Huhtikuun Helmet 2012

Heippa! Minäkin jatkan keskustelua vain täällä ;)
4kk tuli juuri täyteen pikkuisella ja neuvola ensi viikolla. Lääkäri on myös 4kk tarkastuksen yhteydessä mutta vasta 23pvä. Täysimetyksellä mennään ja näin aion myös jatkaa sinne 6kk asti. Vauva nukkuu pääsääntöisesti yönsä hyvin. Tutti ei tytölle kelpaa niin nukuttaa itsensä sormia syöden :ashamed: Tällä hetkellä jännityksellä katsellaan vaikuttaako uudet taidot yöuniin kuten kääntyily, jota päivällä harjoitellaan ahkerasti.
Vellejä meillä ei aleta syömään ollenkaan koska ei juo pullosta. Ellei sitten pikaruokaa mukista joskus myöhemmin ;) Mulla on aika huonosti kokemusta muutenkin niiden käytöstä. CVAD meidän kaksi ed lasta. poikia, olivat samanlaisia tissitakiaisia yötä päivää, olivat kuitenkin täysimetyksellä siihen 6kk ikään. Unikoulutin sitten pois yötissiltä lähemmäs vuoden ikäisinä ja oppivatkin ihan hyvin sitten yönsä nukkumaan. Kiinteiden syöminen ei vaikuttanut mitenkään yötissittelyjen määrään, siitä täytyi vain opetella pois kun oli aika. Ihmettelenkin kovasti tätä meidän tyttövauvaa, joka osaa hienosti nukkua yönsä että mitä teen eritavalla vai osaako meidän perheessä tytöt tuon taidon vain helpommin kuin pojat (isosisko oli myös hyvä nukkumaan pienestä). Arvoitukseksi jäänee se ;)
onnea suska84 raskaudesta :flower: pikaista toimintaa mutta pikkuiset ovat varmasti tyytyväisiä myöhemmin. Eiköhän se isovelikin siitä sula eikä myy toista vauvaa kauppaan :D
Oletko Josefia[/B jo normaalimitoissasi kun olet noin hienoja ostoksia itsellesi tehnyt? Itse en ole viitsinyt paljoa vaatevarastoani uusia vaikka mieli tekisi. Pakko näin pyrkiä edes raskautta edeltäviin mittoihin. Silloin on vielä ylipainoa mutta jotain päällepantavaa sentäs löytyy kun syksy koittaa. Raskaushousuihin en aio enää pukeutua, enenenen! (hävettää että edes harkitsenkaan vielä...) No, löysin mä kirpparilta aivan ihanat sammarit, joista olen haaveillut pitkään, niin pakkohan ne oli ostaa ja pari paitaakin kyllä olen kirppislöytöinä investoinut :)
 
raskauskiloista sen verran että niitä kertyi lopulta 21kg ja pääsin 5kg:n päähän lähtöpainosta kun tulin taas raskaaksi, nyt yritän vain liikkua niin kuin tähänkin asti ja syödä normaalisti niin kuin tähän asti, katsotaan mihin suuntaan paino lähtee, laihduttaa en tietenkään voi enkä halua nyt kun olen raskaana. ensimmäisen raskauden alusta asti en tosin voinut liikkua kun tuli heti yökötys olo, mutta nyt toivon homman menevän hiukan liikkuvammin=)

nyt pieni poika, joka muuten toukokuun lopussa sai nimekseen kasper juttelee ja huutelee sängystänsä että on nukkunut jo pienet aamupäiväunet. taas jaksaa kuulemma:heart: se on hyvä niin koska pitää taas lähteä evakkoon kun on näyttö tänään... menis jo kaupaksi... oman asuntoni sain kyllä onneksi kesäkuussa myytyä, yksi murhe vähemmän:)

hyvää sunnuntaita kaikille!
 
ihan ekaks suskalle onnea uudesta raskaudesta :flower:

Velli aloitettiin 3kk 1vko iässä, aamuisin (tai päivällä) maitoon sekoitettuna n. 20ml alkuun velliä, 100ml maitoa, noin tehtiin vajaa viikko, pikku hiljaa vellin määrää lisäten ja maidon määrää vähentäen, riisivellillä aloitettiin ja ei tullut mitään siitä, nyt juo iltaisin 200ml riisivelliä ja aamuisin 100-150ml maissivelliä, molemmat sopii pojalle hyvin. Maissisosetta on maisteltu vajaa viikko, muutamia lusikoita per päivä, eikä tuo ainakaan vielä ole mihinkään vaikuttanut, seuraavana vuorossa kukkakaali :)

