Huhtikuun hurmurit 2016

Ihanalta kuulostaa nöösikän reissu! Ois niin ihana päästä itsekin johonkin reissuun!

Joo, meillähän nyt vissiin tulikin noita oireita. Keskiviikkona ja torstaina vauva itki ihan kauheesti ja tuli ilmavaivoja :( No huomenna se lääkäri soittaa onneksi.

Meillä on nyt vauva nukkunu yhdet pidemmät päikkärit päivällä. Varmaan johtuu, kun nää kelitkin viileni :)
 
Moikka! :) meillä tänään maisteltiin ekan kerran porkkanaa 1tl ja laitoin lisäksi vähä äidinmaitoo, näytti neiti tykkääbän♡ keitin vaan ja soseuta porkkanaa :)
Meillä on niitä ainut pehmeitä ensilusikoita, niin niillä oon d-vitamiinitkin antanut, mutta varmasti muutkin lusikat ois hyviä :)

Meillä ollu neiti vähä kipee oloinen, niin parina päivänä pitäny vähä panadolia antaa sitä liosta, jota voi suun kautta antaa.
Mekin tällä viikolla aiemmin nukuttii neidin kans vierekkäin, neiti noin 3tuntia ja mä noin tunnin♡

Eilen ostin neidille väliaikahaalarin, ku edullisesti löytyi.Talvihaalaria lähdin kylläkin etsimään, mutta ei vielä löytynyt. On Se ÄITIYSPAKKAUKSSN ihana, mutta aika iso Ainakin Eka Kylmällä ilmoilla Käytettäväksi. Eilen täällä satoi koko päivän ja tuntui tosi viileeltä, tänään taas lämmintä!

Mukavaa sunnuntain jatkoo kaikille! :)
Anscu ja neiti 4kk1vko noin :)
 
Minäkin tässä muutama päivä sitten mietin että täytyykö jotain välikausi tai talvihaalaria ostella. Tulin siihen tulokseen,että äitiyspakkauksen vanu-,ja toppapuvulla mennään. On tässä kuitenkin useampi kuukausi vielä ennen kun sitä toppapukua tarttee, ja kun ei kuitenkaan liiku vielä maassa,niin ei haittaa vaikka se oliskin vähän reilu. Kevääksi voisin ostaa valmiiksi jonkun vedenpitävän välikausipuvun nyt kun niitä on tuolla alennuksessa, kun vaan koon osaisi arvioida.
Vanupuku+äitiyspakkauksen makuupussi yhdistelmällä tarkenee aika kylmille keleille asti vaunuissa tämmösen vauvan kanssa joka ei vielä ulkoile vaunujen ulkopuolella. :) Nyt kun kelit viileni niin meinaan heti pukea vauvalle aivan liikaa. +15, niin siltikin sopivan verran vaatetta kun ihan sisävaatteissa vaan tonne äippapakkauksen pussin sisään, minä typerä tungin fleeceä väliin ja toinen ihan hikinen oli.
 
Täällä maisteltiin tänään avokadoa ihan omin sormin ja hyvin teki kauppansa :love: voi iso tyttö! Mulla kans pukemisongelma, kun ei tälle kuumikselle kevätvauvalle ole paljon ulkovaatteita tarvinnut vielä koskaan pukea o_O ekat 2 viikkoa oli 56 koon fleecehaalari ja tumput+ pipo, sen jälkeen ei ole ulkovaatteita käyttänyt..
 
Heipsan täältäkin!
Ei ole ehtinyt/jaksanut kirjoittaa eikä edes lukea sitten kevään. Poitsu on nyt 4½ kk ja on oikein tyytyväinen ja nauravainen poika. Erbin pareesi oli tosiaan ohi menevä oire ja käsi toimii hyvin ja poitsu kääntyy mahalleen ja muutenkin oikein jäntevä poika. Semmoinen pulma meillä on, että napa ei ole edelleenkään kunnossa. Pohja on punainen ja kostea mutta ei kuitenkaan tulehtunut. Neuvolassa ei oltu asiasta huolissaan mutta käytin sitten lastenlääkärillä, joka laittoi lähetteen esh :eek:n. Siellä etsittiin syytä navan kosteuteen ja seuraava kontrolli on syksyllä. Napa on edelleen entisellään, joten todennäköisesti on edessä navan operaatio, jossa navanpohjaan tihkuttava tiehyt suljetaan. En halua oikein edes ajatella, että poitsu nukutetaan ja on sitten operaation jälkeen kipeä... Mutta pakko mikä pakko.

