Huhtikuun hurmurit 2016 *huhtikuussa* MEIDÄN KUUKAUSI!

Irith ok! Ainakin sitä antibiottia oli hirveen iso pussillinen omaan silmään ja hitaasti se siinä tiputteli. :)

Meillä tulee neuvolan terkka huomenna kotikäynnille, sitten näkee onko syntymäpaino saavutettu. Eipä se painonpudotus ollut kuin 3,8%. Esikoisesta 0. Toivottavasti olis jo päälle 3kg. Toisaalta en haluais että vaaveli kasvaa, on niin pieni ja suloinen. :love::D
 
Helou ja onnea taas uusille vauvautuneille! :love:

Täällä vauva-arki sujuu mukavasti, vauva aika lailla perustyytyväinen, välillä pieniä mahan väänteitä mutta syli auttaa eikä tartte kantaa eikä huuda kurkku suorana (y) näyttää että joka toinen päivä on nukkupäivä ja joka toinen on ähinäpäivä.. viime lauantai meni hautajaisissa koko päivä, vauva vaan nukkui ja söi sen päivän, mutta sitten jäätiin mieen kanssa lomalle ja yöksikin reissuun niin vauva ähisi kok yön... näinhän se menee kun on muka muista lapsista lomalla.. :sneaky: Yleensä vauva syö pari kolme kertaa yössä, viime yönäkin heräsi vasta neljän jälkeen eka syönnille :eek::LOL::love:

Meillä on varmaan vasta nyt syntymäpaino saavutettu, tänään siis ikää 4 viikkoa tasan, viikko sitte painoi 4500g eli 155g puuttui tuolloin vielä syntymäpaiosta, pojalla paino laski sen 9,5% eli nippanappa sen raja-arvon mutta onhan tuo sitten noussu kuitenkin kun puklailukin vähän hellittänyt.. mutta kastuu kyllä vieläin muuan rätti/harso päivässä että täällä ainakin puklaillaan kun joku sitä kyseli..

Aivan ihana kun kesä tekee tuloaan, oon tehny jo muutamia pidempiäkin lenkkejä, aurinkokin paistanut monena päivänä ni niin nautin vauvasta ja äitiyslomasta!! :love::love:

Tsempit viimeisille odottajille! (y)(y)
 
Onnea uusille vauvautuneille!:)

Tänään taas sit ollukkin kunnon jomottelu ja polttopäivä :( Ja vihloo alakertaa niin pirusti, tuntuu et luut vaan rutisee. Seisoa ei voi juuri yhtään kun selkä sanoo riks,raks ja poks pian. Sais nyt pysyy poissa kaikenmaailman jomot ja poltot kun ei niistä kerran ole synnytys käynnistymässä niin voin rauhassa odotella sinne yliajalle sitten!
Inhottavaa olla vaan tässä kohtaa jo niin avuton. Autolla ajelut loppui kun ratin ja mahan väliin jäi enää 2cm tilaa.. :unsure: Et ny sit kökitään kotona ellei ihan tohon lähikauppaan uskalla lähteä kun saa ajaa rauhakseen koko matkan :D

Mulle ei edelleenkään oo puhuttu neuvolassa/lääkärissä streptokokki-asiasta ollenkaan! Mikähän käytäntö täälläpäin ollenkaan on. Ei mulle oo puhuttu tosiaan koko raskausaikana mitään koko asiasta... o_Oo_O
 
:DOnnea vauvoista Toukka 16 ja Kevätkukkanen!

Tsemppiä Pumpuli81!

