Huhtikuun Hurmurit 2014 ~Joulukuussa~

Ps. Itse terkkarina en ota puheenaiheeksi inf.rokotetta, vaan odotan tuleeko se asiakkaalta itseltään. Joten jos olette asiasta kiinnostuneita tai on mielessä kysymyksiä, niin ottakaa rohkeasti itse asia puheeksi. Aikuisten rokottamista kun ei valitettavasti valvo kukaan ja niitä voi niin monessa paikassa saada, niin sen puoleen ei tule itseltä rutiinisti kysyä asiasta, vaan luottaa asiakkaan ottavan vastuun itse itsestään. Melkeinpä sama lasten kohdalla, kun influenssarokote ei ole sidottu yhteen tiettyyn ajankohtaan (esim. MPR rokote 6v neuvolassa), vaan vaatii ehkä vanhemmilta omaa viitseliäisyyttä kysyä rokotusajankohtaa neuvolasta.
 
Tänään käyty rakenneultrassa ja sielä kaikki oli hyvin :heart: Kysyttiin myös sukupuolta, mutta varmuutta ei osannut sanoa, mutta tyttö sielä ehkä olisi :) varmaa ei oo mutta mulle vois laittaa tyttölupauksen

Onko täälä kukaan miettinyt mennä 3D tai 4D ultraan?

Miwwi 21+2
 
  • Tykkää
Reactions: Fujin ja Kultapupu
Joo voi hitsi kun esikoinenkin nukkuu niin hyvin jo että tässä ehtis nauttia pitkistä yöunista niin nyt ei sit itse nukuta :/

Talvis ei ole "terveydenhuollon ammattilainen" tosiaan todennut mutta ihan oppikirjasta suoraan on nää oireet mitään lisäämättä ja pois jättämättä, ja sen verran monta kertaa vuodessa saan noita pikkuflunssia ja sitten niitä ärhäkämpiä flunssia ettei tässä oo kyllä kysymystäkään että onko vai eikö.

En olis kyllä itse edes ottanut tuota influenssarokotetta varmaan vaikka olis joku neuvolakäynti ollutkin (mulla kun se edellinen oli silloin loppukesästä), ainoastaan kun minä ja lapsi ilmeisesti nyt kuulutaan siihen riskiryhmään niin jos sen takia olis suositeltu olisin voinut harkita. En osaa ajatella että influenssa vois olla jotenkin kauhean vaarallinen kun muuten olen perusterve. Ja mulla on influenssa ollut ehkä kaksi kertaa koko elämän aikana, vaikka kaikki muut tappoflunssat ja streptokokit oon saanutkin tässä välissä :D Ja meillä vanhemmilla tää alkaa jo olemaan voiton puolella tämä sairastelu, lähinnä huolestuttaa tuo lapsen tilanne kun sillä on kaikkea extraa tullut nyt tuohon päälle.

Suututtaa kyllä ihan hirveesti sen asenne ketä siellä terkalla nyt oli puhelimen päässä, oli kyllä niin tärkeä ämmä (anteeksi!) että. :mad: En siinä puhelimessa jaksanut edes sitten muuta kuin huvittua sen asenteesta kun heräsin sen soittoon. Mutta olis pitänyt varmaan vääntää vähän enemmän kättä, koska nyt täytyy varmaan lähteä päivystykseen tuon lapsen kanssa jonottamaan! En saanut heille aikaa koska soitin 8.30. enkä 8.00. (ja sivuillahan sanotaan että akuutit soittakaa 8-9 välillä, vaikka sille terkalle olikin niin tärkeää monta kertaa teroittaa mulle tosta rikoksesta). Ainakin jos oireet on samat kuin eilen, niin en kyllä tasan odota huomiseen, kuten tän rouvan mielestä olis pitänyt! Tosin se ei nyt kuunnellut edes kaikkia oireita loppuun kun sillä oli niin kiire tärkeillä joka väliin niitä tosi tärkeitä kommentteja... Itsekin kun asiakaspalveluammatissa olen niin välillä ei voi käsittää noita aivoituksia mutta onneksi noita sattuu tosi harvoin ja useimmat terkkarit on empaattisempia ja ei anna sen kiireen ja vitutuksen näkyä. Nyt vaan suututtaa kun kyse on pienen lapsen hyvinvoinnista eikä omasta (eikä nää hormonit varmaan helpota asiaa).
 
