Huhtikuun hurmurit 2017 *lokakuussa*

Ehkä tää sitten onkin just sitä ;D On sen verran hupsun tuntuista. Melkonen vipeltäjä sen täytyisi kyllä olla, kun niin usein tota kuplintaa tuolla nyt tuntuu. Välillä sen melkein tuntee kädellä vatsan päältä ja tuntuu kuin se riehuisi ihan tossa vatsanahan alla. Niin vaikea uskoa :D Mutta ainoo minkä voin varmaksi vannoa on se, että suolentoiminnasta tää ei johdu. Tää on niin uusi erikoinen tunne. Kuin joku kutittelisi vatsan sisältä ja aina nimenomaan kahvin tai jonkun herkun jälkeen, heh.
 
Diiduska91 minulla sama kuin sinulla. Vauvaa ajattelen kyllä koko ajan, mutta silti en voi kuvitella, että siellä se oikeasti on. Vaikka nt-ultrassakin on käyty, mutta ehkä sitten kun liikkeet tuntuu niin se realisoituu :D

Tänään aaamulla miehen kanssa hurrailimme, etten ole oksentanut moneen päivään. Minullaha on aina ollut sellaista oksentelua, että voin pidätellä niin kauan että olen vessan luona. Tänä aamuna sitten autossa kuin salama kirkkaalta taivaalta oksut tuli sylkkyyn ja mies veti auton sivuun ja siellä jatkui sitten oksentelu.
Huhhuh..
 
Sain tänään eilisen sokerirasituksen tulokset, ei oo raskausajan diabetesta ainakaan vielä, jee! :D

Tänään käyty myös nt-ultrassa, pötkylä vastasi täysin kokoaan ja kovasti käsiään heilutteli meille. :love: Lääkäri innostu vähän kuvia tulostelemaan, ja saatiinkin iso nippu niitä kotiin vietäväksi ja ihasteltavaksi. :love: Rakenteet näytti olevan tällä hetkellä hyvät ja niskaturvotustakaan ei kuulema silmämääräisesti ole lainkaan lääkärin mukaan. Toki vielä mittasi sen ja laittoi luvun menemään jonnekin missä riskiluku lasketaan. Tulokset saan ilmeisesti myöhemmin. Varattiin myös aikaa rakenneultraan, johon on aikaa vielä lähes kaksi kuukautta. Miten ihmeessä sitä jaksaa odottaa... :ROFLMAO:

Liikkeistä
Miekin oon pari kertaa tuntenut samassa kohdassa ja samassa asennossa ollessani kunnon muljahduksen oikeella alavatsalla. Koskaan en oo mitään vastaavaa tuntenu, joten siks nää muljahdukset hämmentääkin niin kovasti.. Onkohan mahdollista että voisi olla vauvan liikkeitä? Istukka miulla on takaseinässä nt-ultran mukaan, eli eikös silloin liikkeidenkin tuntuminen voisi olla aikaisempaa?

Minttumar & mini 12+6
 
  • Tykkää
Reactions: papurinsessa
Itse kävin eilen kuuntelemassa luennon raskausdiabeteksen ruokavaliosta sekä oppimassa verensokerinmittarin käyttöä. Mulla oli paastoarvo 5.4 ja se olis pitänyt olla alle 5.3. 1h ja 2h paastoarvot olivat normaalit. Mä kyllä uskon, että kun muokkaan mun ruokavaliota ja lopetan sen jokapäiväisen karkin mässytyksen niin noi arvot ei tuu kyllä olemaan muuta kuin normaaleja.

Viikolla oli neuvola ja kuultiin miehen kanssa ensimmäistä kertaa vauvan sydämen äänet dopplerin kautta. Mutta.. Mulla on ennenkin ollut alavatsa hirveän arka painelulle gynegologin tutkimuksessa niin voi luoja, että se otti kipeetä. Jouduin lopuksi sanomaan, että olikohan tämä jo niinku tässä? Vauvathan ei tykkää siitä painelusta itsekään ja sen takia vaihtavat asentoa/ pakenevat laitetta että aina hetken kuuluu ihana jumputus ja sitten viuh viuh ja ääni häviää :D

Onko kukaan ajatellut hankkia doppleria kotiin? Mä olin ensin ajatellut, mutta nyt kun tiedän mimmoinen laite se on ja vauvakaan ei siitä tykkää niin saa jäädä mun puolesta kyllä kauppaan.
 
