*HUHTIKUUN MASUASUKIT*Joulukuussa

Joopa joo, täälläkin ollaan sitten poskiontelon tulehdukseen antibioottia syömässä :wave: Joko Allusmammalla helpottaa? Samma här, eli lekurilta tilasin myös hiivatulehdukseen dropit kun melkein voisin vannoa että nuo antiobiootit saa senkin vaivan kukkimaan... Yskiminen alkaa käydä myös mielenkiintoiseksi kun sen verran voimalla tulee nuo yskänpuuskat että saa varoa housuun lirahtamista :ashamed:

Täällä tietääkseni ultrataan vielä viikolla 37 tai jotain eli silloin kun on se synnytystapa-arviointi (vai mikä se nyt oli... ) Ja kyl kait ne kätilöt yleensä tunnistaa kumpi pää on yläpää ja kumpi alapää jos ei ultratakkaan. Aatelkaas sitä kun miun mummo on synnyttänyt äidin niin siinä vaiheessa kätilö on sanonut että rouva jatkaa vaan ponnistamista kun täältä tulee vielä toinenkin! Ei oo siis siihen aikaan tiedetty etukäteen montako tulee...

Ihana odottaa maanantaita kun silloin on taas neuvola. Jotenkin vaan niin ihana käydä siellä ja varsinkin kun terkka on niin mukava ja paneutuu asiaan. Toivottavasti vaan hemppa olisi edes vähän noussut rautalisän ansiosta.

En jaksaisi keskittyä enää mihinkään muuhun kuin tähän odotukseen. Haluaisin saada jo kaiken kuntoon mutta vielä uupuu hoitotaso + lipasto, turvakaukalo ja sänkyyn pitää vielä tehdä uusi reunus. Vaatteitakaan en ole vielä alkanut pesemään kun ajattelin että ne olisi sitten helpoin laittaa suoraan lipastoon pesun jälkeen. Äippäpakkauksestakaan ei ole vielä tietoa kun työnantaja täyttää niin hitaasti sitä palkkalomakettaan :kieh:
Vähän tosiaan hätkäytti kun maaliskuisissa on ensimmäinen beibe jo syntynyt. Toivottavasti vauvalla ja äidillä on kaikki hyvin jatkossakin vaikka noin etuajassa syntyikin.

Pitäsköhän lähteä päiväunille...

Sanni-Maria ja pikkunen 28+3
 
zikiziki yv:tä laitettu.

Ruttana: Tilasin Mosmo city kuomurattaat. Ilmeisesti joku suht uusi merkki. Että saas nähdä millaiset ovat. Toivottavasti hyvät. Ainakin hyviltä vaikuttivat. Ensiviikolla pitäisi niiden tulla. Innolla odotan


Jaahas, nyt on sitten ensimmäiset supparit koettu. Eli meikä ei enää lasten kanssa liiku kotipihaa kauemmaksi.
Meinasin lähteä päiväkävelylle lasten kanssa ja käydä apteekissa ym.... Pienempi oli rattaissa ja isompi pulkan kyydissä. Oliskohan reilu puolikilsaa kävelty kun vatsaa kiristeli siihen malliin että päätin kääntyä takaisin. Kotipihassa tuli sitten selkeät supistukset.

Ne onneksi loppuivat kun lepoon pääsi. Vielä vähän kiristelee, mutta jospa tämä tästä.

Eli me ei nyt sitten ulkoilla kotipihaa kauempana. Liian suuri rasitus kävellä kun lapsia joutuu kuskaamaan samalla.
Ja kun tässä miun tilanteessa ei uskalla ottaa mitään riskejä noitten supistusten kanssa. Vaikka periaatteessa olisivat varmaan ihan harmittomia. Mutta parempi välttää kaikkea mikä vähänkään aiheuttaa niitä.


