Huhtikuun hurmurit 2017 *lokakuussa*

Mullakaan ei vielä eilen näkynyt omakannassa sokerirasituksen tulokset. Tänään meen miehen kanssa hänen isälleen kylään, joten en varmaan ehdi katsomaan kuin vasta illalla. Ensviikolla onkin sitten jo seuraava neuvola, jonne mies ei enää tule mukaan vaan menen yksinäni.

Mulla on ollut eilisestä asti paljon vihlomisia kohdun seudulla ja juuri siinä, missä sydänäänet aina kuuluvat.. Myös menkkamaista jomotusta. Varmaan papu kasvaa taas :D
 
Otan osaa kath, voimia :(

Mä joudun edelleen käymään yöllä kaksi kertaa vessassa :cautious: muuten on hyvä olo (y)

Nyt uskallan jo melko varmasti sanoa että kun olen paikoillaan ja keskityn niin tunnen pienen liikkeet, pieniltä potkuilta tuntuu oikeastaan :D jännää :love:

Miten ton kaikenlaisen nostelun kanssa, ootteko kuin varovaisia? Muistan olleeni ekassa raskaudessa aika tarkka, etten turhaa mitään painavaa nostanut tai kantanut.. nyt olen aika huoletta esim. töissä nostellut laatikoita, ja onhan tota esikoistakin pakko välillä kantaa yms..

Eveli90 17+0 poks :rolleyes:
 
Kath voimia sinulle :(

Eveli90
Mä en ole vielä ollut kauhean tarkka nostelussa. Joudun viellä töissä nostella vaikka ja mitä, mutta asukkaiden nosteluita koitan välttää. Pakollisissa nostoissa, kun ei nosturia voi käyttää, niin nostan aina kyllä jonkun kanssa. Kuitenkin joulun jälkeen siirryn sellaiselle puolelle missä ei ole nostettavia asukkaita :)

Mulla omakannassa jo neukkutädiltä tietoa, että sok.ras. Ok ja virtsa puhdas, paitsi viljely ei ole tullut. :)

Muuten kysyn teiltä fiksummilta. Asun tällä hetkellä laajasalossa ja käyn Laajasalon neuvolassa, mutta saimme uuden isomman asunnon vuosaaresta. Eihän minun tarvitse vaihtaa neuvolaa kerta en niin tahdo? o_O meidän neukkutäti on niin kiva, etten halua vaihtaa sitä ja autolla helposti hurautan laajasaloonkin neuvolaan. :)

Oskama & pinokkio 14+5
 
Täällä välillä vaivaa jäätävät liitoskivut lantion ja alaselän alueella. Masua on tullut mutta näyttää enemmän lihomiselta ku raskaudelta :alien: Hoksasin tutkia omakantaa eilen vasta, sokerirasituksessa korkein arvo oli 4.8 eli vissiin hyvin meni. Jännä muuten, että labrojen mukaan mun la oli kirjattu 8.3. eikä 8.4... Np-ultrassa ultraaja myös sanoi, että mulle oli merkitty ekaksi 8.10. tänä vuonna :cautious: Joka paikassa eri la, varmasti koska mulla on ollut menkat viimeks about vuosi sitten ja kiertoa ei voi määrittää.

Onko siis ultraamalla saatu 8.4. kuitenkin se luotettavin?
 
Voimia Kath! Erittäin epäreilua!

Myytta: kyllä mun mielestä se ultran antama la on se luotettavin. Mitä la:ta neuvola käyttää?

Mäkään en vielä oo ollu kauheen tarkka/varovainen nosteluista. Toki semmosta ylimäärästä oon yrittäny välttää, mut reilu 10kg painavaa esikoista on pakko nostella useemman kerran päivässä.

Täälläkin aletaan olla keskiraskauden seesteisissä tunnelmissa. Yöllä ei tarvi herätä vessaan (y) Välillä on noita repäsykipuja, ku nousee sohvalta.