Miullakin doppleri käytettynä hankittu jo ihan alkuvaiheessa. Alussa tuli kuunneltua useammin, nyt vähän vähemmän, kun ei niitä sydänääniä läheskään joka kerta löydy, niin en turhaan ole halunnut stressata itseäni. Nyt kun pientä ultrassakin useampaan otteeseen nähty, niin pelko keskenmenosta ei enää ihan niin suurena kummittele. :)

Minttumar & mini 13+0 :love:
 
Täälläkin on käytetty doppleri kotona :) kuuntelin ennen nt-ultraa dopplerilla, mutten ikinä saanut kuulumaan vauvan sydänääniä. Nyt ei olla nt-ultran jälkeen testattu kuuluisko jo :)

Oskama & pinokkio 13+0
 
Doppleria ei ole ajateltu tälläkään kertaa hankkia, vaikka onkin vähän ahdistavaa kun ei tiedä onko kaikki kunnossa... neuvola käynneissä kuitenkin aika pitkä väli ja kun ei varmoja liikkeitäkään vielä tunnu.. mutta maanantaina olisi toinen neuvola kerta niin pääsee kuulemaan sydänääniä :love: ja muutamassa viikossa alkaa varmaan liikkeetkin tuntumaan niin voi itseään rauhoitella niillä:D

Kuinka tarkkoja olette olleet syömisen suhteen, esim jos jotain ei suositella? Tosi vaikeeta kun tekee mieli hirveästi salmiakkia/lakua eikä oikeen olisi hyväksi. Tai söin vähän valmista punajuurisalaattia yksi päivä, kunnes tajusin ettei punajuurta saisi raakana syödä:oops: mites esim. Tuorejuusto, voiko sitä syödä... jos googlettamaan alkaa niin tuntuu ettei oikeen mitään saisi syödä o_O:D ja pitäisi syödä terveellisesti, mutta kun tekee mieli kaikkea suolaista "epäterveellistä" :oops:(n):D ei oo helppoa :ROFLMAO:

Kivaa että pikkuhiljaa kaikki sinne ultraan vihdoin pääsevät niin ei tarvitse odotella :rolleyes: ja vielä hyviä uutisia tulee:love:

Eveli90 15+2
 
Syömisten suhteen ainakin ite oon semmosella "kohtuus kaikessa" -linjalla. Eli selkeän listeriavaaran tuotteet kuten raaka kala on kokonaan pannassa, mutta esim. salmiakkia oon syöny välillä vähän. Kotimaassa luotan että pastöroidut maitotuotteet on ok, kunhan ne on tuoreita, eli mitään jääkaapissa lojuneita purkinpohjia en uskalla syödä. Ja tietysti mieluummin kunnolla kuumennettuna, mutta pari kertaa on livahtanut ajattelematta esim. fetaa salaatissa. Ja eikös säilötty punajuuri ole eri asia kuin raaka? Sitähän siinä salaatissa varmaan on. Ja ylipäätään nuo nitraattipitoiset kasvikset ei kai kovin vaarallisia harvakseltaa syötynä ole.
 
Voihan feta, mäkin olen sitä salaatissa vähän syönyt, enkä yhtään ajatellu että ehkä ei pitäisi...:oops: oivoi, nyt tarvis vähän tsempata ja alkaa miettimään mitä sinne suuhun laittaa :unsure:
Säilöttyä punajuurta on juu, mutta sen ja raa'an punajuuren erosta en oo ollu varma. Mutta jos on eri asiat ja salaattia vois siis vähän syödä ni jes, sitä meinaan tekee mieli :D
 
Oon syöny ihan huoletta fetaa, tonnikalaa, punajuuria purkista jne. Neuvolasta saadun lapun mukaan ei saa syödä raakaa punajuurta, kun taas purkissa viipale punajuuret ja salaateissa ne ei kyllä mun mielestä oo raakoja.
Homejuustoo kuumennettuna voi kuulema kans syödä esim pizzassa.
Ja muutkin maitotuotteet suomessa on kyllä ihan turvallisia.
Esim tuorejuustokakkua oon aina syöny kun tarjolla ollu.
Kalaa syön vaan uunilohta ja sitäkin korkeintaan pari kertaa kuussa.

