Huhtikuun hurmurit 2015 -Joulukuu-

Neuvola oli viime viikolla ja kaikki oli ok. Supisteluista oli puhetta. Jos alkaa enemmän vaivata, niin pitää käydä lääkärillä tarkistuksessa. Nyt on vointi ollut parempi ja onneks tässä saa useamman päivän levätä.

Pientä ummetusta ollut täälläkin. Varmaan rautakuurista johtuvaa. Uni maistuu hyvin ja kävelylenkeillä on tullut käytyä säännöllisestä. Maha kasvaa tässäkin raskaudessa suoraan eteenpäin. Saapi nähä milloin selkä alkaa vihoittelemaan. Täytyis vaan käyttää sitä tukivyötä, jos siitä sais hiulan apua.

Rentouttavaa Joulua kaikille! :)
 
Hei, minäkään en ole kirjoitellut, vaikka lähes päivittäin luen teidän kuulumisianne. Nyt uskallan, vihdoin ja viimein meilläkin oli rakenneultra ja saatiin vauvalle rakenteiden pohjalta terveen paperit.

(.)Ette uskokaan kuinka helpottunut olen.. Tämä raskautauminen on ollut niin vaikeaa, että olin jo käytännössä luopunut toivosta. Ja ilmeisesti samasta syystä en ole voinut "hyväksyä" tätä raskautta. Olen ollut kokoajan täysin varma että menee kesken, vauva on vakavasti sairas yms. Lupasin miehelleni, että jos rakenneultraan asti päästään läpsin itsestäni tämän kaiken negatiivisuuden pois ja alan olla onnellisesti raskaana. Nyt teen sen, vaikka väkisin! :) Tämän vauvan saan syliini, piste!
Painoa on tullut liikaa, varmaan saan 30kg rikki synnärille mennessä. Joulun jälkeen ollaan varmasti taas uudella kymmenellä. Minusta on aivan käsittämätöntä, että naisen keho voi näin lyhyessä ajassa lähes tuplata painonsa. Ja palata vielä lyhyemmässä ajassa lähtöpainoon! Niin kävi esikoisesta ja samalla tahdilla (neuvolakortin mukaan) mennään tälläkin kertaa. Radia ei ollut edellisellä kerralla, toiv. ei tälläkään kertaa. Rasitus edessä tammikuussa. Hyi.

Vaivat ne on täälläkin. Ummetus on kamalaa, ja pissalla ravaaminen. Pahin vaiva on valtava paine häntäluussa tai sen ympäristössä. Hankaloittaa kävelyä ja tekee nannaa seisomatyöntekijälle. Lääkäri ei ultrassa kommentoinut oikein mitään, google taas yhdistää häntäluukivun ja taaksepäin kallistuneen kohdun. Ehkäpä aika näyttää, mihin suuntaan kehittyy. Niin ja löysihän lääkäri minulta nivusesta epämääräisen pullistuman, ilmeisesti tyrä (sehän tästä vielä puuttui :D

Energinen ja ihana keskiraskaus
on alkanut vihdoin. Jaksan touhuta vaikka mitä, verrattuna alkuraskauteen, ja olen jopa jaksanut valvoa puolille öin! Liikkeet tuntuvat itselle ja ulkopuolisillekin. Vauvan liikkeet auttavat kyllä kestämään mukisematta vaivan kuin vaivan. Niin olematonta kärsimystä siitä riemusta, että pienen pieni elämä kasvaa minun sisälläni <3

Ihanaa ja rauhallista joulua teille kaikille kanssaodottajille! Nauttikaa ja levätkää!

Elea ja vauva 21+6
 
Eleea mullakin on samanlaista häntäluukipua kuin sulla! En osaa oikein paikallistaa, että onko varsinaisesti luussa vai sen ympäristössä, mutta vihoittelee erityisesti seisomaan noustessa ja kumartuessa. Neuvolassa en ole muistanut asiasta kysyä, itse olin vain ajatellut että johtuisi siitä, että muuttuvat paikat kiusaavat lapsena murtunutta häntäluuta. Pitääkin muistaa kysyä seuraavalla kerralla.

Iloista joulua kaikille!

Karo
 
Huomenta kaikille mammoille!! :)

On ihanaa olla kotona, mutta jo eilisen "venyn-vain-sohvalla-päivän" jälkeen alkaa tuntua, että nyt pitää saada enemmän sisältöä päivään :D Eilinen meni siis lasten kanssa puuhaillessa, pukin tuomisia ihmetellessä ja uusia pelejä pelatessa. Mies on vuorotöissä ja kierto alkoi eilen, joten oon saanut laatuaikaa itselle ja lapsille ;) Huomenna kyläillään ja sukuloidaan lasten kanssa.

Miten muilla on joulu sujunut? Mulla tosiaan siivoilu yms. aiheutti jo hieman kipeähköjä supistuksia, joten lepo tuli ihan tarpeen (mitä sitä pitää huhkia liikaa). Parin päivän hölläily helpotti, joten en enempää ole stressannut asiasta. Ruoka maistui ihan hyvin, mutta kovin paljoa ei saanut kerralla syötyä kun vatsa täyttyy todella nopeasti. Suklaata olen syönyt ihan kiitettävästi ja kiintiö on täynnä; ei enää tee mieli :D

Vauvan liikkeet on alkaneet tuntua enemmän ihan alhaalla mitä tuossa navan alapuolella. Lähinnä tuntuu epämukavalta, koska liikkeet on jo aika voimakkaita ja äkkinäisiä. Maanantaina on neuvola. Kiva päästä käymään, kun viime kerrasta on tosi pitkä aika. Vaaka mua hirvittää lähinnä sen takia, että en tiedä miten terkka reagoi painon nousuun (itse oon ihan sinut asian kanssa) :D

Häntäluu/ alaselkä kipuilu on tuttua mullekin. Mies joutuu taas hieromaan nikamien kohdalta, koska kipu säteilee vasempaan reiteen. Häntäluu on painunut mulla hieman sisään päin (tipuin nuorena hevosen selästä) ja raskauden aikana ja synnytyksessä tuntuu "työntyvän" normiasentoon. Aiheuttaa pientä (ja suurempaa) vihlomista ja juilimista. Pahin tunne on, jos käyn tasaiselle alustalle selälleen. Silloin paine kasvaa ja tuntuu kuin nikaman pitäisi naksahtaa, mutta sitähän se ei tee. Muuten en selällään edes makaa, mutta saunassa en ole alkuraskuden jälkeen voinut lauteilla pötkötellä, koska en pääsisi enää ylös.

