Huhtikuun Hurmurit 2014 ~ Helmi- ja Maaliskuussa ~

Joku kyseli Doomoo-imetystyynystä. Mä hankin sellaisen tossa puolessa välissä raskausajan nukkumista helpottamaan ja sit imetystä varten. Oon kyllä tykännyt siitä, kun sen avulla saa hyvin tuettua kylkimakuuasennon :)

Karviaismarja! Millaisiin sun kysymyksiin se fyssari ei osannut vastata?? Mä voin yrittää, jos mulla olis niihin vastauksia :)

Muita kuulumisia täältä: Ma kävin neuvolassa (silloin 32+6). Sf-mitta oli 29 cm, pissa puhdas, paineet normit, sykkeet 150. Pää alaspäin tytteli yksiössään oleili :)
Seuraava käynti olisi 26.2. ja sitten lääkäri 11.3. jolloinka 37+0. Silloin otetaan samalla myös SAGA-näyte (streptokokki siis).
Vointi on kyllä paksu ja kömpelö. Haaveilen jo tavallisen kokoisista vaatteista ja kesästä. Vatsan ympärys on tällä hetkellä 100 cm (lähtö 65 cm).
Vauva kasvaa kovaa vauhtia ja välillä on päiviä, jolloin vatsalihakset tuntuvat kiristyvän väistyessään kohdun tieltä :kieh:
Eilen kävin spinningissä ja salilla. Kyllä huomaa, ettei keskivartalon lihaksiston hallinta oo enää helppoa ja aika paljon joutuu kiinnittämään huomiota hyvän asennon säilyttämiseen treenin aikana...
Että sellasta täältä :D

Bluediamond ja tytteli 33+1
 
Tervetuloa Vilmuski!

Eireann sain 10 pv kuurin, josta olen nyt noin 5 laittanut. Ei mullakaan ole mitään oireita, ei ollut oikeestaan edes lääkärikäynnillä, valkovuodon lisääntymisestä vain kerroin ja epäilin että saattaisi olla hiiva tuloillaan. Siksikin epäilytti tuo kuurin otto ilman mitään testejä... Sain kuitenkin pelästytettyä itseni googlemattamalla ja nyt kiltisti laittanut lääkkeet. Muistin saaneeni saman kuurin vuosi sitten hiivaan, ja sen perässä seurasi hiivakierre, liittyi se kuuriin tai ei.. Toivottavasti ei tällä kertaa.

Kiitos yönenkeli ja ralliruutuohjeista, meille ei olla vielä juteltu tuosta, seuraava neuvola vasta kahden viikon päästä. Toistaiseksi on tosiaan liikkunut lähes lakkaamatta (tai siltä tuntuu) mutta eilen juuri säikäytti liikkumattomuudellaan - kävin neuvolassa kuunteleen sydänäänet ja siitä vauva vasta suuttuikin, potki koko illan niin että kyllä tuntui! :D Ensi kerran kokeilen tuota laskentaa, ei tarvi poloista kiusata millään laitteilla.

LiHeHe minäkin mittailen sokereita, juuri tunti syömisen lopetettuani. Pidän pussukassa paperia mukana, ja useaan otteeseen olen mitannut veren liikkeessä ollessani, onneksi se käy aika nopsaan kun tottuu. Itse olen kokenut asian loppujen lopuksi positiivisesti, tunnen nyt paremmin miten oma keho reagoi millaiseenkin ruokaan! Lisäksi kovasti lohdutti kun KOSsin diabeteshoitaja sanoi, että ongelmia ei diagnosoitujen vauvoilla nykyään ole lähes ollenkaan, ne vauvat joilla on ollut sokeriheittelyjä on lähes järjestään sellaisten jotka eivät ole jääneet seulonnassa kiinni. Mutta ymmärrän kyllä harmin, itsekin tirauttelen useat itkut aiheesta! Tsemppiä!

Meille tilattiin Gessleinin F6-vaunut pitkän harkinnan jälkeen. Suoraan saksasta, hinta jäi 400e alle paikallisten kauppojen!! Vielä uupuu, no melkein kaikki muu. Pinnis on ostettu ja vähän vaatteita, alkaa olla todella valmistumaton olo!

