Huhtikuun helmet 2011 **marraskuussa**

Hei vaan.
Täällä käy masussa kova tohina. Eilen olin pikkujouluissa ja siellä oli elävää musiikkia. Pikku otus sitten möykkäs mahassa koko sen ajan. Vissiin kuului musiikkia kohtuun asti. Ja kyllä tää mun odotus nyt taitaa olla töissäkin jo ihan julkista kamaa, niin moni kävi laskettua aikaa kyselemässä. Eli heipparallaa väljät vaatteet, nyt saan pitää tiukkoja paitoja ja antaa kasvavan masun näkyä :D
Viime yön valvominen sai aikaan sen että nyt mulla on paha olo. Nää olot on ihan selvästi kytköksissä väsymykseen. Pitää yrittää nukkua päikkärit jossain välissä.
Tikkipää minä nukun kans välillä tuollaisessa asennossa kuin sinä. Uskoisin, että jos siitä asennosta jotakin haittaa vauvalle olisi niin luonnostaan sitä asentoa muuttaisi. Ei vauva voi siellä vahingoittua. Enemmänhän selällään nukkumisesta alkaa haittaa olemaan näillä viikoilla, koska vauva alkaa painaa isoja verisuonia jolloin myös vauvan hapensaanti heikentyy. Esikoiselta nukuin mahallaan pitkälle yli puolenvälin tyynyillä tuettuna ja ihan vahingoittumattomana säilyi :)
Eilen kuulin, että saan ison läjän vauvanvaatteita yhdeltä sukulaiselta. Tosi hyvä. Ja jos tyttö tulee niin sitten saan vielä enemmän, heillä kun kaksi pientä prinsessaa. Mutta nyt alkuksi otan neutraalin värisiä niin käy molemmille.
Pitänee alkaa ruuan laittoon, että isä saa isänpäiväruuakseen toivomaansa pyttipannua soijanakoilla ja paistetuilla munilla (meillä ei onneksi tarvii pihvejä paistella tänään) :D
 
Sinnlos miten sinne ryhmän sivulle pääsee :confused: Tosta linkistä aukee mun oma etusivu...
Moikka! Eli joo, koska tämä ryhmä on salainen, se ei löydykään tuolla linkillä. Lisäät vaikka minut kaveriksi (profiili täällä) niin minä laitan sut mukaan ryhmään. En kehdannut laittaa sitä ryhmää julkiseksi kun osa toivoi että se olisi sisältöä lukuunottamatta julkinen, nyt sitä ei siis löydy edes haulla.
 
Sinnlos joo me ollaan jo kavereita. Ja ihan hyvä että on salainen niin ei kaikki pääse kurkkimaan meidän juttuja :)

Ei mitään uutta mahaan liittyvää eikä muutakaan. Ei vaan kiinnostais tää työnteko ollenkaan,jotenki uuvuttaa... Varmaan hemoglobiini osaks syynä. Mittaus sit 17.12 :vampire: saa nähä mitä on lukemat. 22.9 ekas neuvolas 129 ja 27.10 lääkärinla 117 kun pakotin mittaamaan.

NeliApina ja projekti 16+3
 
Hei ja hoi

Viikonloppuna alkoi meikäläisen katkarapu potkia! Ja nyt on joka päivä tuntunut pikkuiset elohiiret vasemmalla puolella mahaa niin, että en enää epäile niitä ilmavaivoiksi. :) Pakko myöntää, että niinkin ihanalta kuin ne henkisesti tuntuvat, niin fyysisesti voin vain kuvitella kuinka ne jossain vaiheessa alkavat sattua. Jo eilen ne pitivät mua hereillä, niin etten saanut unta.

Kävin lääkäriltä lisää sairaslomaa ja oon nyt päättänyt, että oon saikulla marraskuun loppuun asti. Lääkärikin totesi, kun tsekkasi mun veriarvot, että lihaksistani on kadonneet proteiinit oksentelun seurauksena. Jouduin siis lihakuurilla. Pitää syödä lihaa joka päivä ja paikata vajetta. Myös hän oli sitä mieltä, että vielä on parempi levätä viikko pari ja palata vasta sit töihin. Mustakin se tuntuu hyvältä ajatukselta.

Tietääkö kukaan muuten, onko matalasta verenpaineesta jotakin haittaa raskaana ollessa? Mulla on luonnostaankin matala verenpaine, mutta nyt se on laskenut entisestään ja mietin, voiko siitä olla jotain varaa? Eilen paineet oli 98/60. Välillä ne on olleet matalammallakin.