Mieskin oli vienyt kelaan ne mun paperit ja ilmeisesti olivat ihan oikein täytetty. Joten nyt vain odotellaan sieltäkin päin ihanaa isoa laatikollista kaikkea hypisteltävää.
Äippärahaa en viitsi miettiä kun minimi se tulee olemaan. Hoitovapaalta kun jää äippälomalle niin ei kovin suuret tulot ole....


t: Solina ja Kirppu rv 24+2
 
Vielä häiriköin ;) Ihania masukuvia olette laittaneet näytille.

Tuosta raudansyönnistä piti sanomani. Että luontaistuotekaupassa on tosiaan sitä nestemäistä. Sen pitäisi imeytyä paremmin ja olla vatsaystävällisempääkin.

Mutta muistattehan että kalsium heikentää raudan imeytymistä. Eli elkää käyttäkö maitotuotteita samaanaikaan kun otatte raudan.
Ja c-vitamiini taas auttaa imeytymään. Eli sitä kannattaa ottaa raudan kanssa.

nim: Ikänsä huonosta hempasta ja välillä anemiasta kärsinyt.


t. Solina edelleen eikä nuo raskausviikotkaan kerenneet muuttua
 
Moikka mammat!

Täällä jatkuu vapaaputki, jeejee =) Pidän ylitöitä pois nää 3 välipäivää, kun nyt on töissäkin hiljaisempaa, ja voi että tää on ihanaa kun voi valvoa ja nukkua myöhään, ulkoilla valoisan aikaan ja tehdä mitä huvittaa! Äsken tulin just uimasta ja seuraavaks päikkärit :D Kun mies tulee töistä pitäski lähtee ajeleen kohti Pohjanmaata mun lapsuudenkaverin häihin. Onneksi löysin eilen mammajuhlamekon, joka ei ollu ihan hirvee. Ei tietty(!!) ollu alessa mut ainaki mahtuu päälle, pikkasen kirpas silti pistää lähes sata euroo vaatteisiin joita käyttää tasan kerran :/ Muutakin vähä turhaa tuli törsättyä, mm. P.O.P:lta 50cm melko kallis, mutta niiiin ihana retrovaatesetti tytölle :D Mahtuu todennäköisesti kerran vauvan päälle :whistle: Eikä siitä tytöstäkään varmaa lupausta tietty annettu...

ruttana millaset vaunut sä ostit? onnea myös kaikille muille vaunuhankintoja tehneille! mekin ostettiin siis vaunut, mut haetaan vasta tammikuun lopussa, jollon tää vauvanhuone toivottavasti on rempattu ja sisustettu. tilaa ei kyl sittenkään oo yhtään enempää.

vauvan asento eikös sen itsekin aika hyvin tunne? paitsi sillon kun köllöttelee tosi syvällä tuolla masussa, kuten nyt. mut potkut ja pään tuntee aika hyvin. ja neuvolan täti tunsi vauvan asennon tarkkaan jo joku 2kk sitten kun en itse tuntenu edes liikkeitä et kyl ne ammattilaiset ainakin tietää.

meil ei muuten oo ollu mitään puhetta tuosta synnytystapa-arvioinnista. mikä se on?

kelan päätöstä mäki odottelen. meni paperit niin monen henkilön kautta (minä => HR-osasto => ulkoistettu palkanlaskenta => Kela) et kestänee. haluis vaan jo sen paketin!!

allusmamma ja sanni-maria toivottavasti paranette pian poskiontelotulehduksesta! ja toivottavasti solina, jaahassu ja muut selviätte supistusten kanssa. eivät ilmeisesti ole kovin kivoja, nimim. ei vielä kokemusta asiasta.

iitanen onnea tyttölupauksesta :flower: vähänkö hienoo et pääsitte 4D:hen!

