Huhtikuun hurmurit 2016 *maaliskuussa*

Oih etenemistä jo pikkuhiljaa monella. Tsempit kaikille! Itellä oli tänään vika lääkäri joka tsekkas tilanteen: kohdunkaulaa viekä hyvin jäljellä ja sormelle jo hiukan pehmennyt, mutta urheillessa supistukset eivät tehneet mitään vielä joten jatkamaan vaan. Yks yömulla nyt ollu takana jolloin on pitänyt panadoliin turvautua kahden tunnin nukkumaanmenon kärvistelyn jälkeen, muuten supistukset ei oo pahemmin sattuneet liikaa. Vauva kasvanut normaalisti ja alle kolmikilonen siellä vieläkin majailee eli tämän hetken tiedon mukaan pitäisi jäädä alle nelikiloiseksi. Tää tieto helpotti kun nyt vajaan viikon osalta turvotus on ollut aika valtavaa ja painokin noussut niin jännäsin joskos olisi suurikokoinen jo tässä vaiheessa. Verenpaineet kotitestauksessakin nyt samoin vajaan viikon osalta nousseet ja hetihän lääkäri sitten määräsi verenpainelääkityksen. Onko kellään muulla samaa tuomiota ollut?
 
Tsempit ja onnea matkaan multakin Hanzu!! :)

Kevätkukkanrn, puhut tosi hienosti synnytyksestä, siis hyvin sanottu että vaikka se on varmaan kovinta kipua mitä vou elämässään kokea, niin samalla myös elämän hienoin kokemus. Ja tuo sukupolvien jetju, ihanasti sanottu♡ kyllä muakin se kipu jännittää, varsinkin ku enskertalainen oon nii ei oo mitän mihin verrata, mut uskon myös että on se vaan sen kaiken arvosta♡

Tänään laitoin pääsiäiskortteja postiin läheisille ja hain vähän vitsoja, jotka aattelin korisrella höyhenillä ja laittaa ulos terassille johonkin maljakkoon/nättiin sankkoon, ja vähä koristella kotia pääsiäiseksi :) nuo kisut kun on, nii ei voi kovin paljo sisälle mitään oksia laitella kun ne syö ne :D

Anscu ja Pikkuinen 38+6
 
Tsempit ja onnea matkaan multakin Hanzu!! :)

Kevätkukkanrn, puhut tosi hienosti synnytyksestä, siis hyvin sanottu että vaikka se on varmaan kovinta kipua mitä vou elämässään kokea, niin samalla myös elämän hienoin kokemus. Ja tuo sukupolvien jetju, ihanasti sanottu♡ kyllä muakin se kipu jännittää, varsinkin ku enskertalainen oon nii ei oo mitän mihin verrata, mut uskon myös että on se vaan sen kaiken arvosta♡

Tänään laitoin pääsiäiskortteja postiin läheisille ja hain vähän vitsoja, jotka aattelin korisrella höyhenillä ja laittaa ulos terassille johonkin maljakkoon/nättiin sankkoon, ja vähä koristella kotia pääsiäiseksi :) nuo kisut kun on, nii ei voi kovin paljo sisälle mitään oksia laitella kun ne syö ne :D

Anscu ja Pikkuinen 38+6
 
Sillä synnytyskivun luonnollisuudella tarkoitetaan sitä että jokainen eläin synnyttää, muuten meitä ei olisi täällä maapallolla. Jalan katkeaminen ei ole luonnollista, se on tapaturma toisin kuin synnytys. Tietty synnytyksessäkin voi tulla komplikaatioita ja sitten ei voi enää puhua luonnollisesta kivusta.
Siltikkin ihmiset tietty kokee kivun eri tavoin mutta todistetusti omalla asenteella ja ajatuksilla voi paljon vaikuttaa siihen kuinka paljon sattuu. Kipuhan kuitenkin tapahtuu aivoissa.

Hanzulle tsempit! Saas nähdä kuin iso vaavi sieltä tulee :)

Täällä on maattu koko aamupäivä kovissa supistuksissa. Lämmin suihku vähän auttoi. Tiheimmillään tullut 4-6min välein. Näin nämä viimeset viikot näköjään menee maatessa.
 
