Huhtikuun hurmurit 2016 *Syyskuussa*

Day
Onpas Katjuska87 jo söpö raskausmaha! Ei tuota kyllä tosiaan pysty enää piilottelemaan! :)

Tällä viikolla mennään jo rv 9+. Kovasti odottelen nyt postia, että saisin käsiini kutsun ultraan. Voi tätä odottelun tuskaa!

Väsymys on väistynyt ja nyt tuntuu että virtaakin löytyy enemmän kuin viikko-kaksi sitten.
 
Täälä ois tänään vuorossa Healthy pregnancy kurssi. Toivottasti ei sielä tarvi yökkäillä, kestää kuitenki puolitoista tuntia ja matkat vielä päälle. Tänään iltalenkkien yökkäilyt sai jatkoa aamulenkki yökkäilystä. Mitään en saa tulemaan ulos, vaikka kovasti maha kyllä yrittää... Huomisen jumppaan piti hommata tuuraaja, en uskalla ottaa riskiä että pitää juosta ulos kesken kaiken. Josko tämä menis jo ens viikolla ohi.
Mies palaa kotiin huomenna joten pitäis jaksaa siivotaki.Millähän voimilla... Jos hakis Ikeasta vähä irtokarkkeja vauhiksi kun vieressä käyn miehen Suomituliaisia ootellessa :)

Asuntoasiat tääläki mietityttään. Tulevan kämpän pitää olla kolmio, että saadaan sitte mummot majottaa kanssa. Vaunujen ja koiran kanssa ois helpompi olla maantasassa, mutta yläkerrasta kuuluvat äänet ei houkuttele, joten varmaan menee sitte rattaitten raahaamiseksi kuitenki. Täälä kun ei rivitaloja tunneta ja omakotitalot on liian kalliita.
 
Pakko tulla hehkuttamaan, kun mekin vihdoin päästiin ensimmäiseen ultraan ja siellä tosiaan yksi pikkutyyppi köllötteli sydän kovasti sykkien :love: Pieni vastasi viikkoja ja kaikki mitat ja arvot oli oikein hyvät. Voisikohan sitä nyt hellittää hetkeksi tän murehtimisen ja alkaa nauttimaan raskaudesta kun nälkää ja tissikipua suurempia oireitakaan ei enää ole? :LOL:

Nyt tuntuu, että onneksi odotettiin tähän nt-ultraan asti, eikä menty yksityiselle, mutta täytyy myöntää, että ei se superhelppoa ollut. Nyt on kuitenkin tosi helpottunut olo ja mieskin on koko päivän kerrannut innoissaan mitä kaikkea ultrassa nähtiin :love:
 
norappi: Mulla 4 hoitolasta ikähaarukalla 1-4v pitävät huolen ettei tule liian siistiä olemaan :D
Kohta se keskiraskauden pirteys ja energisyys sieltä tulee.. toivottavasti ;)

Minä kävin eilen antaa veriseulat, nyt vain odotellaan kutsua np-ultraan. Meillä se tulee postin kautta.

Minä oon jo ihan höpsähtänyt ostelee vauvanvaatteita :D kirppiksiltä meinaan, siellä on niin halvalla uudennäköistä vaatetta,että on jo vaikka mitä tarttunut mukaan :D Ja eilen kävin ostaa H&M:ltä ihanan nallehaalarin kooltaan 50cm, ensihaalariksi varmaan passeli kevätvauvalle.. toppapukua tuskin tarttee hommata siinä vaiheessa kevättä enää, vaunuissa kuitenkin pussin sisässä ulkoilee. Mietin just että onpa ihanaa saada kevätvauva!..ei ole enää ulkona niin kylmä, esikoinen syntyi tammikuun alussa, ja oli pitkä yli -20 asteen pakkasjakso, niin sitähän vaan sisällä joutui olemaan.
-Katjuska rv 10+1
 
Katjuskalla kyllä ihana vauvamasu <3

Täällä ollaan myös innoissaan kevätvauvasta kun esikoinen syntyi lokakuussa ja tuntui että oli pitkä talvi ja aina sai miettiä pukemisia yms.

Hullunkurista ajatella että osalla on ollut jo ultria takana. Me ei varhaisultraan olla edes ajateltu lähteä mutta tuntuu vielä pitkältä ajalta nt-ultraan :)

Meillä ollaan pidetty sairastupaa nyt jo viikon verran, jokainen on ollut kipeä, esikoisella kaikkein pahin korvatulehduksineen. Ehkäpä se tästä pikkuhiljaa. Itse olen ollut nyt muutamalla vapaalla niin on saanut sairastaa. Huomenna pitäisi töihin mennä, mutta mietin vielä menenkö. Jos en olisi raskaana, menisin kun ei ole kuumetta ja enään räkäisyyttä/tukkoisuutta mutta kun on raskaana miettii että pitäisikö sitten kuitenkin nyt parannella rauhassa.
 
