Huhtikuun hurmurit 2014 ~Heinä- ja elokuussa~

foolihaposta vielä. Oon ymmärtänyt, että loppuraskaudessa foolihappolisä ei välttämättä oo enää hyväksi, ainakaan suurina annoksina. Suurin hyöty on tosiaan ihan raskauden alussa. Mä söin noita samoja raskaus-imetys-multitabseja yhen purkin silloin kun alotettiin raskautymisyritykset. En siis kaikkia kerralla vaan yhen päivässä :D Ja just sen foolihapon takia. Esikoisen aikana en ennakoinu näin, alotin vitskut vasta plussan jälkeen.

MUTTA jos syö monipuolista ruokaa, niin mitään pillereitä ei tartte popsia. Ite haluan turvata tän alkuraskauden "herkimmän vaiheen" vitamiinisaannin, vaikka syönkin suht terveellisesti. :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!
Jospa mäkin uskaltaisin liittyä joukkoon.. taustalla olen jo lueskellut "alusta" asti, toivoen että saan itsekin liittyä huhtikuisiin. Tänään digissä raskaana 2-3, joten jos sitä nyt alkaisi pikkuhiljaa uskomaan. =)
Meille tuleva vauva olisi toinen, esikoinen on hieman yli vuoden nyt. Alunperin ajateltiin että ihanteellinen ikäero olisi n. 2 vuotta, nyt tulee sitten hieman lyhyempi kun tärppäsikin niin nopeasti. Hieman on vielä epäuskoinen olo että voiko tämä nyt olla totta...

Multivitan mama-vitskut on täälläkin käytössä, niitä oli vielä esikoisen raskaus/imetysajoilta jäljellä joten helppo oli niillä jatkaa.
Neuvolaan soittelen ensi viikolla ja la tarkentuu varmaankin sitten tai viimeistään ultrassa (jos sinne saakka päästään), tässä kuitenkin mitä listaan nyt voisi päivittää:

LA 16.4 / Meryl / 32 / Toinen / KOS
 
Meillä on huomenna esikon 6v neuvola ja sillon puhun meidän neuvolatätin kanssa en sinne ole soitellut kun tiesin et ollaan menossa sinne joka tapauksessa lähiaikoina :)

Listaa yritän päivitellä päivittäin jos sinne on päivitettävää :D Tervetuloa kaikille uusille odottajille :flower:
 
Onpa kiva lueskella teidän kaikkien muiden tarinoita! Itse kun ei vielä halua kertoa raskaudesta muille niin täältä saa helpotusta omille ajatuksilleen :)

Parin päivän aikana on iskenyt uskomaton turvotus! Ajattelin ensin kuvittelevani ja kävin vaakalla. Paino on kaksi kiloa enemmän kuin normaalisti, huh! Vatsan pohjaa neppailee myös pitkin päivää. Olen kuitenkin iloinen kaikista raskausoireista, niistä tulee fiilis että tuolla navan alla oikeesti on joku. En vieläkään voi uskoa tätä todeksi, pelkään koko ajan että kuukautiset alkaa. Ehkä ensi viikolla osaan relata enemmän kun pääsee neuvolaan :) jännää!
 
Näköjään ehdittiin jo vastat sulle Adalie :) Mutta sitä tosiaan meinasin, että sama lopputulos kuitenkin on, eli aina ei lähdetä nollasta liikkeelle. Huonosti selitetty, sori :D

Vitamiineista: Itse aloin syömään foolihappoa, kun alettiin seuraavaa "yrittämään". Annos on normaalia korkeampi, kun kuulun riskiryhmään. Muutoin normaalisti syön kalkkia, d-vitamiinia ja omega-3:sta.
 
Turvotusmaasta päivää. Vatsa on kuin mikäkin pallo. Oon vielä vähän sellasessa tilanteessa töiden suhteen, etten haluis kylillä huudella olevani raskaana. Kovin pitkään sitä ei vaan voi enää salata :p Jospa kohta ei tarttis enää salailla.