Sadeyes, tatuoinnista. Mie oon ymmärtänyt ettei tatuointia suositella otettavaksi jos imettää. Onko tuo muuttunut? Mie jatkan yhtä kuvaa kunhan saadaan tytölle nimi ja oletin että vasta noin vuoden päästä pääsisin jatkamaan kuvaa. Ja mainitsit kovasta alavatsakivusta. Onko varma ettei kohtuun ole jäänyt esim. istukan riekaleita? Miulla synnytyksestä nro 2 heräsin viikko synnytyksestä sänky veressä ja hillittömät hyytymät pöksyissä. Takaisin äpolille ja kaavintaan jonka jälkeen alkoi kovat jälkisupistukset. Nyt olin todella huolissani kun istukka oli repaleinen ja käskettiin vahtimaan mitä tuli ulos. Miusta viime perjantaina plumpsahti ehkä hyytymiä pyttyyn. Tuon jälkeen alkoi alavatsakivut, kuten jälkisupistukset. Eivät olleet kuitenkaan särkylääkettä vaativia.

Neuvolatäti kävi eilen. Hän punnitsi vauvan ja 200 grammaa oli tullut viime keskiviikosta. Muutenkin vauvalla kaikki hyvin.

Oma paino on lähtenyt kivasti laskuun. Noin kuusi kiloa tuli ja nyt on jo kahdeksan lähtenyt :) Edellisestä lapsesta kaikki jäi mitä tuli, nyt ihan mukava kun lähtee ylimääräistäkin. Hirmuinen nälkä miltei koko ajan ja välillä on tullut syötyä epäterveellisesti.

Mie oon hämmästynyt miten nopeasti kroppa on palautunut. Luulin että näillä vuosilla palautuminen kestää pidempään kuin nuorena tyttönä, mutta vatsareppu on liki kadonnut ja alapääkin alkaa olla, ulkoisesti, normimitoissa. Nyt kun saisi vielä tuon aerobisen kunnon takaisin. Olen käynyt vain lyhyitä kävelylenkkejä kun oli on ollut välillä vähän heikko, johtuen luultavasti suht runsaasta verenvuodosta.

Maito nousi pari päivää synnytyksestä. Tuntuu hassulle kun on isot rinnat kun normikoko on siinä A-kuppi :D


Napatynkä irtosi eilen illalla eli tasan viikon ikäisenä.

Vauva jatkaa tyytyväisellä linjalla. Sisarukset, erityisesti 12-vuotias veljensä, tykkäävät ja käyvät nuuhkuttamassa siskoa monta kertaa päivässä. Vaikka alunperin mie olin se joka halusi viidennen lapsen, on mies aivan myyty pienen rimpressan edessä :love: Mites hän sanoikaan, "ihan paras arjen rikkoja" kun mietti miten arki oli jo rutinoitunut vanhempien lasten kanssa.

Anismo&pikku tyttö 9pv
 
Viimeksi muokattu:
Onnea vauvansaaneille!

Joo ei tatuointeja imetysaikana..

Täällä ollaan laittamassa esikoista kouluun, ja sit takas miehen ja vauvan viekkuun nukkuu <3 ! Vauveli on pysynyt tyytyväisenä edelleen ja ihana kun antaa äipänkin yöt nukkua. Eilen nukahti klo 23 ja söi 01 ja siitä posotteli kuuteen asti sit, söi ja jatkoi unia..nukkuu edelleen.

Minä oon kyllä niin mukavuudenhaluinen että just eilen sanoin miehelle että onpas ihanaa ettei meillä oo muita alle kouluikäisiä. Aamut on ihanan rauhallisia kun saa jatkaa itekin unia kun saanut pojan kouluun.. :D kerkee sitä hulinaa taas sit kun palaa töihin, nyt lomaillaan.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Toukka16! :love:
Jokohan pumpuli on saanut nyytin syliin?

Kapusha: Ei mullekaan olisi neuvolassa streptonäytteestä puhuttu ellen olisi asiasta itse lähtenyt kysymään. Ja se vastaushan oli, että täällä meidän kunnassa (vai oisko koko HUS-alueella?) käytäntö on se, että se otetaan pikanäytteenä vasta siinä vaiheessa, kun synnyttämään menee.

