Huhtikuun hurmurit 2015 - Huhtikuu, meidän kuu!

Onnea Joppu!:flower:

Imetyksestä:
Mullakin rinnat on ollu tosi kipeät ja haavoilla ainakin sen viikon synnytyksestä! Suunnilleen sitä imettää ekat 5päivää ainakin niin että kyyneleet nousee silmiin kun sattuu. Tietenkin osa syyllinen kipuun on lisäksi kovat jälkisupistukset. Mutta rinnat on kyllä ollu kaikkien kolmen lapsen kohdalla tosi kipeät. Pumppaaminen ei alussa oo juuri onnistunut kun nännit on haavoilla ja maito on sitte vaaleanpunaista. Ja huomaa että vaikka nyt jo nännit täysin parantunut mutta koska vauva syö niin pitkiä pätkiä ja kiihdyttää maidon tuotantoa sillä että syö usein jotta sais tarpeeksi niin taas on hellänä nännit sitte. Se on vaan rankkaa imettää jatkuvasti. Mutta kohta se taas helpottaa kun vauva pidentää syömisvälejä. Välillä ihmetyttää itseäkin että mistä sitä maitoa oikein riittää kun rinta tuntuu suht tyhjältä mutta silti sieltä koko ajan tulee ja heti jos jättää suojan laittamatta ja antaa rinnalle ilmaa niin paita on märkänä siitä alta kun huomaamatta maitoa tippasee senkin jälkeen kun vauva on lopettanut syönnin.

Tarjottavista:
Meidän vieraista osa on täysin maidottomia joten se aika paljon vaikuttaa tarjottaviin. Olen tehnyt valmiiksi pakkaseen jo mokkapalapohjan johon laitan tuoreen kuorrutteen sitten ennen tarjoilua. Lisäksi olen tehnyt mariannemuffinsseja joissa on oikea suklaakuorrute, kanelisokerikranssi löytyy pakkasesta valmiina sekä iso täytekakkupohja. Meidän juhlissa on yleensä suolaisena cocktail piirakoita ja munavoita koska se on kaikkien herkkua ja sopii kaikille. Jotain pikkuleipäpuolta vois miettiä vielä, haluaisin ehkä lusikkaleipiä. Ihan loppuun asti en oo kaikkea miettiny, mutta itseä helpottaa tietää että osa on valmiina jo pakkasessa niin ei tuu sitte liikaa hommaa yhdelle viikolle.
Semmoinen kysymys muille että haluaisin korostaa väriteemaa tarjottavillakin jotenkin. Ja koska pääväri on limenvihreä, niin olisko ideaa miten saisin sitä väriä pöytään nätisti laitettuna?? Ensin mietin juustokakkua ja siihen sitte olis koristeilla saanut väriä mutta koska se ei passaa kaikille ja käytännössä suurin osa jäis syömättä niin en viitsi alkaa montaa kakkua tekemään.

Voimia kaikille sairastaville sekä käynnistyshommiin, lääkärikäynteihin jne! Meitä kun on moneen junaan ja äitejä erilaisia omine tarpeineen...tuntuu nuo lääkärit sen unohtavan aika usein. Pitäs siellä koulussa opettaa niille vähän enemmän tuota asiakaslähtöistä palvelua/hoitamista!
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Paljon onnea Joppu ja perhe! :flower:

Jasmin, toimisikohan koristelussa, jos leikkais limestä ohuita siivuja ja kuivattais ne, ei tietysti oo kuoren kirkkaita, mutta vois muuten olla hauskan näköisiä. (mä en kyllä ite meinaa askarrella/puuhailla mitään!)

Maidontulo: en osaa nukkua liiveissä tai missään tiukassa topissa, niin yöksi en saa liivinsuojia paikoilleen. Kun nousee syöttämään, niin jo vaippaa vaihtaessa on yöpuku märkänä, kun maitoa valuu. Silloin osastohoidon aikana kerran oli tosi juhlavaa, kun aamulabranäytteiden oton aikana pitelin poikaa kun hoitaja otti verikokeita, ja multa valui maitoa jo pitkin jalkaa. Säikähdin jo että onko sektiohaava auennut ja vuotaa, mutta onneksi oli vain maitoa!