Dorian 29+0
 
Tänään ultrassa käyty rv.29+5.. Painoarvio pojalla 1482g <3 Tarjonta: pää+jalat, eli ihan "linkkuasento"... Onko kellää ollu vastaavaa? Lääkäri ei tuntunu huolestuvan vaan nyt itteeni mietityttää...
 
Dorian ja ässä+pikkuinen, miten usein teidän täytyy mitata sokerit? Mulla nyt alkuun kaksi viikkoa 3pv/vko ja 4 krt/pv. Jos tänä aikana arvot pysyy normaaleina, niin sitten jatkossa riittää kerta viikkoon. Toisaalta on kyllä ihan mielenkiintoista nähdä, miten eri ruoat vaikuttaa..
 
Ralliruutu ei kyllä varmaan ole kivaa jos duunissa joutuu katsomaan ikäviä työkavereita :/ Onneksi pääset sinäkin kohta äippälomalle!

Vappu79 Mulle ainakin viime viikolla sanottiin että hyvin mahtuu vetämään vielä kuperkeikkaa mahassa näillä viikoilla, ei täällä edes merkata sitä tarjontaa korttiin alle rv30. Tämä oli myös linkkuasennossa rakenneultrassa, torstaina arveli mahan läpi tunnustelemalla että pää ylöspäin. Esikoisella oli ekan kerran merkattu silloin rv30 ja se oli jo rt, saa nähdä miten tämä asettuu ja milloin.

Karviaismarja enpä ole kuullut että jossain on kotikäynti myös ennen synnytystä! Sinänsä kiva jos se korvaa neuvolakäynnin niin ettei tarvitse sitten neuvolaan raahautua viimeisillään, mutta muuten kuulostaa kyllä ihmeelliseltä. Miten tuo käynti on ajoitettu? Kyllähän siinä lopussa saa kuitenkin juosta neuvoloissa ja mahdollisesti yliaikaiskontrolleissakin, eli ei yksi käynti kotona sitä kauheasti helpota :confused:

Täällä on tosiaan se kotikäynti vaan synnytyksen jälkeen, ja käsittääkseni senkin saa käydä neuvolassa suorittamassa eli ei ole edes pakko olla kotona sitä käyntiä. Me juostiin viimeksi kättärillä ja neuvolassa punnituksissa sen verran ylimääräistä muutenkin että ihan kiva oli tuo kotikäynti :) Varsinkin kun itse lähettiin johonkin niin oltiin ekoilla viikoilla vauvan kanssa aina melkein tunnin myöhässä joka paikasta :ashamed: Mä oon vaan sellainen stressaaja ja ahdistaa jos tulee "tuntemattomia" meille "arvostelemaan" että alkuun vähän jännitin. Mutta toi meidän neuvolatäti on ihana, se on usein esim sanonut että "unohtakaa se siivoaminen ja antakaa pölykoirien olla, keskitytte vaan siihen vauvaan". Silti kyllä piti laittaa kaikki tiptop kun se tuli käymään :D

Oletteko muut muuten ajatelleet/suorittaneet välilihan rasvausta tai venyttämistä synnytystä varten? Sen venyttämisen sai vissiin aloittaa eri lähteiden perusteella rv32-34 tai jotain, niin kohtahan se alkaisi täälläkin olla ajankohtaista. Itse olin ajatellut hommata sen Ceridal-öljyn, oli tarkoitus kyllä hommata aikoja sitten mutta on vaan unohtunut :p Sillä ajattelin ainakin öljytä tuota alapäätä. Se välilihan venyttäminen ei kiinnosta samalla tavalla, mutta mies kyllä ilmoitti että olis halukas kokeilemaan sitäkin, joten jos siitä tulee miehen kanssa joku tapa niin miksipä ei ;) Eipä siitä varmaan haittaakaan ole.