Mitäs vielä...Niin joo, makkarin puolella on jälleen elämää kun alun kutvotukset ja väsymys ovat poistuneet. Tuntuu, että tunneherkkyys on ihan eri luokkaa ja mies on onneksi sinut tämän mun valtavan pallon kanssa.. ;)

Boomkaa ja papunen 24+5
 
Joulu mennyt rauhallisissa merkeissä kuten muutenkin elo jo pitkään. Töissähän en ole ollut sitten elokuun :) eli olen saanut kyllä levätä ja tehdä mitä pystyn ja jaksan kun isommat lapsetkin jo pärjää ilman apuja.

Nyt on alkanut aamuliset supistukset levossa, menee kyllä ohi, mutta ei tunnu kivalta vielä tässä vaiheessa. Mitään liitoskipuja tai selkäkipuja ei ole edelleenkään, mikä on mahtava juttu :)
Vatsa on valtava ja nyt kun ei enää ylöspäin mahdu kasvanaan niin alkanut alhaalta kasvaa kohtisuoraan ulospäin. Huvittavaa on välillä vatsan muodot riippuen missä asennossa babyt on. Ja potkut ja liikeet tuntuu jo kyllä kovastikin, varsinkin jos ne kohdistuu virtsarakkoon.
Yöt menee huonosti taas vaihteeksi, närästys on se pahin vaiva...ei auta lääkärin määräämä kapselilääkityskään joka yö :( Päivällä en nuku, jotta uni riittäisi yöksi, mutta eipä taas viime yönä auttanut.
Neuvola mullakin maanantaina ja sokerirasitus ja rh- verikokeet tiistaina. HB:n arvo kiinnostaa, onko noussut tarpeeksi, otan kyllä Obsidania ja Floradixia. Verenpaineet on pysynyt kurissa ja virtsan prot ollut +/-.
Painoa tullut +6.5 kg eli mielestäni tosi vähän ja se on kyllä tuossa vatsassa kaikki.
Äitiyspäiväraha päätöskin tuli jo ennen joulua, nopeaa toimintaa kelalta. Pakkaus tulossa, kahdesta tuli jo rahat:)

Hyvää loppuvuotta kaikille !

T. Paulanna ja pavut 26+2
 
Viimeksi muokattu:
Heippa! Tulin poksumaan viikkoja ja jouluähkyä.. uhh :$ tänään on kai 24 viikkoa täynnä (?) olen lopettanut laskemisen :D täytyy varmaan selata kalenteria...

Tämä toinen on kova potkimaan mahassa, esikko kun oli niin rauhallinen. Öisin pitää minua valveilla ja nyt on alkanut tekemään välillä kipeää kun oleilee poikittain mahassa, potkii kovaa virtsarakkoon tai kaivelee varpaillaan kylkiluita ?

Raskausarpia ei ole tullut mutta napa on pulpahtanut aika ikävästi esiin.. :D

muoks päivitys

Nyt alkaa kyllä kyrsimään tämä HUIMAUS! En pääse mihinkään aamupäivisin enää. Aamulla käytiin kaupassa, ei ehditty olla kuin sen 10 minuuttia niin jo alkoi heikottamaan. Suoraan kassalle, jossa nojailin kassapöytään ja istuin lopulta sinne päätyyn pakkaushyllylle kun meinasi lähteä taju. Päästiin kaksi kassariviä eteenpäin ja taas istumaan kassapöydän päätyyn, kun silmissä vaan pyöri ja musteni. Hyvä kun istumassa pysyin enkä kaatunut. Ajattelin jo vetää pitkälleni siihen keskelle kaupan lattiaa, kun ihmiset tölläsi vieressä muutenkin :popcorn: No meni se olo 5 minuutissa ohi ja näkö palasi niin päästiin autolle. Onneksi oli mies mukana. En kyllä yksin uskalla oikeen mihinkää lähteä enää :/
 
Viimeksi muokattu:
äitii88: huh, onpa tosiaan inhottava vaiva : / selvisikö se mistä tuo johtuu? Verenpaine, hemoglobiini, tms? Paljon tsemppiä ja jaksamista!