Ei yhtään innosta, kun ens viikolla poikasesta otetaan taas verikokeita, vaikka tiedänkin että se on hänen parhaakseen. Lisäksi hirvittää, kun pitää olla bussimatkan takana aikaisin aamulla, miten päästään ajoissa liikenteeseen ja miten reissu sujuu? Pitänee harjoitella vaunujen kanssa bussilla kulkemista etukäteen.

Kevis ja poikanen reilut 5 vkoa
 
Jopulle hurjasti onnea! Hyvän kokoinen typykkä tuli. :heart:

Lumme, toivottavasti nyt käynnistyy itsekseen. Tsemppiajatuksia sulle!

Täällä oli eilen jo lupaavia maha- ja selkäkipuja ja ehdinkin jo soittaa äidilleni, että varautuu lasten yökylään. No, eipä ne kivut sitten yltyneetkään kuitenkaan iltaa kohti. Toivottavasti kuitenkin tekivät hyvää valmistelua kohdunsuulla...

Ristiäisvalmisteluja en ala pohtimaan ennen vauvan syntymää. Luultavasti aika paljon tullaan tilaamaan kakkuja ja muita tarjoiluja joltain leipomolta. Vieraissa on muutama keliakikko, joten kovin monenlaista tarjoilua ei kiinnosta itse alkaa vääntämään, kun leipomot hallitsee homman huomattavasti paremmin :)
Ehkäpä juhlat pidetään seurakuntasalissa, niin saadaan kaikki uteliaat sukulaiset kutsuttua. :LOL:

T: Pikku-Katti, 38+6
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
"Elea"
Onnea vauvautuneille! Ihanaa, kun niitä vihdoin tulee! Minusta ainakin on ollut aivan loputon odotus! :D

Ristijäisistä: meillä tulee olemaan nimiäiset. Onko muilla? Mitä olette suunnitelleet "ohjelmaksi"?

ON: ensimmäinen yö takana uudessa kodissa <3 eihän tämä valmis tavaroiden puolesta ole, mutta omien tavaroiden keskellä on hyvä olla. Haasteita pissalla ramppaamiseen toi tuo uusi Tempurin sänky, (otettiin Cloud-tunteella) eihän siitä päässyt mahan kanssa ylös!!! :D

Lumme: Epäilenpä, että limatulppaa tulee täälläkin... Jännäksi menee. Meidän vauva saisi kyllä vielä kasvaa pari viikkoa.

Elea 36+
 
"pitkäperjantai"
Terkut viimeiseltä neuvolareissulta. Kätilö oli ihmeissään kun vielä poikkesin :) Kaikki ok edelleen, alapaine vähän noussut. Sf laskenut sentin verran ja vauvan syke vähän hitaampi. Ilmankos kun ei juuri enää liikuskele. Painoa ei ollut tullut yhtään lisää, iso syy varmaan tää jatkuva vessas hyppääminen ku vatsa on kyllä valmistautunut synnytykseen.

Eilen lupaavat supparit taas pienen paussin jälkeen, mut ainoo kipu mihin yöllä heräsin oli suonenveto. Oli tosin vaihtanu jalkaa ees, muutosta seki täs vaihees, hah :D

Käytiin tyttelin kans shoppailees ja ny ajateltiin jatkaa eilistä leipomista. Jotain tarjottavaa sitte ku tarvii.. Meillä pidetään ristiäiset perinteisesti kotona. Paikalle kutsutaan isovanhempien lisäksi omat sisarukset perheineen sekä vauvan tulevat kummit. Siinä onkin jo ihan kivasti. Ite pyöräytän kakun, voileipäkakkua ja jotain muuta mitä sattuu sit tehdä mieli. Meillä oli just nuo vanhempien lasten synttärit, vieraita 53hlö joten ristiäiset on sitte peace-of-cake :D