Esikoista odottaessa en tehnyt kumpaakaan. Synnytyksessä kätilö sanoi että väliliha olisi joustanut kyllä tosi hyvin, mutta imukupin takia jouduttiin sit kuitenkin tekemään se episiotomia. Ja kun sillä meni pari kuukautta parantua, niin ajattelin että jos jotain taisteluarpia tällä kertaa tulee, niin voisi edes parantua nopeammin tuon rasvailun ansiosta.

Kp & Kultakala 29+1
 
LiLeHe Täällä annettiin ohjeistuksena, että jos arvot on hyvät, niin mittaus kahtena peräkkäisenä päivänä viikossa, viitenä kertana päivässä (aamulla ennen syömistä ja tunti aamiaisen, lounaan, päivällisen ja iltapalan jälkeen). Jos arvot heittelee, niin sitten kolmena peräkkäisenä päivänä.
 
LiHeHe ja ässä, jännä että ihan erilaisia ohjeistuksia, mulla piti aluksi neljät aamuarvot (molemmat) yhdellä viikolla ja toisella yhden päivän kaikki arvot (8 arvoa). Koska osa arvoista meni rajojen yli, siirrettiin seuranta kättärille neuvolan sijaan, jonka jälkeen olen mitannut jatkuvasti kaikki arvot kerran viikolla ja aamuarvot lisäksi kahtena aamuna, eli yhteensä 12 arvoa viikossa. Ei tarvi olla samalta tai peräkkäisiltä päiviltä..
Tärkein huomio itselläni on ollut se että kun syön isomman annoksen, mitä vain, sokerit menee helposti liian korkealla. Pienempiä annoksia voin syödä miltei mitä vain, ja arvo on ok. Ihan loogista tietty, mutta onpahan tullut todettua.

Huolettaako teitä vauvan mahan kasvu? Mua vähän.. En oo ollut niin skarppi kuin oisin halunnut.
 
Meidän tulevassa kotikunnassa on myöskin käytäntönä tuo kotikäynti ja se olisi ollut viikon 32neuvola, mutta koska eka neuvola meille siellä on vasta rv36, 'säästyn' vastaanottamasta 'tarkastajaa'. :)

Kävin eilen lääkärissä ja nyt on vähän sekavat fiilikset. Toisaalta sain mitä halusin, eli olen saikulla äitiysloman alkuun asti (3vkoa), mutta syyt ei olleet ihan ne mitä olin ajatellut ja nyt on lievä paniikki päällä.
Kävi ilmi, että kohdunkaula on parin viikon takaisen kontrolliultran jälkeen pehmennyt ja aavistuksen lyhentynyt. Oli siis kuitenkin n. 2,5cm vielä. Supistelujahan mulla onkin ollut jo kuukausikaupalla. Ja koska esikoinen aikoinaan yritti maailmaan niin aikaisin, on pelko että tämäkin saattaa olla hätäistä lajia. Nyt siis täytyisi osata rauhoittua entisestäänkin, vaikka hommaa olisi ihan hirveästi!
Yritetään nyt järjestää se muutto mahdollisimman nopeasti, että stressi vähän helpottais ja pääsisin rauhoittuun. Säikähdin jo sitäkin, että ehditäänkö tässä ylipäätään muuttaa ennen synnytystä!
Panikoin jo sitäkin, että ehdinko käydä uudessa neuvolassakaan kertaakaan. Oli aikaa varatessa puhe, että täytetään kaikki tarvittavat liput ja laput mm. esitietolomake synnärille, kunhan menen silloin rv 36. Koska muutto on kokonaan toisen sairaanhoitopiirin alueelle, ei heiltä luonnollisestikaan löydy minusta mitään ennakkotietoja, eikä esim. sähköinen siirto onnistu.