Rakenneultra on 3.12. ja jännään siinä ainoastaan sitä, että kertooko he meille sukupuolta, jos sen näkee. Ja toisaalta jännään sitä, kumpi tää tyyppi on. On toki päätetty, että mennään yksityiselle joka tapauksessa, jos eivät rakenneultrassa kerro, mutta silti. Oishan se kiva tietää... :)

Santtu ja katkarapu 17+6
 
No nyt selvis syy päänsärkyyn ja tähtien näkemiseen. Kävin ylimääräisessä neuvolassa ja hb oli 117. Kahdessa viikossa se oli romahtanut 20 pykälää! Ja se 140 on mulle jo matala kun yleensä se on luokkaa 160. Ja verenpaineet on matalat ja ne kuulemma heittelee vielä enemmän kun hb laskee, siitä tähtöset. Huoh, ettei pissasta löytynyt se syy. Eikun rautaa nassuun...
 
Meillä tämä masukki on aika rauhallinen kaveri ainakin vielä :) saa nähä miten vilkastuu, toisaalta kaikki aijemmat muksut olleet tosi kovia liikkumaan ja pyörimään vielä myöhäsilläkin viikoilla niin jos tämä ois sit vähä helpompi tapaus...

onko kellään ollu niitä sukkapuikkokipuja siis et tuikkii tuolla alapäässä niin saakelisti... mulla oli edellisessä raskaudessa mutta vasta joskus vko 30 jälkeen, niin viikonlopun aikaan ne nyt sitten iski, kauheelle tuntuu ku oikein alkaa tuikkimaan.

jaksuja mammat
 
:heart::heart: RV20 :heart: :heart:

Poks poks siis.. Aika hureeta, se on puolet raskaudesta nyt lusittu!!!!!! Ja pienen liikkeet edelleen aika vähäisiä.. Tai siis en niitä juurikaan tunne.... :-/ Mutta hyvää kai kannattaa odottaa... :)
 
MAR-I mulla on ollu tuikkimisia jonkin verran ja ne tuntuu niin kauheilta! :kieh: Mistä ne johtuu? Siis onko siihen joku järkevä syy?

Mulla tuntuu masussa kun pikkunen potkii tosissaan. Aina ruuan jälkeen tuntuu kovasti, varmaan aerobic-jumppa menossa. :) Nautin vielä ku voin niistä liikkeistä, sitte ku vaavi on isompi niin tuskin potkiminen on kauheen nautinnollista.

Profiilini löytyy myös feissarista mutta en aio liittyä meiän ryhmään. En halua julkistaa nimeäni enkä muitakaan henkilökohtaisia juttuja, mitä facebookissa näkyy. :) Pysyn vain täällä niinkuin muutama muukin. :)

Hyviä vointeja kaikille ja nauttikaa jos vaan mahdollista. :)
 
mmaaritamulle sanottiin viime raskaudessa siitä tuikkimisesta et paikat alkaa aukiimaan ja pehmiimään ja mullahan jo tosiaan on kohdunsuu sormelle auki ja k.kaula lyhentyny...
joten kauhulla odotan rakkenneultraa ens viikolla ku katotaan samalla onko tämä huiliminen lopettanu avautumisen...
 
Viimeksi muokattu:
Tuska!

Oikea pakara säteilee alas polveen, aivan kuin ois tulessa ollu päivällä ja nyt illalla saa kinkkasta, hyvä kun pääsee tuolista ylös,aika kipeetä.
Mitä lie ja miten äkkiä mennenee ohi?
Kohtalotovereita...?

Masussa käy möyrintä, kiva aina huomata että siellä innostuttiin taas, katkarapusalaatista hän ainakin kovasti tykkäs.
Salaatit on taas ihan parhautta, kun tekee siitä täyttävän kanalla, munalla, ravuilla, fetalla, aurinkokuivatulla tomaatilla, mitä ikinä keksiikään niin nälkä pysyy koko loppuillan pois.
NAM :p

16+4
 
Mullakin on tuota alaselän säteilykipua, tosin vasemmalle puolelle. Välillä tosi pahastikin, niin että meinaa mennä jalat alta ja saa irvistellä tuskasta ja kävellessäkin sattuu. Olen käyttänyt alaselän päällä lämpötyynyä, sekä sellaista kauratyynyä että sähköllä lämmitettävää, niin ja koettanut käydä välistä lenkillä vaikka on juilinutkin, ja en tiedä mikä keino siihen on auttanut mutta nyt viime päivinä kipua ei juuri ole ollut :) toivottavasti ei heti uudestaan iskekään...

Mua vähän huolettaa kun kaikilla taitaa liikkeet alkaa jo tuntua, mulla ei, tai ainakaan en huomaa :( viikkoja nyt 17+2 tai 3. Mutta dopplerilla kuunnellessa kyllä jotain mykellystä ja muksahduksia kuuluu, että kai se pieni siellä kuitenkin sitten liikuskelee...ja sydänäänetkin kuuluu selvänä joka kerta.
 
