Huhtikuun hurmurit 2015 - Huhtikuu, meidän kuu!

Sydämelliset onnittelut teidän perheelle Karo:heart: Komppaan Silmua, että käyt läpi synnytyksen!!! Onneksi te voitte hyvin=)

Rähmimisestä...Aikanaan esikoisen silmät kanssa rähmi. Keitetyllä vedellä ja vanulapulla puhdistettiin. Toki jos ärtyy niin lääkäriin:) Esikoisen vauvaajasta on sen verran aikaa että varmaan on muitakin konsteja jo tullut:D!!!

Pikku-katti kurja tuommoinen tulehdus:( Pikaista paranemista teille:)

Omaa napaa...Semmoiset tsempalot oli viime yönä että huh, huh!!! Mentiin nukkumaan ja heräsin tunnin päästä siihen kun pikkareihin holahti jotain. Pikkareissa pieni märkä läntti. Noh... vähän juili alaselkää ja vaavi heräs. Se piti hereillä parisen tuntia. Liikku sata lasissa ja kohdunsuulla aivan järkyttävän viiltävää kipua:( Oliko teillä muilla ennen synnytystä? Edelleen tulee vaaleankeltaista limaa jokatoinen päivä. Otin panadolia ja menin nukkumaan. Nyt on kurkku kipeänä ja huono olo:( Kiitokset kaikille tsemppauksesta. Täällä todellakin kärvistellään:( Kiukuttaa niin että tekis mieli raivota tasan ja kaikesta kaikille:mad:

Mun ukko-kulta on kans kyllä ihana:heart: Tsemppaa ja ja on koko ajan herkillä. Yöllä kun aikani ähisin sängyssä niin vähän väliä se havahtui unesta ja oli tyyliin valmis syöksyyn sairaalaan:heart: Olen onnellinen kun minulle on suotu tuollainen mies:heart:

Jos tekis jotain... Ihanaa päivää teille jokaiselle:flower:

Toiveessa&vaavi 39+4<3
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa ja Jasmin12
Meillä D-vitamiinit on annettu Rela-dropseina, mutta en osaa sanoa vertailua, että auttaako, kun ei olla kokeiltu ilman. Mutta maitohappobakteerit on vissiin ainoa, mistä on tutkimuksissa todettu olevan apua, että kokeile ihmeessä. Hintaero happobakteerittomiin D-vitamiineihin on kyllä melkoinen.
Lapsi ottaa tipat lusikasta ihan mielellään, ettei ainakaan hurjan pahalta maistu, on aika öljyinen koostumus. Ostin sellaisia pehmeitä ensilusikoita, ja annetaan ruokailun aluksi kerran päivässä.

Kevis ja Poikanen jo 8 vkoa!
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Kazu87 Onko sulla käytössä Rela-d-tipat? Sitten on cuplaton-tipat ja tietty Distatyl-tipat, joita joka välissä muistan mainostaa:D

Taustaa tuohon...Aikanaan sektiosta nousi crp. Jouduin i.v.-tiputukseen ja AB-kuuri jatkui kotona. Sen verran tuhti kuuri oli että Näpsälle tuli aivan järkyttävät vatsakivut. Neuvolan tätsä ekalla kerralla(koti-käynti) Neuvoi noi tipat ja kapaloinnin.
 
Onnea kaikille vauvan saaneille :heart: Käyn aina välillä lukemassa, mutta kirjoittaminen sitten vaatiikin jo enemmän, siksi hiljaisuus. Ei vain ehdi.