Äippäpolille sain nyt siis ajan ens ke 15.4., kätilö meinas et käynnistys sit tarvittaessa to tai pe. Eli viikon päästä ollaan jo lähellä <3

pitkäperjantai 41 poks!
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Elea, jos teille on tulossa viikkoihin nähden pienikokoinen vauva, niin jos tarviit vinkkejä pienistä vaatteista ym, niin kysy vaan! Keskosvanhempien yhdistyksen sivuilta olen löytänyt hyödyllistä luettavaa: Keskosvanhempien yhdistys Kevyt &mdash; Kevyt.net suosittelen tutustumaan.
Äitini sorttasi vauvanvaatteemme kun olimme sairaalassa, ja hän muistaisi varmaan vielä kokovertailunsa tulokset. Saman kokonumeron vaatteet ei tietenkään ole samankokoisia, ja 44-kokoa löytyy huonosti kaupoista, vaikka ilmoittaisivat valikoiman alkavan siitä. Satunnaisesti voi löytää kirppareilta vaatekasseja, kaupoista kuulemma Tokmanni on paras valikoimaltaan, ja H&M:n vaatteet ovat pieniä kokoisikseen. Meillä koko 44 on yhä sopiva.

Vaatteista ja vaipoista Kuten Paulanna kirjoitti, vaatteita ei tarvitse kauhean paljoa, sieltä nousee nopeasti muutamat suosikit, jotka kiertävät päälle-pesuun-kuivumaan-päälle, mutta joku 4-5 vaatekertaa on varmaan minimi (paitsi jos teillä on kuivausrumpu ja haluutte ihan koko ajan pestä pyykkiä). Kietaisumalliset bodyt on kätevimpiä, kun ei tarvitse pujottaa pään yli, ja pysyy paikoillaan ja pitää vaipankin paikoillaan. Housuina sellaiset sukalliset housut (onkos ne puolipotkareita?) tai sukkahousut on käteviä, en jaksa etsiä koko ajan pudonneita kääpiömäisiä sukkia jostain. Jos löytää bodyja, joissa on hihojen päissä käänteet käsien suojaksi, niin ne olis näppäriä, meillä ei niitä näytä olevan. Ei olla kuitenkaan pidetty tumppuja, eikä myssyä sisällä, kun meillä on sopivan lämmintä, eikö poika raavi itseään kynsillä.

Pienimpiä vaippoja, mitä kaupoista löytyy, on Liberon keskosvaipait (alle 2,5 kg), ne on hoikalle pojallemme yhä ihan sopivia. Niitä en ole löytänyt kuin Prismoista. Ykköskoon vaipat eri merkeillä on vähän eri kokoisia, Natyn vaipat isoimpia. Ykköskokoja on ainakin isommissa kaupoissa montaa merkkiä. Ostettiin eri merkkejä paketit ja kokeiltiin, mutta ei niissä isoja eroja ole, nyt sekakäytetään pois avattuja paketteja. Muumi-vaippoja varmaan tulee jatkossa ostettua, kun on kotimaisia. Alle kolmikiloisille ei varmaan löydy kestovaippoja kovin helpolla, en edes selvittänyt asiaa. Katsotaan sitten isompana, jos käytetään osittain kestoja, kun niitäkin ollaan saatu aika nippu.


Kevis ja nukkuessaan aivan uskomattoman suloinen Poikanen
 
  • Tykkää
Reactions: Henu7
Paljon onnea JOPPU! :)

Paljon alkaa olemaan supisteluita ym valmistavia "vaivoja" :) Kaikki tuo on vaan edistystä eteenpäin :)