Varasin kuitenkin varhaisultran kun joteknin halusin tietää, että onko siellä masussa oikeesti ketään. Se on ens viikon tiistaina 13.8.

Muitakin oireita on jo ilmaantunu. Yököttää ja väsyttää ihan hulluna. Tosi helppo siis töissä olla niin ku ei mitään :p.

D-vitamiinit pitäis varmaan alottaa. Rautaa jouduin ottamaan toisen raskauden loppupuolella kun hempat laahas alhaalla.

Adalmis 5+6
 
Huomenia!

Täälläkin kyllä välillä sellaista pahoinvoinita ilmassa, että kauhulla odotan mihin tää tästä vielä johtaakaan. Eilen kävin moneen otteeseen halaamassa vessanpöttöä. :D

Muakin houkuttais varhaisultra, mutta kysyin eilen Terveystalosta sen hintaa niin vastaus oli 170€! Eikä siitä välttämättä saa edes Kela-korvausta. En tiiä raaskinko. Tosin tässä on vielä aikaa punnita, kun vasta menossa rv 4+3.

Nyt yllättävän hyvä olo eli ei kun töihin! Hauskaa päivää kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Piti vielä sanoman... Vitamiineista. Mä syön foolihappoa, kalsiumia, maitohappobakteereita ja magnesiumia. Mun jalkoja on alkanut kauheesti särkeen (täytyy johtua jotenkin kans tästä raskaudesta), niin meinasin, että tuo magnesium vois auttaa... Talvella täytyy varmaan ottaa käyttöön D-vitamiinilisä.
 
Eireann: Ei mulla ole oikeesti mitään syytä syödä foolihappoa noin paljoa :ashamed: Jotenkin vain lipsunut ja oon ajatellut että ehkäisen tolla tavalla keskenmenoa ja jotain (vaikka siis todella tiedän, ettei itse voi vaikuttaa keskenmenoon jne.).. Rupesin vain miettimään, voiko tolla aika reippaalla foolihapon kulutuksella saada aikaiseksi jotain vahinkoa.

Uusille tervetuloa!

ON: Me lähdetään tänään viikoksi reissuun. Matkakohteessa lämpöä on noin 35 astetta ja saa nähdä miten reissusta selvitään. Pakannut en oo vielä yhtään - sen verran panostin, että hain kaupasta paketillisen siteitä ja tamponeja. Pessimisti ei tunnetusti pety. Takaisin kun tullaan niin soitan neuvolaan. Tai ehkä soittelen vasta sitten kun viikkoja on 6+. En hirveästi anna itseni vielä innostua, vaikka toisaalta nopeastihan tää aika loppujen lopuksi menee.
 
Fujin: Älä pelkää, et tuolla foolihappomäärällä saa aiheutettua vahinkoa lapselle. Mulle lääkäri on määrännyt 4g/pv, siis tosiaan 4 grammaa. Eikä mulla ole mitään puutostilaa vaan ihan vain siksi, että mun sisarus on menehtynyt hermostoputken sulkeutumishäiriön vuoksi.
 
Nyt on ultrassa käyty ja sen mukaan LA olisikin 22.3.2013. Sanoi, että voi vielä muuttua seuraavassa ultrassa, kun tässä vaiheessa pienikin virhe mittauksessa vaikuttaa selvästi. Tuskin se tuosta nyt ainakaan enempää aikaistuu, mutta myöhemmäksi varmaan voikin siirtyä :)
 
Hei kaikille ja onnea odotukseen! :)

Ajattelin minäkin olla rohkea ja liittyä tänne keskusteluun. Tein eilen siis digitaalisen raskaustestin ja tulos oli positiivinen <3 kp oli eilen siis 27/29.vähän vielä jännittää vaikka oireet on olleet aika selkeät.

LA 19.4/sunny84/29/toinen/LKS


Meillä tärppäs tällä kertaa heti, jätin heinäkuun alussa pillerit pois ja kyllä me oviksen aikaan tätä tehtiinkin ;) en kuitenkaan uskonut et kävis näin helposti. Vielä ei uskalla kuitenkaan hyppiä riemusta vaikka mieli tekiskin kuuluttaa asia kaikille!