laala sun elämäntaparemontti kuulostaa ihan siltä mihin munkin pitäis ryhtyä. tavallisesti syön terveellisesti mut nyt on joulun ajan repsahdus venyny kyl tosi pitkäksi, aloin mussuttaan herkkuja jo marraskuun puolella ja vielä jatkuu... :ashamed:

linea negraa ei oo näkyny täälläpäin. oon kyl tosi vaalee et en tiä tuleeko sit ollenkaan. siis jostain lukenu et tulis helpommin jos tummempi iho? :/ raskausarpiakaan ei oo vielä näkyny vaik oon tosi potentiaalinen uhri niille, ohut iho ja painoo tullu jo reippaasti yli 7kg :|

meidän lähipäiväkoti muuten palo tossa toissapäivänä, asutaan siis just kivikon/kontulan rajoilla... vähänkö kurjaa niille joiden lapset on siel hoidossa, mihin ihmeeseen ne sijoittaa ne? tääl on vissiin muutenki päiväkoteja isommassa rempassa, ku monet 60-luvulla rakennettuja.

hilpeää vuodenvaihdetta jos en enää ehdi kirjoitteleen!!

t. manna + lilli 26+6
 
Heissan!
Kävin tänään yksityisellä ultrassa :) ja meille voi päivittää tulokkaan sukupuoleksi TYTTÖ :heart: :heart: . On varmaan melko varma, kun lääkäri kirjoitti ultrakuvaankin et (elävä tyttö :) ). Tuntuu melko uskomattomalta, että tyttö on tulossa 2 pojan jälkeen.

Kohdun ulkosuu oli sormelle auki, kaulakanavaa 2 cm jäljellä ja sf mitta muhkeat 25cm. Sairasloma jatkuu vuosiloman alkuun asti (19.1.) häiritsevien supistusten vuoksi mutta kuulemma voin ottaa ihan rauhallisesti, pelkoa keskosuuteen ei kuitenkaan lääkärin mukaan ole.

painosta sain melkosta noottia (mulla noussut 9 kg), herkut pois ja tarkkana mitä suuhun laittaa. Kuulemma äidin suuri painon nousu heijastuu sitten lapsen kokoon. Ja mulla edellinen lapsi oli 4 kg vaikka paino ei noussut koko raskausaikana kuin 10 kg ja hartioiden ulosautto oli keskivaikea tuon 4 kiloisen kohdalla, joten tästä ei sitten mielellään yli 4 kiloista. Tosin tällä hetkellä vauvan painoarvio oli 450g ja jos kasvaa tätä vauhtia, niin ihan neli kiloiseksi ei kerkeä kasvaa. Joten nyt sitten jätän kaikki herkut pois.

närästyksestä... närästää, närästää ja närästää :( . Tuntuu, ettei mitään uskalla suuhunsa laittaa kun saman tien alkaa julmettu polte.

Kelan paperit odottaa täytettynä kaapissa, nyt pitäis vaan jaksaa viedä ne.

Hauskaa päivän jatkoa kaikille!

Miinulainen+hymy 23+
 
AAM
olettepas ahkeria olleet ja kirjoitelleet paljon..

) . ) vointi parempi mutta ttl sanoi että sillä nenätorvella vai mikä se nyt oli niin pitää huuhdella useasti ja sanoi että vaikutti poskiontelobakteereiden jättäneen minut vain oli tilalla liikkuvaa räkää joka aiheuttaa epämiellyttävän olon :D kiva epikriisi :LOL: :xmas:

tyttöjä lisää !! jeejee iitaselle ja miinulaisellekin :heart: tasapainossako ollaan sukupuolien suhteen jo ? onko kukaan tutkinut tarkemmin statistiikkaamme :D

supisteluiden kanssa vointeja :( ne on niin kurjia jos on kivuliaita tai harmia aiheuttavia kuten jaahassulla ja miinulla.. :attn: teille ei suotako enempi ennenkö on tositarve ;) : jätätte jotain meillekin..