Nyt pitäisi vaan osata hengittää syvään ja antaa asioiden suttaantua omalla painollaan, mutta eipä ole helppoa!

vilmuski 31+1
 
Vilmuski: täälä nyt rv 32+5 ja viimeksi kun kohdunkaulaa tsekattiin oli pehmennyt ja n. 2,5-3cm

On: eilisen puhelin keskustelun jälkeen neukkutäti varasi ajan tälle päivälle tosi toiselle henkilölle et katsoo paineet ja pissan no paineet oli 137/79 ja 146/82 mut seurataan niitä ja soittoa jos tuntuu siltä.
Oli merkannu olikos se u-prot. -/+ , mut sanoi et kuulemma tosi tosi tosi vähän. sykkeetkin kuunneltii ja oli 150+ sitten kokeili ja alaspäin tuntus pää olevan. Tuli sitten puhetta että maanantaina oli kanssa pää alaspäin ja oli hyvin irtonainen ja liikkuvainen vielä pää. No nyt sain sen käsityksen ettei pää olisikaan enään nii liikkuvainen. Edit. Aika alhaalla tuntuu olevan sellanen liikehdintä tuntuu tuolhäpyluun luona/pikkari rajalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kotikäynti meillä tehdään kaikille ennen ja jälkeen syntymän. Multa terkkari kysyi, haluanko että perheohjaaja ja/tai terkkari tulevat käymään, ja kieltäydyin kohteliaasti. Kyselin eräältä ystävältä, joka ollut nlan perhetyössä täällä töissä, että miksi moinen käytäntö. HÄn kertoi, että ideana on tehdä työntekijät tutuiksi odottaville pariskunnille, jotta kynnys hakea apua olisi sitten matala jos jotain avun tarvetta tulee. Lapsen syntymän jälkeen terkkari tulee käymään kotona, ja se musta on ihan ok, mutta koin tuon "ennen" käynnin vähän turhana.

vilmuski: mulla kans samanlkaltaista stressiä. Meillä remontti ihan vaiheessa, ja lastenhuoneen kalusteet on toisella puolella suomea odottamassa, kohta lähdemme niitä kyllä hakemaan. lastenhuoneesta ei ole vielä tietoakaan ja hankinnat tekemättä. Toisaalta, onhan tässä viikkojakin aikaa vaikka millä mitalla, mutta mua vähän jännittää tuo liian aikaisin syntyminen.

Eniten mua huolettaa se, että en enää pääse ultraan enkä saa siis mitään painoarviota vauvasta yms. Terkkari yritti viimeksi kysellä peloista, mutten osannut valehdella että pääsisin pelkopolille. Täytyy varmaan mennä yksityisen kautta, jos sieltä pääsiis synnytystapa-arvioon tai vastaavaan.

Kävin tänään lastentarvikeliikkeessä, en ole aiemmin käynyt. Siellä oli kaikkea ihanaa, mutta tyydyn kyllä katselemaaan tässä taloustilanteessa tori.fiä ja muita kirppareita. Hankintoja pitää vielä tehdä muutamia, suurimmat onneksi hankittu.

Mirenna 29+1
 
Toivottavasti vilmuski ja yönenkeli vauvat jaksaa vielä pysyä masuissa pitkään! Eikös uudelleensynnyttäjillä saata muutenkin paikat valmistautua aikaisemmin? Mutta ymmärrän kyllä huolenne, varsinkin kun sulla vilmuski on tuo edellinenkin kokemus alla esikoisestasi. Pidän kuitenkin peukkuja että merkit ei tarkoittaisi ennenaikaista synnytystä :)

Täällä ei ollut mitään muutoksia tapahtunut vaikka muutama supistus ollutkin, mutta aika naurettavan vähän niitä on (onneksi) ollut. Nyt en taas muutamaan päivään ole osannut olla rasittamatta itseäni ja on taas vähän kostautunut. Mutta kestetään seuraukset :) Valkovuoto on kyllä lisääntynyt entisestään ja muuttunut ehkä vetisemmäksi? Ainakin välillä oikein tunnen kun sitä valuu tuolta. Ei ole kuitenkaan ihan niin paljoa tullut että olisin lapsivedeksi epäillyt, eikä hajua/värimuutoksia/muita oireita ole ollut, eli veikkaan että ihan normaalia. Ei kyllä ihan näin paljon vuotoa ollut esikoista odottaessa, mutta kaikkeahan tässä on ollut enemmän kuin esikoista odottaessa - paitsi pahoinvointia :p

Kävin sen valkovuotonäytteenkin kuitenkin uudelleen antamassa ja viimeistään alkuviikosta pitäis lekurin soittaa että mitä siinä nyt sitten on (edellisessä näytteessähän oli jotain epäselvää, ei mitään hajua että mitä).

