Huhtikuun hurmurit 2017 *syyskuussa*

Mulle sanottiin että ens kerralla kun on lääkärineuvola, kuunnellaan sydänääniä. Sillon mulla viikkoja 12+2. Jostain luin että nykyään ei suositella kuuntelemista ennen 12 viikkoa, ettei häirittäis herkässä vaiheessa olevaa pientä. (Koskee myös koti-doppleria...)

Mutta tosiaan se vaihtelee tosi paljon millon alkaa kuulumaan. Riippuu sikiön ja istukan sijainnista, vatsanpeitteiden paksuudesta ja laitteen herkkyydestä.
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista, monilla on niitä jo ollutkin :love:

Me päätimme, että emme mene yksityiselle varhaisultraan. Ihan vaan siitä yksinkertaisesta syystä että se on sen hetkinen tilanne. Seuraavana päivänä kaikki voi olla jo toisin. 21.9. olisi sitten np-ultra. Verikokeissa seuloja varten kävinkin jo maanantaina. Joten vajaa kaksi viikkoa olisi enää jännitettävää ja sitten nähdään onko masussa elämää. Oideiden perusteella veikkaisin kaiken olevan hyvin, sen verran mukavasti oksettaa päivittäin. Onneksi se on nyt vähän jo helpottanut eikä ole enää ihan koko päivää aamusta iltaan oksettava olo.
 
Täällä ei edelleenkään perinteisiä oireita, mutta enää en jaksa murehtia siitä, kun ultrassakin kaikki oli hyvin. Oksettanut ei ole oikeastaan lainkaan koko raskausaikana tähän saakka. Ainoat oireet olleet lähinnä erittäin harvakseltaan tulevat menkkamaiset jomotukset alavatsalla, satunnaista rinta-arkuutta, vatsan turvotusta, nälkää ja väsymystä. Myös koko ajan kamala kakku-/kermahimo :D

Yhden oudon uuden oireen huomasin: alapää on jollain oudolla tavalla kipeä :eek: Ollaan nyt seksistäkin pidättäydytty, joten ei siihenkään liity. Ihan kummallinen oire :LOL:

Mitäs ihmiset tekee viikonloppuna? :) Mulla menee tämä päivä varmaan siivoillessa, kun huomenna saan ystävän kylään. Perus rento viikonloppu tulossa siis.
 
Täällä ei edelleenkään perinteisiä oireita, mutta enää en jaksa murehtia siitä, kun ultrassakin kaikki oli hyvin. Oksettanut ei ole oikeastaan lainkaan koko raskausaikana tähän saakka. Ainoat oireet olleet lähinnä erittäin harvakseltaan tulevat menkkamaiset jomotukset alavatsalla, satunnaista rinta-arkuutta, vatsan turvotusta, nälkää ja väsymystä. Myös koko ajan kamala kakku-/kermahimo :D

Yhden oudon uuden oireen huomasin: alapää on jollain oudolla tavalla kipeä :eek: Ollaan nyt seksistäkin pidättäydytty, joten ei siihenkään liity. Ihan kummallinen oire :LOL:

Mitäs ihmiset tekee viikonloppuna? :) Mulla menee tämä päivä varmaan siivoillessa, kun huomenna saan ystävän kylään. Perus rento viikonloppu tulossa siis.
Miulla menee viikonloppu tiistain tenttiin lukiessa ja omakotitalon remonttia viimeistellessä ja pihaa siistiessä. Ens viikon viikonloppuna päästään ehkä vihdoinkin jo muuttamaan omaan! :)

Niin ja ens viikon keskiviikkona ois ensimmäinen neuvolakin.

Lähteekö teillä mies mukaan ekaan neuvolaan?

