helsingin päässä, riippuen toki TAYSin tuloksista. joten viikko vielä kärvistelyä, niin ehkä saadaan jotain selkeitä vastauksia ja uskallan mainita tulevasta vauvasta, kun tämä jättikohtukin tuntuu olevan jo reippaasti navan yläpuolella ja masu pömpöttää aika selvästi näin ilta-aikaan..

Valkyria mulla on tosiaan tuo veriryhmäimmunisaatio, se on rh-negatiivisten äitien harvinainen riesa enimmäkseen, (muutamalla rh-positiivisella äidilläkin voi olla) normaalisti kaikista äideistä otetaan käsittääkseni veriryhmän määritys alkuraskaudessa, siitä katsotaan, onko äiti reesus tekijältään kumpaa merkkiä. miinus-merkkisiä äitejä tarkistellaan kolmesti raskauden aikana mahdollisten vasta-aineiden takia ja synnytyksen jälkeen annetaan piikki seuraavaa odotusta varten. meiän esikoinen ollut myöskin valohoidossa, silloin ei kokeet puhtaat, yleensä nämä vasta-aineet tulevat toiselta lapselta jos ovat tullakseen ja jos lapsi on ollut reesus-tekijältään positiivinen ja äiti vastaavasti negatiivinen. ei tälläistä toivo kenellekkään, järki loppuu herkästi, kun värkkäät kotona asioita ja käyt kerran kuussa verikokeissa. ja siis onneksi harvinainen, ja vaikeimmat tapaukset hoidetaan keskitetyissä paikoissa. toivottavasti sinulla ei ole moista koettavana.

täällä pitäisi töihin valmistautua pikkuhiljaa.. tänään tuli jouluverhot keittiöön, pitäisi nekin saada ikkunaan ennen sunnuntaina. taidanpa nakittaa vastahakoisen siskokullan hommiin..

ainiin, rocketille vielä kiitos :heart:

heituska 15+6
 
Perjantaita!

Tänään huomasin että mun napa on kipee, miksikähän?
Voiko kohtu olla jo niin iso että se painais napaa?

Yritin etsiä netistä tietoa että missä korkeudessa kohtu on missäkin vaiheessa raskautta mutta mistään sitä tietoa ei tunnu saavan, yksi kuva oli mutta se sivu oli vanhentunut tai poissa käytöstä koska siitä ei saanut isompaa joten siitä ei ottanut selvyyttä.

Niin ja onko teillä ollut valkovuoto minkämoista?
Itsellä on parina päivänä tullut aika paksua hiukan tummempaa valkkaria, se ei kuitenkaan ole verta.
Hiukan niinkuin ovislimaa.

Nyt on menossa 13+1
 
Tikkipää mul on napa ollu viikon tosi kipee. Hipasukin sattuu, mahanikin on jo tosi iso. Edellisissäkin raskauksissa oli kipeä ja viime kk tuli mustelman tapainen jälki:p
Lasten reagoinnista raskausuutiseen meillä 9 ja 12 vuotiaat otti asian hyvin olin varautunut et vanhempi sais hepulin=)
 
Tikkipää: neuvolakortissa on yksi sivu missä on jonkinlainen taulukko/diagrammi kohdunkorkeudesta.

Alkavat mittailemaan normaalisti vasta rv18, mutta minulla mittasivat jo nyt rv14+ jotain... korkeus oli 16cm joka oli suurin piirtein samoilla korkeuksilla kuin viikon 18 korkeus olisi taulukossa...?? Tunnen itsekin kohdunpohjan muutaman sentin navan alapuolella..
 
Hei kaikille!
Kiitos linkityksestä... ryhmän nimi oli sellainen et multa meni ohi ;) Mutta nyt pääsin tänne perille!
Itse olen siis 30v ja meillä laskettuaika on 15.4 ja toinen tulossa, esikoinen on 4,5v. Synnärinä on KOKS.
Asumme Kouvolan seudulla Korialla. Moi moi siis kaikille! :)

nanna80 + viuhti <3
 
Viimeksi muokattu:
Scala Otan osaa suruun jota kohtukuolema on tuonut :'( Täällä mä vieritän kyyneleitä ja niiskutan teidän puolesta.En voi varmaan ees kuvitella miten tuollainen asia koskettaa.
Mä menin vahingossa lasten kuullen möläyttämään että olen raskaana.Raskaus oli aika alkuvaiheessa silloin ja sitten alkoikin tiputella verta.Voi luoja että pelkäsin keskenmenoa.Jouduin käymään ultrassa missä varmistettiin ettei oo kohdunulkopuolinen raskaus ja vauva on hengissä.Lääkärit ei oikein muuta osannu sanoa kuin että pidä sormet ristissä ja toivo ettei mene kesken.Sit tästä raskaudesta tulikin varjeltu salaisuus ja mietin vielä np ultranki jälkeen että uskallanko kertoa kellekkään "ulkopuoliselle"
Mä olen kans miettinyt tota 4d-ultraan menoa.Mies on sitä mieltä et käydään siellä.Tosin hinta mietityttää koska ei kait siitä mitään kelakorvausta saa.Helsingissä ois lähin ja hinnaksi tulee n.200€

