Huhtikuun hurmurit 2016 *Helmikuussa*

Se b-str otetaan ihan läheltä emättimen suuta (muutaman sentin syvyydeltä). Papa otetaan taas kohdunsuulta sekä sen ympäriltä että sisältä. Siten tuo streptokokki näyte on paljon helpompi ottaa ja voidaan ottaa itse.

Ja se streppinäyte pitäisi oikeaoppisesti ottaa myös peräaukon ympäriltä. Älkää siis hätkähtäkö jos ja kun se otetaan myös sieltä.
 
Sadeyes hyvä tietää tuosta streptokokista. Miun neuvolassa ei ole ollut mitään puhetta koko aiheesta. Paitsi eipä kyllä ollut aikanaan influenssa-rokotteestakaan. Aika hurjaa toisaalta jos vähintään 4 tuntia ennen synnytystä antibioottia. Miulla on kerran kestänyt koko sirkus hieman vajaat 4 tuntia ja kerran 2 tuntia. Ehtiikö tuolloin antibiootti auttaa? No, toivottavasti ei löydy pahalaista.

Kasvohoito. Miulla ei ole kovin mukavia kokemuksia kasvohoidosta. Tai nyt kun miettii, olikohan se edes kasvohoito missä kävin. Kasvohoidon mie varasin, mutta taisi olla jokin kasvojen puhdistus. Kosmetologi poisti mustapäitä jollain raudalla ja se sattui aivan älyttömästi. Liki viikon oli kasvot kipeänä. Ei kyllä tee mieli toiste mennä.

Pikareissu kirpparille. Yritän välttää vaatteiden ostoa vauvalle kun niitä jo kuitenkin on iso pino, mutta ostan jos löytyy jotain erikoista, söpöä tai oikein edullista. Tänään mukaan lähti mm. pari imetyspaitaa euron kappale ja Carenan muhkea ja iso lämpöpussi 4€ ensi talvea varten. Alunperin lähdin etsimään käytettynä Dooky vaunusuojaa, mutta ei löytynyt. Täytyy tilata uutena, onneksi ei ole hirmu kallis.
 
Joo minäkin jäin miettimään että mitenkä sen lääkityksen voi aloittaa 4h ennen synnytystä, kun mulla viimeks kesti 3,5h, ja todennäköistä kait jossain määrin että seuraava kerta vois olla nopeampikin.. No toivottavasti ei löydy tuota streptokokkia.
 
Täällä se streptokokki-näyte otetaan vasta, kun menee synnyttämään. Tuloksen kuulemma saa n. 1,5t kuluessa. Tuon vuoksi kuulemma pitää lähteä heti näytille, jos vedet menee kotona.

Mulla on synnytykset kestäneet 4-7t niin, että toinen oli nopein ja kolmas pisin. Että jos samaa sarjaa menee, niin kiire tulee sen antibiootin kanssa. Esikoista synnyttäessäni sain suoneen antibioottia, koska vedet oli menny jo yli vuorokausi aiemmin. Muiden kohdalta en muista mitään streptokokki- tai antibioottijuttuja olleen.

Minä kävin tänään töissä reilun tunnin moikkaamassa lapsukaisia ja työkavereita. Tuli samalla vähän autettua lounaalla ym. Mulla on kyllä ikävä töihin, vaikka toki ymmärrän, ettei minusta sinne tässä kunnossa olisi. Mutta kiva, kun voi omaehtoisesti piipahtaa silloin tällöin ja tehdä / olla sen verran kuin jaksaa :D

Viime yö oli taas ihan hanurista, nukuin 2,5t pätkän ja kun heräsin vessaan, oli lonkka ja alaselkä niin kipeä, että seuraavan kerran torkahdin vasta yli kolme tuntua valvottuani. Nyt nukuin tunnin päiväunet, josko niillä jaksais illan. Olen menossa paikalliselle nuorisotilalle valvojaksi täksi illaksi, siellä menee kyllä aika nopeasti.

Huomenna muu perhe lähtee reiluksi viikoksi pohjoiseen lomailemaan. Minä jään kotiin, kun oltiin ajateltu, että olisin vielä töissä, eikä siten olla hommattu kissoille hoitajaa. Koirat meillä kulkee mukana, mutta kissat ei ensinnäkään oikein mahdu autoon ja toisaalta eivät oikein ole tervetulleita kumpaankaan mummolaan.
Noh, tuleepa ainakin levättyä kun yksin täällä oleilee..

Joku tuossa kirjoitti, että tahtoisi aikakoneen.. minäkin voisin harpata 7 viikkoa eteenpäin!

Huhtihapsukkainen 32+5
 
Nuo kaikki vertaistukuryhmät ja tollaset on kyllä kivoja :) Tuntuu, että kaikille tarjotaan semmosta, mutta meille ei :D Tai tuntuu muutenkin, että meillä se neuvolatäti on vähän höppänä :D Kyllä mekin mennään 15.3 johonkin valmennukseen ja sitten lauantaina mennään synnytysvalmennukseen :)

Tuo on kyllä harmi, kun ei saa nukuttua vaan kuin pätkissä. Mulla on ihan sama juttu. En muista milloin oisin saanu nukkua koko yön ilman heräämistä tai että oisin herännyt vaan vaikka 2 kertaa =D
 
Mä oon ihan mielelläni jäämässä sairaalaan niin pitkäksi aikaa kun tarvii, ainakin jos päästään perhehuoneeseen. Pieni, rauhallinen sairaala kysessä, niin luulis että päästään.

Tänään oli neuvola ja nyt alkaa parin viikon välein menemään. Kaikki hyvin. Lapsivettä kuulemma vaikuttaisi (ehkä) olevan aika paljon, parempi niin kuin liian vähän. Siksi tämä maha on niin pinkeä eikä ihan pikkunen.

Vauva alkanut tekemään voimakkaita pullistuksia mahan läpi! :confused: Söpöähän se on, mutta tuntuu välillä että nyt se tulee läpi. :p

Tsemppiä unettomille! Itsekin ramppaan vessassa läpi yön, mutta silti nukun ihan hyvin. Väsyttää kuitenkin... :sleep: Huominen vielä ja sitten onneksi talvilomalle töistä, minkä jälkeen enää viikko.

Riks raks poks 32+0. :)
 
  • Tykkää
Reactions: anscu
Mouks! Joo, kiva tietää nyt miten se steptokokki otetaan, niin voi vähän henkisesti valmistautua. Mulla on se neuvola lääkäri kahden viikon päästä ja silloin se otetaan.

Mulla on ollu pari yötä parempia nukkumisen suhteen, mut sit viime yö oli taas levoton.

Mie rakastan just kaikkia tuollaisia hemmottelugoitoja ja kävisin niissä varmasti niin usein kuin vain vois♡ kasvohoito ois ihana♡ mulla oli viime viikon lauantaina jalkahoito ens viikolle oon varannu hieronta-ajan. Tuollainen kasvohoito ois kans viel mukava toteuttaa ennen synnärille menoa :)

Anscu ja Pikkuinen 34+2
 
Heippa!

Hirveä määrä tekstiä taas :LOL:

Täällä menossa nyt rv 30+3 (vihdoin tällä kymmenluvulla!) ja tiistaina oli äitipolikäynti. Vauva kasvaa keskikäyrillä, painoa oli ultran mukaan 1507g. Hyvinvoiva ja vilkasliikkeinen kaveri :love: Lapsivettäkin normaalisti. Ja kaikista mun supisteluista huolimatta, kohdunsuu oli kiinni,kiinteä, kypsymätön ja täysmittainen :p Ultralla kohdunkaulaa oli 4,9cm. Eli eipä taida tälläkään kertaa supistelut tehdä mulle muuta ku kiduttaa mua. Eiköhän tämäkin raskaus yli lasketun ajan mene.. Paitsi, jos vauva on perätilassa lopussa (kuten on tällä hetkellä), niin minäkään en aio alateitse perätilavauvaa synnyttää (kuten joku muukin oli ajatellut). Enkä ulkokäännökseenkään ole suostuvainen. Sitten saavat suosiolla leikata vauvan ulos lasketun ajan tienoilla. Jää nähtäväksi se. Rv 36 tienoilla on synnytystapa-arvio neuvolassa (+ se streptokokkinäyte) ja, jos silloin on perätilassa, tehdään lähete polille. Mut onhan tässä aikaa hyvin vielä kääntyä.

Neuvola-aika piti olla huomenna, mutta siirtyikin ensi viikkoon th:n sairauden vuoksi. Viimeksi oon neuvolassa käynyt rv 23.. Joten joo, aika harvoin näitä neuvoloita tuntuu nykyään olevan, kun vertaa kahteen aiempaan raskauteen.

Mulla ei myöskään oo mitään sairaalassaoloa vastaan. Ollaan niin kauan kuin tarvitsee. Omalla tavallani myös nautin siitä, kun saa olla siellä vauvan kanssa ilman kotiaskareiden ja vanhempien lasten hoitovelvotteita :rolleyes:

Mulla alko nyt hiihtoloma ja seuraavan kerran meen töihin vasta 1.3. Sitten onkin enää 3vk töitä (yht. 9 työvuoroa, koska teen puolikasta), kunnes alkaa mammaloma (y)Kelan vanhempainrahapäätöskin tuli tänään sellaisena kuin odotinkin.
 
Anismo se vähintään 4h (mieluiten pidempään) on yleisin suositus, mulle lääkäri oli kirjannut että antibiottia synnytyksen ajan eli ymmärsin että heti sairaalaan ja tippaan koska mulla iso riski ettei se tehoa kunnolla (streptokokin resistenssi plus joutuu käyttämään heikkoja antibiotteja). Joissain tilanteissa kai sitä antibiottia annetaan vain synnytyksen loppuvaiheessa?? o_O
Muoks; jos ei siis ehdi 4h tippua antibiotti niin ei siinä muuta kuin isompi riski että streptokokki tarttuu vauvaan.
Niin tai näin, ainakin omalla kohdalla suunnitelma selkenee lääkärikäynnillä 8.3.

Mulla vauva nyt pää alaspäin mutta minäkin ottaisin sektion enkä lähtisi yrittämään perätilasynnytystä.

Hirveitä vihlontoja tullut alavatsalle (häpykumpuun) ei kivaa!
 
Viimeksi muokattu:
Meillä päin jos on strepto B positiivinen niin aletaan antaa antibioottia heti kun vedet menee tai synnytys on käynnissä. Mitä aiemmin sen parempi, niin ehtii suojata vauvaa. Sadeyesin tapauksessa varmaan kyl mahd. pian, kuulostaa keljulta muutenkin resistensseineen ja kaikkine allergioineen :(
Täällä se näyte otetaan itse neuvolan ohjeiden mukaan.

Mä oon viimein joutunut liitoskipujen uhriksi, ei nää voi muuta olla. Häntäluukipuahan on ollut jo viikosta 13 mut nyt se on sit muuallakin. Missään ei oo hyvä olla, paitsi meidän uudessa sängyssä, luojan kiitos että ylilipuhuin miehen ostamaan sen, se on varmaan osasyy että nukun edelleen ihan hyvin, kerran yössä vessaan riittää eikä liitoskivut/vauva ole vielä kertaakaan herättäneet. Taidan muuttaa kokopäiväisesti sänkyyn :D sympatiat niille jotka ei nuku. Jos mä en nukkuisi, en olis ollut työkykyinen enää aikoihin.
 
Mä oon kuulunut niihin onnellisiin, jotka selvisi kauan ilman yöheräilyjä, ja niiden alettua herännyt enintään kerran yössä. Ihan samaa mietin, että työkyky siinä olisi mennyt, jos kaiken muun kolotuksen päälle olisi vielä valvonut..

Ja tässä sitä ollaan, keskellä yötä kirjoittelemassa. Toista yötä peräkkäin uni on ollut katkonaista ja kevyttä, ja nukahtaminen vaikeaa. Varsinkin uudelleen nukahtaminen on vaikeaa sen yhdenkin heräämisen jälkeen. Nyt on kuitenkin työt saatu kunnialla loppuun, ehkä alitajuisesti tsemppasin siihen asti ja nyt alan kukkua kun ei tarvi olla skarppina enää :D

Tämä on oikeastaan ainoa asia, mitä olen etukäteen pelännyt tulevassa vauva-arjessa. Nukahdan helposti ja yleensä aikaisinkin, mutta olen syvän univaiheen jälkeen todella herkkäuninen. Saa nähdä kuinka saan nukahdettua uudelleen kun vauva öisin herättää..

Muuten olo on hyvä. Liitoskivut on ikäviä mutta pysyneet ennallaan, niiden lisäksi kivuttomia supistuksia. Yhtä kauaa ei enää jaksa seistä/olla jalkeilla, vaan alkaa pakottaa ja särkeä sekä jalkoja että selkää. Turvotukset ja suonenvedot on tähän asti pysyneet poissa, mutta aavistelen pahaa niiden osalta. :cautious:

Tänään mittarissa siis rv 34+3 ja ylimääräinen neuvolakäynti olisi tälle päivälle luvassa. Toiveikkaana olen, että saisin lähetteen kokoarviointiin ultraan, se asia on jäänyt vaivaamaan. Paineet on olleet ainakin kotimittauksilla hyviä, niiden puolesta en ole huolissani enää. :)
 
Minäkin, jos töissä olisin ollut oisin varmaan joutunut jäämään ajat sitten sairaslomalle. Ainakin ton takia kun ei saa nukuttua enää kunnolla ja selkä kipujen takia:confused:

Mulla on vauva kauheesti ruvennut potkimaan mua kylkiluihin. Ei oo yhtään kivaa, ku välillä potkas ei niin kovasti että ihan sattuu :LOL:

Ajatella ei ois kauaa enää helmikuuta jäljellä ja sitten on jo maaliskuu ja varmaan meillekin tänne saadaan ekat vauvat :love:

Nyt minäkin uskalsin laittaa ton kuvan :D toi on otettu keskiviikkona millon tuli Rv33 täyteen :D
 

Attachments

Pippuri: Joskus oon kuullut että jopa kylkiluita murtunut kun vauva potkassut niin kovasti. Kuulostaa aika hurjalle! :D

Joo minä veikkaan että kuukausi tästä eteenpäin, niin ekat vauvat alkaa syntymään meidän ryhmässä! :) Jos ei joku jo aiemminkin ota varaslähtöä..kyllä näissä usein jonkun vauva syntyy jo rv35-36. Kunhan nyt kaikki malttais kasvaa masussa sinne rv37 ainakin! :) Mut hurjaa aatella että alle kuukausi enää niin omakin vauva on jo täysiaikainen!!
-Katjuska rv 33+1
 
  • Tykkää
Reactions: norappi
mä oon taas kerenny niin vähän kirjottaan ja lukeen, en pysy enää mukana mistä täällä on ollu puhetta. sen takia oon miettiny jos lopetan täällä kirjottamisen mut koitan nyt vielä jos kerkeen ja jaksan vähä useammin käymään,
mulla on kaikki samana vauva perätilassa mut ei kiinnittyny ja kääntyilee selkeesti useita kertoja päivässä, toivon etten joudu synnyttää perätilassa eikä mua leikattais molemmista mulla on pelko ja lääkärin kansa oon asiasta puhunu, saa vaan nyt nähdä mitä tässä käy.
lääkäri myös sano että mula olis käynnistys viimeistään rv38 jos ei synny ittekseen ennen sitä eli mulla menee varmaan maaliskuun loppuu vauvan syntyminen.
nostremame rv33+1
 
Täälläkin vauva venyttelee välillä nii että tuntuu kylkiluissa ja alapäässä yhtä aikaa kipeälle, taitaa olla aika pitkä kaveri :D

Mää oon niin fiiliksissä, sain tänään tietää että sain vakituisen työpaikan, nyt vaan sopimus allekirjoittamaan, voisko äippäloma paremmin enää alkaa!?!! :love::LOL:

Pakkailen täällä kampetta, lähetään viikonlopuksi mökille :)

Mahaa kiristää ja ahistaa taas välillä niin paljon ettei tiiä miten päin ois.. Ei saata seistä mutta ei kauaa istuakaan.. Kai se tuo maha on vaa nii iso :unsure: tulis äkkiä se äitipoliaika :geek:

Mulla vauveli ollu puolesta välistä saakka pää alaspäin, jospa pysyis loppuun asti, välillä kyllä muljuaa siihen malliin että mietityttää mitä se oikeesti tekee tuolla :eek:
 
Täälläkin on kyl semmonen olo, et koko keskivartalo on täynnä vauvaa. On kyllä mielenkiintoista nähdä tuleeko meille taas pitkä vauva kun jo tässä vaiheessa tuntuu et tila on loppu.
Vauva ruuvaa päätään tonne alas niin sattuu.. Muutenkin liikkeet tuntuu tosi ikäviltä ja innoissani ootan et saan oman vatsani takaisin.

Meillä oo neuvolassa puhutttu mistää streptokokki-näytteestä. Tai yleensäkkään se ei puhu mistään mistä pitäis. Huolehtii lähinnä siitä miksei mies tuu synnytykseen ja kaikesta mitkä on ihan meidän omia asioita :D Kertaalleen siellä yksin olleena en tarvii miestä sinne tälläkään kertaa.

Voi huoh, kun sais ton 3v:n energialatauksen... Pyörii koko ajan kinuamassa jotain ja lopetti näppärästi päikkäreitten nukkumisen. Oon aivan puhki ton lapsen kanssa... En todella tiedä miten muka pärjään kahden kanssa. Esikoisen kanssa pitäis seistä vaan ulkona niin se olisi tyytyväinen mut mua ei kiehdo.. Varsinkaan se seisominen kun vauva alkaa heti riehumaan ja sitten supistelee. Voi tätä oloa :(
 
Wau, onnittelut Hanzu89 vakkariduunista! :) Hieno juttu ja mukava varmasti nyt tyytyväisin mielin jäädä äippälomalle :) Mullakin huomenna on sitten eka äitiyslomapäivä. Ihan kiva aatella, että nyt saa ihan "luvan" kanssa olla kotosalla. No se iskiasvaivahan mulla vaikutti työntekoon tässä loppuaikana. Unettomuus on alkanu vasta nyt ihan lähiaijoina painamaan, mutta ei aiemmin,
 

Yhteistyössä