Paulanna: Sulla on arki aika erilaista sitten..Oot siinä pisteessä missä monet muut vasta useamman viikon päästä ;) Miten sulla oli tuon synnytyksen kanssa, milloin oli tarkoitus saada vauvat syliin? Jännää, että ei mene enää hirmu kauaa kun ensimmäiset tämän ketjun vauvat näkee päivänvalon :)

Mulla on puolestaan ihan veto pois. Eilen nukahdin miehen kainaloon sohvalle, nukuin tunnin ja sängyssä vedin tirsaa yhdeksän tuntia. Taas väsyttää ja olo on sellainen, että unta riittäisi kevyesti kellon ympäri ja muutama tunti siihen päällekin. Toivottavasti ei ole mikään pöpö iskemässä, saisi nauttia lomasta ilman tauteja.
Muisti on mennyt myös ihan totaalisesti. Älkää siis ihmetelkö jos kyselen samoja asioita ja omia kertoilen vastaavasti useampaan kertaan. Mieskin tuskastuu välillä, kun kysyn asioita joista hän on hetkeä aiemmin puhunut - lapsista puhumattakaan :whistle:
 
Täältä konvehtisammion ääreltä huhuilen, että millaista ulkovaatetusta olette ajatelleet vauvalle kevääksi? Ja minkä kokoista? Tänään taas kaupungilla hypistelin jos jonkinlaisia pukuja, mutta en vaan osaa ajatella mikä on järkevää. Mulla siis laskettu aika loppukuusta ja vauva ei varmaan kovin kauaa tarvitse mitään toppavarustusta (toivotaan, että ensi juhannus olisi hiukan lämpimämpi kuin edellinen!). Olisiko joku pussimallinen parempi kuin haalari? Ja mites koko, kun syksyllä puku ei tietenkään enää mahdu, että ihan vaan kevääksi tulee käyttöön.

Anoppi lähti tänään mukaan kaupoille, kun ollaan täällä heidän luona rötvätty joulun ajan. Taisi olla vauvanvaateosastolla ekaa kertaa sitten omien lastensa ja hänellä lähti sitten hieman lapasesta. Lopputuloksena neljä mekkoa, kuudet housut, neljä bodya, kauluspaita + sukkia, lakkeja yms. vauvalle :D mun tehtäväksi jäi kulkea naureskellen perässä, kun anoppi koohotti menemään erilaisia asukokonaisuuksia suunnitellen :LOL: Onneksi meillä on täysin sama maku ja usein lainaillaan toisiltamme vaatteita ja asusteita. Muuten olisi voinut olla aika tukalat oltavat kun on jo nyt käynyt ilmi, että mulla on aika selkeä maku lastenvaatteiden suhteen :whistle:

Karo ja tyty 23+3
 
Boomkaalle : jep, kotonaolo tässä raskaudessa on ollut ihan luxusta. Alkuaikoina olisin kyllä kyennyt työhöni, mutta olin jo muista syistä päättänyt olla pari kuukautta kotona :) ja senjälkeen en sitten enää työkuntoinen olisi ollutkaan. Nyt ihan ansaitulla sairaslomalla.
Synnytyksestä : ei tietoa ahjankohdasta, mutta senverran tiedän ja tunnen itseni, että loppuunasti en näitä babyjä pysty hautomaan. Mahdollisimman pitkälle riippuen minun ja babyjen voinnista. Voihan olla, että tulee ylläri ja päästäänkin viikolle 36-38 jopa :) se olisi kyllä ihanaa :) Mutta nyt päivä kerrallaan ja toistaiseksi saan olla vielä kotona, siitä nautin. Ei se osasto yhtään houkuttele.

Karo86 : olen ostanut H&M:ltä 50 cm pörröiset haalarit, missä kevyt vuori ajatellen huhtikuuta. Lisäksi hankittuna kaukalopussit x 2 molemmille, toiset paksummat ja toiset kevääksi/ kesäksi. Sitten on myös makuupussit ( toppa ) 56 cm, mitkä olen saanut. Kevyemmät haalarit on vasta syksyksi hankittuna, muistaakseni kokoa 62.
Metsästelen nyt vielä muutamat 40-44 cm vaatekerrat, mun kaveri sai just vauvan, joka oli 52 cm syntyessään ja hänelle menee hyvin 50-56 cm vaatteet, eli pienemmille ne on kyllä isojakin. Ja mä haluan sopivankokoisia vaatteita vauvoille, kun niitä kerran on tarjolla. Paljon olen kyllä ostanut mm. tuplakirpparilta.

Omasta vaatetuksesta : parhaat on äitiysfarkut, mitä hankin kahdet jo alkuaikoina ja menee kyllä hyvin vielä päälle. Turhia ostoksia on ollut alushousut, mitkä tulee ylös vatsanpäälle ( en olekaan käyttänyt kun ahdistaa, paremmat on ihan pienet pöksyt mitkä jää vatsan alle ) tämä varmaan makukysymys. Pari löysempää paitaa olen hankkinut ja muutoin sopii t-paidat ja neuleet kyllä, nehän venyy. Eri juttu, jos olisin töissä, olisin joutunut hankkimaan paljon enemmän odotusvaatetta. Harmittaa vain, että toppahousut ei tosiaankaan mene päälle ja en kyllä hanki mitään hehtaarihousuja. Ulkoillessa sitten laitan farkkujen alle tarpeeksi välivaatetta. Ja mun ulkoilut on aika vähäisiä, kun en pitkälle kävellä jaksa enää. Jokapäivä kyllä ulkoilen ja onhan se ulkoilma niin ihanaa.

Kohta vuosi vaihtuu ja ei meillä enää niin kauhean kauaa ole enää itsekullakin h-hetkeen :) jänniä aikoja sitten ensi vuonna.

T. Paulanna ja pavut 26+4
 
Kiitos Boomkaa tsempeistä! Ilmeisesti vaan verenpaineet laskee välillä liian alas.. :/ On kyllä inhottava vaiva, vaikka vaaraton.

Vauvan vaatetus Minäkin ostin 50 senttisen pörröpuvun hennesiltä, ja kaukalossa on wallaboon pussukka joka on tosi lämmin. Vaunukopassa on thermobase pohja, joten siihen riittää patja päälle, äippäpakkauksen makuupussi ja topattu jalkapeite. + tietty sitten tuota pörröpukua yms vauvalle päälle. Toppaa en ajatellut ostaa, tuskin tulee montaa käyttökertaa ja jos on kovat pakkaset vielä huhtikuussa niin tuskinpa ulkoillaan juurikaan paitsi lämmitetyllä autolla :D Sitten koossa 56 ja 62 löytyy velourhaalarit vuorella. Ja fleece + villapuku esikon jäljiltä, mutta taitaa niiden koot osua just kevät/kesäkuukausille tällä kertaa... eli tokkopa niitäkään tarvitaan.

Oma vaatetus Oikeastaan koko vaatekaappi on mennyt uusiksi kun omat ei mahdu päälle, mutta en hirveästi ole mammavaatteita ostellut silti. Pesen vaan useasti niitä.. mammatakin jouduin ostamaan (kirpparilta), mutta toppahousuja en myös raaski ostaa. Mulla on omat toppahousut, joista vaan jätän vetoketjun auki ja ne pysyy ylhäällä henkseleillä :D pitkä takki siis peittää tuon etumuksen kuitenkin... alkkareistakaan ei omat mee päälle, olen ostanut vaan isommassa koossa tavallisia alushousuja. Liivikaupoille pitäisi myös lähteä kun etumus turpoaa, mutta vihaan liivien ostoa, etenkin nyt kun koko ei ole yhtään ennustettavissa...
 
Joulu oli ja meni :) Syöminenkin pysyi kohtuudessa. ...Mielestäni :)
Masu kasvaa ja kilot lisääntyy! Nii,sitähän tää on :D

Mä en osaa ajatella vielä mitään vaatetuksia ym. tarvikkeita. .... Meillä on muutenkin jo ennestään lähes kaikki välttämätön. Muutamia pikku hankintoja täytyy jossain välissä tehdä. .... :)

Omat vaatteet eivät oikeastaan mene enää päälle,joten Mamma vaatteet täälläkin käytössä :)

Vauva potkii päivittäin ja jatkuvasti! Millainen ikiliikkuja sieltä onkaan tulossa :D

Ostin miehelle joululahjaksi lahjakortin kiinalaiseen ravintolaan,jossa odottaa alkuruoka,viisi erilaista ateriaa sekä jälkiruoka kahdelle. Voi kuinka odotan tätä ihanaa laatuaikaa yhdessä :) Ollaan molemmat kiinalaisen ruuan ystäviä :)

Tällästä tällä kertaa :)

Sitkeäsissi & muru rv 22+6 <3
 
Oma vaatetus: kaksi äitiystunikaa, legginsit, sukkahousut ja paidan olen ostanut sekä kahdet imetysliivit (en ole voinut aikoihin pitää normi kaarituellisia). Pikkareissa menee normimallin hipstersit, mutta yhtä kokoa isommat.
Omat ulkovaatteet aiheuttaa ongelmaa, koska töissä pitää olla useampi tunti ulkona joka päivä. Ostin jo kaksi kokoa suuremmat kevyttoppahousut syksyllä, mutta varmaan pitää kehitellä henkselit niihin, koska eivät mene enää kiinni. Legginsien kanssa menevät, mutta nyt on niin kylmää, että tarttee jo paksummat housut alle. Mulla on onneksi yksi todella muhkea rukkan toppatakki, jossa oon mm. kantoliinaillut, joten maha mahtuu kasvamaan sen suojissa :D

Vauvan vaatteet: En taida tehä erikoisempia ulkovaate-hankintoja, jotain löytyy jo valmiina. Autossa, kaupassa ja kylässä riittää lämpöpussi ja villahaalari (+ peitto mikäli kylmää). Kärryillessä voi käyttää makuupussia, toppahaalaria, yms. ja vanhat lampaantaljat on valmiina oottamassa pohjan lämmikkeeksi. Yksi fleece/pörröhaalari löytyy kantoliinailuun, samoin kaikkea merinovillatumppuja ja -sukkia, villasukkahousuja yms.
Varmaan jossain vaiheessa kun pääsen äippälomalle, sorrun käymään kaupoilla ja jotain uutta ostamaan :)
Jos yhtään menee kuten aiemman kanssa, niin eka kuukausi hurahtaa kuitenkin kotosalla imetyksen ja muiden arkijuttujen (yöllisten valvomisten, mun päiväunien, toisten lasten ja kodinhoidon, jne.) parissa. Sittenhän alkaa jo kesä kolkutella toukokuun myötä ja pääsee nauttimaan lämpenevistä ilmoista ;)

Äh, nyt pitää kyllä hetkeksi vääntäytyä sohvalle päikkäreille. Lapset kattoo elokuvaa niin on hyvä hetki lusmuta viltin alla muksujen kaverina :)

Boomkaa ja papunen 25+0
 
Kirjotelkaas nyt jotain niin mulla on luettavaa... ei vais :D Kirjotellaan nyt sitten turhanpäiväisiä kun olen tylsistynyt. Huimauksen takia ei uskalla mihinkään kauas mennä, esikko on flunssassa ja ulkona on -20 astetta pakkasta.

Tai olishan tässä tekemistä.. pitäisi tilata uusi verokortti ensi vuodelle kun tulot muuttuu aika radikaalisti ja sitten se vauvavakuutus pitäisi hakea. Mistä te otatte vauvavakuutuksen, jotka otatte? Meillä on kaikki vakuutukset pohjolassa ja tämäkin otetaan sitten kai sieltä, mutta vähän alkaa huimaamaan jo nuo summat mitä sinne maksellaan joka kuukausi!

