Huhtikuun Hurmurit *Marraskuussa*

orpk86 Minkä verran sulle sitten on tullut painoa lähtöön verratuna? Olitko normaalipainoinen? Mua jotenkin ressaa tuo painonseuranta ja toivon, että mun neukkutäti ei ala mua missään vaiheessa moittimaan. Painoahan tulee aika yksilöllisesti riippuen osittain lähtötasostakin. Mulla painoindeksi nousi kesäloman jälkeen 26:een. Nyt on tullut lisää painoa n. 5kg. En halua painoasiasta stressata, mutta olen lukenut, että monia noususta moitittu. Sitä en oikein jaksaisi...

Tatja + pikkuinen 18+4
 
Onnea taas hyvistä ultrakuulumisista!

Imetyksestä Itse myös sen kannattaja vaikka en mee tuomitseen jos joku toinen toisin tekee tai joutuu tekee kuten Y iltatähti kirjotti. Oon kuullut että jos maidontuotanto lähtee käyntiin niin se ei sit pitäs loppua mut kai se sit on että joillain ei vaan tuu riittävästi syystä tai toisesta, omasta syömisestä/juomisesta/levosta kyl pitää huolehtia hyvin. Itse olen täysimettänyt 6kk kumpaakin, ekaa jatkoin 1v1kk asti toista 11kk asti, toisen kohdalla lopussa imetys takkuili lopussa, kun neiti puri eikä haavat parantuntunu, rintakumia kun kokeilin niin vauva meni rintalakkoon! jouduin pumppaan ja lisäks oli jotain ihottumaa nännissä mihin ei lääkärin määräämä rasva auttanu niin lopetin sit suosiolla. Toi imetys on vaan mun mielestä niin helppoa, yöllä ja missä onkin niin ruoka valmiina mukana. Esikoisen kans reissattiin 2kk ikäsenä melki 2kk:ta ja kyl oli lentokentillä ym. kätevää imettää. Auttaa painonpudotuksessa ja tosiaan on ilmasta. Mulle ei kyl sairaalassa mitenkään tuputettu et pitäs imettää, ei myöskään neuvottu, totes hoitaja että hyvä imuote vauvalla eikä muuta. Kummatkin on olleet pikaruokailijoita alusta asti, eli ei oo tissillä ollu tuntikaupalla kuten joidenkin vauvat. Kannustaisin ainakin yrittään ja rohkeesti neuvoa kysymään jos siltä tuntuu.

Me siirrettiin 1v 9kk kuopus jatkettavaan sänkyyn reilu kk sitten, pinnis lähti siskon varastoon ja aluks tosiaan kehto, katotaan mahtuuko pinnis meidän makkariin myöhemmin. Pinniksestä siirto kannattaa tosiaan tehdä ajoissa ettei lapselle tuu tunnetta että "hänen sänky viety tmv." Me ois voitu siirtää vaik vasta tammikuussa mut meil normaalia pienempi pinnis (100cm) ja tyttö on jo reilu 80cm eli ei hirveesti tilaa ollut, nyt jatkettava 130cm niin mahtuu paremmpin nukkuu, meil ikean lisälaita kun liikkuu unissaan, hauska kun neiti ei ees yritä tulla ite sieltä pois, vaan huutelee aamulla äitiä! Hyvin meni siis siirto kun ajateltiin että se ei sinne illalla jää nukkuun vaan tulee pois.

Nyt sitä lunta sitten tuli ja lisää tulee seuraavina päivinä. Muutama talvitakki jo poissa pelistä kun ahistaa vaik menis vetoketju kiinni, eipähän noista toppaulkoiluhousuistakaan vetskari mee kii.. mitähän sitä pukee maaliskuussa... Jotkut mammahousut pitänee hankkia..

Neuvolassa muuten tuli puhetta liikunnasta, niin mun nvlatäti sano ettei mitään sykerajoja enää oo, monet sanoo että 150 tai joskus ollu kai suositus ettei yli ton. Itellä kuitenkin olo ettei paljon ton yli jaksa ees huhkia enää, sykemittari ollut kyl nyt mukana. Meinasin pumppia ja spinningiä harrastaa niin kauan kun vaan tuntuu hyvältä eikä supistele usein tai lopuks pelkkää kuntosalia.

-Manzana, se ois taas POKS! 4kk laskettuun aikaan, huih!

