Huhtikuun Hurmurit 2013 *Joulukuussa*

Moikka!

Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Täällä asiat ihan hyvin. Eilen oli kuoromme konsertti, ja pikkuveitikka potkiskeli koko konsertin ajan mahdottomasti! Joko pikkuinen tykkää musiikista, tai sitten se protestoi, että laula äiti paremmin! En tiedä, mutta mukava ajatus. Mä välillä juttelen tälle tyypille, kun meillä on jo nimikin mietittynä hänelle.

Oon siis pois töistä äippäloman alkuun asti. Välillä on vähän yksinäistä kotona, kun mies on päivät töissä, eikä aina jaksa lähteä minnekään. :(

Me mennään jouluksi mun vanhempien luo ja aatto ollaan koko sakilla veljeni perheen luona. Etelä-Suomeen vie siis meidän tie.
 
Tervetuloa uudet ja onnittelut kaikille hyvistä uutisista! :heart:

Meilläkin oli taas neuvolakäynti ja hyvin oli vilkas lapsi, tuli liikkeistä ++. Mulla oli verenpaine vähän laskenut (hyvä!) ja hemoglobiiniarvo noussut (myös hyvä!)
Mulla on myös istukka etuseinässä mutta ei kuulemma liian alhaalla. Se on vaimentanut liikkeitä alussa, mutta nyt kyllä jo tuntuu joka päivä. Eilen vauva jumppas varmaan tunnin niin että mutsille meinas tulla jo väsy! Ja tiistai-iltana se mykelsi niin omituisesti, että mua alko jo naurattaa. En kyllä osaa kuvailla mihin kutitushermoon voi sisäpuolelta osua, mutta omituista se oli. Kiva naureskella yksin kotona ääneen..hohhoijaa! Onneks naapurit ei kuulllu! ;)

Nimestä. jotain perinteistä on tullut mietittyä, mutta taitaa olla paras ottaa kalenteri käteen ja viivata yli ne joita ei ainakaan halua ja sitte valita jäljelle jääneistä parhaimmat. En edes tiennyt, että hätäkastetta varten täytyy nimi laittaa johonkin... :p

Kummeista. Ollaan jo puhuttu ketä ois kiva saada lapsen kummeiksi, ehkä pari pariskuntaa ja sitte vielä joku. :)

Painosta. On tullut painoa 5,5 kg, aika maltillisesti, mutta kun ennestäänkin oli jo ylimäärästä, niin eihän sitä kovin tarttis lisää tulla..

Joulusta. Sukulaisille mennään. Ihanaa päästä "passattavaksi" ja rentoutumaan ja savusaunaan.. :D Joululoma alkaakin mulla jo ensi tiistaina, tulee neljällä lomapäivällä sitten oikeasti 2 viikkoa vapaata töistä. =)

Vauvavakuutuksesta. Me otetaan vakuutus. Olipa hyvä tietää, että se kannattaa ottaa ennen sokeriras.koetta. Eli pitää vielä tämän vuoden puolella sännätä vakuutustoimistoon, kun sokerikoe on 3.1. Se litku on kuulemma iha kauhiaa.. :p

Shoppailusta. Oon yrittäny hillitä itteeni, etten tänä vuonna vielä ostais juuri mitn. Vain vaunuja ollaan alettu ihan tosissaan kattelemaan, mikä ois hyvä "kaupunkiajossa". Ei ainakaan kovin isot, ehkä kolmepyöräiset, edessä iso pyörivä (ja lukittava) rengas. Hintakaan ei tarttis olla kalleimmasta päästä. Lisävarusteilla ehkä sitten joskus se seuraava lapsikin menis samoilla vaunuilla? Phil&Teds Navigator, on tähän mennessä ollut meikäläisen silmään sopiva, eri asia sitten onko enää ok, kun menee kokeilemaan. ;) Pakko käydä testaamassa ihan livenä, ois ihan painajaista olla semmoset vaunut joita ei osaa käyttää.. :LOL: Hei, kertokaa kokemuksianne minkä olette todenneet hyväksi ja toimivaksi ratikka-, metro-, juna- ja bussimatkoja ajatellen. Meillä on vain kesäauto maalla, eli julkisten varassa mennään pääosin.

Tämmöstä tähän hetkeen! Tulipa yllättäin aika pitkästi tekstiä.. :O
Mukavaa Lucian päivää! :heart:

MizzyMazzu ja pikku-möhkö 22+1
 
Vakuutus Me ei oo otettu sairasvakuutuksia kahdesta ekasta lapsesta, eikä tästäkään. Ei oo allergioita eikä mitään muuta kun perusflunssia ollut, ei yhtään korvatulehdustakan kummallakaa eli meille vakuutus ois ollut ihan turha. Koti/matkustaja/jne. vakuutukseen kuuluu lapsille tapaturmavakuutus, se on ainut mikä meillä on eli jos 4v vaik kaatus pyörällä pahasti niin vois viedä yksityiselle, tai ite kaatusin mahan kanssa, mitä toiv. ei tapahdu, yks tuttu kaatu ihan vko ennen LA:ta, vauvalla ei käyny mitenkään, mut sit olikin jalka paketissa menny synnyttään ja aika hankalaa alku pienen kanssa kun ei ilman kainalosauvoja voinu kävellä. Varovasti siis liukkailla!