Imppu85 Mulla on ensimmäisessä raskaudessa ollut etinenistukka elikkä kohdunsuulla.Yks ultraaja sanoi että raskauden edetessä istukka sieltä nousee,toinen sanoi ettei istukka ees oo kohdunsuulla.Kaikki väärin!Rv 35 jouduin sitten sairaalaan koska minua ei osattu asian mukaisesti hoitaa :| Supistukset ja verenvuoto alkoi.Sairaalassa olin pari viikkoa vuodelevossa ja sen jälkeen jouduttiin tekemään kiireellinen sektio.Verta tuli niin paljon ettei vaihtoehtoa enään ollut.

heituska Mä olen rh+.Mun täytyy kyllä kysyä seuraavalla käynnillä että mistä mun kohalla on kyse.Se nvla täti vaan luki sieltä "veripaperista" että tänne on kirjoitettu tällainen teksti ja that´s it.
Niin ku aiemmin taisin kertoa että jostain vauvan keltaisuudesta on kyse.

nanna80 Tervetuloa :flower:
 
Huomenta onko muilla ilmestynyt päänsärky ikäväksi vaivaksi. Öisin noin 4 aikaa herään julmetun kovaan päänsärkyyn, panadolista ei ole ollut apua. Eilenkin meni koko päivä päätä juiliessa:|
Lääkärille soittelen jos ensi viikon vielä jatkuu.
 
Valkyria Itseasiassa minä olen kuullutkin noita juttuja jo aikalailla monta, miehen kanssa päätettiinkin, että mennään käymään yksityisellä kunhan puolessa välissä ollaan. Tuntuu, ettei kukaan ota vakavasti tätä asiaa... ennenkuin voi olla jo liian myöhäistä. Mutta jospa se tästä :)

Sataako muualla lunta? :)
 
Heips.

Ilmoittaudun joukkoon mukaan:)
Taustalla lapsettomuutta ja vihdoin raskaana, laskettu aika 21.4.:) Voi onnea ja iloa! Ja siinä samassa pelkoa ja ahdistusta, että jotain menee pieleen....

Täytyy keskittyä positiiviiseen.

Kotoisin Helsingistä, ikää 32 v.

Mahaa mulla ei juuri lainkaan vielä, odottelen jo, että tulisi näkyviin:)
 
Valkyria no se taidetaan yhdistää tuo valohoito verijuttuihin, niin varmistelevat vain. oliko vauvasi kauan valohoidossa ja montako valoa oli kerralla käytössä? (en muista mainitsitko siitä aiemmin) onhan se hyvä, että tarkistavat tilanteen. minulta kyseltiin kakkosen yhteydessä usein, että oliko esikoinenkin valohoidossa. en sitten tiedä, onko se jotenkin taipuvaista jos ensimmäinenkin olisi valoissa, niin saattaa olla suurempi riski, että muutkin lapset joutuvat..? meillä esikoinen oli muutamia tunteja valossa, kakkonen sen sijaan oli vasta-aineiden aiheuttaman anemian takia ensin verenvaihdossa ja sitten vielä punasolu sekä trombosyyttitankkauksissa. vasta-aineita kuitenkin jäi vaihdon jälkeen verenkiertoon, niin poika oli valoissa melki 2viikkoa. alkuunsa neljän valon alla, joten imettäminenkään ei ollut yksinkertaista touhua, kun pojan ei kärsinyt olla yhtään valoista pois, niin valot piti asetella imetyksen ajaksi myöskin meidän ympärille, sekä pojan alle.
itse koin valohoidon raskaana, kun vauvaa ei saanutkaan vierelle tai edes syliin vaikka toinen kuinka itki, ja mammahormonit eivät asiaa ainakaan yhtään auttaneet, tunnepitoisuudet olivat kovin itkuisia vaikka kaikki tietenkin vauvan parhaaksi olikin. toivottavasti neuvolatätisi osaisi selventää asiaasi.
 

Yhteistyössä