Miehellä olisi ensi yö töitä. Ainut yö jolloin ois paras ettei vauva lähde syntymään. Olisi jo huonoa säkää, jos lähtisi o_O Perjantaina pitäis raahautua neuvolaan, jos vauva yhä mahassa.

vaimo ja mahassa kovasti mylläävä vaavi 39+2
 
Hiljaiseloa täältä suunnalta on taas ollut, mutta nyt ehtii taas lukemaan ja kommentoimaan. Erittäin mukava on taas lukea kaikkien kuulumisia :)

Täällä tyttö täytti eilen 1 viikon ja neuvolasta oli sen kunniaksi tyyppi kotikäynnillä. Sunnuntaina päästiin tosiaan keskolasta pois koko perheen voimin ja silloin punnittuun kotiinlähtöpainoon oli kolmen päivän aikana tulllut jo 140g lisää eli huippua! :) Ensi tiistaina on punnitusreissu ja D-vitamiinien haku neuvolasta, niin varmaan on jo syntymäpainossaan silloin :)

Tässä nyt sunnuntai-iltapäivästä asti ollaan harjoteltu vauvaelämää ja hyvin kyllä menny. Tyttö nukkuu öisin suht htvin, välillä tankkaa parisen tuntia putkeen (sis vaipanvaihtoaika) ja sen jälkeen nukkuu melkein neljäkin tuntia, ja välillä taas heräilee alkuyöstä tunnin välein tissille. Vähän siis vaihtelee. Aamuyöt nukkuu mukavasti putkeen enemmän. Laitatteko te kelloja soimaan neljän tunnin välein kuinka tässä alkuöinä että heräis syömään ? Entä missä asennoissa vauvat teillä nukkuu; mahallaan kyljellään vai sivuttain aseteltuna? Ite en oo vielä näin pientä jptenkin uskaltanut laittaa mahallaan nukkuvaksi, mutta jotkut siitä puhuu.

Napatynkä hieman verestää muttei haise. Ei oo siis vielä lähtenyt. Tänään on suunniteltu ekaa kylvetystä kotona :) Vierihoidossa se kylvetettiin viimeksi. Puklauttelua täällä ei harrasteta oikeastaan yhtään.
 
Anismo tatuointeja ei saa ottaa raskausaikana mutta imetysaikana kyllä. Värit ei imeydy verenkiertoon, ne hakataan vain ihon pintaan. Ja tulehdusriski tietty haavassa on mutta tulehdushan ei siirry äidinmaidosta vauvaan. Todennäköisempää tässä tilassa on kohtutulehdus, tatskan tulehtuminen on aika harvinaista. Tulehdukseen käytettävät antibiotit sitten voi estää imetyksen mutta en jaksa pelätä kaikkia tulehduksia.
Nuo istukanpalat / kohtutulehdus on kyllä mietityttänyt mutta ei ole kuitenkaan jatkuvaa kipu ja ei ole kuumetta ja vuoto pysynyt suht niukkana.

Katjuska etkös sä värjännyt hiuksia muutaman viikon välein raskaana? Joten miksi ei tatuointia imetysaikana? Tatuoinnista ei päädy mitään vauvaan kun vauva on masun ulkopuolella. EIkä kyllä raskaanakaan, tulehdusriki siinä on. Raskaana oleville ammattitaitoiset tatuointiliikkeet ei edes suostu tekemään kuvaa.

Tosin moni varmaan pitää meitä hulluna senkin takia että lähdetään ulkomaille 1kk ikäisen vauvan kanssa. :rolleyes: Meillä on kuitenkin puhdas, oma asunto siellä missä kaikki tarvittava, tulkki ja lääkärikin löytyy jos tarvittee. Ja pysytään euroopassa. Serkkuni kävi thaimaassa meidän kanssa 2kk ikäisenä ja sinne en kyllä lähtis, siellä kuitenkin paljon enemmän näitä tauteja ja muita.
 
