Huhtikuun hurmurit 2015

Tervetuoa vaan uusille :)

Ilmoittelehan saanae sitten kun selviää laskettu aika, merkataan ylös :) Haluatko ikääsi ilmottaa listaan?

Ja sitten jos jatkossa laitatte tuolla listan tavalla ne tiedot niin ei tarvitse itse kirjata kaikkea ja etsiä rivien välistä, puhelimella päivittäessä varsinkin hankala.
 
dpo14 :heart:

Äsken tein tunnin pidätyksellä, enempää en pystyny pidättämään :D Miehelle näytin testiä niin sain erittäin leveen hymyn hältä :kiss:

olot on kyllä todella karseet mitään en voi syödä kun oksettaa ja kun syön oksettaa kahta kauheemmin.. jääkaappi kylmät viinirypäleet menee, mehujäätelö, päärynämehu, leipää pelkällä rasvalla kaikki muu oksettaa :x oksettaa kun ajattelee oksentamistakin :stick: hitto tätä oloa.. mahaa nippailee ajoittain ja tissit hallelujaa miten kipeet :O pääkipu kyllä kanssa oksun rinnalla hirvee.. ja kaikki hajut saa vaan oksettamaan!! yyh..
Mä muuten kuulun riskiraskauden ryhmään eli mulla jokaisessa raskaudessa ollu raskausmyrkytys ja sen takia loppu raskaudet käynnistetty. Sen vuoksi joudun neuvoloissa/äitipolilla usein käymään tarkistuksissa.

HooKoo & miniKoo 4+1rv
 
Viimeksi muokattu:
Aijuu, kappas, ikää 26v. :) Laskettuaika todennäköisesti varmistuu vasta ultrassa, kun ei oo mitään, mistä laskea.. :/ Pääseekö neuvolan kautta johonki varhaisultraan tms jos on epäselvää viikoista?
 
Jmia, tosiaan! Saa nähdä osutaanko samaan aikaan synnärille! :D

Ja rouvaA, mulla kans esikoinen syntynyt 05/13. :)

Onko muilla oireita? Mua huolettaa kun alavatsa kipuilee joka päivä mut muuten ei mitään. Esikoisesta oli kyllä ihan erilaista..
 
Moi vaan, hauska liittyä tähän ketjuun :)

6.4 / Calypso / 38 / 3. / TYKS / ?

Mulla on entuudesta kaksi clomien avulla tehtyä tytärtä. Olen ollut kaiken kaikkiaan n. 10 vuotta ilman ehkäisyä ja yhtäkään luomuplussaa ei koskaan tullut - ennen kuin viime viikolla! Yllätys oli suuri, etenkin kun emme aktiivisesti edes yrittäneet lasta. Hienoahan se olisi, saada vielä 38-vuotiaana kolmas (ja viimeinen) lapsi.

Olen kuitenkin liikkeellä tosi varovaisena. Olen saanut yhden keskenmenon tytärten raskauksien välissä, ja molempiin onnistuneisin raskauksiin liittyi säikäyttäviä - joskin onneksi vaarattomia! - verenvuotoja. Myös ikä ja siihen liittyvät riskit mietityttävät vähäsen. Olinhan selvästi nuorempi kun aloin odottaa esikoista.

Raskausoireista: eipä vielä juuri mitään. Vatsa on turvonneen näköinen, niinkuin olisi kesällä tullut herkuteltua reippaanlaisesti :) Rinnat myös turvonneet ja pari kertaa ollut häivähdys huonosta olosta. Mulla on molemmissa aikaisemmissa raskauksissa alkanut armoton 24/7 pahoinvointi raskausiikolla 6 ja se on jatkunut n. puolen vuoden ajan. Raskauden ihan alkumetreillä - rv 4-5 - oireet ovat aaltoilleet, tulleet ja menneet (tämä tuli vain mieleeni, kun huomasin että ketjussa oli aikaisemmin mainittu aaltoilevista oireista).

Oon varannut varhaisraskauden ultran raskausviikolle 7. Kakkosen raskaudessa syke näkyi 6+0. Voi kun pääsisi ultraan asti :)

T. Calypso ja ylläri-murunen rv 4+2
 
Ihanaa kun ketjuun liittyy tasasin väliajoin porukkaa mukaan! Onnea kaikille plussanneille!

Itse tässä odottelen myös, että alkaako oireita ilmaantua. Ja onko ne erilaisia kuin viimeks. Nyt siis vain hiukan huimausta, mutta viikothan ovat vielä pienet :) Ainoa selkeä oire mistä tiesin että nyt varmaan tärppäsi, oli se, ettei tuhruvuotoa tullut ollenkaan. Mulla meinaan sitä oli aina 2-3 pv tai joskus jopa viikon ennen menkkoja. Epäilin sitä myös yhdeksi syyksi, miksi ekan kanssa raskaus ei alkanut mitenkään helposti.
Esikoisen kanssa tosiaan oireina oli pahoinvointia mutta vain iltaisin. Väsymystä sitten senkin edestä ja koko päivän, töissä ei meinannut pystyä olemaan kun piti tehdä tikusta asiaa, jotta pääsi kävelemään ettei vaan nukahda koneelle. Mutta kaikki oireet olivat viikoilla 5-9, ja sitten helpotti. Nyt jänskättää vähän kun olen palaamassa töihin muutaman viikon kuluttua, että mitenköhän nyt käy :)

Panin myös merkille että meitä on täällä aika monta, joilla raskautuminen ei ole ollut mikään iisi homma. Se on kyllä jotenkin pelottavan yleistä nykyään. Ihanaa että on kuitenkin apuja. Aikoinaan sen asian käsitteleminen, ettei se vauvan tulo olekaan mikään itsestäänselvyys, oli mulle ainakin tosi kova pala. Avoin luonne kääntyikin vähän toisenlaiseksi kun ei asiasta pystynyt pitkään aikaan puhumaan edes läheisille ihmisille.

Mä luulen että just tämän taustan takia itsekin varailen tonne varhaisultraan aikaa. Saa selvyyden. Yksityiselle kyllä, julkiselle eivät taida helposti ottaa ellei oo jotain erityistä syytä. Ekasta mulla näky syke jo 5+4 mutta myöhemmin sitten huomattiin et taisinkin olla jo hiukan pidemmällä sillon (6+1).

Millon ootte muuten ajatelleet kertoa ystäville / läheisille?

t: Elsinen & Elsi rv 4+4
 
Tuleepa mukavasti lisää porukkaa :) Onnea kaikille plussanneille.

Kertomisesta.. no mies tietenkin tietää ja mä oon tällänen *äitin tyttö* niin äidille laitoin kuvan digistäni :whistle: ja pikkusiskolleni olemme paita ja peppu joten sillekin kerroin :) isosiskolle ja veljelleni kerron vasta ultran jälkeen :D muille en puhu mitään vielä ettei tartte ruveta selittämään keskenmenoista, joita kyllä kaiken kaikkiaan takana kahen käden verran :( Noniin nyt eletään "täysillä" ja pelätään sitten pahinta jos sellanen eteen tulee. eli kyllä oikein tekemällä tätäkin tehtiin, ei ollu ihan nipsnaps helppo homma..
 
Truudy: jes, varasin terveystaloon ultran ja sillon on viikkoja 7+3. En ees osaa vielä kuvitella miten paljon pelottaa sitten että löytyykö sikiö oikeesta paikasta, löytyykö sydänääniä.. Nyt yritän jollain tasolla työntää ajatukset taka-alalle ja olla huolehtimatta. (Huonoin tuloksin)
Toivottavasti liityt pian mukaan tänne! :)

Oon lukenut muiden raskausoireita ja ilmeisesti tälläset "menkat-alkaa" -olot ei kovin harvinaisia ole, mutta on kyllä aika jäätävää kun mahaa nippailee, nivusia ja selkää polttelee välillä aivan kuin menkkojan aikana. Tuntuu että miten siellä mikään voi pysya sisällä.
 
Ja tuosta muille kertomisesta,

miehen lisäksi pari lähintä ystävää tietää. Ajatus on että perheelle ja muille kertoisin ehka vkon 12 jälkeen. Pessimistinä yritän ees hieman varmistua (vaikka ei tietenkaan mitään takeita tuolloinkaan vielä ole) ja säästää itteeni ekstra surulta näin jos jotain ikävää tapahtuu.
On toki aika perseestä että jotain odottaa ja on siitä kovin onnellinen muttei kuitenkaan uskalla nauttia.
 
Tervetuloa uusille ja onnea plussista :heart:

Kertomisesta.. me ollaan kerrottu perheille ja aivan läheisimmille ystäville yrityksestä siinä vaiheessa, kun lapsettomuushoidot alkoi ja IVF:stä he tiesivät myös punktiopäivät ja muut. Tämän takia aika luonnostaankin kerrottiin heille myös plussasta heti, ja mun luonteella olisikin ollut vaikea olla kertomatta =) muille kerrotaan varmaan vasta NP-ultran jälkeen, työpaikalla mun täytynee "varoittaa" esimiestä jo, jos alkuraskauden ultrassa näkyy syke.

Ricardina 4+6
 
Helpottavaa kuulla, että voipi olla ihan normaalia tämä oireiden aaltoilu tässä vaiheessa raskautta! :)

Ajattelin tehdä toisen digin aikaisintaan torstaina. Tuolloin olisi dpo 18.

Luotan kyllä, että jotain masussa tapahtuu, koska rinnat ovat päivä päivältä kipeämmät ja turvonneemmat. Samoin väsyn hyvin pienestä. Tänäänkin 8h huvipuistoreissun jälkeen meinasin simahtaa autoon kuin pikku lapsi. ;) Kahdessa iisissä laitteessa uskalsin käydä. Haluan pelata varman päälle, ettei tämä mene kesken.

Menkkakipuja ei ole ollut, eikä vuotoja. Huh! Pariin päivään masussa ei paljoa nipistellyt, mutta tänään olen useampaan otteeseen tuntenut. Jospa pikkuinen tarraa nyt oikein lujaa kiinni. <3

Itsekin ajattelin, että alkuraskauden ultran varailen. Minkähän hintaista lystiä se mahtanee olla? Neuvolaan yritin jo maanantaina varata aikaa, mutta en päässyt läpi, joten loppuviikkoon jäi se reissun vuoksi.

Nyt kun oireet ovat melko lieviä, niin meinaa ihan unohtua koko raskaus ja huomaan ajattelevani, että olenko raskaana ollenkaan. Mutta eiköhän se muutu, jos samanlainen pahoinvointi ja oksentaminen alkaa kuin esikoista odottaessa. :D

Olen kertonut parhaalle ystävälleni raskaudesta ja tietty ukkoni tietää. Lähempänä rv 12 aiomme kertoa läheisillemme. Vaikka mieleni teki jo hääpäivänä kertoa sisaruksilleni, että en voi juoda alkoholia, sillä olen raskaana. Niin täpinöissäni olin, kun testin viivaset olivat vahvistuneet. :D Nyt olen palannut maanpinnalle ja katselen rauhassa, mitä tuleman pitää.
 
Mulle on ruvennu tulemaan himoja, syön punaviinimarjoja pitkin päivää (en ennen oo tykänny) ja eilen oli pakko käydä illalla tekemässä 2 ruispalaa jossa oli reilusti voita, kinkkua, mozzarellaa(joo, ei vissiin sais.. :whistle:), juustoa ja kurkkua. Sitten oon tehny kahvikaakaojuomaa, jossa on n.2,5dl punasta maitoa 3tl kaakaojauhetta ja ½dl kylmää kahvia.. Ai että kun on hyvää :)

Me ei olla kerrottu raskaudesta muille kuin miehen siskolle ja sen miehelle, niillä on yritystä melkein 1½-vuotta takana ja nehän houkutteli meille tän vauvakuumeen ja ollaan yhdessä sitten koitettu ratkoa niiden ongelmaa ja jännitetty meidän tilannetta. Täytyy vaan toivoa ettei siellä katkeroiduta kun meille tuli näin nopeasti plussa :/ Sain jo muuten ekat raskauskyselyt! :D Oltiin anoppilassa viikonloppuna ja kerroin tupakkalakosta ja jostain kumman syystä meni hermot siellä kun lapsia juos joka paikassa ja villitsivät toisiaan ja lopulta noiden serkut juos puukon ja käsisahan kanssa siellä.. Vähän meni ohi aiheen, mutta poltin sitten siinä hermosavut niin appiukko tuli siihen että "luulin jo taustalla olevan jotain muutakin kun pelkkä lakko" :D Siskon synttäreilläkin kävin ja kerroin niin että tämän askin jämän jälkeen lopetan niin sehän oli samantien kysymässä että oonko raskaana :D

Tänään aion varata neuvolasta ajan :) Saa nähdä milloin sinne sitten pääsee ja löydänkö sinne kun on uus TK :D
 
mulle ei vielä himoja tullu mutta toisaaltaan kun ei mikään maistukkaan niin siksi ei varmaan vielä :D kahvin join yhen kupin ja nyt loppupäivä voidaan huonosti, ainaki tietää olevan kaikki hyvin kun oksettaa :LOL:
Pitää tänään vaihtaa alkuraskauden ultraa mies haluaa nähdä mahdollisen sykkeen niin pitää muuttaa päivää sitten. neuvolaan ilmotan vasta ultran jälkeen..


HooKoo & miniKoo 4+2rv

Noniin uusi ultra aika 13.8. sillo viikkoja rapiat yli 6+ :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Moikka :)

Mä nyt ilmottaudun tähän pinoon vaikka la:sta ei oo tarkkaa tietoa :D, plussan testiin sain jokatapauksessa melkein pari viikkoa sitten ja oon aika varma että viime kuukautiset oli kesäkuun loppupuolella joten la ois laskurin mukaan 1.4 :) Jokatapauksessa tarkemman ajankohdan saan ensi viikolla, kun sain varhaisultraan ajan neuvolan kautta ja ultrapäivä ois siis 5.8 :) !

Oireita ei juurikaan oo paitsi masu kipuilee samalla tavalla kun esikoisesta ja rinnat on kasvanut ja maha turvoksissa :D ! Oon tyytyväinen jos oireita ei tuliskaan kun pahoinvointi on vielä niin hyvässä muistissa viime vuodelta kun kärsin hirveästä oksentelusta 24/7 aina viikolle 14 asti :x !!

Mut mua voi siis lisätä listoille :) 1.4 / Niinu88 / 25v / 2.laps / Kys
 
Viimeksi muokattu:
Viime yönä alamasulla tuntui lieviä menkkajomotuksia ilman vuotoja. Yö menikin lähes kokonaan valvoessa ja pelätessä vuotoa. Itkin aamusta miehelleni, että tämä menee varmasti kesken, koska on tällaisia kipuja ja raskausoireet ovat lieventyneet olemattomiksi, lähes. Siteenkin laitoin varmuudeksi kotimatkaa varten.

Kotona heti ensimmäiseksi juoksin veskiin tekemään toisen digin. Murtuneena ja sydän pamppailen odotin puikon ilmoittavan joko "ei raskaana" tai "raskaana 1-2". Mutta kappas, viikot ovat nousseet nyt 2-3 (dpo 17)! <3

Tuntuu jotenkin uskomattomalta, koska oireita on vain lievästi tällä hetkellä voimakkaan alun jälkeen. Mutta eipä ne oireet näköjään aina mitään varmaa kerro. Nyt pitäisi vaan yrittää nauttia ja olla onnellinen pikkuisesta. <3

Huomenna uskallan varata ajan neuvolaan. Millekäs viikoille nykyään eka neuvolakäynti sijoittuu suunnilleen? Ja varhaisultria voisin yksityisiltä kysellä myös. Eikös 7+ viikoilla pitäisi jo sydämen sykekin kuulua?

Antavatkohan neuvolasta ajan edellisten menkkojen mukaan, eli nyt olisi rv 5+6?! Vai minun omien laskelmien mukaisen rv 4+3 mukaan?

Huh! Kylläpä helpotti oloa tuo puikon tulos! Jospa osaisin ottaa pikkaisen rauhallisemmin jonkun aikaa, enkä hätiköisi jokaista tuntemusta. ;)

Pohjois-Savon immeiset, oletteko käyneet/kyselleet Kuopion seudun vu hintoja? Tiedättekö Savon ultramammojen vu hintaa? Ainakin sivustollaan mainostavat tekevänsä niitä edullisesti.
 
Sain neuvola-ajan 27.8. laski n. rv8 kieppeille sen.

Mullakin nippaillut alavatsaa ja välillä epäilyttää, mutta luotan nyt vaan siihen että kyllä se pysyy kun muutkin on pysyny :) Oireetkaan ei kerro yhtään mitään siitä raskauden kulusta, mulla ei oo aiemmista ollut mitään näin varhaisessa vaiheessa, esikoisesta alkoi hallittavissa oleva pahoinvointi joskus 12 viikoilla ja kuopuksesta myöskin hallittava pahoinvointi rv20->. Tässä erona se, että on noita mielihaluja, esikoisesta join jäävettä iltaisin kolme tuopillista, kuopuksesta ei tullu mitään jos en väärin muista. Vai oisinko syöny riisikakkuja..? En nyt mee vannomaan mitään.
 
BebeBanbino :), minä kävin esikoisesta Savon ultramammoilla vu:ssa :) ! Maksoiko se muistaakseni 80€ :) ! Viikkoja oli tuolloin rv 5+4 koska olin malttamaton, pienenpieni syke saatiin juuri ja juuri näkyviin :) ! Eli kyllä syke pitäisi jo rv 6 etiäpäin näkyä ellei sit hedelmöitys oo tapahtunut myöhemmin !

Nuo kuukautiskivun tyyliset nippailut tuo kyl päänvaivaa täälläkin, ajoittain napannut ja kovaa mut jos oikein oon ymmärtänyt niin kuuluu asiaan :)
Kaivoin esikoisen ajoilta mammapaidankin päälle ja huh kun teki tiukkaa, mulla on rinnat kasvanu järkyttävästi :D ! Kelpaa :D !

Minä ite varailen neuvolaan aikaa vasta ensi viikon ultran jälkeen, koska silloin tosiaan viikot selvinee :). Yleensä taitaa ekat neuvolat olla rv 9 tietämillä..?
 
Viimeksi muokattu:
Hieno juttu, BebeBanbino! Mulla vähän sama, ne vähäisetkin oireet on vaimentuneet tässä viime päivinä, mutta toisaalta viivat vahvistuivat joten päätin nauttia oireettomuudesta niin kauan kuin sitä kestää =)

Mulla ei tosiaan oo oikeastaan oireita rintojen arkuutta lukuunottamatta. Ei mitään etomisia tai mielihaluja, ja teidän tekstejä lukiessa tuli melkein sellainen olo et apua, pitäiskö jo olla. No, kai tässä ehtii kaikenlaista vielä kehittää =)

Ricardina 5+0 *poks* :heart:
 
6.4 / richi /26 / 1. lapsi / kos /?

Ujosti liittyisin seuraan.

Minulta löytyy kyllä noita oireita, plussasin eilen aika selkeästi, kolme päivää sitten testi oli selvä nega, enkä uskalla testata uudestaan jos vaikka olikin virheellinen tuo eilinen testi... vaan tekisi mieli ostaa 10 erimerkkistä testiä ja varmistaa asia!

Alavatsan nippailua sanoisin olleen jo viime kierrosta asti. Jätimme silloin ehkäisyn pois, eli tämä plussa tuli virallisesti tokasta yrityskerrasta, yhdet menkat ehti olla välissä. Ilmeisesti en kuitenkaan ollut vielä raskaana tämän nippailun alusta asti, niin kaipa se menee jännitykset tai stressin piikkiin... :D Melkein nolottaa, että plussasin jo tokasta kerrasta, kun niin monilla tuntuu olevan vaikeaa, ja miehellekin "lupailin", että voi mennä vuosi pari ennen kuin mitään tapahtuu. ;)

Masennuin aika lailla, kun menkkoja ennakoivat oireet alkoivat tuossa perjantaina loman alkajaisiksi. Rinnat arat, menkkamaisia kipuja, koko ajan sellainen "ai nyt alkoi vuoto" -olo. Mutta aina vessaan mennessä vain vähän tummempaa vv, kuin menkat olisivat alkamassa kunnolla saman päivän tai seuraavan aikana. Välissä oli päivä ilman mitään oireita, mutta kun menkkojen virallinen alkamispäivä alkoi lähestyä ja tuli vaan tuota vv, rinnat sen kuin kipeytyi ja flunssan oireitakin ilmestyi pienellä kuumeella, uskaltauduin testaamaan. Nega se oli. Menkkojen virallisen alkamispäivän aamuna testasin varuiksi uudestaan, ja puristin silmät tiukasti kiinni kun huomasin jo saman tien toisen viivan tikussa. Odotin ohjeistetut kolmisen minuuttia, viiva sen kuin vahvistui, itkin vähän ja menin sitten näyttämään tikkua miehelle. Uninen "mähän sanoin" oli ainoa kommentti.

Menkkaoireet ovat tänään loistaneet poissaolollaan, eikä vv ole tummaa. Vähän on ollut etova olo ja närästystä iltaisin, mutta voi johtua pitkästä valvomisesta (ei lomalla nukuta) tai jostain. Aamuisin ei mitään. Selkein oire on kuitenkin rinnat. Ne on ihan jättimäiset! Muutenkin aika isot, liiveistä riippuen d-f jopa, ja nyt ne suurimmatkin kiristävät ja ahdistavat. Ja sattuu muuten ihan tajuttomasti. Pienikin hipaisu (jota tuo mies sitten virnuillen harrastaa... "ai mitä, ei kai tää satu?") on ihan hirveä, yskähtäessä saattaa tuntua nänneissä, ja rintaliivien riisuminen on täyttä tuskaa.

Tuosta muille kertomisesta vielä, että itse toitottaisin mielelläni koko maailmalle, tai ainakin nyt perheille ja läheisille, mutta mies on toista mieltä. Kenellekään ei saisi kertoa, ei olisi melkein saanut soittaa neuvola-aikaakaan. Ja eilen sitten heti plussan jälkeen menin kaupungille ensin äitini ja sitten parhaan ystäväni kanssa. Oli niin vaikea olla hiljaa! Mielestäni vaikka kuinka pelkäisi keskenmenoa, uutiset pitäisi kertoa läheisille, koska he voivat sitten tukea jos keskenmeno tuleekin. Toki voinhan ilmoittaa vasta jos näin käy, että "hei, olin raskaana mutten ole enää, tukekaa". Meillä on tosi läheiset suvut ja olen itse tosi sosiaalinen ja puhun kaikille kaikesta. Mies on vähän tuppisuumpi, ja pitäisi mieluummin tämän tyyppiset tiedot ihan yksityisasiana lapsen syntymään asti!

Vähän hirvittää ensi viikko, kun olemme menossa paikkaan, jossa odotetaan, että juomme iltaisin porukalla, ja jossa jaamme huoneen veljeni kanssa. Entä jos minulla alkaa pahat pahoinvoinnit juuri silloin? Selitän veljelle, että ei tämä vatsatauti tartu? Ja miten vältän alkoholin? Joku sanoi, että antibioottikuurilla pitäisi välttää alkoholia, joten se toimisi tekosyynä, mutta en minä ole koskaan välttänyt :D En juo paljoa, tulen yhdestä siideristä jo humalaan, niin miten sitten selitän etten voi juoda tippaakaan? :D
 

Yhteistyössä