Eipä tänne muuten mitään ihmeitä, ihan hyvin menee.. Välillä poika herää kerran yössä syömään välillä tankkaillaan 3 tunnin välein olipa yö tai päivä.. Eli aika vaihtelevaa vielä... Toivoisin niin kovasti että tuo 1 syöttö riittäis tai jäis kokonaan yösyönnit pois, mutta kaikki aikanaan..

josefia ja Aleksi sunnuntaina jo 4kk :)
 
Vielä tulin kommentoimaan tuota vaatekoko asiaa.. Eli meillä on käytössä 68-74 vaatteet, 62cm ei puhettakaan että enää menee mikään.. 68 on se koko mitä pääasiassa käytetään, tuolla kaapissa vaan on joukossa myös 74cm niin niitäkin tulee puettua välillä, varsinkin yökkärit ja bodyt..

Kuudesihme: Nyt vasta humasin tuon sinun kysymyksen tuolta :) Joo siis mulla tuli raskaus aikana vaan jotain 4-5 kg ja nyt painan n. 5kg vähemmän kuin ennen raskautta... Itseasiassa jo 2kk synnytyksen jälkeen oli tuo -5kg lähtöpainoon :confused: :)
 
Viimeksi muokattu:
Minne voi tehdä valituksen... Mulla alkoi eilen menkat. Mä kun olin siinä uskossa, että kun mä olen ton Väinön puskenut ulos ja vielä imetän sitä max. 2h välein niin saisin olla ainakin puoli vuotta rauhassa. (Tähän jotain painokelvotonta mutinaa jupinaa) Pitää kai kaivaa kuukuppi naftaliinista esille.

Avokki vain totesi, että sähän olet tosi hedelmällistä maaperää kun nyt jo alkoi menkat. :kieh:
 
Pikainen päivitys..Meillä oli tänään 5kk neuvola:O vaikka viimenen päivä vasta
oikeasti on.Tyttö on aika lyhyt ja pullea:) 6940g ja 61,5cm eli hyvin saanut kasvussa kiinni kun
etuajassa syntyi.
alkanut myös kiukkuamaan eikä rauhoitu kun äidin syliin: / mikähän vaihe tämäkin on..
Miks tuo teksti hyppiimiten sattuu:mad:
 
Viimeksi muokattu:
Heippa piiiiiiitkästä aikaa :)

En meinannut enää muistaa käyttistä ja salasanaa, jo oli aikakin kirjoittaa.

Meillähän poju syntyi maaliskuun puolella 31.3 pari viikkoa ennen laskettua. iso jätkä oli ja isona on pysynyt, nyt mennään siinä just reilu 70cm ja yli 9 kiloa painaa, mun jössikkä. Tissillä vielä mennään, mutta samat ajatukset pyörii päässä kuin Cvadillakin, kun meilläkin ollaan rinnalla 1-2h välein ja kyllä myös yöllä, huoh. Aika hyvin oon sen jaksanut ja kun muut ehdottaa, että eiköhän vähempikin riittäs ja aloita jo kiinteet, niin laitan vähän vastaan, vaikka itekkin niin ajattelen. Haluaisn kyllä imettää sinne 6kk, kun maitoo tulee niin hyvin ja kahen ekan kanssa kiinteet aloitettiin niin aikaisin. Mutta kyllä houkuttas myös vähän pidemmät unet ja vois sitä jossain vaikka käydäkkin...No mut katotaan toi 5kk neuvola, ehkkä sen jälkeen.

Meillä siis syödään paljon ja nukutaan vähän. Päikkäritkin pieniä pätkiä. Tänään nukku poikkeuksellisesti aamulla 2h ja olin ihan huolesta sykkyrällä, että mikä sille nyt tuli :). Poju on oppinut kääntyyn molemmilta kyljiltä massulleen ja siinä kyntää änaama maassa vähän etiäpäinkin tai sit työntää itseensä taaksepäin. Vähän myös pyörii jo kellonviisarina. Kova on juttelemaan ja nauramaan. Ja kaksi hammastakin ollaan saatu aikaiseksi, tänään aloitettiin hampupesut :)

Mitä vielä, ainakin Suskaa piti onnitella, ihana uutinen:heart:

Ja niin mäkin teen valituksen, ärripurri sentään!!!!! Mullakin ollut jo kahet menkat, kele. Miten voi olla mahhollista, kun yksi rinnalla koko ajan. Pöh!