Kath 15+5
 
Minäkin oon syönyt ihan normaalisti. Ihmetyksenä tuli ettei meetwurstia saisi syödä mutta kyllä sitä ilmankin pärjää. Valion fetaa ja auraa oon kyllä syönyt ihan rauhassa mutta tosiaan kaapissa lojuneita en yleensäkään syö jos on kaksi päivää pidempään ollut auki:rolleyes: vainoharhainen ehkä:LOL:

Onko muilla tullut linea negra näkyviin? Eli se raskausviiva mahaan. Mä huomasin tänään että rintalastasta alaspäin lähtee se. Esikoisesta (poika) oli navasta alaspäin ja tytöstä navasta ylöspäin ja kuopuksella (poika) alhaalta ylös :D Ei siis oikein voi sukupuolta tuosta päätellä.

Rinnat on myös ollut tosi kipeät, ihan kuin pinkeänä liiasta maidosta ja kylmä ottaa vaikka kävisi ihan vain kaupan kylmaosastolla :unsure: Mies onneksi lupasi lämmittää mutta voisi olla aikamoinen näky jos joka paikkaan menee mies roikkuen tisseissä :D:whistle:

Päänsärky on myös kovaa ja lähes jokapäiväistä mutta ei viitsisi Panadolia ottaa koko ajan. Varsinkaan kun 500mg ei auta niin joutuu ottaa grammaisen ja sekin on vähän siinä ja tässä auttaako (n)

Avantasia, huomenna jo 15+0 :love:
 
Mäkin oon vähän "kohtuus kaikessa"- linjalla noitten syömisten kanssa, mutta samalla myönnän olevani melkosen tarkka :D Tonnikalaa syön kerran parissa viikossa, salmiakkia voin ottaa pari, jos ostan irtsareita (max.kerran viikossa) ja fetaa kuumentamatta vaan jos just sen avaan. Tuorejuustoja en käytä, jos ei kuumene kunnolla ja pellavansiemeniä en syö ollenkaan (edes leivässä... vaikeuksia löytää leipää missä ei olisi). Sushi (tai lähinnä merilevä) on vähän outo, kun sitä esikoisen raskausaikana tutkin. Katoin, että seitipala (mitä thl suosittelee) sisältää monin kertasen määrän jodia verrattuna esim. 10 norisushin sisältämään määrään. Vähän ristiriitasta.. Oon siis antanut itelleni luvan, että voin pari kertaa syödä (vege)sushia, jos huvittaa.

Linea negraa ei oo vielä näkynyt, viimeksi meni muistaakseni ylhäältä alas (poika tuli).

Avantasia: Auts, tiedän tunteen. Mulla oli viimeks kans ihan kauhee päänsärky eikä siihen auttanu mikään. Pamoliakaan en kauheesti viittiny kans syödä, ku tuntu et ei se auta ja ois pitäny päivittäin ottaa. En kyllä yhtään muista millon se sitten loppu, ennen puoltaväliä muistaakseni?
 
Mä oon aatellu että sushissa on kiellettyä vaan se raaka kala. Oon kyllä ihan varma että japanissa vetävät merilevää (tai sushia) raskaanakin ja intiassa inkivääriä, eli eiköhän nämäkin ole vähän kuttuurisidonnaisia, että mitä pelätään. Eteläeuroopassa punaviiniä pidetään odottajalle terveellisempänä kuin kahvia... Ja monissa maissa saunominen on kielletty raskaana olevilta.
 
Aika hyvin oon totellut sitä raskausajan välteltävien ruokien listaa, mutta lähinnä senkin takia, etten syönyt suurinta osaa niistä ennen raskauttakaan. Ainoa oikeastaan, jonka kanssa mulla oli aluksi vaikeuksia, oli energiajuomasta eroon pääseminen. Kerran oli pakko ostaa yksi tölkki ja juoda se puoliksi. Kahvia juon kohtuudella eli 1-2 kuppia päivässä. Kokis zeroa menee kyllä vähän enemmän - parikin lasia päivässä :D Lähinnä mun suurin ongelma on se, etten muista juoda vettä tarpeeksi ja että mun ruokavalio ei ole kovin monipuolinen...

Ei näy negraa ei, mutta navan alle on lisääntynyt karvoitus entisestään :unsure:

Jee, olin eilen niin iloinen, kun töiden jälkeen kävin saunassa ja saunan jälkeen kaikessa rauhassa etsiskelin pikkusen sydänääniä dopplerilla ja ehkä kymmenen minuutin etsinnän jälkeen vihdoin löysin pienen sydänäänet omieni joukosta :love: Oli kyllä niin nopea syke, että väkisinkin erotti. Hassusti vaan tuntui olevan hiukan oikealla kohtua. Oli kyllä varhaisultrakuvassakin ylhäällä sivussa alkio.