Mä ostin tänään äitiystakin talveksi torista, toivotaan että tulis nopsaan ku tuola alkaa olla aika vilakka kesätakissa patsasteluun :D

Onko muilla todettu istukka etuseinään? Ootteko tuntenu jo liikkeitä/millä viikoilla? Mulla oli viimeksikin ja sillon tunsin ekan varman rv 16, mutta nyt on välillä tuntunu et voisko jo olla? Ultraava kätilö kyllä sano, et ei kannata hetkeen odotella (n)

diiduska91 13+3
 
Voimia Kath! Erittäin epäreilua!

Myytta: kyllä mun mielestä se ultran antama la on se luotettavin. Mitä la:ta neuvola käyttää?

Mäkään en vielä oo ollu kauheen tarkka/varovainen nosteluista. Toki semmosta ylimäärästä oon yrittäny välttää, mut reilu 10kg painavaa esikoista on pakko nostella useemman kerran päivässä.

Täälläkin aletaan olla keskiraskauden seesteisissä tunnelmissa. Yöllä ei tarvi herätä vessaan (y) Välillä on noita repäsykipuja, ku nousee sohvalta.

Mä ostin tänään äitiystakin talveksi torista, toivotaan että tulis nopsaan ku tuola alkaa olla aika vilakka kesätakissa patsasteluun :D

Onko muilla todettu istukka etuseinään? Ootteko tuntenu jo liikkeitä/millä viikoilla? Mulla oli viimeksikin ja sillon tunsin ekan varman rv 16, mutta nyt on välillä tuntunu et voisko jo olla? Ultraava kätilö kyllä sano, et ei kannata hetkeen odotella (n)

diiduska91 13+3
Neuvolassa mennään 8.4. lasketun ajan mukaan, eli ihan noilla päivillä mitä laskuriinkin olen laittanut :)

Tuntuu että väsymys on alkanut hieman helpottamaan rautakuurin myötä, mutta tissit on iltaisin todella kipeät ja vessassa tulee juostua parikin kertaa yössä. Ihan kuin olis taas alkuraskaudessa :whistle:

Mulle ei ultrassa paljastettu oikein mitään istukasta, meinasi jotain sanoa mut sitten jättikin lauseen kesken. Ihan satavarmoja potkuja ei vieläkään tunnu, mutta sellaista hassua "möyrintää" välillä suunnilleen samoilta viikoilta lähtien kuin sinulla. Nyt on lähes päivittäistä jo jonkinlaiset tuntemukset.
 
Osanotto Kath ja voimia asian käsittelemiseen! Todella surullista että noin käy vielä näillä viikoilla! :(

Mun esikoinen painaa melkeen 20 kiloa ja sitäkin joutuu vielä päivittäin nostelemaan... Mutta yritän nostaa varovasti, ettei tulis turhaa repimistä.

Istukasta ei mulle ultrassa sanottu mitään, eikä kyllä esikoista odottaessakaan. Ois kyllä mielenkiintosta tietää, mutta kai ne sitten sanois jos siinä ois jotain huomionarvoista.
 
Tulin nyt sairaalaan, toivottavasti synnytys alkaa nopeasti eikä kaavintaa tartteis tehdä.
Onneksi kotona kolme lasta ja 3vuotias vie ajatukset muualle etten ole kerennyt sängyn pohjalle jäämään.
Mutta minä poistun nyt täältä ja ehkä joskus tulen takaisin mutta hyvin hyvin varoen.
Haluaisin kyllä saada vielä yhden pienen syliin, sitten meidän perhe olis täysi.
Toivottavasti teillä muilla menee hyvin loppuun asti.

Kath
 
Kath: Tsemppiä ja voimia jatkoon ♥

Nostelusta. En ollut edes tiennyt, ettei alussa saisi nostella raskaita asioita, kun ei neuvolassakaan sanottu. Kannoin yksi päivä meidän porukoiden leikkauksessa olleen 18 kg painoisen koiran yläkertaan, niin äiti sanoi, etten saisi kannella mitään. Ihmettelin, miten hengästyin niin kamalan paljon entistä enemmän ja alavatsa hieman kipeytyi.

Vieläkin pistelee välillä todella kovaa alavatsaan.. Aina vähän säikähdänkin sitä. Eilen yritin kamalasti tunnustella, tuntuuko alavatsalla mitään liikettä nukkumaan mennessäni. Muuten en onnistunut tuntemaan mitään, paitsi kun olin osittain selälläni, tunsin pientä kuplintaa. Vaihdoin kyllä heti kyljelleen.

Omakantaan oli tulleet veriarvot.. Paasto noin 4.9 ja korkein oli 7.3. Vissiin ei siis ylittänyt rajoja, mutta pitää nyt silti yrittää välttää makeaa/rasvaista ruokaa.
 
Kath: Voimia sinne! Olen niin pahoillani että näin kävi. En pysty kuvittelemaan miltä tuntuu, mutta tilanteesi on ollut mielessä. :unsure:
Onko mitään syytä näin myöhäiseen keskenmenoon löytynyt?

Aina välillä pelko nostaa päätänsä täällä, mitä jos kävisi samoin... 2010 on tämä "vauvaprojekti" alkanut ja plussan plussaa ei näkynyt hoidoista huolimatta, kunnes nyt. En yhtään tiedä mitä tekisin jos ei saataisi syliin asti pientä. (n)
 
Oskama, mulla sama tilanne, muutetaan Helsingin sisällä toisen neuvolan piiriin. Mulle sanottiin neuvolasta, että ei tarvitse vaihtaa neuvolaa vaan voi jatkaa samassa. Suositeltiin kuitenkin vaihtamaan siinä vaiheessa kun vauva syntyy siihen lähimpään neuvolaan.
 
  • Tykkää
Reactions: oskama
Kath: Tsemppiä ja voimia jatkoon ♥

Nostelusta. En ollut edes tiennyt, ettei alussa saisi nostella raskaita asioita, kun ei neuvolassakaan sanottu. Kannoin yksi päivä meidän porukoiden leikkauksessa olleen 18 kg painoisen koiran yläkertaan, niin äiti sanoi, etten saisi kannella mitään. Ihmettelin, miten hengästyin niin kamalan paljon entistä enemmän ja alavatsa hieman kipeytyi.

Vieläkin pistelee välillä todella kovaa alavatsaan.. Aina vähän säikähdänkin sitä. Eilen yritin kamalasti tunnustella, tuntuuko alavatsalla mitään liikettä nukkumaan mennessäni. Muuten en onnistunut tuntemaan mitään, paitsi kun olin osittain selälläni, tunsin pientä kuplintaa. Vaihdoin kyllä heti kyljelleen.

Omakantaan oli tulleet veriarvot.. Paasto noin 4.9 ja korkein oli 7.3. Vissiin ei siis ylittänyt rajoja, mutta pitää nyt silti yrittää välttää makeaa/rasvaista ruokaa.
Jaa siis ei mullekaan ole sanottu mitään nostelusta ja eilen just nostin 30 kgsta pahvilaatikkoa autosta poies. siihen se sitten viereen jäikin eikä ollut mitään mahdollisuuksia eteenpäin nostella.

Mun olis ehkä sittenkin pitänyt hommata se doppleri kun nyt mietin jo et pitäiskö ensi viikolla käydä kuuntelemassa sydänäänet kun tänään on ollut niin jotenkin "tyhjä olo" - tosin tätä on ollut hiton usein ja tähän mennessä aina ne on siellä kuuluneet, mutta miksi oi miksi en vain osaa nauttia tästä raskaudesta kun ei enää ällötä ja vaan rentoutua. Oikeasti häiritsee myös se, jos äidin hermostuneisuus ja stressi oikeasti vaikuttaa sikiön aivojenmuodostumiseen nyt, niin aika varmasti olen saamassa adhd:n jo kehiteltyä..
 
Nosteluun voin kommentoida minäkin, että keskivartalon pito on heikentynyt siinä määrin (esim. keskivartalon voimantuotto), etten halua nostella mitään painavia esineitä enää senkään takia -> selkä, välilevyt jne. kovilla, kun ei ole normaalia lihastukea. Lisäksi hermotus on jo itselläni kärsinyt, esim. kyykyissä (ja kyykystä nostaessa) kun en ole voimakkaan pahoinvoinnin takia voinut tehdä _mitään viimeiseen kuukauteen, ja en erityisemmin mitään kolmeen kuukauteen. (NYT OLOT VÄISTYMÄSSÄ!!! MITÄ PARHAUTTA KOPKOPKOP rv 16+3) Ja kaikki sympatiani kanssayrjö'äjille, toivottavasti loppuu pian, jos ei ole vielä loppunut.

Kannattaa myös kiinnittää huomiota lantioon, mikä varmasti vaikuttaa hermotukseen ja liikkeiden hallittavuuteen, ettei vahingossa vain pasko jotain polvea tai selkää sen takia. :) Olen ehkä liian varovainen, en tiedä, mutta oma selkä on itselle hyvin tärkeä :D

Sitten, onko ollut muita pelkopolin asiakkaita kuin minä? Kävin muutama pv sitten, ja rauhoitti kovasti mieltäni ja etenemissuunnitelma hyvä synnytyspelon kanssa. Kätilö oli erittäin ymmärtäväinen ja kohtasi pelkoni juuri sopivalla tavalla.

Lisäksi iloisena yllätyksenä oli se, että koska olen alkanut muodostaa ihme menettämisen pelkoa myös sikiön voinnista ja pelkään, että onko sille käynyt jotain... pyysin saada kuunnella sydänääniä. Kätilö sanoi sen onnistuvan. Hän kantoikin yllärinä huoneeseen pienen "käsiultran" joka oli noin älypuhelimen kokoinen; sieltä näkyi kun hielutteli otus sormia ja käsiä. Oli kyllä hieno nähdä noin täsmällisiä liikkeitä, kun silloi rv12 olivat vielä koko kropan kattavia refleksejä pääasiassa :D Rakenneultraa odoteltaessa... :)

Turvallista ja mielenrauhantäyteistä odotusta kaikille! ;)
 
Sitten, onko ollut muita pelkopolin asiakkaita kuin minä? Kävin muutama pv sitten, ja rauhoitti kovasti mieltäni ja etenemissuunnitelma hyvä synnytyspelon kanssa. Kätilö oli erittäin ymmärtäväinen ja kohtasi pelkoni juuri sopivalla tavalla.
Vaikka olen neuvoalassa omasta mielestäni puhunut molemmilla kerroilla, että ei tässä ihan ilman pelkoa mennä, ei pelkopolista ole ollut mitään mainintaa. Täytyypä ottaa ensi kerralla puheeksi, luulin, että vasta loppuvaiheessa sinne pääsisi.
 
Kävin tänään hakemassa sen sokerimittarin ja voi jestas, että oli tympäännyttävää. Onneksi se terkka ymmärsi, että olen ennenkin käyttänyt sokerinmittauslaitteita ja muutenkin työni puolesta ollut diabetes asioissa mukana niin ei tarvinut kauhean pitkään sielä olla. :D
Nyt siis mittaillaan seuraavat 6 päivää kahden ruokailun yhteydessä. Ennen ja tunti ruoan jälkeen. Jos ei ole yhtään poikkeavaa arvoa tai vain yksi niin silloin mittaukset saa jäädä. Joitain pistokokeita suositteli tehdä kuitenkin koko raskauden aikana ja jos on enemmän kuin yksi poikkeava arvo niin lähetteet lähtee äippäpolille ja ravitsemusterapeutille.

Nyt vaan toivomaan ettei niitä poikkeavia arvoja tule. (y)

Itse olen nostellut sen mikä hyvältä tuntuu. Eli jos jo nostovaiheessa tuntuu jotenkin erikoiselta niin en edes yritä. Tähän asti olen pystynyt nostamaan kaiken mitä on tarvinut. Hieman haasteita asettaa jos tuo taapero saa raivarin. Jalat sätkii niin villisti, että pitänee kohta keksiä jokin muu keino kun kokonaan syliin nostaminen. ;)

Neuvolan saa itse valita. Nykyään saa valita itse jopa sairaanhoitopiirinkin.
 
  • Tykkää
Reactions: oskama
Siis täh? Noin erilaiset ohjeet teillekin?? Mun pitäis muka koko loppuaika pistellä. Oon nyt 2 viikkoa pistelly, ekalla viikolla ne aamupaastot ja tällä viikolla 4 aterian ennen ja 1h jälkeen) ja kaikki arvot olleet täydellisiä. Pitääköhän laittaa viestiä sille hoitajalle, että miksi ympäri Suomea on näin erilainen ohjeistus ja onko oikeasti pakko noilla arvolla jatkaa mittailua joka ikinen viikko. En ala.. nimitätin hirveästi siitä pistelystä tykkää..
 
Kath: Paljon tsemppiä ja voimia <3

Nostelusta: ihan olen normisti nostellut potilaita yms vielä tässä vaiheessa tietysti ergonomia huomioiden.

ON: Olen nyt ollut pari viikkoa saikulla kilpirauhasen liiketoiminnan takia. Vointi oli tosi huono aluksi ja olin ihan petipotilaana. Vointi nyt hieman parempi vaikka arvot eivät ole parantuneet. Lääkitystä ei uskallettu aloittaa vauvan terveyden vuoksi. Ensi tiistaina uudelleen kokeille . Toivottavasti olisi arvot korjaantuneet.
 
huhtikuinen2017 Kannattaa ihmeessä kysyä neuvolatädiltä onko mittauksia pakko jatkaa ainakaan säännöllisesti jos arvot kerran on hyviä.. Heittikö sulla paljon sokerirasituksen tulokset?
 
Kathille paljon voimia jatkoon <3 ikävää että tuollaista sattuu "riskiviikkojen" jälkeenkin:(

Onko kenelläkään kokemusta rintojen lämmittimistä? ilmeisesti ainakin jollain merkillä on merinovillaisia? Ei mitkään kaulaliina viritelmät oikein toimi niin olisiko noista apua?

Täällä poksuu 17+0:love: ja olo on lähes normaali kun päänsärytkään ei enää vaivaa. Vauva myllää jonkinverran jonka tuntee lähinnä istuessa,autossa pyörii rakkoon päin mikä ei tunnu yhtään kivalta:unsure: Innolla odotan 5 viikon päästä olevaa lentoa. Jos lainaisi juniorin vaippoja:D
 
Hirmu kiire, niin ei ole tännekään ehtinyt kirjoitella. Etova olo on hellittänyt eikä tarvi koko ajan olla mussuttamassa syötävää. Painokin oli noussut jo 8 kiloa! Edellisessä tuli kaikkinensa 20 kiloa (lähtö 52 ja pikkuruiset luut niin tuntui paljolta ja hankalalta), eikä laitokselle paljoa jäänyt. Tällä vauhdilla tulee enemmänkin... Imetys lopulta vei "itsestään" ja meni miinuksellekin.

Liikkeet on tuntuneet kunnolla parisen viikkoa. Sitä ennen oli niitä satunnaisia potkuja ja muljahduksia. Joitakin päiviä ollut välissä että vauva on ollu kääntyneenä jalat selkään päin. Silloin ei kyllä tunnu paljon mitään. Hiukan aina ahdistaa vaikka sen tietääkin.

Mulla oli rintojen lämmittiminä just sellaiset liiveihin laitettavat merinovillaiset. Ruskovilla -merkkiset. Kirppikseltä silloin bongasin ja olen yrittänyt nytkin katsella. Hyvin siis toimi! Ei ollut rintatulehdusta. Tietty pidin kyllä tiukasti takinkin kiinni, ettei pääse tuulemaan.

Raskaiden nostelusta muistan viimeksi saaneeni jonkin viikkorajan. Oiskohan ollut kakskytjotain. Nyt kyllä ei työkaverit edes ole antaneet mitään nostella tai kiivetä tikkaille. En ole vastustellut :D Nostelurajoitus ei sisällä esim omia lapsia. Se on "tuttua" nostelua ja rauhallista. Yhtäkkistä repivää nostelua pitää välttää. Omaa kehoa pitää tietysti kuitenkin kuunnella jos joku tuntuu pahalle. Raskauden loppuvaiheessa vääränlaisesta nostelusta voi seurata vaikka ennenaikainen syntymä.
 
Piti oikein googlettaa noita rintojen lämmittimiä, ei ole tullut mieleenkään, että sellaisiakin on olemassa :LOL: Vois kyllä olla hyvät, joskus tuulisina päivinä ulkoillessa on tullut tisseihin sellainen ikävä tunne.

Täällä on tänään ollut samanlainen olo kuin alkuraskaudessa, etominen on tullut takaisin ja hajut tekee pahaa. :sick: Ehkä jotkut hormonitasot on nousemassa tai jotain? Toisaalta ihan hyväkin, että on oireita, koska liikkeitä en vielä tunne ja välillä on mieleen hiipinyt pelko, ettei pienellä olisikaan kaikki hyvin. :unsure: Pitäisi kyllä varmaan joskus oikein pysähtyä tunnustelemaan, josko tuolta voisi jotain liikkeitä jo tuntua.

Pari päivää neuvolaan ja vähän päälle kuukausi rakenneultraan. Aika kuluu kyllä niiin hitaasti, mutta onneksi sentään eteenpäin kellonsiirrosta huolimatta :D

fabula 14+6
 
Tulin pikaisesti ja myöhässä poksumaan, kauheen nopeasti menee aika, nt-ultrastakin jo 5 vko mukamas :cautious: 3 viikkoa rakenneultraan, sen jälkeen ehkä jotain voisi suunnitella hankkivansa jo. Kunhan asunto löytyisi joskus, nykyinen asumisjärjestely ei tosiaan tule toimimaan kun sekä mulla että miehellä on nyt kämppiksiä eikä asuta yhdessä vielä :oops: raskaus yllätti täysin tosiaan kun olin itse jo luovuttanut vuosia sitten sen suhteen, sen verran p*skoja lukuja sain lapsettomuusklinikalta aikoinaan (alle 5% mahdollisuus luomuraskauteen koko hedelmällisen elämäni aikana).
 
Olen Kath niin pahoillani. Paljon voimia sinne sinulle <3

(.) En ole täällä käynyt reiluun viikkoon, vietimme syyslomaa ja kävimme reissussa lasten ja miehen kanssa. Kyllä teki hyvää, mutta työmotivaatio on aika nollassa tällä hetkellä. Oma napa pullistuu kovaa vauhtia ja viikot vaan katoaa johonkin! Oksu tulee edelleen säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta muuten olo on varsin hyvä. Iskias vähän kiukuttelee ja välillä supistelee, mutta muuten on menossa se parempi vaihe. Kohta se valittaminen sitten alkaa toden teolla kun liitoksiin sattuu ja närästää ja ei saa nukuttua ja supistaa jajaja :LOL:

Akkuporakone 18+2 :ninja:
 
Vikkoja kasassa 17+2. En ole yhtään ehtinyt tunnustelemaan liikkeitä. Viikonloppunakin tuntui, että olen jatkuvasti ollut liikkeellä niin en edes ole aina ajatellut olevani raskaana. Sokereiden mittaus nyt on se mikä aina havahduttaa siihen, että raskaana ollaan. Ja tietysti maha tuntuu välillä tuolta alapuolelta siltä niin kuin sielä olis kiinteä ilmapallo. :love:

Sokereissa ei ole vielä tähän mennessä ollut yhtään poikkeavaa arvoa. Kaikki olleet hyviä. Tänään on kolmas päivä menossa eli puoliväli. Toivottvasti pysyykin hyvissä lukemissa niin ei tarvitse sen asian suhteen stressata koko loppuraskautta.

Mä olen kauheasti nyt muutaman päivän miettinyt nimiä. En oo oikeen keksiny mitään kivoja... Haluisin mennä samalla linjalla kuin näillä kahdella aiemmalla tytöllä. Molempien nimet on sellaiset mitä ei ihan joka paikassa tule vastaan saman ikäisilä, mutta kúitenkin, että olisi sillain normaalit nimet ettei mitään väkisin keksittyä... Mitään tiettyä oloa mulla ei ole siitä tuleeko poika vai tyttö... Mies taas on ihan varma, että tyttö tulee. :D

Aiotaanko me muuten tehdä se oma fb ryhmä? Mä en tiedä osaanko sellaista tehdä. Olen vähän surkea näissä nykypäivän jutuissa. :whistle: Mutta mielelläni sellaiseen osallistun jos sellainen tehdään.
 

Yhteistyössä