Oi kun tuolla ois ihana ilma ulkona, mutta ei siltikään huvita lähteä ulkoilemaan. Ei ei... :D paljon mukavampaa vaan pötkötellä sohvalla tuo lämmin jyväpussi selässä ja torkahdella.. Minähän en oo käytännössäkatsoen yhtään harrastanut mitään liikuntaa viime viikkoina, varmaan jossain vaiheessa vois tietty kokeilla aiheuttasko reipas kävely vaikka supistuksia..mut antaahan tyypin majailla vielä pari viikkoa tuolla ennen kun aatellaan kokeiluja mikä aiheuttas supisteluja.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna olis neuvola ja sit seuraava laskettunapäivänä. Ei niitä nyt sitten ihan viikon välein ollutkaan...
Mun vanhin on ollut kotona koko viikonlopun ja on ollut kyllä tosi ihanaa. On tosiaan jo 19v niin odottaa tätä nyyttiä yhdessä mun kanssa :love: jotenkin rentouduin tänä viikonloppuna myös odotusasioista ja kärsimättömyydestä pois. On ollut hyvä olla henkisesti!
Fyysisesti sitten onkin oloja jo koko ajan. Alaselkä ja -vatsa kipuilevat ja viime yönä supistutti 24-02 kivuliaasti. Sitten nukahdin. Hyvä niin, saa kipuilla ja supistella, eteenpäinhän tässä koko ajan mennään. :poop: Tuntuu luistavan ja vähän huonottaa välillä. Hyvä fiilis kaikesta! Vaavi tulee kun on tullakseen. Oma jaksaminen on nyt kuitenkin hyvää ja mieli taas pirteä!
Tosi kiva jännätä teidän kaikkien puolesta! Aamuisin kiiruhdan heti lukemaan onko kukaan vauvaantunut :)
Nöösikkä 37+4
 
Mulla se synnytys on jäänyt niin ikäväksi muistoksi, kun mitää edistystä ei tapahtunut vaikka sattui niin pirusti. Varmasti ois eri fiilikset jos siitä tuskasta ois ollu jotain hyötyä... Tosiaan 4cm päästiin ja siitä leikkuriin niin ei jäänyt kauheen positiivista kuvaa :(

Täällä on ollut ihan kauhea päivä. Itkua väännän kun joudun nousemaan,kun toi iskias on nyt niin kipeä. Toi lapa särkee ihan kamalasti ja muutenkin *ituttaa taas kaikki.
Esikoinen hyppii seinille kun en keksi sille tarpeeksi virikettä, mies yllättäen pitkän päivän töissä.
Oon ihan valmis myymään noi koiratkin mustalaisille justii!! Mä oon aina kouluttanut koirat ettei saa kerjätä, mut mies syöttää noille kaikkea pöydästä ja tuloksena on se et kun teen ruokaa niin molemmat seisoo selän takana kuola valuen ja niihin meinaa kompastua. Kun ei tarpeeks oo jo kömpelö olo!!!

Ja tämä pääsärky, onko kellää muulla päivittäistä? Varmaan viimeisen 2vko joka päivä jossain kohtaa päätä särkee ihan pirusti... Viimeksi neuvolassa pissa oli puhdas mut nyt mietityttää kun on tullu turvotusta ja tää päänsärky...
 
Pumskeli: Täällä yksi verenpainelääkityksellä menijä. 2,5 vkoa sitten aloitettiin ja mulla menee Albetol 100mg kolmesti päivässä. Lääke tehoaa hyvin, paineet on aika korkeat aina ennen lääkettä, mutta tunti lääkkeen jälkeen normaalit. Tuo Albetol saattaa nostaa verensokeria ja olen kuullut, että jos tuota syö raskausaikana, vauva on syntymän jälkeen automaattisesti sokeriseurannassa. Mulla verensokerit on ollu paremmat kuin ikinä, tosi matalia aterianjälkeisiä arvoja herkuttelustakin huolimatta..eli mulla on kai vähän oudosti toimiva tämä kroppa?!