Meillä molemmilla on mahavaivoja, lähinnä iltaisin. Cuplaton auttaa selvästi. Sen huono puoli on se kun pitää muista aina ennen syöntiä antaa. Kyllä unohtuu välillä.
Arki sujuu hyvin. Liikuttukin on jo vaunujen kera ulkona joka päivä ja autoilusta meidän tuplat tykkää. Liikennevaloissa kun auto pysähtyy saattaa joskus tulla huudahdus, mutta kun matka jatkuu niin hiljaisuus tulee.
Pienimmät vaatteet on täytynyt laittaa jo pois käytöstä, niin nopsaan aika kuluu. Poitsu käyttää nyt kokoa 56/62 ja tyttö 50. Huomenna on lääkärineuvola ja saa nähdä paljonko on jo painot. Veikkaan että 4,5 kg ja 3,8 kg, varmaan aika liki :)
Ristiäisetkin meillä oli jo ja hyvin meni.
Minuun on vain iskenyt vaunuhulluus : ostin jo kolmannet menopelit meille ja ne siis kaikki käytössä. Enkä raaski mistään luopua, tarviin muka niitä kaikkia :LOL:

Kaikille vielä synnytystä odottaville tsemppiä ja onnea koitokseen ! Lueskelin, että tässä ketjussa on aika keskikokoisia/ pieniä vauvoja syntynyt. Ei taida olla yhtään 4 kg tai yli.

Ihanaa kevättä kaikille :cool: Olen hengessä mukana, vaikka kirjoittamaan en ehdikään.

T. Paulanna ja babyt kohta 7 vkoa :heart::heart:
 
Viimeksi muokattu:
Meille syntyi eilen klo 22:42 utelias pieni herra. 3570g ja 49cm. :)

Silmät edellä tultiin, joten pientä imukuppiavustusta tarvittiin loppumetreillä. 3cm auki ja saman verran kanavaa jäljellä (erittäin epäedullinen tilanne siis) kun sain epiduralin todella koviin kipuihin mutta siitä avauduinkin täysin 1,5 tunnissa ja sain alkaa ponnistamaan. Ponnistusvaihekin eteni nopeasti mutta viimeiselle supistukselle tarvityiin imukuppia kun pieni herra kieltäytyi täydellisen avotarjonnan takia ottamasta viimeistä nytkähdystä. Erittäin positiivinen olo jäi synnytyksestä ja todella tyytyväinen olen sairaalan henkilökuntaan. Aivan mahtavaa porukkaa ollut :)
 
Onnea Amaya ja perhe:heart: Ihanaa kuulla että synnytys sujui hyvin :) Lähtikö synnytys itsekseen käyntiin?

paulanna: Kiva kuulla kuulumisiasi. Mää kuvittelin mielessäni teidän kolmet vaunut:LOL: Ilmeisesti sinullakin on ihana ja kiltti ja kärsivällinen mies;D!!! Minullakin, MUTTA kolmet vaunut ei menis läpi:LOL:

).( Olo on karsea... Toivottavasti tää lähtee käynnistymään. Ei tämmöistä kestä:mad:
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea Amaya ja perhe! :flower:
(meidän poikanen on nyt 8-viikkoisena saman kokoinen)

Kiva lukea teidänkin kuulumisia, Paulanna, ja ymmärrettävää, ettei kirjoittamiselle liikene käsiä kovin usein. Meillä koko 44 menee vielä, mutta oon jo ruvennyt harkitsemaan pienimpien pois laittamista, mutta eihän sitä koskaan muista siinä vaiheessa, kun kerää vaatteet pois pyykkitelineestä kuivumasta. Käytetään 44 ja 50 molempia. Ja 2-koon vaippoja on jo ostettuna, kokoero ykkösiin näyttää olevan tosi pieni. Käytetään nyt ykköskoot pois. Kaapissa olis kaapissa olis kestovaippojakin, pitäis katsella kokoja ja opetella käyttöä, vois osan vaippamäärästä korvata niillä. Paitsi jos on kovin työlästä hommaa. Onko jollakulla käytössä / ollut isoisaruksilla vauvana?
 