Näihin tunnelmiin

Pomppuli koittaa nyt mennä nukkuun :)
 
Tänään 4kk neuvola. Pituus 64.2cm (tarkkaa on) ja paino 7260g. Eivät osanneet auttaa noiden yöheräämisten kanssa (1-2h välein), sanoivat niiden todennäköisesti helpottavan parin kuukauden sisällä.

Onneksi saatiin ns. istumaluvat, kun vaunulenkit olleet jo pitempään mallia; äiti ja Väinö ulkoiluttavat vaunuja. Tänään illalla ensimmäinen lenkki tehtiin ilman koppaa, oli pieni kovasti ihmeissään ja innoissaan.
 
Annatko CVAD joka kerta yöllä maitoa? Itse annan jos hoidan pojan, silleen sammuu nopsaan takas. Välillä mies ottaa pojan alakertaan ja saa kyl nukkuun takas ilman maitookin, mutta itse en saa, tai menee aika tappeluksi.
 
Ja me kans ollaan ulkoilutettu yhdessä aika paljonkin vaunuja :) Nykyään otan jo liinan tai manducan mukaan, kun en enää sylissä jaksa kantaa. Ja meidän on vaunuiltava joka pv, kun haetaan ekaluokkalaista koulusta.
 
Moi kaikille!

Meidän neiti joka nimekseen sai Aada Lyyli Sofia, syntyi 28.4, noin 5 viikkoa ennen laskettua aikaa.

Ihan hyvin on menny, perustyytyväinen lapsonen on. Nyt vaan on ollu reilu viikon verran hirveitä tissi raivareita. Täysimetyksellä oon menny tähän asti, mut sit on alkana tuntumaan et eikö maito riitä ku raivoaa vaan. OOn nyt antanu muutaman kerran korviketta rinnalla olemisen jälkeen. Kysyin neuvolastaki et kannattaisko aloittaa soseet, mut sano et ootellaan vielä 4 kk ikään asti. Mitat oli 3 kk neuvolassa 4980g 56cm. Ja syntymämitat oli 2468g ja 46cm.
Yöt menee 2-3 syötöllä, suht hyvin nukkuu päivisinkin.

Kiva lueskella mitä muille suht samanikäisille kuuluu ja mitä asioita äitit pohtii.. :)
 
Onnea suskalle uudesta raskaudesta! :flower:

Meillä poika on saanut jo hyvän aikaa kauheita raivareita tissillä ja tilanne oli jo melko rankka tossa yhessä vaiheessa. Eli saattoi aloittaa huutamisen jo ennen tissille menoa ja sitten ei millään ota rintaa suuhun, huutaa vaan. Tai toinen on sitten se että syö hetken ja sitten puskee ittensä selälleen ja aloittaa kauheen huudon eikä enää suostu ottamaan rintaa suuhun..Muutamia kertoja pakotin pojan syömään rintaa ja siinä onnistuinkin ja poika nukahtikin sitten rinnalle (luin myöhemmin netistä että pakottaa ei saa). Olen kyllä havainnut että nää raivarit välillä liittyy siihen et poitsu on yli väsynyt eikä malta olla tissillä (eli pakottaminen auttoi). Toisinaan kova heijaaminen kiikkustuolissa on auttanut.
Poika melkeimpä mieluiten on rinnalla sängyssä samanpeiton alla, mikä onkin sitten hankalampaa kun mistäs sen sängyn jokapaikassa taion. Nyt oon myös tehnyt niin että pidennän syöttövälejä ja en ensimmäiseen parkaisuun heti tarjoa rintaa vaan yritän jutella ja pitää seuraa pojalle ennen kuin tarjoan rintaa.
Luulen että näihin raivareihin on osa syynä se, että poika seuraa ympäristöään enemmän, on välillä yliväsynyt ja ennen oli todellinen tissillä roikkuja eli saattaa nyt itse vähentää syömiskertoja ja minä senkun tuputan rintaa joka välissä.
Olen itsekin miettinyt maidon riittävyyttä, mutta kuten sanotaan luotan siihen että vauva ottaa sen minkä tarvitsee kun täysimetyksellä on, enkä ole antanut korviketta ollenkaan. Katsotaan miten paino on kehittynyt 4kk neuvolaan mennessä ja tehdään sitten uudet johtopäätökset.