HANZULLE tsemppiä synnytykseen!

Mulla oli taas se äitiyspolikäynti. Käyrällä piti maata aika kauan, kun pikkuinen halus nukkua, mutta lopulta sitten vilkastui sen verran, että lääkäri hyväksyi käyrän. Ultrassa kaikki ok, virtaukset hyvät ja vauva näytti runsaasti hengitysliikkeitä. Vauva kasvaa ala- ja keskikäyrän puolivälissä. Mulla oli paineet koholla, mutta virtsa puhdas. Sain uuden ajan perjantaiksi. Jos silloin on kaikki ennallaan, niin ensiviikon alkuun sitten käynnistysaika. Lääkäri sanoi, että verenpaineongelman takia raskautta ei kannata venyttää yli 39 viikon, mutta toisaalta kun muita toksemiaoireita ei nyt ole kuin verenpaine ja turvotus, niin ei myöskään ole syytä käynnistää alle 38-vkoisena. Kuulostaa järkevältä. Toivon, että tämän tulevan viikon aikana saisin nukuttua edes yhden hyvän yön, niin olo kohenisi huomattavasti. Myös iskias alkoi vaivata pitkähkön hyvän kauden jälkeen. Mutta kyllä tämä tästä, päivä kerrallaan. Mulla on kohdunsuu jo kauttaaltaan 3cm auki ja kanavaa lyhyesti, joten käskivät lähteä herkästi näytille, jos säännöllisesti alkaa supistella.

Huhtihapsukkainen 37+2
 
Paljon onnea Lily vauvasta!

Tsemppiä supisteleville ja täyskäännöstä perätiloille!

Hurjasti tullut tekstiä viime käynnin, huomaa että kaikki taitavat olla äippälomalla :D

Seksistä oli puhetta. Miuta ei ole hommat kiinnostaneet pitkään aikaan kun tuntuu että alakerta on niin turvonnut ettei siellä ole mitään tuntoa ni tuntuu jotenkin turhalle koko homma. Miestä kyllä hommat kiinnostaa, mutta on nyt ehdotellut noin viikon välein kun tietää ettei homma ole miulle samaa kuin ennen. Muuten hommat hoituu kuten ennenkin, samat asennotkin, oma tunto vain on kateissa. Ja onhan se imartelevaa että miehen mielestä on kovin tuhman ja haluttavan näköinen vaikka omasta mielestä on niin ruma ja kömpelö :p

Seksistä tulikin mieleen sujuvasti, että oletteko jo miettineet mahdollista ehkäisyä? Meille tulee nyt meidän viimeinen lapsi ja olen miettinyt että pitäisikö/pystyisikö synnytyksen yhteydessä laittamaan "putket poikki"? Pitäisi muistaa kysyä neuvolassa asiasta. Kierukka oli kyllä todella hyvä, ei vuotoja ollenkaan ja halutkin tallella. Poisotosta jäi kammo kun oli niin ylhäällä että lääkäri joutui käyttämään voimakeinoja sen poistamiseen. Pillereitä söin kolmatta lasta imettäessä ja ne olivat niin huono ratkaisu kuin olla ja osasi. Vuotoja jatkuvasti.

Lauantaina kävin kuvattavana :cool: Oli sellainen setti, meikkaus ja kuvaus ammattilaisen toimesta. Kävin ottamassa ne pitkään haaveilemani masukuvat :love: Toivottavasti onnistuivat, sanoin kyllä että käyttää kunnolla kuvankäsittelyä tarvittaessa :p Alkkareissa ja rinuleissa kun voi olla niitä ei-niin-nättejä-kohtia :LOL:

Sairaalakassin sain vihdoin pakattua itselleni ja vauvalle kassiin kotiutumisvaatteet. Turvakaukalon kankaat pitää vielä pestä, muuten kaikki on valmiina :) Tai no tutin voisi keittää varuiksi mukaan. Omaan kassiin pakkasin yhden harson vauvalle. Ajattelin että sitä hajustaisi valmiiksi vauvan hajulla ja mies toisi sen koirille haisteltavaksi ennen meidän kotiutumista. Meidän nuorempi koira on kovasti miun perään ja valtavan vartioimisviettinen, jos ennakkohaistelut helpottaisi tottumista uuteen perheenjäseneen.