Moikka,

pakko tulla hehkuttamaan, eilen nimittäin olin ekaa kerta varma vauvan liikkeistä. Sitkeästi olen jaksanut odottaa, vaikka monilla on jo tuntunut liikkeet. Nukkumaan mennessä alavatsassa alkoi sellainen möyhintä ettei voinut olla enää huomaamatta:) Joten Sinnlos ei huolta! Mulla eilen 18+0.

Mulla ollut kanssa tuota pakarasta säteilevää kipua, ehkä enemmän kuitenkin issias tyyppiästä. Aina silloin tällöin päivän pari kestää....

Tuosta sukkapuikkokivusta en ole nyt ihan varma, mitä tarkoittaa.... mutta alapäässä tuntuu luissa jomotusta. Itse aattelin et kyse varmaan siitä, et paikat (kudokset ym.) antaa myöten ja lantio levenee.... mutta kun esikoinen kyseessä, niin kaikesta ihan pihalla:)

Voikaahan hyvin!
 
Sinnlos Meillä on etusivun mukaan sama laskettu aika ja mulla viikot tänään 17+1. Liikkeet on nyt tuntunu parina päivänä viikon sisällä. Olin jo odotellukkin niitä kun mielestäni edellisestä tuntu jo 15 viikolla, eiköhän ne sullakin pian ala tuntumaan, loppu ajasta se ei ookkaan sit enää niin mukavaa kun tuntuu et kylkiluut lähtee irti... :LOL:

Meillä pojalle 10kk oli puhjennu etuhampaat viime yönä. Kohta se ei oo enään yhtään ees vauvan näkönen :) Ootteko jo narahtanu ostaan vauvan vaatteita? Mä sorruin viime viikolla jo, en varmaan kertaakaan näin aikasin oo haksahtanu :)

Minttu82 ja pikkumuru 17+1
 
Minttu82, minä oon kans muutaman vaatteen ostellut, en voinut vastustaa kun H&M:llä oli sellainen aivan ihana Hello Kitty -karvatakki missä oli huppu ja korvat :LOL: sitten poikaa ajatellen on kans varalla sellainen ihana paita ja housut, ja paidassa teksti "Mom + dad = me", miehen kanssa ostettiin kun olivat niin ihania :D
Sit on kans paketti sellaisia bodyja jotka käy sekä tytölle että pojalle. Muuten olen vielä malttanut mieleni ostoksilta :D

Ja nuista liikkeistä...toivottavasti ne alkaa tässä viikon, parin sisään viimeistään tuntumaan. Tai saattaahan se olla että sitten loppuvaiheessa ne alkaa käydä hermoillekin, mutta juuri nyt olisi niin kiva tuntea miten siellä pikku matkustaja liikkuu :heart:
Mulla tosiaan on 21.4. tai 24.4. se LA, eivät oikein ole osanneet päättää että mikä se lopullinen aika nyt sitten on, mutta alkuperäisen laskelman mukaan mullakin ois tosiaan nyt 17+1 menossa. Np-ultrassa vastasi 1-2 päivää isompaa. Tiedä häntä, eikä tuo nyt lie niin justiinsa :)
 
Tässä vähän merkkailen ja poksunkin :D.
Puolessa välissä ollaan, vaikka koko raskaus on tuntunu niin ihmeeltä, ettei vieläkään tajua.

Muutamana yönä on supistellut mielestäni vähän turhankin kipesti näille viikoille.. Pitääkö huolestua? Oon herännyt mahan alueella olevaan kipuun joka tuntuu vähän samalta kuin "suonenveto" eli kramppi pohkeessa. Ennen nuita kipeitä "supistuksia" on joskus iltaisin maha mennyt hirveen kovaksi joksikin aikaa, liekkö olleet ns. harjoitussupistuksia. Tää on ensimmäinen raskaus, joten ei mitään hajua mikä on normaalia, mikä ei.

Täällä pikkuvintiö on vähän turhankin villi jo. Saa kyllä äiti kokea kovia sitten kun kylkiluut saavat kyytiä loppupuolella.

Valjakka ja pikkuinen 20+0!!!
 
Iltaa mammat!

Pakko tulla sen verran hehkuttamaan, että nyt oon tainnut parina iltana tuntea pienen pieniä hipaisuja tuolla masussa. Isoin huoli siis on hävinnyt :)

Typy pian 10kk taitaa tehdä lisää hampaita, kun yöt on tosi katkonaisia ja päivälläkin rähistään. Tänään vähän jopa kuumeinen oli. Ihan outo kokemus tämä, koska esikoinen teki kaikki hampaansa ihan huomaamatta....kuolaa lukuunottamatta :)

Niin ja pitää hehkuttaa vielä sitäkin, että ainakin tänään vielä miestä soitettiin ylitöihin, eli varovaisen toiveikkaina ollaan, että josko nää yt-neuvottelut selvittäis. Ei kai ne töihin soittais, jos meinaavat potkut antaa....? Tänään oli ilmoitettu niille, jotka joutuvat eläkkeelle tai eläkejärjestelyiden kautta pois, ja lopuille ilmeisesti ilmoitetaan huomenna.... Inhottavaa :(

Voikaa hyvin!

Liikkeistä onnellinen J-t ja Murunen 18+1, jonka hymiöt ei toimi lainkaan.....
 
Minäki alan tuntea liikkeitä. :) Tänä aamuna vaavia kuunnellessa kuulin ja tunsin taas yhtä aikaa pari muksahdusta, ihan tuosta navan alapuolelta. Siitä tienoolta on sitte kerran tai pari nyt myöhemminki tuntunu samanlainen, ja muistelen että oon kyllä jo aiemminki tuntenu sellasen mutta oon aatellu suolen liikkeiksi, ja sitte joskus hämää kun joku verisuoni sykkii sielä main toisinaan niin voimakkaasti jos makaan ihan suorana nii et tulee hieman venytystä.
Kovin vähäistä nämä tuntemukset vielä, mutta siitäpä ne vahvistuu. :)

Pitäis varmaan painua nukkuun että jaksaa aamulla neuvolaan...

Orion & pikkunen 17+2
 
Huomenet kaikille! Luin tossa että jotkut on ollu huolissaan liikkeistä! Mulla tuntu liikkeet esikoisesta joskus viikolla 20 ja se oli neuvolan mukaan ihan normaalia! Kakkosesta tuntu joskus vko 16 ja tästä kolmosesta kokolailla samoihin aikoihin! Neuvoivat "kuullostelemaan" niin että menee vasemmalle kyljelle makaamaan ja hieroo mahaa "kevyesti". Tosta "persaus"kivusta sen verran, että mulla vaivaa issias aina syksyisin ja se säteilee polvitaipeeseen asti! Semmonen "kotiapu" siihen on (ainakin mulla) että pitää selän ja jalat lämpösenä. Eli kalsarit jalkaan heti kun ilma viilenee. Mä joudun selkään syömään lääkkeitä yleensä aika paljon, mutta koska niitä ei nyt juuri saa popsia, joudun tosiaan vaan "kärsimään". Jotkut sanoi täällä liikkeiden tuntuvan loppuajasta "pahalta". Ite en muista koskaan niin olleen! Aina tuntuneet ihanalta, loppuun asti! Nyt katsomaan lasten esitystä! Mukavaa päivää kaikille!!
Pai ja pikkusammakko 21+?
 
Tikkipään kivut vaikuttaa kyllä issias kivulta. Mulla niitä kans ajoittain kovinakin. MAR-I mainitsemia tuikkimisia mulla ei onneksi vielä ole ollut, mutta muistan kyllä ne kauheet tuikinnat kakkosen odotusajan loppupuolelta. Esikolta niitä ei kyllä ollut, tai ainakaan en muista. Mutta kakkoselta tuikinnat ja liitoskivut oli ihan järkyttäviä.
Eilen mulla supisteli eikä ne ollut harjoitussuppareita vaan ihan kipeitä. Piti töissä hidastaa vauhtia. Jätin rappusissa laukkaamisen vähemmälle.
Maha on kasvanut tosi paljon nyt viikon aikana. Kuinkahan iso tää on sitten lopussa, apua jos isompi kuin aikaisemmilla kerroilla.
Mä en vielä ole niitä vauvan vaatteita tohtinut ostaa, mutta kyllä tekis jo jotain pientä mieli hypisteltäväksi hankkia.
 
Mäkin vaan sitä tässä kommentoin kun ei muutakaan tuu mieleen et ei ne potkut sit kovimmillaankaan ole mitenkään ärsyttäviä eikä ne satu. Joskus voi vähänku säikähtää kun yllätävä potku osuu just kylkiluihin tai virtsarakkoon... Ja joskus vauva voi mennä sellaseen asentoon et tuntuu hankalalta mut sillon sen jaa jo tönimällä vaihtaa paikkaa.
Ja sit on tosi mukavaa kun se on niin iso että tuntee jo missä mikäki raaja on niin sitä voi tunnustella ja se on isällekki mukavaa kun tuntee pään ja jalat ja pepun ja semmosta :D Keskimmäinen ei mulla kiinnittyny ollenkaan joten ihan vikalla viikolla vielä pyörähteli ympäri mahassa ja se kieltämättä tuntu hieman ikävälle. Ei kai siellä tilaa enää hirveesti ollu reilu 3,5kg tyypille mut pakko oli vaan möyriä :LOL:

Että kyllä ne liikkeiden voimistumiset ja vauvan kasvaminen on ihan odottamisen arvoisia juttuja,näin eka kertalaisille vinkkinä :heart:

NeliApina ja projekti 16+4
 

Yhteistyössä