Huhtikuun hurmurit 2014 ~Heinä- ja elokuussa~

Onnitteluja uusillekin plussaajille :)

Nyt ollaan sitten kerrottu parille läheiselle ystävällekin ja vielä olis miehen sisko. Saas nähdä että saadaanko tällä(kään) kertaa pidettyä itseämme kurissa, kun tekee mieli huutaa kaikille että MÄ OON RASKAANA! Ei mun pitänyt sille toiselle ystävällekään kertoa vielä, mutta se vaan tuli. Ja oikeastaan se arvas ennen kun kerkesin sanomaan :D Eli sitä ei lasketa, vai mitä ;)

Inhottavaa kun joidenkin on pakko päästä paheksumaan eikä voi edes onnitella, mulle tuli vaan tietty uhma päälle vanhempien reaktiosta. Osasin odottaa jotain tollasta kun raskauduttiin niin pienellä välillä mutta kun itse haluaisi iloita (läheistensä kanssa) niin ärsyttävää! Meillehän se lapsi tulee, kuten joku täällä tais mainita. Tuntuu kyllä että nää hormonimyrskyt on olleet pahempia nyt, tai sitten aika kultaa muistot :p

NiinaAnniina toivotaan että kaikki menee hyvin, mulla ei myöskään ole tissit olleet nyt kipeenä, reilusti ennen plussaa oli hetken ja sitten tietty hermostutti että plussaankohan ollenkaan (mulla ei rinnoissa tunnu menkat ollenkaan joten automaattisesti ajattelin sit et olisin ainakin ollut raskaana). Kyllähän se jollain tapaa on helpottavaa että niitä oireita on, varsinkin tässä vaiheessa kun ei tunnu potkuja. Nyt välillä tietyt vihlasut tuo sellasia synkkiä pilviä pääkoppaan mutta yritän olla ajattelematta.. Mutta muutama kuukausi niin oireista varmaan rupee jo valittelemaan :D

Onko pieni firma missä oot töissä? Tuli mieleen kun niissä välillä on vääntämistä noiden asioiden kanssa. Toivottavasti ovat reiluja ja ressaat ihan turhaan :)

Kielletyjen ruokien listaa en noudattanut viimeraskaudessakaan pilkuntarkasti, salmiakkiin sain oikein erikoisluvan kun oli verenpaineet sopivan alhaalla. Yleensä ihan pieni määrä jotain "kiellettyä" ei aiheuta haittaa, ainakaan jos käsittelee ja syö järkevästi. Tiettyjä ruokia aktiivisesti välttelin, muita söin järjen kanssa. Esim fetaa ja tuorejuustoa kyllä söin surutta, tuorejuustoa syön muutenkin vain kummennettuna. Minkään e-koodilistan kanssa en kävellyt kaupassa, korkeintaan katsoin että otanko jonkun xtra-tuotteen jos siinä on pelkästään niitä lisäaineita. Näin aion mennä nytkin.

Esim kahvia ja tupakkaa en käytä muutenkaan, alkoholia oon juonut tosi harvoin parin vuoden sisään, ei sitten tarvitse itseään vieroittaa mistään. Jotain positiivista!
 
Viimeksi muokattu:
Kultapupu: mie on kunnalla töissä. Eli kaikessa pitää säätää ja mitään ei makseta rahana jos sen voi pitää lomina jne.. Oon nuoriso ohjaajana ja yksin niin ylityö tunnit on aina sitten sitä luokkaa ja vapaa päivien survominen melkein mahdottomuus. :D Jaku vastahan mie oon ollu 2kk töissä äitiysloman jälkeen :D niin en nyt kehtais heti päräyttää että ai niin tämmönen pikku juttu :D mut tietäähän ne toki että varmaan toista yritetään ja osaavat aavistaa että oon lähössä taas. Mut katoo miten menee. Pieni kunta niin ei oo niin itsestään selvyys käydä neuvolassa ilman että koko kunta tietää kohta siitä :D