Linea negra oli esikoisen kanssa ja ilmestyi loppupuolella nyt ei ole näkynyt ? odotan siis sen tuloa ( vai näkyikö vain poikavatsalla :D ? ) joten mun ei pitäis sitäkään saada (muistakaamme mun uskomiseni näihin kansantaruihin :whistle: )...

kärryostoksilla ihmiset olleet *kadena* :| me mennään vanhoilla luuskilla.. no pitää esikosita silmällä pitäen hankkia se seisomalauta saas nähdä miten suhtautuu.. :/

nyt kahville.. :wave:
AM & hippunen 25+1 :heart:
 
Onnea tyttölupauksista!! Joku ahkera (eli en minä :D) vois kyllä laskea, miten jakaantuu tytöt ja pojat...

Vauva onneks teki voltin taas ja potkut tuntuu taas navan yläpuolella :heart:. Ihanaa! Olin jo ihan varma et jonain kauniina päivänä olis kuset tullu housuu jossain julkisella paikalla ku se olis sinne monottanu oikee kunnolla.

Onpas siinä jo massua millipilli. Mulle tulee tollane varmaa vasta ku synnytän :'(. Ei vaa kasvaa toiki ihan hyvää vauhtia :).

Linea negraa ei täällä näy. Oliks nyt nii et pojalla se ulottuis navan yli tai ei näkyis ollenkaa? Raskausarpia ei oo vielä. Oon käyttäny sitä vichyn voidetta niiden ennaltaehkäsyyn, joka maksaa ihan liikaa meijän budjetille... ehkä tää pinnallisuus loppuu sit äitiytee :ashamed: :D

Kannattaaks ostaa 50 cm housuja? Eli onks noi 56 ihan liian isot babylle ku se syntyy? Meil on 50 cm paitoja/bodyja muttei yhtiäkään housuja. Ei jotenkaa löydy mistää. Vauvalla alkaa olee nyt jo isompi vaatevarasto ku isillä ja äidillä :whistle:.

Säde ja poju 25+4
 
Laitetaanpas itsekkäästi omanapakuulumiset eka:
Eli keskiraskauden ultra takana. Lääkäri antoi kuin antoikin lupauksen tyttövauvasta, joten mimmivalta näyttäisi entisestään vahvistuvan perheessämme :heart:. Kaikki oli massussa oikein mainiosti, vauva vastasi kokonsa puolesta (950g) täsmälleen viikkoja ja kaikki rakenteet ym. oli niin ok kuin vain voi :heart:. Myös kohdunkaula katsottiin ja sekin oli visusti kiinni ja pitkä kuin nälkävuosi :D.

Eli minulle voi siis päivittää listaan tuon tyttöuutisen :).

Laala: loppuraskaudessa neuvolatäti tarkastaa joka kerta vauvan asennon tunnustelemalla. Ja kaipa se ennen synnytystä vielä sitten varmistetaan että miten päin siellä ollaan. Meidän kunta tarjoaa nt-, rakenne- ja keskiraskauden ultran lisäksi vielä loppuraskauden ultran joskus viikolla 36-37, jossa tarjonta ainakin selviää.

Synnytystapa-arvio
on meilläpäin juuri tuo loppuraskauden ultra. Normi ultrauksen lisäksi esikoisen aikana tutkittiin lantio, että mahtuuko vauva tulemaan.

linea negra: noup, eipä näy ei, tosin ei näkynyt esikoisestakaan :wave:. Näin minäkin olen kuullut että pitkä linea negra tarkoittaa poikaa ja lyhyt/ei viivaa ollenkaan --> tyttö. Meillä ainakin näyttäisi pitävän paikkaansa :).

huuui, millipilli, onpas iso massu jo!