Meillä aloitetaan soseet 4kk iässä ja vellejä ei aloiteta ollenkaan, saa syödä sitten kiinteitä/puuroja kun sen aika tulee.

3kk rokotuksista nousi kuume, mutta eipä poika siihen juurikaan reagoinut.
Vaatekoko on ainakin se 74, riippuu vähän valmistajasta, jopa 80 oon pitäny kun muuten kiristää haaroista.

Mukavaa syksynalkua kaikille!!
 
Moikka!

Pakko itsekkin kertoa kuulumisia vaikken täällä ennen ole käynytkään.

Meille syntyi poika 18.4. (41+2), painoa 3400g ja pituutta 50cm(py 36,5cm). Nyt 4kk neuvolassa pituus oli 63,5cm ja paino 6,9 kg.
Lapsivesien menosta meni yli 24 h syntymään josta johtuen loppuvesi oli vihreää ja poika sai sitä nieltyä (kuulemma). Siitä sitten tulehdusarvot nousi 39,5 ja poika joutui antibiootille viideksi päiväksi.
Aikamoista hulabaloota ollut imetyksen, pumppauksen ja nyt vajaan kuukauden aikana korvikkeen kanssa. Mutta kyllä se tästä. Reilun viikon päästä pitäisi altistaa Tuttelille.

Toissapäivänä huomasin että ensimmäinen pieni hammas on puhjennut alavasemmalle! Oli varmaan yön aikana puskenut läpi koska tiistain lääkärintarkastuksessa sitä ei vielä ollut.

No mutta, poika osoittaa heräämisen merkkejä niin ei tällä kertaa enempää. FACEBOOK-ryhmään olisi kiva päästä. :)
 
Moi pitkästä aikaa.

Vili oli 4kk neuvolassa 66cm ja 6690g. Hyvin on kasvanut.
Me ollaan syöty sempersin riisipuuroa nyt jonkin aikaa, sekä velliä, hedelmäpilttejä ja bataatti kesäkurpitsa sosetta. Yks kiinteä ateria siis vuorokaudessa sekä yks velliateria ja loput maitoa.
Vili nyt vasta alkoi kääntyilemään masulleen kummaltakin puolen. Kuukausi sitten meni eka kerran mut jätkä ei vaan sen 2 kerran jäläkeen ennään kääntynyt. Tänään huomattiin et pakittamalla pääsee kauemmas leluista. :D
Meillä onneksi vielä suostutaan pötköttelemään kopassa ulkoillessa.

Sit vähän surullisempii kuulumisiin. Vilillä todettiin jo raskaus aikana munuaisaltaan laajentuma. Toukokuun alussa käytiin kontrollisssa ja laajentuma oli pienentynyt ja nyt menneellä viikollla käytiin toisessa kontrollissa ja laajentuma olikin kasvanut reilusti. :( Meillä on nyt edessä lasten urologilla käynti kunhan saadaan aika sinne. Vilskerillä on joko virtsan takaisin virtausta tai sitten se johdin joka kulettaa pissan munuaisista rakkoon niin siinä on ahtauma. :/
Googlasin noita ja se takaisin virtaus saattaa mennä ohitse, mut ahtauma pitää leikata.
Nyt seurataan sitten tarkasti että pissaa tulee ja ettei se haise. Jos tulee selittämätön
kuume tai lapsi on omituinen muuten niin pitää selvittää onko pissatulehdusta.
Samalla käynnillä lasten erikoislääkäri tutki pojan ja tuumasi että tätä poikaa saa istuttaa pieniä hetkiä syöttötuolissa.


Mulla on kans toiset menkat menos ja vuodan kun niagara. :S


Pitäsköhän munkin sinne naamakirjan ryhmään tulla kun täällä on hiljasta ja toisekseen
pers kärpäset ei sieltä pääsis lukeen juttuja.
 