Ja torstaina olisi raskausneuvola+esikoisen 1v-neuvola yhdistettynä. Sinne käskin miehenkin tulla mukaan :) Ei olekaan mies ollut tämän raskauden aikana vielä kertaakaan neuvolassa mukana, ainoastaan ultrissa. Tosin ei niitä neuvolakäyntejä ole ollutkaan kuin kaksi sekä se ylimääräinen viimeviikolla. Muutenkin aika rennosti on neuvolatätikin ottanut nuo käynnit kun edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa. Esikoista odottaessa mies oli mukana useimmilla kerroilla, käyntejä oli enemmän ja lippulappusia/kyselyitä tyrkytettiin joka kerta niput mukaan. Ei mua kyllä haittaisi jos joutuisin vähän useammin käymään siellä, nyt on välit olleet aika pitkiä :p Mutta hyvinhän tässä on selvitty.

Kp & Kultakala 29+2
 
Onneksi täällä on kotikäynti vain synnytyksen jälkeen, stressaisin ja siivoaisin kuitenkin ihan hulluna. Tosin edellisen kanssa ei ollut sitäkään, kun menin tikkien poistoon ja pojan jutut hoidettiin samalla. Katsotaan miten nyt.

(.) Eilen oli neuvola ja kaikki kunnossa. Verenpaine matala, lapsi liikkui hyvin ja sykkeet hyvät. Sf-mitta oli 26,5 ja näytti kasvaneen siellä alakäyrällä. Täti laittoi myös lähetteen synnytystapa-arvioon. Kysyin siitä oman rasituksen vaikutuksesta lapseen ja oli sitä mieltä, että voi hyvinkin vaikuttaa. Eli käski levätä ja varmisti, ettei ole nyt enää synttäreitä tulossa. :D Jotenkin nyt iski tajuntaan, että tosiaan niitä vaippoja ja tutteja ja liivinsuojia ja hoitoalusta pitäisi varmaan hankkia. Onneksi isoimmat kuitenkin on valmiina, kun vielä saan loput vaatteet pestyä.

Seuraava neuvola 27.2., saatiin samaan syssyyn kuin esikoisen 3-v. käynti.

Kestovaipoista piti kirjoittaa. Itse olen "sekakäyttäjä", nyt käytän jonkin verran esikoisella, kun tuntuu, että potalla käyminen menee jakeluun niiden kanssa paremmin. Nuoremmalla ei kuitenkaan iho tunnu kestävän kestovaippoja, punottaa ihan välittömästi pienenkin pissan jälkeen, jos ei sillä sekunnilla vaihda (ja kuka sitä pientä pissaa heti aina huomaa, en minä ainakaan). Sama oli myös ystävän lapsilla. Eli te jotka kestovaippailua suunnittelette, niin varautukaan tähänkin vaihtoehtoon! :) Ajatus kaatopaikalla lojuvasta vaippavuoresta on kyllä järkyttävä, mutta toisaalta, minkäs teet. Mua muuten loukkasi aika tavalla, kun joku aika sitten (lapseton) ystäväni huomautti, että eikös sinun pitäisi käyttää kestovaippoja! (ollaan ympäristöalalla) Mun mielestä jokaisen oma asia ja itse taas panostan ekologisuuten muilla tavoilla. Esim. kaikki vauvanruoat kummallekin tehty itse suomalaisista aineksista. Eikä kaikkeen vaan pysty repeämään. Hatunnosto kuitenkin multa kaikille kestoilijoille! :)

Muoks: piti vielä kertoa siitä riemuntunteesta, kun tänään jopa ohitin kävellen yhden mummon! Viime aikoina mennyt ihan toisin päin! :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Meilläkin tehdään kotikäynti vasta syntymän jälkeen. Tässä vaiheessa voisi olla aika karua katsottavaa, sillä meillä ei esim. ole pesutiloja tällä hetkellä ja pian on olohuonenkin seinät revitty auki. Toivottavasti saadaan kaikki kuntoon ennen lapsen tuloa, sillä remonttiin ei taida enää kovinkaan paljoa jäädä energiaa siinä vaiheessa. Vauvalle on sentään hankittu vaatteitta ja hoitopöytä löytyy, mutta muuten tarvikenhankinta on täysin vaiheessa. Ajatukset on muutenkin ollut jossain ihan muualla kuin tulevassa lapsessa, sillä tajusin juuri aamulla, että tänään on viimeinen mahdollinen päivä pistää äitiyspakkaus tilaukseen, enkä ole vieläkään päättänyt, että otanko pakkauksen vai rahat :whistle:
 
Kestovaipoista katsoin esikoista odottaessa sen vaippadokumentin ja siinä sanottiin että kestojen pesu jne kuormittaa luontoa suunnilleen yhtä paljon kuin kertakäyttövaipat, eri tavalla vaan. Muistaakseni silloin kun niitä kestoja kierrättää monella lapsella niin luonnolle olis kuitenkin suuremmat hyödyt. Ja kyllähän se ajatus niistä vaippavuorista siellä kaatopaikalla on paljon konkreettisempi ja ne ei sieltä nopeasti häviä. Ja varmaan hyödyt riippuu siitäkin että minkälaista sähköä käyttää. Vesistöt nyt ei kuormitu täällä ihan samalla tavalla kuin jossain maassa missä ei jäteveden puhdistus ole samaa luokkaa. Mutta toi dokumentti oli tehty brittien näkökulmasta muistaakseni kuitenkin.

Joka tapauksessa kyllä kunnioitan niitä jotka jaksaa kestoja käyttää. Mun mielestä ihan jokaisen oma valinta että kumpia haluaa käyttää, ja aika tökeröä alkaa siihen kommentoida. Vähän niinku imetys :D Kaikilla on vahvoja näkemyksiä siitä molempiin suuntiin.

Ja äippyli toi on muuten totta, mulla myös pari tuttua on kokeillut kestoja mutta eivät löytäneet sitten sellaisia mitkä olis sopinut iholle. Yhden tiedän joka myös käyttää kestoja osittain ilmeisesti ilman ongelmia, ainakin viimeksi kun oon jutellut oli näin.
 
Kultapupu kyllähän ne juu sanoo että uudelleen synnyttäjillä paikat voi pehmetä aikasempaan jne jne. Mutta kun itsellä ei ed (toinen raskaus) ollu mitään ihmeellisyyksiä ei suppareita ei mitään niin ei se itsestä niin normaalilta tunnu kun mitä annetaan ymmärtää.



33+0 POKSISTA :heart:
Edit: "Sukkapuikko" kivut mukaan kuvioihin

Yönenkeli ja Kontra 33+0
 
Viimeksi muokattu:
Kestovaipoista innostuneena tilasin netistä kankaita, ja ajattelin ommella itselleni kestoliivinsuojia. Niitä varmaan tulee tarvitsemaan, eivätkä ole kovin vaikeita tehdä. Yritän (tässäkin..) säästää rahaa :)

Tuttavani kertoi eilen, ettei tuttipulloja kannata ostaa käytettynä, tai jos ostaa esim. pulloja, tuttiosa kannattaa jokaisella lapsella olla oma. Osaako joku sanoa, mikä tähän on syynä?

Olen tänään koko päivän ollut tosi itkuherkkä. Aamulla pillitin kun olen joutunut jättämään raskauden myötä rakkaan harrastuksen. Toisen kerran purskahdin itkuun, kun kaveri oli linkittänyt facebookissa kuvan vanhasta pariskunnasta, jossa vaimo makaa sairaalasängyssä ja vanha mies on hänen vieressään ja alla lukee teksti englanniksi: joskus kun ihmiset sanovat ikuisesti he tarkoittavat sitä tai jotain tuonne päin. Se oli mulle kertakaikkiaan liikaa :) Muutenkin on mielialat vaihdelleet tosi rajusti, tän raskauden aikana ei aiemmin olekaan ollut tällaista.
 