Onnea Amaya pienokaisesta! Sulla näyttää olevan sama sairaala kun mulla. Mukava kuulla, että synnytyskokemus oli hyvä ja henkilökunta myös asiansa osaavaa

Mulla alkoi eilen flunssa kurkkukivulla ja nyt näköjään iski kunnolla päälle. Tätä en kyllä toivonu tähän väliin :( Nyt toivon, että vauva pysyy vielä hetken mahassa, että ehdin toipua. Mies myös jonkinlaisessa flunssassa. Kokonaisen vuoden oon ollu täysin terve. Ajoitus täydellinen :D

Toiveessa, koitetaan jaksaa vielä, tsemppiä sinne kovasti!
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Heippa pitkästä aikaa!
Onnea kaikille vauvautuneille :flower::heart:

Tulin kertomaan meidän synnytyksestä. Menin siis 20.3 sairaalaan koko seurantaan, vauvan kasvua seurattiin n. viikon välein rv30 eteenpäin. no, 20.3 painoarvio oli sama kuin edellisviikolla ja lääkäri teki sisätutkimuksen, olin 3cm auki ja kanavaa vähän jäljellä. Lääkäri päätti ottaa mut osastolle ja laittaa ballongin avittamaan avautumista että saadaan kalvot puhki. Ballongin laitosta noin tunti se tuli pihalle ja siirryttiin saliin. Aloin vuotaa verta aika paljon sen jälkeen ku ballongi tuli ulos. Kalvot puhkastiin ja vähän sen jälkee sain spinaalin, se auttoi hyvin, olin tuolloin 5cm auki. noh, sit ei enä edistystä tapahtunu pariin tuntiin vaikka supparit oli kovia. Spinaalin vaikutus alkoi loppumaan ja pyysin epiduraalia, sain sen. Epiduraalin jälkeen alkoikin hetimiten ponnistuttamaan ja kas, olin täysin auki, päälaki näkyi. Ponnistin 3 kertaa ja typy oli maailmassa, synnytys kesti reilut 6 tuntia, ponnitus 6min. :) Istukka oli revennyt osittain kohdun seinämästä. Loppu hyvi kaikki hyvin. Kotiuduttiin sairaalasta 2 vuorokauden jälkeen. Typyn painoa seurattiin neuvolassa viikon välein kuukauden ikään asti, nyt viime viikolla 1kk neukussa neiti oli 3500g ja 50cm, pipo 36cm (synt.2518g/45cm/32cm) hyvin siis kasvetaan. Eilen oli ristiäiset, nyt nekin sit ohi!

Pimpuli ja Typy kohta 6 viikkoa
 
Koko päivän siivonnut tarkotuksella, josko tämä lähtisi itekseen liikenteeseen. Nyt on sitten supistellut muutaman tunnin ajan 5-10 min välein. Osa kipeitä osa lieviä. Voi kumpa nyt lähtisi käyntiin kunnolla, eikä härnäisi vain. Näin untakin että tämä syntyy kotiin. Kestän yllättävän hyvin supparit. 7 vuotiaan kohdalla aloin nukkumaan sairaalassa kun oli tullut vedet. Heräsin siihen kun olin 8 senttiä auki, ja koski kovasti selkään. Entäs jos ihan oikeasti en tunnekaan niitä suppareita... Mielikuvitus varmaan alkaa joh tässä vaiheessa tekemään tehtävänsä.

Lumme75 & Riisinnuppi 39+5
 
heippa ja anteeksi että tungen teidän sivuille,mutta...

ootte kyselly apuja masukipuihin vauvalla. apteekista saa sellasia kun koliikki-tipat (maitohappo-tippoja). annetaan kerran päivässä 5 tippaa! meidän pikkumiehellä (30.12.2014) ei cuplatonit auttanu,sit kun aloin antaa noita,niin loppu mahakitinät. ja kannattaa ostaa vesipohjaista D-vitamiinia,se öljyinen voi aiheuttaa mahavaivoja.
 
Paljon onnea vauvaantuneille! :heart:

Ihana kuulla paulannan vauvoista; teillä on arki varmasti aika toiminnantäytteistä :)

Kiitoksia kommenteista liittyen silmien rähmimiseen. Eiköhän tuo tuosta helpota, pitää vaan muistaa putsata usein :)

Vatsavaivat: Täälläkin kärvisteltiin viime yönä. Tähän asti ei juurikaan ole ollut, niin viime yön vietin pojan kanssa sohvalla torkkuen. Vauva nukahti, heräsi, itki, paukkui, rauhottui vasta rinnalla ja sama uudestaan. Tänään teki superisot kakat ja olo helpottui huomattavasti. On se vaan inhottava katsoa vierestä, kun toisella on ilmaa vatsassa eikä se tahdo löytyy tietä ulos ja näkee että sattuu :|
Hyvä, että vinkkejä ja apukeinoja vatsavaivoihin on tullut paljon. Voi kokeilla, jos jatkuu oireilut.

D-vitamiinit: meillä on käytössä gefilus D3-tipat. Noissa myös maitohappobakteerit mukana. En tiedä onko siitä apua, mutta ollaan aloitettu ne varovasti eli muutaman päivän välein nostan annosta. Ihan vaan varan vuoksi, etteivät aiheuttaisi niin kovia oireita :)

Vaipoista: mulla on paljon kestovaippoja ja olen käyttänyt niitä aiempienkin lasten kanssa. Tämä pikkuvauva-aika menee kertakäyttöisillä, kun kakkaa tulee melkein joka vaippaan eikä ihan näin pieniä löydy meiltä valmiiksi. Varmaan tuossa kahden kuukauden iässä alkaa olemaan sopivan kokoisia :)

Mutta nyt tämä mamma painuu pikaisesti pehkuihin ja jatkaa jorinoita seuraavalla kerralla. Vauva on nukkunut jo tunnin verran ilman ähinöitä, joten täytyy koittaa saada viime yön univelkaa pois.
Aamusta pitäisi jaksaa lähteä kaupoille...Saapa nähdä miten usemman tunnin kauppailut sujuu vauvan kanssa :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveessa3<3!!
Väliaikatietoa tulossa. Heräsin 02 menkkamaiseen jomotukseen jonka jälkeen tullut supistuksia n 10-13min välein. Ovat melko kivuttomia ja lyhytkestoisia. Vessareissulla paperiin tuli punaista verilimaa, ei siis mitään veriviiruja vaan kokonaan punaista.

Jospa tämä tästä kehittyy.

Olisi niin mukava viettää äitienpäivää äitinä
 
Kaikille kärvistelijöille TSEMPIT:hug::heart::popcorn:

Ja kaikille vauvautuneille oikein ihanaa vauvantuoksuista päivää:heart:

On se hienoo kun vinkkejä satelee ja että kaikkea uutta lasta helpottavaa valmistetta on kehitetty. En meinaan tiennytkään että koliikkitippojakin on olemassa:)

ON: Tänään on selkeästi parempi päivä:) Jomotusta on sekä selässä että masussa. Tiedä sitten olisko vaan ilmaa vatsassa. Isäntä jo kovasti toivoo että lähtis tuleen:D Niin minäkin, vaikka tuskin tulee. Jos kaksi edellistäkin yli on menneet. Esikoinen eilen nauroi, kun manasin kuinka 1.&2. ovat viihtyneet myös äiteen kylkikaaren alla:D Kukas sieltä nyt pois haluais(Siis mun tapauksessa):LOL:

Ihanaa päivää kaikille:)

Toiveessa&vaavi39+5<3
 
Nyt ei ole kiva. Flunssa iski oikein kunnolla päälle. Viidestä asti ollu hereillä, aivastellu ja niistäny. Supistuksia tullut myös muutamia ihan kipeitä.

Nyt täytyy sanoa, että toivon vauvan odottavan vielä pari päivää, että pahin vaihe tästä taudista menisi ohi. Mutta katsotaan, miten käy.