 
Onnea taas hienoista ultrakuulumisista, jotka tänään niitä oli saanut! :flower:

Imetyksestä vielä sen verran, että mä en edes ymmärrä, miksi äitejä syyllistetään siitä. Mä olen sitä mieltä, että kukaan ei ole täydellinen ja kaikilla on joku juttu, joka ei onnistu juuri niin kuin pitäisi. Joillain se on imetys ja joillain sitten joku muu, mutta täydellistä äitiä ei ole olemassakaan. Ja eiköhän äidit tee asioita kuitenkin sen lapsen parhaaksi. Väkisin imettäminen nimittäin ei mitenkään päin voi olla lapsen parhaaksi, tai nälässä pitäminen. Musta on muuten hassu lukea täältä, kun monien sukulaiset ovat kritisoineet, jos ei ole imettänyt. Mun molemmat mummot taas kritisoivat, kun imetin. :kieh: Ne oli ihan ihmeissään jo, kun imetin 3kk ikäistä vauvaa. Niiden mielestä siinä iässä pitäis jo pärjätä pelkällä perunalla. Mä olen imettänyt kaikkia kolmea sen 9-10 kk ja joka kerta mummot ovat kyselleet, että vieläkö sä imetät. Kai se ennen vanhaa on ollut tapana imettää vaan pari ekaa kuukautta ja siitä sitten siirtyä suoraan kiinteisiin. Ja tosiaan aina imetys ei ole kiinni pelkästään äidistä. Meidän kuopus teki totaalisen rinnasta kieltäytymisen 10kk iässä. Mä olisin voinut vielä jatkaa imetystä, mutta tyttö päätti lopettaa kuin seinään. Siinä ei auttanut enää mikään. Onneksi oli kuitenkin jo noin iso, mutta sama tilannehan vois tulla pienemmänkin vauvan kohdalla. No, hyvä puoli tossa imetyksen lopetuksessa oli se, että siitä muutaman viikon kuluttua meidän Tinja sai alkunsa. :heart:

Alley onkohan tuolla meidän synnärillä muuttunut toi käytäntö jotenkin tohon imetykseen liittyen? Mä nimittäin olen vähän ihmetellyt, kun siitä on jo molemmissa ultrissa puhuttu. Ekassa ultrassa jo tiedusteltiin edellisistä imetyksistä ja siitä haluanko nytkin imettää. Ja sitten rakenneultrassa annettiin se imetysopus. En muista, että edellisellä kerralla olis imetyksestä puhuttu ennen, kun vauva syntyi.

mansikka maija saanko udella millä viikolla sun vauva viimeksi syntyi? Joutuiko pitkään olemaan sairaalassa? Tiedätkö syytä ennenaikaiselle synnytykselle? Ja oletko nyt sen takia erikoisseurannassa? Anteeksi, jos liikaa utelen. Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen. =) Ja ihan varmasti ennenaikaisuus on vaikuttanut sun edelliseen imetyskokemukseen.

Natte ja Tinja 20+2
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia! Kyllä taas huomaa, ettei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä jotakin asiaa :) Niin paljon erilaisia imetystarinoita ja kaikissa "onnellinen loppu", eli lapset ovat kasvaneet! :D Kukin siis tyylillään ja mahdollisuuksien mukaan, ihan turhaa tuosta asiasta ottaa paineita, huolehtimista lapsen tulossa on muutenkin tarpeeksi.

Oletteko jo ajatelleet 3D/4D ultraa? Meinaatteko mennä? Esikoisen kanssa aikoinaan kävimme ja oli se hienoa! Nyt haluaisin uudelleen, mutta tuo HINTA!!! 180e! Kun vertaa siihen, että sarhaisajan ultra (joka tehtiin SAMALLA laitteella ja kesti yhtä kauan) maksoi sen 90e, niin miten on perusteltavissa tuo hinnan tuplaantuminen??? Pitää nyt tosissaan miettiä tuota uudelleen... :(

Harrastuksista on myös ollut juttua. Mä käyn edelleen pumpissa ja zumbassa. Tosin pumpissa vatsojen tilalla treenaan pakaroita ja zumbassa en enää hyppele. Sitten tulee myös lenkkeiltyä koiran kanssa. Tuo painonnousu on mullekin hieman arka asia, sillä ennen tätä raskautta oli ylipainoinen ja sain itseni vihdoin ja viimein keväällä kuntoon (15kg lähti). Nyt kun tuota painoa alkaa taas tulla, niin kauhistuttaa ensinnäkin sen määrä ja sitten se, lähteekö se pois... : / Ei ole helppoa olla nainen! :)

Sipulisankari & Narsku 20+3
 
Hei!

Mulla oli eilen kiukkupäivä. Nousin kai väärällä jalalla ylös, kun oli koko päivän sellainen tympeä fiilis. Onneksi meille tuli vieraita illalla ja sain paremman fiiliksen. Tänään on ollut vähän energisempi olo. Mies kävi kotona syömässä ruokiksella, kun ei oo töissä kovin kaukana kotoa. Teen tässä viimeisiä työhommia, joita tänne saikulle on jäänyt.

Imettää aion, jos saan. Lääkäri ei osannut ulkoa sanoa, voiko mun lääkityksellä imettää, mutta selvitetään asiaa sitten loppuraskaudesta.

Aion myös ottaa kausi-influenssarokotuksen huomenna neuvolassa.

Karen 22+2
 
Neuvolakuulumisia tältä aamulta:
Paino:+380g/vk, yhteensä nyt tullut 3kg.
Verenpaine: 102/62
Pissa: Puhdas
Hemoglobiini: 129, mikä on kyllä tosi hyvä mulle.
Sf-mitta: 18cm
Syke: 140-145:heart:
Liikkeet: +

Kaikki hyvin siis :) Pieni oli kyllä tosiaan vauhdissa sydänääniä kuunneltaessa.
Hirveä meno ja potkuja sateli ;) Raskaustodistuksen sain ja kelalle siis saisi laittaa papereita menemään. Seuraavaksi siis keskiraskauden lääkärineuvola, joka jo
parin ja puolen viikon kuluttua(rv 25+), kun joulunaikaan ei juuri aikoja löytynyt.
Ummetukseen en saanut oikein mitään uutta, lääkärille sitten jos menee sietämättömäksi.

No, mutta pääasia, että vauvalla kaikki hyvin!:) Terveydenhoitajalla oli opiskelija joka hoiti minun mittaukset ja oma th leikki esikoisen kanssa. Toki oli siinä koko ajan mukana.


Hjannah&Pallero rv 22+3:heart:
 
VÄSYTTÄÄÄÄÄÄ .... nyt on viimeaikoina ollut ihan älytön väsymys päällä... Ihan sillä tavalla, että vaikuttaa töihin.. ei jaksa tehdä töitä!!! Hemppari oli viime neuvolakäynnillä kaksi viikkoa sitten 126 tai jotain tuonne päin, oiskohan se siitä romahtanut.. nukuin viimekin yönä vajaa 8h, mut ei vaan kykene mihinkään... argh! Olen mittaillut kotona verenpainetta kun neuvolassa on välillä tahtonu olla koholla niin 95/55 painneillakin varmaan tekonsa, että on aika nuutunut olo..huoh... eeeeeeiiiiiiiiii jaksa! Myyh.

Ja onnea taas uusille ultrauutiselle, ihanaa!!!
Toive ja 19+4
 
Toive Oisko saikun paikka? Omasta kokemuksesta voin sanoa, että taakkaa helpotti kauheasti, kun jäin töistä pois. Edelleenkin väsyttää päivästä riippuen, mutta ei oo pakko jaksaa mitään. Vauvan kannaltakin uskon että on parempi näin.
 
Sipulisankari: Meillä on polilla 4d tai 3d laitteet ja pääsen synnytystapa-arvioon edellisen sektion takia viikolla 36, niin ei tartte :) Saatiin jo np-ultrasta noita kuvia mukaan.

Natte: Varmaan on jotenki ymmärretty ottaa toi imetysasia vakavammin. Mä en oo vielä ollu rakenneultrassa, mut ihan kiva jos sieltä saa jonku oppaan mistä oikeesti on apua... Jorvissa ei todellakaan ollu tollasta käytäntöä ja ekalla imetyksellä mulle työnnettiin vaan rintakumi, et toimis paremmin ja kätilö häippäs, eikä tullu takasin :) Yksi oli siis selvittävä, vaikkei kokemusta eikä mitää ja sektio haava ja vielä hiukan puutuneet jalat...

Toive: Kannattaa jutella neuvolaan tosta väsymyksestä. Ja ostaa rautaa, mä sain oman vastustuskyvyn nousemaan kun aloitin raudan, nyt en oo kahteen viikkoon ollu flunssassa *koputan puuta*. Ja jaksaminenki on paljon parempi. Ei mullakaan kovin alas vielä hb ollu menny, 120 oli mutta selkeesti rauta kyllä auttoi.

Painosta: En tiedä miten meillä menis toi seuraaminen, jos en ite aina mainitsis siitä. Mullekin se on aika arka paikka. Tytöstä tuli 18kg, mistä 10 jäi synnärille ja loppujen haihduttamiseen meni 2,5 vuotta. Synnytyksen jälkeen paino on myös tullu helpommin takaisin, jos on hiukan ehtiny pois saamaan. Mulla painoindeksi oli juuri ylipainoisen alapuolella, ja painoa tullu 6kg nyt. Ei sais hetkeen tulla enempää... En haluis stressata asiasta, mutta kyllähän se vaivaa.

Alley ja pirpana

 
Moi =)
Täällä poksutaan 20+0 ja puoliväli saavutettu!
Ultra ensi maanantaina heti aamusta, jännittää!

Nyt on harkinnassa vauvavakuutus. Kertokaahan esikoistaan odottavalle ja tietämättömälle omia kokemuksianne vakuutusasiasta.
Oletteko kokeneet tarpeeliseksi ja oletteko miten paljon vertailleet eri vakuutusyhtiöiden vakuutuksia?

Angelika + masuasukki 20+0
 
Natte esikoinen syntyi rv 33+4. Syynä siis tosi raju raskausmyrkytys, etinen (verta vuotava) istukka sekä lapsivedenmeno. ja mitään erityistä seurantaa ei mulla oo, pitää vaan ite tarkkailla niitä myrkytyksen oireita et jos taas tulis. niin ja tosiaan niitä napavirtauksia katotaan sit rakenneultrassa, kun esikoinen tosiaan oli viikkoihin nähden pieni painoinen.

Angelika mietittiin sitä vauvavakuutusta, mutta tosiaan tuon ensimmäisen raskauden ongelmien takia ei sitä saada.. joten ollaan sitten ilman sitä :)

Painoa mulla on jo ennestään vähän liikaa mutten siitä aio sen kummemmin paineita ottaa, tulee mikä tulee. tällä hetkellä tosiaan ei oo tullu kun se 500g kun alkuun laski jonkuu verran sen oksentelun takia, saa nähdä miten vauhdilla lähtee nousuun nyt kun alkaa se oksentelu loppumaan.. enää hetkittäistä öllötystä.. jee!

Nukkumisesta taitaa tulla mulle sittenkin ihan kunnon ongelma.. stressaan siitä että saanko nukuttua tarpeeksi, vaikka siis kyllähän nyt 8,5 tuntia luulis riittävän että jaksaa työpäivän - ja siis riittäishän se jos nukkuis KUNNON unet mutta kun heräilen ja pyörin ja koko ajan mietin että pakko nukkua, kohta pitää herätä yms.. huoh.. kuinkahan monta viikkoa tässä vielä olikaan sinne äitiysloman alkuun :D päikkäreiden ottaminenkaan ei auta tähän, silti yöt menee miten sattuu :/ en siis varsinaisesti ole väsynyt, vaan pelkään sitä että JOS olen niin väsyny etten pysy töissä hereillä :D

m-m & hippu 18+4
 
torstaita! :wave:

imetyksestä: aion yrittää kyllä, mutta stressiä en halua ottaa. imetys täälläkin vähän arka aihe, ei oikein ottanut sujuakseen esikoisen kohdalla, enkä siihen mitään tukea saanut. heti lyötiin vaan rintakumi käyttöön ja se siitä. sitten kun vauvan paino alkoi laskea 3,5kk:n iässä, niin todettiin että lisämaito olis tarpeen. se oli suuri helpotus itsellekin, ettei tarvinnut enää kärvistellä asian kanssa... ja on kyllä aivan uskomatonta, miten tuollainen asia saattaakin olla niin paljon arvostelun kohteena, teet sitten niin tai näin!!!!

samoten kun tuo mahan koko, ihan kun olis jotenkin oikeutettua julkisesti sitä arvostella: "onpa iso/pieni maha!". hittolainen, eihän kukaan tuu mulle sanomaan, että onpas sulla iso perse, miksi sitten mahaa saa arvostella!!! :kieh: no juu, ei siitä sen enempää... ;)

vakuutuksesta: kannatan EHDOTTOMASTI!!! ollut tuiki tarpeellinen, en tajua miten oltais selvitty ilman!!! toki kokemuksia on monia.

painosta: lähtöpainoa oli jo vähän liikaa, mutta en halua ottaa stressiä asiasta. sanoin saman neuvolassakin. sanoin, että tiedän asian, joten siitä on turha joka kerta sanoa. eikä mulla ole nyt tähän mennessä tullut kuin 1kg, lopussa sitten varmaan senkin edestä. ainakin ekan kohdalla, turvotusta oli varmaan puolet painosta! :O

4D:ssä käytiin esikoisen kohdalla, vielä ei olla päätetty mennäänkö nyt. koin sillon ekaa odottaessa sen jotenkin tosi ihanaksi kokemukseksi, mutta nyt kun on kerran nähnyt sen, niin en tiiä maksanko siitä sellasta summaa toiste. ei sillä, että tämä toinen olisi mitenkään vähemmän arvoinen!

laitetaan tämä tulokas nukkumaan varmaankin ä-pakkauksen laatikkoon, mikä on pinniksessä. näin tehtiin ekankin kohdalla. saa sen pakkauksen jotenkin "ahtaamman" tuntuiseks alkuun, kun toinen on vielä niin pieni ja kaipaa sitä kohdun ahtautta... toimi ekan kohdalla loistavasti! =)

kovasti oon alkanut miettimään, että miten tuo esikoisen hoito tapahtuu sitten, kun lähtö tulee? on toki vähän aikasta miettiä moista, mutta kaikenlaista sitä päivän mittaan tulee pohdittua... :p

marraskuu vetelee viimesiään!!! :D loistavaa alkavaa joulukuuta kaikille! :xmas:

jotain 19 kait... :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Heissan! :wave:

Neuvola terveisiä: tänään siis kolmas neuvolakäynti.
RV: 19+4
PAINO: +257g/vko. Yhteensä +4,7kg (JEII!)
RR: 125/76
KOHDUNPOHJANKORKEUS: 16,5
VAUVAN :heart: : 144
Niin se vaan minäkin pääsen nyt ekaa kertaa kokemaan tuon sokerirasituksen ihanuuden.. Syynä BMI yli 25 lähtöpainossa, ekaa kertaa ikinä, argh! :kieh: Yritin kyllä luistaa siitä ja vetosin siihen että kolme raskautta jo takana ilman mitään ongelmia sokereitten kanssa, mut ei auttanu.. :D No, siihen meneekin sit taas yksi työpäivä labrassa istumiseen, heti vuoden vaihteen jälkeen...
Käytiin myös läpi sitä voimavara-kyselyä, mistä ei nyt ollut mulle ainakaan mitään hyötyä... Rupes vaan ahistaa, kun nyt pitäis 'vaan ottaa niskasta kiinni' ja ruveta tekemään jotain omalle saamattomuudelle ja jaksamattomuudelle.. Blaah! Pitäis kuulemma ottaa 'omaa aikaa' ainakin kerran viikossa ja lähtee vaikka kuntosalille, mutta kun ei kiinnosta! |O En mä yksin halua lähteä mihkään (varsinkaan salille tällasena norsuna), mieluummin oon perheen kanssa kotona vaikka sit vaan makaan sohvanpohjalla. ÄH, tätäpä oonkin sit märissy loppuillan ja päätin vakaasti et seuraavat lomakkeet ruksailen vähän positiivisemmalla mielellä!
Sorry, pakko purkaa! :snotty: :ashamed:

Imetyksestä teillä ollut puhetta.. Aion kyllä imettää, niinkuin noita vanhempia mukuloitakin. Elättelen toiveita että tällä kertaa onnistuisin (jaksaisin) siinä vähän vielä pitempään... Aikaisemmilla kerroilla imetys on loppunut aina ennen puolen vuoden ikää, syystä tai toisesta. Julkisesti imettämisessä ei mulle ole ongelmaa, kunhan nyt hakeutuu riittävän rauhalliseen paikkaan (ettei vauva häiriinny hälinästä) ja sit vaan jotain harsoa eteen jos tarvii. Helppoakin se on, kun ei tarvii mitään pulloja ja tutteleita kantaa mukana. :) Mutta kyllä niitä terveitä lapsia kasvaa ihan korvikkeellakin! :)

Ens viikon rakenneultraa odotellessa... :)

 
Viimeksi muokattu:
Tatja: Ennen raskautta normaalipainoinen olin. Painoa on tullut nyt jo 5-6 kg ja viimesen kuukauden aikana 3,5kg joten aika selkee nousu tullu. Turvotusta tosiaan on ollu ja sitä tuo neuvolatäti meinas et vois olla turvotusta... Olin just ollu 5 päivää töissä ja suoraan viimesestä työvuorosta menin neuvolaan. Sekin varmasti vaikuttaa. Työni on aika raskasta, jalkojen päällä seisoskelua. Varmasti kun olis vapaapäivän jälkeen mennyt niin painoa olisi ollut vähemmän. Ainakin mitä kotipuntari on näyttänyt.

Täällä alkaa jotenkin olo olemaan hirveän raskas henkisestikkin. Työ jutut jumittaa ja pitäis niin kamalan paljon tehdä kokoajan ja on ihan puhki.... Nukkumisen kanssa täällä vähän samaa ongelmaa kuin mansikka-maijalla. Pakko mennä viimestään 22.30 nukkuun illalla ja kamala paniikki jos ei saa nukuttua tarpeex ja väsyttää aamulla....

Mulla kans ongelmana tuo ettei yöheräämisen jälkeen saa millään unta ja sitten rupee kaikki asiat pyörimään päässä....

Joulua laitoin jo puolessa kuussa kun oli ainoo viikonloppuvapaa pitkään aikaan. Seuraavan viikonloppuvapaan aikana juhlitaankin omia sekä tyttären syntymäpäiviä niin ei silloin joulua kerkeä laittelemaan. Verhot tuli vaihdettua ja lamput laitettua. :)

Imetyksestä sen verran että kumpaakin lasta olen imettänyt n. 9 kk mutta vain toisella rinnalla koska jostain syystä kummatkin ovat hylkineet toista rintaa. Itse olen epäillyt että johtuu sellaisesta kun joskus lapsena olen loukannut kait itseni jotenkin ja toinen rinnanpää on tavallaan halki. Tämä rinta on kelvannut lapsilleni ja jotenkin tuntui kans siltä että siitä olisi maitoa tullut jotenkin paremmin. Tiedä sitten mikä on oikea syy. Saa nähdä miten tämän kolmannen kohdalla käy.

4.12 ultra.... Voi kun pääsisi jo sinne. Liikkeitä kyllä onnex tunnen mutta nyt on jotenkin niin "ikävä" pikkuista ja haluaisi sen jo nähdä...
Itselläni muuten on kans tulossa synnytystapa-arviointi kakkosen sektion vuoksi. Toivoisin kyllä alatiesynnytystä mutta saapi nähdä mitä nuo lääkärit ovat mieltä.

Aikamoinen vaahtoaminen multa nyt pääsi.
Voimisia kaikille!

orpk86 ja Boris 20+3
 
Vauvavakuutus on otettu kaikille lapsille meillä ja suosittelen. Ei tarvitse jonotella missään päivystyksessä vaan aina saa ajan yksityiseltä. Ja kaikki isommat vaivat hoidetaan yksityisellä paljon nopeammin, kuten meidän vanhemman neidin kitarisaleikkaus ja muut vaivat, joihin on tarvittu erikoislääkäriä. Juurikin käytin pikkuneitiä yksityisellä lastenlääkärillä ja sain reseptille monta erilaista atooppiselle iholle sopivaa rasvaa, joiden hinnan saan sitten vakuutuksesta takaisin. Kannattaa vertailla vakuutuksia. Kaikissa on vähän eri ehdot ja systeemit.

Painonnousu muakin stressaa. Mulla tulee aina alussa paljon painoa. Keväällä laihdutin raskauskilot pois ja olin erittäin tyytyväinen omaan kroppaani. Nyt niitä kiloja vaan ropisee hirveetä vauhtia, että ahdistaa. En kotona edes halua enää käydä puntarilla. Neuvolassa sitten mitataan. Terkka ei ole kommentoinut painonnousua, koska olen siis ollut ihan normipainoinen, mutta itse olen neuvolassa kertonut olevani siitä huolissaan. Täytyy nyt koittaa vaan jaksaa liikkua ja välttää liikaa herkuttelua. Nytkin liikkuminen on jäänyt vähille tän pimeyden takia. Ei yhtään huvita lähteä tarpomaan tonne pimeeseen ja kylmään. Ja muutenkin on jotenkin kädet koko ajan täynnä töitä lasten ja huushollin hoidon kanssa. Ja verottaa toi taaperokin voimia, kun juoksen täällä sen perässä ja kantelen paikasta toiseen. Selityksiähän nää vaan on. Pitäis ottaa itseä niskasta kiinni.

4d-ultraan ei olla menossa juurikin ton Alleyn mainitseman syyn vuoksi. Rakenneultrassakin nähtiin vauva 4d:nä imemässä peukkua. :heart:

amante mua kans ärsyttää mahan koon kauhistelijat. Mulla viimekin raskaudessa kasvo maha kovaa tahtia aluksi. Lopuksi se ei mun mielestä ollut mikään jättimaha. Olen isompiakin nähnyt. Ärsytti, kun kauhistelijat olivat sitä mieltä, että mahassa on ainakin kaksi vauvaa tai sitten joku jättiläinen. No meidän kuopus painoi syntyessään rv 39+3 huimat 2,9 kg, joten ei nyt mikään kovin jätti ollut. Tässä raskaudessa meinaan sanoa kauhistelijoille, että läskiä se vaan on, kun vauva on pieni. :kieh: Mikä oikeus on raskaana olevan ihmisen ulkoista olemusta arvostella ja kauhistella? Kannattais olla vähän varovaisempi sanoissaan, kun ei sitä tiedä, miten sitä hormoonipäissään reagoi. :stick:

Natte ja Tinja 20+3
 
Ihana joulufiilis!!! Täällä on kivasti jo lunta ja eilen sain kodin siivottua ja ehdin jo parit joululiinatkin pöydille asettelemaan :) Tänään pitäisi vaihtaa verhot ja laittaa koristeet, ihanaa! :xmas:

Eilen illalla Narsku veteli sellaiset iltajumpat, että mieskin vihdoin selvästi tunsi potkut! Ekalla kerralla ihan pelästyi, kun möhkiäinen monotti kaikella voimallaan suoraan mahan läpi miehen korvaan :LOL: Pitää nyt myöntää, että kun viime raskaudessa mulla oli istukka etuseinässä, nyt takana, niin oli se viimeksi paljon mukavampaa... Liikkeet aloin nyt tosin tuntea jo todella aikaisin, mutta tässä vaiheessa tuntuu nuo potkut joskus jopa hieman pahalta, kun niin selvästi tulevat. Noh, jospa tuo tuosta pian kasvaa ja kääntyisi hieman (nyt on jalat alaspäin), niin kyljet ja pallea ottaisivat paremmin nuo monotukset vastaan... Tuossa alavatsassa kun ei niin kauheasti ole vaimentavia tekijöitä... Valivalivali :D

Mansikka-maija kannattaisiko sun pyytää vaikka pari päivää saikkua, ettei tarvitsisi illalla miettiä aamuheräämistä? Joskus ihan parikin yötä voi auttaa pääsemään tuosta ajatuksesta eroon. Ja nimenomaan ei se unen määrä, vaan laatu on tärkeää :)

Natte mä kyllä niin otan käyttöön tuo sun "se on vaan läskiä"-perustelun mahan koon kauhistelijoille!!! Esikoisen kohdalla sain koko ajan kuulla, miten suuri mun maha oli. Kyllä sen näkee itsekin, ei sitä tarvitse muiden kertoa! (Ja ulos tuli 3,7kg poika, eli ihan normikokoa siellä oltiin).

Vauvavakuutusta ei esikolla saatu ennen syntymää, mutta heti sen jälkeen otettiin. Onneksi ei olla tarvittu! Nyt on ollut puhetta, että jos se alettaisiin hiljalleen vaihtamaan tavallisempaan tapaturmavakuutukseen. Narskulle kyllä ollaan hankkimassa vakuutusta. Sitä kun ei koskaan tiedä. Ihan pelkkien korvatulehduskierteiden ja mahdollisten tuubitusten ym vuoksikin tuo on jo ihan hyvä olla, pääsee sitten heti yksityiselle hoidattamaan :)

Sipulisankari & Narsku 20+4
 
Pitkästä aikaa täällä :) Aika vaan menee niin nopeesti ja ns. vapaa-aikaa on niiiin vähän, ettei koskaan kerkee/muista kirjotella. -_-
Meillä oli neuvola tiistaina ja kaikki oli lähes niin kuin pitikin. :heart: Tänä aamuna käytiin sit ultrassa ja pikkunen oli kaikin puolin loisto kunnossa ja kasvaa hyvin viikkoihin nähden ja pikku-prinssihän se siellä kasvaa :heart:

Joulua ruvetaan pikku hiljaa laittelee niin kotio kuin anopillekin. :D
Oikein ihanaa odotusaikaa kaikille mammoille ja hauskaa joulun odotusta! :heart:

Jonna&Pikku-Siili 20+5 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Namida
Mulla alko viime raskaudessa ihmiset sanomaan toukokuun puolessa välissä, että sä varmaan kohta synnytät(oudotkin siis). Laskettu aika oli heinäkuun puolessa välissä. Koko raskauden kuuntelin tätä iso maha-juttua:kieh: No iso oli poikakin. Nyt kukaan ei oo vielä kommentoinut. Osaavat kai odottaakin, että olen iso :) Itseä vatsan valtavuus ei häirinnyt vaikka sen tiedostinkin, paitsi olihan se todella pahasti tiellä ;) Painoa ei tullut mitenkään tolkuttomasti viime raskaudessa. Meille vaan ilmeisesti tulee isoja vauvoja ja oon sen mallinen, että maha kasvaa kaikessa komeudessaan tuohon eteen. Täytyy olla vain ylpeä tästä :)

Vakuutus pojalle otettiin syntymän jälkeen ja hyvä, että otettiin. Pojalla todettiin atooppinen iho, joten eiköhän se ihotautilääkäri tutuksi tule. Muuten ei olla tarvittu vielä ainakaan, mutta onhan se kiva mennä yksityiselle eikä jonottaa tunteja päivystyksessä!
 
Karen ja alley, joo pitää ottaa väsy puheeks neuvolassa seuraavan kerran kun on aika, ja todella olen miettinyt tuota saikkuakin kun ei työn teosta meinaa tulla mitään. Odottelen ehkä joulun pyhiä kun tulee viiden päivän lepo, niin josko se jeesais. Työpaikalla pomo on enemmän ku ymmärtäväinen, ja antanut siunauksensa ottaa vähän rennommin ku siltä tuntuu...

Ulkona on jotain niin törkeetä tuo keli, aamulla huokasin ääneen "ihanko oikeesti" kun taistelin tuulta vastaan kävellessä töihin.. siis kun välillä tuli sellainen tuulen puuska, että en päässyt eteenpäin. Mutta tuo tuisku tuo joulun :)

Taas oli tullut hyviä ultrakuulumisia, Onnea siis niistäkin!! :) Ens keskiviikkona ois meidän saukolla ultra-aika, jänskättää ihan hirrrrrrrrmuisesti..
 
Toive, laitoin yksäriä sulle!

Tänään oli neuvola ja asiat ihan hyvin. En jaksa yksityiskohtia kerrata. Kävin työpaikalla tänään, kun piti viimeisiä työasioita hoitaa saikulta käsin, mutta ei siitä tullut oikein mitään. Väsytti niin julmetusti ja ahdisti jo työpaikalle meno, joten jouduin lähtemään pois ennen aikojani. Pitää mennä jonain virkeämpänä päivänä uudestaan.

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Toiveena kauniina
Muksaa ja tuiskuisaa talvi-iltaa kaikille!

Mä kävin Neuvolassa tänään, menomatkan taxilla (harvoin voi näin leveesti elää mut onneks tänään nyt kykeni, sinne on meinaan jonkin verran matkaa kävellen meiltä) ja tulomatka sissinä jalan. Mut ajattelin et Empulle tekee hyvää saada vähän happea kans. :)

Oli sit se Rh negatiivinen, eli kontrolleis pitää nyt käyä. Paino 63kg, eli 414g/vko, ja 4kg yhteensä! RR 99/61, kohdunpohjan korkeus 19cm ja nätisti keskikäyrillä mentiin taas. Vauvan :heart: n. 154 ja elämöi tapansa mukaan kovasti eli liikkeet ++ Kaikki hyvin siis, paitsi toi Rh negatiivinen, muttei se maata kaada onneksi.

Paluumatkalla kävin kaupassa ja ajattelin vähän hemmotella itseäni tän talvimyrskyn kunniaksi. Meni sit useampi kymppi siihen kassiin!! Mut on ollut ihan kiva mutustella tässä sulhaspiirakoita ja valkoista teetä. Tos vieressä on Suffelipussi... :ashamed: Mut ostin kyllä hedelmiäkin, ja tomskua ym terveellistä!

Väsyneille suosittelen mäkin sitä rautaa, vaikkei oliskaan hemoglobiinissa mitään vikaa! Ja jos vaan onnistuu, niin duunista vapaata pari päivää. Onhan se tärkeätä että äiti voi hyvin, koska silloin se pikkuinenkin siellä masussa on tyytis.

Imetykseen nyt lisään viel sen verran, että aion siis todellakin imettää, ne oli vaan mun omia skitsoja mietteitä, ja ihan järjettömiähän ne, kyl sen tiiän itsekin... Ehkä siin on se, et en oo todellakaan sinut oman kroppani kanssa ollut viimeaikoina. Itse synnytyskin pelottaa mua, ei kipujen takia, vaan siksi et siinä ollaan paljaana jotenkin ihan kaikin tavoin, siis sekä henkisesti että fyysisesti. Oon kova kontrollifriikki ja ehkä se pelottaa mua just siks, siinä kun ei paljoa kontrolloida! Mut luotan silti et niin synnytys kuin imetyskin menee kyl sit ihan hyvin ja omalla painollaan!

Toivon kaikille oikein tunnelmallista iltaa lämpimien vällyjen välissä.

Namida ja Emppu 22 tasan Poks!! :)
 

Yhteistyössä