Yönenkeli joo olen myös sitä mieltä että parhaiten sitä itse tietää et millon kannattaa omista tuntemuksista huolestua. Mullakaan ei tosiaan ollut tapahtunut mitään muutoksia sillon lääkärintarkastuksessa vaikka toisella kierroksella olenkin.

Mirenna tervetuloa kerhoon, viimeksi tänään taas itkeskelin miehen "vitsailulle" :D Ja kaikki lapsiin liittyvät hiemankin tunteikkaammat ohjelmat/videot/yms saa padot auki. Viimeksi oli tälläistä vaan loppuraskaudessa eikä silloinkaan näin pahasti, mutta nyt on mies saanut kestää mua ihan alusta asti. Onneksi ottaa huumorilla :D

Kävin eilen kaikki saadut ja säästetyt lastenvaatteet läpi ja karsin kulahtaneimmat ja muuten vaan kauheat vaatteet pois. Senkin jälkeen noita pienimpiä on varmaan tuplasti siihen verrattuna mitä esikoisen aikaan oli eikä oikeastaan mitään tarvitse ostaa sillä saralla. Eri asia että mihin nuo kaikki saadaan mahtumaan :D Kyllä oli tunteet pinnassa vaikka vasta vähän aikaa sitten on nuo vaatteet olleet esikoisella käytössä, vaikea uskoa että nuo on olleet sille isoja joskus! Harmi että body jossa esikoinen kotiutui oli melko huonossa kunnossa jo, en viitsinyt sitäkään säästellä sitten. Seuraavaksi pääseekin miettimään niitä kotiutumisvaatteita :)

En ole oikeastaan valmistellut lastenhuonetta juuri ollenkaan. Esikoisen jäljiltä on vielä hoitopöytä jne paikoillaan, pari huonekalua on lähdössä pois tieltä miehen kaverille kunhan saavat järjestettyä kuljetuksen (tunnetusti miehet ei pidä kiirettä). Lisäksi täälläkin olis varmaan muutto edessä enkä nyt vielä sitten tiedä että tapahtuuko se ennen vai jälkeen synnytyksen. Aikaisintaan voidaan muuttaa huhtikuun alussa (ja la on huhtikuun lopussa) mutta varaudun myös että joudutaan olemaan tässä pari kuukautta vielä lapsen syntymän jälkeenkin. Mielelläni jäisin tähän, mutta yksi syistä miksi ollaan päätetty muuttaa on että tämä käy aika hankalaksi meidän perheelle asua. Asumme nyt siis 3.kerroksessa ilman hissiä ja tuon yhdenkin pienen kanssa kaupassakäynti tai koiran käyttäminen on haastavaa. Epäilen myös että saakohan niitä sisarusrattaita ollenkaan tuonne vaunuvarastoon :p Mutta katsotaan nyt että mihin se muutto sitten ajoittuu. Ei vaan viitsi mitään sisustelua enää tehdä täällä kun tiedossa on tuo muutto kuitenkin jossain vaiheessa.

Jotkut puhuivat siitä alapään turvotuksesta, täällä on myös bongattu :wave: Pari kertaa on ehkä ihan pientä turvotusta tuntunut sormissakin, mutta muuten en ole huomannut erityisemmin. Esikoisesta en huomannut turvotusta kyllä koko raskauden aikana. Ajattelin silloin että se on joku kesäraskausvaiva mutta nykytietämyksen perusteella olen tainnut olla vaan onnekas tuossa suhteessa :p

Kp & Kultakala 29+4
 
Hei, laitan nyt vielä tännekkin .... siis onko listalle mahdollisuus päästä ja miten ?Yrittänyt kysyä monelta sivulta kun täällä ei tunnu saavan vastausta millään ... Uutena sivustolla en siis varmaan osaa käyttää sivua tai sitten kyseessä on joku sisäpiiri jutska....
 
solezki83 kyllä minä sinulle vastasin viestiin jonka minulle kirjoitit tuonne profiiliin että : kyllä tuonne mahtuu kirjoittelemaan kuka vaan senkun hyppäää keskusteluun mukaan Laittaa vaan sinne ketjun jatkoksi tietoja niinkuin LA, synnytyssairaala, nimimerkki, monesko lapsi, ikä jne niin lisään listoille

kultapupu näinhän se menee alkaa vaan tuntumaan että kaikki on niiin normaalia mistään ei kannata huolestua, vaikka kyllähän se sanotaan että jokainen odotuskin on erilainen, mutta lähtö kohtaisesti nyt on ihan erilainen tilanne niin tuolla alapäässä kun tuntemuksissakin. Itse on tässä kanssa tullut käytyä vauvan vaatteita läpi ja sairaalakassissa on jo vauvalle vaatetta valmiiksi :)
Toisaalta varmaan olisi hyvä jos pääsisitte muuttamaan ennen babyn syntymää niin että olisi sitten helpompaa liikkua :)

Yönenkeli ja Kontra 33+1
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Mulle saa päivittää tietoihin viimein poikalupauksen :heart:
Oltiin jo varauduttu, ettei saada tietää sukupuolta ennen syntymää, mutta nyt sattui tuuri ja tarkastaessa lapsen tarjontaa ultralla terkkari esitteli ruudulta lapsen hirvittävän kokoiset pallit :D

Miwwi Mulle laitettiin influenssarokotus syksyllä neuvolakäynnillä, on siis turvallista raskausaikana (ja varsin suotavaa, kun raskaana ollessa kuuluu riskiryhmään). Ymmärsin, että tähän nyt jylläävään influenssa-aaltoon ei olisi välttämättä hyötyä ottaa enää rokotetta, kun se alkaa vaikuttaa vasta n. 2 viikon päästä. Mutta kyllähän sitä influenssaa on läpi koko vuoden, ei se rokote ihan hyödytön ole :)

Dorian Neuvolasta tosiaan suosittelivat liikelaskentaa viikolta 32+0 eteenpäin. Ainakin kun soitin äitiyspolille lapsen liikkeistä viikolla 28+, sanoivat, ettei silloin kannattaisi vielä laskea, kun liikkeet ovat vielä melko epäsäännöllisiä ja äiti ei vielä tunne kaikkia liikkeitä (ei siis liikelaskennallakaan saisi kiinni kaikkia liikahduksia). Mutta kyllä minä olen seurannut jo noilta viikoilta asti erityisesti iltaisin, että lapsi varmasti liikkuu "tarpeeksi" eli liikkeitä tulee, sekä vahvempia että hennompia. Neuvolasta sain sitten viikolla 31+ ihan liikelaskentakaavakkeen, mutta en ole täyttänyt siihen mitään, vaan jatkanut liikkeiden seurailua samaan tyyliin pötkötellen sohvalla ja katsomalla, että vähintään se 10 liikettä tulee täyteen tunnissa ja että liikkeissä on vähintään muutama vahvemman tuntuinen potku :) Neuvolasta saadun ohjeen mukaan synnytyspolille saa lähteä samana iltana, jos liikkeitä tulee alle 10 tunnissa tai seuraavana aamuna, jos liikkeet ovat pelkästään vaisuja ja vaimeita (vaikka niitä tulisi enemmän kuin 10).

ralliruutu 33+3
 
  • Tykkää
Reactions: Dorian
Yönenkeli : en saanut viestiäsi jostain syystä.
LA 29.4 /solezki83/30/ensimmäinen/KYS tyttölupaus
ps. toivonmukaan tyttölupaus tarkoittaa että kumpiko tulossa niin käsitin...
Sanokaa kun kirjoitan ns.odotus kirjaa hyviä runoja joita voisin laittaa kirjaan ja kappaleita joita voin omistaa tyttö vauvallemme =)
 

Yhteistyössä