Pomppuli meillä siis mies pitää Väinöä yöllä ja yrittää kyllä kaikkensa ennen kuin hakee minut tissittelemään. Silloin välit yleensä lähempänä kahta tuntia eli rauhoittuu kyllä hetkeksi myös ilman tissiä. Kun itse hoidan poikaa (klo 4 -->) niin silloin on syöntivälit noin tunnin verran ja silloin ei tosiaan rauhoitu ilman tissiä. Mutta tosiaan syö kyllä todella tiuhasti edelleen.

Torstaina kokeiltiin ensimmäisen kerran vaunulenkkiä siinä pelkässä ratasosassa. Nautti suunnattomasti ja katseli innokkaana ympärilleen. En uskaltanut tehdä kuin 10min lenkin, ettei heti rasitu selkä.
 
kette, toivottavasti se laajentuma alkaa pienenemään itsestään tai ainakin olisi muu vaihtiehto kuin leikkaus. Mitenkäs jos joutuu leikata niin onko siinä mitään ikärajaa vai leikataanko heti?
Miten kaikkien muiden vauvat tuntuu kääntyvän paitsi meidän:whistle: Vaikuttaakohan se liikkeelle lähtöön että on etuajassa syntynyt?Kuitenkaan ei nyt niin hirveän aikaisin tullut..
Täällä jo kolmannet menkat lopuillaan:O On raskauden jälkeen ollut lyhemmät,tai siis jää tiputtelut pois.
vauvan istuttamisesta vielä..Ei meillä ainakaan kukaan oo mitään sanonut että sais tai ei sais..Kuinka pitkään istutatte kerrallaan?
Täällä leivottiin eilen joulutorttuja ja vanhimmainen laulaa "joulupukki matkaan jo käy":D ollaan hyvin ajoissa..
 
Ei meilläkään käännytä, Avantasia. :) Ja syntyi myöskin etuajassa.. Kovasti ollaan harjoituksia tehty ja koko ajan parempaan suuntaan, mut ei vaan haluu viä kääntyä.

Nyt tyttönen ollut päikkäreillä klo.11 asti ja oon käyny noin 15 kertaa heijaamassa vaunuja tai antamassa tuttia.. Huoh* Mut puoliunessa se aina siä on..

Huomenna on 4kk neuvola.. jos sit alettais soseita maistelee..
 
Moi! Lueskelin keväällä (tai ehkä jo viime syksynäkin) ketjua aktiivisesti, mutta koskaan en saanut kirjoitetuksi. Facebookin puolelle en halua kirjoittaa. Paljon olen hyviä vinkkejä saanut ja niitä kokemuksia, etten ole ainut ongelmieni kanssa. No, tyttömme syntyi 19. huhtikuuta rv 41+5 käynnistyksellä ja ainakin nämä neljä kuukautta ovat menneet oikein mukavasti, mitä nyt välillä ollut äidin mielestä liian tiheästi heräämisiä öisin :) Perunaa ja porkkanaa tyttö on maistellut jo melkein kolme viikkoa, eilen päätin kokeilla Semperin riisipuuroa iltapalaksi - oli aivan ihanaa katsoa eilen tytön herkuttelua, puuro maistui paremmin kuin mikään muu tähän mennessä, mutta tavoittelemaani rauhallisempaa yötä se ei tuonut. Velliä kokeilin jo aiemmin antaa, mutta tuttipullo ei tytölle maistu. Viime viikolla 4kk-neuvolassa tytön mitat olivat 62,7cm ja 6750g eli vähän lyhyt ja pyöreäposkinen :) neuvolan tätikin totesi, ettei rintamaitoni energia riitä touhukkaalle neidillemme (maitoa tulee kyllä paljon edelleen). Pituuskäyrä laskee kuin lehmän häntä, paino on sopivasti vielä plussan puolella.

Kivaa vihdoinkin osallistua täällä! Ja Suskalle onnittelut uudesta raskaudesta!
 
  • Tykkää
Reactions: H_M_P
Eilen Väinö sai maistaa banaania. Meinasi ensin viedä isänsä viilin, seurasi joka lusikallisen tarkkaan ja maiskutteli. Annoin sitten lusikalla banaania kokeeksi, söi sitten kolme lusikallista. Olisi varmaan ottanut enemmänkin, mutta en uskaltanut antaa. (Rikoin siis kaikkia sääntöjä ja aloitin hedelmällä enkä kasviksella)

Ja tunsin muuten itseni todella huonoksi äidiksi kun jo nyt annoin jotain muuta kuin rintamaitoa. Aluksi suunniteltiin että aloitetaan kiinteet vasta 5kk iässä, mutta toinen kun niin kiinnostunut ruoasta. Otetaan siis nyt makuannoksia.
 