Miwwi mehän käytiin jo ennen rakenneultraa 3/4d-ultrassa. Kyselin niitä hintoja yms. niin meille sanottiin että nykyisin Kela on tosi tarkka korvausten kanssa ja ei enää korvaa muuten kuin jos on tehty rakenneultran viikoilla (18-21). Kelan päätöstä ei kyllä vielä ole tullut, joten saa nähdä korvaako ne mitään vai ei. Lääkäri sanoi ultrassa myös että Kela haluaa tietää viikot tarkasti, normaalisti sujuneessa raskaudessa vkon 21 jälkeen eivät enää korvaa, vain jos on jotain minkä takia erityisesti tarvittaisiin seurantaa.
Mutta siis muuten tuo ultra oli kyllä hieno kokemus, esikoisesta ei siis käyty. Aikaisillakin viikoilla näkyi kaikki niin selkeästi, myöhemmin tietenkin voi nähdä enemmän piirteitä yms. Rv 20 vauva oli vielä tosi luiseva.
Sukupuolta me ei saatu siellä tietoon, sillä vaikka muuten kaikki näkyikin tosi hienosti, niin vauva oli päättänyt toisin ja piti jalkansa tiukasti yhdessä ja napanuorakin oli vielä jalkojen välissä. Eli pelkästään sukupuolen varmistamiseen kannattaa muistaa että vauvan asentoihin yms. ei välttämättä pysty silti vaikuttamaan :) Rakenneultrassa onneksi vauva esitteli jalkoväliään estottomammin ja saatiin tyttölupaus. :)

Meryl 21+3
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista niitä saaneille! :heart:

Mun himot on melko pienimuotoisia. Maitotuotteita, varsinkin maitoa kuluu päivässä todella paljon. Sen lisäksi tulee tehtyä tosi usein porkkanasämpylöitä. On ne vaan niin nam!

Hyviä vointeja mammat!

Neksu 21+0 poks!
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Onneksi tuli käytettyä esikoinen päivystyksessä, eikä ollut niin kauhea reissu kun mitä etukäteen odotin. Lääkäri oli todella mukava ja asiantuntevan oloinen. Silmätulehdus joka eilen vielä oli vaan toisessa silmässä meni tämän päivän aikana toiseenkin silmään ja tunneissa oli tosi pahan näköinen lääkärinkin mielestä. Onneksi oltiin jo päivystyksessä siinä vaiheessa! Kuulemma kuuluu näihin virusinfektioihin silmätulehduskin, onneksi ei kuitenkaan ollut mennyt korviin tai mitään muuta vakavampaa. Saatiin lääkkeet ja kaikki hyvin nyt (mitä nyt pikkuisella kurja olo tottakai ja muita oireita pitää vielä seurailla), mutta kyllä suututtaa toi aamuinen vaan enemmän. Ei edes oireita ehditä kuunnella loppuun, ja entä jos oltais kuunneltu sitä terkkaa jolla oli huono päivä ja odotettu huomiseen?! Mulla on pääosin ollut hyvä kokemukset tuolta lähimmältä terveysasemalta mutta kuulin ettämuitakin vastaavia kokemuksia sieltä on ollut. Taitaa olla liian paljon asiakkaita liian pienellä terveysasemalla (eikä varmaan ole ainoa).

Mullakin varmaan savua noussut korvista liikaa kun toinen korva aivan lukossa :D Että toivottavasti en ole minä joka kehittää meidän perheessä sen korvatulehduksen. Toivotaan että on ohimenevää vaan kun muuten on tauti melkein voitettu.

Niin ja en kai sitten näytäkään ihan valaalta kuten olen kuvitellut, kun se päivystyksen lääkäri huomasi heti että olen raskaana! Vaikka noilla lääkäreillä taitaa olla tarkempi tuntuma näihin asioihin kuin maallikoilla, kun näkevät useammin :) Ja ihanaa miten pienen potkut ja pyörähtelyt rauhoittavat ja antavat muutakin ajateltavaa näiden sairasteluhuolten keskelle :heart:

Nyt meen takaisin nukkumaan jos saan vaan unta, vaikka kyllä väsyttää tämän päivän ja viime yön jäljiltä! |O Jos sitä pääsisi taas vähän iloisempaan mielentilaan kun saa levättyä :)

Äitileijona & Kultakala 19+1
 
Täällä alkoi taas hirveä väsymys ja ällötys pari päivää sitten :( Tosin stressaa tenttiviikko, uhmaileva pikkunen, remontti yms yms. joten ehkä oon vaan kaiken kaikkiaan liian puhki! Kaksi viikkoa sinnittely ja tää lauma suuntaa Floridan aurinkoon :cool:

Minä pääsen huomenna utelemaan sukupuolta. Mies tietenkin joutui töihin, joten menen ystäväni kanssa. Uhkailin kyllä etten kerro miehelle mitään jos ei ilmesty paikalle! ;) Hirveästi jännittää että miten siellä voidaan, onneksi kunnon potkuja tulee ihan jatkuvasti.

Unohdin jo nimen, mutta joku täällä huuteli niistä yhdyntäongelmista. Piti vaan todeta, että tosiaan se kohtuhan supistelee orgasmin jälkeen ja tuntuu selvästi kovana mötikkänä. Itsellä tästä ainakin tulee vähän inhottava olo, vähän sellainen paha olo kuin olisi hirveä nälkä. En tiedä oliko tästä mitään apua, toivottavasti? :D

Onko täällä muita suonikohjuista kärsiviä? Ällöttää kun nämä vaan turpoaa ja leviää vaikka olen sulloutuneena tukisukkareihin päivästä toiseen. Ekalta tuli muutama pieni toiseen pohkeseen, nyt kiipeää jo reittä pitkin kauheita matoja. Onneksi vaan toisessa jalassa, näytti vaahtoruiskutuksen hinnat menevän sen mukaan, montako jalkaa hoidetaan :D Onneksi mies on näissä ulkonäkökriiseissä maailman kannustavin ja naureskelee aina ettei tämmösillä asioilla ole mitään merkitystä :heart:

Nea ja Jimbo 20+3 :heart:
 
Neuvola-kuulumisia:

Hb 120, rr 120/90,sf 20, painoa tullut alusta -0.1kg eli ei yhtään jee! Aiemmissa raskauksissa painoa näillä viikoilla tullut keskimäärin +7kg!seur.lääkärineuvola 3.1 ja sokerirasitus numero 2 olisi 7.1, toivottavasti siellä arvot kunnossa niin olisi mahdollisuudet polikliiniseen synnytykseen:)

Pikaista paranemista ja jaksamista flunssan kourissa riutuville!

Sini-Tuulia ja Pikku-Bonus 23+1
 
Neppari oletko se sinä joka pidit esikoisesta Odottamaton odotus- blogia? Ajattelin kun monet tiedot + nimimerkki täsmäisivät :) Luin silloin aikoinaan aika usein sun blogia, pidätkö vieläkin jotain julkista blogia ja jos niin mistä sitä pääsee kurkkimaan?

Kultapupu vielä huhuilen uudestaan, että kertoisitko kuinka kovan kuumeen se influenssa sulla nostatti? Laskiko skuume perus-Panadolilla vai oliko niin paha ettei nekään auttaneet? Ihan siksi niin kovasti haluisin tietää, koska se kuume on se mikä eniten mua siinä influenssassa mietityttää, ja sä oot ainoa joka jo nyt on sen luultavasti kokenut... Ja sit pystyy vähän miettimään sitä rokotusta kun tietäis kuinka paha se tänä vuonna on, vaikka tokikin vähän vaihtelee eri ihmisillä.
 
Eireann meillä se kuume on ollut pahimmillaan vähän päälle 39 ja lapselle kun nousi ekan kerran niin ei panadolilla (suun kautta annettava mömmö) meinannut laskea vaikka se on tähän asti aina toiminut. Oli kuitenkin burana-suppoja varalla ja niillä lopulta saatiin laskemaan, olin jo silloin lähdössä päivystykseen mutta onneksi ei tarvinnut :) Ekoina päivinä on ollut kovempi kuume, lihaskipuja ja vihlomisia ja mulla oli kurkkukipuakin, lapsella niitä vatsaoireita. Sitten se on laskenut pariksi päiväksi lämmöksi eli vaan 37-38 välillä ja paracetamolilla ollaan koko perhe pärjätty. Sitten parin päivän päästä se kuume nousi taas sinne 39 päälle ja alkoi nuha-yskä-vaihe ja lapsella oksentelua ja ruokahaluttomuutta. Nyt ei oo kellään enää kuumetta (viimeyönä nousi pienellä hetkeksi) mutta menee varmaan vähän aikaa että päästään yskästä ja nuhasta eroon.