Tsemppiä kaikille ja synnytyksiä niille, jotka sitä toivoo! :D

Silmu ja keijukainen 40+1
 
Onnittelut vauvan saaneille ja tsempit vielä odottajille.

Täällä tytön kanssa vietellään päiviä kun mies palasi töihin. Huomaa että tytölle on tullut jonkinlaista väsykiukkua. Aina ei ota selvää, väsyttääkö vai onko nälkä. Sitten kun pitää antaa lisämaitoakin, niin tulee välillä lämmitettyä turhaan.. Kestääkö kellään muulla vauvan uneen saanti syömisen jälkeen tuhottoman kauan. Yölläkin kun siihen menee puoltoista tuntia.. Samaten nyt. Sainhan nukkua jopa tunnin ja taas hereillä. No tätähän tämä on. :)
 
Huomenta kaikille!

Minisport, toivottavasti supparit ovat lähteneet reippasti käyntiin! Peukut pystyyn! =)

Silmulle pikaista paranemista! Flunssassa on karmea mennä synnyttämään, jos ei henki kulje kunnolla.

Boomkaa, meillä on myös vino pino kestoja odottamassa käyttöä. En vielä myöskään aloita, ennen kuin tuo meidän ongelmanapa paranee. Vielä on tyngänpätkää navan pohjalla, ja haluan ehdottomasti saada pienen navan paranemaan ennen kestoilua.
Kestovaipat on kyllä kehittyneet älyttömän paljon paremmiksi sitten esikoisen vauva-ajan ( v. 2008 ). Nykyisin on valikoimaa hurjasti ja säädettävät vaipat on ihan mielettömän hieno juttu. Eipä tarvitse hankkia niin valtavaa arsenaalia eri kokoja. :)

Kohta lähdetään avoneuvolaan. Pienen punnitukseen ja napatyngän tarkastukseen...

Mukavaa päivää kaikille!
 
Minisport: jospa se tuosta lähtisi, tsemppiä sinne :flower:

Toiveessa: sullakin on kohta viikot täynnä, niin ei tartte kauaa kärvistellä. Eihän sitä tiedä, jos tämä tulisi vähän aiemmin kuin sisaruksensa ;)

Silmu: paranemisia ja toivottavasti sulla ei vielä lähde synnytys käyntiin :)


Me saatiin nukuttua viime yönä huippuhyvin! Vauva nukkui ekaksi 3,5 tuntia, söi toisen rinnan ja jatkoi ILMAN ähinöitä pari tuntia uneja. Välillä nostin vauvan toiselle puolelle syömään ja jatkoin unia vauvan evästäessä. Olipa ihana kun sai ladattua akkuja :D

*muoksi* Pikku-Katti: toivottavasti napa paranee pian. Meillä kans osoitti hieman tulehtumisen merkkejä ja hoidin varan vuoksi Dactarin jauheella. Itse napakuoppa ei oikeastaan haissut, mutta se napatynkä tuoksahti todella voimakkaasti. Kun tynkä lähti irti niin johan hajutkin helpotti!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pikku-Katti
Tässä aamutissittelyjen lomassa on hyvää aikaa notkua koneella :D

Sellasen huomasin, että tuntuu jo hieman haikealta(?) lukea noita uusia kuukausiketjuja..Vasta sitä luki tämän vuoden tammikuisten synnytysjuttuja ja nyt on tullut (uusi) tammikuisten ketju. Kohtahan täällä on jo uudet huhtikuiset fiilistelemässä ja jännittämässä alkuraskauden vaivoja ;)

Sisukkaita vauvoja ja mammoja täällä, on ollut kyllä hienoa saada jakaa omia tuntoja ja juttuja teidän kanssa :)
Huh, varmaan vähän hormonihuuruissa täällä muistelen omaa alkuraskautta ja kulunutta odotusaikaa :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Kevätkaihonkukka
Taas hammaslääkärissä!
Pari viime päivää kärvistellyt saman ongelman vuoksi mitä loppuraskaudessakin..ei pysy paikka hampaassa ja aina kun se lähtee niin ikenet hajoaa eikä pysty syömään. Tuskaista ja turhauttavaa. Poskeen tuli jopa pieni palovamma ku yö piti nukkua taas kuuma vesipullo posken alla.

Vauvan nukkuminen
Meillä ei eilen poitsulla toiminut maha. Yöllä sitten meni vähä itkuksi eikä syöminen onnistunut. No poitsu nukahti ilman ruokaa lopulta uudelleen ja aamulla vasta seiskalta söi. Pitäs hakea niitä Disfatyl? Tippoja jos ne auttais.

Rela D tipat piti heti alkuun lopettaa kun paheni mahaoireet niin paljon. Täytyy koittaa jotain vesipohjaista vissiin.

Ihana kuulla Paulannasta ja vauvoista! Miten PAULANNA oot jaksanut itse sekä henkisesti että fyysisesti? Kahdessa pienessä on tuplasti hommaa kuitenkin. Ootko saanut nukuttua riittävästi?
 
Silmu84: Toivottavasti tauti ehtii talttua!!

Lumme75: Mikäs on tilanne? Sä oot jotenkin niin pitkään oottanut lähtöä/ käynnistysyrityksessäkin käynyt. Varmasti tuskastuttavaa!

Mulla on haikeus jo raskautta aatellen :heart: Tää on meidän viimeinen, mut ois kyl se 5. lapsikin tässä mennyt. Hoitoihin ei kuitenkaan enää lähdetä, joten parempi vaan totuttautua tähän ajatukseen.

Eilen laitoin siman tulemaan. Jospa se ennättäis, kun oli vuorokauden huoneenlämmössä ja rusinat oli jo pompannu pintaan. Munkkeja meinasin tehdä, mut mun äiti tulikin tänään munkkipussin kanssa, joten taidan jättää tekemättä =) Jotain vois leipoa vapuksi kuitenkin :)

Vauvan napatynkä irtosi sunnuntaina eli 5 vrk iässä. Mun jälkivuotokin loppui silloin. Nyt oon vaan pikkarinsuojaa pitänyt varuilta ja mitään ei oo 2 vrk:een tullut. Ulkona käytiin eilen ekaa kertaa ja nyt oltiin aamusta myös. Mun äiti tuli haravoimaan pihaa siis meille. Jospa itekin lähtis kohta pihalle =) Liikuntaa (tarkotan siis sellasta aktiivista) en meinaa alottaa kun ehkä kk:n kuluttua synnytyksestä. Mut hyötyliikuntaa ja pikku kävelyjä kylläkin teen.

Puntarilla kävin tänään. 55.3 kg näytti, joten eipä oo kuin pari kiloa lähtöpainoon, jota ei kyl tartteis saavuttaa. Turvotusta on jaloissa ja sormissa, vettä oon koittanut litkiä. Imetyskin sitä vaatii. Sähköpumpun sain sairaalalta mukaan. Nyt tulee 4-5 dl ylimäärästä maitoa päivässä ja ne menee siis äidinmaitokeskukseen =)
 
"Elea"
Hei! Koitin perustaa ryhmää facee meille, mutta tod.näk en osannut. Joku voisi koittaa hakea ryhmää Huhtikuun hurmurit 2015? Tai joku taitavampi perustaa? Minusta ainakin tuntuu, että tänne kirjoittamiseen ei enää vauvautuneena ole aikaa. Mutta facessa ehtii piipahtamaan moneen otteeseen :) täällä taisi olla ryhmästä innostuneita? Minusta on ainakin ollut ihana keskustella teidän kanssa ja olisikin mukava jatkaa vauva-arjen ilojen ja murheiden jakoa vähän "suljetummin"?

Elea ja vauva 8pvä
 
  • Tykkää
Reactions: lakka83

Yhteistyössä