Juu kyllä on ajat muuttuneet siitä kun meidän mummot olivat vauvaa saamassa. Mutta muistelen, että äitini meitä (minua ja kaksoisveljeäni) odottaessa sai tietää odottavansa kaksosia vasta joskus 6. kuulla. Siihen asti oli neuvolssakin ääneen ihmetellyt että miten ne sydänäänet voi kuulostaa niin oudoilta, välillä niin tiheään ja heti kohta harvakseltaan. Neukkatäti oli vaan hymähtänyt ja selittänyt miten vauva välillä liikkuu ja välillä ei. Eipä tienneet että massussa olikin kaksi sydäntä jumpsuttamassa! :heart::heart:

Ooooi, ihanaa miinulainen, onnea tyttöuutisista!!

Joku muuten kyseli jokin aikaa sitten tuosta selällään köllöttelystä. Minulle ainakin meinaa tulla huono olo jos vähänkään pidemmän aikaa pötkötän selälläni. En tiedä että voiko se vauva painaa näillä viikoilla jo oikeasti niin pahasti verenkiertoa, että huono olo tulee OIKEASTI, vai onko sitten pelkkää kuvittelua.


 
synnytystapa-arviointi mä olen aika sata varma, että esikosta ei sellaista ollut, esikon aikanakin supistusten takia mua usein tutkinttiin, mutten nyt muista koska olisi viimeisin lääkärin painoarvio ollut, neukkutäti arvioi alta viikko ennen syntymää aikalailla just painon oikeaksi. Toivottavasti tätä ultrattaisiin loppuvaiheessa, koska nyt on alku-ultrissa kasvanut yläkäyrillä. Pelkään vaan että jos vauva onkin lähemmäs neljä kiloinen, että mahtuuko tulemaan kun vajaa kolmekiloinen esikko tuli kupilla loppujen lopuksi, vaikka sitä kuinka sanotaan, että uudelleen synnyttäjän paikat on venyneemmät ja helpommin tulee ulos. Voihan se tietty olla, että kasvu hidastuu ja tulee samankokoinen.
 
selällään makoilusta mulla on kumassakin raskaudessa ollut niin, että ennen 10 viikkoa on jo saanut unohtaa selällään nukkumiset. tulee vaan heti niin huono-olo ja piakkoja rupee sattumaan. että niin mulla.

linea negra pojasta mulla tui oikein kunnollinen sellainen, mut nyt ei vielä ainakaan tietoakaan mistään viivoista ja tyttö pitäis olla tulossa.

vauvan asennosta en osaa itse yhtään sanoa. enkä oo osannu kyl viimekskää sanoa.
 
Haudi!

Hengissä selvittiin sokerirasitustestistä, ja VAIN kahdella oksulla, aamulla ja sit kun yritin sen jälkeen saada syötyä. Kaiken kaikkiaan aika tuskaa mutta ihan melkein siedettävä kokemus. Sit vaan tuloksia odotellessa... 7. pvä on neuvola. Jälkikasvu ei oikein tykänny äiskän pastoilusta, se on mököttänyt koko päivän, satunnaisia potkuiluja tulee vaan. Se kaipaa mummin suklaatarjoiluja ihan selvästi... :)

Onnittelut kaikille ultrassa taas vierailleille, tää on hianoo kun tulee hyviä uutisia ja kivoja juttuja pääasiassa. Siis siks, että enimmäkseen on odottajilla hyvät oltavat, en todellakaan tarkoita, etteikö sais aiheesta valittaa. Tsemppiä poskionteloista ja muista taudeista kärsiville, sairastaminen on varmasti tuplaikävää masuasukin kanssa, ja kivaahan se ei ole 'normitilassakaan'.