Onko teillä raskaana olevia tuttavia, joiden kanssa olette voineet jutella raskaudesta? Minulla on muutama ja on ollut todella mukavaa jakaa heidän kanssaan ajatuksia. Molemmat ovat tosin minua paljon pidemmällä, mutta minulle hyvä, kun osaavat neuvoa jne. Tuntuu myös, että 2017 syntyy paljon tyttöjä, kun lähipiirissäni kaikki ovat ilmoittaneet, että "tyttö näkyi ultrassa" :D Musta silti tuntuu, että mulle on poika tulossa.
 
Eilen illalla se iski kuin salama, täysi varmuus siitä että meille tulee tyttö :D Saa nähdä kauanko tämä varmuus kestää.. Näillä viikoilla kyllä viimeksikin aloin fiilistellä poika-ajatuksia jotka vain vahvistuivat viikko viikolta, ja poikahan sieltä tuli. Heh, jännittävää. Mehän pitäydytään jännityksessä huhtikuulle saakka, ei haluta etukäteen tietää. Paitsi siis, että minähän tiedän :p

Masu on todellakin pompsahtanut, voisin huomenna täysien viikkojen kunniaksi laittaa kuvankin. Jotenkin olen vielä halunnut pysytellä erossa mammahousuista, mutta eipä se enää ole mahdollista. Henkkamaukasta löysin tosi kivat housut, mustat biker-tyyliset "farkut", luulenpa että niillä ja muutamilla vanhoilla housuilla tulen kyllä pärjäämään. Talvi tietty asettaa vähän hankaluuksia, jonkinlaiset ulkoiluhousut pitää ainakin kehitellä.

Ensi viikolla on neuvola mullakin ja sitä ennen vielä maanantaina sokerirasitus :confused: Hyhhyi.

Bosch 14+6
 
Onnea ultriin, sokerirasituksiin ja neuvoloihin, kellä niitä lähiaikoina nyt luvassa. :)

Me saatiin vihdoinkin paljastettua vauvauutiset anopille, rupes itkemään ja oli tosi onnellinen meidän puolesta. :love: Nyt täytyisi vielä uskaltautua omille vanhemmilleen kertomaan.. :D

Minttumar & mini 13+3
 
  • Tykkää
Reactions: oskama
Me ei olla vielä paljastettu edes omille lapsille tätä tulokasta.
Mies ei pitäis kiirettäo_O Minä sen sijaan alan jo kyllästyä tähän salailuun, tätähän on salailtu jo pari kuukautta....
Luulen että suurin osa sukulaisista ajattelee että meille ei tuu enempää lapsia, meillähän on jo kolme,joten tulee varmaan yllärinä jokaiselle..
Huomenna neuvola. Jokohan saan lähetteen keskiraskauden sokerirasitukseen vai millä viikolla sinne mennään?

Vielä aivan liian monta viikkoa rakenneultraan, reilu kuukauden päästä.

Kath 16+1
 
IIk! Huomenna on vihdoin nt-ultra ja oon sitä odotellut jo kolme kuukautta. Vatsa on koko ajan kipeä ja sekaisin enkä saanut viime yönä untakaan. Niin paljon jännittää nähdä papunen. :eek::D

Aion keskiviikkona kertoa töissäkin. Työsuhdekin loppuu varmaan aika pian ja jään työttömäksi, kun oli semmonen määräaikainen vaan.. Ei siis enää edes kovin paljoa kiinnosta ja hyvin voin kertoa. :) Ja mä saan odotella rakenneultraan vielä parikin kuukautta :D Odottavan aika on kyllä pitkä....
 
Mulla tänään toinen neuvola ohitse. Kuunneltiin sydänääniä ja juteltiin ummet ja lammet. :) kiva käynti, mutta neukkutäti toppuutti varaamaan sen sokerirasituksen, mitä olin siis viimeiseen asti viivyttänyt. Nyt se on sitten ensi viikon maanantaina. Pelottaa jo yli 12 h paastoaminen ja sokerilitkut ja että koe keskeytetään, jos yrjöää? :cry::unsure:(n) jännittää pirusti.