Eilen oli NEUVOLA :) Kaikki oli niin kuin pitikin!
Vauvan sykkeet on nyt laskenut ja oli todella maltilliset. Vauva tosin ei ollut laskeutunut : /
Painoa nyt kertynyt reilu 17kg tähän mennessä. Hui!
Kaikki oli niin kuin piti ja terkkari antoi paino arvion vauvasta ja se on nyt arviolta 3.3kg-3.5kg! Apua! Mun suurin vauva on ollut 3.3kg rv 41+ kunnon syntynyt!
Nyt rupes pelottamaan! TULE TULE JO VAUVA! :D

Mukavaa viikonloppua ja paljon paljon supistuksia kaikille niitä kaipaaville ;)

Sitkeäsissi & muru rv 37+4 <3
 
Onnea Joppu! :flower:

Mä kävin neuvolassa:

RV 38+1 (35+1)
Paino 60.7 +33g/ vk (60.6 kg), nyt tullut 8.8kg
Turvotus heikko +
RR 106/70 (110/75)
Pissa ok
SF 31.5 (31)
Tarjonta Rt

Meen ens torstaina eli 16.4. taas, kun sf-mitta ei oo kovinkaan kasvanut. Varattiin jo lasketulleajallekin neuvola-aika, kun sinne uskon meneväni vielä.

Viime yönä supisti kunnolla pari kertaa niin tälle päivälle luvassa oikeesti noita vauvan tavaroitten laittamista.
 
Heipparallaa pitkästä aikaa! :wave:

Ompa ollut vaikea keksiä mitään kirjoitettavaa pitkään aikaan.. Tuntuu, ettei tässä odotuksessa ole tapahtunut mitään raportoimisen arvoista. Kovasti piharemontti ja puusavotta pitänyt kiireisenä. Säännöllisesti olen kyllä käynyt lukemassa kuulumisia.

Onnea kaikille pienokaisen jo saaneille! :flower: Varsinkin hienolta kuulostaa Keviksen pienokaisen kasvu. Varmasti säikäytti silloin kun niin aikasin syntyi.

Muutama uusikin on palstalle eksynyt. :) Hienoa, että aktiivisia kirjoittajia löytyy.

Täällä elellään nyt hieman jännän äärellä. Kohdunkaula on pehmeä ja reilu sormelle auki. Napakoita supistuksiakin tulee päivittäin. Innolla odottelen kyllä jo poikaa tähän maailmaan. :) hieman on lieviä raskausmyrkytyksen oireita ollut ilmassa ja 3-4 kertaa olen herännyt yöllisiin refluksioireisiin. Kamala herätä kun luulee tukehtuvansa omaan oksennukseen. :( lonkatkin niin kipeät ettei äkkiä pääse istuma-asentoon yskimään.

Mutta onneksi ei meillä kenelläkään oleenää pitkää odotusta edessä! :heart: kaikesta huolimatta tänään todella hyvä fiilis kun aurinko paistaa ja on jo kunnon kevään tuntua.
 
Onnea Joppu!:flower: Mäkin käväisin tänään siellä ylimääräisellä neuvolalääkärikäynnillä niiden alkavien toksemiaoireiden kanssa. Kaksi paivää sitten oli siis noussut proteiinit yhdelle plussalle ja verenpaine lähtenyt hiukan nousuun. Pakkasin sairaalakassin valmiiksi, siivosin kämpän ja tein viime hetken valmistelut sillä ajatuksella, että jos joudun Tyksiin, en sieltä yhdessä osassa enää palaa. No nytpäs olikin sitten pissa puhdas ja verenpaine laskenut, eli en mä pääsekään synnyttämään vaikka olisin todellakin halunnut :D En siis tietty missään nimessä olisi mitään raskausmyrkytystä toivonut, mutta tiesin, että mun ton tukostaipumuksen takia olisivat käynnistäneet pienestäkin epäilystä. No nyt odottelen vielä verikokeiden tuloksia, mutta tuskin niissä mitään on ja synnytän sitten vajaan parin viikon päästä alkuperäisen suunnitelman mukaan. Tuskin on neiti itsellään tulossa ulos, hilpeänä hikkailee tuolla yhä, eikä kroppa anna merkkiäkään, että synnytys olisi lähestymässä.
 