Kyllä tuolla pikkuisella rohisee hengitys ikävästi mutta nyt kun saatiin lääkkeet silmiin niin selvästi alkanut ruoka taas onneksi maistua vähän edes ja pysyy jopa sisällä. Tosi kipeät kyllä noi silmät ihan selvästi, ja häijyn näköiset kun on ihan turvoksissa :(

En tiedä millaista se tulee sitten olemaan jos se varsinainen influenssakausi ei ole vielä alkanutkaan? Mutta en bongannut mitään neljänkymmenen asteen kuumeita keneltäkään, eikä muutenkaan mikään voittamaton tauti ole meillä ollut. En kyllä ole ikinä nähnyt miestä tossa kunnossa mutta sekään ei sairaslomaa viitsinyt hakea kuin kerran vaikka olis selvästi tarvinnut : /

Tosi herkästi tarttuva mitä olen kuullut sieltä mistä tämä saatiin. Toivottavasti ei pitkitetty äitini sairastelua, kun se eilen lähti meitä heittämään päivystykseen ja silläkin on joku tosi ärhäkkä flunssa poskiontelontulehduksilla päällä :( Ja harmittaa kun ei päästä vaarille itsenäisyyspäivänä, kun silloin olis ollut mummon synttäritkin :'(

(.) Takaisin raskausasioihin :) Tosiaan vähän tuli noi pahoinvoinnitkin takaisin tuon taudin yhteydessä ja tänään kaupassa käydessä päätin vetää juustohampparin pahimpaan oloon että pääsee kotiin kauppakassien kanssa ;) Mutta siitä se virtahepo-olo vasta tulikin kun pysähdyin sitä tienvarteen pupeltamaan, niin siitä käveli jotain teinipoikia ohi ja toinen heti osoitteli käsimerkeillä että näitsä mikä läski :ashamed: Teki kyllä mieli käydä hieromassa se hamppari sen pojan naamaan! Onkohan musta oikeasti tullut joku hormonihirviö nyt kun kaikki suututtaa?

Viikon päästä rakenneultra!

Kp & Kultakala 19+2
 
6. luukku 6.12.2013
Tänä jouluna päätän, että minun on hyvä olla.
Kiedon lahjaksi lämmintä joulumieltä ja kuusen tuoksua,
kynttilän valoa. Annan aikaa läheisille.
Lähetän lämpimiä ajatuksia ystäville.
Annan joulun tulla, ihan sydämeen asti...
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Se olis viellä yks neuvola tälle vuodella ja sit heti vuoden alkuun lääkäri neuvola. Samalla kun on tuo neuvola tässä kuussa niin katsotan tuon nuorimmaisen 4v juttuja se kun on heti tammikuussa sit 4v synttärit loppiaisena :D

Tänne ei oikein mitään ihmeellisempää kuulu Kontra potkii kovasti koko ajan niin et kyl ne jo tuntuu ja näkyykin ulospäin. muuten tälläistä melko rauhallista olemista jos ei lasketa viel et viemisiä kerhoon ja eskariin ennenkö joululoma alkaa ens viikon perjantaina :)

Yönenkeli ja Kontra 22+6
 
Rauhallista itsenäisyyspäivää vietetty, masussa potkitaan ja möyritään paljon. Tänään mieskin tunsi ekaa kertaa potkut :heart: Oon kyllä muutaman kerran aiemminkin yrittänyt saada kokeilee, mutta se on aina ollut vähän sellainen että "ehtiihän sitä vielä kokeilla". Varmaan kun esikoisen kanssa kävi aluksi monta kertaa että pyysin kokeilemaan ja sit vauva ei enää potkinutkaan tai oli niin pientä ettei tuntenut ;)

Kivoja noi joulukalenteriluukut, Yönenkeli :) Tuli vaan tämänpäiväisestä taas mieleen etten ole saanut sitä joulukalenteria hankittua (itselleni siis). Kohta joutuu vetää puoli kalenteria kerralla, kun vihdoin pääsee kauppaan :D

Kp & Kultakala 19+4
5 yötä rakenneultraan!
 
  • Tykkää
Reactions: Yönenkeli
Meillä oli tarkoitus hankkia ne veikkauksen joulukalenterit, mutta eipä olla saatu aikaiseksi. Mutta siitä on pakko hehkuttaa, että eilen sain ostettua miehelle joululahjan. Kerrankin keksin hyvän lahjan ajoissa ja sain ostettuakin sen jo. Nyt vaan pitäs paketoida se. Olen niin tyytyväinen itteeni. Meinasin kyllä vielä ostaa siihen kaveriksi sellasen vauvan vaaatteen, jossa lukisi jotain isiin liittyvää. Ei oo vaan tullu vastaan mitään täydellistä.