Juu en minäkään ppilkuntarkasti noudattanu. :D Esim maksamakkaraa oli pakko syödä välillä kun tekin niin mieli ja jouluna söin gravilohtakin kun se vaan kuuluu jouluun. :p Ituja ja tuommosta en syö muutenkaan ja kahviikin juon vaan töissä. Tosin viimeraskausdessa se alko tympimään niin paljon että en oikein sitäkään juonu. Mie kanssa oon tosi huono juomaan alkoholia niin siitä ei tee tiukkaa olla poissa.. ja just lopetin vasta imetyksen niin en kerenny oikein ees tottuu että saiskin juoda ihan luvan kanssa niin samalla tässä nyt mennään että ei saa juoda:D
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Huomenta, kylläpäs tänään nukutti ihmeen pitkään :) Tosin olin jo illalla puol kymmenen sit vaille et meinasin nukahtaa sohvalle. Rv 8+0 poks ! :) Oloja nyt ei hirveesti oo tissit on aikasta arat ja nenä tuntuu tukkoselta joka aamu. Mutta siinä ne pääpiirteissään joskus kyl tulee tosi etova olo jostain hajusta.

Tää nyt on tätä odottelua viikko niin sit saa mennä verikokeisiin ja alkaa oikeen odottaan et koska se tulee se aika sinne NP-ultraan. Täällä kun ei sitä varata vaan se kilahtaa sitten postilootaan.
 
Täällä meinaa armoton väsymys iskeä päälle, mut mitenkäs tässä lepäilet kun pari suhteellisen vilkasta muksua pitää kiireisenä :| Vähemmästäkin meinaa pinna sit kiristyä etenkin kun pienemmällä on lisäksi karmee uhma päällä. No mut ehkä tästä selvitään... Muita oireita on kihelmöinti rinnoissa ja lievää kuvotusta iskee silloin tällöin ja repäisykipuja alavatsalla etenkin seisomaan noustessa.

Minä en oo koskaan kovin tarkkaan syömisiä kattonut, ei nyt hirveesti normaaliinkaan ruokavalioon kuulu noita kiellettyjä aineksia joten ei tartte niin kyttäillä. Just tuli synttäreillä syötyä hirveet kasat kakkuja joissa oli tuorejuustoa ja vasta jälkikäteen tuli mieleen, että ai niin, niitähän ei kai sais syödä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Eikö suomalaiset tuorejuustot jne oo ok? Nehän on kaikki valmistettu pastöroidusta maidosta, jostain lidlistä varmaan löytyy niitä kiellettyjäkin mut luulen että perusvalikoiman juustot on ihan ok :D Aion kyllä syödä ihan kaikkea mitä mieli tekee, tupakka ja alkoholi on totaali 0. Mitään ituja en syö muutenkaan, enkä luontaistuotteita ja graavilohikin on yök :D inkivääri on ainoo "ongelma" ehkä, rakastan kylmää glögiä ja täytyy ehkä neuvolasta kysellä voinko sitä jouluna juoda.
 
Viimeksi muokattu:
Ruokarajoitukset: Joo suomalaiset tuorejuustot on ihan ok. Itellä hankalinta tulee olemaan graavilohesta erossa pysyttely, rakastan sitä yli kaiken! En tiedä onko se kokonaan kielletty vai vaan vakuumipakattuna, mutta mun on varmaan jossain vaiheessa ihan pakko käydä ostamassa esim. Hakaniemen kauppahallin kalatiskeiltä sitä, ne ei koskaan vakuumipakkaa sitä ja muutenkin on hyvälaatuista kalaa. En vaan pysty millään oleen 9kk ilman graavilohta!