Koirista tuli mieleen, mie olen sitä mieltä että tuo meidän nuorempi 2,5 v narttu on masentunut. Narttu nukkuu yleensä aina meidän sängyssä jalkopäässä. Viikonloppuna parina päivänä aivan yllättäen oksenteli pieniä määriä vatsahappoa, no voi johtua mistä tahansa, mutta on ollut jotenkin allapäin oloinen. Lauantai-iltana katsoin olohuoneessa telkkaria, narttu käveli lelukorilleen (jota todella harvoin käyttää), otti sieltä sellaisen rapisevan kangaslelun (vähän kuin vauvan unilelu malliltaan), riiputti etuhampailla sitä ja käveli makkariin, mutta ei mennyt sänkyyn vaan makuuhuoneen nurkassa olleeseen häkkiin makaamaan lelu pään vieressä. Siellä sitten nukkui koko yön, tuijotti vaan miuta kuin ihmettelin nukkumaan mennessä ja yöllä vessassa käynnin jälkeen, aamulla oli tullut jalkopäähän taas pötköttää. Sitten kun pyysi kainaloon, jutteli kovasti mutta ryömi kohti muttei ihan kainaloona asti. Mietin että olisiko ihan oikeasti masentunut. Välillä olen tiuskinut sille kun seisoo miun tiellä kun tuo liikkuminen on muutenkin hankalaa. On muutenkin jotenkin reppana ollut, vaikea selittää mutta kun itse tunnen koiran niin näen että ei ole normaali. Ulkona rellestää toisen kanssa ihan kuin ennenkin, mutta sisällä on "niin herkkää". Tänään kun nyyhkin herkkiä kirjoituksia down-lapsista tuli ihan hädissään lohduttamaan.

Huomenna ylimääräinen neuvolakäynti pissan ja verenpaineiden tarkastuksen takia.

Anismo&pikku tyyppi 36+1:love:
 
Tsemppiä Hanzu! Kohta saatte palkinnon syliin :love:
Kiitos Lily synnytyskertomuksesta! :love:

Omaa napaa: Tänään rv 35+0 ja neuvolalääkärissä käyty. Vauva on kuin onkin kääntynyt pää menosuuntaan ja pää on jo melko alhaalla. Jee! :love: Alatiesynnytystä kohden siis mennään. Sf-mitta oli 31cm. Tipahti hieman keskikäyrän alapuolelle, kun aiemmin oli hieman sen yläpuolella. Kohdunsuu käsikopelolla pehmeä ja kiinni, kaulaa 2-3cm. Ihan normitilanne uudelleensynnyttäjälle siis. Vauvan sykkeet 150-160. Verenpaineet hyvät, pissa ja hb ok. Painoa tullut reilu 770g/vk. Osa siitä tosin on turvotusta.
Seuraava neuvola sitten 2vk päästä.
 
Synnytyskertomusta :)

Eli mulle eilen laitettiin se pallonki, alkoi sillon heti jomottelemaan ja kolmen aikoihin supistelee ihan kipeästikin, se irtosi viiden maissa pois ja sitten soitin synnärille ja sain ohjeeksi lähteä sinne. Siellä olin kolme neljä senttiä auki ja puhkaistiin kalvot jonka jälkeen alko tulla ihan kunnon supistuksia, sitten ne yhtäkkiä laantui, laitettiin oksitosiinitippa ja alkoivat uudestaan kiihtyä. Kokeilin ilokaasua mikä ei taaskaan passannut mulle ollenkaan, lämpöpussi oli käytössä ja kohdunkaulapuudute laitettiin mutta ei siitäkään isompaa hyötyä. Sitten sain epiduraalin, silti kipeät supistukset vaan jatkuivat ja olin jo aivan plääh ja väsynyt, epiduraalin laitosta tunteroisen päästä sain bolus annoksen, joka Aah ihana vei kivut ja jätti paineen. Todennäköisesti epiduraalin jälkeen olin siksikin kipeä kun paikat aukesi loppuun sitten vauhdilla, kun olin kokonaan auki niin ei alkanut ponnistuttaa, odoteltiin sitten tovi kunnes alettiin kokeilee, oli kyllä kova ponnistusurakka, hiki valui ja tuntui etten jaksa enää yhtään mutta niin vain jostakin extravoimia tuli!! Yhdessä välissä oksensinkin aika rajusti mutta jospa mun pahoinvointi ja oksentelu olis nyt loppu!!!
Mutta loppujen lopuksi kun pää oli ulkona niin sieltähän tulla tupsahti ihana tuhisija, niin pieni vaikka isokin poika, koko oli 4655g ja 52cm pitkä. alkoi heti salissa jo tissille, ja nyt nukkuu. ♥