Neuvolakuulumisia 37+5:
Neuvolakuulumisia 37+5:

Paineet 125/74, yläpaine noussut, mutta edelleen hyvät lukemat. Pissa puhdas. Hb 117, sama kun 2vkoa sitte. Sf 33cm. Kasvanu siis 1cm kahdessa viikossa. Eilen illalla oli sellanen tunti-puoltoista niin, että vauva paino itteensä alespäin ihan kauheella voimalla. Miehelle sanoinkin, että tuntuu kuin se tulis läpi tuolta värkistä. Ja tänään neuvolassa sitte täti totesi, että tositosi alhaalla on vauva ja pää on tosi syvällä siellä lantiossa. Eli ei ihme, että eilen sitte oli aika tuskasta. Vauvan syke oli alkuunsa 142, mutta sitte alko jammailut ja nousi yhtäkkiä 160+.

Mutta nyt sit vaan odotellaan synnytystä. Varattiin aika ens viikon pe ja sillon olis taas sijainen, mutta veikkas etten enää sillon kyllä ole menossa. Saas nähä. :)

Käytiin tosi tarkkaan läpi kaikkia kivunlievitysjuttuja ja uuteen sairaalaan on nyt tullut ammeet, eli sinne mahdollista päästä myös. Puhuttiin paljon siitä, millon tulee lähteä sairaalaan ja se helpotti kyllä, koska sitä oon ressannu melkosesti, että jos ei tiedäkään. Kaikin puolin hyvä käynti ja nyt sitte toivon, että tää tulis ens viikolla :heart:
 
Pakko tulla vielä kertomaan uusimmat käänteet. Sain labratulokset vasta viiden aikoihin, koska unohdin soittaa terkalle ennen neljää (muistin klo 16.02 :whistle:) ja jouduin menemään päivystykseen käymään, josta tulostivat lappusen mulle. Eivät saaneet puhelimessa kertoa tuloksia. No aamuinen lääkäri sattui olemaan yhä paikalla ja tuli nopsaan jututtamaan mua käytävään. Vaikka pissa ja paineet oli aamulla ok, toisin kuin kaksi päivää sitten, niin verikokeessa oli uraatit lievästi kohollaan, mikä viittais juurikin toksemiaan. Lääkäri ei vaan ottanut asiaan oikein mitään kantaa, kommentoi vaan, että seuraile tilannetta ja että ei tämä nyt mikään ihan mitätön juttu kuitenkaan ole, että nuo uraatit on koholla. Käski mennä äitiyspolille, jos oireita ilmenee, mutta lähetettä ei kuitenkaan tehnyt. Mulle jäi nyt hiukan sellainen olo, että lääkärillä ei itselläkään ollut ihan hajua, että mitä tilanteessa pitäisi tehdä ja hän sitten jätti asian vain mun arvioitavaksi. Kyseinen lääkäri on muutenkin hieman omalaatuinen ja en tiedä onko hänellä noista neuvolapuolen jutuista kauheasti kokemusta. Heti autossa alkoi mietityttää, että miten tämä nyt mun niskoille kaatuikin ja ajattelin kyllä soittaa heti aamusta Tyksiin ja kysellä, että miten toimitaan. Kun mulla on kuitenkin yleissairautena se geenimutaatio, niin voi hyvin olla, että raskausmyrkytyksen suhteen on mulla täysin nollatoleranssi, mitä tuo tk:n heppu ei taas osaa arvioida. Mutta eiköhän asia selviä sitten aamulla :)
 
Supistus väli heittelee 10-15min ja aika kipeitä on. Koko värkki on tulessa. Ja painattaa ja tuntuu kuin kakattas. Vauca liikkuu supistusten välissä. Aamulla tosiaan irtosi ilmeisesti limatulppa. Sen jälkeen on ollut mahassa kumma olo. Saas nähdä mitä yö tuo tullessaan. Kävin tahallani saunassa josko se antas lisä potkua tähän hetkeen.