Soseita on syöty jo reilun 3kk:n iästä, kun suu niin kovasti napsui meidän muiden syödessä. Hienosti osannut syödä ja näyttäisi jo kaipaavan suuhunsa jotain vaativampaa pureskeltavaa eli josko kohta kokeilee 5kk:n soseita. Päivässä ei vielä ole kovin rytmiä. Päiväunia nukutaan useampia. Varsinkin helteiden aikaan nukkui vain puolen tunnin tirsoja. Yöllä nukkuu 7-8 tuntia, joka on kovin ihana asia meidän himpun verran stressaavassa arjessa. Rintamaitoa ei valitettavasti enää tule kuin lohduksi ja alkupalaksi/jälkiruuaksi.

Kesä vietettiin lomaillen. Mies oli sairaslomalla, sillä hänellä alkoi dialyysihoito. Voi onneksi toteuttaa sen kotona eikä tarvitse sairaalassa ramppaamista. Pari viikkoa ollut nyt töissä ja tässä opettelen taas uudenlaista vauva-arkea. Isommat lapset aloittivat viime viikolla koulun. Itsellä alkaa valmistautuminen isoon tenttiin. Olisi pari tuhatta sivua luettavana... En lue. Kuuntelen luentotallenteita ja luen vain osan materiaalista. Onneksi tentti on monivalintatentti ja pitää luottaa omaan ammattitaitoon 20 vuoden ajalta ja siihen, että on päässyt välitentit läpi ja kuitenkin jotenkin valmistautuu tenttiinkin. Osittain opiskelusta johtuen olen palaamassa töihin marraskuun alusta ja mies jää vanhempainvapaalle. Toki tätä suunniteltiin ilman opiskeluakin, että myös mies saa nauttia vanhempainvapaasta. Tällä hetkellä hänen terveydentilansa näyttäisi mahdollistavan tämän suunnitelman. Elokuun loppuun mennessähän tämä pitää työnantajalle ilmoittaa.

Välillä on väsynyt ja stressaantunut, kaikesta. Mutta välillä kun koittaa löytää niitä levon ja rentoutumisen hetkiä niin eiköhän sitä pärjätä. Ehkäpä tännekin aktivoituu kirjoittamaan syksyn aikana.

Niittys ja poitsu 4½ kk
 
Jos nyt edes vähän kerkeisin kirjotella ennenkun käsky taas käy! Meillä on ollut ihan hullunmyllyä taas.. Päiväunet 30min kerrallaan ja tunnin jaksaa olla hereillä ja sit alkaa kitinä. Unille ja taas se 30min. Tää rumba jatkui koko päivän ja yöllä sit 2h välein jotain.. HUOH! Viime yö nukuttiin loistavasti 21-07:30 kolmella syönnillä mikä on siis täälläpäin hurjaa luksusta ;)
Ekat pidemmät (yli 30min) automatkat on tehty ja meni vähän vaihtelevalla menestyksellä. Menomatkan nukkui rauhallisesti,mut paluumatka olikin sit jotain aivan muuta. Mut ehkä harjoitus tekee tässä mestarin?;)

Mä tein esikoiselle soseet itse ja aion tehdä tällekkin :) Saan jotain omituista nautintoa kasvisten pilkkomisesta ja pysyy ainakin veitsenkäyttö muistissa jos kokinhommiin vielä palaan :) Meillä myös mansikat,vadelmat,mustikat ja omenat omasta takaa joten niitä tuun käyttämään. Samoin perunaa,kukkakaalia,parsakaalia löytyy omilta viljelyksiltä.
Päärynää oon nyt soseuttanut ja hyvin on kauppansa tehnyt. Naurattaa kovasti ja tykkää. On myös kovin kiinnostunut jos on sylissä ja itse syö jotain (y) Mennään lääkärin ohjeen mukaan et ensin rintaa ja hetken päästä vähän sosetta ja katellaan sitten 4kk kohdalla et otetaanko päärynän lisäksi jotain muuta.