Hankintojakin listasin mitä puuttuu ja olen selaillut netin aletarjouksia koko päivän, mutta mitään en saa aikaiseksi tilattua. Elättelen toiveita että löytäisin jostain vielä halvemmalla, tuskin. Puuttuu ainakin se isofix-jalusta turvakaukaloon joka on aika törkyhintainen sekin (liki 200€!!), seisomalauta vaunuihin, rintapumppu, rintakumit, harsot, hoitoalusta, peppupyyhkeitä, vaunuverho, 50 senttisiä vaatteita, tutteja, tuttipulloja, kestovaippoja... ja minä kun aattelin että meillä muka olisi melkein kaikki jo esikon jäljiltä. :headwall:

Vauvan liikkeet on tuntuneet nyt aika alhaalla, ja siltä kuin oikein kaivautuisi virtsarakkoon, auts. Vaikka onhan ne liikkeet toisaalta ihania, eilen mahan päältä näkyi selvästi pyöreä uloke ja aivan kuin olisi vauvan päätä silitellyt.. saattoi se tosin olla peppukin :D

Jaajuu, onhan minulla tuolla nuo loput joulutorttulevyt olleet sulamassa jo kolmisen tuntia. Hups. Lahopää mikä laho. Jospa menen ne vääntämään vielä ennenkuin mies kotiutuu töistä, mukavaa viikonalkua kaikille :wave:
 
Olipas lokoisa anoppila-joulu, nyt pitäis ilmeisesti taas ihan ite tehdä ruokaa ja kotitöitä...

(.) Nyt tuntuu maha kasvaneen huimasti, muustakin kuin joulusyömisistä. Huomenna neuvolassa punnitus saattaa näyttää hurjia lukuja. No, onneksi mulle ei ollut tullut lisäkiloja kuin kaksi sitten elokuun ekan neuvolan. Pienellä taitaa olla kunnon kasvuspurttiviikot menossa, ja on kyllä ahkera liikkuja. Kumartelu alkaa olla tukalaa, maha on heti edessä. Millaista tämä onkaan nämä viimeiset kolme kuukautta?

Vähän reippaamman kävelylenkin jälkeen tuli vähän jotain puristavia tunteita mahaan, onkohan ne harjoitussupistuksia? Lepuuttelu sohvalla auttoi.

Vaatteista on ollut keskustelua, oon kyllä ihan hukassa, millaisia ja kuinka paljon vaatteita pienelle tarvitsee. Joku mainitsemanne pörröpuku vois olla hyvä. Pitääkin kyllä ensin katsella nuo lokakuussa saamamme vaatekassit läpi..

Itselle olen ostanut muutamia isompia paitoja ja isommat normihousut syksyllä, ja pessyt bniitä ahkerasti. Nyt pitäis ehkä ostaa vielä vähän isompia housuja, ja niitä liivejä. Mutta herranen aika mikä kuppikoko alkaa olemaan, pitääkö mun mennä maatalouskauppaan niitä lehmien utareliivejä sovittamaan?

Jaa, jos vaikka vähän iltapalaa laittelis (ei voi syödä kerralla paljoa, mutta sitäkin useemmin...)

Kevis + poikanen 26+5 (meniköhän oikeen, oon vähän laskuista sekaisin..)
 
Ehkä mäkin nyt sitten aikani kuluksi höpöttelen jotain sekalaisia juttuja, niin riittää tylsistyneille lukemista :D

Joulu tuli ja meni, kilot jäi. Ei tosin hätää, kun ennen joulua olin vasta +400g lähtöpainosta. Onneksi neuvolaan on vielä yli kaksi viikkoa, niin lääkäri ei huomaa, että painoa on tullut kilo/viikkoa tahtia :D Tuskin tässä nyt enää sitä painoa niin vauhdilla tulee, kun konvehdit alkaa luojan kiitos olla syöty, niin parin viikon päästä näyttää siltä kuin olisin lihonut ihan sopivaa tahtia :popcorn:

Kävin tänään ostamassa imetysliivit, koska mulla oli vanhaksi menevä lahjakortti alusvaateliikkeeseen. Tähän mennessä rinnat ovat pysyneet normaalikoossa, mutta noihin otin tietenkin pelivaraa maidon nousulle. Olisi ollut ihana ostaa kaikkia hepeneitä, mutta aivan rahan haaskausta, kun ei voi yhtään tietää millaiseksi tämä ruho tästä kehittyy. Noista äitiysvaatteista kun on ollut puhetta, niin itse olen ostanut ainoastaan yhdet farkut, joiden uskon menevän loppuun saakka. Mulla selvästi massa tulee pelkkään mahaan, muuten olen ihan vanhassa koossa. Käytän paljon mekkoja ja laskeutuvia paitoja, joita löytyy ennestään vino pino. Äitiysvaatteita ostan vain siinä tilanteessa, jos on ihan pakko :)

Anoppi oli käynyt tänään Helsingissä ja mukaan oli tarttunut taas valtava kasa vauvanvaatteita. Ihania onneksi kaikki. Huomaa kyllä, että ensimmäinen lapsenlapsi tulossa, kun tuleva mummu haluaa ostaa kuun taivaalta pikkuiselle. Meinasi ostaa Stockalta pinnasängynkin, mutta onneksi soitti ensin, niin sain kiellettyä. Pakko alkaa hiukan toppuuttelemaan, kun tässä on nyt kolmen päivän aikana ilmaantunut jo pelkästään noita vaatteita useamman satasen edestä :whistle: Selvästi vauvan sukupuolen selviäminen sai hänet sekoamaan, kun on muutenkin "hieman" shoppailuun taipuvainen :D

Ja vauvan olis tosiaankin syytä olla tyttö, muuten poika vetää kukkamekoissa ensi kesän :LOL:

Vakuutusta yritin tänään katsoa ekaa kertaa, mutta hermo meni välittömästi. Yritän ehkä huomenna uudestaan.

Tänään kävin myös ostamassa maton ja lampun vauvan huoneeseen. Ollaan lähdetty ihan tyhjästä tekemään huonetta, joten kaikki huonekalut yms. pitää hankkia. Nyt olen suunnilleen puolivälissä vauvanhuone hankintoja ja loput ajattelin hommata pikapuolin, koska tästä omasta olosta ei ole mitään takeita. Mullahan on myös ollut todella voimakasta pyörrytystä, mutta nyt on ehkä viikon verran ollut hiukan parempi olo. Tänään lepäsin vain kahdesti huonekaluliikkeen sohvalla. Ennen joulua en uskaltanut oikein yksin käydä missään kun meinasin pyörtyä milloin ruokakauppaan, milloin H&M kassajonoon. Toivottavasti menisikin parempaan suuntaan!

Muuta en nyt enää keksi tällä erää ja pakko lähteä makaamaan, kun maha painaa. Mukavaa uutta vuotta kaikille!

Karo & tytteli 23+5 :heart:
 
Taidan minäkin sitten aikani kuluksi kirjoitella. Istuskelen labrassa sokerirasituksessa ja tunti pitäisi malttaa vielä.. Huoh..

Olot on täällä ihan hyvät, joskus supistelee ja joskus taas vauva punkeaa itsensä oikealle puolelle. Se puoli on mulla koko ajan ollut enemmän koholla. Hassua. Vatsa tuntuu varsinkin iltaisin välillä siltä kuin vois työntää nuppineulalla ilmat pois.

Hankintoja ei olla vielä tehty. Joululahjaksi saatiin eka body ja housut. Voi kun ne oli pienet ja suloiset! Pinnasänky patjoineen, amme ja joitakin vaatteita saadaan ystävältä. Muuten vaatteita tarkoitus katsella kirpparilta. Vaunut ja turvakaukalo onkin ne haastavimmat.

Vauvavakuutukseen en ole tutustunut, pitäisi varmaan. Aika moni näyttää ottavan.

Mutta ei täälläkään sen kummempaa.

Joppu. & 25+1 (huomaan itsekin ettei meinaa enää pysyä laskuissa, sitä alkaa laskemaan nyt, että paljonko aikaa on jäljellä)
 
Karo: sulla on kyllä mukava anoppi, mutta ymmärrän jos liika tuntuu liialta :) Mun anopin maku poikkeaa suuresti omastani, joten hänen tuomat vaatteet on yleensä niitä kotivaatteita.

Uimisesta: mitä laitatte päälle uimahalliin? Työkiireiden helpottumisen myötä ehditään jatkamaan uimista lasten kanssa. Mietin vain, että mitä ihmettä laitan uimahalliin päälle. Vatsa on tosiaan kasvanut niin, ettei vanha uikkari mahdu päälle..Urheilumallin bikinit (toppi ja shortsit) menee ehkä, mutta mieluummin ostaisin kokoa suuremman, ettei näytä liian pieneltä. Hyvät äitiysuikkarit näyttivät maksavan 50-80€, joten olisi aika suuri sijoitus lyhyelle ajalle.

Eilinen neuvola oli ja meni.
Tähän mennessä käynnit on olleet mukavia, mutta nyt terkka oli ihan joululomalla eikä kattonut edes pissanäytettä. Neuvolavihkoon oli merkinnyt vain painon ja verenpaineen 133/71 (joka oli koholla verrattuna aiempiin mittauksiin).
Hemoglobiinin mittasi kahdesti, eka kerralla näytti 92 ja seuraavalla 109. Tuotakaan ei merkannut vihkoon :confused: Kohdunpohjankorkeus oli sopiva viikkoihin nähden (24cm), mutta painoa oli tullut melkein 10kg (eli n. 360g/vko)!! :LOL:
Sain mukaan tunnukset netissä täytettävään synnytyksen esitietolomakkeeseen. Tuonne pitäisi mm. toiveita sekä nimiehdotukset rukstata.
Onneksi seuraava käynti äitipolille on parin viikon päästä, niin jospa katsoisivat mun tietoja hieman tarkemmin. Jäi vähän outo maku tuosta neuvolasta ja seuraava aika sinne on vasta 1,5kk:n päästä.

Boomkaa ja papunen 25+2
 
Neuvolakuulumisia täälläkin: painoa oli tullut 3 kg joulukuun alusta, huh-huh! Joulun syömiset, turvotus ja vauvan kasvu tuntuu, mutta ei kyllä tuollaista tahtia saa tulla massaa! Eiköhän tasoitu, kun pääsee normaaliin arkisyömiseen, uskoisin.

Sf-mitta oli kasvanut 22 cm -> 27 cm, yläkäyrän yläpuolelle, mutta sanoi, että eiköhän ole ihan normaalin rajoissa, on niin riippuvaista vauvan asennosta ym. Laittoi kuitenkin lähetteen kättärille koon ja kasvun arviointiin. Ajan saamiseen voi kuulemma mennä parikin kuukautta, että silloinhan ollaan jo tosi pitkällä!

Hb ja verenpaineet kunnossa, virtsassa proteiinit +1 (kuten viimeksikin), sokerit ei ollut koholla (ja sokerirasituksen tulokset kerrattiin, kaikki kunnossa).

Ei meillä mistään synnytyksen esitietolomakkeista ollut puhetta, mutta synnytystavoista ja kivunlievityksistä sain monisteet mukaan, ja oli puhetta pelkopolista, katsotaan sitten synntyssaitaalavierailun jälkeen, onko lähetteelle sinne tarvetta. Nyt on ihan ok fiilis synnytyksen suhteen.

Perhevalmennukseen ilmoittauduin, sitä on kaksi ryhmäkertaa tulossa, ja kolmas kerta on synnytyssairaalakäynti.

Uimisesta, pitääkin kokeilla, mahtuuko uimapukuni vielä päälle, kun olen luvannut viedä kummitytön uimaan. Muuten käyn Yrjönkadun uimahallissa, jossa saa uida ilman uima-asua, niin ei ole ollut huolta uikkarin mahtumisesta. Pelkästään raskausajalle en kyllä viitsi hankkia uutta.