Uskalkanko miten pitkään odottaa näitä supistuksIa?
 
Karo, soita ihmeessä äitiyspolille vaikka heti, jos jäi huolestuttamaan. Ja toi kuulosti kyllä tosi oudolta. Kertoiko se lääkäri edes mitkä on huolestuttavia merkkejä? (päänsärky, vähäinen pissan määrä)

Lumme, jänniä hetkiä, kuulostaa siltä että kohta on menoa. Jos on pitkä matka, ei kannata liian pitkään odotella!

Saadaankohan me tän viikonlopun aikana vauvoja? :)

Kevis ja poikanen
 
Joo, mulla on kyllä hyvin tiedossa itsellä noi toksemiajutut, että se varmaan oli osasyynä siihen, että lääkäri oli niin huoleton. Jos ei olisi tuota yleissairautta, niin voisi omasta mielestänikin seurailla rauhassa, mutta kun toksemia kuitenkin on nykytiedon valossa istukkaan liittyvä ongelma ja mulla yleissairaus saattaa aiheuttaa myös istukan ongelmia, niin parempi kysyä sellaiselta joka oikeasti tietää eikä vain mututuntumalla arvo, että millainen riski tuossa yhtälössä on :)
 
Taitaa muutamat päästä viikonlopun aikaan tosi toimiin! TSemppiä!
Karo mä komppaan Kevistä, tarkkaile vointia!

Itsellä pienet huolet (toistaiseksi) mistä erottaa onko vaate päiväkäyttöön tarkoitettu potkupuku vai yöhaalari (ellein ole nallukan kuvia ja ZZzZZ)...? Liekö tuolla väliä :) Myös vaippojen koot ihmetettyttää.. Esim 4kg painavalle kävisi 3 eri koon vaipat (2-5kg, 3-6kg ja 4-9kg).. Noo jemmassa kokoa 1 ja 2 että toivottavasti jotkut on sopivia : )) ;)
 
Karo86: Soita sinne synnärille tuosta asiasta!

Lumme: Höh... olin jotenkin varma, et oot lähteny jo pakertamaan. Mut ei oo varmasti kovin kaukana! =)

Minisport:
Kaupoissa yleensä noi yökkärit on jollain tavalla toki mainittu, mut jos saat lahjaksi/ ostat kirpparilta, niin umpiteräiset haalarit ja ylipäätään haalarit on ihan pienillä yleensäkin yökkäreitä. Harvoin on 2-osaisia yöpukuja alle 68cm. 74cm ylöspäin on jo 2-osaisiakin. Mut eiköhän se oma mielikuva vaatteen käytöstä kerro jo paljon ;)

Kohta lähettävä sinne veljen tulevan vaimon polttareihin. Mies laittaa tänään vikat listat makkareihin ja sit laskoskaihtimet. Huomenna päästään sisustamaan =) Eilen pesin turvakaukalon kankaat, hoitotason pehmusteen ja pinniksen suojat. Nyt vaan ne paikoilleen, niin aika hyvin on jo tavarat ees ulottuvilla, mut paikoilleen pitäs vielä laitella.
 
Heipä hei täältäkin pitkästä aikaa! Olen lukenut päivittäin, mutta kommentoimaan en ole ehtinyt kun arki on nykyään aika toiminnan täytteistä ;)

Päästiin vauvan kanssa kotiin, kun vauva oli 2vrk eli keskiviikkoaamuna. Tuo on rajana uudelleensynnyttäjillä ja ensikertalaisilla 3vrk. Kotona on ollut mukavaa; sairaalasta jäin kaipaamaan moottorisoitua sänkyä ja hyvää ruokapalvelua :D
Mies aloittaa loman ensi viikolla, joten tämä viikko on opeteltu arkea vauvan ehdoilla. Isommat sisaret ovat olleet aivan onnessaan vauvasta, joten lastenhoitoapua on välillä tarjolla ihan tungokseen asti ;)
Bilirubiiniarvot olivat onneksi normaalit, joten ei tarvitse huolehtia tuosta lievästä kellastumisesta. Maanantaina on eka neuvola; jännä nähdä kuinka pieni on viikossa kasvanut :) Napatynkää on putsattu ahkerasti, kun osoitti hieman tulehtumisen merkkejä. Vauva onkin saanut tuuletella massua ilman vaippaa pyyhkeen suojissa useamman tunnin päivässä.

