Huhtikuun hurmurit 2017 *syyskuussa*

Noniin, ultra takana ja kaikki kunnossa. Mahassa huiski menemään sen verran isokokoinen pötkylä, että LA hyppäsi melkein viikolla aiemmaksi. Uusi LA siis 26.3., mutta jos sallitte niin mielellän jatkan juttua täällä huhtikuisten ketjussa, kun on tässä jo porukkaan ehtinyt sen verran tutustua! (Plus että olen varma että tämä kuitenkin menee sen verran yliajalle, että synnytys on vasta huhtikuussa... :D)

Trillian ja pötkylä nyt siis yllättäen jo 13+1!
 
Täällä myös mammahousut jo käytössä, kun ainoastaan yhdet omat menee kiinni. :D Oon varmasti lihonut, koska sain pahoinvointia hillittyä syömällä kokoajan, mutta ihan älytöntä on kyllä myös tää turvotus. Viime raskaudesta muistelen turvotuksen laantuneen ekan kolmanneksen jälkeen.

Näistä käynnistelykikoista! Mulla on aavistus siitä miksi synnytys käynnistyi viime kerralla (rv 39+2). Illalla ennen nukkumaan menoa öljysin aina mahan. Tuona iltana mies silitteli pitkään vatsaa ja liu'utti kättään siitä liukkaalta masulta puolelta toiselle, ja se tuntui musta tosi ihanalta. Synnytyksen aloittaneet supistukset käynnisty sitte yöllä. :) Varmaan siinä sitä oksitosiinia sitte ryöpsähti.

Norbba 10+2
 
Hei nyt kun tuli tuo öljyäminen puheeksi, niin millä ootte aiemmissa raskauksissa rasvailleet/öljynneet mahaa ja estikö arvet? Nyt alkaa nimittäin oikeesti mahan kasvu jo vähän näkymään ni ois varmaan korkee aika alottaa rasvailu. Mulla oli viimeksi Body Shopin semmonen puikkomallinen rasva, muistaakseni ihan raskausmahalle tarkoitettu, ja se toimikin ihan hyvin (plus ei sotkenu käsiä, mitä inhoan rasvaamisessa!) mutta se makso jonku 15-17€ ja tuubeja meni kaksi, eli aika hintava vaihtoehto...
 
Itse en oo kuullu aikaisemmin tuosta nännien pyörittelystä, täytyy kokeilla jos tämä menee yli lasketun ajan, niinkuin on kaks muutakin raskautta menneet:)
Viime raskaudessa mulla oli ihan hirvee turvotus alkuraskaudessa niin että oli tosi vaikee pitää raskautta salassa.
Oon oottanu samaa mut tässä raskaudessa ei oo mitään. Kaikki farkutkin menee helposti vielä jalkaan. Lääkäri sanokin että on taaksepäin kallistunut kohtu...
Siitä tuliki mieleen tällanen tyhmä kysymys.
En oo aikaisemmin ajatellu koko asiaa, vaihteleeko tuo kohdun asento sitten joka raskaudessa?

Nyt lähettävä tästä taas syömään:ROFLMAO:

Kath 12+1
 
Tääläkin turvotus on jossain määrin tullut mukaan kuvioihin, lähinnä vatsaan. Iltaa kohden turpoo ja näyttää, ku ois jo pitemmälläki. Viime raskauden lopussa mulla tuli ihan jäätävät turvotukset jalkoihin ja käsiin, vaikkei ollu terkan mukaan ees myrkytys epäilyä. Ne jalat oli ku mummoilla konsanaan. Huoh, toiv. ei tuu tällä kertaa!
Vaatteet on vielä omia, mutta housuina käytän lähinnä collareita ja legginsejä. Farkut ei enää mee/tunnu kivoilta.

Viime kerralla rasvailin vatsaa ihan vaan jollain vartalovoiteella/perusrasvalla ja taskausarpia tuli. Paljon! Tosin mun maha oli ihan jäätävän kokonen! Sf-mittaki meni jossain yläkäyrän yläpuolella... Ilmeisesti myös eteenpäin kallistunut kohtu.

Ylihuomena ultra, jänskää! Tänään sovittiin, et esikoinen menee isomummolle siks aikaa. Seki vähän jännittää, et miten niillä menee, kun ei oo ennen ollu muitten kanssa ku mummojen.

diiduska91 8+1
 
Täälläkin vatsan turvotus jatkuu edelleen, farkut alkavat vähän jo ahdistaa :D

Rasvailusta, viimeksi laitoin jotain perusvoiteita silloin tällöin ja vältyin arvilta :) toivottavasti ei tälläkään kertaa tulisi...

Ylihuomenna ultra, jännittää ihan sairaasti! Toisaalta odotan sitä innolla, toisaalta pelottaa.

Eveli90 11+6
 
Mammahousut piti munkin ottaa heti käyttöön. Kaikki omat on niin tiukkoja. Kirppikseltä hain muutamat. Iso turvotus oli heti aluksi ja nyt ei enää ole aamullakaan litteä.

Raskausarvista. Rasvailin jollain ihan perusvartalovoiteella ja vaan silloin kun oli kutiseva tai kiristävä tunne. Ei tullu arpia. Kuulemma geenit vaikuttaa enemmän kuin rasvailu. Mutta on silläkin varmasti merkitystä että hoitaa ihoaan. Ja myös sisäisesti. Huolehtii siitä että ravinnossa on tarpeeksi ihon rakennusaineita ja nestettä.
 
Minä rasvailin ja öljysin mahaa ihan urakalla aiemmissa raskauksissa ja muistoksi tuli komeat arvet. Jostain sain selitykseksi että johtuvat enimmäkseen kudostyypistä. Joillakin nahka venyy ja joillakin ei. Turvotukset loppuraskaudessa kuulostavat myös kovin tutulta. Mitkään kengät eivät meinanneet mennä enää lopussa jalkaan, ballerinat olivat hyvät kun niistä sai tursuta jalat yli ihan rauhassa. Voivat olla vaan vähän huono valinta maalis-huhtikuussa kun ollaan viime metreillä :p

Huomenna olisi ultra, jännittää niin pirusti, mutta kohta tiedetään onko masussa elämää vai ei.
 
Tänään aamulla kävin avoimessa neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä, vaikka tiesin ettei sieltä pakosti vielä mitään saada kuulumaan. Etittiin yli 5minuuttia ja just kun oltiin luovuttamassa niin kuulu 5sekunnin ajan ja monitori näytti sykkeeks 165:love: Oli kyl pieni paniikki päällä ja itkua piti pidätellä. Vielä ois 9päivää ensimmäiseen ultraan. Onko kukaan täällä jo koittanut kuunnella sikiön sydänääniä?
 
Heippa,

Onkin aikaa siitä kun olen viimeksi käynyt. Kotona en jotenkin osaa istahtaa tietokoneelle. Johtuneeko siitä, että joko mies tekee sillä koulutehtäviä tai sitten taapero tarvitsee seuraa. :LOL:

Omien laskujen mukaan pitäisi olla menossa viikko 12+1, mutta torstain ultrassa sitten selviää. Edelliseen raskauteen verrattuna olen selvinnyt oksentamisen kanssa TODELLA helpolla, mutta tilalle on tullut hajut ja mieliteot. Kamala miten söisin vaikka mitä ja ihan yhtäkkiä tulee mieleen, että haluan juuri jotain tiettyä ruokaa.

Edellisestä synnytyksestä ei jäänyt traumoja. 2h ponnistamisen ja kolmen imukuppiyrityksen jälkeen päädyttiin kiireelliseen sectioon. Sectioon en mielelläni kyllä enää halua. Olin niin kipeä sen jälkeen. :confused:
Mielenkiinnolla odotan miten tämä toinen syntyy. (y)

Minä voisin olla myös kiinnostunut FB ryhmästä, mutta tosiaan siitä myöhemmästä. 15.9 on mennyt jo joten tähän ekaan ryhmään ei enää pääsisikään. Edellisen raskauden ajoilta on vieläkin fb-ryhmä jollain tapaa "elossa" ja sieltä on kiva kuulla muiden kuulumisia. :)

Tämän toisen raskauden alku on mennyt todella nopeasti! Edellisestä muistan tuskailleeni pitkään, että koskahan pääsen ekaan ultraan. Nyt tuntuu, että jopas tuleekin ultra nopeasti. Äitiyshousuja en ihan vielä ole ottanut käyttöön. Johtuen myös siitä, että mieheni ensimmäiselle lapsukaiselle (joka asuu meillä) ei olla vielä raskaudesta kerrottu. Hän on siis jo 9-vuotias joten hoksaisi kyllä heti jos näkisi, että käytän äitiyshousuja. :ROFLMAO: Meillä oli lähipiirissä tuulimuna raskaus josta vanhemmat oli lapsilleen jo kertoneet ennen ultraa ja siinäpä olikin sitten selvittäminen ja kysymyksiin vastailu, että miksi vauva ei syntynytkään. Tämä meidän 9-vuotias saattaa edelleen pohtia asiaa niin tulimme siihen tulokseen, että puhutaan vasta kun on nähty ultrassa, että sielä eloa on.
Ja ensimmäisellä neuvolakäynnillä kun terkka yritti kuunnella sydänääniä niin äänet ei kuuluneet, mutta sykkeen löysi kyllä. Sanoi vielä terkka, että jos haluaisin pelotella niin sanoisin, että kaksoset tulossa. Sen verran monesta kohtaa löytyi syke. :eek: Joten sitäkin tietoa mielenkiinnolla odotellaan, että tuleeko yksi vai kaksi... (y)
 
Pumpuli15 Meillä kuului esikoiseta jo ties kuinka aikaisin syke. Tosin olin silloin todella hoikka joten ei paljoa ollut esteitä. Nyt kävin neuvolassa viikoilla 8+4 syke ei kuulunut, mutta näkyi monitorilla kyllä.
 
Itse en oo kuullu aikaisemmin tuosta nännien pyörittelystä, täytyy kokeilla jos tämä menee yli lasketun ajan, niinkuin on kaks muutakin raskautta menneet:)
Viime raskaudessa mulla oli ihan hirvee turvotus alkuraskaudessa niin että oli tosi vaikee pitää raskautta salassa.
Oon oottanu samaa mut tässä raskaudessa ei oo mitään. Kaikki farkutkin menee helposti vielä jalkaan. Lääkäri sanokin että on taaksepäin kallistunut kohtu...
Siitä tuliki mieleen tällanen tyhmä kysymys.
En oo aikaisemmin ajatellu koko asiaa, vaihteleeko tuo kohdun asento sitten joka raskaudessa?

Nyt lähettävä tästä taas syömään:ROFLMAO:

Kath 12+1
No kun mulle se gyne sanoi myös varhaisultrassa, että mulla on todella taaksepäin kallistunut kohtu, mutta kyllä mulla vaan silti on nyt jo heti pompannut tommonen pötsi tohon eteen :LOL: Eli ei vissiin aina kerro siitä, näkyykö vatsa vai ei.

Mä ostin eilen mammahousuja ja roikkuvia paitoja, kun alkoi normivaatteet ahdistaa. Äiti nauroi, että "tuota mahaa on vaikea saada piiloon" ja mies sanoi illalla että "mites sulle nyt parissa päivässä on tuollainen masu ilmestynyt?". Kohta tullaan varmaan töissä kyselemään ja arvuutellaan selän takana... Jatkossa kyllä puen roikkuvia paitoja, niin ei masu näy.

Inhottava tunne, kun tuon kovan turvotuspötsin takia olo on koko ajan kuin pingviinillä ja ryhtikin mennyt ihan kamalaksi. Arvetkin vaan lisääntyy, niin olen pian jo turvonnut tiikeroemo :D:D Loppuraskautta odotellessa (y) ......

Mun maha muistuttaa vähän tän kuvan henkilön masua tällä hetkellä (samat viikotkin):

9 weeks.jpg
 
Viimeksi muokattu:
papuprinsessa Siitä se lähtee. Muistan esikoisen ajalta kun odottelin masun pyöristymistä ihan haltioissani. Nyt on edellsen jäljiltä tuota vatsakumpua jäänyt niin tuntuu, että näytän jo siltä kuin olisin puolivälissä.. :eek::D Olen pistänyt vaan lihomsen piikkiin ja heti kun eka ultra on ohi en enää edes peittele. :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: papurinsessa
papuprinsessa Siitä se lähtee. Muistan esikoisen ajalta kun odottelin masun pyöristymistä ihan haltioissani. Nyt on edellsen jäljiltä tuota vatsakumpua jäänyt niin tuntuu, että näytän jo siltä kuin olisin puolivälissä.. :eek::D Olen pistänyt vaan lihomsen piikkiin ja heti kun eka ultra on ohi en enää edes peittele. :ROFLMAO:
Sit ku ihmiset tietää tästä raskudesta, niin aion kyllä ylpeänä esitellä massua :LOL::LOL:
 
Uutena mukaan 30.4./ minea79/ 37v/ JS/ 2.lapsi
Silmäilin teidän aikaisempaa keskustelua läpi. Mukava lueskella muiden samassa vaiheessa olevien kuulumisia. Taidan olla vanhimmasta päästä täällä. Päätettiin miehen kanssa vastoin aiempaa päätöstä antaa vielä toiselle lapselle mahdollisuus ja sehän nappasi kiinni lähes välittömästi Mulla oli tänään eka neuvola. Oli tosi outoa keskustella synnytyksestä ym, sen verran epätodelliselta asialta vauvan syntymä vielä tuntuu. Raskaus sen sijaan ei kyllä pääse unohtumaan. Järkyttävä pahoinvointi alkoi lähes kolme viikkoa sitten ja jatkuu edelleen yötä päivää. Ekassa raskaudessakin oli pahoinvointia, mutten muista et se näin voimakasta ois ollu. Tai sit aika kultaa muistot. Neuvolassa lohdutettiin et tavallisesti tää loppuu viikkoon 13 mennessä eli sellaiset neljä viikkoa ehkä enää
 
minea79 Tervetuloa. Itse kärsin edellisessä raskaudessa pahoinvoinnista melkein koko raskauden läpi. :unsure: Se kylläkin helpotti koko ajan loppua kohden. Onneksi!(y) Toivotaan, että poistuu sinulta kokonaan. :)
 
  • Tykkää
Reactions: minea79
Huomenna ensimmäinen neuvola, iik. Kiva, että mies suostui tulemaan mukaan.

Mitä siellä ekassa neuvolassa tapahtuu? Onko heti kaikki verikokeet, pissakokeet, painonmittaukset jne? Pitääkö tuossa painonmittauksessa pitää kengätkin jalassa? Kauan se suunnilleen vie koko neuvolakäynti?

Inhottaa toi painonmittaus, kun olo on todella pulskistunut ja mieskin siellä kuulemassa lukemat :LOL:
 
papuprinsessa, Ensimmäisessä neuvolassa kysellään esitietoja. Kartoitetaan sukurasitteita ym. Paino on aina kysytty ja tarjottu mahdollisuutta käydä tarkistuttamassa paino puntarilla. Myöhemmin se sitten otetaan joka käynnillä. Siihen kannattaa tottua. ;) Lähetteet terkka laittaa sitten ultraan ja verikokeisiin. Tarvittaessa sokerirasitukseen jos tarvii heti alkuun käydä. Joissain paikoissa yritetään kuunnella sydänääniä.
 
Heippa taas pitkästä aikaa! Oon käynyt lukemassa teidän kuulumisia ja kiva on ollut nähdä hyviä ultrakuulumisia:) Itse on ollut pakko pitää hiljaiseloa, pahoinvointi ollut niin järkyttävää että hyvä että saanut luurin edes välillä käteen. Oon ollut tosi tosi kipeänä, maannut vaan sängyssä voimattomana viimeiset viikot, mutta sairaalasta saatu Primperan lääke auttanut onneksi oksenteluun. Alkoi paino jo liikaa laskemaan ja olo olemaan niin huono niin oli kyllä pelastus.

Mutta, en tiiä uskallanko tätä edes ääneen sanoa. Mulla ollut nyt kolmatta päivää ihan siedettävä oloo_O Pahoinvointia edelleen kellon ympäri, mutta ei ole ollut ihan niin pahaa. Ei tarvitse koko ajan olla makuulla ja tehdä kuolemaa. En voi uskoa että tää alkaisi vihdoin, vihdoin edes vähän helpottamaan! Esikoisesta kesti sinne 20 viikolle. Viikonloppu oli vielä ihan hirveä että voihan olla että tässä on vaan muutama taukopäivä välissä. Toivon että ei olisi niin vaan jatkuisi tää "hyvä" olo. Väsymys loppunut kuin seinään että sekin voi vaikuttaa. Mieliala ollut pari päivää niin hyvä kun pystynyt antamaan esikoiselle enemmän huomiota ja viemään jopa hetkeksi puistoon kuin että katottaisiin vain piirettyjä.:)

Meillä oli tällä viikolla nt-ultra ja pikkuisella oli kaikki hyvin!:love: Oli aivan sisaruksena näköinen ja myös yhtä vilkas selkeästi:D Viikot muuttuivat taas, ensinhän oli liian pieni ja nyt sitten kasvuspurttia ja viikon isompi!:D Mulle voisi päivittää uuden la:n : 3.4.16. Tässä välissä la kävi 11.4 ja 9.4 ja 6.4 mutta tää viimeisin pidetään kai nyt virallisena hehe.

Turvotuksesta ja vatsan kasvusta. Mulla esikoisesta alko rv12 tulemaan piieni kumpu (oon tosi hoikka). Nyt parissa päivässä oksentelun kuoppamasusta pamahtanut aivan järkyttävän iso pötsi eteen! Ei pystyisi kyllä enää yhtään salaamaan millään vaatteilla niin onneksi voi nyt jo kertoa:p On sekä turvotusta että vauvamasua.

Huh tulipa romaani.. Huomaa etten oo hetkeen kirjoitellut:oops:

eemiliah ja pikku kakkonen rv 12+2
 
  • Tykkää
Reactions: diiduska91
Hetkeen en ole linjoilla ollutkaan, kun kiirettä pitää koulun ja työn merkeissä. Kuvotus on vihdoin helpottanut, huimausta esiintyy aina välilä mutta tää VÄSYMYS. Helposti nukun päiväunet joka päivä ja silti sammun viimeistään klo 23. Rintoja aristaa iltaisin ja turvotus on jotain ihan ihmeellistä. Ihan kun olisi 10 kg lihonut muutamassa viikossa... Vessassa ravaan edelleen 1-2 krt yössä. Ostettiin miehen kanssa doppler jos jossain vaiheessa saatais sydänäänet kuuluviin. Ei olla saatu kuunnella missään vielä. Eikä löydetty mitään.(n)

Ens viikon keskiviikkona Kätilöopistolla nt-ultra. Jänskättää onko tuo tyyppi edes matkassa vielä, kun varhaisraskauden ultrastakin on kulunut jo kuukausi ja hormonimyrsky on helpottanut..
 
Synnytyksistä:
Ekasta tehtiin kiireellinen sektio rv33, vauvan kasvu oli pysähtynyt ja oli vaarana aivojen ja sydämen vaurioituminen. Mulle sanottiin sektion jälkeen tosta nännien pyörityksestä, että alkaisi maito nousemaan. En muista, että puudutteen laitto olisi kauheesti sattunut, tosin olin huolesta sekaisin.
Tokasta mut otettiin synnärille, mutta kätilö hoki kokoajan ettei ole synnytys käynnissä. Kivun lievityksenä ainoastaan kaurapussi ja sitten loppuvaiheessa alko lapsen sydänäänet tippumaan, niin laitettiin kohdunkaulanpuudute ennen epparin tekoa.

Meillä viikon päästä ultra, kovasti jännittää kun mitään elonmerkkejä ei olla vielä saatu. Todennäköisesti mun täytyy aloittaa myös Disperin 50m lääkitys, ekan raskauden istukkasuonten virtaus häiriöiden takia.

Rinnat ei ole enää olleet kipeät, pahoinvointi on pysynyt ja vatsa turpoaa välillä ihan hervottomaksi. Töissä juuri hain avointa toimea, joten vielä ei saisi raskaus paljastua.
 
Me käytiin tänään alkuraskauden ultrassa/ alkuraskauden neuvolassa ja sielä näkyi syke <3 pieni, ilmeisesti n.6cm pitkä pötkylä. Lääkäri sanoi kaiken olevan mallillaan, nyt vaan ootetaan sitä nt-ultraa. Vastasi viikkoja 8+1 (kuukautisten mukaan 8+3), mutta en viitsi tämän perusteella vielä vaihtaa LA:ta.
 
Eilen kävin nt-untrassa ja siellä se pieni vilkutti meille :X3:
Vastasai päivälleen neuvolan viikkoja, mikä on sinäänsä jännää sillä tiedän ovulaation ajankohdan ja se on ollut vasta myöhemmin. Mutta laskettu aika muuttui nyt aprillipäivään, eli 1.4., jos minttumaar viitsisi päivittää niin olisi kiva :)

-Akkuporakone 12+5
 
Nt-ultra takana ja siellä kaikki hyvin :love: ihanaa, nyt uskaltaa vähän huokaista helpotuksesta kun sai varmistuksen että kohdussa oikeasti on elämää :love: enkä aio enää yrittää piilotella tätä pallo mahaa läheisiltä :D

Huono olo on hävinnyt melkein kokonaan, oikein ihmetyttää että näinkö helpolla pääsin tällä kertaa o_O:D
Ruoka maistuu melkein liiankin hyvin, koko ajan voisi vaan syödä :whistle:
Väsymys vaivaa vähäsen, muuten alkaa kyllä olemaan melko normaali olo. Saas nähdä mitä oireita keskiraskaus tuo tullessaan :barefoot:

Seuraavaksi odotellaan sitten marraskuun loppua ja rakenne ultraa :rolleyes:

Eveli90 12+1
 

Yhteistyössä