Oskama & pinokkio 13+3
 
Mullakin oli tänään toinen neuvola ja pääsi kuulemaan sydänääniä :love: muuten ei mitään ihmeellistä ollut tälläkertaa. Painoa oli tullut yllättävän paljon, on ruoka maistunut :D:whistle: mutta en siitä nyt mitää stressiä ota kun olen muutenkin ollut ehkä hieman alipainoinen aina.
Uutena oli että täälläpäin pissa näyte tutkitaan nykyään itse, onko muilla sama? Samoin verenpaine mittari löytyy jo odotusaulasta...

Seuraava neuvola onkin vasta joulukuussa :eek: rakenneultra tosin välissä mutta silti tuntuu pitkältä ajalta. Eli nyt sitten taas vaan odotellaan :barefoot:

Ja tänään oli pakko ostaa yhdet äitiyshousut, ai että tuntu hyvältä päällä :D ei kiristä ja purista :)

Eveli90 15+5
 
  • Tykkää
Reactions: oskama
Mullakin huomenna toinen neuvola, innolla kyllä tosiaan odotan sydänäänten kuulemista eka kertaa tässä raskaudessa! Samalla käynnillä myös esikoisen 2v-neuvola eli tiedossa on taas vauhtia ja vaarallisia tilanteita :rolleyes: Meillä myös itsehoitopisteessä pitää tsekata pissinäyte, paino ja verenpaine.

Sokerirasituksen kävin aamulla kärsimässä myös. Iltapäivällä ei vielä omakannasta löytynyt tuloksia mutta eiköhän huomenna neuvolassa kuule jo tuomion. Olen jo valmistautunut saamaan diagnoosin, aika todennäköiseltä se ainakin tuntuu kun kerran tauti pamahti viime kierroksellakin.

Linea negran alun huomasin tänään! Ja masu senkun pyöristyy :love:

Bosch 15+1
 
Siis miten se pissanäyte tutkitaan itse? :eek: Verenpaineen itse mittaamiseen olen törmännyt aiemmin muualla, siitä on kuulemma ihan tutkimuksia, että monet saa alhaisemman paineen mittaamalla itse kuin jos hoitaja tai lääkäri mittaa, eli saattaa olla hyväkin juttu. :)

Mulla on toinen neuvola vasta ensi kuun alussa, mutta niitä saattaa olla normaalia harvemmin sen takia, että joudun käymään myös äitiyspolin seurannoissa.

Jospa tällä viikolla ehtisi käydä ostamassa jotkut äitiyshousut, alkaa iltapäivisin normihousut ahdistaa :D Paino ei kumma kyllä ole noussut käytännössä lainkaan, mistä olen kyllä tyytyväinen. Jotenkin vaan outoa, että paino pysyy samana, mutta maha kasvaa :LOL: En siis ehkä vieläkään ole ihan täysin sisäistänyt tätä raskautta, vähän vissiin hitaat aivot tai jotain... :p

Tsemppiä ultraa ja/tai sokerirasitusta odottaville! :)

fabula 13+0
 
Meillä piti myös tänään olla neuvola, mutta sekaannuksen takia siirrettiin vasta keskiviikolle. Kävin eilen huvikseni vaa'alla ja viitisen kiloa tullut kesästä, josta 3 on selkeitä raskaudesta johtuvia ja loput koska laiskistuin enkä ole käynyt aikoihin salilla :whistle: Eipä tuo mitään, painon pudottamiseen löytyy keinot kunhan saadaan tyyppi turvallisesti ensin maailmaan.

Mun on pakko lähteä pikku hiljaa äitiyshousuostoksille kun maha onkin alkanut pyöristyä yhtäkkiä. Tunnen myös noin parin päivän välein pientä möyrintää masussa, ihan kuin sammakoita olis hyppimässä. Meillä on vissiin sitten muutto taas edessä vaikka vasta 2kk sitten nykyiseen muutettiin.. Ruvettiin etsimään omaa asuntoa ja tänään löydettiin yksi mieleinen, josta ajateltiin laittaa tarjous.

-Myytta 15+2
 
Heippa.
Pitkästä aikaa täälä. Masu kasvaa ja eilen tuli postissa pieni lisäys äitiysvaatteisiin. (y) Tänään siirrän tuon taaperon omaan huoneeseensa nukkumaan niin saan illalla rauhassa siivota oman vaatekaappini. Taaperon hereillä ollessa siitä ei tule mitään ja pimeessä makkarissa hiljaa kun yrittää niin tulee vielä vähemmän mitään.

Torstaina sokerirasitus. YÖK!
 

Yhteistyössä