Huomenta :)

Mulla ois kauhee tautuointi kuume! Ajattelin ristiäisten jälkeen varata ajan, koska siellä missä minä käyn niin voi mennä ajat jopa 2kk päähän :(

Olin ekaa kertaa vauvan kanssa yön yksin :D Mies lähti työhaastatteluun ja oli porukoillansa yötä, koska piti ottaa auto. Hyvin meni yö ja aamukin on tässä hyvin menny :)

Mä en oo laittanut herätyskelloo soimaan 4h välein, kun jotenki automaattisesti herään ja katon välillä kello :D Meillä vauva nukkuu yleensä kyljellään tai selällää. Riippuu myös miten se on ite kääntyilly siellä äitiyspakkauksessa :LOL:

Täällä sataa räntää.. oltas tänään menty ekaa kertaa ulos, mutta noh taitaa jäädä välistä :(
 
Viimeksi muokattu:
itse en herättäisi mistään hinnasta vauvaa yöllä syömään. Oletus tietenkin on että vauvalla kaikki hyvin eli ei alipainoinen tms. Saa nukkua vaikka koko yön :D en myöskään tee mitään hoitotoimenpiteitä yöllä jos ei ole pakko. Eli ei vaipanvaihtoa jos ei ole kakka housuissa. Pimeässä huoneessa ja hiljaisuudessa hoidellaan yösyötöt ja päivällä sitten nukutaan melussa ja seurustellaan ja hoidellaan. Meillähän oli vauvalla ekat kaks päivää "rytmi" päälaellaan kun valvoi koko synnytyksen jälkeisen yön. Mutta nyt ollaan hienosti kohdallaan :) yöt on öitä ja päivät päiviä.
Tuttia ei oikein vieläkään huoli vaikka joka päivä sitä vähän esittelenkin. No vielä ei toki käytä tissiäkään tuttina mutta tulevaisuutta varten opettelu jatkuu. Pullon esittelin eilen jotta sekin onnistuisi sitten kun on tarve. Neuvolan ohje oli kerran viikossa... Tosta pullolle opettelusta en muista edellisen kanssa mitään. Jotenkin se in vaan sitten jossain vaiheessa onnistunut Kaikkia olen imettänyt muun ruuan ohella noin 4-5 kuukautta.
Reissuun vaan myös vauvan kanssa! Me oltiin edellisen kanssa Malesiassa ja nyt syksyllä lähdetään 2 kuukaudeksi Espanjaan. Rokotteet me saadaan tämän kanssa kuukaudella aikaistettuna. Malesiaan silloin aikanaan ei vauvalle tarvinnut ylimääräisiä rokotteita kun alle 1 vuotiaalla on vielä joku oma suojakin päällä....
Mukavaa päivää vauva-arkeen ja supistuksia vielä odottaville :love:
 
Ok. Tuo suositus oli joskus yhden tatuointiliikkeen sivuilla niin sen mukaan en ole vielä mennyt. Tosin voisin jo varata ajan kun on puolen vuoden jono.

Ei miullakaan silloin aikoinaan ollut kuumetta tai edes kipuja, mutta olis voinut kuulema mennä pahaksikin jollen olisi mennyt tutkittavaksi. Luultavasti siulla vaan kovia jälkisupistuksia.

Unohdin miun synnytyskertomuksesta yhden jutun. Miulle laitettiin synnytyksen jälkeen kolme tablettia (en nyt millään muista nimeä, cytotec?) kielen alle kun kätilö halusi kohdun supistuvan nopeammin verenvuodon takia. Kun olivat sulaneet, alkoi ihan järkyttävän kovat vilunväristykset. Kroppa tärisi ja hampaat kalisivat ihan hirveästi. Annoin vauvankin rinnalta pois kun pelkäsin että sattuu. Mieskin oli ihan kauhuissaan. Tärinät kestivät tunnin verran ja sen jälkeen olo tuntui kuumeiselta, 38,9 tärähti mittariin. Johtui vilun väristyksistä.

Eilen tuli postissa neuvolakortin liite synnytyksestä. Avautumisvaiheen kestoksi oli laitettu 2h45min, ponnistus 4min. Kätilön mukaan säännölliset supistukset alkoivat klo 8.10, vaikka ihan yhtä säännöllisiä/epäsäännöllisiä ne miusta olivat 6.50 alkaen. No, pääasia että lapsi on ulkona :)

Syömään herättämisestä. Alkuun yritin saada tytön syömään kolmen tunnin välein, mutta maanantaina neuvolatäti sanoi että ei tarvitse herätellä. Syö sitten kun on nälkä. Eilen illalla tankkaili vielä puolilta öin ja nukkui 5 tuntia ennen seuraavaa. Myö mennään nyt hänen halujen mukaan.
 
Mä oon just niitä ihmisiä jotka ei uskalla vauvan kanssa lähteä lähikauppaa kauemmas :D
Ainoastaan ollaan puhuttu et jos elokuussa kävis puuhamaassa tms esikoisen kanssa. Sekin riippuu niin vauvan luonteesta; esikoinen oli tosi hankala kun ei tykännyt olla missään muualla kun kotona,sylissä tai tissillä ekat kuukaudet. Joku kauppareissu meni niin et juoksin sen kaupan läpi ennenkun vauva heräsi ja alkoi huutaa.. :( Joten lentokoneeseen en uskaltais varmaan ikinä :whistle: Meillä myös esikoinen vihasi turvakaukaloa eli huusi kun hinaaja suurimman osan matkasta... Nykyään tuo kyllä viihtyy ihan kivasti jo muallakin kun kotona :)

Oli kyllä ihan kamala ilta taas... vauva melskasi ihan koko illan. Olin ihan varma että se tulee tolla ryminällä ulos, niin paljon painoi itteeää tonne alas! Poltteli selkää ja poltteli mahaa ja nyt sit kävelen kun ankka kun on toi alaosasto sen verran kipiä (n)
Huomenna neuvolaan,vaikka se tuntuu ihan turhalta sinne mennä. Sit oiskin enää 3 neuvolakäyntiä ennen ya-juttuja.
Toivotaan et aika menee nopsaan vaikkakin kauhistuttaa se synnytys ja arki aivan vietävästi!!! :confused::confused:
 
Siis sillä sanoin että ei tatuointeja imetysaikana, että eivät ainakaan täällä suostu laittamaan tatskaa, jos on tiedossa että imettää. Toki eihän sitä tarvii kertoa, jos sen tatskan välttämättä nyt heti haluaa.

En oo herätyskelloa laittanut soimaan..eheiii, ei tulis mieleenikään :D

Me lähdetään kohta ekalle neuvolakäynnille.. terkkari ei kerennyt kotikäyntiä tekee niin me mennän sinne. Siksi vasta nyt 11vrk ikäisenä, kun me käytiin viikko sitten sairaalalla tarkastuksessa koska kotiuduttiin lyhytjälihoitoisena synnytyksen jälkeen.

Meillä on vauva käynyt kaupassa jo 5 kertaa :D esikoisen aikaan en uskaltanut lähteä moneen viikkoon ees kauppaan kun se vaan itki koko ajan.. nyt on helppo shoppailla kun tää vaan nukkuu kaupassa. :)
 
Tuleeko teille kaikille se 8-12 syöttökertaa päivässä, mistä aina toitotetaan? Täällä ei jonain päivinä oo tota kahdeksaakaan, mutta kun vauva syö muuten mun mielestä joskus tosi paljonkin kerralla (tosin joskus jo viidenkin minsan jälkeen voi alkaa nukahtamaan ja rinnalta putoaa pois, mutta vaipanvaihdon jälkeen jaksaa sitten kunnolla taas syödä), ja paino kerta nousee hyvin, niin ei varmaan pidä olla mistään huolissaan..? Öisin ei oo kyllä itse asiassa kertaakaan herätyskelloon asti nukkunut vaan aina just vähän ennen alkaa herätä ja vaatia ruokaa. Silti aina laitan varmuuden vuoksi sen soimaan, täytyy jossain välissä lopettaa.
 
