Huhtikuun hurmurit 2015 -Maaliskuu-

Täällähän onkin useammalla neuvola huomenna, itse myös menossa :) Nyt vaan synnytystapa-arvion jälkeen mulla ei ole enää mitään odotuksia neuvolan suhteen, kun tiedän, että vauva on hyvässä asennossa tulossa ja takaportti syntymiselle on selvillä. Lääkäriin en mene enää neuvolassa, tai muutenkaan ennen synnytystä ja terkka on kyllä pitkästä urastaan huolimatta aivan kädettömän aloinen. En olisi todellakaan luottanut hänen tekemäänsä arvoon vauvan asennosta, lskeutumisesta tai kiinnittymisestä. Koosta puhumattakaan. Sf mitta heitti silloin useammalla sentillä, kun lääkäri joutui sen tarkistamaan ja aina mahan päältä tunnustellessa terkka on ollut niin epävarman oloinen, että mitä tuntuu missäkin. Ja mulla on kuitenkin helppo tilanne, kun ei ole mitään rasvakerrosta mahan päällä, vaan ihan suoraan pääsee vauvaa tunnustelemaan.

Supistuksista Mulla ei ole ollut mitään harjoitussuppareita raskauden aikana, mutta nyt synnytystapa-arvion jälkeen on vihdoin alkanut tulla. Huraa! Toivottavasti jotain edistymistä tapahtuu alakerrassa :D Toivoisin kovasti, että vauva päättäisi itse tulla ulos ennen laskettua aikaa, eikä tarvitsisi käynnistää. Eilen pidemmällä automatkalla havahduin jossain vaiheessa menkkamaisiin vatsa- ja selkäkipuihin ja vasta hetken päästä tajusin, että ne oli supistuksia, jotka tuli aivan peräkkäin alle minuutin välein. Sellaiset 45 min lopulta tuli supistuksia peräjälkeen ja sitten loppuivat kuin seinään.

Tsemppiä suonenvedoista kärsiville! Itsellä ei ole enää kuukausiin ollut. Nyt tosin aivan järkkyjä liitoskipuja etenkin öisin ollut jo pari viikkoa.

Kukahan seuraavaksi synnyttää, hui!

Karo ja vauveli 36+5
 
Täällä pyörähti käyntiin rv 38+0, hui! Pikkuhiljaa alkaa jännittämään, päättääkö vauva lähteä syntymään ennen sektiopäivää vai päästäänkö sinne asti. En edes tiedä, kumpi olisi parempi. Tosin eipä tässä kummempia odotuksia ole, että lähtis sitä ennen syntymään, mutta mistäs minä sen ensikertalaisena tietäisinkään. Supistelee päivittäin, mutta ei kivuliaasti tai sitten vaan vauva suoristaa jalkansa mun kylkeen niin että tuntuu inhottavalle. Taitaa olla jo melko ahdasta.

Mutta näillä mennään. Ennen mentiin viikko kerrallaan, mutta pikkuhiljaa mennään päivä kerrallaan. Neuvolakin on vasta ensi viikolla. Eli tällä viikolla ei mitään tiedossa, muuta kuin pääsiäisen odotus.

Kaikille ihanaa uutta viikkoa!
 
Boomkaa: Kyllähän tuo remontti näyttäis tällä viikolla valmistuvan =) Mut sit se huoneiden ja ikkunoiden peseminen, kalusteiden siirto omille paikoilleen, vaatekaappien kasaus ja järjestely jne... Hommaa on!!

kevis: Joo, ei tosiaankaan kannata yösyötöillä mitään valoja viritellä. Koita lepäillä päivällä, jos yöllä ei uneta. Esikoisen kanssa vielä onnistuu =)

Karo86
: Harjotussupparit ei yleensä kohdunsuulle tee mitään. Kivuliaammat/ epämukavan tuntuiset sitten tekevät pehmennystyötä enemminkin.

Joppu: Ei mullakaan oo mitään ennakoivia oloja ollut ennen synnytystä. Kerralla on vaan ne voimakkaat supistukset alkaneet =) Voi olla, et olo on nyt ihan ok, mut tunnin päästä onkin jo jotain ihan muuta. Sikshän tää onkin niin "liipasimella oloa" tää loppuaika =)

Viime yön nukuin tosi hyvin! Muksuistakaan ykskään ei herännyt - hurraa! Kerran kävin vessassa ja jatkoin vaan uniani =)

Huomenna se vauvan kokokontrolli. Alkaa oikeesti jännittämään!!! Viimeksi oli sen 700g painavampi kuin mitä niillä viikoilla yleensä vauvat on. Jos edelleen menee tolla kaavalla, niin oltais jo 3400-3500g:ssa ja siihen laskettuun aikaan on vielä 3.5 viikkoa...
Ens viikolla on mun veljen tulevan vaimon polttarit, sit siitä viikon päästä siskon tytön synttärit. Varmaan ennätän molemmissa käymään ja sit onkin seuraavalla viikolla siitä laskettuaika. Jos käynnistykseen mennään niin luultavasti sinne 20.4. alkavalle viikolle menee =)
 
"pitkäperjantai"
Plääh ja puuh. Täälä päästiin jo melkein tositoimiin. Vauva oli tosi rauhas illan eikä supistellutkaan. Noh kympiltä sitte tuli todella huono olo, koko kroppa tärisi kuin kuumeessa ja suoli tyhjeni vauhdilla. Samassa alkoi kovat supistukset, heti 4min välein ja kestot toista minuuttia. Pian välit oli jo 3min ja hälytin lapsen amman paikalle yhdeltä yöllä. Ravasin ympäri tupaa koko yön, torkahdin ihan vähän supistusten lomas aamuyöllä. Ja tittididii -kuuden mais supparit alkoi harventua. Voi pee sanon minä!

Lähetin miehen töihin ja yritän ny täälä kuulostella palaako ne supparit uudestaan tiheemmäks vai mitä. Tää vauva ei voi pysyä kyl enää kauaa mahas, sen verran on tuntoja viäki. Voi huoh ku ei tää vaan huopais ny oikein kauaa, väsyttää ja väsyy tuo kohtukin hommiinsa.

Olo on ku tuo kevätsää, harmaa ja sateinen.

Pitkäperjantai ja kaveri 39+3
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Paljon Onnea synnyttäneille pienoikaisista! <3 Aivan mahtavaa! :)

Täällä oli viime yönä jännät paikat! Viime viikko meni muuttohommia tehdessä ja vknloppu oli tosi tiukkaa settiä mulle. Pakkailin, siivoilin, siirtelin ja järjestelin kevyempää kampetta ympäriinsä vanhassa ja uudessa kämpässä. Tietty vauhti ei ole enää päätä huimaavaa, kun tuo masu hiukkasen estää notkeimmat liikkeet. Yöt tuli nukuttua melko huonosti, vaikka päivät on olleet työpäiviä pidempiä muuttohommia tehdessä. Eilen sitten kaupoilla tuli lantioon erikoinen tunne ja sanoinkin miehelleni, että nyt taitaa vauva painua alaspäin. Pian sen jälkeen alkoikin tulla kovia vihlaisuja kohdunsuulle. Niitä tuli pitkin iltaa melko tiheästikin. Silti vielä järkkäilin vaatteita kaappeihin jne. Illalla nukahdin aika nopeasti ja yöllä heräsin kipuihin alaselässä- ja masulla. Keskityin hengittelyyn ja aattelin, että turha jännittäminen vaan saa kropan estelemään supistuksia. Mitään älyttömän kipeitä supparit eivät olleet, joten lopulta nukahdin. Tunnin päästä heräsin taas astetta kovempaan supistuskipuun, mutta taas keskityin hengittelyyn ja aattelin, että parempi nukkua jos vaan pystyy, kyllä ne oikeat supparit sitten pitää hereillä. Kipuilu alkoikin sitten hellittää ja olin taas nukahtanut. Aamusta nukuinkin tosi pitkään ja nyt on levännyt olo. :) Pieniä menkkamaisia tuntemuksia tulee välillä todella harvakseltaan. Yöllä jo mietin, että jokohan sitä aamulla lähdetään sairaalaan.. Vaan eipä supistukset vielä vahvistuneet. Kutkuttavan jännittävää kyllä! :D

Tänäänkin oon siivoillut ja järkkäillyt uutta kämppää kuosiin. Saas nähdä saako tällä boostia ensi yöksi?! ;)

Vierailijat: Tuskimpa meille tulee ryntäystä sairaalaan, vaikka ilmeisesti Kysiin pääsee nykyään aulaan vierailuaika katsomaan vauvaa muutkin kuin isä ja sisarukset. Tykkään kyllä itse rauhoittaa alun täysin. Kotonakin aineskin viikko voisi olla täysin rauhoitettua aikaa. Tosin riippuu varmasti paljonkin vauvasta sekä omasta kunnosta, mitä ja missä vaiheessa jaksaa. Eli katsellaan tilanteen mukaan. Itse aion kyllä sanoa suoraan, mikäli vieraiden olisi parempi tulla jonakin muuna ajankohtana. Jos joku siitä loukkaantuu, niin se on hänen ongelmansa. Kaikkien mieliksi kun ei aina voi olla.

Huomenna neuvola. Paino on varmasti noussut, kun eilenkin oli "kevyt" turvotus päällä.

Bebe ja tyty rv 39+2
 
lakka: on tuo aika hurjan kuullonen kokoarvio ollut viime kerralla. Tsemppiä huomiselle :)

pitkäperjantai: aattelinkin, että joko sulle on lähtö tullut kun ei oo kuulunut mitn :D hirmuisen paljon jaksamista, eiköhän tuo lähtö kohta tule. Ja jos vointi menee väsyneeksi, niin varmasti ottavat osastolle lepäilemään :)

Nyt syömään, on taas muka ihan hirveä nälkä :LOL:

*muoks* Tsemppiä myös Bebelle, sullakin kuulostaa alkavan olemaan synnytys lähellä :)
 
Viimeksi muokattu:
Teillä on monella jo niin hyvät viikot ja selvät oireet että eiköhän ihan piakkoin tule The lähtö.. :)

Mites Lumme, vieläkö oot yhtenä kappaleena?

Karo Toivotaan että supparit saa edistystä aikaan kohdunsuulla ja vauva tulis itsellään! Ja kyllähän meillä joillain edistystä tapahtuu ilman niitä suppareitakin :)

Minullekkin tuli eilen tosi kovia vihlovia kipuja kohdunsuulle. Aiemminkin ollut vähän vastaavia, mutta nämä oli paljon kovempia ja liikkuivat vähän supistuksen tavalla eteenpäin. Piti mennä sikiöasentoon ja ristiä jalat :D Luin netistä että saattaisivat olla jotain piikkisupistuksia. Toisaalta sitten yöllä erotin ihan selvästi vauvan liikkeet, jotka aiheutti kipua kohdunsuulle.

Yritin juuri muistella ekan kerran supistuksia, ne oli sellaisia klassisia jotka liikkui ylävatsalta selvästi alaspäin ja tuntuivat myös alaselässä. En muista tuntuiko ne mitenkään alapäässä, ei ainakaan näin. Ja ne tosisupistukset ei tietenkään levolla hellittäneet, vaikka alussa niiden kanssa jotenkuten nukkuikin.

Kyllähän tuo maha nytkin välillä kovenee ja siihen liittyy menkkakipua/ mahantoimintaa. Mutta aika epämääräisiä tuntuu omat supistukset vielä olevan / tällä kertaa olevan.

Jännittää kyllä koska synnytys lähtee käyntiin. Mutta enempi jännittää kaikki käytännönasiat; mihin lapsi ja koira saadaan hoitoon, miten nopeasti mies pääsee lähtemään töistä, osaanko lähteä sairaalaan oikeaan aikaan vai lähdenkö liian ajoissa turhaan ( mies joutuu laittamaan töissä sitten lapun luukulle, ois vähän ikävää jos olisikin väärä hälytys.. :D ). Itse synnytykseen alkaa nuppi olemaan jo aika hyvin muuten asennoitunut, sitä vaan odottaa että pääsisi tositoimiin.
 
Täällä ollaan yhtenä kappaleena edelleen. Eilen illalla alkoi kanssa täällä supparit. Tuli 15min välein, mutta voimakkuus taso oli joh aika kivaa luokkaa. Jotenkin rauhottunut kaveri tää on, mutta liikkuu kuitenkin. Suoli tyhjeni mulla kanssa ihan kokonaan, eikä ole nälkä. Pakko on jotain yrittää syödä.

Jalkakipu on onneksi helpottanut, nyt kun saisi vielä tuon elohiiren pois tuolta värkistä.
Jännitys on alkanut tulla väkisin, kun on miltei varma tuo käynnistyksen päivämäärä. Toivottavasti ei satu samalla tavalla kun edellisen kanssa.

Päätös oli silloin käynnistää ja sainkin pallogin jalkojen väliin. Sen kanssa vietin yön sairaalassa. Yöllä jossain vaiheessa se tuli veskin käynnin yhteydessä pois. Mielestäni tästä ei ollut mitään apua. Kuitenkin aamulla tuli eka lääkäri, joka määräsi kalvojen puhkasun ja hieman jotain tabletteja. Lääkäri vaihtui kirroksella ja seuraava teksti olikin minulle aika jysäri. Tämä vaihtunut naislääkäri sanoi ettei näin pienillä viikoilla käynnistetä mene kotiin kasvattamaan mahaa.. Viikkoja oli tuolloin kanssa sen 37 tai 38. Ei auttanut kun hammasta purren tulla kotiin. Noh meille sitten syntyikin tuommoinen miltei 4 kilonen keijukainen sitten...ja sitä pojat tekemällä tehtiin.
 
Viimeistä päivää viedään maaliskuuta ja sitten olisikin meidän kuu :)

Just meinasin kysellä lakan kuulumisia. Ohhoh, onpa aika iso vauva tulossa. Etenkin jos menee yliaikaiseksi :x Toivottavasti lähtisi tulemaan itse viimeistään laskettuna aikana! Tuleeko uutta kontrollia vielä ennen synnytystä/laskettuna aikana? Ettei vaan kerkee ihan hirveästi kasvaa, jos menee yli..

Neuvolassa kävin pikavisiitin.
Pissa puhdas, paineet 121/81 ja hemoglobiini 125. Vauvan sykkeet 135, pää kiinnittynyt tiukasti ja sf-mitta 35cm. Viime kerran streptokokki-näyte puhdas. Vasta-aineet puolestaan olivat hieman koholla. Lapussa lukee, että johtuu tod.näk. saadusta Anti-D pistoksesta.
Supisteluista puhuttiin. Eilenkin illalla tuli useamman tunnin ajan 15min välein, mutta sitten tuli uni..Ja eipä tullut enää niin kipeitä, että olisin niihin herännyt ;)
Seuraava käynti ensi keskiviikkona (eli laskettuna), mutta tuumi että uskoisi tämän tulevan viikon sisään. Toivoa sopii :D

Boomkaa ja papunen 38+6
 
  • Tykkää
Reactions: Kevätkaihonkukka
Neuvola takana päin. Paino oli tippunut 560g. Rr 122/77, hb 113, kpk 33cm ja edelleen rt.
Eivät antaneet uutta aikaa,jos kerran käynnistetään ensi viikolla.
Piti kävästä vielä sairaalalla verikokeissa. Selvittivät veriryhmää,kun olen saanut verensiirron 2007 vaikean synnytyksen takia,ettei ole muuttunut.
Voisiko ihmistä enemmän jännittää tuo ensi viikko.
 
Lakka83 Voi pylly. Mites sulla oli aikaisemmat synnytykset menneet, minkä kokoisia lapsukaisia? en nyt muista... mutta tuleehan ne isommatkin toisilla ihan hyvin maailmaan jos vaan lantio sallii. Pidetään ainakin peukkuja että tulis aiemmin kerrankin..

Boomkaa Hyvältä kuulostaa, eiköhän se sieltä piakkoin tuu jos noin kovin jo harjoittelee :)

oma napa: viime yönä tuli sitten niitä supistuksia täälläkin, mutta vain n. 30-45 min. Välit oli lyhyitä ja kesto n. 30 sek, mutta eivät vielä erityisen kipeitä. Vaikka en unta sit saanutkaan. Alaselkää särkee ja on sellainen olo kuin menkat alkaisi. En minä vauvan syntymään ihan vielä usko, mutta hyvä silti että jotain tapahtuu, jospa paikat kypsyisi tässä entisestään vielä :) Huomenna otetaan labrassa se streptokokkinäytekin, sen tuloksen kyllä haluaisin ennen synnytystä tietää.

mini rv 37+4
 
Moikka,

Lakka, käynnistävätkö synnytyksen jos menee lasketun ajan yli? Vai lähtökohtaisesti eivät käynnistä lainkaan?

Lumpeella on ollut tosi erikoinen käynnistyskokemus aikaisemmin. Ihme, että toinen lääkäri peruu edellisen tekemän käynnistyspäätöksen! Aika pöyristyttävä päätös. Toivottavasti tällä kerralla ei tule tuollaista tilannetta vastaan :O

Toivottavasti Boomkaa pääset jo pian synnytyspuuhiin. :) aprillipäivä olisi erinomainen päivä syntyä.

Täällä tuntunut tänään ajoittain menkkakipuja ala vatsalla, selässä ja reisissä. Pari yötä sitten heräsinkin ihan kovaan supistukseen, mutta ei niitä tullut kuin se yksi kova silloin. Ehkä jotain alkaa pikkuhiljaa kypsymään. Seuraillaan... :popcorn: Ei tämä kyllä vielä ole syntymässä.

Jaksamista ja pitkää pinnaa kaikille!

T: P-K 37+3
 
Vertasin tän hetkistä neuvolakorttia ja esikoista odottaessa, kun sekin oli iso vauva. Sillon oon käyny synnytystapa-arviossa rv 36+0 ja painanut 3.1 kg. Nyt vauva oli 3250g. Pitkä on kuulemma taaskin tästä tulossa, kun reiden mittakin on hirmu pitkä... Päänympärys oli tasan 3 viikkoa isompi. Esikoinen syntyi sit rv 41+3 ja se oli 55cm, 4320g ja py 38.5cm. Pahoin pelkään, et tää on painavampi kun on eri sukupuolta ;) Uh... nyt vaan kovasti kaikkee touhuamaan kunhan noi makkarit saadaan kuntoon :D Sektioon en millään halua ja lääkäri sanokin, ettei varmasti oo siihen ees viitteitä, kun oon noin ison esikoisen pullauttanut. Muut muksut on ollu 51.5cm, 3830g ja 50.5cm, 3180g. Noilla kahdella päänympärys ollut inhimillisesti 36.5 cm. Toka syntyi rv 40+6 ja kolmonen 40+5.

Niin ja sitähän se läkärikin kummasteli, et kun mun maha ei oo mikään jätti, mut vauva on iso :p Oon tällähetkellä 167cm ja painan nyt 60.5 kg. 9kg on tullut suunnilleen koko aikana painoa. (Lähtöpaino tais olla 52 kg).

Pikku-katti: No toki, jos tonne 4.5. asti mennään, niin sit käynnistetään. Muutoin ootellaan, et syntyis itestään.
 
Niin ja hyvät neuvolakuulumiset Lumme ja Boomkaa =)

4 viikkoa sitten kohdunsuulla ei ollut tapahtunut mitään. Sillon ei ollukaan ollut kuin harkkasuppareita. Nyt niitä topakoita ja kipeitä supistuksia on ollu monena iltana. Kohdunsuu oli sormelle auki, mut kanavaa reilusti jäljellä, joten eiköhän tässä vielä kuukausi muhita :popcorn:
 
Naurettiin miehen kanssa ihan vääränä, että olispa kiva keljuilla sukulaisille aprillipäivän kunniaksi (kiitos muistutuksesta Pikku-Katti);) Anopin on tarkoitus tulla meille ammaksi kun lähdön aika koittaa, mutta mies ehdotti että laitettaskin aamulla tekstiviestiä, että tuplat tuli - onnea mummulle! Siinä voisi olla kyllä jo sydärin paikka, kun ei päässyt ammaksi ja vielä kaksosista onniteltaisiin :LOL:

Mites muiden neuvolakäynnit? Lumpeella ainakin oli kaikki hyvin :)

Lakka: oot sinä aika hyvänkokoisia lapsia synnyttänyt. Paljon tsemppiä odotukseen, eiköhän kaikki tuu menemään hienosti vaikka voikin olla vielä pitkä matka edessä :)

Onpa kiva jännäillä, että kuka täältä palstalta pistää seuraavaksi vauvaviestiä tulemaan :heart: Monella alkaa olla tuntemuksia lähestyvästä synnytyksestä eikä sitä tosiaan voi sanoa, kuinka nopeasti lähtö tulee :)

Omat olot: Saapa nähdä kuinka kauan saa odotella. Vauva painaa tosi kovasti tuonne alas, on vaikea liikkua sekä tehdä kotitöitä ja supisteluja tulee välillä enemmän, välillä vähemmän.
Mutta kun mulla ei ole yhtään sellainen olo, että tässä tapahtuisi vielä hetkeen mitään! Ehkä hieman pelottaakin ajatus siitä, että tämä epämääräinen (=toiveikas) olo tulee jatkumaan vielä hyvällä tuurilla kolmekin viikkoa. Sitä olis jo ihan rampa loppuvaiheessa tämmösillä kolotuksilla :headwall:
Hatara pää: nyt vasta muistin miksi mulle tehtiin eppari viime synnytyksessä. Tyttö syntyi nyrkki pään vieressä pystyssä ja kätilö oli katsonut paremmaksi avustaa epparin teolla. Aika kovatahtoinen mimmi tuosta on tullutkin; kaulin vaan käteen niin tulee ihan Pekka Puupään Justiina-rouva mieleen ;)


Boomkaa ja papunen 38+6
 

Yhteistyössä