Olen kertonut jo lähimmille kavereille tänä aamuna ja mummoille lähetin kuvan raskaustestistä.

Meillä on haaveena kaksi lasta ja sitten riittää..ehkä. Esikoinen syntyi 08/2012 eli lapsille tulisi ikäeroa 1v 8kk. :)

Mie alotin tänään multivita mama vitamiinit kun niitä oli kaapissa vielä muutamat. Haen niitä kyllä sitten lisää jos ja kun tämä pieni ihme päättää pysyä kyydissä.

Edellisessä raskaudessa tehtiin neuvolassa varhaisultra kun viikot oli epäselvät, nyt mulla on kuiten tarkasti ylhäällä kierrot joten ei pitäisi olla epäselvyyksiä. Olen kotihoidontuella kotona joten ei tässä hirveesti rahaa olis mennä vaikka haluaiskin...siis yksityiselle. :)

Olen lähdössä juuri kuntosalille personal trainerin rääkättäväksi ja mua hirvittää et jos jollain liikkeellä aiheutan keskenmenon. Täytynee paljastaa tilanne hänelle, saatan saada anteeksi tämän lihomisen ;) aivan järkyttävä turvotus..ihan ko raskaus olisi jo paljon pidemmällä!
Muita oireita on ollut hikoilu, itkuisuus, rinnat turvoksissa ja eilen sain jonku raivokohtauksen miehelleni..voi raukkaa! Onneksi sillekin löyty sit iltasella selitys!

Nyt kuitenkin täytyy lähteä liikkumaan, toivon kaikille mameille ja pikkuruisille suojelusenkelin turvaamaan matkaa <3
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli siis esikoisen 6v neuvola ja samalla sovittiinkin sitten itselle eka aika 16.8. :) samalla sitten verikokeet ja laittaan paperit meneen ja aletaan ootteleen sitten sitä ultra aikaa.. ja niin joo mulla vaihtuukin ei ookkaan TAYS vaan K-SKS ja LAn kin muutin kun neuvolassa laski 6.4.2014 eli nyt olis siis RV 5+4 :) mutta ultrassahan se sitten tarkentuu seuraavan kerran

Yönenkeli + tiitiäinen 5+4
 
onnea uusille odottelijoille!

Mä en kertakaikkiaan kestä, tänään sitten alko kunnolla se pahoinvointi aamusta, oksentamaan en joutunut, mut ei kaukan ollut.... Ja väsymystä kuvaamaan; eilen nukkumaan klo 21, tai lähinnä nukahdin väsymykseltä kesken leffan:/

Oon tässä miettiny noita työasioita.. Viime raskaudessa jouduin olemaan liian paljon pois ja viellä jäämään kuukausi ennen varhennettua äitiyslomaa sairaslomalle (oisko ollu 3,5kk ennen LA), et uskallanko sit palatakkaan töihin ennen seuraavaa äitiyslomaa... Vois neukkulääkäriltä pyytää heti sairasloman vaa :/
Tosin siinä sit mietityttää raha... tietääkö joku onko mahdollista saada työttömyyspvärahaa samanaikaisesti kotihoidontuen kanssa?

JA sit viellä yksiasia onko täällä savullisia odottajia? itse poltin "taas" eilen sen viimeisen.. Saas nähä jääkö viimeiseksi, toivoisin ainakin.. Esikoista odotellessa poltin tosin sinne kuudennelle kuulle, ennenko sain lopetettua, mut nyt näyttäis(ehkä) olevan vähän helpomåi lopetella aikasemmin... :)

~LilMy + Veeti 5+6
 
Viimeksi muokattu:
Mä taidan olla savullinen.. Tosin lopetin kun 4+0 oli täynnä. Viime kerralla lopettaminen oli paljon helpompaa, mutta nyt kun km kummittelee takaraivossa niin tuntuu siltä, ettei tästä ole mitään "hyötyä". Vaikka tietysti onkin, enkä antaisi itselleni anteeksi jos olisin sauhutellut koko matkan enkä usko, että mieskään kykenisi mua kauhean arvostavasti katsomaan. Oon jopa miettinyt, että mitä järkeä oli testata niin aikaisin. Olisin voinut hyvin testata vasta loman jälkeen ja tuprutella autuaan tietämättömänä kaikesta ja olla niinkuin en olisikaan.
Mutta, lopetettu ja hyvä niin. Jos tämäkin menee kesken niin aivan varmasti ensimmäisenä kävelen tupakkakauppaan ja sen jälkeen Alkoon. Ja lopetan yrittämisen.

Mä en tiedä noista rahahommista, mutta itse menisin varmaan töihin jos se vaan olisi mahdollista. Sille ei mitään voi jos pitää olla sairauslomalla, mutta ainakin on käynyt yrittämässä. Tosin ite oon niin työorientoitunut, että mun kommentti ei ehkä oo siten paras mahdollinen.

No, kohta taapertaa lomalle Fujin, mies ja 4+3.
 
Tervetuloa uusille! :wave:

Viimein ehtii istahtaa koneelle.. Työt taas alkaneet nii aikakin melko vähänä.. Tai sitten on niin väsynyt ettei jaksa istua koneella.. Nytkin kyllä niin haukotuttaa koko ajan.. |O Huono olo ei ole tänne löytänyt, ihme ja kumma vaikka töissä ei niin säännöllisesti ehdikkään syömään, hyvä jos ollenkaan.. Vielähän tuo toki ehtii..

Polttanut oon ennen esikon ootusaikaa, lopetin sen sillon heti plussan saatua.. Nyt tässä välissä vuoden aikana oon polttanu sillon kun oon ollu illanvietoissa. Niitäkin ehkä 5 kertaa yhteensä.. :) Nyt ei siis tarvi painia tupakanlopettamisen kanssa..

Neuvolan varaankin huomenna tai maanantaina jos en ehdi aiemmin.. Huomenna tulee uudet työvuorot niin helpompi valita aika. Meri-Oulun neuvolaan pitäisi itsekkin soittaa ja varata varhaisultra.

Jahas. Nyt kuuluu pikkumies heränneen unilta. Kutsu käy!

manije ja sintti 5+0
 
Oi onpas meitä jo paljon :)
Plussa vahvistui kun vahvistuikin täällä. Oireita ei juuri edelleenkään ole, paitsi järkyttävä turvotus. Ihan kuin viikkoja olisi ainakin 16. Ens viikolla soittelen neuvolaan. Varhaisultraan tekis mieli, mut pirun kallista se on :(

Suppis ja Salamatkustaja 5+5
 
Hei! Ajattelin hypätä mukaan tähän ketjuun tuolta esikoista kuumeilevien ketjusta :) Viime pääsiäisestä asti ollaan yritetty raskautua ja eilen tein testin ihan hätäpäissäni ilman juuri minkäänlaisia oireita ja suureksi (ihanaksi) yllätykseksi cb digi antoi raskaana 1-2 :) Varoivaisesti siis ollaan täällä innoissaan ja onnellisia :) Laskin jollain laskurilla,että mulla ois 3+6 menossa ja LA 18.4.2013, jos laskee edellisten menkkojen alkamispäivästä,mutta en sitte tiiä :) Luultavasti uskallan vasta ens viikolla soittaa neuvollaan..pitää ehkä vielä tehä toinen testi ennen sitä :D
On tää hullua, ei sitä millään taho uskoa,että nyt ois tärpänny kun ei tunnu siltä..aiemmissa kierroissa muka oli aina jotain oireita,vaikka ei tärpänny ja nyt sitte kun tärppäs niin ei oikeen oo mitään oireita ja ei siis taho uskoa tätä todeks :D
 
Myy87 ihanaa saada sut tänne!! Isosti onnea! Ei mullakaan ole mitään oireita, eli tervetuloa kerhoon :D
Kaikista tärppäämättömistä niitä vauvakuumeiselle tyypillisiä oireita sitten onkin ollut vaikka muille jakaa..
 

Yhteistyössä