Ruttanan setti on tosi tyylikkään näköinen! Mua toisaalta harmittaa, ettei ostetakaan niitä yksiä vaunuja mitä katteltiin, mutta toisaalta en oo retrovaunuja vielä ees nähnyt (saadaan siis semmoset) ja kyllä se lähemmäs 400e:n säästö kuulostaa kans aika kivalta. Sillä rahalla vois ostaa vaikka keittiön hanan uuteen taloon. :D

(.) Pienimuotoinen supistelu jatkuu yhä suht säännöllisenä, lonkat huutaa tuskissaan, pienimuotoista huonoa oloa on lähes päivittäin, varsinaista pahoinvointia ei onneks (paitsi tänään paaston takia), masu kasvaa, paino on siellä +6kg:n tietämillä, vyötärön ympärys tuntuu paisuvan aikalailla sentin viikossa, ja jäykistysten aikana oon tarkkaillut, et kohdun korkeuskin näyttäis olevan jo parin sormen verran navan yläpuolella. Mitta selvinnee ens viikolla neuvolassa. Vaihteeks vois syödä jotain, kauheeta paikata 13 tunnin paastojaksoa, täytyy koko ajan olla syömässä. ja sit saakin tas pakata kassit ja suunnata anoppilaa kohti vastaanottamaan uutta vuotta.

Ottakaahan iisisti ja turvallisesti vuoden vaihde!

Oikein onnellista ja vauvakasta vuotta 2009 toitottelevat,
ventti ja viuhti 26+1
 
zikiziki copy pasteet vaiks Hanin ekan viestin ja laitat vaa uuden pinon pystyyn =) Eli sillä lainaa toiminnolla näät miten Hani on kirjoittanu. Ja copy pasteet sen lukuunottamatta niit quote merkki hommeleit.. Ai että mä oon niin ihanan selkee :LOL:
 
laala, sun viestisi innoitti mua ja vanha tuttu raskausajan himo heräsi. Nimittäin sitruunat. Nyt olenkin tämän illan lipittäynyt vettä sitruunaviipaleilla :D

Ja oikeasti voisikin yrittää ottaa nyt joulunjäljiltä vähän kevyemmin. Ei pääsisi tuo painokaan niin nousemaan sitten....


Miinulainen, onnea tytöstä :flower:
Minä kyllä väitän oman kokemuksen perusteella lääkärillesi vastaan tuosta että äidin painonousu vaikuttaisi vauvan kokoon. Tai voihan se niin tehdäkkin. Kun hidas painonnousu kerran voi kieliä siitä ettei vauva kasva kunnolla.
Mutta minulla tuli esikosta painoa 20kg ja tyttö painoi silti vain 2.2kg ja syntyi rv 37+1 Poikaa odottaessa paino nousi myös 20kg ja jätkä syntyi rv 40+4 ja painoa oli 3.4kg

Nyt ei tosiaan paino ole noussut yhtään, puolisen kiloa korkeintaan. Joten saas nähdä minkä kokoinen veijari täältä tälläkertaa tulee.

Säde: Toi että kannattaako ostaa 50cm vaatteita jakaa kauheasti mielipiteitä. Jotkut sanoo että ei. Jäävät heti pieneksi. Minä taas sanon että kyllä. Meillä lapset ovat pieniä ja kasvaneet hitaasti joten noi 50cm vaatteetkin olivat aluksi isoja ja niitä käytettiin pari, kolme kuukautta.
Ja ainakin meillä yleensä saa alaosa olla kokoa pienempi kuin yläosa.

Talvitielle myös onnea tyttö kuulumisista :flower:

Ruttana: Hyvän näköinen setti teille tulossa. Ovat kaikki sitten ainakin sävysävyyn.

Meinasin laittaa meidänkin rattaista kuvan, mutta enhän mie osaa.

Ventti, kiva kuulla miten sulla meni sokerirasituksessa. Mullakin se tosiaan edessä ja vähän hirvittää just toi pahoinvointi. Kun minullakin se edelleen jatkunut, lievänä onneksi enää.

Voi apua, pitäisi lauantaina lähteä mekko ostoksille. Siskoni menee naimisiin helmikuussa eikä ole kyllä aavistustakaan että sitä muka päällensä laittaisi. Tai edes mahtuisi. Mutta kaippa sitä jotain keksii....


t: Solina ja Kirppunen rv 24+2
 

Yhteistyössä