Hätäkastepaperia meiltä ei oo ees kyselty mitään nimiä vaik kaks lasta siis on ja kummatkin syntyny kättärillä, vaihteleeko tääkin homma paikkakunnasta riippuen? Ekasta oli tiedossa nimi, toisen nimi päätettiin 2vkoa syntymisen jälkeen eli meil ei ois ees ollu mitään nimee mihkään paperiin.

Kummit Meidän lapsilla ei oo kummeja eli ei tarvii miettiä tota asiaa.

Närästys Taas vaivana, tai tuntuu että ollut koko raskauden aikana enemmän tai vähemmän läsnä.. ja päätäkin särkeny eile ja tänään.

Shoppailusta En oo mitään ostanu, toinen tyttö tulossa ja vielä samassa kuussa todennäkösesti syntyy niin menee sit samat vaatteet toiselle. Poikien vaatteita oonkin myynyt eteenpäin. Ehkä tammikuussa kun ale jotain hankin mut en kyl mitään isoa, koko elokuu oltiin sukulaisissa rapakon toisella puolen ja sieltä vielä maksellaan luottokorttilaskua että ei kyl nyt oikein varaa mihkään ylimääräseen. Kaveri on name it-liikkeessä töissä ja saa puoleen hintaan työtekijä alen niin ehkä sen kautta jotain ostan.

Eilen olin lasten kanssa helsingin kampin narinkkatorin lasten ulko joulutapahtumassa, oli kyllä lapsilla kivaa, pääsivät ilmaseks 3 erilaiseen karuselliin, oli telttoja missä esim. myllyn paras teltassa sai tehdä pipareita, joku paisto ja ne sai mukaansa, oli ilmapalloa, hevisaurus esiinty, prinsessateltassa hieno hp-tulostimella tehty valokuva lapsista, glögiä, pipareita, ongintaa, ym. kivaa, ilmaistapahtuma ja keli mitä mainioin kun -1c, eikä tuulta/lunta kuten tänään taas satanut monta senttiä.

Lauantaina viettään laatuaikaa siskon kans, hotjoogaa, hyvää ruokaa, herkkuja, leffa tiedossa :) Tammikuussa sitten toivottavasti päästään miehen talviloman aikaan kaksin hotellin yöks (kaverin kautta edullisia hotelliöitä)

Mites teillä pidetään isyyslomaa? Pitääkö mies 3vkoa kerralla vai jätättekö myöhemmäks? Meil mies piti viimeks 2vkoa ja jätti viikon kesään kun oli vaan viikon kesäloma kun oli vaihtanu työpaikkaa, nyt varmaan pitää 3vkoa tai sit 2vkoa ja kesäkuussa viikon ja kesäloma heinä-elokuussa.

Toiveena kauniina Laitetaan kaffetreffit pystyyn :) Me asustellaan keskivantaalla ja aika harvoin tulee helsingin keskustassa käytyä, eile tosiaan pitkästä aikaa, kahen kanssa erilaista meno ja liikkuminen, sulla taitaa olla ensimmäinen tulossa ton eka sivun listan mukaan. Jumbo treffit onnistuis meille hyvin, olikohan kukaan tästä lähistöltä tai käy jumbossa?

Manzana81, 25+1
 
Painosta kun ollut puhetta, niin tuli luettua jostain sivulta tällasta..

RASKAUDEN AIKAINEN PAINONNOUSU

Raskauden aikana paino nousee keskimäärin kymmenen kiloa. Tämä koostuu seuraavasti:
sikiö 3 - 4 kg,
lapsivesi 500 g - 1 kg,
istukka 500 - 600 g,
verivolyymin kasvu 1,2 kg.
Näiden lisäksi kehoon varastoituu rasvaa joka yleensä kuluu imetyksen aikana. Suurin osa raskauden aikaisesta painonnoususta tapahtuu 20. raskausviikon jälkeen.

Raskauden aikainen painonnousutavoite on yksilöllinen. Painonnousua arvioitaessa otetaan huomioon äidin lähtöpaino, painon aikaisemmat muutokset, rakenteelliset erot ja loppuraskaudessa mahdollinen nesteen kertyminen elimistöön. Normaalipainoiselle (BMI 20 - 25) suositeltava painonnousu on 11,5 - 16 kg. Jos BMI on 26 - 28 paino saisi nousta 7 - 11,5 kg. Mikäli odottava äiti on lihava (BMI> 29) painon ei tulisi nousta raskauden aikana 6 - 8 kiloa enempää.
 
Tervetuloa LilJen!

Mansikkamaijalle onnittelut hyvistä ultratuloksista!

Ylläri iltatähdelle myäs onnea hienoista ultratuloksista ja poikalupauksesta!

Myös amantelle onnittelut hyvistä ultratuloksista ja tyttölupauksesta!

MizzyMazzu kannattaa tosiaan käydä vaunuliikkeissä vertailemassa vaunuja. Ekan kohdalla on kyl hankala tietää, millaset on hyvät ja mitä itse tarvitsee. Kaupunkivaunuiksi itse ostaisin sellaset, joissa kääntyvät etupyörät. Jos olette suunnitelleet toista lasta pienellä ikäerolla, harkitsisin juurikin jotain, josta saa muunnettua myös tuplat. Emmaljungalla on aika näppärän oloiset uudet Monkeyt, jotka sopis hyvin kaupunkiin, mutta ovat aika hintavat koko pakettina. Toisaalta teidän ei tavitsis vielä hommata siihen niitä sisarusvermeitä.