Meillä päätettiin että ei lähde, kun ekassa km raskaudessa oli mukana ekassa neuvolassa, mutta ei siellä oikein mitään miehelle ollu. Pitkä visiitti, jossa lähinnä käytiin esitietolomaketta läpi ja täytettiin äitiyskorttia ja juteltiin miun voinnista. Jatkossa lähtee seuraaville käynneille jos ne osuu hyvin hänen työvuorojensa kanssa. :)
 
minttumar: Oi, oon ihan kade! Ootan niin, että saadaan joskus oma asunto myös ♥ Unelma :love:

Meillä mies otti oikein vapaapäivän neuvolapäivälle, että pääsee mun mukaan. Jouduin itsekin ottamaan tosin. Mennään siis yhdessä. Mies oli tosin aika pettynyt, kun luuli, että silloin on myös eka ultra ja sitten sanoin, ettei se vielä silloin ole. Haluaa varmaan sitten juurikin sen ekan kunnon ultran nähdä "livenä" :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: minttumar
Meillä ei oo huomiselle mitään erikoista suunitelmaa, ihme kyllä. Jossain varmaan käydään. Sunnuntaina sitten kyläillään miehen isällä ja iltapäivällä meille tulee mun äiti ja veli kylään :)

Maanantaina eka neuvola, jonne mies ei tuu tällä kertaa mukaan. Esikoisen kohdalla oli, mutta olihan se vähän semmosta istuskelua hänen osalta. Lääkärineuvolaan ja viikon 16 neuvolaan sitte, täällä toi viikon 16 neuvola on kuulemma jonkun sortin koko perheen neuvola. Mitä se sitte tarkottaaki o_O

Hyvää viikonloppua! :)
 
Mulla oli eilen neuvola ja mies oli siellä mukana. Oli myös toissapäiväisessä varhaisultrassa. Meillä mies haluaa tulla kaikkiin mahdollisiin mukaan, kun ei se muuten kuulemma pääse "olemaan mukana" raskaudessa. Ja se hymy oli kyllä jotain niin ihanaa miehen kasvoilla, kun mies näki varhaisultrassa sen papanan siellä näytöllä. :love::love:

Mulla olis viikonloppuna yövuorot edessä, mutta joudun huomenna käymään työterveyslääkärillä vähän keskustelemassa. En voi olla yksin yövuorossa jos joudun olemaan vessassa yrjöömässä suurimman osan ajasta. Meillä siis tehdään yövuorot yksin. Harmittaa ja stressaa nuo yövuorot, aamu ja iltavuorot sujuvat ihan hyvin kyllä. Olenkin pohtinut pääni puhki joudunko jo sanomaan raskaudesta pomolle, koska en kykene tai halua tehdä yövuoroja nyt. Noh keskustelen nyt ainakin sen lääkärin kanssa huomenna :) neuvolasta ja varhaisultrasta neuvoimat minut siis menemään työterveyslääkärille, koska meillä töissä parilla asukkaalla tarttuva bakteeri. :/ joten siellä puhun siis sitten yövuoroistakin.
 
  • Tykkää
Reactions: diiduska91
Mulla oli myös mies mukana ekalla neuvolakäynnillä, ja terkkari kyllä kyseli häneltäkin asioita. Vähän sama täällä kuin Oskamalla, että mies haluaa olla kaikilla mahdollisilla käynneillä mukana. Kyseli jostain labrakäynnistäkin, että kaipaanko siellä tukea :ROFLMAO::ROFLMAO:
Mutta olisi varmaan eri juttu, jos olisi aiempia raskauksia takana. :)

Viikonloppusuunnitelmia ei täälläkään pahemmin ole, varmaan menee suureksi osaksi lepäilyyn ja työviikosta toipumiseen. :sleep: Äidin luona pitäisi kuulemma käydä, se on jo alkanu kaivella varastoista kaikkia vauvajuttuja, joista mun pitäis päättää, mitä haluan. :LOL:
Varmaan jossain vaiheessa kyllä menee hermo, kun äiti on kertomassa kaikesta, miten asiat pitäis tehdä... Tyyliin älkää sitten ostako liikaa vaatteita ja kyllä kaksi vauvalakanaa sitten riittää ja että millainen hoitopöydän pitäisi olla jne. :confused: Hyväähän se tietysti tarkoittaa, ja monissa asioissa kaipaankin neuvoja, mutta liika on liikaa... Täytyy varmaan yrittää sanoa tästä jotenkin nätisti jo ennen kuin hermo napsahtaa. :censored:

fabula 7+4
 
Meillä mies ei tuu ekaan neuvolaa eikä varmaan mahdolliseen varhaisultraankaan. Np- ja rakenneultraan sitte, ja varmaan jossain välissä neuvolaan (ja ehkä pelkopolille?). Esikoisesta oli mukana neuvolassa ja varhaisultrassa, mutta koki sen alakautta ultraamisen tosi epämukavana istua vieressä:D