Täällä ei hymiöt näköjään lataa mutta nyt alan itsekin nukkumaan, tullut valvottua jo 24h ja arvatkaa vaan kuin väsyttää
 
Synnytyskertomusta :)

Eli mulle eilen laitettiin se pallonki, alkoi sillon heti jomottelemaan ja kolmen aikoihin supistelee ihan kipeästikin, se irtosi viiden maissa pois ja sitten soitin synnärille ja sain ohjeeksi lähteä sinne. Siellä olin kolme neljä senttiä auki ja puhkaistiin kalvot jonka jälkeen alko tulla ihan kunnon supistuksia, sitten ne yhtäkkiä laantui, laitettiin oksitosiinitippa ja alkoivat uudestaan kiihtyä. Kokeilin ilokaasua mikä ei taaskaan passannut mulle ollenkaan, lämpöpussi oli käytössä ja kohdunkaulapuudute laitettiin mutta ei siitäkään isompaa hyötyä. Sitten sain epiduraalin, silti kipeät supistukset vaan jatkuivat ja olin jo aivan plääh ja väsynyt, epiduraalin laitosta tunteroisen päästä sain bolus annoksen, joka Aah ihana vei kivut ja jätti paineen. Todennäköisesti epiduraalin jälkeen olin siksikin kipeä kun paikat aukesi loppuun sitten vauhdilla, kun olin kokonaan auki niin ei alkanut ponnistuttaa, odoteltiin sitten tovi kunnes alettiin kokeilee, oli kyllä kova ponnistusurakka, hiki valui ja tuntui etten jaksa enää yhtään mutta niin vain jostakin extravoimia tuli!! Yhdessä välissä oksensinkin aika rajusti mutta jospa mun pahoinvointi ja oksentelu olis nyt loppu!!!
Mutta loppujen lopuksi kun pää oli ulkona niin sieltähän tulla tupsahti ihana tuhisija, niin pieni vaikka isokin poika, koko oli 4655g ja 52cm pitkä. alkoi heti salissa jo tissille, ja nyt nukkuu. ♥

Tää ei ollut helpoin tapaus näköjään.. Mutta aina kaikki unohtuu, ei oo ihanampaa hetkeä kun lapsi pulpahtaa ulos ja saa hänet rinnan päälle ♥

Täällä ei hymiöt näköjään lataa mutta nyt alan itsekin nukkumaan, tullut valvottua jo 24h ja arvatkaa vaan kuin väsyttää
 
Synnytyskertomusta :)