Vauvavakuutus tosiaan on meidän kaikilla lapsilla. Esikoinen olisi pärjännyt ilmankin, koska ei ole paljon sairastellut. Toiselle lapselle on ollut tosi hyödyllinen, koska on sairastanut monet korvatulehdukset ja kitarisat on leikattu jne. Kolmoselle on myös ollut hyödyksi atooppisen ihottuman vuoksi, koska saadaan kaikki rasvat nyt vakuutuksen piikkiin ja rasvaa tohon tyttöön kyllä kuluukin vaikka on vielä ihan pieni. Ja suosittelen ottamaan vakuutuksen ennen syntymää. Muuten joutuu odottamaan ekat 2kk ja kaikki sairaudet, mitä siinä ajassa ehtii ilmetä, jää vakuutusten ulkopuolelle. Toisaalta kyllä ilman vakuutuksia aivan varmasti pärjää.

Meillä on täällä Lohjalla ollut ainakin aikasemmissa raskauksissa käytössä toi esitietolomake. Esikoisen synnytin Kätilöopistolla ja siellä ei moista ollut. Meidän tyttöjen nimet eivät tosin kummatkaan olleet sitten ne, mitä esitietolomakkeeseen merkittiin.

Nimistä vielä sen verran, että meidän lapsilla on sekä yleisiä, että harvinaisempia nimiä. Tulevan vauvan kaavailtu nimi ei ole yleinen tällä hetkellä. Me ei siis valita nimeä sen yleisyyden tai harvinaisuuden perusteella. Valitaan vaan ihan se meidän mielestä sopivin. Toki se vaikuttaa, jos tuttavilla tai naapurustossa on paljon jotain nimeä, niin ei sellasta haluta antaa.

Jumbotreffit vois kiinnostaa muakin. En tosian asu ihan lähistöllä, mutta ei täältä kauaa aja Vantaalle. Ja mieluusti tulisin sellasille treffeille, jotka on kauppakeskuksessa, koska sinne pääsee helposti autolla. Helsingin keskusta on aina hankala parkkiongelmien takia.

Olin eilen miehen kanssa kuunteemassa Amorphista tavastialla. Oli tosi kiva käydä. En ole itse paljon käynyt kuuntelemassa livemusiikkia. Mies on enemmänkin käynyt. Vauva taisi joko kuulla metelin tai aistia kovat värähdykset, kun mylläsi ihan hirveesti mahassa.

Natta ja Tinja 22+3
 
  • Tykkää
Reactions: MizzyMazzu
Iltaa
Toive kyllä se päivittäin oli mielessä se vatsalaukkuhomma ja heti rakenneultran jälkeen varsinki ja nyt ennen uusinta ultraa myös ,mutta toisaalta uskoin itteki että kaikki kunnossa :)
Päivällä jäi kertomatta että pojan painoarvio oli jo 718 g :) ja oli nyt ihan oikein päinkin ainaki tällä hetkellä :)

Joku puhui että vauva innostunut laulusta meki huomattu sama.Olimma itsenäisyyspäivänä partiokirkossa missä huomasin innostuneet liikkeet ja samoin eilen puurojuhlassa :) Musikaalisia nämö huhtikuun hurmurit :)
Nyt nukkumaan ja haaveilemaan huomisesta jolloin iskän kanssa rentoudumme yhden yön hotellissa kaupunkilomaillen :)
Amantelle myös onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja hyvää viikonloppua kaikille :)
Ylläri iltatähti 25+0
 
  • Tykkää
Reactions: Myymamma
Niin joo Manzanan kyselyyn unohdin vastata. Meillä mies saa luvan pitää kaikki kolme viikkoa isyyslomaa samaan syssyyn. On meinaa hommaa tässä, kun tulee neljäs lapsi ja kolmonen on vielä niin pieni.

Ja tosta painojutusta. Eli 10kg ehtaa läskiä olen nyt kerryttänyt itseeni, jos kerran painonnousu alkaa vasta rv 20 jälkeen. :D No ei se haittaa, kun sen itse tiedostan. Liityn sitten johonkin kevennysporukkaan, kun vauva on syntynyt. Nyt olis enää varaa lihoa 3 kg, jotta en ylitä mun kaikkien aikojen painonnousua. Voi olla liian kova tavote. :stick:
 
Ylläri iltatähti aivan IHANAA kuulla, että kaikki oli hyvin!!! :flower::heart: Ehkä sitä jotenkin eläytyy enemmän toisen asioihin, kun on itse käynyt joskus läpi saman.

Olen myös huomannut tuon musiikin vaikutuksen. Yleensä kuuntelen musiikkia ilman kuulokkeita vain autossa, ja kas kummaa, kun joka automatka on ihan hirveää potkimista ja muljaamista! Hyvät biisit laitan tietty aina kovemmalle ja niiden kohdalla, joista en itse pidä, vaihdan kanavaa ja hiljennän ääntä. Ei sitten opi tuo tulokas pitämään "huonosta" musiikista ;)

Viimeksi mies piti isyyslomaa syntymän jälkeen kaksi viikkoa ja sitten joulun yhteydessä viikon. Nyt luulen, että pitää kaikki kolme viikkoa kerralla, kun sieltä on kesälomatkin sitten tuloillaan.

Sipulisankari & Narsku 22+5
 
Täällä taas sairaspäivää vietellään. Kävin eilen lääkärissä näytillä kun tuntuu ettei flunssa rupea helpottamaan mitenkään. Eilisen ja tän päivän kirjotti saikkua. Hirvee yskä ja räkää piisaa. :x

Onnea kaikille hyvistä ultra-uutisista :heart:

Vakuutuksista oli puhetta. Meillä on esikoisella vakuutus LähiTapiolassa ja tuli tarpeeseen. Tein sen varauksen jo hyvissä ajoin silloin ja nytkin varailin jo muistaakseni rv 12 paikkeilla. Ettei ehdi itselle tulemaan mitään verenpaineita / sokerihommia, toki ne vaikuttavat vakuutuksen rajoituksiin. Meillä esikoisella on vakuutus ollut tarpeellinen. Pojalla on maito-, kotim.vilja- ja soija-allergiat. Allergioiden takia ollaan juostu lääkärissä vaikka kuin paljon. Lisäksi kesällä alkoi korvakierre, nyt syksyllä putkitettiin ja poistettiin kitarisa. Eli vakuutus on maksanut kyllä 2,5 v aikana itseää hyvin takaisin.
Eli suosittelen ja suosittelen ottamaan jo odotusaikana, koska jos lapsen synnyttyä on jotain terveysongelmia, niin ne rajataan vakuutuksen ulkopuolelle. Ja tokihan vakuutuksen voi irtisanoa jos katsoo ettei sille ole tarvetta.

Täällä kans yksi Pk-seudun (Vantaan) odottaja. Töissä vielä, niin en pääse ainakaan päivätreffeille osallistumaan.

Isyysloma Mies jää vauvan synnyttyä talvilomalle ja sitten pitää jonkunverran isyysvapaata perään. Riippuu toki miten synnytys menee ja millainen vauva tulee. Esikoinen on päiväkodissa lyhyttä päivää / vkoa kevätjuhliin asti ja sitten on tarkoitus ottaa kotihoitoon. Lisäksi tuo isyysvapaan uudistus saattaa vaikuttaa näihin kuvioihin.

Kuinka kauan meinaatte olla kotona tai haaveilette ? Esikoisen hoidin kotona reilu 2 vuotiaaksi. Mutta nyt Vantaa lakkautti kuntalisän yli 1,5 vuotiailta, niin on vähän huono tilanne. Toivottavasti tämänkin voisi hoitaa sinne reilu 2 vuotiaaksi kotona. Rahatilanne saattaa vaan pakottaa aikaisemmin töihin. Stressaa... Miten meinaatte rahoittaa mahdollisen hoitovapaan ? Melkoinen soppa olisi ollut jos poika olisi pistetty kovin pienenä hoitoon. Allergiat olleet täydessä kaaoksessa... Suppeimmillaan ruokavaliossa oli: apteekin maito, riisi, kana, peruna, ruusunmarja ja vadelma. :(

Meinaatteko ottaa isomman / isommat lapset kotihoitoon kun vauva syntyy ?

Keskiviikkona (22+1) oli neuvola, tässä kuulumiset, (suluissa edellisen kerran kuulumiset viikolta 16+1):
Painon muutos / vko: +720g (+170g)
RR: 122/81 (127/83)
HB: 126 (126)
Kohdunpohjan korkeus: 22 (-)
Syke: 150 (+)
Liikkeet: ++ (-)

Painoa tullut ihan liikaa kun ottaa huomioon lähtöpainon. :( Ahdistaa. Mutta muuten kaikki oikein hyvin. Ekassa raskaudessa oli lopussa jopa verenpainelääkitys kun paineet nousi liian korkealle.
 
Natte: Pätee varmaan ekan raskauden kohdalla
suurimmalla osalla toi painonnousu,mut tosi
yksilöllistä tietenkin. Mä ihmettelen miten
esikoisesta kilot lähti tosta vaan imettämällä 4kk:ssa
ja tokan kohdalla meni vuosi... ja tosissaan
sai pudottaa.

Hyvää viikonloppua!! Jouluun 10pv, viel
muutama lahja ostamatta.

-Manzana 81
 
Manzana, Natte ja Pai oishan se ihan tosi kiva nähdä kahvittelun merkeissä Jumbossa :) varmasti löytyy juttua. Mä olen kanssa pääsääntöisesti päivät töissä niin ei onnaa keskellä päivää, mutta alkuillasta, viikonloppuna tai sitten äippälomalla. Ainakin tuun muistuttelee sitten kun ollaan äippälomalla, että mites ois. :)

Ja Pai vois samalla kaupata tytön vaatteita :D jos on pallukat ultrassa vaavilla nähty, niin luottaisin ehkä siihen.. meinaan itsekin suhtautua niin, että tuolta se neitokainen putkahtaa. Tai jos ei, niin sitten mennään pari kk poika pinkeissä vaatteissa ja punaisessa sametissa, ei se vielä siitä ymmärrä traumatisoitua :LOL:

Ylläri iltatähti, sitä mietinkin, että varmasti on mielessä ollut paljon, vaikka et hermoheikkona kirjoitusten perusteella ollutkaan. Taitaa olla aika yleinen "mutka matkaan" rakenneultrassa. Joulun alla ei parempia uutisia olekaan, kuin että kaikki hyvin.

Karen, on kyllä hellyttävä ajatus, ja tosihan se on, että vaavit alkaa jo rekisteröidä masusta ulkopuolisia ääniä :) minä soittelen mahan päällä sellaista pinnasängyn yläpuolelle tulevaa soittolelua... ja mies muljauttelee silmiään :rolleyes: Ite olen miettinyt tuota kans kun kotiin sitten jää niin tosiaan näillä seuduilla ei ole sellaista ystävää vielä kenelle luontevasti vois soitella ja "pyytää täytettä päiviin" mutta toisaalta olen aika kotikissakin, että sujuvasti menee viikon parin loma, että en käy postilaatikkoa ja kauppaa pidemmällä ja nyhjään kotona, ja sitten välillä iskee tuska että mä ooon niiiin yksin, ja sitten pitää hakeutua ihmisten ilmoille. Ehkä nyt kun töissä vielä on niin riittää se päivä työkaverien seurassa ja ilta menee tyytyväisenä kotona mötköttäessä..

Isyyslomasta, ei olla kauheesti mietitty, mut ehkä vois yhden viikon jättää myöhemmäksikin varsinkin jos pikkuisen kanssa alkaa sujuu alku helposti.

Kissat meillä on nää kaksi vauhtivilleä täällä, molemmat näköjään tässä keittiön pöydällä nytkin, vaikka niillä ei oikeesti ole mitään asiaa tähän.. vanhempi makaa käsieni päällä kun kirjoitan ja nuorempi yrittää syödä joulukukkaa.. mielenkiinnolla odotan mitä näiden kanssa tulee kun vauva syntyy. Meillä kävi reilu puolivuotinen vauveli kylässä ja säikähdin vähän vanhemman kisun reaktioo kun vauveli alkoi itkee, niin tää syöksy vauvan luo, ja nousi tassut selkää vasten. Siinä kohtaa ehdin hätiin ja nakkasin kissan lattialle, ja jäi epäselväksi, menikö tää vaan ääntä hätäilemään vai oliko se jonkin sortin hyökkäys.. tosin se ois jo siinä kerennyt kyntesä iskee kiinnikin, tää on vaan arvaamaton tapaus uusissa tilanteissa. Ja olenkin ilmoittanut paikkaan mistä tämän otin pari vuotta sitten, että jos joskun vauveliini ilmaantuu taloon niin voi olla, että kissa palautuu.. mutta katsotaan. Ihana se on siltikin. Makkariin näillä ei ole yöaikaan mitään asiaa että saa vauvan kans nukkuu rauhassa.

Eikun kola käteen ja ulos. Oon koko eilisen päivän morkkistellut tätä painoani. Mä muistelin kanssa, että vasta puolen välin jälkeen sitä painoo alkais kertyy. No jos mä nyt olen rasvani kerännyt niin tohon +16kiloon voi vielä vauva kasvaa.. niinniinniiin.
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan pitkästä aikaa =)

Pikaset päivitykset kun juniori nukkuu ja vanhempi pelaa muumipeliä =)

Aamulla oli vihdoin rakenneultra ja kaikki oli hyvin, vastasi viikkoja. Mitään poikkeavaa ei löynyt. Viuh, olipa helpotus =) Ja poikalupaus saatiin =)

Töissä on ollut ihan törkeen kiirusta ja pitkiä päiviä, huomennakin vähintään 14h päivä ja su 12h. Ei siinä tarvi enää keksiä mitään ylimääräistä tekemistä. Onneksi tammikuussa loppuu noi pitkät päivät kun loppuu noi jouluturistit. En ole jaksanut käydä kuin välillä lukeen teidän juttuja täällä.

Onnea kaikille hyvistä ultrauutista!!:) Ja hyvää joulun odotusta!

Nyt laittaa ruokaa.

House 21+1
 
  • Tykkää
Reactions: Meidän Äiti
Onnea House ultrakuulumisista!

Kahvittelusta, itse asun Oulun seudulla. Onko täältä päin muita? Joulun ajaksi ollaan tulossa pääkaupunkiseudulle, ja pääsisin hyvin vaikka Vantaalle kahvitreffeille. Onko kukaan maisemissa välipäivinä?

Toive ja muut jotka musiikin kuuntelusta kirjoitti, kyllä mä olen vakuuttunut siitä, että tulokas / tulokkaat yleensä aistii musiikkia. Mun tuttu on pappi, ja oli raskausaikana paljon urkumusiikin lähettyvillä sattuneista syistä. Synnyttyään lapsi rauhoittui aina heti urkumusiikista! Musiikki on kyllä ihan mieletön juttu, kun koomapotilaatkin, joihin ei saa mitää kontaktia muuten, reagoivat musiikkiin elintoimintojen vilkastumisella ja vähäistä kontaktia ottamalla. Miksei siis pieni lapsi meidän sisällä? Sipulisankari pitikin hyvin huolta musiikkimakukasvatuksesta jo nyt! Ja Toiveen tapa kuunteluttaa pinnasänkyyn tulevaa lelua sai kyllä hymyn kasvoille. Jatketaan samaan malliin!

Mukavaa viikonloppua kaikille! Mä odotan huomisia isomman kaveriporukan treffejä. Vietetään koko päivä yhdessä, käydään keilaamassa, kävelyllä, taidemuseossa, syömässä ja katotaan leffaa. Tosin en voi itse koko päivää osallistua, kun on työpaikan joulupäivällinen illalla, mut jos muutaman tunnin hengailis. Mieskin lupas lähteä mukaan.
 
Mä asun myös Vantaalla ja voisin lähteä jumboon kahvittelemaan. Olen siis päivät kotosalla tuon taaperon kanssa, joten useimmat ajat käy :) Välipäivät tosin ollaan reissussa.

Isyyslomasta ei olla hirveästi vielä puhuttu. Esikoisen aikaan miehellä alkoi laskettuna aikana kesäloma (syntyi heinäkuussa). Poika meni viikon yli, mutta ehdittiin olla kolme viikkoa kaikki kotona yhdessä :) Isyysloman piti sitten myöhemmin parissa erässä.

Kaikille onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :flower:
Onneksi ylläri iltatähdelläkin kaikki oli hyvin! :)
 
Helou.

Isyyslomasta heti näin alkuun ajattelin kysäistä, että kun on ollut puhetta, että se ens vuoden alusta jotenki muuttuis, niin mitenkä? Ei pysy kuusalla itte enää. :whistle:

Täällä mä oon tänään seuraillu sokereita ja alhaisia ne meinaa olla. Korkein tais tämän päivän mittauksista olla 4,9 ruuan jälkeen. Miksiköhän se rasituksessa nousee, mutta näin normiruualla ei? Outoa. Ja melkein liianki matalia tuntuvat olevan välillä. Täytyypä ottaa neuvolassa asia ensviikolla puheeksi.

Toive, pitäiskö sun harkita jotain keskusteluapua tms? Kauniita ja Rohkeita!!! :LOL: Syytä olla huolissaan. :D

Harmi, kun täältä on niin pitkä sinne pääkaupunkiseudulle. Kahvitteluseura olis oikein tervetullutta kyllä.

Tänne nyt ei mitään sen kummempaa kuulu. Vauva on tosi vilkas. Potkii ja nyrkittää vimmatusti. Nytkin tunnen selvästi, että on pää alaspäin, potkut tuntuu navan yläpuolella, välillä jo alakylkiluissa ja tuolla alhaalla tuntuu semmosta näpertelyä. <3 Ei tartte kuulostella liikkuuko, kun on liikkeessä kyllä todella paljon. Ja hyvähän tuo on!

silkkii ja itu 22+3
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
Paljon on taas juttuja tullut.. kun on hetken lukematta ;)

Meille kuuluu hyvää. Käytiin tiistaina ultrassa ja siellä kaikki niin kun pitääkin. Paino ja pituus vastaavat viikkoja, kaikki kohdallaan niin kun kuuluukin! Yllätyksen toi kätilön kertoma sukupuoli.. Koko ajan olen ollut varma kolmannesta pojasta. Ja vieläkään en tahdo uskoa mitenkään päin että meille on luvattu 70% varmuudella tyttö <3

Ainut miinus tässä olemisessa on tää ikuisuus sairasloma. Kävin viime viikolla hakemassa sairaslomaa muutamaksi päiväksi niin loppuvuosi paukahti samaan syssyyn. Selkä ja iskias ei anna periksi tehdä töitä. Työni on niin fyysistä että se on rankkaa jo ilman mitään rakkausmahojakin.

Vakuutuksesta täällä on kanssa keskusteltu. Meillä on nyt lapsivakuutukseen varaus. Maksulappukin jo saapui. kerrankin ajoissa. Kahden aikaisemman kanssa on mennyt tuokin asia niin viime tippaan et nyt on todellakin ajoissa. Olen yllättänyt itseni! Mutta tuskin muuttanut tapojani.

Neuvolassa kaikki ollu suht kohdallaan. Kroonisen anemiankin olen saanut taas "hyvälle" tasolle. Painonlaskun jälkeen ensimmäinen painon nousu on noin 180g :). Viime kerralla neuvolassa oli opiskelija touhuamassa juttuja. Sf-mitta oli 19cm jos oikein muistan. ELi yläkäyrillä mennään.

Outi + masukki rv 21+1
 
  • Tykkää
Reactions: Meidän Äiti
silkkii mullakin ne sokerit on ollu tosi alhaalla ruuan jälkeen.. piti useemman kerran mitata kun ajattelin et se vekotin on jotenkin rikki.. mutta ei.. mulla myös on kyllä ihan lahjakkaasti välillä myös unohtunut nuo mittailut kun kerkeen jo alottaa syömisen ja sitten katon viereen että "nii, se mittaus". otan siis kyllä ne vehkeet esille mutta en vaan muista.. pöh.. pakko vissiin ryhdistäytyä..

ostoksista en viimeeksi muistanutkaan kommentoida, mutta siis tosi maltillisesti olen hankkinut. muutamia vaatteita - ihan vaan valkeita. matkarattaita pohdiskelen vieläkin mutta ostetaan nekin sitten vasta myöhemmin. ja se hoitopöytä.. joo'o, ikeaan ois lähettävä :)

isyyslomaa mies pitää vasta kesäloman jälkeen, eli alottaa kesälomalla viikkoa-paria ennen laskettua aikaa ja siitä sitten jatkaa sen 3 viikkoa isyyslomaa.. eli saadaan olla koko porukka yhdessä piiiiiitkään kotosalla :)

siitä muutoksesta sen verran luin jostain että tulee tietty määrä päiviä josta ensin käytetään 1-18 päivää ja loput sitten kun äidin vanhempain vapaa loppuu, ja äidin ei tarvii antaa "omistaan" pois sitä kahta viimistä viikkoa. tosin on vasta valmisteilla ja EHKÄ tulee tuo muutos.. millon lie julkistetaan jos/kun päätös tehdään..
löysin jopa linkinkin.. vielä kun osaisin liittää.. katotaan :)

Isyysvapaan pidentäminen - Sosiaali- ja terveysministeriö

m-m & hippu 20+6
 
Viimeksi muokattu:
Silkkii: Tulin vierailulle toisesta pinosta, mutta siis rasituksessa se sokerin määrä on huomattavasti isompi ja siksi nousee eri tasolle siellä kuin normielämässä :) Ja hyvä vaan jos saat niitä 4-6 arvoja kotona, ei ole ainakaan mitään hätää sokereiden suhteen!

Terkuin Simppu ja pötkis 21+4 (eli huhtikuulainen minäkin oikeasti, mutta alkuperäinen LA oli toukokuun viides ja jäin sinne sitten pyörimään, kun oli jo porukka ehtinyt tulla tutuksi :) Aina käyn teitä täällä kuitenkin seurailemassa ja lukemassa.)
 
Viimeksi muokattu:
Rakenneultrassa käyty ja kaikki hyvin. Tyttöolo vaihtui tyttölupaukseksi.Kaikki mitat vastasivat raskauden kestoa ja painoarvioksi sanottiin 380-400g. Istukka on etuseinässä, kuten ehdin jo aavistellakin. Se tieto helpotti huomattavasti, kun olin ehtinyt jo vähän panikoida liikeiden satunnaisuutta.
Ultra oli 13.12. eli Lucian päivänä ja mies sanoikin, että tehdään siitä Lucia. :) No katsotaan nyt.

kishuli rv 21+1 ja Lucia
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Ultrassa tuli käytyä maanantaina 10.12. Natiainen oli vähän yhteistyöhaluton, käänteli kylkeä, ei oikein suostunut mittoja ottamaan. Kätilö joutui työtä tekemään, että saatiin mittoja. Kaikki ihan hyvin, istukka etuseinämässä ja ylhäällä, puhui jotain sokerirasituksesta. Vastasi viikkoja 21+0. Poika tulee ja mun enneuni piti paikkaansa
Nimestä: Nimi jo päätettiin, ennenkun tiedettiin sukupuoli.

Kummeista:] Kummeja ei olla vielä mietitty.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hjannah
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista :)

Onpas täällä keskusteltu paljon kun hetken olen ollut poissa :)

En ole jouluihminen, enkä juuri laita joulua kotiin tms. Muutamia lahjoja hankin ja vanhemmilleni olemme valmiiseen joulupöytään menossa :)

Tässä joulun välipäivät harmittavat senkin takia, että niin moni ilmoitus, kuponki ja hakemus vetämässä eri puljuihin, ettäpelkään etten ehdi niitä hoitaa ajoissa.

Nimittäin olemme heti vuoden vaihteen jälkeen lähdössä vielä etelään. Onko teillä kokemuksia lentämisestä raskauden aikana? Itseä hiukan jännittää... ja tätä lentoa varten kun pitää saada lääkärintodistus, muuten hyvä, mutta ajan sain pari päivää ennen lähtöä, toivon todella ettei tule yllätyksiä.

Ja juuri lomalla ollessa olisi viimeiset päivät hakea Kelalta tarvittavat rahat ja pakkaukset. Siispä reippaasti pistin internetin kautta hakemukset jo nyt vetämään. Mutta, edelleen on epäselvää, mitkä liitteet mihinkin hakemukseen pitää toimittaa... sain neuvolasta raskaustodistuken ja sanottiin että se riittää. No, ilmeisesti edellytetään myös todistusta ennen 4 raskauskuukautta tapahtuneesta neuvolakynnistä ja jotain myös työnantajalta... no ei kun tässä hupenevina arkipäivinä sitäkin selvittämään. Muutenkin koen Kelan kanssa asioinnin nihkeänä ja olen ollut erittäin kiitollinen ettei ole tarvinnut muuten yhteyksissä puljun kanssa olla.

Ja päädyimme vielä hakemaan vauvavakuutusta ja jo odotusajalta. Olen melko varma, että tuostakin putiikista suhtaudutaan nuivasti hakemukseen minun terveyteni takia, esim huomattava ylipaino, ja olen valmistautunut sinnekin hakemaan ja toimittamaan yhtä sun toista lääkärin lipuketta. Jokin vakuutus vauvelille tahdotaan. Onko teillä kokemusta, miten esim. äidin ylipaino vaikuttaa odotusajan vakuutuksen saamiseen tai vakuutuksen sisältöön?

Onneksi painonnousuni on ollut hyvin maltillista, noin kilo tullut lisää. Sain neuvolastakin hyvää palautetta. Jo alussa päätin, että painoni ei tule karkaaman käsistä, koska en tahdo sen vaikeuttavan vauvan kanssa toimimista kohtuuttomasti. Myös kuntosalilla olen käynyt.

Liikkeet tuntuvat jo päivittäin. Tahtoisin väittää, että vauveli reagoi bola-korun
helinään :D eli potkaisee helinään vastaukseksi, mutta tämä taitaa olla vain kuvittelua odottajan omien korvien välissä :D tyyppii taitaa muljahdella ja liikahdella aivan miten itseään huvittaa :)

Kiva, kun täällä suunnitellaan tapaamisia. Itseäkin hiukan jännittää, että miten alkaa lomalla seuraa päiviksi löytyä. Olen pistänyt tällä hetkellä toiveeni perhevalmennukseen, joka alkoi juuri ja jossa käy mukavanoloisia ihmisiä :)
Onkos täällä muita Keski-Uudeltamaalta?

Viu+Eveliina 23+0 POKS
 
Viimeksi muokattu:
Moi! Onpas täällä tullut tekstiä, kiva oli lueskella kun ei ollut muutamaan päivään ehtinyt käymään :)

Täälläkin rakenneultrassa kaikki oli kunnossa ja tyttöä lupasi! Mitään en ole vielä ostanut, ystäviltä saadaan jotain tyttövermeitä ja aika paljon esikoisen vanhoissa on unisex-värityksellä, eli aika pienillä investoinneilla päästään. Itkuhälytin on hommattava uusi kun vanha on alkanut temppuilemaan. Kieseistä ei olla vielä päätetty mitä tehdään... Koiraa ulkoilutetaan päivittäin, mutta poika (nyt 2,5 vuotta) kävelee jo aika reippaasti, eli saatettais pärjätä pelkällä seisomalaudalla. En tiiä.

Painonnousu on ollut ihan samantahtista kuin edelliselläkin kerralla. Toistaiseksi tullut 1 kg ja kokonaisuudessaan tuli viimeksi n. 8 kg. Sen verran on vararavintoa, että ei tarvitsisi enempää painon nousta tälläkään kertaa. Viimeksi ajattelin innoissani, että tuleepa helppo painonkaristus kun 10 pv synnytyksestä olin takaisin aloituspainossa, mutta siihen se sitten kuta kuinkin jämähtikin...

Täällä missä asutaan on aika ruhtinaallisen pitkät isyyslomat (2 vkoa synnytyksen yhteydessä ja lisäksi 12 vkoa). Ei olla vielä mietitty kuinka tällä kertaa mennään muuta kuin että minä palaan töihin syksyllä 2014. Viimeksi mies oli kuukauden esikoisen kanssa kotona töihin palattuani ja loput piti sitten 1 pv viikossa n. puolen vuoden ajan eli esikoinen sai hieman leppoisamman alun päiväkotielämään. Järjestely sopi meille hyvin ja kun mies on aika pienessä firmassa duunissa niin ei oikein voisi montaa kuukautta yhteen soittoon olla poiskaan.

Muutenkin täällä on kaikki ihan hyvin, edellisen viestin jälkeen olen tosin ehtinyt sairastamaan ensin oksennustaudin ja sitten flunssan... Liikkeitä tuntuu tosi paljon, istukka on takaseinällä. Viimeksi oli etuseinällä ja ero siinä kuinka paljon ja kovasti liikkeitä tuntee on mielestäni tosi iso.

Ukkeli on tänään pikkujouluissa, eli nyt pitää alkaa painumaan pehkuun, jotta jaksaa nousta aamulla pojan kanssa touhuamaan. Mukavaa viikonlopun jatkoa ja voikaahan hyvin!

Pihlaja79 ja Typy
 
Sunnuntai-iltaa!

Pai80 Kyseli kotona olosta ja isomman hoidosta. Mä haluisin olla syksyyn 2015 mut täytyy tosiaan kattoo miten taloudellisesti mahdollista, kun toi Vantaa-lisä loppuu jo 1,5v sen 2v sijaan. Meille se nytkin vaikuttaa sen verran että oisin ollut oikeutettu siihen vielä tammi,helmikuulta mut en sitä saa, kun se muuttuu. 22.2 alkaa uus äitiysloma. En oo ollut ekan ja tokan välissä töissä (keikkatöitä tein ekan jälkeen hoitovapaalla) vaik ikäeroo 2v 9kk, jos oisin syksyl menny ku esikoinen kesäkuussa täytti 2v oisin ehtiny olla 6kk töissä, sit varmaan ois poika just alkanu vähän sopeutuu pk:n ja entiä kyl oisinko ottanu pois vai miten koska Vantaalla myös se että jos hoitaa pienempää kotona ja isompi hoidossa niin kuntalisäähän ei makseta ollenkaan. Harkittu muuttoa muutama kilometri etelään ja oltas Helsingin puolella missä ilmaset kerhot ja parempi kuntalisä 3v asti. Esikoinen siis nyt melkein 4,5v on kerhossa ma,ke,pe 9-12, ja jatkaa varmaan syksyllä samassa kerhossa, sit kun vauva vajaa 1,5v esikoinen meneekin jos eskariin (hui, kun aika menee nopsaan!)

Pihlaja79 Missäs päin maailmaa asutte?

Olipas eilen ihana vapaapäivä lapsista ja kotitöistä, siskon kans käytiin hotjoogassa Hgin keskustassa, 40c lämpötila, 1,5h hikeä pukkas vaikkei mitään ois tehny, suurin osa liikkeistä tuntu vielä ihan hyvältä tehdä vaik olihan se aika rankka puoltoistatuntinen. Sen jälkeen siskon luo kylään joka teki hyvää ruokaa, jälkkäriks joulutorttuja ja vähän muitakin herkkuja.. suklaata, salmiakkia.. mitähän se puntari näyttää keskiviikkona neuvolassa.. Mulla rv26 neuvolalääkäri ke:na. Sit 7.1 on normineuvola. Tänään kyl kävin spinnigis että vähän tasapainotusta eiliseen, mut ah oli kyl oikee hemmottelupäivä kun sai lomaa lapsista (ja miehestä) koko päiväks. Taas jaksaa!

Palaan keskiviikkona! Kauhee pähkäily mitä ostas joululahjaks siskon reilu 3vee tytölle ja omalle 1v 9kk tytsylle.. vko aikaa.. ja varmaan kauheet jouluruuhkat ens viikolla aamusta iltaan kaupoissa.

 

Yhteistyössä