Heh, tänään juuri minäkin mietin näitä vaateasioita. Kauppaan kun lähdettiin niin ihan body+kollarit oli pojalla päällä. Mä en tiedä milloin tuolle uskaltaa automatkalle pukea enempää kun on kuumakalle!

Meillä on kämppäkin kun pommin jäljiltä.. Ei oo toi siivous onnistunut yhdellä kädellä kun vauvalla oli viime viikko "haluan että pidät sylissä ja mielellään liikut koko ajan"-viikko.
"Kiva" kuulla että muillakin vauva takertuu jos on ollut muiden sylissä paljon. Synttärijuhlien jälkeen tosiaan viikko oli yhtä sylissä kantamista... :confused: Mammanpoika :ROFLMAO:
Mä oon nyt yrittänyt nukkua aina kun vaan mahdollista (eli harvoin :eek: ). Rupee toi väsymys painaa niin paljon et tuntuu et aivot ei toimi sit niin ollenkaan, unohtelen tunnusluvut, avaimet sun muut.
Tänään on poitsu nukkunut ihan ok, aamulla automatkat 15min suuntaan, päivällä 1,5h ja nyt on jo taas unilla. Ihme kyllä, tänään on nukahtanut niin et olen ollut vaan sängyn vieressä!(y) JEE! Esikoisen kanssa tein sen virheen et nukutin sylissä/tissillä/vieressä aina ja vasta nyt 4v osaa jotenkin nukahtaa itsekeen!
 
Hellurei :)

Ompa kiva lukee niittyiksen ja kapushan kuulumisia :)

Me maisteltiin ekaa kertaa eilen porkkanaa :D Oli kyllä neidin ilme ihan "mitä hitoo äiti tää on", mutta ei sylkeny pois. Annoin vaan yhden luskallisen, mutta ei siitä ainakaan vielä tullut mitään oireita niin tänään ajattelin antaa sitten kaks lusikallista :)

Mulle on tullu minipillreistä kivat sivuvaikutukset :/ menkkakipuja,tiputteluvuotoo, pahoinvointia ja aamuisin on maha ihan kuralla :( taidan kyllä lopettaa ne, kun ei näytä sopivan...

Me saatiin nyt sitten se maitoallergia diagnoosi. Tuli viime viikolla niitä oireita, niin lääkäri eilen soitti ja anto sitten sen lausunnon. Postissa tulee tällä viikolla se lausunto ja pitää sit laittaa kelaan.

hyvää alkavaa viikkoa kaikille :)
 
Pähkinäpuu, jos lusikalla antaa niin alkuun ihan sileäksi soseeksi, mut sormiruokailussa toisin päin eli iso pala jonka saa käteen mutta ei kokonaisena suuhun, ei liian pehmeä ettei tunge kerralla kaikkea, näin mua on ohjeistettu. Sit kun suun motoriikka ja sorminäppäryys kehittyvät niin pienenee palat, ja vastaavasti soseita hiljalleen karkeammiksi. Korjatkaa jos olen väärässä.
Me ollaan pysytty vielä avokadossa, hyvin maistuu. Mahaan ei varmaan päädy kyl paljon. :ROFLMAO:

Tänään pakataan, huomenna Meksikoon!
 
Meinasitteko jotain harrastuksia/kerhoja aloittaa nyt syksylle vauvan kanssa? Me ei varsinaisiin harrastuksiin lähdetä, mut MLL perhekahvilassa ollaan jo pari kertaa käyty, ja syyskuun alussa alkaa myös seurakunnan perhekerho, niin niissä käydään. Jos ne nyt meidän rytmiin sopii... ettei vauva nuku aamupäivää ja minä kerhoilen yksin. :D
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää reissua Irith! :)

Öö en oo ees miettiny alotetaanko jotain harrastuksia. Mulla nyt muutama kaveri on saanu lapsen tässä kesän aikana niin niiden kanssa on tullu aika paljon oltua ja ulkoiltua :)

Miedän neiti kääntyi tänään selältä mahalleen! Ja en tietenkään nähnyt sitä, kun olin keittiössä ja vauva oli leikkimatolla lattialla. Laitoin sen siihen selälleen ja parin min päästä kävin kahtoo niin oli mahalteen :love::love: Nyt ei tietenkään uudelleen käänny, kun kyttään koko ajan :ROFLMAO:
 