Heipat!

Täälläkin ollaan sairasteltu koko poppoo vuoronperään. Esikoinen on nyt kotona kipeänä. Itsellänikin on vihdoin raskausoireet alkaneet, jihuu! Ei onneksi ole huonoa oloa, mutta kohdun kasvukipuja on tullut. Turvotus on myös nyt jo melkoista. Mutta Katjuskalla on jo ihan vauvamasu, ihana ♥ :) Sitä ootellessa!

Mekään ei nyt sinne varhaisultraan mennä, vaan ootellaan kunnalliselle. Onneksi nää viikot tuntuu menevän supernopeaan. Väsymys on mulla jo vähän hellittänyt, iltapäivät on raskaita, mutta auttaa, kun ei jää paikoilleen vaan touhottaa jotain koko ajan :) Mulla on myös tarve siivota ja järjestellä tavaroita koko ajan. Kaikki mahdollinen on myynnissä kirppiksellä ja loppuja kiikutan vastaanottokeskukseen ja pelastusarmeijalle. Kai mä aattelen, että sitten isomahaisena ei tartte huhkia, kun aloittaa ajoissa pesänrakennuksen :) Vauvalle ei ole vielä osteltu mitään, mutta katseltu kyllä jo :)

Hymyliini ja pirpana, 7+6
 
Meillä on isommat lapset syntyneet kesä- heinä- ja elokuussa :) Hieman pikkuisen puolesta hirvittää ja toivon, ettei tulisi kovin kuuma kesä, melko tukala olo meidän yläkerrassa helteisinä öinä. Kesällä on mielestäni ollut kiva olla viimeisillään, kun on vaan voinut laittaa jonkun löysän mekkosen ja lipokkaat :) Nyt mietin jo ahdistuksissani, miten pystyn olemaan vimpat viikot kun ei voi puolinakuna kulkea :D :D
 
Meillä taas kumpikin lapsi syntynyt joulukuussa, joten tää kevätvauva tuntuu aika tosi kivalta ajatukselta. Kuopusta oottaessa kaikki tuntui vielä niin deja vu:ltakin, koska poitsujen la:t oli hyvin lähellä toisiaan. Pojilla on 2v ikäeroa ja nyt tulee kuopukseen ikäeroa tällä vauvalla yli 5v. Kaikenkaikkiaan kaikki tuntuu taas uudemmalta, kun on jo hetki aikaa edellisestä raskaudesta.

Mulla kanssa välillä käynyt mielessä, että entäs jos tuolla masussa onkin kaksi... Oireet sen verta vahvempia ja masu tuntuu iltasin melko isolta viikkoihin nähden. Mut vielä joutuu oottelemaan, et pääsee kurkkimaan, kun ajattelin sinne np-ultraan jaksaa odottaa.

Miehen kanssa puhuttiin eilen, että skipataan varmaan ne veriseulat. Joka tapauksessa lapsi pidetään, oli niissä vastaus mikä hyvänsä.

vaimo ja vaavi 8+2
 
Katjuskalla jo tosi iso masu! Mulla on nyt 10+5 eikä läheskään noin isoa massua. Tosin kyllä oon mammahousut joutunut jo ostamaan kun tavalliset farkut kiristää, mutta eipä toi maha vielä raskausmassulta varsinaisesti näytä. :D

Oon ollu vähän nyt huolissaan ku verenpaineet huitelee siellä 95/65 paikkeilla, pökerryttää ja painokin on tipahtanut parisen kiloa... Tässä tarttis nyt lääkärin puheitten mukaan kärvistellä vielä viikko ja sitten helpottaa, saa nyt kyllä nähä helpottaako se muka heti kun tää eka kolmannes on ohi... :D Lääkäri ainakin oli toiveikkaana että suurimmalla osalla oireet häviää niissä maissa kuin taikaiskusta.

Me ollaan jonkun verran miehen kanssa keskusteltu tosta vammaisuuden mahdollisuudesta ja ollaan kallistuttu päätökseen että mikäli esim. down löytyy, me halutaan keskeyttää raskaus. Ajatuksena sekin kyllä tuntuu pahalta, mutta jotenkin kyllä silti paremmalta vaihtoehdolta. Itseä kyllä mietityttää että saako ne sen muka ihan varmaksi selville, en haluaisi todellakaan keskeyttää mikäli tulos ei ole aivan varma. Oon tosin nyt yrittänyt olla stressaamatta tätä kun siihen np-ultraankin on vielä se pari viikkoa. On vaan vähän mörkönä nyt kyllä, kun tuo on mun suurin pelkoni koko raskautta ajatellen :( En pelkää synnytystä enkä mitään muuta raskauteen liittyen, vain sitä että lapsi olisi vammainen.
 