Jossain vaiheessa oli vähän puhetta matkustamisesta, Mähän aion reissaa ihan normaalisti sinne viimeiselle kolmannekselle asti. Nyt on jo varattu viikon Kroatian matka rv 10-11 sekä Kanarialle kolmeksi viikoksi rv 22-25. Lisäksi olis tarkoitus lähteä vielä muutaman päivän reissulle Osloon rv 17. Sitten vikalla kolmanneksella en ajatellut enää matkustaa kun olo on varmaan aika tukala. Viime raskaudessakin olin Turkin kiertomatkalla rv 21-22 ja se oli reissuna aika rankka kun joka päivä vaihdettiin hotellia, tosi paljon kävelyä jne., mutta mulla ei ollut mitään ongelmaa, siellä mä kirmasin ylös ja alas kanjoneissa kuin vatsakumpuinen gaselli :D Yks mun hyvä ystävä on ihan mun idoli siinä kuinka raskauden aikana voi elää ihan normielämää, se oli joskus rv 24-29 yli kuukauden reissulla Filippiineillä ja samalla pyörähtivät muutaman päivän Kiinassa, ja heillä oli siis lisäksi 1v ja 2v lapset mukana :) Ja vielä joskus rv 31 olivat Kroatiassa, ja nyt kolmen alle 2,5v lapsen kanssa olivat 2kk kiertämässä Jenkkien länsirannikkoa! Eli kyllä raskaana (ja pienten lasten kanssa) voi ihan hyvin mennä ja tehdä, kunhan tietty on normaalisti etenevä raskaus.
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
NiinaAnniina se inkiväärikielto on tullu nyt vasta. Mie olin raskaana jouluna 2011 ja vedin kyllä glögiä ja pipareita hyvällä omallatunnolla kun ei missään sanottu ettei saa :D Nyt kun kävi varhaisultrassa lri sanoi että ainoo uus kielto on inkivääri.
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Eipä kyllä tosiaan tule itsekään niin tarkkaan ruokarajoituksia noudatettua. Todella moni rajoitus johtuu listeriariskistä, eikä sitä saa yhtään sen helpommin vaikka onkin raskaana. Tottakai riskit kannattaa minimoida, sillä haitat on vakavemmat raskaana olevalle, mutta en itse ole kovinkaan huolissani. Tosin kiellettyjen listalla on paljon ruokia, joita en muutenkaan syö, tai syön todella vähän ja harvoin. Enkä aio todellakaan jättää jouluna glögiä ja pipareita väliin! :D
 
Siis mä synnytin vasta helmikuussa enkä tosiaan oo vältelly glögiä tai pipareita! En käytä inkivääriä normaalisti juuri yhtään niin ei sitten ole muistunut mieleen tollanen yksityiskohta :kieh:

Aion kyllä vetää tänäkin jouluna :)

Mä muuten himoitsin viimeksi fetasalaattia aika usein, sitäkin vedin ihan surutta :) Muita himoja oli säännöllisin väliajoin korvapuustit ja yhdessä vaiheessa satsumat! Vedin välillä niitä varmaan pussillisen päivässä, sit tuli klementiinit kauppaan joulun alla, ja ne tietysti oksetti. Johtui ilmeisesti rakenteesta. Pitäisköhän pakastaa muutama satsuma varmuuden vuoksi? :D Alkuraskaudessa oli viimeksikin punaisen lihan himo, nyt voisin syödä joka päivä spagettia jauhelihakastikkeella. Onneksi mies vähän hillitsee :) Liittynee jotenkin rauta-arvoihin, mutta kun ei tarvinnut yhtään rautatablettia syödä koko raskauden aikana, vaikka tiputuksessakin kävin :O Ehkä vedin jotenkin varastoon.
 
Yritän noudattaa noita ruokarajoituksia ihan maalaisjärjen kanssa. Aivan varmasti juon glögiä ja syön pipareita jouluna! Viime raskauden aikana (10wee sitten) taisin kerätä aimo määrän raskauskilojakin juuri noilla :D
 
Tervetuloa uudet odottajat! :flower:

Joo, ruokarajoituksiin kannattaa suhtautua maalaisjärjen kanssa. Mulla kyllä jää glögit ja piparit jouluna muutenkin välistä. En tykkää niistä sitten yhtään! Olenkohan ainut? :) Tai sitten niihin iskee joku raskausajan himo...

Onko teillä aikasemmin raskaana olleilla ollut himo johonkin tiettyyn ruokaan? Pari onkin jo kertonutkin omiaan. Mulla tais olla ekassa raskaudessa fanipalat ja toisessa raskaudessa ei taas tehnyt yhtään mieli makeaa. Nyt ei ole vielä tullut mitään.

Eireann Ihanalta kuullostaa sun matkasuunnitelmat! Mulla on kova matkakuume, mutta tämä kotihoidon tuella oleminen jotenkin kummasti hillitsee tilannetta ;)

ON Tämän viikonlopun oon ollut ihan koomassa! Väsymys on ollu jotain aivan kamalaa. Onneksi sai kunnolla nukuttua nämä pari yötä, niin jaksaa ens viikon.

Neksu 6+
 
Aikä jännä tuo että uutena tullu tuo inkivääri. Onkohan se tullu sitten ihan tän vuoden puolella? tai siis pakkohan sen on ollu tulla vasta tänvuoden puolella kun olisinhan mie siitä muuten kuullu. :D mitähän se sitten aiheuttaa?

mie lähen ens kuussa espanjaan koulun kanssa viikoks ja haaveissa olis lähtee joulukuussa viikonlopuks wieniin kaverin luokse, mutta saa nähä onko rahaa ostaa lentolippuja. harmittaa jos ei oo mut ei voi mitään.. Myö matkustetaan yleensäkin aika vähän niin ei mitenkään raskaus vaikuta.. Mut tuo että voi elää ihan täysin normaalia elämää (edellyttäen normaalin raskausden) on kyllä niin totta. :) tiesti jos on hirveesti kipuja ja kaikkee niin se rajottaa. Itehän en oo koskaan kokenu että miltä tuntuu kun lapsi on laskeutunu saatikka kiinnittyny niin tavan elämässä, kun meijän tyttö tekin laskeutumisen vasta synnyts salissa. Mut jos hirveesti liikkuminen esim koskis niin varmasti rajottas elämää. Ja pahoinvointi kanssa. Mie oksensin viimeks jostain viikosta 5 aina viikolle 30 ja jotain asti niin välillä ihan itkin että ei tän näin pitäny mennä. Vei voimia ihan hirveesti varsinkin alkuraskaudessa kun muutenkin väsytti.

Omasta olosta niin ei oo mitään oloja. :D e öklötä ei mitään. Väsyttää kyllä ja mies jo nauraakin iltasin kun alan 8 jälkeen miettimään nukkumaan menemistä ja oon ennen 9 jo nukkumassa. Tosin tyttö herää kello 6 aamulla niin pakko illalla käydä nukkumaan mut ei tuo nyt ihan normaalia ole noin aikaseen sänkyyn kömpiä :D Ja maha on ollu sekasin. Muistelin että olis ollu viimekskin plussan aikoihin mutta inhottavaa kyllä tääkin kun mahaan koskee niin vietävästi sais mennä jo ohi :D

Ai niin ja mieliteoista niin miulla ei ollu mitään oikeestaan. äklötyksiä oli majoneesi.. En voinu aatella syöväni hampurilaista tai voileipäkakkua. Tietysti oli sillon vielä monet juhlat niin aina jäi voileipäkakku väliin :D Vaikka yleensä sitä syön ja siitä pidän. :D
 
Onpas meitä jo paljon!! =)

Täällä väsymys on ihan hirveää! Voisin nukkua koko ajan vaan.. Ja lilleri; Oon menossa yksityiselle kans. Tuskin kaupungille pääseen kovin helposti :/ Niin ja joo positiivisin mielin, että kaikki menee kyllä hyvin!:heart: Vaikka sitä aina murhetii mitä jos...

Mulla on tullut kauhea himo makkaraan ja kaikkeen suolaiseen! Viime raskaudessa olin enemmän makean perään.. :D Ja että mä olin jo unohtanut tän hajuaistin herkistymisen, musta tuntuu, että haistan olohuoneesta kaiken mitä jääkaapissa on.. :D Ja tupakin haju! Hyi hitto, en tajua miten olen voinut itsekkin polttaa joskus. Toivottavasti en enää siihen ratkea! :stick:

Yemina & möhkö 5+2
 
Mieliteoista.. Mulle maistui ekassa raskaudessa lähinnä vain hedelmät ja vihannekset. Tai se liittyi alkuraskauteen, myöhemmin ei sitten mitään kummempaa ollutkaan. Ihan normaaleja mielitekoja vain, mitä nyt muutenkin tulee silloin tällöin. :) Tässä tokassa teki ihan alussa mieli kaikkea suolaista. Nyt on vähän helpottanut, mutta makea ei oikein maistu vieläkään (hedelmiä ja mehuja lukuunottamatta).
 