Mää laitoin alussa kelloa soimaan kun vauvalla oli niin paljon paino laskussa ja oli se sinivalohoito menossa ja bilit korkealla, mutta eipä se koskaan kerennyt soida kun vauva heräs jo itse syömään :D Sen jälkeen se on nukkunut parina yönä 5-6h pätkän ja en todellakaan enää laittaisi kelloa soimaan, hyvä vaan jos nukkuu pitkiä pätkiä kun ei mitään ongelmaa enää miksi pitäisi tiheään syödä (y)

en oo koskaan kuullutkaan noista 8-12 syöttökertaa päivässä :eek: välillä varmaan täyttyy ja välillä ei.. täällä yhellä syötöllä vauva syö ns kaks kertaa, välillä röyhtäisee :) Mut välillä sit tankkaa tunninkin välein illasta..

Nukutan vauvaa kyljellään, en uskalla jotenkin mahallaan vaikka on kyllä niin jäntevä että nostelee ja kääntelee päätään.. Ja selällään en uskalla koska puklaa niin paljon niin sit sais pelätä että tukehtuu pukluun :oops: Kyljellään siis meillä kaikista paras (y)

Tänään ollu nukkupäivä vauvelilla, nukkunut ja syönyt 4h välein koko päivän :love::love: Jos tästä lähtis lenkille.. sais kilot kyytiä :ROFLMAO:
 
Aattelin joskos ens tiistain neuvolapunnitukseen asti vielä varmuuden vuoksi yöllä herättelen jos on tarpeen. Silloin kun on sen kaksi viikkoa vanha. Mutta tosiaan eipä se ikinä sinne kellonsoittoon asti oo nukkunut vaan heräilee tosiaan itse vaatimaan sapuskaa :)

Me ollaan aateltu huomenna lähteä ekaa kertaa vaunuilemaan, jännää kyllä :) Tänään kun on sadellu räntää ja niin viima, niin joskos huomenna vähän enemmän aurinkoisempaa ja lämpöisempää :)

Täällä menossa nyt samanlainen ruokailuhetki kun eilenkin: koko ajan rinnalla, sitten väsähtää muttei halua nukkua, vaan miehen tai mun kanssa löllötellään tässä ihanassa vauvakuplassa silitellen ja paijaillen, ilmeitä naureskellen ja ihmetellen. Voi että tää on kyllä lutusta tää elämä nyt :p
 
Onnea pumpuli!

Me käytiin eilen neuvolassa, eli ikää oli eilen 11vrk, ja paino oli nyt 3390g (syntymäpaino 3220g) joten hyvin lähtenyt nousuun :)

Viimeyönä vauva itki ensimmäistä kertaa..kyse oli niinkin huikeasta kuin ehkä minuutin kestävästä itkusta, mutta tähän asti on herätty vaan öhisemään ja maiskuttamaan suuta, mutta vauveli oli niin unenpöpperössä että ei meinannut tajuta ruveta syömään vaikka kuinka tissiä yritin antaa niin meni pieneksi itkuksi.. no meni onneks nopeaan ohi. :)
 
Onnee pumpuli <3 :)

Meillä kyllä ei varmaan täyty tota 12 kertaa ainakaan noissa syönneissä. On päiviä millon vauva on enemmän tissillä ja päiviä millon ei oo niin tiheeseen :D

Tänään ois tarkotus ekaa kertaa mennä ulos :) Vähän tulee räntää, mutta ei niin paljon että kastus ja vauvalle vaan paljon päälle. Pitää mennä vauvalle avamaan tili ja muutenkin käyä muutama juttu ostamassa kaupungilta :)

Onko teillä vauvat millasia yösyöjiä? Meillä ei vauva kauheesti yöllä syö :D Syö ehkä tissillä sen 5min ja sitten nukahtaa siihen ja yritän aina vähän herätellä, mutta hetken imee ja nukahtaa uudelleen :D Mutta hyvin se silti nukkuu ja ei itke vaikka ei kauheesti syö öisin.
 
Onnea Pumpuli!!!!!

Eilen päästiin kotiin 1,5 vrk:n ikäisenä! Sokerit vauvalla erinomaiset, vaikka minulla oli se radi ja arvot heittelivät. Uskon, että pumppaus auttoi asiaan todella paljon, koska vauva on saanut heti syntymästään kunnolla maitoa.