EN ole täällä hetkeen käynnytkään kun on ollut se muutto ja sitten lapset vie aikaa. Eka neuvola mulla oli sillon 17.8 ja lähetteen sain nt ultraan jossa kävin 4.9. Viikothan ei siis täsmännyt mitä neuvola oli laskenut vaan viikkoja olikin 9+1 joten olinpa oikeassa.. :D Uudestaan meen nt-ultraan 1.10 ja lääkärillä käyn samalla koska on painoa niin katsovat kohdun virtauksen. :) Sokerinrasitukseenkin pitäis varaa aika mutta joudun pyytää neuvolalt laittaa lähetteen uusiks kun labra onnistu tulostaa verikokeissa niidenkin laput...eli kuittas et olisin siellä käynnyt :| No onneks neuvola on 7.10 niin sanon ja käyn samalla viikolla viellä. :D Nyt vaan pitäis jaksaa ootella se 2 viikkoa. :D
 
Noissa seuloissa on juuri se ongelma, että sataprosenttista varmuutta eivät anna. Jos ultra ja veriseula hälyttää haluavat ottaa istukkabiopsian ym., joka kertoo asian varmemmin. Ja sieltäkin välillä tulokset on että "kromosomeiltaan terve lapsi". Istukkabiopsiaan en haluaisi keskenmenoriskin vuoksi. Siksi ajattelin, että mitäpä mä sillä veriseulallakaan sit teen, kun sen tulos on vain suhdannelukuja, jotka kertoo prosentuaalisesta mahdollisuudesta. Ja lapsi voi olla tai olla olematta terve. Tokihan sitä sit on mahdollisuus valmistautua kehitysvammasuuden mahdollisuuteen, mutta varmaahan asia ei ole. Siksipä ajattelin, että turhaan mä siihen menen. Tunne vaan vahvistui, kun tuossa luin joku aika sit tuota seulonnassa kiinnijääneiden -ketjua.
Pojista olin veriseuloissakin ja ne oli ok. En ajatellut asiaa silloin etukäteen yhtään enempi.

Ja sit kumminkin kaikenkaikkiaan itse synytyksessä voi tapahtua odottamattomia asioita, kuten itse elämässäkin, niin turhaan näitä stressaa. Esikoinen synty 3 pisteen vauvana hätäsektiolla, se jo opetti aikoinaan jotakin. Normaalisti on silti kehittynyt :love:

ulla-maija tervetuloa! (y)
 
Heips!
Tänään oli vihdoin eka ultra, sielä se pikkunen köllötteli. :)) vastasi viikkoja 11+0 eli kolme päivää pienempää, mut eivät vaihtaneet sitä laskettua :) kaikki hyvin, mutta mua jäi vaivaamaan itseäni kun niskaturvotusta oli 2,3mm ja esikoisesta vaan se 0,5mm.. Sanoivat että on ihan normaali ja sanoivat rajan olevan se 3mm, mut jotenki jäin pohtimaan :) no ens viikolla pitäis tulosten tulla! Oli vaikeutta saada edes mitattua kun asento oli vähän huono :D onko täällä muita kenellä on ollut tota turvotusta yli 2mm?
 
Vaimo 85 tuo deja vu-synnytys kuulostaa niin tutulta :D Meillä ekan ja tokan välillä on vuosi ja kun tytöstä menin synnärille, niin aattelin vaan että Mitä vitsiä mä täällä taas teen :D Meilläkin kakkosen ja kolmosen välillä on 5 vuotta ja nyt tämän nelosen syntyessä kolmonen on 2v9kk.

Me ei myöskään seulontoihin osallistuta siis, eikä olla aikaisemmissakaan niin tehty.

Bio-Oilia joku oli ostanut, miten on toiminut? Itse en juurikaan normaalisti tykkää rasvailla kroppaa, mutta nyt raskaana mulla on tosi kuiva iho, niin alkaisi kaivata jotain. Myös limakalvot on tosi kuivat, piilareitakaan en oo nyt ollenkaan pystynyt käyttää ja se sekstailu ei oikein meinaa onnistua.
 
  • Tykkää
Reactions: vaimo85
Hei täällä kanssa yksi huhtikuuksi masua kasvattava! Eilen oli np-ultra niin nyt uskaltaa jo vähän enemmän iloita ja verkostoitua. Oon siis 24 vuotta jo yhden tytsyn äiti. Laskettu aika on 4.4 ja yllärinä meille onkin tulossa kaksi vauvaa. Jos kaikki menee hyvin niin Jorvissa synnytän.


Mua kiinostais jutella erityisesti fb:ssa, ja olin ymmärtäväni että siellä joku ryhmä on. Miten sinne voisin liittyä?
 