Marpa ja masaliina 21+3 (luulisin) :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Hei kaikille! :)

Olen täällä käynyt seurailemassa teidän kertomuksia ja kokemuksia raskaudesta, vaikka en olekkaan vielä "liittynyt" tänne teidän seuraan..
Itsellä menossa rv 23+2 ja rakenneultrassa oli kaikki hyvin, lapsukainen halusi pitää jalat ristissä, joten sukupuolta ei tiedossa.. :)

Ainut mikä itseäni vaivaa on se että minulla on löytynyt virtsasta streptokokki b ja ollaan niin sanotusti seurannassa. Lääkärin mukaan ei tarvita vielä ainakaan mitään lääkekuuria, ainut että sit synnytyksessä antavat antibiootit suoraan suoneen, ettei tarttuisi lapseen tai aiheuttaisi komplikaatioita..
Hieman jännittää mitä tuleva tuo, ja etenkin nyt tuon bakteerin takia se synnytyskin pelottaa.. :/

Onko teillä muilla ollut minkäänlaisia supistuksia vielä, tai sellasta painon/puristuksen tunnetta?
Itsellä on satunnaisesti pientä puristusta kohdussa, ja pelottaa vähän että onko ne ihan normaaleja vai aiheuttaako tuo bakteeri jotain ennenaikaisia supisuksia, josta pitäisi olla huolissaan..?
 
Mä oon joka vuosi hankkinut itselleni joulukalenterin, sen verran lapsen tasolle vissiin jäänyt :D Vielä ei lapselle viitsinyt hommata kun on niin pieni :p

Me hommaillaan tänä vuonna lahjat vaan sukulaislapsille (ja tietenkin omalle) kun rahatilanne on niin heikko. Keksin kyllä tosi hyvän, halvan lahjavaihtoehdon jo miehelle minkä ajattelin sit kuitenkin mahdollisesti toteuttaa jos vaan onnistuu. Edes jotain pientä ylläriä :)

Täällä ei ole supistuksia ollut mutta tuossa perjantaina aamuyöllä heräsin siihen että mahalihakset oli tuosta koko mahan ympäriltä kipeet aivan kuin oli ollut joku tosi kova supistus tai muu kramppi, mutta järkeilin sitten että kai mä siihen kramppiinkin olisin heränny. Jäi kyllä ihan mysteeriksi tuo, aamulla ja illallakin kyllä oli tosi kipeenä varsinkin alavatsa ja en tiedä johtuiko tuo nyt sitten kohdun kasvusta vai mistä mutta kun sen kummempaa ei tullut niin otin vaan rauhallisesti koko päivän. Ei ollut jomottelevaa kipua tai aaltomaista vaan ihan kuin olis vaan ihmeen kovia kasvukipuja ollut. Kaipa se maha nyt ottaa jotain kasvuspurttia, kun tuntuu että muutenkin on kasvanut viimeaikoina paljon. Seksin jälkeen on pari kertaa tuntunut myös sellainen ikävä paineen tunne alapäässä mutta sekin on mennyt aina ohi.

Kp & Kultakala 19+5
 
Eireann kirjoitin tosiaan ekasta Odottamaton odotus-blogia ja sen jälkeen vielä Nepparin kuvakirjaa jonkun vuoden :) Enää en kirjoittele missään, instagramissa pystyy vähän seurailemaan Neppari12, jos tarinan jatko kiinnostaa!

Meille tosiaan lupailtiin jatkoa ukkovallalle, pikkuveljeä pukkaa näillä näkymillä <3 Viikot vastasi laskettua aikaa. Ja jes, ultraaja sanoi että päästään melko varmasti vielä kolmanteen ultraan kun ensimmäinen oli yli 5kg :)

Nepu ja Jimbo 21+0
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Täällä käytiin tänään neuvolassa ja mieskin tuli mukaan. Oli siis kelaneuvola ja sitten piti käydä se voimavarahomma läpi, muttei käytykkään. Tosin mulle tärkeempää oli se, että Samuli näki terkan ja terkka hänet. Jotenkin kivempi kotona puhua neuvolakäynneistäkin ton miehen kanssa kun se tietää minkälainen se meidän terkka on.

Yönenkeli jaksat tässä jossain vaiheessa päivittää niin Neuvolalääkäri olisi 23.1 ja neuvola 14.2 :) Kiitos jo etukäteen.

Vitsi tää meidän pikkunen riehu tossa aamuyöstä. Ei siinä muuten mitään, mutta ite heräsin niin ettei uni sitten meinannu tulla, kun toinen monotti menemään kauheita sarjoja. :D Sama meno jatku neuvolassa kun kuunneltiin sydänääniä. Ihan hyvä vaan että liikkuu, mutta nyt on kyllä ihan sellanen töttöröö olo.
 

Yhteistyössä