Hei kaikille!

Meidän poika syntyi rv:lla 40+1. Pituutta oli 52 cm ja painoa 3680 g. Tänään oli 4 kk:n neuvola, ja poika sai lähetteen kilpirauhastutkimuksiin. :( Painoa pojalle on kertynyt reippaasti (7525 g), mutta pituutta on tullut neljän kuukauden aikana vain pikkasen päälle 10 cm (nyt 62,4 cm). Ollaan muutenkin menty pituuskasvussa koko ajan miinuskäyrillä sitten syntymän, kun taas tuo paino on huidellut yläkäyrillä. Kiinnostaisi kuulla, onko muilla ollut samankokoisia vauvoja (etenkin kun verrataan siihen syntymäkokoon). Pelkällä rintaruokinnalla mennään. Pelottaa kyllä tuo pituuden kehittyminen/kehittymättömyys... :( Mieheni on pitkä (186 cm), itse olen lyhyt (154 cm), kuten nimimerkistäkin voisi päätellä.

Olen ollut tässä myös maidottomalla ruokavaliolla jo 2 viikkoa ja saman verran on vielä jäljellä. Pojalla on ollut n. 1 kk:n iästä lähtien veristä ulostetta, joten testataan, olisiko maitoallergiaa. Ainakaan vielä ei ole ollut vaikutusta tuolla ruokavaliolla. Jonkinlaista ihottumaakin on vauvalla poskissa, mutta neuvolassa eivät olleet siitä huolissaan.

Poika on oikein touhukas, mutta vähän laiska tapaus. :) Hirmuinen huuto alkaa, jos lelu viedään pois näkökentästä. Muutaman kerran hän on jo kääntynyt masulta selälleen ja välillä käy kyljelläänkin, kun tarttuu lelukaaren leluun. Mahalleen kääntyminen ei silti kiinnosta. Käsistä nostettaessa pää ei seuraa perässä. :/ Hartioista nostettaessa tuota ongelmaa ei silti ole.
 
Viimeksi muokattu:
CVAD kyllä ne kuukautiset voi alkaa heti, itsellä alkoi jo synnytyksen jälkeen ja tulleet joka kuukausi sitkeästi ajallaan :p

meidän neiti on kokoa 62-68 eikä ole vielä hampaita, yönsä kyllä nukkuu hyvin ja tuttikin on alkanut kelpaamaan. Oliko joku siis jo nyt uudelleen raskaana :D

minimami: oma poika on kanssa aina ollut pieni, itse olen alle 160 senttinen ja pojan isä on 182 cm. Pojasta tulee alle 180 cm pitkä mutta kuitenkin yli 170 senttinen vaikka on aina ollut miinuskäyrillä. Hyvähän se on että neuvolassa tarkistavat.

Kiinnostaisi tietää miten ton facebook-ryhmän kanssa on kun siellä tulee kuitenkin enemmän pyörittyä kuin täällä palstoilla.
 
tai sitten olisi voinut suoraan syyttää miestä:LOL:
Mutta nyt kun mysteeri selvisi niin pääsee kirjoittamaan..
Paljon teillä vauvat syö päivässä sosetta,puuroa tai velliä?Meillä likka söis koko purkin sosetta mut en oo viittinyt kaikkea antaa kerralla ettei maha mene jumiin..
Minimami meillä esikoinen kasvanut aina alakäyrillä,myös painon suhteen kuitenkin..Ollaan otettu kaikki mahdolliset testit eikä mitään ole löytynyt..ihottumaa oli pojalla myös,karheaa ja osittain märkivää ja kutiavaa..Taipeista meni iho rikki,vatsavaivoja piisasi ja epäiltiin maitoallergiaa..Johtui kuitenkin porkkanasta,tomaatista ja paprikasta.Vielä nykyäänkin porkkanasta tulee märkivä ihottumaa..
Ei sulla tai sun äidillä ole sun neuvolakortti tallessa,siitä voi vähän verrata kasvua..:)
 

Yhteistyössä