Pikaisesti koitan muutamia asioita kommentoida ennen kuin pieni herää.

Kivunlievitys synntyksessä: tässäpä mun omia kokemuksia eri synnytyksien osalta. Mulle on tärkeintä pysyä poissa sängystä, koska supistukset tuntuvat paljon pahemmilta, jos en pääse liikkumaan.
Amme: lämmin vesi rentoutti ihan alkuvaiheessa hyvin. Kun supistukset napakoitui, olo tuntui vedessä lähinnä tukalalta.
Lämpöpussit: auttavat hyvin alaselällä kun keinuttelee jumppapallon päällä nojaten sänkyyn, jossa pinottuna pari tyynyä. Lämpöpusseista on ollut apua ennen lapsivesikalvojen puhkaisua kun kipu on vielä siedettävää (kymmenen asteikolla luokkaa 5-6).
Epiduraalia olen pyytänyt kalvojen puhkaisun jälkeen kun supistukset tihenevät ja kipu alkaa nousta sietämättömäksi. Tuossa vaiheessa näyttäisi avautuminen vauhdittuvan selvästi, eli halusin epiduraalin ehtivän ponnistusvaiheeseen. Sen laittamisessa ja vaikutuksen alkamisessa kestää aikansa, joten kannattaa pyytää sitä hyvissä ajoin. Epiduraali on hyvä mikäli tarvitaan pitkäkestoista kivunlievitystä, koska annos voidaan uusia parin tunnin välein. Myös se, että kivut lähtivät niin hyvin pois, että pääsee kävelemään auttaa avautumisessa. Aiheutti myös minulle pientä kutinaa ympäri kehoa, mutta sen otin mielihyvin vastaan kun pääsi hetkeksi huokaisemaan supistuksilta :)
Kätilön selkähieronta: anestesialääkäriä ja epiduraalia odotellessa (makasin sängyllä kylkiasennossa valmiiksi) kätilö painoi lujasti alaselkää supistusten pahimpien kipupiikkien aikana. Tuo auttoi hyvin.
Ilokaasu ei ole aiheuttanut mulle mitään erikoisempia olotiloja. Se on ollut apukeino hengittämiseen keskittymisessä ja sitä kalikkaa on voinut purra kun tuskanhiki puskee päälle supistuksen huippuvaiheessa. Aiheuttaa suun kuivumista, joten hörpin vettä pillillä supisten välissä.
Ponnistamisen aikana paras apu on ohjaava kätilö, joka kertoo mitä tehdä milloinkin. Mulle paras asento on ollut "perinteinen" puolimakaava, koska en ole muuhun ehtinyt vauvan laskeutuessa vauhdilla. Mies on ollut vieressä ja pitänyt selän takaa kiinni sekä puristanut kädestä.

Paljon tsemppiä tuleville synnyttäjille! On se kaikki vaiva vaan sen arvoista :heart:

