***Huhtikuun Helmet 2012 ' MAALISKUUSSA ' ***

Mahtava ja spooky kuva Neiti80 ja nykeröt :D Voin vain kuvitella miltä toi mahtaa tuntua kun tän yhdenkin liikkeet tuntuu välillä tosi epämiellyttäviltä... :p

Pipsa76: Hah tota unissaan ääntelyä on ollu täälläkin jo parin viikon ajan :LOL: ja juuri nukahtaessa herään siihen mut yöllä en :D mistähän seki johtuu?!

Alapää meni taas tosi kipeeks iltaa kohden, ajatuski kumartamisesta sattuu :( Tosi inhottavaa jos nää kivut menee tällaseksi et pahenee vaikkei edes liiku juurikaan.. Voi kökkö.
 
Poksumaan tulin, jes 35+0 :heart:
Tänään olis myös poksuttava iän puolesta, eli 31 tuli mittariin :p
Sit muihin aiheisiin: liitoskivut ja vihlonta ala osastossa, MÄ EN KESTÄ! Ei paljon enää särkkäritkään lohduta, mut onneks täs nyt ei oo enää montaa viikkoa. Ei tee vaan kovinkaan nannaa "juosta" ton 1 vuotiaan perässä ja kun sen on pakko mennä nyt joka paikkaan, ku oppinu kävelee. Onneks toi ukkeli on kotona, ni ei tartte yksin rehkiä.
Pitäs lähtee parin tunnin päästä katsomaan asuntoa, olis se vaan mukava muuttaa, mut tän mahan kans ei muuttoa tartte ees harkita. Voin toimia työnjohtajana jos muutetaan :D ja siitäkös toi ukko tykkäis :LOL: sitä ottaa päähän jo tarpeeks muutenki, ku komentelen sitä ja sit jos se pistää vastaan, ni alan itkee...on tää raskaus aika välillä jotenki naurettavaa, tai ainakin noi tunteen purkaukset :LOL:

Sale ja Pupu 35+0 :heart:
 
On kyllä mahtavan kuvan ikuistanut masustaan neiti80 :)

Heräsin yöllä kahteen otteeseen kun vauvan pää painaa oikean rinnan alle.. Yleensä istuminen on vaikeaa tuon takia, mutta nyt maatessakin tuntui..

Kohta pinnasängyn hakuun :)

rv 34+0 PoKS (ja taas yksi etappi saavutettu :heart: )
 
Pitääpä laittaa tännekin vinkki, kun osalla on vielä rintapumput pohdinnassa. Campadresta tuli tänään postia, että siellä on nyt Aventin käsikäyttöinen pumppu + valtaisa kasa lisätarvikkeita huimassa alessa (maksaa 65 e, norm. 130 e) eikä tule postikuluja. Mulla on tuo pumppu ja olen siihen tosi tyytyväinen ollut :) Lisäksi olen tuolta Campadresta tilaillut pariinkin kertaan ja aina on homma toiminut mainiosti. Eli jos kiinnostaa, liittykää täältä mukaan ja laittakaa tilaukseen:

Apply for membership at Campadre.fi
 
mymosa
Täällä elätetään toivoa, että seuraavassa äitipolikäynnissä sais jo tietää sektiopäivänkin.. alan olla jo niin täynnä tätä odotusta, kun aika ei kulu mihinkään.

Samalla tehdään myös sterilisaatiopaperit..
 