Synnytyskertomusta lasketun ajan kunniaksi! Sunnuntaina 23.45 meni spontaanisti vedet samalla kun pumppasin. Soitin heti synnärille ja lähdettiin saman tien näytille (niiden aiempien nopeiden synnytysten vuoksi). Yöllä otettiin käyrät ja jäätiin sisälle. Mutta yhtään MITÄÄN ei tapahtunut. Ei tapahtunut päivälläkään vaikka ravattiin portaita ja käveltiin ja ja ..

Kolmen aikaan maanantaina luovutettiin ja lähdettiin kotiin katsomaan poikia. Takaisin piti tulla 22.00. Kotona ei mitään ja päätin pumpata juuri ennen kun lähdetiin takaisin. Tämä aiheuttikin muutaman kunnon supistuksen. Sairaalassa olin käyrillä 22.30-23.15 ja sain pumppauksella aikaiseksi muutaman supistuksen. Heti käyriltä tulon jälkeen tuli muutama supistus ja 23.30 synnytys käynnistyi säännöllisillä ja heti kipeillä supistuksilla.

Saliin päästiin puolen yön aikaan ja supistukset tekivät jo todella kipeää, auki olin 3cm. Sain ilokaasua kipuihin. 00.30 supistukset tulivat noin 30 sekunnin välein ja tässä vaiheessa alkoi oma kontrolli ”hiukan” rakoilla :confused: Olin auki 5 cm, mutta vauva oli jo täysin alhaalla ja painoi niin paljon, että halusin jo ponnistaa. Tässä vaiheessa pyysin pudendaalin ja sain sen aika nopeasti. Pudendaalin laitoin jälkeen oli yhä auki vain 5 cm. Mutta muutamassa minuutissa tunsin voimakasta tarvetta ponnistaa ja vaikka kätilöt kielsivät ja en itse ponnistanut, kohtu toimi täysin itsenäisesti ja ponnisti. Seuraavalla ponnistuksella syntyi pää ja seuraavalla loput ihanuudesta.

Synnytys kesti 1 h 25 min ja oli todella raju ja kivulias. Viimeiset 30min olin aika sekaisin ja vartalo synnytti, en minä. Yritin muun muassa purra miestäni käteen :oops: Heti vauvan syliin saatuani kaikki kipu kuitenkin haihtui ja olin jo heti valmis uuteen synnytykseen. Kaiken kaikkiaan synnytys oli taas kerran erittäin positiivinen kokemus ja olen ylpeä kehostani, joka suoriutui rääkistä niin loistavasti!
 
Onnea Pumpuli!! <3

Meijän pojalla oli tasan viikossa noussut paino +300g!! :) Eli 3180g nyt. Terkkarin mielestä olisi hyvä 2viikon ikäseksi herättää 4h välein syömään, mutta aika hyvin poika itse herää. Yösyötöt kuulemma ovat tärkeitä maitomäärän lisäämiseksi että pysyy kysyntä ja tarjonta kohdillaan. Helposti hoituu kun vauva nukkuu vieressä. Nukkuu kyljellään, helpompi niin nyt kun on nuha. Mahallaan en nukkutaisi kun kätkytkuolemat on vähentyneen huomattavasti sillä että on alettu nukuttamaan selällään.

Katjuska täällä kyllä laittavat tatskan joka paikassa vaikka imettäisi kun sille ei mitään syytä ole miksi ei voisi. Värit ei päädy elimistöön eikä rintamaitoon. Raskaana oleville ei kyllä laiteta missään liikkeessä täälläkään.:)

Me varmaan nyt hiljennytään täällä palstalla. Pitää alkaa valmistella nimijuhlia ja sitten lähdetään sinne reissuun ja kesällä ollaan paljon itä-suomessa mökillä. Käyn kyllä kaksplussassa mutta en enää niin aktiivisesti.
Oikein ihanaa vauva-aikaa kaikille ja mukava kun meidän ryhmä pysyi aktiivisena eikä kuivunut facebookin vuoksi kasaan kuten monet muut ketjut! On ollut kiva lukea ja kirjotella. :love:
 
Tänään oli neuvola jossa jälleen kerran se SF-mitta pudonnut 1,5cm edellisestä käynnistä ollen nyt 32cm. Lähete tuli äitipolille jossa sitten ultrattiin ja tutkittiin. Vauva voi erinomaisesti, kasvanut ihan kivasti, lapsivettä on niukasti mutta tarpeeksi ja kaikki muutenkin hyvin.
Neuvolassa itkin kun en saa nukuttua kun 2h yössä näiden jatkuvien kipujen ja särkyjen takia. Käski hakeutua lääkäriin hakemaan unilääkkeitä ja ä-polilla lääkäri sanoi melkein sanatarkasti "Tässä kohtaa raskautta se uupumus yleensä tulee. Nyt vaan lenkkiä,saunaa ja seksiä kun vauvakin on jo valmis". Meinasin tempaista sitä lekuria turpiin.
Ärsyttää ravata turhaan siellä polilla, maksaen joka kerrasta sen 40e jossa vaan todetaan et "joo kaikki on oikein ihanasti et mee kotiin,kyllä se vielä joskus syntyy,ei oo paljoa enää." Niin ei ois paljoa jos pystyis edes jumalauta(anteeksi) nukkumaan tai tekemään muuta kun itkemään ja istumaan sohvalla kun mikään muu ei onnistu. Esikoinen pyytää leikkimään ja muuta niin aina on vastattava "Ei äiti pysty kun äitiin sattuu".
Tälläinen pikkusen katkera avautuminen. Tää päivä on mennyt ihan itkiessä kun *ituttaa niin paljon tää olo. Särkee ja sattuu vaan koko ajan.

Niin ja bonuksena vielä, et tämä lääkäri sai tulokseksi että kanavaa on 3cm, hitusen pehmeä ja kohdunsuu edelleen sormelle auki. Että tässähän on sitten kiva odotella kun kroppa ei voi edes sen verran toimia että kypsyttelis paikkoja.

Anteeksi avautuminen :(
 
Kapusha oletko pumppaillut? Minulla selkeästi pumppaus aiheutti vesien menon ja lopulta pumppauksen avulla sain supistukset aikaiseksi ja synnytyksen käyntiin.

Kannattaa pumppailla ahkerasti vaikka sieltä ei juuri mitään tulisi. Voi hyvinkin jouduttaa synnytyksen käynnistystä!

Tsemppiä ja jaksamista! Ymmärrän fiiliksesi täysin. Yritä jaksaa, vaikka tuntuu epätoivoiselta o_O
 
En oo saanu aikaiseksi haettua sitä pumppua, varsinkin nyt kun tarviin jonkun kyyditsemään.. Ellen sit huomenna reipastu ja vaan aja itse hakemaan sen pumpun.
Toisaalta pelottaa kokeilla mitään seksiä tai lenkkeilyä jos niillä saan itteni vaan entistä kipeemmäksi. Et sit menis ne 2h yöunetkin :unsure: Ja varmaan sitä seksiäkin pitäis enemmän kun kerran harrastella et se kypsyttäis paikkoja... En edes jaksais ajatella.. :oops:

Mun kroppa on vaan vissiin jotenkin viallinen.. Tulee niin esikoisen odotuksen loppuajat mieleen kun mitään ei vaan tapahdu.. Tänään siis "vasta" 39+2 et ei oo laskettu aika edes ylittynyt. Jotenkin vaan oon niin loppu ja varsinkin tohon turhaan ravaamiseen... Kerkesin jo pienen hetken ajatella et josko ne sit jo käynnistäisi et pääsisin näistä kivuista ja vauvan syliin. Turha toivo...

Oon tosi positiivisella tuulella. Harmittaa vaan olla melkein invalidi.. Varsinkin kun tuntuu et kaikki saa vauvansa etuajassa, paitsi minä :unsure::cry:
 
  • Tykkää
Reactions: Zenmama

Yhteistyössä