Rintojen arkuus ja imettäminen: Mulla tuli maitoa hyvin jo ekasta päivästä lähtien. Vauvalle riitti yksi rinta/syöttö, joka hieman hillitsi tuota nännien ärsyyntymistä. Lansinohia olen laittanut joka syötön päälle runsaasti ja lisäillyt myös väliaikoina. Paras apu on se kun iho ei pääse kuivumaan missään välissä. Ilmakylvyt on olleet tarpeen, joten ihan surutta olen ollut pelkällä t-paidalla ilman liivejä ja sängyssä kokonaan ilman paitaa. Liivinsuojat imevät tehokkaasti kosteutta, joten olen välttänyt niiden käyttöä nyt alussa. Maidon noustessa olen laittanut pehmeän harson rinnoille, mikäli vauva on nukkumassa.
Syöttövälit vaihtelee vauvan unien mukaan. Välillä vain tunti, mutta useimmiten 2-3 tuntia. Öisin pieni nukkuu kainalossa, syö kun syö ja nukkuu jopa 4 tuntia putkeen :)
Hereillä vauva jaksaa olla muutaman kerran päivässä 1-1,5 tuntia, joista ruokailu vie noin puoli tuntia. Sirkeästi katselee ympärilleen; on se pieni ihminen vain suloinen kun napottaa sylissä ja ihmettelee ympäröivää maailmaa :heart:

Ristiäiset me pidetään varmaan toukokuussa. Ihan pienen malliset tässä kotosalla ja varmaan teen itse kakun, pasteijat sekä pari kuivakakkua. Keksit, mehut ja karkit haen kaupasta (suurin osa vieraista on lapsia).
Nimi vain uupuu ihan totaalisesti, mutta sittenpä olisi takaraja, kun varataan kastepäivä :D

Boomkaa ja papunen 6 päivää :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kevätkaihonkukka
Soittelin synnärille jossa ei kätilökään osannut suoralta käsin vastata. Äsken soitti takaisin lääkärin kanssa keskusteltuaan ja saan jäädä seuraamaan oireita kotiin. Tiistaina neuvolaan normaalisti, jos ei mitään tule ennen sitä :)

Karo
 
Täällä siis vielä ollaan sairaalassa. Huomenna varmaan pääsee kotiin jos ei mitään erikoista tule. Kyllä sitä odottaakin jo. Vauva on kyllä ihana pakkaus ja kun opitaan vielä lisää toisistamme niin paremmaksi muuttuu.

Sektio oli kanssa kokemus, en kyllä väitä että on helpompi kuin alatiesynnytys. Tosin enpä ole alatoesynnytystä kokenutkaan, niin en voi sanoa. Kyllä sektiokin aika runnomista on ja sit ne pari ekaa päivää sen jälkeen.. Huh.. Ei meinaa sängystä päästä ylös. Mut kolmas eli tää päivä jo helpompi, ei edes huimaa.

En ole ehtinyt lukemaan oikein muiden kirjoituksia, mutta tsemppiä kaikille. Kyllä vielä loputkin saa vauvat jossain vaiheessa syliinsä!
 
KEVIS: noista imetysliiveistä...
Ootko hoksannu tai tiedätkö carriwellin liivejä?
Suosittelen!! Ne on ainoat monelle millä pystyy nukkumaan eikä ole kalliit babystylessa..25eur. Saumattomat suunnilleen eikä mitään kovia juttuja. Liivinsuojat on pysyny mulla ainaki suunnilleen paikallaan. Toinen konsti on leikata nailoneista se vyötäröosa ja pitää öisin niin saa liivinsuojat yöksi, jos kaikki muu ahdistaa.
Kiitti vinkistä koristeluun ajattelin kokeilla..näkee sitten miten se väri muuttuu.

BOOMKAA: kuulostaa siltä kuin olisit puhunut minun suulla tai mun esikoisen synnytyksen :)
Lämpötyyny, magneetit, amme, ilokaasu, epiduraali, kohdunkaulanpuudute. Ekaksi meni kohtuu hyvin ja positiivisesti.
 
Viimeksi muokattu:
"pitkäperjantai"
Huomenia kaikille. Pikaiset päivitykset täältä kellon ääreltä. Viime yönä ei paljoa nukuttu supistustusten välis ja jatkuu sitä mukaa että aamupalan jälkeen viedään lapset hoitoon ja painellaan näytille :) siihen asti kävelyä ja jumppapalloa. Toivottavasti ollaan vauva kainalossa viä tänään <3

Pitkäperjantai ja kaveri tänään 41+2
 
  • Tykkää
Reactions: Kevätkaihonkukka

Yhteistyössä