Ihana mökkiviikonloppu takana, sääkin oli vielä niin aurinkoinen! :)

Mutta sitten alkoi tällainen hassu "vaiva"; ekan kerran edellisyönä heräsin siihen, että navan yläpuolella tuntui jonkinlaista kipua, oli vähän sellaista että hetken teki kipeää, meni hetkeksi pois ja sitten tuli taas hetkeksi uudelleen. Sen jälkeen ei mtn ennenkuin tänään paluumatkalla autoa ajaessa tuli taas joksikin ajaksi takaisin. Onko kellään muulla ollut tän tapaista koskaan, mitähän lienee? En ole kovin huolissani, kun alavatsalla ei kipuja ole ollut...

Ruokarajoituksista.. mulla tulee kyllä tuo glögin jättäminen olemaan vaikeaa, jos joku kysyy asiasta jostain, niin pistäkääs infoa, että onko ihan pannassa! Ja sinihomejuusto, siitä tykkään niin kovasti juurikin kypsentämättömänä :p

Karviaismarja ja tiiti 8+2 (8+5)
 
Mulle ainaki sanottiin että graavilohta voi syödä jos se on tehty tuoreeseen loheen,eli ei ole vakuumissa. Oon syönytkin jo ihannitsesuolaamaa ja kauppahallista aamulla nostettua. Mun herkku on aurajuusto ja sitä oon vähän syönyt esikon raskaudessa ja varmaan nytkin syön vähän.

Mielitekoja ei ole mutta melkeennkaikki hajut ällöttää. Kohtavei voi syödä mitään :/

Bluedreams ja pöntiäinen 8+0
 
NiinaAnniina Kyllä tuo inkivääri oli kiellettyjen listalla jo 2011, kun olin raskaana. Totesinkin jo joskus aikaisemmin, että vissiin "kiellettyjen" aineiden listoissa eroja eri neuvola-alueilla... ;)

Karviaismarja Oiskohan jotain kropan normaaleja juttuja? Nyt vaan raskaana ollessa huomaa kaikki mahdolliset nykäykset ja kivut. Mulla on tässä raskaudessa ollut yhämahassa kipua, mutta se liittyi juoksemiseen. Niin ja se sinihomejuusto. Mä syön tosi paljon Valion Auraa, olen syönyt aikasemmissakin raskauksissa enkä aio tälläkään kertaa jättää välistä. Ehkä saattaisin rajoittaa, jos ois jotain ulkomaalaista sinihomejuustoa ja pastöroimatonta maitoa käytetty.

Neksu 6+
 
Heissan kaikille ja tervetuloa uusille! :)

Eilen en viitsinyt kirjoittaa kun oli ihan kamala ketutus koko päivän jostain syystä. Liekkö hormooneista johtuvaa :).

Mun pahaolo on pahentunut sillai, että se iskee harvemmin, mutta tulee niin että on pakko hilppasta vessaan.

Ai niin mulle vois päivittää nt-ultra 20.9. ja neuvolalääkäri 23.9. Kiitos :)

Nyt jotain kupuun ja sitten koisimaan.


suski28 ja baby 8+5
 
Huh, en tiedä miksi tuntuu olevan niin hankalaa kirjautua ja kommentoida, lukemassa olen kyllä käynyt, mutta vastailu jäänyt ihan kokonaan.
Väsyttää, mutta muuten tuntuu niinkuin ei raskaana olisikaan. Välillä unohtaa koko asian. Yhtenä aamuna iski pahaolo ja oksensin, mutta toistaiseksi se oli ainut kerta, saa nähdä miten jatkossa. Esikoisesta taisin oksentaa pari kertaa, en onneksi sen enempää.

Ruokarajotuksista, inkivääri on ollut tosiaan listoilla jo 2011 meilläkin, mutta ei glögissä tai pipareissa sitä niin paljoa ole että olisi haittaa. Vihreää teetä juon kyllä, jossain neuvolassa oli siitäkin sanottu että pitäisi rajoittaa...
Tuorejuustot, pastöroidut on ok, mutta jos nekin on pitkään avattuna jääkaapissa, se listeriavaara on silti olemassa, eli meillä ainakin neuvolasta suositeltiin niitä käytettäväksi vain jos ne on vasta avattuja. Ja niinkuin pari jo sanoi, itse suolattu graavilohi on myös ok, ne vakuumipakkaukset lisää sitä listerian riskiä.

Mielitekoja ei ole ainakaan vielä pahemmin ollut, paitsi yhtenä iltana teki hirveästi mieli avokadoja. :)

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Meryl 6+6
 

Yhteistyössä