Moikkis vanhoille ja uusille!

Nyt olen viikon saanut oltua ihan kotona ja vuodoilta ollaan nyt säästytty.
Tämän viikon alusta on pahoinvointi taas pahentunut, nyt 3pv olen oksentanut 5-10krt/pv. Ja paino tippuu tippumistaan. Vessassa saa ravata vuorotellen oksentamassa ja pissalla..

Jännitän NP-ultraan hullun lailla, syystä että onko molemmat vielä elossa ja "B" poikkeavuuden takia jos löytyykin joku vakavampi juttu. Itse haluan ehdottomasti tietää etukäteen mikäli vauvalla on joku jotta pystyn itsekkin ennemmin käsittelemään asian. Luultavasti pitäisimme vaikka olisi Down, että tässä on 18krt saatu keskenmeno ja yritetty vauvaa niin kovasti. Toki pohdin myös mikäli on vammainen niin tuleeko hänen elämä olemaan elämisen arvoista ja mitkä mahdollisuudet on kaikkeen ym. Toivotaan että "B" ei löydy mitään vakavaa!

Ultra ja lääkäri on maanantaina! Joten sitä ootellaan.

PÄIVITTELEN ETUSIVUN HUOMENISSA/PERJANTAINA

Vilma 11+5
 
Pahoinvointi on edelleen jäätävää. Välillä jo hiukan helpotti mutta eilen taas oli ihan kauhea olo koko päivän. yöt on ihania koska nukun!

Mulla olis ens viikolla np-ultra eli 23.9. jännittää enkä malttas odottaa mutta pakko kai se on.

Masu alkaa jo pullottaa mutta kukaan ei ole uskaltanu kysyä mitään.

marleena4:näiti 11+5
 
Taisinkin jo edellisessä ketjussa sanoa, että seuloihin osallistutaan ehdottomasti ja kaikkiin tutkimuksiin mihin mahdollista. Tutkimukset kehittyy huimaa vauhtia joka vuosi ja nykyään on tuo ihan uusi NIPT-tutkimuskin.
Ajattelen eniten sitä, että jos lapsella on vaikeavaimmaisuus, en halua hänen syntyvän tähän maailmaan vain kärsimään. Enoni pidettiin hengissä 12vuotiaaksi asti letkuissa sairaalassa, silloin ei ollut vielä ultraa tai muitakaan tutkimuksia ja isoäitini on sanonut että toivoi jatkuvasti että hän pääsee pois tästä maailmasta ja tuskistaan.. En haluaisi omalle lapselleni samaa.

vaimo85 Lapsivesipunktiot korvataan/on korvattu tuolla Nipt-testillä joka on turvallinen ja 99% varma.

Katjuska hieno maha! Mulla vähintään samanlainen! :D

Tervetuloa uusille, tulee niin paljon porukkaa ettei meinaa kärryillä pysyä ketä kaikkia täällä nyt kirjotteleekaan :p Aissulle tuplaonnittelut!
 
Tänään piti olla kauan odotettu ensimmäinen ultra.. Tunti ennen aikaa, soitti neuvolan täti ja perui ajan koska ainoa ultraaja lähtee kuulemma kotiin!!? Voi tätä itkun määrää :( Mikä lie syynä, en kysynyt kun oli tuskaa pitää itsensä koossa puhelun ajan :( Aika siirtyi viikolla. HARMITTAA. SUUTUTTAA. Olin odottanut tätä päivää todella paljon...
 
Sadeyes, Nipt testeistä nuo tuolla seulonnassa kiinnijääneiden ketjussa puhuvat. Mutta silti moni puhuu siellä yhä niistä punktioistakin, et on otettu. Anyway, itse kumminkaan en kykenisi keskeytystä tekemään olisi tulos niissä mikä hyvänsä. Siksi en niihin nyt osallistu.

AmppaKoo harmi, että uä peruttiin ja joudut enempi odottamaan!
 
Amppakoo: Nuo aikojen peruuntumiset on kyllä niin ärsyttäviä! Sit varsinkin vielä jos hankalaa saada töistä vapaata, niin joutuu sit hirveet järjestelyt tekee.

Mulle tuli tänään postissa np-ultraan aika. Se on 6.10. jolloin viikkoja on 13+0 :) onneks ei tuon myöhemmäks menny..
 
Todellakin harmittaa! Juuri olisi ollut vapaa päivä ultran sattuessa, niin uusi aika piti venkslata viikon työputken keskivaiheille. A että suututtaa! Pissanäytteet ja kaikki odotti valmiina neuvolaan lähtöä varten :D liekkö vähän hormoonit äänessä, kun itkiessä ja välillä miehelle raivotessa meni tämäkin päivä... :/
 

Yhteistyössä