Jos sitten pohdiskelisi taas sitä äitiyspäiväraha-asiaa.. huoh.

Kevis + poikanen 26+6
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikki!
Oon muutaman kerran käyny lukemassa teidän juttuja, mutta näin kiireisenä kotiäitinä en ole kerennyt ilmoittautua joukkoon iloiseen vielä.
Korjataan se asia nyt :)
Siispä tässä tietoja listalle:
LA / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala /sukupuoli
1.4/Jasmin12/28/3./OYS/Poika

Mulla siis aiemmin syntyneet tytöt 1/12 ja 5/13. Tytöillä ikäeroa tasan 1,4vuotta. Kolmoseen nyt tulee väliä 1,11vuotta eli kakkonen täyttää sitten pian kaksi vuotta. Meillä riittää vilinää ja vilskettä kun tytöt on ehtiväisiä ja nuorempi kiipeilee hullun lailla vaikka katonrajaan jos tikkaat on sinne asti. Ei mitään holttia siis. Sairasteltukin on useampaan otteeseen syksyn ajan ja sitä myöten valvottu yöt tehokkaasti. Välillä tuntuu että jos olis töissä (lähihoitaja) niin pääsisi välillä sinne "levähtämään"! Ainakin sillon kun kakkosen loppuraskaudessa kävin töissä ihan mammalomaan asti ni tykkäsin ja minusta oli jopa helpompaa välillä töissä kun sai rehelliset tauot. :)

Täällä on puhuttu näköjään ainakin huimauksesta:
Multa on terkka kysellyt joka käynnillä että huimaako kun on ollut alhaiset paineet. Mutta ihme ja kumma niin ei erityisemmin ole huimannut. Siis siltä välttynyt sentään.

Häntäluukipu/paine:
Samma häär-vois sanoa! Pienenä olen pudonnut kovalle lattialle häntäluu edellä ja se aiheuttaa kaiken laista kipua aina varsinkin loppuraskaudessa!

Alapääpaine:
Mulla on tullut alapäähän eka kertaa "suonikohjuja" eli verisuonet on tiukilla! Aiheuttaa runsasta kipua ajoittain. Varsinkin iltaisin kun huomaan että olen taas päivän kotona käppässyt ees taas tehden kotitöitä ja juosten lasten perässä. Ei muista levätä eikä varsinkaan muista nostaa jalkoja koholle! Tukivyön otin käyttöön ja se on ehkä osittain auttanut ja osittain se kun olen koko ajan yrittänyt löysätä tahtia. Se on vaan vähän hankalaa noiden pienten kans kun mies on aika "laiska" kotona, lähinnä viettää aikansa netin äärellä eikä "kuule/näe" lapsia tai niiden touhuja. Mutta sentään onneksi siirtyi nyt nukkumaan tyttöjen kanssa samaan huoneeseen ni mä sain parisängyn itselleni. Vähän parantanut yöunia.

Vauvan vaatteista:
Olen joutunut lähes kaiken hankkimaan uudelleen kun tyttöjen jälkeen ehdin lähes kaiken myydä. Ja koskapa poikaa odotellaan tällä kertaa niin vaatteet menis kuitenkin kaikki uusiksi. Vaatteita on kertynyt jo kiitettävästi jopa 80cm kokoon saakka. Pikku hiljaa olen ostellut sekä käytettynä että muutamia uusia. Eilen pääsin alennusmyynneille ja löysin tietenkin taas muutaman kivan vaatteen poitsulle. Ihana kun saa ostaa nyt ihan erilaista. Meillä on jo hankittuna lämpöpussi, turvakaukalo+jalusta,sitteri jne jne...vaunuja en uusia ostakaan kun kärryjä löytyy jo niin moneen lähtöön. Oon itse kerännyt omaa pakkausta kun en sitä kelan halua. Mutta omaan pakkaukseen olen ostanut kaikkea mieluista ja tarpeellista. Aloitin hankinnat hyvissä ajoin kun olen malttamaton ja hätähousu ja vaikka mitä. Kaikki mulle tänne heti-tyyppi. :LOL:

Painon nousu:
Kiloja tullut hurjaa vauhtia paljon enemmän kuin tytöiltä!! Pelottavaa! Sain juuri edelliset raskauskilot pois kun aloin tätä odottamaan ja nyt hirvittää että lihon taas ihan norsuksi :O Ei jaksais taas sitä järjetöntä laihduttamista...alkuvuosi oli niin kovaa treeniä ja vaati hirveää itsekuria että olin tyytyväinen itseeni. Pudotin kiloja 5kk/22kg! Eikä ne kaikki ollu raskauskiloja vaan muuten vaan tullutta ylipainoa kun ei oikein jaksanut välittää. Nyt olis kova tavoite päästä mahdollisimman pian taas samaan pisteeseen tän poitsun jälkeen.
Eiköhän tää romaani jo riitä. Kertokaa te välillä jotain! :popcorn:
Kiittäen Jasmin12 ja poitsu 26+6 :)
 
Jasmin12: tervetuloa mukaan! Teillä riittää varmasti vipinää kotosalla ja vielä enemmän kun vauvakin hieman kasvaa ;)

Kevis: meillä on ennen annettu paperiversio mukaan, mutta täällä on nyt siirrytty sähköiseen versioon. Ei ole niin väliä mihin lähtee synnyttämään, kun järjestelmästä löytyy mun ilmoittamat terveystiedot, synnytystä koskevat toiveet, yms.

Äitiyspäiväraha: pitää itsekin muistaa ensi viikolla täyttää lappuset. Laskeeko ne automaattisesti heti vuodenvaihteen jälkeen päiväraha-asiat vuoden 2014 verotietojen mukaan?