Pioni 7+0
 
Meilläkin neuvolassa oikein erikseen kehoitettiin, ettei ole kertaa ja paikkaa jonne mies ei voisi tulla mukaan. Ja munhan mies tulee innoissaan myös mukaan. :love: Varhaisultrassa en ehtinyt miehen ilmeitä katella, kun itsellä oli itkussa pidättelemistä. Saa nähä millanen niagara tulee nt-ultrassa ja ekassa sykkeen kuuntelussa. :cry::love:
 
  • Tykkää
Reactions: oskama
Ihania ultra uutisia :love:

Mies ei tälläkertaa ollut ekassa neuvolassa, viime raskaudessa oli melkein kaikissa mukana :ROFLMAO: nt-ultraan tulee tietysti nyt seuraavaksi mukaan :)

Tänään on lounaan jälkeen ollut hirveää vatsan polttelua, ei mitään hajua mistä johtuu o_O voiko sopimaton ruoka alkaa heti syömisen jälkeen oireilla ja jatkua koko päivän... En keksi muutakaan, ellei sitten ole jotain raskauteen liittyvää.. Ei kuitenkaan tunnu kipua alavatsalla, navan korkeudella vaan.. Huoh.
+ turvotus ei helpota vieläkään...
+ taitaa hiivakin hiipiä vaivaksi, pientä kutinaa havaittavissa... Mahtaisiko maitohappobakteereista olla apua, kokemuksia?

Ihanaa että alkaa viikonloppu!

Eveli90 10+2
 
Ihanan rento viikonloppu ilman mitään sovittuja menoja alkoi. Meinaa vetää väsyneeksi työviikot vaikka työni ei ole fyysisesti raskasta. No, oli tuossa työmatkaa ja kiirusta muutenkin menneellä viikolla.

Meillä ei mies tullut ekaan neuvolaan vaikka sitä sieltä oikein toivoivat. Tämä johtui vain siitä, että isommat piti kuskata hoitoon ja kouluun aamulla. Koulu alkoi tietenkin kesken neuvola-ajan. (Meillä tuota kuskausta tulee n 20 km / suunta.) Ja lapsille ei olla vielä asiasta kerrottu.

Täällä vuoto jatkuu yhä. Alkaa jo ottaa päähän, kun ei tiedä syytä. Ei mitään isoa vuotoa eikä kipuja, mutta epäilen tulehdusta. Olisi kiva saada asia haltuun, että uskaltaisi mennä uimaan jne. Nla kuittaa vaan normaaliksi. Ensi kerralla otan kyllä uudestaan puheeksi.

Ultraan vielä melkein 2 viikkoa... Sen jälkeen voisin uskaltautua fb-ryhmäänkin. =)
 
Mun teki oikeasti viime yönä mieli itkeä ja heräsin omaan huutooni (mies ei silti herännyt)... Heräsin kolmelta yöllä aivan järkyttävään vasemman pohkeen suonenvetoon! Vaikka otan iltaisin magnesiumia, mutta mun mielestä toi foolihappo aiheuttaa mulle suonenvetoja.. Ei voi mitään muuta ku kärsiä ja oppia ottamaan se aikaisemmin - eikä just nukkumaan mennessä. Sit tietty kamala kusihätä ja pakko mennä kipeellä jalalla vessaan.. Uusi herätys kello 8 (kerrankin ku sais nukkua..) kun kamala pissahätä. Sit en saanutkaan enää unta.

Kyllä ärsyttävintä on noi yölliset kusihädät ja suonenvedot. Ei jestas.
 
Täällä kuulutaan kanssa niihin, joiden mies ei neuvolassa käy. Esikoisen aikaan oli miltei jokaisella käynnillä mukana, kuopuksesta kävin sitten yksin mutta mies oli mukana ultrissa. Tälläkin kertaa mennään niin, että mies tulee ultrakertoihin mutta neuvolassa tykkään käydä yksin. Niin harvoin kuitenkaan tulee tilanteita, että käyn missään ilman lapsia ja puhumassa vielä aikuisten kesken... Neuvolassa viimeksi sanottiinkin, että tietysti voi ottaa lapset ja miehen mukaan mutta ymmärsi heti, miksi mieluusti tulen yksin.

Meillä oikeastaan mies käy neuvolassa aina silloin, kun lapsia täytyy rokottaa :D Hän kestää sen piikityksen paremmin kuin minä.

Noihin alkuraskauden verenvuotoihin taidetaan suhtautua vähän eri tavalla neuvolakohtaisesti. Toki kaikissa painotetaan sitä, että mitään asialle ei konkreettisesti voida mutta ainakin omasta neuvolasta olen saanut sen käsityksen, että pääsee aika helposti ultraan kuitenkin, että ei tarvitse kärvistellä niin suuressa epätietoudessa. Aikoinaan kuopuksesta oli verenvuotoa jopa seitsemän viikon ajan, niin silloin ultrattiin kahdesti plus np/nt-ultra.

Laitoin tilaukseen ensimmäiset äitiyshousut, koska tälläkin kertaa turvotus on niin jatkuvaa ja legendaarista, että ei pian mahdu normihousut jalkaan.
 
Nyt on alkanu vähenemään raskausoireet ja sen takia alkanu pelottaa keskenmeno.
Keskiviikkona on lääkärineuvola ja kahden viikonpäästä se ultra.

Mies ei oo tainnu kertaakaan käydä äitiysneuvolassa mukana, ultraan on tullu mukaan jos on töistä päässyt.
Valitettavasti ei pääse sinne kahden viikon päästä tulevaan ultraan mukaan kun ei tuolle nuorimmalle ole ketään hoitajaa siksi aikaa:unsure:

Tänä viikonloppuna ollaan täällä mun kotipaikalla käymässä ja täällä myös sisko lasten kans joten lapsilla on viihdykettä ja minä saan ottaa hitusen rennommin.

Kath 10+6
 
Hei vaan kaikille! Ehkä uskallan liittyä mukaan keskustelemaan, kun vielä ainakin näyttäisi pikkuinen pysytelleen matkassa... Eli /16.4/TatjanaL/28/MKS/2

Meillä on siis ollut hieman kivikkoisempi polku tällä kertaa ja takana on synnytyksestä/imetyksestä/minipillereistä/bakteerivaginoosista/näiden yhdistelmästä johtuen sekaisin ollut hormonitoiminta ja kaksi alkuraskauden keskenmenoa. Nyt jo hieman rauhallisemmin mielin odotellaan lokakuun 5.päivä odottavaa nt-ultraa, jossa toivottavasti näemme pienen :)
 
Voisi kai sitä enemmänkin esittäytyä :D

Eli perheeseeni kuuluu 2-vuotias poika, aviomies ja koira. Työskentelen kasvatusalalla ja asutaan omakotitalossa Etelä-Savossa. Meiltä olisi yhtä pitkä matka Kuopioon ja Mikkeliin synnyttämään, mutta taidan päätyä Mikkeliin tälläkin kertaa.
Mies aloitti kesäloman jälkeen reissutyön ja nyt elelläänkin viikot pojan kanssa kahdestaan. Olen tietysti jo stressannut siitäkin, että todennäköisesti mies on reissussa kun synnytyksen aika on. Onneksi hänellä on Mikkeliin sama matka kuin minulla, joten ehtii mukaan kyllä.
Olen saanut puolen vuoden sisään kaksi alkuraskauden keskenmenoa, minkä vuoksi olen ollut tämän raskauden kohdalla tosi skeptinen. Erityisesti joskus viikolla 6 vähentynyt pahoinvointi yhdistettynä kuukautisenomaisiin kipuihin sai pelkäämään keskenmenoa. Esikoisen raskaudessa oksensin vähintään kerran päivässä ensimmäisen kolmanneksen, mutta tässä raskaudessa en kertaakaan. Pahoinvointi näytti kuitenkin vain muuttaneen muotoaan ja liittyy selvästi ruokailuihin, eli jos tulee liian pitkä väli syömiselle tai tulee syötyä liikaa. Parin tunnin välein pitäisi puputtaa jotain, eikä tietysti pelkkä hedelmä tai muu kevyt riitä. Iltaa kohden äklötys ja turvotus lisääntyy syö tai on syömättä. Väsymys on myös jotain aivan käsittämättöntä, eikä tällaista ollut esikoisen kanssa. Toki esikoista odottaessa ei tarvinnut olla aamusta iltaan liikkeellä, joten sekin voi vaikuttaa.

TatjanaL 8+6
 
Hei vaan uusille ja tervetuloa, meikäläinen on viettänyt hiljaiseloa täällä foorumin puolella. Keskiviikkona oltiin varhaisultrassa ja siellä 14,22mm pitkä Möykky oli ihan oikeassa painassa ja pieni sydän väpätti hurjaa vauhtia :) mies oli mukana ja sanoi jälkikäteen, et onhan se hieman epämukavaa koittaa olla rennosti, kun vieressä joku ronklaa vaimon alakertaa :D tän kuun lopussa pitäis käydä labroissa ja 11.10. on varattu nt-ultra, siellä sit nähdään tyyppi seuraavan kerran :)

Oksulta oon vielä välttynyt, vaikka etenkin iltaa kohti alkaa etoa eikä oikein mitään tee mieli. Aamuisin saan onneksi tankattua, niin helpottaa jaksamista.

kamno 8+1
 
Täällä todella huonoavointia. Viiliä ja jugurttia saanu syötyä, mutta tunnissa tulee jo ulos. Mehut tai mitkään ei siispä myöskään pysy sisällä :( työterveyslääkäri kirjoitti saikkua nyt tämän viikonlopun yövuorot. Huomenna mies menee ostamasn sen ihme rannekkeen jonka toivon todella auttavan. Ihan poikki oksentamisesta, pahasta olosta ja kun ei ole yhtään ruokaa kehossa. :cry::sick::sick::(:(

Oskama, 8+2
 
Laitoin kenke yv fb-ryhmästä :)

Apua meillä on huomenna ultra, jännittää hulluna!!

Mulla kans pahoinvointi jatkuu, ihan hirveetä kun ei pysty oikein mitään. Töissä koitan sinnitellä.. Tänään 11+1.
 
Tervetuloa uusille!

Juu, neuvoloissa tuntuu olevan erilaiset toimintaperiaatteet. Se vain ihmetyttää, että hoitosuosituksissa sanotaan, että verenvuodon syy pitäisi aina selvittää. Se on totta, että mitään eivät voisi tehdä mahdollisessa km:ssa, mutta eikös tulehdus voitaisi kuitenkin hoitaa? Lähinnä se vuoro nyt hiukan rajoittaa elämistä (mm. uiminen). Muuten kyllä maltan odotella np-ultraa, alle 2 viikkoa siihen enää.

Ihanaa on ollut viettää rentoa viikonloppua. Tosin tänään on pakko jo ryhdistäytyä ja siivota täällä edes hiukan. =) Arki kun on sen verran kiireistä, että harvoin jää silloin aikaa siivoamiselle.
 
Tervetuloa uusille!

Meillä mies tuskin tulee neuvoloihin mukaan kun edellisessä raskaudessa oli aktiivisesti mukana ja sanoi ettei niistä hälle mitään käteen jäänyt ja mieluummin käynki ihan itekseen, ultriin on kertonut haluavansa mukaan :)

Viikonloppu menee iltavuoroissa, plääh ei enää jaksais, onneks seuraavaks 3pv vapaata :)

-vauvatoiveilija rv 7+5
 
Taas säikähdin eilen kamalasti, kun pupuilun jälkeen tuli vessassa jotain hieman ruskeaa limaa.. Luin tietysti kaikkia kauhukertomuksia netistä, kuinka se enteilee keskenmenoa jne. Onneksi oli myös muutamia kertomuksia, joissa se on kuulunut normaalisti alkuraskauteen. Ei enää aamulla tullut mitään, mutta silti kyllä säikähdin kamalasti.

Niin ja tervetuloa uudet mukaan :)
 
Täällä eka neuvola takana. Aikalailla sitä tietojen näpyttelyä koneelle. Kaikki oli ok :) ens viikolle sain neuvolalääkärin ja sielä sitte se alkuraskauden ultra. Millä viikoilla te ootte käyny alkuraskauden ultrassa? Mulla kuitenki sillon viikkoja vasta 8+3 (menkoista laskettuna, oikeesti ehkä noin viikkoa vähemmän), ni tulee olo että näkyykö siellä mitään? :D Toivottavasti mies pääsee mukaan eli toisin sanoen toivottavasti saadaan esikoinen jonnekin hoitoon siksi aikaa.

diiduska91 7+1
 

Yhteistyössä