Pippuri: Meillä kans oppi sunnuntaina kääntymään selältä mahalleen. Ja nyt tekee sitä koko ajan. Vaippaa kun yritän vaihtaa tai pukea. Toissayönä poju yritti unissaan kääntyä useamman kerran, ja hirvee ähinä kuului kun pinnasängyn laita otti vastaan. :D
 
Meilläkin opittiin eilen kääntymään selältä vatsalleen! 3kk1vko vanhana eli yli kuukauden aikaisemmin kuin isoveljensä! Nyt sitten harmistutaan kun ei pääse eteenpäin.

Minä se sitten sain rintatulehduksen.. Kiva olla 12h lasten kans kahestaan kun kuume nousee ja muutenkin heikottaa :(

Hampaita on vissiin nyt oikeasti puhkeamassa!! Ikenissä näkyy kaksi kohoumaa jotka on ihan punaiset ja huutoa koko ajan.. Unet 20-40min kerrallaan. Huhheijaa!!
 
Irith kuulostaa järkevältä!

Me käytiin jo keväällä kerhoissa ja nyt jatketaan :) Äiti-vauva-tanssiin myös ilmoittauduin ja muutkin mietinnässä, esim. vauvauinti ja muskari.

Voi ei tsemppiä Kapusha! Mulla oli rintatulehdus alussa, se oli järkkyä kyllä.
 
Hei!
Katjuska; meillä samat kerhot, MLL ja srk perhekerho, joissa oon ajatellu vauvan kanssa käydä. Harmittaa hirmusti, ku en mahduttu ekavauva kerhoon nyt mukaan, joka alkoi tänä viikolla, ku siellä ois ollu mun 2mammakamua vauvojesa kaa, mutta marraskuussa alkaa sit toinen ryhmä. Johon ilmoitin meidät. Vauvauinti kans kiiinnostais :) en vaa tiiä, milloin se alkaa ku täällä on remontoitu tota uimahallia, mutta tän kuun aikana ne ilmoittaa.

Kuulostaa hauskalta Pähkinäpuu tuo äiti-vauva tanssi, tahtoo kans! !! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Nöösikkä me oltiin Espanjassa kun tämä vauva oli 1kk. Ei tietenkään sillon soseita syönyt mutta siellä niihin vauvan soseisiin on aina lisätty suolaa, sokeria ja vaikka mitä. En tiedä löytyykö nykyään jotain luonnollisempia, en usko. Samoin kaikki kosteuspyyhkeet on vahvasti hajustettuja vaikka niissä lukisi mitä. Vaipat siellä on hyviä, ainakin Dodot ja Deliplus.
Ja tutit sitten menee huonon näköseksi jos niitä siellä keittää hanavedellä kun siinä hanavedessä on kalkkia.
Ihanaa reissua teille! :)
 
Kiitos sadeyes! Hitsi noita ruokatouhuja mutta pakkohan se on selvitä. Toisaalta jos Fugesta löytyis joku suomalaiskauppa josta sais jotain muuta... No pysyyhän ne espanjalaiset vauvatkin hengissä o_O tuttia meillä ei syödä eikä juuri korvikettakaan pullosta. Just aattelin googlettaa nokkamukitouhuja jos mentäis rinnan jälkeen suoraan sellaisiin touhuihin...
Meillä on vuokrattuna oma talo jossa pihassa iso uima-allas, joten varmaan oma vauvauinti tulee myös aloitettua.
Huomenna meillä on neuvola ja lääkäri ja saadaan taas niitä rokotteita.
Meillä on käännytty nyt 3 viikkoa ja nyt ollaan ryömintäpuuhissa. Yhtään en muistanut että toi liikkuminen tulee näin nopeaan. Onneks kuitenkin vielä poika löytyy edes suurinpiirtein siitä mihin jätti :D
Valveillaoloaika venähti yhtäkkiä pariin tuntiin ja samalla päikkärit pitenivät.
Äidin poika tuo on kovasti edelleen. Muutkin leikittävät ja hoitavat mutta tiukan paikan tullen äiti hoitaa. Lokakuun lopussa pitäis mennä ekan kerran tuolla Espanjassa ulos ilman poikaa kun mummo ja vaari tulevat kylään ja hoitamaan vauvaa... Nyt jo pelottaa miten meidän käy :whistle:
Huomenna meidän neuvolakuulumisia.

Ai kauheeta! Just luin noista nokkamukitouhuista. Eihän sellaisia saa tehdä enää ollenkaan! Jatkamme siis sitkeästi kunnolla myös pullolle opettelua!
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin meni neuvolat ja lääkärit. 67 senttiä pituutta ja 8.1 kiloa painoa. Hyvin kasvetaan siis :D ja tämä siis 4kk neuvola. Molempiin reisiin tuli piikit ja nyt seuraillaan miten päivän vointi kehittyy. Suoraan nukkuun mentiin kun kotiin päästiin.
Meiltä puuttuu tosiaan toinen kives joten vatsan alue kuvataan kun tullaan reissusta että olisko se puuttuva kives sitten jäänyt ylös. Jos on niin se nipsastaan jossain vaiheessa alas. Jos ei niin ei. Sitten porskutellaan yhdellä. Jos jossain vaiheessa alkaa tuntea erilaisuutta tai kosmeettista haittaa niin sitten laitetaan tekokives.
Nyt aamukahvia ja olympialaisia äidille joka on ihan pökerryksissä aikaisesta herätyksestä :ROFLMAO:
 
Heips!

Meillä oli Niilon kanssa Lastenklinikka-käynti tiistaina. Ikää nyt 4,5kk ja sydämen tilanne pysynyt aikalailla ennallaan. Hivenen korkempia paine-eroja nyt mitattiin, mutta ollaan edelleen selvästi alle toimenpiderajan. Seuraava käynti on marraskuussa :)
Niilo oli siellä kyllä niin topakkana, ihan kuin isompikin :D Kaikki tutkimukset saatiin ongelmitta tehtyä ja pikkumies lähinnä keskittyi hymyilemään ja seurailemaan hoitajien touhuja. Mitat olivat nyt 7200g ja 62,7cm. Ikää siis 4,5kk. Meillä on 1.9. sitten 5kk neuvola, eli vähän tiheämmin tulee nyt kasvuakin seurattua.

Niilo on nyt myös oppinut kunnolla mahalleen kääntymisen. Muutenkin kehittynyt kovasti, vaihtaa jo lelua kädestä toiseen jne.

Mutta nytpäs se heräsikin, joten palaan myöhemmin.
 
Paranemisia Kapusha! :)

Ompa hyvä Huhtihapsukkainen, että ei tarvii ainakaan vielä toimenpidettä tehdä :)

Tällä ei nykyään muuta tehdä, kun koko ajan käännytään selältä mahalleen :D Vaipan vaihtokin on haastavaa, kun koko ajan pitää yritää kääntyä ja myllerrellä :ROFLMAO:

Täällä on satanu nyt muutaman päivän niin vähän ärsyttää, kun ei pääse kunnolla ulkoilemaan :(

Hyvää viikonloppua kaikille :)
 
Meilläkin oli tänään nelikuukautisneuvola, tämän kuun lopulla siis poitsu 5 kk. Reilut 7 kiloa painoa ja pituutta 63 ja risat. Lääkäri sanoi ettei ole mitään kiirettä soseiden maisteluun niin me nyt siirretään niitä vielä ulkomaan reissun yli. Vauhtia piisas ja lääkäri kehui motoriikkaa hyvin kehittyneeksi! :) *ylpeä äiti*
 
Kiva lukea kaikkien kuulumisia! Mukavia reissuja usealla tiedossa! :)

Meillä vähän näyttäis homma sille,että yösyönnit on nyt jäämässä. Jäbä nukkui tuossa jo 3 yötä heräämättä n.10h unet, ja viimeyönä heräsi kertaalleen 8h:n kohdalla,mutta ei huolinut maitoa, tuttiin tyytyi ja nukkui vielä pari tuntia. Meneehän meillä jo 2 purkkia sosetta päivässä, desi puuroa ja pari desiä velliä + maidot, niin ei ihmekään että pärjää jo hienosti yön yli niillä.

Ryömimään on kova hinku, pieni matka päästään jo eteenpäin mutta harmillisesti naama kopasahtanut lattiaan pari kertaa niissä harjoituksissa.
 

Yhteistyössä