Onneksi olkoon Sale81!! :flower:

Tosi kivoja masukuvia ollu vähän joka toisella. =) Etenkin Neiti80n kuva oli hauskasti erilainen! :D

(.) Ulkona olisi taas mahtava keli, kun ei vaan tuulis niin kovasti. Lapset lähti juuri isovanhemmille viikonlopuksi, isäntä on töissä iltaan asti ja koko talo on vain mulla! =) Jospas sitä koettais laittaa suursiivouksen pystyyn ja ehkä laitella noita vauvakamojakin paikoilleen. Ja nyt on ehdottomasti hetki pakata toi isyyspakkaus valmiiksi. :whistle:

Hyvää viikonloppua vaan kaikille ja jaksamista!!:wave:
 
Onnea Salelle vielä tällekin puolelle! :flower:

Neiti80: Toi kuva oli jo vähän pelottava:D Ei ihme jos vähän tuntuu tollaset käännökset! :heart:

mymosa: Tehdäänkö sulle sterilisaatio sektion yhteydessä vai kuinka? Mitä ehtoja siinä muuten on, eikö siinä ollut joku tietty ikä/lapsimäärä/terveysongelmat tms. että sen "saa"? Tai sit olen joskus lukenut ihan puuta heinää. Itse en ehkä uskaltaisi :)

Täällä myös upea aurinkoinen ilma! Mies lähti avustamaan kavereita muutossa ja minä suuntaan esikoisen kanssa kaverin lapsen synttäreille parin tunnin päästä :)

:heart: Se olis tasan kuukausi laskettuun aikaan tänään, ihanaa :heart:

ceali&lilleri 35+4
 
mymosa
Juu sektion yhteydessä tehtäisiin.. Asiat vasta silleen puolitiessään, että ensi kerralla asiasta pääsee kunnolla ekaa kertaa juttelemaan vasta. Siis kaikesta siihen liittyvästä, miten vaikuttaa, onko kipeempi jne..

Onhan siihen vissiin niitä ehtoja, 30v, 3 lasta jne.. mutta mä sen haluan, kun 3 lasta ja 3 sektioo tulee olemaan, ikääkin olis tänä vuonna 30v.
Onhan se pelottavaa ääneen todeta, ettei enää vauvoja tule.. mutta minkäs teet.. ehkä jos olisi helpompaa ja alateitse mahdollista.
 
Kotiuduttiin upealta ulkoilulta, ihanaa kun koko perhe pääsi viimein ulos.

Omakin olo alkaa olla parantunut, kovasti paljon kyllä supistelee, mutta en vaan jaksa noista enää stressata.

Itekkin oon miettinyt tota sterilisaatioo, kolme muksua taitaa olla meille se lopullinen lapsiluku ja 30 v, tulee mullekkin huhtikuussa, mutta sit siinä on vielä toi mutta ja siksi en uskalla. Mutta varmasti mymosa aattelisin samoin kuin sinä jos takana ois kolme sektioo, neljäs taitas olla kuitenkin jo jonkin asteinen riskikin. En tiiä minkä ehkäisyn sitä sit keksis, vähän ihan ahistaa. Hormonikierukka ei mulle sopinut, e-pillerit kyllä, mutta jotenkin en jaksais niitä alkaa seuraavaa 20 v popsiin...

Nyt vähän lepäileen ja sit ompelukone laulaa, hirvee kevätinspis tehä kaikkee sisustusjuttua yms.

Pommppuli ja muru 34+1
 
Ehkäisystä mä olen mittinyt että otan synnytyksen jälkeen hormonikierukan, mutta ei ole ennen ollut, joten hiukan jännittää sen ottaminen. Pillereitä(yhdistelmäpillerit) olen syönyt joskus 5 vuotta sitten ja ne oli ihan ok, mut imetyksen aikana ei saa syödä kuin minipillereitä, joten ei kiitos.

Ja nyt tosiaan rupee jännittämään maanantainen lääkärikäynti, kun supisteluita on ollut tosi reippaasti ja tuntuu, että vauvan pää olis nyt kiinnittynyt ja tosi alhaalla, niin että saan tunnin välein juosta pissalla :D menkkamaista kipuilua on alaselällä ja alavatsalla.

Esikoisen kohdalla synnytys käynnistettiin rv42+1, vaikka viikoilta 37 oli kohdunsuu auki 3cm ja lyhentynyt 1,5 cm... nyt tässä raskaudessa kohun suu oli jo rv 32+6 auki 2:lle sormelle ja olis kuulemma 3:kin sormi mennyt, mut ei viittiny runnoa, kun ois synnytys voinu lähteä käyntiin- kaulaa oli jäljellä vielä 3cm... Ei yhtään osaa sanoa koska tämä ipana syntyy :D

jassåå + pyöriäinen 35+3
 
mymosa
Mä syöny yhdistelmäpilsuja, omalla vastuulla. Minit ei sovi ja kierrukkaa en laita, ajatuskin etoo. Ni ei sit oikein ois vaihtoehtona ku yhdistelmät.. Ajatus kortongistaki on ku karkista papereineen :D ni ehkä se sterilisaatio paras ratkasu..
 
Neuvolassa kävin eilen, viikkoja 32+0.
Paino 1805g, täysin meni kaikki mitat keskikäyrällä. :)
Viimeks oli poikittain, nyt oli mennyt takaisin istumaan. :/ Mun äitillä on ollut ahas lantio ja leikattu meijät kaikki. Nyt neuvolassa jo käski ruveta miettimään sitäkin vaihtoehtoa, tai pitää siihen kuulemma aina varautua. Menin ihan sekasin, kyllähän minä nyt synnytän ihan alateitse! Mut saapa nähdä sitten, ens kerralla katsotaan taas miten päin on ja sitten seuraava kerta onkin synnytystapa-arviointiin keskussairaalaan. :) Toivon kyllä, että olis riittävän leviä lantio ja mukula kääntyis oikeen päin. Tänään jo aattelin, et ois kääntynyt, kun potkas tuossa ylhäällä pari kertaa, aikasemmin potkinut vain alhaalla..
Hemoglobiini oli noussut nyt 119, viimeks oli 115.
Painoa oli parissa viikossa tullut 2kiloa mulle. :/
Verenpaineet oli laskenut, varmaan johtuu kun saa rauhassa olla kotona, eikä tarvi koko aikaa ressata koulusta ja töistä.

Tänään pesin ekan koneellisin vauvapyykkiä! Yhteen koneelliseen mahtui kaikki 50 ja 56 kokoset vaatteet, että riittääköhän ne...
Sukkia ostin eilen mahottomasti kirpparilta, ei ainakaan heti jalkoja palele.

Papaya ja hilma 32+1
 
Ehkäsystä vielä.
Aiemmin oon syönyt yhdistelmäpillereitä ja viimetteeksi käyttänyt ehkäsylaastaria. Laastarista tykkäsin paljon enemmän, kun ei tarvi muistaa kuin viikottain, pillerit saatto joskus unohtua. :(
Nyt rupesin miettiin, että mikäs olis sitten paras vaihtoehto synnytyksen jälkeen. Onko kenelläkään kokemusta tuosta ehkäsyimplantista? Niitä näyttäis olevan saatavilla 3 tai 5 vuoden ajaks. Ehkä tuo kolme vuotta vois olla sopiva ja sitten ehkä toinen lapsi? :) Mullakun on aina ollu tosi runsaat kuukautiset ja erittäin kivuliaat niin tuo myös vähentäis niitä, mikä olis iso plussa..
Pitääpäs muistaa neuvolassa kysellä sitten tuostakin asiasta! :)
Sitten taas, jos haluaakin nopeampaa seuraavan lapsen niin saahan sen pois, mutta kuinka nopeaa hedelmöitttymiskyky palautuu? Sitä en löytänyt ollenkaan..

Papaya
 
Hankinnoista, tuplarattaitamä edelleen pähkin. Jos en löydä sopivaa sisärengasta kaverin vanhoihin tuplakieseihin, niin sitten ne on vaan ostettava. En kyllä haluis maksaa niistä enempää kuin max 250 e, kun ykkösvaunuina meillä on pari vuotta vanhat Gessleinit, jotka ostettiin esikoiselle uusina. Istuimet tulis olla peräkkäin, kun talvisaikaan meillä on tosi kapeat kävelyväylät ja Britaxit, P&T ym. näppärän näköiset maksaa sitten jo enemmän... Huoh, no pitää pähkiä.

Iltasin sattuu samperisti tonne alas, joku siellä painaa johku hermoon... Alkavalla vkolla on onneks lääkäri. Samalla katellaan myös synnytystapaa - jänskää!

Mutta hyvät vkonloput kaikille!
 
ehkäsystä sen verran et oon ite aatellu kuparikierukkaa kun mulle ei sovi hormonaalinen ehkäisy...onko kellään kommenttia?
Itsekin olen miettinyt kuparikierukkaa, koska en haluaisi käyttää hormonaalista ehkäisyä. Kortsun kanssakaan en haluaisi pelleillä! Vähänlaisesti vaan oon löytänyt kuparikierukasta tietoa... täytyy jatkaa etsintöjä! : /
 
Eipäs mun häätöyritykset saaneet mitään aikaseksi. Eilisen päivän olin tosiaan liikenteessä, niin yö oli parempi ku aikoihin. Muistaakseni esikoistakin odottaessa mikään liikkuminen ei auttanut, vaan synnytys käynnistyi yöllä, sellaisen päivän jälkeen kun olin vaan kotona öllötellyt. Eli eiköhän tämäkin tule sitten ku itse haluaa. Mukava kuitenki ku on saanu nyt nauttia noista aurinkoisista keleistä. :)

Ehkäisystä: Mulle ei minipillerit sopinut ollenkaa, jatkuvasti oli tiputteluvuotoa. Yhdistelmäpillerit oli käytössä ennen esikoisen odotusta noin 8 vuotta. Esikoisen synnytyksen jälkeen käytettiin kortsua kun minipillerit ei sopinu. Nyt ajattelin, että vois kokeilla joko laastaria tai kierukkaa.

Ihanaa ku ylihuomenna taas poksutaan. :)

Äittä ja Mussukka 36+5
 
Ehkäsy: En ole tajunnu miettiikään asiaa :eek: Ekana mulla oli normi e-pillerit joita en muistanu joka päivä ottaa -> laastari joka oli hyvä kunnes sain sen liimasta allergisen ihoreaktion -> ehkäsyrengas joka oli hyvä eikä tarvinnu muistaa ku 3 viikon välein :p
Mutta ei tosiaan ole vielä mieltä mitäs seuraavaks..

Huomenna poksuu 34 ja oisin niin ready puskeen tän ulos mut toki toivon et pysyis vielä ainaki pari kolme viikkoo mukana.
 
Eilen poksui 36 :heart:

Hienoa että pikkuinen Sisu on päässyt kotiin :flower: Toivottavasti kaikki sujunut hyvin!

Täällä olis sitten hankinnat tehtynä, PAITSI seisomalauta vaunuihin puuttuu. Sen kyllä varmaan ehtii vielä.

Miten muuten ne joilla aikaisempia lapsia, meinaatteko antaa jonkun lahjan heille kun vauva syntyy?

Mull tuli eilen yhtäkkiä ihan järkyttävän huono olo. Oksetti ja oli muutenkin tosi voimaton olo, eikä mikään maistunut. Illalla sit hoksasin katsoa sitä Omeprazolin tuoteselostetta ja siinä tosiaan sivuvaikutuksena pahoinvointi ja oksentelu mm. Joten oliskohan johtunu siitä!? Täytyy ottaa asia puheeksi tiistain lääkärineuvolassa.

Liikkeet: Mun mielestä vähentyny nyt loppuraskaudesta. Sillon kun olin kipeenä niin kaveri murjoi mua ihan kunnolla, mut nyt on jo rauhottunu. Teettekö muuten päivittäin liikelaskentaa?
 
Silitin kuvio harsot kun olivat ihan kurtussa ja muutaman lakanan ja pussilakanan samalla. Päivällä kävin kaupassa ja ostin rättejä itelle pari pakettia. Jotenkin sellanen pakko hommata/tehä fiilis ollut.
Esikoisesta oli samanlainen ja yöllä lähettiin sairaalaan. En kyllä usko et nyt lähettäs mut isännän kans puhuttiin asiasta.

En mää oo keneltäkään tehenyt liike laskentaa. :S Tää ipana liikkuu niin paljon et ei oo ollut tarvetta siihen. Kamalan laajoja ja tuntuvia liikkeitä näyttää tekevän. Tänään tuntu jo tuolla suolen puolella kun painoi niin alas, pieni ponnistamisen tarvekkin esiintyi. Muutama napakampi supistus on tänään tuntunut ja valkovuoto ollut vetisempää.

Meillä on saaneet aina jotain pientä kun ovat tullee katsomaan uutta vauvaa. Esikoinen sai pienen moottorikelkan ja tämän hetkistä kuopusta kun tulivat kattomaan niin saivat pokepallot. (olivat in silloin) Nyt ei olla vielä ostettu mitään, mutta tiistaina kun on äitipoli niin käydään sen jälkeen kaupoilla jos sit samalla ostas jottain.
Me ei olla koskaan ehkästy tän 16 vuoden aikana mitä ollaan yhdessä oltu ja lapsia ei tämän enempää ole. Nyt ollaan mietitty et jottain pitäs keksiä, mut mitä?? Mää en saa hormonaalista ehkäsyä, enkä taho kierukkaa, joten voipi olla että isäntä sit nappasee piuhat poikki.

:( huomenna tulee kuluneeksi 2 vuotta siitä kun Helmi syntyi menehtyneenä. Ikävä <3
 
Viimeksi muokattu:
Miten muuten ne joilla aikaisempia lapsia, meinaatteko antaa jonkun lahjan heille kun vauva syntyy?
Mä olen miettinyt että vois hommata esikoiselle (3v.) sellasen lähes oikeen vauvan kokoisen nuken. Voitas sitten hoidella meidän vaaveja yhdessä. :)

Yks kaveri just puhui, että poikansa oli saanut jonkun pehmolelun synnärillä ikään kuin pikkusisarukseltaan lahjaksi ja tää pehmo on ollut rakkain pehmo siitä lähtien.

Jee, huomenna vko 36!!
 
Ainiin, onko muuten täällä muita, joita kiinnostaa Relaxbirth -synnytystuolin käyttö? PHKS:ssa se on ainakin, ja ajatuksena näin etukäteen se vaikuttais hyvältä. Avautumisvaiheeseen ammetta/suihkua ja ponnistuksessa Relaxbirthiä. Siinä mun plääni. ;-) Saa nähdä, miten homma sit oikeesti loppupelissä menee... :-D
 
Tuo sterilisaatio on niin suhteellinen juttu.
Mulle lääkäri ehdotti sitä kaksosten jälkeen, kun oon niin vanha ja jo niin monta lasta. Olin silloin 24v ja sain kolmannen ja neljännen lapseni. :O

Nyt viides lapsi tulossa, neljäs sektio ja ikää 27v. Laittaisivat klipsit, jos haluaisin. Alkuun olin varma, että haluan. Mutta mä oon vasta 27v entäs jos joskus löytäisin rinnalleni nuoren oriin? Hmm.. lääkäri puhui päähäni tuollaisen ajatuksen josta innostuin. ;)
Nykyään ilman hyvää syytä eivät tee sterilisaatioo, koska kierukalla on kuulemma parempi ehkäisyteho. Olin ihmeissäni ja pettynyt kuultuani kierukan ajavan sterilisaation ohi, mutta minkäs teen. Ehkä päädynkin ottamaan klipsit ja kierukan vielä kuitenkin.

-Heidi & neiti Jay 32+5-
 

Yhteistyössä