Lumityöt ja puiden kanto aiheutti taasen aikamoisia supistuksia. Ei vieläkään kipeitä, mutta hiemanhan tuo mietityttää aiheuttavatko jo jotain..
 
Viimeksi muokattu:
Meille myös otettiin vauvavakuutus. Äitiysetuuksia en ole vielä hakenut, mietin että ehtiiköhän Äitiyspakkaus vaihtua vielä ennen huhtikuuta. Ilmeisesti viime vuonna on maaliskuussa tullut tuo nykyinen pakkaus. Siinä on kyllä myös mukavan näköisiä tarvikkeita, mutta ne oranssit retrot ei minun silmää miellytä :)

Meillä edelleen suurimmat hankinnat tekemättä.. Vaunuja selaillaan netistä ja mietitään mitkä ne meille parhaiten sopisivat. Pinnasänky tulee käytettynä..

Tyhmä kysymys: mille ne supistuksen tuntuu? :) Kouristaako mahaa vai? Tähän mennessä ei ilmeisesti ole vielä supistellut kun en tiedä :D Töissä olen voinut olla normaalisti. Nyt tosin olen huomannut alavatsaan keskelle pistää/kiristää jos istuu pitkään ja lähtee kävelemään...

Parasta uutta vuotta kaikille!
 
Mulla supistukset tuntuu lähinnä alavatsan kovettumisena ja pinkeenä olona ja ne on mulla tullut tässä raskaudessa vain levossa. Sitten lähempänä synnytystä kipu tulee enemmän mukaan, nyt lähinnä sellaista pientä kipua. Monet tuntee ne myös selkäpuolella, minä en.

Paulanna ja pavut 27+0
 
Jee, mukavasti viestejä ja tervetuloa uudet :)

Netin kautta äsken katsoin että vanhempainrahahakemus oli jo ratkaistu, kylläpä se kävi nopeasti! Hakemuksen laitoin ennen joulua. Hienoa kela! Sain myös rustattua uuden verokortin kelaa varten, etuuksiin lätkästiin nyt sitten 21 % vero, tiesin että se nousee mutta onneksi ei tuon suuremmaksi. Vauvavakuutuksen hain eilen eli senkin pitäisi olla hoidossa. Huh, nyt vaan kasvatellaan mahaa ja mietitään vielä sitä äitiysavustusta, minäkin odottelen sen äitiyspaketin mahdollista vaihtumista :D Yleensä se on kai vaihtunut aika myöhään keväällä, tosin Kelan tavoitehan oli jatkossa saada uudet pakkaukset jakoon jo tammikuussa, ettei kävisi niin kuin esim. meillä esikon kanssa että sama pakkaus oli jaossa kaksi vuotta. Mutta toki edelleen jakavat vanhat ensin, eli saas nähdä miten käy tänä vuonna. :)

Paitsi meilläkin on vielä tuo sähköinen esitietolomake sairaalaan lähettämättä. Ei olla ihan keksitty nimiä siihen vielä, vaikka eipä niiden lopulliset tarvitse olla.

Karo86 Onpas ihanaa jos/kun anoppi ostelee ja sopii vielä omaan makuunkin :) Meille ei ole kukaan ostellut oikeastaan mitään vauvakamaa vielä, esikoiselle anoppi ja appi tosin osti vaunutkin ja oma äitikin on aika höveli vauvanvaateosastolla... Ei ne varmaan nyt uskalla, kun olen niin paljon vielä toppuutellut kaikkia siitä tyttö"lupauksesta", jos masussa kasvaakin poika. Eipä sillä, en minä mitään odotakkaan keneltäkään, mutta kiitollinen olen kaikesta avusta mitä tulee, saahan noita vaatteita ostaa itsekkin kyllästymiseen asti lasten kasvaessa. :)

Hassua kun toisilla tuntuu häntäluussa tuo paine, minulla just toisen puolen. :ashamed: Häpyluu kiukuttelee, etenkin juuri fyysisen rasituksen jälkeen. Tuntuu että se venyy ja paukkuu ja kyljen kääntäminenkin saa sen vihlomaan.

Yövalvomiset on myös alkanut, nyt kun nousee pissalle aamuyöllä niin ei varmasti saa unta sen jälkeen pariin tuntiin. Päässä alkaa vaan pyöriä synnytys yms vauvaan liittyvät jutut. Ärsyttävää. Yritän olla nousematta vessaan mutta kun sitten se täyttyvä rakko häiritsee unia.. Onneksi ei tarvitse töihin nousta aamulla!

Äitii88 & mini rv 24+5 (laskea pitää kalenterista täälläkin)
 
Minisport: mulla supistukset tuntuu ihan selvästi koko kohdun pingottumisena. Vatsa menee ihan kovaksi alhaalta tuonne napaan asti ja sillä hetkellä ei pysty mitään tekemään vaan pitää oottaa, että menee ohi (puolesta minuutista minuuttiin) ja sen jälkeen olo on ihan normaali :)
Oikeat supistukset puolestaan aiheuttavat aluksi menkkamaista jomotusta, pahenevat eteenpäin mentäessä ja supisten aikana aiheuttavat viiltävää kipua reisiin ja alaselkään. Enkä nyt halua ketään pelotella, nämä on vaan mun omakohtaisia kokemuksia. Jännityksellä odotan eteneekö kolmas synnytys yhtä hitaasti ja hartaasti kuin aiemmat :D

Haluaako joku listanpäivitys-vuoron vai teenkö uuden pinon tammikuulle? :)

Oikein ihanaa uutta vuotta kaikille ketjun seuraajille!! :wave:


*muoks* jatketaan keskustelua tammikuun pinossa: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2432036-huhtikuun-hurmurit-2015-tammikuu/#post30554230
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä