Huhtikuun hurmurit 2016 *Heinä-elokuussa*

Niin ja syy miksi en halua kättärille synnyttämään, on se, että siellä tehdään rutiinilla välilihan leikkauksia, suomen toisiksi eniten.. Suurin osa tarpeettomia.
Uaah, en ole varma olisinko halunnut tietää, että välilihoja leikataan ylipäänsä :D kuulostaa epämukavalta (niin kuin tietty koko synnytyskin, näin ensisynnyttäjän näkökulmasta) :ROFLMAO: En ole vielä päässyt omissa ajatuksissani sinne asti! :confused:
 
Täällä kans yks huhtikuinen, tänään plussasin ja laskettu aika on alustavasti 13.4. Kolmas tulossa, on tää vaan aina yhtä jännää :) oliko jo jotain facebook ryhmää olemassa? Salaista siis, en päässy puhelimella lukemaan kun tätä vikaa sivua
 
Uaah, en ole varma olisinko halunnut tietää, että välilihoja leikataan ylipäänsä :D kuulostaa epämukavalta (niin kuin tietty koko synnytyskin, näin ensisynnyttäjän näkökulmasta) :ROFLMAO: En ole vielä päässyt omissa ajatuksissani sinne asti! :confused:
Ei niitä kyllä leikata ellei ole pakko.

Väliliha saatetaan leikata, jos väliliha ei jousta riittävästi tai kudoksen arvellaan repeävän pahasti. Välilihan leikkauksen tarkoituksena onkin monesti vauvan syntymän avittamisen lisäksi estää laajempien repeämien syntyminen"

Mulla ei oo leikattu kertaakaan ja synnytyksiä takana 2
 
Täällä kans yks huhtikuinen, tänään plussasin ja laskettu aika on alustavasti 13.4. Kolmas tulossa, on tää vaan aina yhtä jännää :) oliko jo jotain facebook ryhmää olemassa? Salaista siis, en päässy puhelimella lukemaan kun tätä vikaa sivua

https://www.facebook.com/miina.ylinen Tässä mun facebook-profiili, halukkaat laittakaa kaveripyyntö niin hyväksyn ja lisään teidät ryhmään. En saa sitä siis perustettua ennenkuin saan vähintään yhden kaverin sinne lisättyä. Otsikoks laitan tuon saman "huhtikuun hurmurit", sen voi vaihtaa myöhemmin jos tahtoopi :)

etsimäsi viesti
 
Moikka

Ainokainen ja esikoisemme täytti tänään 7 vuotta :love:, käytiin työpäiväni jälkeen syömässä ja jätskillä,käytiin hommaamassa koulureppu ja muuta sälää, iso tyttö jo :cry:

Liikunta ja ruokavalio, työni on aikalailla istumatyötä. Yleensä menen lenkille töiden jälkeen, hölkkäen ja pyöräillen. Juoksuharrastuksen aloitin n. 4kk sitten ha varoen edetään. Lenkkeilyä ja lihaskuntoa jatkan niin pitkälle vain kuin pystyy. Ruokavalio koostuu perheellämme tällä hetkellä ihan tavallisista kotiruuista. Leivät ym. ostamme kaupasta ja en kiellä etteikö joskus syötäisi einestä :rolleyes:

Synnytys voi kun päästäisiinkin sinne asti! Esikoisen synnytys kesti 21 tuntia, siihen mahtui jos jotakin. Repesin suhteellisen pahasti, tikkejä tuli kaunis rivi. Yksi kätilö jäi mieleen omalla tuohtumisellaan ja ilkeilyllä. Tyyliin "Eihän pari kymppinen nyt pysty lasta huoltamaan" Taisi väärässä olla :whistle:
Tällä hetkellä ainakin ollaan avoimin mielin :)

Tissit turvottaa, kuppikoko on suurentunut turvotuksen myötä ja arkuus tisseissä on jotain aivan mahdotonta. Lievää etovaa oloa ilmaantunut, töissä henkilöstöravintolassa huomasin sen ensinkertaa..

Onnea kaikille uusille plussasta!

Vilma 5+4?
 
Joo siis tota foolihappoa pitää syödä jo 3kk ennen raskautumista, se ei enää kerkee tarpeeks vaikuttaa siinä vaiheessa kun raskautuu. Sen puute voi aiheuttaa hermostoputken sulkeutumishäiriötä lapsella..ja on osallisena muissakin vakavissa kehityshäiriöissä.

Synnytystä en osaa vielä ajatella..muutenkin on vielä niin kaukainen ajatus että kaikki menis hyvin..viime kertainen km aiheutti mulle pysyvät traumat.
Esikoisen synnytys kesti 3,5h..siitä jäi muuten hyvät muistot,mutta sain spinaalista synnytyksen jälkeisen päänsäryn ja oksentelun.
 
Melinda kaivan sulle ton tilaston jostain, mutta kättärillä ainakin vielä vuonna -11 oli välilihanleikkaukset korkeimmassa päässä. Sillähän halutaan nopeuttaa lapsen syntymistä mutta miksi olisi niin kiire saada niitä lapsia ulos? Tietty jos on hengenhätä, mutta nykymaailmassa kiire on se yleisin syy.
 
Lisään edelliseen viestiin, että väliliha leikataan useimmin synnytyksen nopeuttamiseksi. Sairaaloilla on kiire ja tilanpuute. Jos en olisi lukenut ja tietänyt niin multakin olisi leikattu väliliha turhaan, onneksi osasin sanoa vastaan.
 
Katjuska87 Aha en oo ikin syöny. Ja normaaleita ovat olleet. Tosin ruokavaliosta saanu tarvittavt jos oon saanu ja normaaleita noi on ja kyl nuo vitamiinit mis on foolihappoa tehoo vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Vilmuska: Täällä käyty kans tänään koulureppuostoksilla esikoisen kanssa :)

melinda Joo ei tietenkään tämä oo mikään mustavalkoinen asia,että suora seuraus kehitysvammaan jos ei oo syönyt foolihappoa :ROFLMAO: mutta on paljon tutkittu,että foolihapoilla voitais ehkäistä aivovammoja, ja esim. jos on ollut toistuvia keskenmeoja niin suositellaan syötäväks tupla-annoksia :) Varmasti jonkin verran tehoaa vielä tässäkin vaiheessa syötynä! :)

Tervetuloo taas uusille! :)
 
Depis, laitoin siulle ystäväpyynnön faceen, että voit lisäillä sinne face ryhmään! :)


Miulla on tänään nyt illalla alkanut ihmeellinen mahakipu! :O Luulen repäisykivuiksi, kun sängyssä kääntyminen ja vatsan jännittäminen tai venyttäminen sattuu! :O Koitan itelleni hokea, että ne on vaan repäisykipuja, mutta pelottavaa, ei esikoisesta ollut mitään tällaista! :O
 
Onnea plussanneille! ;)

Itse hain tänään myös apteekista niitä raskaus- ja imetysajan vitamiineja.

Synnytystä en oo vielä juuri pohtinut. Mun molemmat lapset olivat isoja syntyessään. Esikoisen (4940g ja 55cm) kohdalla pitkä synnytys päättyi sektioon ja siitä jäi pelkotiloja. Tytön synnytys sen sijaan sujui hitaasta alusta huolimatta hyvin ja jäi hyvät fiilikset!:) Samanlaista kokemusta toivon nytkin (y)

Liikuntaa harrastan säännöllisesti ja pyrin jatkamaan samaan malliin. Herkkuja voisi vähän vähentää..ne kun maistuu muutenkin ihan kiitettävästi:LOL:

Teille keskenmenoja saaneille ja lapsettomuudesta kärsineille erityistsempit!! Toivotaan, että kaikilla pysyy vauva matkassa! :) <3
 
Kiitos Mimssu82!
Just sanoin eilen miehelle,että jos menee kesken nii menis sentään inhimillisesti jo alussa tyyliin vk5-6, eikä vasta 10 niinkuin viimeks!

Tänään kait sitä voi virallisesti ajatella olevansa raskaana, kun tuli lopulta se 4+0! Hätähousu jos en olis ollut, niin kait olisin asiasta tiennyt vasta tänään tai huomenna :ROFLMAO:
Tuo on siis laskettu 28pv kierron mukaan, niin kuin mulla normisti on, mutta epäilen että mulla saattoi olla ovulaatio vähän aikaisessa tässä kierrossa..ja päiviä ois muutama enempi!
Tein sitten tänään digin malttamattomana,ekaks oli tarkoitus vasta huomenna! Mutta siellähän näkyi jo 2-3! Ja liuskatestiin tuli tasavahva viiva!
Tossa edellisessä raskaudessa oli tässä vaiheessa hyvin paljon heikompi se viiva,enkä ollut edes testannut ennen kuin menkkojen piti alkaa. Eli pakko olla tässä vaiheessa tyytyväinen,että hormonit ainakin hyvin nousussa!

pionii: Älä hätäile! Repäisykipuja ja kohtu kasvaa! Enemmän olisin huolissani jos mahassa ei tuntuis millekään,koska siellä nyt on kuitenkin isoja tapahtumia menossa. Sekin tietty voi olla normaalia,ettei tunnu millekään :)
 
Katjuska87, missä vaiheessa sulla rupes viiva vahvistuun?

Mulla menossa tällä hetkellä aamupaniikki. Kyllä testasin taas ja edelleen tulee se haamu, aivan yhtä vahvana kuin eilenkin. Näkyy kyllä päivänvalossa ilman lisävaloa, mutta haamu se on edelleen. Nyt on siis kuitenkin vasta 3+3, ehkäpä se siitä vielä vahvistuu... Aloin vaan panikoimaan että noinkohan olis taas sittenkin kemiallinen...
 
Kiitos Mimssu tsempeistä :)

Osaattekos hei auttaa, että miten nuo raskausviikot tarkalleen lasketaan ovulaatiosta? Minulla on sen verran pitkä kierto, että edellisistä menkoista ei voi laskea. Ovulaatio + tuli testiin 15.7. eli tasan kolme viikkoa sitten keskiviikkona. Ovulaatio oli siis varmaankin joko sinä päivänä tai seuraavana, joten tänään keskiviikkona olisi siis joko 5+0 tai 4+6?

Ja jatkokysymyksenä: jos on esim rv 4+x niin sanotaanko että on neljännellä vai viidennellä raskausviikolla? Kun viikkoinahan tuo on periaatteessa viides kuluva viikko, ellei ensimmäistä 0+x lasketa nollanneksi.
 
Hei kaikille!
Täällä myös huhtikuinen ilmoittautuu varovaisesti. Eilen tein positiivisen raskaustestin ja alustavasti LA on kuukautisista laskettuna 12.4.

Raskaus sai alkunsa hoidoilla ja tarkemmin alkiodiagnostiikkahoidoilla. Menen alkuraskauden ultraan, koska haluan tietää, onko alkiota ja onko se oikeassa paikassa. Jänniä aikoja elellään! :barefoot:
Voisin kuitenkin pysytellä taustalla siihen saakka, kunnes ultra on tehty, joten minua ei tarvitse lisätä vielä listalle. Facebook-ryhmä kiinnostaa myös, joten laitan Debikselle viestiä

Onnea kaikille ja toivottavasti pienet pysyy tiukasti matkassa! (y)
 
Milloin tuohon alkuraskauden ultraan voi mennä, ja mitä se maksaa? Ilmeisesti yksityisellä pitää tehdä?

Meillä tuo mies ei nyt oikein ole uskoakseen että täällä vatsassa jotain kasvaisi. Itse alan jo luottaan eilisen ja tämän aamun haalean pinkkiin viivaan, mutta mies väittää että pitäisi olla saman sävyiset ennen kuin ne lasketaan :rolleyes:

Jokohan digitesti näyttäisi mulla jotain? La tosiaan olis se 15.4 jos nyt menee niinkuin pienessä päässäni kuvittelen :LOL:
 
Hippunen89, kyllä se haaleakin viiva on positiivinen, joten ei niiden tarvitse olla yhtä vahvat. Mä ymmärtäisin niin että HCG:n määrä on vaan vielä alhainen, niin siksi haalea viiva. Täällä itse jo aiemmin stressasin kolmatta päivää peräkkäin olevaa haaleaa viivaa. Tosin stressi meni ohi, kun muistin että edellisissä raskauksissa plussa tuli vasta pari päivää menkkojen oletetun alkamispäivän jälkeen ja silloinkin haaleana. Ilmeisesti mulla HCG:n määrä nousee vaan hitaasti ja nyt käytin herkkää testiä, joten mulla varmaankin pysyy haaleana vielä ens viikkoon sikäli mikäli matkassa kestää :)
 
Milloin tuohon alkuraskauden ultraan voi mennä, ja mitä se maksaa? Ilmeisesti yksityisellä pitää tehdä?

Meillä tuo mies ei nyt oikein ole uskoakseen että täällä vatsassa jotain kasvaisi. Itse alan jo luottaan eilisen ja tämän aamun haalean pinkkiin viivaan, mutta mies väittää että pitäisi olla saman sävyiset ennen kuin ne lasketaan :rolleyes:

Jokohan digitesti näyttäisi mulla jotain? La tosiaan olis se 15.4 jos nyt menee niinkuin pienessä päässäni kuvittelen :LOL:
Minä olen ainakin ollut siinä uskossa, että pinkkikin viiva on plussa, jos se vaan selkeästi erottuu. Mutta kohtahan se toivottavasti vahvistuu.

Mun hedelmöityshoitoklinikalla sanottiin, että kannattaa mennä alkuraskauden ultraan seitsemännellä viikolla, niin pitäisi jo sykkeen näkyä. Ennen sitä saattaa näkyä, mutta voi myös olla turha käynti.

Ja tervetuloa Jääleinikki! Toivottavasti kaikki menee hyvin ja alkuraskauden ultrassa näkyy kaikki mitä pitääkin. Minullakin sai raskaus alkunsa hoidolla (ovulaatioinduktiolla)
 

Yhteistyössä