Eli mulle eilen laitettiin se pallonki, alkoi sillon heti jomottelemaan ja kolmen aikoihin supistelee ihan kipeästikin, se irtosi viiden maissa pois ja sitten soitin synnärille ja sain ohjeeksi lähteä sinne. Siellä olin kolme neljä senttiä auki ja puhkaistiin kalvot jonka jälkeen alko tulla ihan kunnon supistuksia, sitten ne yhtäkkiä laantui, laitettiin oksitosiinitippa ja alkoivat uudestaan kiihtyä. Kokeilin ilokaasua mikä ei taaskaan passannut mulle ollenkaan, lämpöpussi oli käytössä ja kohdunkaulapuudute laitettiin mutta ei siitäkään isompaa hyötyä. Sitten sain epiduraalin, silti kipeät supistukset vaan jatkuivat ja olin jo aivan plääh ja väsynyt, epiduraalin laitosta tunteroisen päästä sain bolus annoksen, joka Aah ihana vei kivut ja jätti paineen. Todennäköisesti epiduraalin jälkeen olin siksikin kipeä kun paikat aukesi loppuun sitten vauhdilla, kun olin kokonaan auki niin ei alkanut ponnistuttaa, odoteltiin sitten tovi kunnes alettiin kokeilee, oli kyllä kova ponnistusurakka, hiki valui ja tuntui etten jaksa enää yhtään mutta niin vain jostakin extravoimia tuli!! Yhdessä välissä oksensinkin aika rajusti mutta jospa mun pahoinvointi ja oksentelu olis nyt loppu!!!
Mutta loppujen lopuksi kun pää oli ulkona niin sieltähän tulla tupsahti ihana tuhisija, niin pieni vaikka isokin poika, koko oli 4655g ja 52cm pitkä. alkoi heti salissa jo tissille, ja nyt nukkuu. ♥

Tää ei ollut helpoin tapaus näköjään.. Mutta aina kaikki unohtuu, ei oo ihanampaa hetkeä kun lapsi pulpahtaa ulos ja saa hänet rinnan päälle ♥

Täällä ei hymiöt näköjään lataa mutta nyt alan itsekin nukkumaan, tullut valvottua jo 24h ja arvatkaa vaan kuin väsyttää
 
Onnea Hanzulle!! Osui mun veikkaus oikeaan,että ensimmäinen synnyttäjä jolla huhtikuussa laskettuaika! :) On kyllä hyvänkokoinen vauva ollut :D (y)

Syntyikö vauva siis 21. vai 22. päivä? Niin saan noi raskausviikot oikein? Jos hormonihuuruissa/väsymyksessä ken muistaa aina,niin vois raskausviikot ilmoittaa samalla kun kertoo vauvan syntyneen/synnytyskertomuksessa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Hanzu <3

Kukahan poksahtaa seuraavaksi? Täällä vuorokauden tullut kipeitä supistuksia 1-2 tunnissa, ei ihan taida riittää :D no kohta neuvolaa kohti, verenpaineet taas nousussa, toivottavasti enteilis vaan lähtöä, ettei tarvi käydä hakemassa vauhtia synnäriltä :)
 
Minä en usko että meillä beibi syntyy vielä nyt maaliskuussa, mutta noin muuten niin ois kyllä hyvä aika lähteä synnyttämään tuossa pääsiäisen pyhinä kun esikoinen on isänsä luona :D ei tartteis häntä kesken yön (jos tulee yöllä lähtö) roudailla koulukaverilleen tai päivälläkään huolehtia hänen menemisistään.. :)
 
Paljon onnea hanzu :) <3 Tuli taas ihan tippa linssiin, kun luin tota synnytyskertomusta :D

Mulla ois tänään neuvola. Tehdään se isyyden tunnustus. Vähän kanssa jännittää paljonko se sf mitta on, kun se oli viimeks just ja just siinä alakäyrillä :s

Joko täällä kyseli ehkäisystä. Me ei olla vielä mietitty mitä ehkäisyä ruvetaan käyttää raskauden jälkeen vailla varmaan pitäs ruveta miettimään :D

Onko muilla vauva rauhoittunut loppua kohden? Vauva kyllä liikkuu yms, mutta ei niin aktiivinen oo enää mitä esim 1kk sitten.
 
Onnea Hanzu!

Mä en tykkää käyttää mitään hormonaalisia ehkäisyjä, joten varmaan vähän kortsua ja kierron mukaan pelaamista, kattoo sitten tarkemmin. Jos nyt ainakin vuoden jaksais sillä mennä ja sitten ei olis niin väliä vaikka pikku hiljaa ei enää ehkäisiskään.. Mutta näitä miettii sit myöhemmin uudestaan.

Mulla vauva on vilkas edelleen, tosin Pippuri oot vähän pidemmällä mua. Mutta ilmesestihän se on ihan tavallista, kun tila vähenee. Ja joskus voi olla rauhallisempia päiviä.

Pähkinäpuu 36+5
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä